Ensikertalaisen arvio marmariksesta

Oouuuuuu!

Lähdimme kesäkuun alussa marmarikseen, itse olisin kuitenkin valinnut matkakohteeksi mielummin kanariansaaret, teneriffan ym, sillä ennen matkaa minulla oli turkista melko huonot ennakkoluulot joita ruokki vielä lisää netistä lukemani ristiriitaiset arvostelut.
Saavuttua Marmarikseen, tarkemmin sanottuna Maxwell-anatolia hotelliin, jo muutamassa päivässä huomasin miten puheet "Nessun vihasta", naisten ahdistelusta ja jopa röyhkeistä kaupittelijoista olivat KAIKKI HUUHAATA. Nessu eivätkä tarjoilijat pahastuneet ollenkaan vaikka menimme muualle syömään, mitä tosin ei joutunut paljoa tekemään sillä ruoka oli ensiluokkaista :)
Turkkilaiseen kultturiin kuulu läheisyys ja ystävällisyys, ja mukana olleita naisia halailtiin aivat yhtä paljon kuin itseänikin. Kuulema kauppiaat ovat marmariksessa/turkissa vähentäneet tungettelua, mikä on helppo uskoa sillä baareista, ravintoloista ja kojuista kuuli lähinnä: "hello, you hungry?, need a lunch?, see something you like?, hello suomalainen? Terve teve!".
Jos et perus tervehdyksiä siis kestä, on parempi jäädä kotiin, neljän seinän sisälle, folio -hattu päässä :D
Kauppiaat olivat siis asiallisia ja rehellisiä, toisin kuin olen netistä lukenut, ja kukaan ei tullut roikkumaan hihasta tai vastaavaa. Perinteiden mukaisesti kyllä käteltiin, joten läheisyyskammoiset: hanskat mukaan:)
Paikan päällä oli paljon tekemistä, oikeastaan liiankin paljon.. ..löysin punttiksen, upeita vaatteita, ja tutustuin uusiin ihmisiin.Tuli laulettua myös ensimmäistä kertaa karaokea(Su ja Ke anatoliassa suomikaraoke ilta) Ehkä parin vuoden päästä olen yhtä loistava kuin Sasa tai Lasse :) ..tai sitten en: )

Vietin Marmariksessa iloisinta aikaa koskaan elämässäni, kiitokset siis samassa hotellissa olleita, asiallisesti käyttäytyneitä suomalaisia ja brittejä, veikeitä ja ystävällisiä tarjoilijoita (parhaan tarjoilijan pysti Alille :))
En ole koskaan ole halunnut mennä samaan matkakohteeseen kahtakertaa, mutta Marmarikseen voisin palatakin.

7

960

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • akkap

      "Turkkilaiseen kultturiin kuulu läheisyys ja ystävällisyys, ja mukana olleita naisia halailtiin aivat yhtä paljon kuin itseänikin"

      Turkkilaiseen kulttuuriin kuuluu läheisyys ja ystävllisyys, mutta siihen ei kuulu tuntemattomien/vieraiden naisten halailu. Ei edes tuttujen naisten ellei kyseessä ole joku todella läheinen sukulainen tai ystävä. Se, että turistit saavat "läheisyyttä" ei tarkoita välttämättä yhtään mitään. Siis ei hyvässä eikä pahassa. Turistit eivät ole osanneet/osaa lukea viestejä ja ovat "opettaneet" paikallisia ko. käytökseen. Paikallisilta tulisi vastaavassa tilanteessa pyyhkeitä ja hirveä huuto. Mutta tapahan kuuluu siihen "turistielämään". Siellä kyllä ymmärretään hyvinkin pienestä liikkeestä takavasemmalle, ettei halailusta pidä.
      Paikkana Marmaris ei minua miellyttänyt. Ainoasta käynnistäni siellä on jo muutama vuosi kulunut eikä uutta reisua sinne ole suunnitelmissa. Muualla Turkissa sen sijaan on tullut kuljettua enemmän. Nyt on aika matkailla muilla mailla, mutta Turkkiin varmasti vielä menen. Paljon on vielä näkemättä, mutta ajanpuute ja rahattomuus rajoittaa matkailua. Se onko Turkki halpa matkailumaa, riippuu aika paljon valinnoista. Vanhemmiten sitä on käynyt vaativammaksi ja se maksaa.

      • dana"##!

        Eihän niitä haleja tullut kuin viimeisenä päivänä, kun lähdettiin pois.
        Ei siis ainakaan liikaa.
        Ainoa poikkeus oli läheisestä baarista Kim jolla vähän kesti tajuta että pitäisi näpit irti.
        Hieno varaisesti vihjaamalla kuitenkin sekin lopetti lääppimisen (itse siis olen 94kg kehonrakentaja,20v, mies)
        joten hän kai kelasi mielummin pitää kaikki hampaansa suussa kuin lääppiä mukana ollutta alaikäistä naista.
        Tätä yhtä lukuunottamatta siis kaikki paikalliset osasivat pitää näppinsä kurissa, mikä oli positiivinen yllätys.

        Juu ja markkinat ovat siinä lähikulmilla, muistaakseni torstaina.


    • tuuli-maria

      Mukava että viihdyit?
      millainen meno oli vastapäisessä Metropol hotellissa?
      onko markkinat vielä siinä kulmalla?

      • markkinat on

        edelleen kulmalla ja turistinaiset käy kaupaksi jopa ilmaiseen hintaan...


      • Onpa mukava
        markkinat on kirjoitti:

        edelleen kulmalla ja turistinaiset käy kaupaksi jopa ilmaiseen hintaan...

        todeta, että sinua edelleen mato kalvaa!


      • Onpa ikävä
        Onpa mukava kirjoitti:

        todeta, että sinua edelleen mato kalvaa!

        todeta, että teitä huoria edelleen piisaa!


    • marmarikseen

      Mukava kuulla että Marmaris yllätti positiivisesti!

      Itse olen sinne ensi kertalaisena syksyllä lähdössä, Turkissa ollaan ennekin matkustettu eikä oikeastaan pahaa sanaa sanottavana, tosin eka kertaa kun käytiin Alayassa 90-luvulla niin meno oli paljon hurjempaa (turistien perään huutelu, solvaaminen jos kauppaa ei tehty jne) kuin myöhemmillä matkoilla. On siis siistiytynyt paljon vuosien saatossa sen suhteen.

      Naisena taas en ole koskaan Turkissa(kaan) joutunut turhan innokkaasti halailtavaksi tai "lääpittäväksi", mutta se johtunee enemmän siitä että olen siellä matustanut vain mieheni tai perheeni kanssa, en koskaan esim tyttöporukalla ollut liikenteessä. Ehkä raavaan miehen kainalossa tai pienen vauvan äitinä sitä on suojassa ulkopuolisten vieraiden miesten lähestymiseltä. Kreikassa aikoinaan sinkkuna matkustellessa meno oli aivan toista... mutta ei vedä sekään vertoja suomalaisen humalaisen miehen lähentely-yritykselle esim ruotsinlaivalla tai suomalaisissa baareissa...

      Jos jaksat kirjoittaa tarkempaa matkakertomusta Marmariksesta ja sen lähiympäristöstä niin kiva olisi lukea! Majoitumme Finnmatkojen Cosmopolitan hotellin mutta ilmeisesti tuolla Maxwell-Anatoliassa kannattaa poiketa syömässä? :)

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8634
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2605
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      127
      2332
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1976
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1724
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      12
      1534
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1477
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1419
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1292
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1203
    Aihe