Miten kumota isän typerä esimerkki kasvatuksessa kun näyttää puuttuvan ihan perustavat esim. ruokailussa. Odotan vasta esikoista, mutta tuntuu jo että täytyykö tässä erota sen takia että toinen on niin tyhmä. Jos yritän ensinnäkin että syötäisiin samaan aikaan kaikessa rauhassa, niin hotkaisee äkkiä syötävät ja hyppää sitten pöydästä ja alkaa pahimmassa tapauksessa vielä vaatia jonkun asian toimittamista minulta jolla vielä ruokailu on kesken. Hän myös touhuilee syödessään kaikkea muuta ruokapöydässä, puhuu puhelimessa, räplää läppäriään ym. Yleensä syö eri aikaan kun minä, silloin kun sattuu olemaan nälkä. Pitääkö sitten lapselle sanoa että älä tee niinkun isä tekee. Maiskuttaa vielä, ryystää ja sotkee. Esimerkistä kai lapset yleensä kuitenkin ottavat mallia. Tämä on vaan yksi asia, sitten on kaikki muu, kuten ettei avaa ovea minulle vaikka olisi painavat ostokset käsissä ja olen aiemmassa suhteessa tottunut että mies aina avasi oven joka tilanteessa. Yhteisiä harrastuksia ei kuulemma tarvita ja sitten vielä useimmiten kuorsaa kaikki vapaa-ajat, jollei ole tietokoneessa ja kännykässä kiinni. En haluaisi sitäkään mallia lapselle antaa että kesät ja talvet istutaan sisällä tai nukutaan keskellä päivää verhot tiukasti ikkunoiden eteen kiinni vedettynä. Masentaa moinen jo muutenkin, tosi tylsää elämää. Mistään ei pahemmin edes voi jutella, hän ei osaa muuta kuin huutaa jos huomautan jostain hölmöydestä. Kaduttaa millaisen juntin olen aviomieheksi huolinut ja isäksikin vielä. Pystynköhän yksin kumoamaan isän vaikutukset lapsen käytökseen, vai miten tässä mahtaa käydä. Ei suostu poiskaan muuttamaan, vaikka olen monet kerrat sellaisen pyynnön hänelle esittänyt, alkaa vain uhkailu tai sitten hyvittely vähäksi aikaa. Tuo ihminen ei taitaisi lähteä vaikka olisi oikeuden päätös. Asunto on minun. On kuitenkin niin innoissaan isyydestä kuin vaan olla ja voi, kasvatustaitoja ei tasan ole. Lapsesta tulee siis taatusti yhtä hankala kuin isäkin on. Itse kuitenkin enemmän tätä lasta halusi.
Kasvatus
43
3059
Vastaukset
- Rami-64
Itse olet hänet kuitenkin joskus hyväksi havainnut:))
Mitä sitä enää valittaa.- Hölmö#
Hoh hoijaa.
Joku on tehnyt valinnan ja sitä on turha itkeä jälkikäteen.
Se on nyt vaan kestettävä. - ILGIOGÖO
Hölmö# kirjoitti:
Hoh hoijaa.
Joku on tehnyt valinnan ja sitä on turha itkeä jälkikäteen.
Se on nyt vaan kestettävä.Nykynaiset taas retkahtavat niskatatatuoituihin kopteri ääliöihin.Miesmaku peilautuu aina väkisinkin oman isän malliin.
- Naapurin mummu
Loppujen lopuksi on niin, että kasvatus on vuorovaikutusten lapsen ja vanhempien välillä.
Lapsi ei jousta yhtään, vaan hän vaatii osansa ilman neuvotteluja. Vauvaikäisen kanssa isätkin joutuvat nöyrtymään. Lapsi on paras kasvattaja isälle, joka ei osaa ottaa muita huomioon.
Oma esimerkkisi vaikuttaa lapseen yhtä hyvin kuin isänkin, ehkäpä paremminkin, koska lapsi ihan biologisista syistä on aluksi riippuvaisempi äidistä kuin isästä.
Odota vain kaikessa rauhassa tulevaa perheenjäsentä, kyllä miehestäkin pahimmat kakaramaisuudet aikanaan hioutuvat.
