Endometrioosin leikkaus

KF

Olen jonossa leikkaukseen endometrioosin takia. Endon pesäkkeitä on kohdun takatilassa sekä peräsuolen alueella. Ilmeisesti leikkauksen yhteydessä poistetaan pala peräsuolta. Onko kellään vastaavanlaista kokemusta leikkauksesta? Miten pitkään joutuu olemaan sairaalassa ja mikä tämänlaisen leikkauksen toipumisaika on? Kyseessähän on avoleikkaus sillä eihän niitä saa poistettua tähystyksessä?

4

1089

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • entinenendo

Mulla leikattiin jokapuolelle levinnyt endo ihan tähystyksellä. Peräsuolesta ei poistettu palaa vaan ainoastaan sitä endokasvustoa. Yhden yön olin sairaalassa, aamulla dreenit veks ja kotiin. Ei muuten mitään haittaa mutta olin kuin ilmapallo parisen viikkoa niiden leikkauskaasujen takia, en saanut niitä ohjeillakaan nopsaan veke.

Vähän oli jäänyt kudosnestettä sisälle joka hiukan aluetta sisällä tulehdutti, joten antibioottia ja saikkua sitten oli kolmisen viikkoa, vaikka tarkoitus oli kolmen päivän saikulla selvitä. Yksi iso kysta munasarjasta leikattiin samalla myös pois.

• Endon avoleikkaus

Olen myös jonossa avoleikkaukseen endometrioosin vuoksi. On toisessa munasarjassa sekä peräsuolen päällä. Olin viikko sitten laparoskopiassa, jossa piti poistaa pesäkkeitä, mutta eivät tähystyksessä voineet kun endo oli niin hankalasti kiertynyt munasarjan ja peräsuolen ympärille. Puolen vuoden sisällä pitäisi päästä avoleikkaukseen, jossa osa suolta poistetaan ja toinen munasarja kokonaan. Pelkään kovasti suolen palan poistoa ja mahd. avannetta. Muutan nyt ruokavalion elävään ravintoon, jos auttaisi edes oireisiin jotenkin.

• Endon avoleikkaus

Hei!
        Avoleikkaus olikin tähystysleikkaus. Pala paksu- ja peräsuolta ja toinen munasarja poistettiin. Olin kuukauden sairaslomalla. Kolme kuukautta leikkauksen jälkeen voin elää ihan normaalia elämää suoliresekstiosta huolimatta:)

• Milla

Hei!
      Mua pelottaa ihan hirveesti mennä endo leikkaukseen tai tähyst. Sitä ei varsinaisesti ole vielä suunniteltu, mutta se on yksi vaihtoehto, kun en oikein ole halukas lääkehoitoonkaan.
      Mulla endoa havaittu paksusuolenlopussa. Eikö sitä saisi kaapimalla pois? Pelkään mahdollisia kompilikaatioita, syntyykö kiinnikkeitä tai jotain?
      Yksityistä sairaalaa olen harkinnut, asun e-suomessa. Onko ehdotuksia lääkäreistä? Tarvitseeko leikkauksen jälkeen alkaa käyttää hormooneita?
      Paljon sekavia kysymyksiä pyörii mielessä...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      113
      5253
    2. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      67
      5054
    3. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      90
      4114
    4. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3600
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      60
      3198
    6. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2791
    7. Kerro kolme huonoa ja

kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2297
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      52
      1914
    9. Rakastatko mua

Vielä?
      Ikävä
      40
      1780
    10. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      37
      1628
    Aihe