koirille suolaa?

Kimarainen

Koiramme syövät raksuja ja kaupan purkkiruokia ja koiranmakkaraa. Lisäksi teemme niille kotiruokaa, jossa on esim kauramakaronia/ riiisiä ja jauhelihaa. Pitääkö tähän kotiruokaan lisätä suolaa? Tarvitseatko koirat sitä? Entä rypsiöljy? Sitä olemme lorauttaneet hieman ruoan sekaan. Onko se hyvä vai paha asia?

11

5029

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • qweqfga

      Syövätkö purkista suolaa?

      Eivät. Eli älä laita. Koira saa tarvitsemansa suolan lihasta. Rypsiöljy on ihan ok lisä koiralle, aikuiselle n 1 rkl/pv, seuraa ulosteen laatua, turkkia yms.

      Koiranmakkarat ja purkkiruoat eivät ole hyviä. Kannattaa satsata yhteen laadukkaaseen ruokaan, esim Jahti ja Vahti, kestää pitkään, koska ei tarvitse antaa niin paljon.

    • koirallinen...

      Samaa mieltä ekan kanssa, ei lisättyä suolaa. Sudet ei tee luonnossa useimpia muitakaan niitä asioita, joita koirat tekee ihmisen kanssa eläessään, joten aina se ei kauhean pätevä konsti ole, että pohtisi, mitä susi tekisi. Mutta suolan suhteen varovaisuus on paikallaan koirienkin kanssa, sitä nimittäin lirahtaa niin helposti liikaa. Meillä koirille syötetään nappuloiden lisäksi kuuluisaa ;-) Yrjölän puuroa, ja herran itsensä ohjeessa on mainittuna "hieman merisuolaa", mutta sen olen jättänyt pois juuri yliannosteluriskin vuoksi.

      Öljyä olen kasvattajan ohjeen mukaan laittanut pennun safkaan (mittaan, en "lorauta", taas annosteluvirheen välttämiseksi). Aikuisille koirille olen käyttänyt sitä joskus, jos on näyttänyt olevan tarvetta esim. turkin vuoksi, mutta useimmiten en. Hyvälaatuisissa nappuloissa on kaikki mietitty jo valmiiksi, joten kauheasti ei kannata lisäillä ominpäin, jos nappulat ovat pääasiallinen safka. Monesti koiralle tulee kumminkin annettua vielä jotain ylimääräistä herkkupalaa, niin kertyyhän sitä kaikkea niistäkin, suolan ja öljyn lisäksi.

      • vuh ja vöh

        kiitos vastauksistanne!
        Emme enää lisää suolaa koiriemme kotiruokaan.


    • olen...

      esim. savustanut kaloja ilman suolaa, mutta rapsiöljyllä maustettuna. Itse olen ne nauttinut kuitenkin suolalla ja rypsiöljyllä maustettuna, mutta en ole pitänyt sitä itseäni kohtaan pahana.

      • åpå

        rypsiöljy on hyväksi koiralle,suola ei!


    • vbvbfn

      Suolaa ei kannata koska se saa sitä lihasta! mutta rypsiöljyä kylläkin voi pikkasen lorauttaa ruokaan koska se tekee hyvää turkille/kiiltävyttää yms...

      • real-jagster

        Sudet kuolevat luonnossa. Koirat eivät. Mutta lihasta ei saa tarvittavia elektrolyyttejä, joten jos ei muuta suolovalmistetta käytetä, niin kyllä - koira tarvitsee lihan ja puuron joukkoon suolaa. Hyvä määrä on esimerkiksi niinkin tarkka annostelu kuin noin hyppysellinen kiloon lihaa tai puuroa.

        Suolapelko on johdettu suoraan ihmisten ravitsemuksesta, jossa saadaan liikaa suolaa. Ja koiramaailmalle tyypilliseen tapaan sitten päätettiin mennä toiseen äärilaitaan, ja jätetään suola kokonaan pois. Korvaamatta sitä yhtään millään.

