Olen harkitsemassa paluumuuttoa suomeen.Lapseni ovat kaksikielisiä he puhuvat englantia ja suomea mutta eivät kiroita tai lue suomeksi.Vaikeinta muutossa on lasten ikä.He ovat molemmat peruskoulun loppuluokilla joten muutto suomalaiseen peruskouluun arveluttaa kielivaikeuksien takia.Onko kenelläkään tästä kokemuksia ja halukkuutta niistä kertoa ?
paluu suomalaisen kouuun
2
883
Vastaukset
- MIR2
Omakohtainen kokemus on vasta edessäpäin :-) mutta tuli mieleen Suomessa olevat kv-koulut ja kielikylpykoulut.
Meidän lapset aloittivat koulunsa Suomessa luokilla, joissa osa opetuksesta oli alusta alkaen englanniksi. 4-5 luokan aikoihin kolun oppilaat olivat hyvin 'conversant' kaikissa aiheissa molemmilla kielillä. He opettelivat asiat ensin suomeksi ja sitten sovelsivat ja tekivät läksyt englanniksi.
Jos saat lapsesi tällaiseen ympäristöön, asioiden oppiminen suomeksikin voi onnistua mukavammin kun he voivat harjoitella niitä molemmilla kielillä. - Kirsti_M
Harkitse tuota takaisin Suomeen muuttoa. Lapsesi ovat teini-ikäisiä, kaverit ovat siellä, missä nyt asutte. Suomessa piruillaan julmasti, kiusataan ja väkivaltaa on paljon.
Palasin itse Suomeen terveydellisistä syistä, kun lapset olivat 9 ja 10 v. Siinä iässä oppivat suomenkielen ja peruskoulu sujui hyvin. Hyiven ystävyyksien avulla ovat sopeutuneet tähän yhteiskuntaan. Nuorempi on yrittäjänä ja toinen on suorittanut korkeakoulututkinnon ja on ollut työelämässä valmistumisensa jälkeen.
Jos voisin palata takaisin siihen tilanteeseen, kun päätin tulla takaisin synnyinmaahani ja tietäisin ne kokemukset, mitkä olen läpikäynyt, en IKINÄ palaisi tähän maahan! Onneksi varallisuutta oli sen verran (yrittäjinä ulkomailla), että pystyin ostamaan oman asunnon eikä ole tarvinnut asioida sosiaaliviranomaisten kanssa enempää, mitä lainmukaiset avustukset, lapsilisät ja lapset itse hakivat opintotuet ym. (He ovat ne veroina kyllä takaisin jo maksaneet) ...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä642116Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1721722Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701418Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2431389Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2371337Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3421195- 811186
- 1281165
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3571126Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3291103