Olen jonossa leikkaukseen endometrioosin takia. Endon pesäkkeitä on kohdun takatilassa sekä peräsuolen alueella. Ilmeisesti leikkauksen yhteydessä poistetaan pala peräsuolta. Onko kellään vastaavanlaista kokemusta leikkauksesta? Miten pitkään joutuu olemaan sairaalassa ja mikä tämänlaisen leikkauksen toipumisaika on? Kyseessähän on avoleikkaus sillä eihän niitä saa poistettua tähystyksessä?
Endometrioosin leikkaus
4
1119
Vastaukset
- entinenendo
Mulla leikattiin jokapuolelle levinnyt endo ihan tähystyksellä. Peräsuolesta ei poistettu palaa vaan ainoastaan sitä endokasvustoa. Yhden yön olin sairaalassa, aamulla dreenit veks ja kotiin. Ei muuten mitään haittaa mutta olin kuin ilmapallo parisen viikkoa niiden leikkauskaasujen takia, en saanut niitä ohjeillakaan nopsaan veke.
Vähän oli jäänyt kudosnestettä sisälle joka hiukan aluetta sisällä tulehdutti, joten antibioottia ja saikkua sitten oli kolmisen viikkoa, vaikka tarkoitus oli kolmen päivän saikulla selvitä. Yksi iso kysta munasarjasta leikattiin samalla myös pois. - Endon avoleikkaus
Olen myös jonossa avoleikkaukseen endometrioosin vuoksi. On toisessa munasarjassa sekä peräsuolen päällä. Olin viikko sitten laparoskopiassa, jossa piti poistaa pesäkkeitä, mutta eivät tähystyksessä voineet kun endo oli niin hankalasti kiertynyt munasarjan ja peräsuolen ympärille. Puolen vuoden sisällä pitäisi päästä avoleikkaukseen, jossa osa suolta poistetaan ja toinen munasarja kokonaan. Pelkään kovasti suolen palan poistoa ja mahd. avannetta. Muutan nyt ruokavalion elävään ravintoon, jos auttaisi edes oireisiin jotenkin.
- Endon avoleikkaus
Hei!
Avoleikkaus olikin tähystysleikkaus. Pala paksu- ja peräsuolta ja toinen munasarja poistettiin. Olin kuukauden sairaslomalla. Kolme kuukautta leikkauksen jälkeen voin elää ihan normaalia elämää suoliresekstiosta huolimatta:)
- Milla
Hei!
Mua pelottaa ihan hirveesti mennä endo leikkaukseen tai tähyst. Sitä ei varsinaisesti ole vielä suunniteltu, mutta se on yksi vaihtoehto, kun en oikein ole halukas lääkehoitoonkaan.
Mulla endoa havaittu paksusuolenlopussa. Eikö sitä saisi kaapimalla pois? Pelkään mahdollisia kompilikaatioita, syntyykö kiinnikkeitä tai jotain?
Yksityistä sairaalaa olen harkinnut, asun e-suomessa. Onko ehdotuksia lääkäreistä? Tarvitseeko leikkauksen jälkeen alkaa käyttää hormooneita?
Paljon sekavia kysymyksiä pyörii mielessä...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persujen mukaan rasismi on huumoria
Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀2926836Rasismia kaikkialla näkevät ovat Suomen tyhmimpiä ihmisiä
ja monillahan kuluu myös mielialalääkkeitä, eli päässä on ongelmia. Mutta he eivät tajua kuinka paljon ja ihan todellis2526370Ei kahta sanaa etteikö Petteri Orpo hyväksy rasismia
Koska jatkaa hallituksessa rasistisen perussuomalaisiksi itseään kutsuvan puolueen kanssa. Se on Petteri Orpon arvomaai445714Mitkäs nuorisoporukat ovat toisia nuoria ryöstelleet (selvää rassismia)
No poliisi kertoo, että maahanmuuttajataustaisia ovat, ja isot porukat sillä yhden suomalaisen uhrin kimpussa on ollut j1625068Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen
Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi493907Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava
Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main2203815Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta
Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome1433519Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä
ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan173216HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi
Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok463187Rasismi rapauttaa Suomen mainetta ja hallituksen hiljaisuus pahentaa vahinkoa
Finnairin viesti Japanista on pysäyttävä: suomalaisen politiikan rasismikohut heijastuvat suoraan matkustuspäätöksiin ja3762951