esiopetus

33334

Osaisiko joku kertoa miten sosionomi (amk) voisi suorittaa esiopetuspätevyyden? Avoimessa yliopistossa? Ja mitä siihen vaaditaan? Olen suorittanut jo kasvatustieteen peruopinnot 15 ov ja erkan perusopinnot 15 ov. Kiinnostais lukea toi esiopetuspätevyys, jos se vaan on mahdollista.

4

1601

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuleva opiskelija

      Sitä ei valitettavasti nykyään voi suorittaa erikseen. Ainut tie on lukea lastentarhanopettajaksi yliopistossa (mikä on ihan hanssua jos on jo lto-pätevyys AMK:ista) Mutta näin se on. Joskus alkuvaiheessa oli joku siirtymäjakso, jolloin jo työssä olevat sosionomi-lastentarhnaopettajat on voineet suorittaa esiopetuspätevyyden, mutta se siirtymäaika on jo mennyt.

      • 333341

        Selvä. Kuulin vaan, että eräs sosionomi oli päässyt opiskelemaan tätä esiopetupätevyyttä. Taisi sitten olla jostain muusta kyse. :)


      • tuleva opiskelija
        333341 kirjoitti:

        Selvä. Kuulin vaan, että eräs sosionomi oli päässyt opiskelemaan tätä esiopetupätevyyttä. Taisi sitten olla jostain muusta kyse. :)

        En tiedä mistä hänellä on ollut kyse, jos saat selville, kerro mullekin. Itse kävin juuri sosionomikoulutuksen pääsykokeissa ja tuo esiopetuspätevyysasia tuli sielläkin puheeksi. Mulle sanottiin, että tällä hetkellä sitä ei voi erikseen suorittaa (muutoin kuin siis tekemällä koko lto-tutkinnon yliopistossa). Samaan käsitykseen olin itsekin päätynyt netissä surffattuani ja asiaa pengottuani. Mutta varmaan parhaiten asiasta saa varmuuden kun soittaa johonkin AMK:iin jossa valmistuu lto-kelpoisuuden saavia sosionomeja (esim. Tampreen ammattikorkea) ja kysyy sieltä. Jos nyt onkin niin, ettei sitä voi täydennyskoulutuksena suorittaa, niin tilanne saattaa muuttua kyllä lähivuosina, koska lastentarhanopettajista on niin kova pula. Eli kannattaa seurata tilannetta ja kysellä uudelleen myöhemmin.


      • sosionomi (AMK)+lto
        tuleva opiskelija kirjoitti:

        En tiedä mistä hänellä on ollut kyse, jos saat selville, kerro mullekin. Itse kävin juuri sosionomikoulutuksen pääsykokeissa ja tuo esiopetuspätevyysasia tuli sielläkin puheeksi. Mulle sanottiin, että tällä hetkellä sitä ei voi erikseen suorittaa (muutoin kuin siis tekemällä koko lto-tutkinnon yliopistossa). Samaan käsitykseen olin itsekin päätynyt netissä surffattuani ja asiaa pengottuani. Mutta varmaan parhaiten asiasta saa varmuuden kun soittaa johonkin AMK:iin jossa valmistuu lto-kelpoisuuden saavia sosionomeja (esim. Tampreen ammattikorkea) ja kysyy sieltä. Jos nyt onkin niin, ettei sitä voi täydennyskoulutuksena suorittaa, niin tilanne saattaa muuttua kyllä lähivuosina, koska lastentarhanopettajista on niin kova pula. Eli kannattaa seurata tilannetta ja kysellä uudelleen myöhemmin.

        tiedän monia vuoden 2005 jälkeen valmistuneita sosionomeja jotka on hankkineet tuon esiopetuskokonaisuuden yliopistosta ja valitettavasti he eivät ole päteviä asetuksien mukaan tehtävässä toimimaan. Nyt ollaan kuitenkin ajamassa jotain muutosta joka mahdollistaisi tulevaisuudessa ehkä sosionomi lto tutkinnon suorittaneille amkkilaisille esiopetuspätevyydenkin nykyistä helpommin.

        Eri asia on sitten miten näihin jo nyt "esiopetuspätevyyden" etukäteen hankkineisiin suhtaudutaan muutoksen myötä...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      140
      5913
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3605
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1925
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1913
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      25
      1738
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      74
      1586
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      16
      1512
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1406
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1398
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      24
      1327
    Aihe