Pidä pintasi! - Valitsit..
kuitenkin hänet lapsesi isäksi? Olisiko kannattanut miettiä vähän aikaisemmin?
- Kerttu676
Sinulle ja Rami-64:lle:
läheltä seuranneena olen nähnyt, kun mies muuttuu naimisiin menon jälkeen aivan kuin toiseksi ihmiseksi. Eikä kyseessä ollut enää nuori vaan jo 50 vuotta täyttänyt. Siihen loppui läheisyys, keskustelut, yhteinen tekeminen...tilalle tuli mököttäminen, vaimon jatkuva mollaaminen jne. Humalassa ollessaan on taas "oma entinen itsensä" ja haluaa rakastellakin vain silloin. Kyseessä sen verran lyhyt avioliitto, ettei vaimo ole esim. lihonut muodottamaksi tms. Ei ole lapsia, ei taloudellisia huolia. Vaimo kärsii ja ahdistuu ja meistä ystävistä useampi on kehottanut häntä harkitsemaan eroa. Se kuulemma tuntuisi hänestä tappiolta. Ystäväni on kysynyt mieheltään, miksi tämä tahtoi naimisiin saakka ja saanut vastauksen: mies ei halunnut enää elää yksin ja halusi esittelykelpoisen vaimon.
Toinen esimerkkini on omasta kokemuksesta: mies muuttui totaalisesti lapsen syntymän jälkeen. Lapsi oli ns. helppo vauva, pääsin entisiin mittoihini nopeasti, en ollut masentunut vaan hyvinkin onnellinen ja miehellekin riitti huomiota. Silti mieheni alkoi vähätellä minua, ajatuksiani, toiveitani ja tekemisiäni. Ja jos yhteinen elämä ei minua miellyttäisi, niin "siinä on ovi". Vieraille hän kehui ja ylisti minua joka käänteessä ja antoi ymmärtää, että meillä se vasta idylli on. Arvata saattaa, että aikanaan liitto päättyi avioeroon ja hyvä niin.
Pointtini oli se, ettei kaikista ihmisistä näe heti sitä todellista luonnetta. Toiset osaavat pelata ja näytellä, kunnes saavat haluamansa. En usko siihen, että kukaan oikeasti muuttuisi "yhdessä yössä" toiseksi ihmiseksi. Todellinen luonne vain paljastuu siinä vaiheessa, kun vastapuoli on saavuttanut tavoitteensa.
- Erilainen mutsi
"Kasvatus" on tosi huono sana ja kalskahtaa ikävältä asialta. Lapsen ohjaaminen oman elämänsä tielle kuulostaa paljon lempeämmältä. Ja totta, niin kuin joku jo sanoikin, lapsi 'kasvattaa' enemmän vanhempiaan kuin päinvastoin.
Kertomuksestasi tulee sellainen olo, että sinun mittasi alkaa olla täyttymässä jollei ole jo, joten pitkää suhetta ei ole tiedossa jktp:ssa. Ihan pirun vaikeaa on saada junttimieäs tajuamaan homman nimi, mutta ei sulla taida olla vaihtoehtoja. Latele ehdot pöytään; tapojen tai osoitteen muutos, kyllä aikuiselta pitää voida jotakin vaatia ja fiksu ihminen osaa vaatia itsekin itseltään.
Valitettavasti se olet sinä, jonka on ajateltava lapsen parasta, joudut punnitsemaan kumpi vaakakuppi painaa enemmän, tavaton isä vai isätön lapsi, siis sillä tavalla isätön, että isä ei elä perheen arkipäivässä mukana. Voimia valintoihisi.- dsdfgwetr
pistä kämppä myyntiin ja ukko pihalle ja sopikaa lakimiehen ja lastenvalvojan kanssa tapaamisista!
Huonon valinnat olet tehnyt ja kaikki muuttuu pahemmaksi ajan myötä, alat inhoamaan vielä enemmän!
Niin mun "siippa" teki ja lähti pettämisen tielle että pääsisi eroon meistä...kamat kassiin ja ulos! - Tööööt !
dsdfgwetr kirjoitti:
pistä kämppä myyntiin ja ukko pihalle ja sopikaa lakimiehen ja lastenvalvojan kanssa tapaamisista!