        Kyllä, monesti kuivamuonat ovat se parempi ratkaisu... Outoa, että kuivamuonissa on suolaa...


      • Höh?
        real-jagster kirjoitti:

        Sudet kuolevat luonnossa. Koirat eivät. Mutta lihasta ei saa tarvittavia elektrolyyttejä, joten jos ei muuta suolovalmistetta käytetä, niin kyllä - koira tarvitsee lihan ja puuron joukkoon suolaa. Hyvä määrä on esimerkiksi niinkin tarkka annostelu kuin noin hyppysellinen kiloon lihaa tai puuroa.

        Suolapelko on johdettu suoraan ihmisten ravitsemuksesta, jossa saadaan liikaa suolaa. Ja koiramaailmalle tyypilliseen tapaan sitten päätettiin mennä toiseen äärilaitaan, ja jätetään suola kokonaan pois. Korvaamatta sitä yhtään millään.

        Kyllä, monesti kuivamuonat ovat se parempi ratkaisu... Outoa, että kuivamuonissa on suolaa...

        Niin tuota, aloittajahan totesi, että heidän koiransa saavat ruoaksi nappuloita ja muita kaupan tuotteita. Kysymys koski niiden lisäksi annettavaa kotiruokaa ja siihen mahdollisesti lisättävää suolaa.

        Joten eipä turhaan kannata huudella suolapeloista ja ihmisten liiallisesta suolankäytöstä. Siihenhän aloittajankin tilanne voisi johtaa, jos vielä lisäisi kotiruokaan suolaa. Olisikin aivan eri asia, jos keskustelu koskisi tilannetta, jossa koira ei saa lainkaan teollisia tuotteita suoloineen. Silloin sen ruokavaliosta olisi suola kokonaan pois ja suolan lisääminen kotiruokaan perusteltua.


      • real-jagster
        Höh? kirjoitti:

        Niin tuota, aloittajahan totesi, että heidän koiransa saavat ruoaksi nappuloita ja muita kaupan tuotteita. Kysymys koski niiden lisäksi annettavaa kotiruokaa ja siihen mahdollisesti lisättävää suolaa.

        Joten eipä turhaan kannata huudella suolapeloista ja ihmisten liiallisesta suolankäytöstä. Siihenhän aloittajankin tilanne voisi johtaa, jos vielä lisäisi kotiruokaan suolaa. Olisikin aivan eri asia, jos keskustelu koskisi tilannetta, jossa koira ei saa lainkaan teollisia tuotteita suoloineen. Silloin sen ruokavaliosta olisi suola kokonaan pois ja suolan lisääminen kotiruokaan perusteltua.

        Itseasiassa aloittaja totesi:
        "raksuja ja kaupan purkkiruokia ja koiranmakkaraa. Lisäksi teemme niille kotiruokaa, jossa on esim kauramakaronia/ riiisiä ja jauhelihaa"

        Tuolla koostumuksella hyppysellinen suolaa on perusteltua. Kuivamuonan osuus jää alhaiseksi. Plus JOS koira liikkuu hiukankaan enemmän, niin sitäkin perustellumpaa se on, koska elektrolyyttien määrät jäävät liian alhaiseksi.

        Pointti edelleenkin on, että suolan lisääminen ei haittaa - kun määrä on järkevä - eikä yksikään edellä esitetyistä ehdottomista kielloista perustunut itseasiassa asiaan.


      • Höh?
        real-jagster kirjoitti:

        Itseasiassa aloittaja totesi:
        "raksuja ja kaupan purkkiruokia ja koiranmakkaraa. Lisäksi teemme niille kotiruokaa, jossa on esim kauramakaronia/ riiisiä ja jauhelihaa"

        Tuolla koostumuksella hyppysellinen suolaa on perusteltua. Kuivamuonan osuus jää alhaiseksi. Plus JOS koira liikkuu hiukankaan enemmän, niin sitäkin perustellumpaa se on, koska elektrolyyttien määrät jäävät liian alhaiseksi.

