jousen kuoleentuminen/kytkin?

erkkis66

voiko tämmöinen vika johtua kytkimestä tai jousen (kuoleentumisesta)? kun yritän lähteä skootterilla liikkeelle niin miettii hetken kun antaa kaasua, ja sit vähän nykästen, eikä silleen "pehmosesti" niinkun ennen lähtee liikkumaan. kaasari on tutkittu ja ilmanputsari. ei näyttäisi olevan vuotoja missään letkuissa. luulen että vika on variaattorissa. mistä tietää onko hihna kulunut/löystynyt? entä tuo jousi..mistä tietää onko se löystynyt, entä kytkimen kunto, kuinka tarkastaa?

8

6489

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vari

      Ihan ensitöikseen pistät pyörän keskituelle ja otat variaattorin kopan pois. Tässä vaiheessa pistät pyörän käyntiin.

      Alkutilanteessa pitää siis etuvariaattorin hihna olla syvällä lautasten välissä ja takavariaattorissa lautasten päällä. Takapyörä ei liiku. Lisää kaasua vähitellen ja kun kytkin ottaa kiinni katso missä asennossa on takavariaattorin hihna ja lautaset. Ne pitäisi edelleenkin olla siellä päällä. Jos näin ei ole, lähtee pyörä kenties liikkeelle liian "isolla vaihteella". Syynä tähän voi olla takavariaattorin jousi, joka ei jaksa vastustaa lautasen liikettä.

      (Kun kaasun pistää pohjaan tapahtuu portaaton käännös. Etuvariaattorin hihna nousee ylös ja takavariaattorin hihna laskee syvälle uraan.)

      Kytkimessä on jouset mitkä määrittelevät vastuksellaan kuinka paljon pyöritysvauhtia tarvitaan ennen kuin kytkin ottaa kiinni. Jos kytkinjouset olisivat rikki ottaisi kytkin heti kiinni.
      Kytkintä ei silmämääräisesti pääse tarkastamaan muuta kuin avaamalla takavariaattori. (Joku viisaampi kumotkoon tämä)

      • vari

        Vielä sen verran tuohon jousen kuoleentumiseen ja hihnaan. Ääritapauksessa hihna on löysimmillään kun se on lautasten välissä syvällä etu- ja takavariaattorissa yhtäaikaa. Tällöin se on niin löysä, että voit napata sen pois sieltä. Tästä voi johtua viive liikkeelle lähdössä. Kun hihna etuvariaattorissa viimein nousee ylös lautasilla kiristäen hihnaa on koneessa normaalia enemmän kierroksia. Nämä kierrokset yhdistettynä takavariaattorin suurimpaan vaihteeseen on tuloksena äkkinäinen lähtö suurella vaihteella. Miten se sitten voisi reagoida? Voi vain kuvitella mutta ei ole kokemusta.

        Kytkinpalat saattaa lasittua ja aiheuttaa tehon häviämistä. Tästä yleensä tulee pieni ujellus tai vinkuna merkkinä lasittumisesta.


      • vari
        vari kirjoitti:

        Vielä sen verran tuohon jousen kuoleentumiseen ja hihnaan. Ääritapauksessa hihna on löysimmillään kun se on lautasten välissä syvällä etu- ja takavariaattorissa yhtäaikaa. Tällöin se on niin löysä, että voit napata sen pois sieltä. Tästä voi johtua viive liikkeelle lähdössä. Kun hihna etuvariaattorissa viimein nousee ylös lautasilla kiristäen hihnaa on koneessa normaalia enemmän kierroksia. Nämä kierrokset yhdistettynä takavariaattorin suurimpaan vaihteeseen on tuloksena äkkinäinen lähtö suurella vaihteella. Miten se sitten voisi reagoida? Voi vain kuvitella mutta ei ole kokemusta.

        Kytkinpalat saattaa lasittua ja aiheuttaa tehon häviämistä. Tästä yleensä tulee pieni ujellus tai vinkuna merkkinä lasittumisesta.

        Löysän hihnan tunnistaa seuraavasti: Jos variaattorin perusasetukset on oikein, (rullat ok, vastajousi ok )pitäisi hihnan pyörittää takavariaattoria tyhjäkäynnillä. Kytkin ei kuitenkaan saa ottaa kiinni, eli rengas ei saa pyöriä. Jos rengas pyörii, säädä tyhjäkäyntiä pienemmälle. Jos löytyy välimuoto missä rengas ei pyöri mutta takavariaattori pyörii pitäisi hihnan olla tyydyttävä. Hihnan kunnosta voi sen verran katsoa, ettei ole lasittunut. Myöskään halkeamia ei saa olla. Joskohan näillä pääsee eteenpäin.

        Toivotaan etten ole puhunut ihan huuhaata...


      • erkkis66
        vari kirjoitti:

        Löysän hihnan tunnistaa seuraavasti: Jos variaattorin perusasetukset on oikein, (rullat ok, vastajousi ok )pitäisi hihnan pyörittää takavariaattoria tyhjäkäynnillä. Kytkin ei kuitenkaan saa ottaa kiinni, eli rengas ei saa pyöriä. Jos rengas pyörii, säädä tyhjäkäyntiä pienemmälle. Jos löytyy välimuoto missä rengas ei pyöri mutta takavariaattori pyörii pitäisi hihnan olla tyydyttävä. Hihnan kunnosta voi sen verran katsoa, ettei ole lasittunut. Myöskään halkeamia ei saa olla. Joskohan näillä pääsee eteenpäin.

