Minulla on lähihoitajan tutkinto ja opiskelen nyt sairaanhoitajaksi. Minua ei hätkähdytä syvät haavat, menetetyt ruumiinosat tai erittäin kivuliaat/tuskaiset ihmiset ym. Pidän alasta, mutta "ongelmaksi" on muodostunut vihdoista ja viimein lähiaikoina kokemani vanhuksen exitus. Huomasin kammoksuvani kuolemaa, se oli erittäin ahdistavaa ja en olisi välittänyt katsoa, saati koskea, vainajaa yhtään.
Olen nuori ja ensimmäinen kuolema pysähdyttää, sanotaan. Muiden kanssa jutellessani kokemuksista, he kertoivat kokeneensa sen luontaisena asiana ja kunnia-asiana saattaa henkilö viimeiselle matkalleen. Itse en koe sitä näin. Minulle se on tullut uniin ja näen painajaisia läheisteni menettämisestä sekä vääntyneistä vainajista. Olen jutellut asiasta ja tilanne on jo hieman alkanut helpottamaan, mutta nyt pelkään uuden vainajan kohtaamista ja siitä mahdollisesti aiheutuvaa samanlaista tunnerumbaa.
Pidin tätä kasvunpaikkana, mutta olen nyt alkanut pohtimaan myös vaihtoehtoja. Tarvitseeko minun edes kasvaa tässä asiassa, olisiko helpompaa vain vaihtaa alaa vai odotanko "turtumista"?
Kokemuksia teillä muilla?
Exitus
4
610
Vastaukset
- kokemusta on : (
Olin yövuorossa yksinäni, kun ensimmäinen exitus tapahtui. Aamun klo 6 kierrolla, löytyi vainaja ja menin ihan pois tolaltani. Seuraavan yön tein, kun työnantaja välttämättä vaati. Sitten sain potkut, kun olen epäkypsä ihminen, en sovellu hoitoalalle, otan asiat liian raskaasti jne... Viikon verran näin painajaisia ja mietin kuolemaa päivät. Kävin 2 kuukautta sen jälkeen kriisikeskuksen sairaanhoitajan luona kertomassa tuntojani. Siellä sitten itkin, nauroin ja purkauduin kaikesta ja puhuimme kuolemasta.
Sieltä sain voimia jatkaa hoitoalalla ja en olekaan niin huono hoitajanalku, kuin tämä työnanantaja väitti. Päinvastoin, on normaalia että kuolema koskettaa, pelottaa ja sitä pohtii. Jos olet työssä vedet silmissä pillittäen kuolevan tai kuolleen vierellä, niin sehän vain kertoo sen että aidosti välität työstäsi ja osaat myötäelää ja mikä tärkeintä asiat hetkauttaa.
Monet sanoo, että siihen kyllä tottuu ja se käy normaaliksi. Normaaliahan se onkin, että vanha ja monisairas ihminen kuolee kun aika on. Kuoleehan sitä nuoriakain ihmisiäkin. En kuitenkaan voi sanoa, että totun itse koskaan siihen, että yhtäkkiä toinen ihminen on poissa. On hän sitten hoitamani mummo tai kuka vaan.
Hoitoala on tärkeä työ ja varmasti olet hyvä työssäsi. Jaksamista : ) - abc76
tapahdu kuolemia hoitoalallakaan. Ainoat kuolleet (5 kpl) olen nähnyt opiskeluajalla sairaalassa. Minua ei kuolema ahdistanut, vaan aivan päin vastoin, sillä kyseiset potilaat olivat odottaneet pois pääsyään jo vuosia ja oli mielestäni vain kohtuus, että he pääsivät pois vuosia kestäneestä vuoteessaolosta.
Itse en myöhemmin ole työssäni törmännyt kuolemaan, joten jos et sairaalaan tai vanhustentalolle halua työhön, on melko harvinaista nähdä kuolevia ihmsiä. Tästä on varmasti moni eri mieltä, mutta itse en siis ole törmännyt, eikä muutamat työkaverinikaan, jotka ovat tehneet työtä jo vuosia.... =) - läskiijaakkoo
- Traumoja mullakin
Vanhuksen poismeno ei vaikuta yhtään samalla tavalla kuin vaikka lapsen tai nuoren aikuisen... Se tuntuu henkisesti aika raskaalta ainakin minulle. Painajaisia minulle tuli tapauksesta, jossa alle 30v. nuori nainen menehtyi äkisti ja kaipaamaan jäi 2 ihan pientä lasta ja mies. :( Se tunne oli jotain niin hirvittävää, että kesti aika kauan, että pääsin jutusta yli. Toki vainajan laitossa jne. pysyin aika rauhallisena, mutta purskahdin itkuun kun pääsin huoneesta - tosin samoja reaktioita oli muillakin kollegoilla, jotka vainajaa laittoivat. Ei sitä aina osaa ajatella, että se on vain työtä vaikka niin PITÄISI ajatella!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 937748
- 403722
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021876- 241160
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html321013Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,28973Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53827Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31772Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa
1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄60739TÄSTÄ TAITAA TULLA SUOMEN HISTORIAN SUURIN USKONNONVAPAUDEN OIKEUDENKÄYNTI.
Sinun täytyy hyväksyä se että jos sinä vetoat uskonnonvapauteen, silloin sinun tulee antaa myös muille vastaava vapaus o268703