Huonon valinnat olet tehnyt ja kaikki muuttuu pahemmaksi ajan myötä, alat inhoamaan vielä enemmän!
Niin mun "siippa" teki ja lähti pettämisen tielle että pääsisi eroon meistä...kamat kassiin ja ulos!Kenelle vastaat ?
- höhh.
Tööööt ! kirjoitti:
Kenelle vastaat ?
tietenkin....
- Tarkka flikka
höhh. kirjoitti:
tietenkin....
No shit sun vastaus on väärällä viivalla. Pitää valita sen kommentin sininen 'vastausloota', jolle sanansa osoittaa.
- rixr6ijkrfx m
Tarkka flikka kirjoitti:
No shit sun vastaus on väärällä viivalla. Pitää valita sen kommentin sininen 'vastausloota', jolle sanansa osoittaa.
täällä kukaan mitään viivoja kattele. Aloittaja kysyy, muut vastaavat hänelle. TÖÖÖÖÖÖT!
- Töttöröööö !
rixr6ijkrfx m kirjoitti:
täällä kukaan mitään viivoja kattele. Aloittaja kysyy, muut vastaavat hänelle. TÖÖÖÖÖÖT!
Jooo, totta; "ei kattele ei". Eli ei snaijaa, kenelle kommenttiansa raapustaa. Eihän näillä potaskan jauhannoilla ole oikeasti mitään väliä mille kohalle ne sattuu mutta tarkoitushan on vastata joko aloittajan viestiin tai sitten jonkun kommentoijan viestiin ja viivat vasemmalla osoittaa, mikä juttu mihinkin kuuluu.
Sä vastaat sille, jonka kommentin 'vastaa'-lootan valitset, oli sillä väliä eli ei. - oppiaikä
No eipä enää ihmetytä miksi nykyajan pennut ovat joskus holtittomia, jos "kasvatus kalskahtaa ikävältä".
- voi elämä
rixr6ijkrfx m kirjoitti:
En mäkään vastaa aloittajalle vaan sulle.
- Hörönlörömitäväliiii
voi elämä kirjoitti:
En mäkään vastaa aloittajalle vaan sulle.
No enpä löydä minkäänlaisia yhtymäkohtia vastauksestasi "... kaduttaa" sitä edelliseen kommenttiin. Onko sulla vähän puurot ja vellit sekaisin ? Vai mikä ?
- ...
Olisit saatana käyttänyt kumia punkassa, niin ei tarvitsisi nyt miettiä tuollaista. Hyväksipä olet itse havainnut, jos nyt on perkele tuolle miehelle maha pystyssä.
- Hah !
Elämä on yksinkertaista - yksinkertaisille.
- enkeli?
saatanalle!
- hallootahoo
Nytkö vasta huomasit miten hän syö? Syökää eri aikaan, sinä ja lapsi yhdessä ja isälle katetaan purtilo eteiseen niin kuin vanhassa opetussadussa vaarille...
Ei varmasti toisen hölmöydestä huomauttelu innostakaan juttelemaan.
Noin fiksu pärjää varmasti ihan itse ja yksin lapsen kanssa. Heh.
Joskus on mukavaa olla tärkeä, joskus tärkeämpää olla mukava. - on innostunut
"mutta tuntuu jo että täytyykö tässä erota sen takia että toinen on niin tyhmä."
Tyhmä on se, joka tuollaisesta syystä harkitsee eroa ja riistäisi lapselta toisen vanhemman. Ideassasi on mieltä vain, jos lapsi jää isälle sillä noin itsekäs nainen on huono esimerkki lapsilleen.
" ettei avaa ovea minulle vaikka olisi painavat ostokset käsissä"
Kiitä naisasialiikettä tuosta. miehet eivät nykyään ajattele naista heikompana astiana.
"Kaduttaa millaisen juntin olen aviomieheksi huolinut ja isäksikin vielä. "
Olisi mielenkiintoista kuulla miehesi arvio sinusta.
