Ostimme vanhan kesämökin, nyt olemme purkaneet saunan lattian.
En haluaisi mökin saunan lattiaan kaakeleita vaan jotain "mökkimäisempää" esim. harmaan betonin /sementin. Voinko jättää betoni/sementti lattian vai onko siihen pakko laittaa päälle vedeneristysmassat ja kaakeloida???
betonilattia saunaan??
13
11037
Vastaukset
- juuei'
Kylmenee entisestään jos menet kaakeloimaan.
Ei ole pakko laatottaa. Itse laitoin jotain epoksimaalia? Kallista kuin mikäkin mutta hyvin on pysynyt. Ei tarvitse erillisiä vedeneristyksiä tms.
Haisee sitten melko kauan ja pohja pitää olla tod. puhdas.
Betoni on hirrrrrveen kylmä mutta itse tein sen kuitenkin rakolattian sijaan kun se kestää maailman tappiin ja on niin helppohoitoinen. Rallia jalan alle saunaan ja vanhoja mattoja pukuhuoneeseen. Ei palella.
Pelkkä betoni ei sitten riitä. Imee veden ja pamahtaa jäähän talvella yms. hauskaa. Sen epoksin voi sitten vissiin sävyttää? Itseltä "unohtui" ja sellaisenaan hiukan liian sininen omaan makuun. Perusharmaa olisi ollut paljon stylempi. - kari789
Sementti on sitä harmaata jauhetta johon sekoitetaan vettä ja hiekkaa. Tämä seos on betonia.
- betonille
Itselläni on pelkkä betonilattia saunassa ja kyllä kesti kylpeä milloin vaan.Pakkasellakin kunhan muistaa laittaa muutama lapu kiukaseen lähtiessä saunasta,niin kuivaa kyllä.Ja jos on kylmä talvella jalalle niin voi käyttää ritilöitä.Vedeneristystä jos meinaat,sen pitää olla pakkasen kestävää mikäli saunassa ei ole peruslämpöä,sekä laastin ja laattojen oltava myös pakkasenkestäviä.
- epooooo
Solmaster
EP 10
Kestoepoksi
Tuommosta itse sipasin pintaan. Ei laatta kastu eikä ime vettä. Helppo pitää puhtaana. Pelkkä käsittelemätön betoni "kuluu".
Se mitään pakkasen kestävää betonia tarvitse, höpö höpö. Sellaista olekkaan vaan pakkasellakin kovettuvaa betonia. Yleensä raksoilla itse duunatessa kura tehtiin lämpimään veteen kylmemmillä ilmoilla.
Pakkasenkestäviä laattoja..hoh hoijjaa? - Ingenjööri
epooooo kirjoitti:
Solmaster
EP 10
Kestoepoksi
Tuommosta itse sipasin pintaan. Ei laatta kastu eikä ime vettä. Helppo pitää puhtaana. Pelkkä käsittelemätön betoni "kuluu".
Se mitään pakkasen kestävää betonia tarvitse, höpö höpö. Sellaista olekkaan vaan pakkasellakin kovettuvaa betonia. Yleensä raksoilla itse duunatessa kura tehtiin lämpimään veteen kylmemmillä ilmoilla.
Pakkasenkestäviä laattoja..hoh hoijjaa?ei se olekkaan pakkasen kestävää betonia vaan säänkestävää betonia johon on siis lisätty kemikaalia mikä lisää betonissa ns. suojahuokosten määrää joihin sitten betoniin imeytynyt vesi jäätyessään pääsee laajenemaan ja ei näin ollen pakkasrapauta betonia niin helposti.
- EPOOOO
Ingenjööri kirjoitti:
ei se olekkaan pakkasen kestävää betonia vaan säänkestävää betonia johon on siis lisätty kemikaalia mikä lisää betonissa ns. suojahuokosten määrää joihin sitten betoniin imeytynyt vesi jäätyessään pääsee laajenemaan ja ei näin ollen pakkasrapauta betonia niin helposti.
Säänkestävä my ass. Ei ole pakkasen- eikä säänkestävää betonia. Mitä seuraavaksi ajattelit keksiä?