        Toivotaan etten ole puhunut ihan huuhaata...

        koitin käynnistää tuota skodea ilman varikoppaa..mutta muutaman kerran pyörähti ja sit hyyty niinku ois akku loppunu. koitin parikin kertaa ja sama homma joka kerta. varikoppa kiinni lähti laakista käyntiin. voisiko muuten rullien kunto vaikuttaa tuohon vikaan? pitää varmaan viikonloppuna avata variaattori kokonaan ja katsoa oisiko mitään ulkoista merkkiä havaittavissa.


      • vari
        erkkis66 kirjoitti:

        koitin käynnistää tuota skodea ilman varikoppaa..mutta muutaman kerran pyörähti ja sit hyyty niinku ois akku loppunu. koitin parikin kertaa ja sama homma joka kerta. varikoppa kiinni lähti laakista käyntiin. voisiko muuten rullien kunto vaikuttaa tuohon vikaan? pitää varmaan viikonloppuna avata variaattori kokonaan ja katsoa oisiko mitään ulkoista merkkiä havaittavissa.

        Varikopan jonkin pultin kannassa saattaa olla kiinni maadoituspiuha. Se pitää kiinnittää takaisin kun varikoppa on irti. Vaikea sanoa voiko rullat vaikuttaa tuohon nytkähdykseen. rullat säätelee etuvariaattorin lautasta. etuvariaattori pistää liikkeelle takavariaattorin hihnan välityksellä jossa tietyssä kierroksissa kytkin kytkeytyy päälle jolloin nytkäys tapahtuu. Mutta tietenkin jos olet muuttanut rullia kevyemminksi voi asia olla toisin. Mutta tarkisteleppa viikonloppuna.


      • Tolkkua touhuun.
        vari kirjoitti:

        Varikopan jonkin pultin kannassa saattaa olla kiinni maadoituspiuha. Se pitää kiinnittää takaisin kun varikoppa on irti. Vaikea sanoa voiko rullat vaikuttaa tuohon nytkähdykseen. rullat säätelee etuvariaattorin lautasta. etuvariaattori pistää liikkeelle takavariaattorin hihnan välityksellä jossa tietyssä kierroksissa kytkin kytkeytyy päälle jolloin nytkäys tapahtuu. Mutta tietenkin jos olet muuttanut rullia kevyemminksi voi asia olla toisin. Mutta tarkisteleppa viikonloppuna.

        Eihän konetta saa käyntiin jos variaattorin koppa on irti. Ottakaa huomioon, että bendixrattaan toisen pään laakeri on siinä avatussa kopassa! (pusla). Hammaskosketus irtoaa välittömästi, kun yrtät startata. Pulttipyssy kampikselin päähän on ainut konsti.


      • erkkis66
        Tolkkua touhuun. kirjoitti:

        Eihän konetta saa käyntiin jos variaattorin koppa on irti. Ottakaa huomioon, että bendixrattaan toisen pään laakeri on siinä avatussa kopassa! (pusla). Hammaskosketus irtoaa välittömästi, kun yrtät startata. Pulttipyssy kampikselin päähän on ainut konsti.

        juu katselinkin että siinä joku pieni laakeri on joka menee kiinni koneeseen menevään akseliin. eli ei saa noin tietoa vikaan. no tosiaan viikonloppuna aikaa tarkastella kunnolla kun pääsee työkalujen ääreen. enhän noista kyllä kovasti tiedä, mutta kai sen silmällään näkee jos joku osa on rikki tai irti(?) tuo hihnan kireys vielä mietityttää, koska tuntuu olevan aikas löysä (ei kuitenkaan niin että se "hölskyisi") mutta kyllä se siinä muutaman sentin liikkuu. palataan asiaan tuossa viikonlopun jälkeen kun saa ihmeteltyä konetta.


      • vari
        Tolkkua touhuun. kirjoitti:

        Eihän konetta saa käyntiin jos variaattorin koppa on irti. Ottakaa huomioon, että bendixrattaan toisen pään laakeri on siinä avatussa kopassa! (pusla). Hammaskosketus irtoaa välittömästi, kun yrtät startata. Pulttipyssy kampikselin päähän on ainut konsti.

        Niin, tolkkua touhuun. Pyöriähän on erilaisia erilaisine ratkaisuineen, eikä tässä voi puhua kuin yleisellä tasolla. hyvä huomio. Minulla bendixratas ei ole yhteydessä varikoppaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      3195
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

      GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1177
    3. Arvaa miten paljon

      Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1152
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

      Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      52
      1075
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

      Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1022
    6. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

      On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      878
    7. Mikä teki vaikutuksen

      että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      45
      867
    8. Tunnustan

      Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      862
    9. Luuletko, että löydämme vielä

      Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      857
    10. Autolla puuhun

      Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      24
      831
    Aihe