"Lapsesta tulee siis taatusti yhtä hankala kuin isäkin on. Itse kuitenkin enemmän tätä lasta halusi."
Säälin jo etukäteen lastanne. Onneksi sentään isä on innoissaan tulevasta uudesta ihmisestä. Voisit vähän relata, lapseesi pystyt yllätävän vähän vaikuttamaan. Kaveripiirillä on yhtä suuri vaikutus kuin sinullakin. Sinun tapauksessasi on luultavasti vain hyvä, jos vaikutus ei ole kovin vahva. Sinun kylmyyttäsi olisi hyvä jotenkin saada rajoitettua.- yxäxä
En jaksanut lukea koko ketjua, mutta kokemuksesta viisastuneena sanon, ettei tuollainenn törkykasa paremmaksi muutu. Suomessa on vielä Uuno Turhapuro ollut vuosikymmenet monen miehen esikuvana ja äidin harmina.
Jos et siedä häntä niin hae ero, vaikka lapsi on tulossa ja elämä kiireistä ja herkkää. Ellei törkykasa lähde niin hae häätö. Voi viedä aikaa, mutta silloin hänenllä on myös tilaisuus näyttää pystyykö parempaan.
Yksinhuoltajien lapsia on maailma täynnä ettei sen takia kannata jäädä huonoon parisuhteeseen.
Jonkin loppu on aina uuden alku. Tämä pitää paikkansa. - alinassa
yxäxä kirjoitti:
En jaksanut lukea koko ketjua, mutta kokemuksesta viisastuneena sanon, ettei tuollainenn törkykasa paremmaksi muutu. Suomessa on vielä Uuno Turhapuro ollut vuosikymmenet monen miehen esikuvana ja äidin harmina.
Jos et siedä häntä niin hae ero, vaikka lapsi on tulossa ja elämä kiireistä ja herkkää. Ellei törkykasa lähde niin hae häätö. Voi viedä aikaa, mutta silloin hänenllä on myös tilaisuus näyttää pystyykö parempaan.
Yksinhuoltajien lapsia on maailma täynnä ettei sen takia kannata jäädä huonoon parisuhteeseen.
Jonkin loppu on aina uuden alku. Tämä pitää paikkansa.Ei herran jestas.
Minusta sinä olet tässä tilanteessa se tyhmä.
Vaikutat todella turhamaiselta kontrollifriikiltä. Toivotan onnea miehellesi sinun kanssasi. - -juugo
´´ " ettei avaa ovea minulle vaikka olisi painavat ostokset käsissä"
Kiitä naisasialiikettä tuosta. miehet eivät nykyään ajattele naista heikompana astiana. ´´
Naisen arvo ja oikeudet eivät ole mitenkään liittyneet naisen ja miehen välisiin fyysisiin eroihin. Naisasialiike on tehnyt naisista tasa-arvoisia miesten kanssa. Mitä tarkoitat tuolla, ala-arvoisempiako vain autetaan? Tuo tilanne jo huutaa apua, kyllähän miestäkin autetaan kun hänellä on painavat lastit kädessään eikä saa itse ovea auki. Painavat lastit voi olla, oli sitten mies tai nainen, apua tarvitaan.
Kuitenkin se, että miehillä on yleisesti enemmän lihasvoimaa ja nainen on useimmiten lihasvoimaltaan miestä heikompi on vain biologinen fakta. Ei se liity mitenkään naisasialiikkeen ajamiin tasa-arvo oikeuksiin, taikka tee naisesta ala-arvoisempaa. - itse haluat
-juugo kirjoitti:
´´ " ettei avaa ovea minulle vaikka olisi painavat ostokset käsissä"
Kiitä naisasialiikettä tuosta. miehet eivät nykyään ajattele naista heikompana astiana. ´´
Naisen arvo ja oikeudet eivät ole mitenkään liittyneet naisen ja miehen välisiin fyysisiin eroihin. Naisasialiike on tehnyt naisista tasa-arvoisia miesten kanssa. Mitä tarkoitat tuolla, ala-arvoisempiako vain autetaan? Tuo tilanne jo huutaa apua, kyllähän miestäkin autetaan kun hänellä on painavat lastit kädessään eikä saa itse ovea auki. Painavat lastit voi olla, oli sitten mies tai nainen, apua tarvitaan.