Suojahuokosetpa hyvinkin..Miksi oma tyhmyys pitää tuoda uudestaan esille? Vähennä kemikaalien käyttöä. - betonilaborantti
epooooo kirjoitti:
Solmaster
EP 10
Kestoepoksi
Pakkasenkestäviä laattoja..hoh hoijjaa?Kukahan sut on palkannut betoni töihin jos et edes tiedä onko pakkasen kestävää betonia olemassa. Betoni huokostetaan lisäaineella jolloin sinne saadaan aikaiseksi ilmaa. Näihin huokosiin pääsee jääpaineen ansiosta mahdollinen vesi purkautumaan rikkomatta itse laattaa..
- ice b
betonilaborantti kirjoitti:
Kukahan sut on palkannut betoni töihin jos et edes tiedä onko pakkasen kestävää betonia olemassa. Betoni huokostetaan lisäaineella jolloin sinne saadaan aikaiseksi ilmaa. Näihin huokosiin pääsee jääpaineen ansiosta mahdollinen vesi purkautumaan rikkomatta itse laattaa..
Siis käsittääkseni pakkasbetoni tarkoittaa vain sitä että se kovettuu pakkasilla ilman jäätymistä. Erillistä pakkaseen soveltuvaa betonia tuskin on? Betoni kyllä kestää sateet ja pakkaset jos se kovettuu tarkoitetulla tavalla. Ilma vastaavasti pyritään mahd. tarkoin poistamaan vibralla jotta lujuus saavutetaan. Ajatus "huokoisesta" betonista ei ole rakennuusteknisesti kovinkaan järkevä? Tiilet ja niissä käytettävä muurauslaasti on jo asia erikseen.
Minkälainen on laatta johon muodostetaan huokosia mihin vesi pääsee laajenemaan? Noi missä sitä käytetään kun olen vain nähnyt lasitettuja laattoja pesutiloissa joten mitä merkitystä huokoisuudella on kun lasitettu pinta estää kaiken veden pääsyn laattaan? - omatoimimuurari
Voiko sitä pakkasbetonia valaa kesälläkin?
- järki_jäässä
omatoimimuurari kirjoitti:
Voiko sitä pakkasbetonia valaa kesälläkin?
Ei voi, sen kovettumiseen tarvitaan pakkasta. Tunnetaan myös nimellä "pohjolan pikabetoni"
- Anonyymi
EPOOOO kirjoitti:
Säänkestävä my ass. Ei ole pakkasen- eikä säänkestävää betonia. Mitä seuraavaksi ajattelit keksiä?
Suojahuokosetpa hyvinkin..Miksi oma tyhmyys pitää tuoda uudestaan esille? Vähennä kemikaalien käyttöä.Onpa hyvinkin,lisäaineena betonista on vedentiivistysaine,tällöin saadaan pakkasen kestävää betonia.Tuotetta myy rautakaupat esim.Bauhaus.tuotemerkkinä Sika
- Anonyymi
Ihan tavallinen betoni kestää hyvin pakkasta saunassakin. Pintaanhan jää ns. betoniliima, joka pitää hioa pois jos aikoo jotakin litkua lattiaan vetää. Ksyleeniliuotteisetkaan eivät betoniliimaan saa tartuntaa.
- ratkaisut
Isäukko teki joskus saunan lattian betonista, siis 60-luvulla. Valoi betonista ja teki kunnon kaadot vedelle. pinnan "maalasi" sementtivedellä, siis sementtijauhetta ja vettä. Sementistä ja vedestä tehdään velliä ja maalataan muutaman kerran kunnes pintaa on pari milliä. Ei saa kuivua liikaa välillä. Lopuksi kiillotetaan metallisella muurauslastalla kunnes pinta kiiltää. Pinnasta tulee kova eikä päästä vettä läpi helpolla. Pula-ajan vesieriste. Pinta on vielä tänäkin päivänä käyttökelpoinen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik123880MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar782037Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5481641Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin851308Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671097Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331028Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214898Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60873- 171854
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3808