Opetusmateriaalit verotuksessa?

opettaja1812

Voiko opettaja vähentää ostamiaan oppikirjoja/opettajan oppaita verotuksestaan? Tilanne on sellainen, että menen kouluun opettamaan, jossa materiaalia on niukasti. Käytännössä mitä ilmeisemminkin joudun itse ostamaan itselleni oheismateriaalia opetusta varten. Varmasti käytettävään kirjasarjaan löytyy koululta joitain oppaita, mutta ajattelin myös suunnitellat tunnit muiden kirjasarjojen avulla. Voiko nämä vähentää verotuksessa? Opettajan oppaat on aika arvokkaita, laskeskelin, että yhdenkin kirjan oppaat maksavat sata euroa.

11

730

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

Open ei tarvitse ostaa itse käyttämänsä kirjasarjan opettajan materiaaleja, vaan koulun tulee ne kustantaa. Joskus voi toki ottaa matskusta toiset kopiot, jos viitsii.
      Itse aikanani keräilin oppaita muistakin kirjasarjoista, nyt ne pölyttyvät tuolla hyllyllä, sillä eipä niitä ehdi / viitsi enää selailla. Mielestäni on parasta perehtyä opetettavan kirjasarjan matskuihin ja sitten itse tehdä tarvittaessa omia lisämateriaaleja. Harvoin toisen kirjasarjan materiaaleista on apua, ainakaan kielissä. Muista tarkistaa myös kustantajien www-sivut. Joskus kannattaa myös olla vailla kirjojen näytekappaleita, open matskuja ei saa kuin rahalla.
      Mutta, jos tosiaan ostat itse, materiaalit ovat vähennyskelpoisia, jos kuluja tulee riittävästi.

Taidat aloittaa urasi syksyllä, vai kuinka? Muista myös levätä kesällä, äläkä hermoile turhaan. Kaikkeen ei voi varautua ja työ itsessään opettaa parhaiten. Onnea tulevaan.
      t. kesällä itsekin uuteen materiaaliin tutustuva jo "vanha" ope

• zoozooz

Koulun käyttämien kirjasarjojen opettajan oppaan saat kustantajalta ilmaiseksi. Muista kirjasarjoista saat korruptionäytteitä oppilaiden kirjoista niinikään kustantajilta.

Tokihan opettajan oppaita voi hankkia muistakin sarjoista, mutta itse en ole kokenut tarpeelliseksi. Oppilaiden kirjoissa on kuitenkin sitä materiaalia ihan kovasti.

Vähentää voit verotuksessa joo, mutta kaikille palkansaajille tehdään automaattisesti tulonhankkimisvähennystä muistaakseni 620 euroa, joten asia muuttuu merkittäväksi vain, jos tulonhankkimiskuluja on yli tuon määrän.

Opettaja voi tehdä työhuonevähennyksen kuitenkin, se kannattaa muistaa. Googleta ohjeet.

• aina on hyväksytty

Varmaan perusopetuksen puolella onkin noin, että kustantajilta saa korruptionäytteitä. Ammatillisella puolella materiaalit tehdään yleensä itse, eikä korruptionäytteistä ole puhettakaan. Sama juttu voi olla perusopetuksenkin puolella, jos on sellainen ala ettei ole koululle hankittu valmiita oppikirjoja, esim. kuvis on sellainen, että siihen ei yleensä ole kirjoja. Olen hankkinut itse kirjoja, joiden pohjalta olen tehnyt materiaalia, ja aina ne hankinnat on verotuksessa hyväksytty vähennyksiksi.

• keltanokkaope

Herätänpä vanhan keskustelun henkiin!

Mitenköhän tuo oppimateriaalikulujen hyväksyttäminen verovähennyksinä käytännössä tapahtuu?

• trimmeri

• ihantyperäverotus

Muista, että raja on 620e. Jos teet hankintoja alle tuon, niin et saa mitään (työhuonevähennys, tietokone, oppikirjat...).

Opettajana ihmettelen, että tuollainen 620euron raja koskee myös meitä, koska joudumme tekemään kuitenkin hankintoja. Kuka nyt millään muutamalla sadalla hankkii kirjoja vuosittain!?

Itse ainakin hankin materiaalia 100-200 eurolla vuosittain. Menee siis täysin omaan piikkiin kaikki hankinnat.

• keltanokkaope
        ihantyperäverotus kirjoitti:

Muista, että raja on 620e. Jos teet hankintoja alle tuon, niin et saa mitään (työhuonevähennys, tietokone, oppikirjat...).

Opettajana ihmettelen, että tuollainen 620euron raja koskee myös meitä, koska joudumme tekemään kuitenkin hankintoja. Kuka nyt millään muutamalla sadalla hankkii kirjoja vuosittain!?

Itse ainakin hankin materiaalia 100-200 eurolla vuosittain. Menee siis täysin omaan piikkiin kaikki hankinnat.

Oivoi, jos siis työhuonevähennykseni olisi noin 300 euroa ja ostaisin kirjoja noin 200 eurolla, niin menee omaan piikkiin. Hyvä tietää kuitenkin.

• +55

Minä ostatan yleensä kaikki tarvittavat kirjat ja materiaalit työnantajalla.

Omaan verotukseeni laitan tulonhankkimismenoina mm. ammatilehdet, joita tilaan tai ostan irtonumeroina. Lisäksi tietokoneeni päivitykseen tarvittavat komponentit, hiiren paristot, värikasetit tulostimeen, laajakaistaliittymän kustannuksista 50 %, oman kännykän käytöstä 50 %, työhuonevähennyksen jne. ja kaikki on mennyt läpi. Parhaimmillaaan oli toissavuonna yli 1700 euron vähennykset, jotka verottaja hyväksyi.

• juujuujuupajuupa

kalliita pattereita ja outo verottaja. opettajalta ei enää hyväksytä puhelimen käyttöä vähennyksenä. tai siitä saa jonkun hassun euron, ei 50%, edellyttäen että olet luokanvalvoja. taidat vähän keksiä omiasia ;)

• T a lonpoika

Minä laitoin opettajatöitteni tulonhankkimiskuluiksi meitin maatilan lannoitekustannukset. Hiukka laitonta ehkä, mutta kerron olevani maatalousopettaja ja että opetus tapahtuu osittain kotitilalla.

• Lehtori MacGyver

Muistakaa aina ilmoittaa veroilmoituksessa Sveitsin armeijan linkkuveitsi ja jeesusteippi, käytittepä niitä tai ette.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      3840
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      78
      2027
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      546
      1626
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      85
      1298
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      67
      1097
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      1018
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      214
      898
    8. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      873
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      854
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      808
    Aihe