Kuitenkin se, että miehillä on yleisesti enemmän lihasvoimaa ja nainen on useimmiten lihasvoimaltaan miestä heikompi on vain biologinen fakta. Ei se liity mitenkään naisasialiikkeen ajamiin tasa-arvo oikeuksiin, taikka tee naisesta ala-arvoisempaa.Aiemmin miehet pitivät itsestään selvänä, että naista autetaan, sellaisissakin tilanteissa joissa toista miestä ei mentäisi auttamaan. Enää ei. Asenteiden muutos osuu samaan ajankohtaan naisasialiikkeen nousun kanssa. Päättele siitä mitä itse haluat.
- kuukuukuu
Ymmärrän että huonot tavat ärsyttää ja hävettää. Tee kuitenkin eropäätös vasta sitten kun raskaushormoneista olet päässyt eroon. Ehkäpä miehesi ärsyttää juuri nyt enemmän kuin koskaan noiden hormonien vuoksi?
- kai.
Nyt ärsytys johdu hormooneista. Jos puoliso on tyhmä eikä osaa käytöstapoja,sellainen ärsyttää ketä tahansa normaalia ihmistä. Mutta itsepä on tällaisen puolison itselleen valinnut,niin mitä siitä nyt valittelemaan.
- Kualepin tytär
kai. kirjoitti:
Nyt ärsytys johdu hormooneista. Jos puoliso on tyhmä eikä osaa käytöstapoja,sellainen ärsyttää ketä tahansa normaalia ihmistä. Mutta itsepä on tällaisen puolison itselleen valinnut,niin mitä siitä nyt valittelemaan.
Pistä se miehesi käytöskouluun tai yritä jutella hänen äitinsä kanssa asiasta. Jos sinä häpeät miestäsi niin mieti miten paljon lapsesi tuleekaan häntä häpeämään tulevaisuudessa.
Jos ruokapöytäkäytös on possuilua niin jätä siihen läppäriään näpyttelemään ja lähde itse ulos syömään.
Se on vaan noissa m iehissä, että kun sen paketin ottaa niin ei aina heti alussa huomaa mitä on tilannut, mutta onneksi niitä voi vaihtaa, paluttaminen entiselle ei varmaan onnistu jos on oikein toivoton tapaus ja äitinsäkään ei varmaan nurkkiinsa huoli kun on kerran saanut nurkista pois.
Ei tuo oikein rakkaudelta kuulosta , peri nyt ainakin siltä vuokraa.
- andisko
Hei,
entäpäs jos vaan puhuisit miehellesi mallioppimisesta ja siitä, että hänellä on vastuunsa kasvattajana. Kerro, että teillä on kaikki mahdollisuudet antaa lapselle kunnon eväät hyvien tapojen muodossa. Ja kyllä se vaan niin on, että samalla kun mainitset lapsellesi maisuttelusta ym. aikuistetkin pohtivat omaa käytöstään...
Voithan kysyä myös mieheltäsi, millaisen lapsen hän haluaa, mitä aikoo itse antaa lapselle jne.
Voimaa - keskity nauttimaan tulevasta pienestä - voiahoia
Siis teet lapsen miehen mieliksi... miksi kummassa? Ja tuollaiselle, jonka kanssa ei edes tunnu olevan mitään yhteistä. Ja eron jälkeen taas seuraavan miehen mieliksi seuraava lapsi jne. MIKSI?
Kyllä mun lasten isäkin mässyttää ja istuu tietsikalla syömässä useammin kuin pöydässä, ei ole säännöllisiä ruoka-aikojakaan ja jos miehen kutsuu syömään, se saattaa sanoa kiitos, mutta ei tule syömään. Syö millon tykkää ja lapsetkin syö millon tykkää. Ja äitikin. Mitä sitten?
