Olen jonossa leikkaukseen endometrioosin takia. Endon pesäkkeitä on kohdun takatilassa sekä peräsuolen alueella. Ilmeisesti leikkauksen yhteydessä poistetaan pala peräsuolta. Onko kellään vastaavanlaista kokemusta leikkauksesta? Miten pitkään joutuu olemaan sairaalassa ja mikä tämänlaisen leikkauksen toipumisaika on? Kyseessähän on avoleikkaus sillä eihän niitä saa poistettua tähystyksessä?
Endometrioosin leikkaus
4
1089
Vastaukset
- entinenendo
Mulla leikattiin jokapuolelle levinnyt endo ihan tähystyksellä. Peräsuolesta ei poistettu palaa vaan ainoastaan sitä endokasvustoa. Yhden yön olin sairaalassa, aamulla dreenit veks ja kotiin. Ei muuten mitään haittaa mutta olin kuin ilmapallo parisen viikkoa niiden leikkauskaasujen takia, en saanut niitä ohjeillakaan nopsaan veke.
Vähän oli jäänyt kudosnestettä sisälle joka hiukan aluetta sisällä tulehdutti, joten antibioottia ja saikkua sitten oli kolmisen viikkoa, vaikka tarkoitus oli kolmen päivän saikulla selvitä. Yksi iso kysta munasarjasta leikattiin samalla myös pois. - Endon avoleikkaus
Olen myös jonossa avoleikkaukseen endometrioosin vuoksi. On toisessa munasarjassa sekä peräsuolen päällä. Olin viikko sitten laparoskopiassa, jossa piti poistaa pesäkkeitä, mutta eivät tähystyksessä voineet kun endo oli niin hankalasti kiertynyt munasarjan ja peräsuolen ympärille. Puolen vuoden sisällä pitäisi päästä avoleikkaukseen, jossa osa suolta poistetaan ja toinen munasarja kokonaan. Pelkään kovasti suolen palan poistoa ja mahd. avannetta. Muutan nyt ruokavalion elävään ravintoon, jos auttaisi edes oireisiin jotenkin.
- Endon avoleikkaus
Hei!
Avoleikkaus olikin tähystysleikkaus. Pala paksu- ja peräsuolta ja toinen munasarja poistettiin. Olin kuukauden sairaslomalla. Kolme kuukautta leikkauksen jälkeen voin elää ihan normaalia elämää suoliresekstiosta huolimatta:)
- Milla
Hei!
Mua pelottaa ihan hirveesti mennä endo leikkaukseen tai tähyst. Sitä ei varsinaisesti ole vielä suunniteltu, mutta se on yksi vaihtoehto, kun en oikein ole halukas lääkehoitoonkaan.
Mulla endoa havaittu paksusuolenlopussa. Eikö sitä saisi kaapimalla pois? Pelkään mahdollisia kompilikaatioita, syntyykö kiinnikkeitä tai jotain?
Yksityistä sairaalaa olen harkinnut, asun e-suomessa. Onko ehdotuksia lääkäreistä? Tarvitseeko leikkauksen jälkeen alkaa käyttää hormooneita?
Paljon sekavia kysymyksiä pyörii mielessä...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1135253
- 675054
- 904114
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753600Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603198- 432791
- 152297
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️521914- 401780
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.371628