        Pointti edelleenkin on, että suolan lisääminen ei haittaa - kun määrä on järkevä - eikä yksikään edellä esitetyistä ehdottomista kielloista perustunut itseasiassa asiaan.

        Meinaatko, että purkkisapuskoissa ja koiranmakkaroissa ei sitten suolaa olisi? Kun sanot, että kuivamuonan osuus jää alhaiseksi. Mutta aloittajan kuvauksen mukaan pääasiallinen ravinto tulee kaupan valmissapuskoista muodossa tai toisessa.

        Itselläni ei ole tietämystä koiranmakkaroista tai purkkisapuskoista, koska meillä ne eivät kuulu koirien ruokavalioon. Jouduin siis turvautumaan satunnaisesti netistä löytämääni ja googlettamalla "koiranmakkara", löysin ekaksi tämän http://www.best-in.fi/?page=tuotteemme&id=1&t=8,21
        Sieltä taas voi lukea tuotesisällön: "Naudan- ja sianlihaa sekä elimiä, soijaa, kivennäisainetta, suolaa, vettä."

        En tiedä, kuinka edustava esimerkki tuo on, mutta ei se ainakaan heikennä omaa mielikuvaani, että jos pääasiallinen ruokinta tapahtuu valmissapuskoilla, niin niistä suolaa tulee jo riittävästi eli kotiruokaan ei sillä perusteella tarvitse lisätä.

        Tämä juttusi "eikä yksikään edellä esitetyistä ehdottomista kielloista perustunut itseasiassa asiaan" meni kyllä ihan ohi, joten en tiedä, mihin viittaat enkä voi kommentoida.


      • meilläjh
        Höh? kirjoitti:

        Meinaatko, että purkkisapuskoissa ja koiranmakkaroissa ei sitten suolaa olisi? Kun sanot, että kuivamuonan osuus jää alhaiseksi. Mutta aloittajan kuvauksen mukaan pääasiallinen ravinto tulee kaupan valmissapuskoista muodossa tai toisessa.

        Itselläni ei ole tietämystä koiranmakkaroista tai purkkisapuskoista, koska meillä ne eivät kuulu koirien ruokavalioon. Jouduin siis turvautumaan satunnaisesti netistä löytämääni ja googlettamalla "koiranmakkara", löysin ekaksi tämän http://www.best-in.fi/?page=tuotteemme&id=1&t=8,21
        Sieltä taas voi lukea tuotesisällön: "Naudan- ja sianlihaa sekä elimiä, soijaa, kivennäisainetta, suolaa, vettä."

        En tiedä, kuinka edustava esimerkki tuo on, mutta ei se ainakaan heikennä omaa mielikuvaani, että jos pääasiallinen ruokinta tapahtuu valmissapuskoilla, niin niistä suolaa tulee jo riittävästi eli kotiruokaan ei sillä perusteella tarvitse lisätä.

        Tämä juttusi "eikä yksikään edellä esitetyistä ehdottomista kielloista perustunut itseasiassa asiaan" meni kyllä ihan ohi, joten en tiedä, mihin viittaat enkä voi kommentoida.

        niitä-näitä-namipaloja, joskus juustoa, maksamakkraa, makkaraa, leipää, raejuustoa yms (tiedän, ettei ole koiranruokaa, saavat säästeliäästi), että ne kyllä sisältävät meillä suolaa riittävästi. Muuten syövät raakaruokaa, ei ikinä syöneet nappulaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      125
      1298
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      289
      956
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      43
      845
    4. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      33
      631
    5. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      145
      623
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      38
      587
    7. 52
      551
    8. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      28
      518
    9. Tiesitkös rakas

      Mun taivas on pilvinen ja synkkä. Päivät värittömiä ja harmaita. Missä olet, aurinkoni? 💔
      Ikävä
      44
      501
    10. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      107
      488
    Aihe