Lapsetkin inhoaa isänsä mässyttämistä ja moittii sen käytöstä. Isä ei paljoa piittaa lapsistaan. Silti lapset on ihania ja hyväkäytöksisiä mukavia tyttöjä. Mulla vaan on kolme lasta kahden lapsen ja miehen sijasta. Niin saattaa käydä sullekin.- atlatl
En jaksanut lukea edellisiä,joten vastaan näin:
Ota miehesi ystävällisesti puhutteluun. Kerro hänelle asiallisesti ja syyttelemättä mikä on tilanne.´
Eli että jos tavat ei muutu lapsien kannalta paremmiksi niin lähdet kävelemään.
Toisaalta onhan niin,että olet sallinut tilanteen aikanaan kehittyvän tällaiseksi ja huolinut näin käyttäytyvän miehen...
Itse en sallisi kenenkään vaatimuksia jos jokin tekeminen on kesken...
Ala ajatella,mikä on lasten kannalta parasta ja toimi sen mukaan. Jos isä ei ole samaa mieltä,menköön muualle.
- ___________
katso peiliin... Olet niin viisas, että sen takia olet typerä
- voi tajuta
että miten ees alunperin rakastuit sottapyttyyn? Mä en voi tajuta että naiset rakastuu liian renttuihin.
- Nauransulle
Klassinen naistyyppi, jolle jää paska käteen kun ensin ollaan niin vitun nirsoja kolmikymppiseksi asti. Sit sisäinen kello pakottaa perhen perustamiseen ja mikä tahansa kyrvän jatke passaa.
Oletko koskaan kysynyt itseltäsi mitä sulla on annettavana miehelle? Kun lukee noit katkeruuksia..
Miiehenä olin lapsenvahtinina, kun ex tapaili tulevaa.
siis jos se RAKKAUS loppuu
on se lapsellista..
vetää LAPSIA
aikuisuuteenI
R- jussi561
"Miten kumota isän typerä esimerkki kasvatuksessa kun näyttää puuttuvan ihan perustavat esim. ruokailussa. Odotan vasta esikoista, mutta tuntuu jo että täytyykö tässä erota sen takia että toinen on niin tyhmä. "
En lukenut viestiäsi tuon pidemmälle joten totean vaan, että juu, erota kannattaa. Ja mieluiten heti. - Heikko esityts
Hyvä trolli käy lukemassa ja kommentoimassa vastauksia. Sinä et ole pukahtanut sanaakaan,
- TOTA:::..!!!1111%#?+
.
niin kumpiko niistä oli se LAPSI?????????
. - fgrdser
... oleellisen. Luulin ensin sinun puhuvan omasta isästäsi. En tajunnut, että tarkoitit aviomiestäsi.
Vaikuttaa siltä, että sinä olet teidän perheessä äiti sekä lapselle että miehellesi. Miehesi saattaa olla hieman pönttö, mutta ilmiselvästi valinnut tässä tilanteessa helpoimman roolin eli heittäytynyt pikkulapseksi, jota "äidin" pitää kasvattaa. Hänen pitäisi tietysti ottaa toisen aikuisen rooli teidän perheessä. Se vaatii kummaltakin asennemuutosta. Voi olla että tarvitaan järeitä toimenpiteitä, kuten esim. määräaikainen ero. Saat hänet kyllä ovesta ulos, jos itse alat määrätietoiseksi. - yksinkertaista
Näin vaimoni asetti jo alkuaikoina hiukan "ehtoja":
Pöydässä ei lueta mitään, säätikka räpläillä mitään läppäreitä, kännyköitä ym. vaan syödään.
Mikäli sotkeminen ei lopu niin joka toinen kerta ukko siivoaa pöydän. Enkä ole sotkenut.
Pöytään tullaan yhtäaikaa, muina aikoina ei ruokaa tule.... poistun kyllä usein ennen muita, myönnettäköön.
Näitä perussääntöjä noudattamalla homma toimii. Äläkä anna ukolle ruokaa muina aikoina.
Jos nämä yksinkertaiset ehdot ei toimi niin anna kenkää jätkälle. Piste. Poliisi auttaa siinä.- Wau !
Olet rohkea ja viisas 'jätkä', mieähet eivät yleensä tunnusta tällaista. Ihkua, että toisenlaisiakin on.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2622203- 961889
- 911413
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!701110Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si141068Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman39991Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46961- 47958
- 46922
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika39895