Itsellä on unilääkkeiden hankinta edessä pitkään asiaa pyöriteltyäni. Muutama asia jäi kuitenkin askarruttamaan joihin toivon vastausta.
Mitäköhän lääkettä minulle ensin tyrkyttävät? En halua mitään Vogelin yrttitippoja, ne on jo kokeiltu ja turhaksi todettu. Tahdon toimivaa unilääkettä, kannattaisiko minun kysellä johonkin tiettyyn reseptiä?
Työni takia joudun silloin tällöin nukkumaan 4 tunnin pika unia jotka nykysellään jäävät usein saamatta ja menen duuniin samoilla silmillä. Olisi kuitenkin virkistävää nukkua tuo 4 tuntia, itseasiassa se olisi elintärkeää. Mitä jos nyt otan unilääkettä jotta saisin nukahdettua, onko vaaraa että olen aineen vaikutuksesta vielä 4 tunnin päästä niin uninen etten herää herätyskellon ääneen? Se olisi varsin kiusallista.
Toisaalta tarvitsisin lääkettä joka tehoa pitkään ja lisää unen syvyyttää etten heräisi joka rapsahdukseen. Joudun nimittäin joskus nukkumaan myös päivällä ja huonona nukkujana minua häiritsevät valo ja etenkin meteli, jos joku lääke vaikuttaisi niin etten sitten nukahtamisen jälkeen heräile niihin kokoajan?
Kannattaisko minun pyytä reseptiä kahdelle erilaiselle lääkkeelle? Sellaiselle joka auttaa nukahtamisvaiheen yli ja sellaiselle joka lisäisi unen syvyyttä. Mitä ne voisi olla? Kokemuksia käyttäjiltä.
Varaudun etukäteen etten saa mitään tehotonta luontaishoitoa tai terapiaa vaan oikean lääkkeen oikeaan vaivaan mitä nyt olen jo riittävän kauan katsellut ja ihmetellyt.
Vastaa
Unilääkkeistä kysymyksiä
9
1729
Vastaukset
- Vastaus
Meneppä takaisin sinne minne vahinko postasit kysymyksen, laitoin sulle vastauksen josta toivottavast on apua.
- uneton
Suosittelen Imovanea 7,5 mg, annostuksena puolikas tai yksi tabletti n. puoli tuntia ennen nukkumaan menoa.
Saatavana myös rinnakkaislääkkeenä Zopinox, Zopiclon Alpharma, Zopiclon Generics ym.
Auttaa nukahtamaan, on lyhytvaikutteinen, tuskin vaikeuttaa heräämistä 4 tunnin kuluttua. Varaudu siihen, että suussa on pieni paskan maku herätessä. Sen pitäisi mennä ohi tunnin parin sisällä.- Tiitta
Itselläni on tuo Imovane myös, suosittelen lämpimästi.
- psyk.hoitaja
Imovane/ Zopinox 7,5 mg, tai Stilnoct 10mg...varmaan hyviä nimenomaan nukahtamislääkkeinä. Eivät kyllä takaa, että nukkuisit 10h:n yöunia...vaikutus lyhytkestoinen, ja ko. lääkkeiden etu, riippuvuuta/ vierotusoireita ei pitäisi tulla...kuten voi käydä esim. Tenox nimisen bentsodiatsepiineihin kuuluvan, hieman pidempi vaikutteisen lääkkeen kanssa. Mutta, tietysti...olisi hyvä selvittää, miksi on nukahtamisvaikeuksia?? Eikä ehkä ole järkevää aloittaa lääkitystä...mikäli kyseessä on esim. jokin elämään kuuluva stressivaihe tms. Toisaalta...muutama unilääke...ja kunnon unet...haitanneeko tuo mitään, loppujen lopuksi.
- Ibu
alan vaihtoa. Tuota jaksaa muutaman vuoden.
Lääkeillä muutaman lisää. Sitten voi tulla
viina kuvaan mukaan, kun lääkkeet eivät tehoa.
Tuontyyppiseen unettomuuteen ehkä paras vaihtoehto
on riippuuvutta aiheuttamaton depislääke,
Miaxanin, Doxalin ja Surmontilin noista sedatiivisista mainitakseni. Sopivuus on itse kokeiltava.
Myös melatoniinista on joillekin iso hyöty, joillekin se ei tehoa mitään, farmasiatavaraa
Suomessa, ulkomailla "kioskista".
Ja hae ne lääkkeet psykiatrilta, ei tarvitse olla
"hullu". Psyykkaaja pystyy määrittelemään muitakin
taudinkuvia kuin laiskuuden tai työn sopimattomuuden. - kärsinyt pitkään unihäiriöstä
hei.olen saanut kahta lääkettä unihäiriööni.imovane 7,5 mg ja kokeillut pieninä annoksina jotain masennuslääkkeitä jotka vaikuttavat pienenpinä annoksina unen laadun parantamiseen ettei heräile öisin ja aamu yöstä heräileminen on jäänyt pois.niitten tarkoitus on vain väsyttää.mene lääkäriin ja kysele parasta vaihtoehtoa sinulle sopivaa.säännölliset yöajat auttavat ja että päivällä rasittaa itsensä sopivasti.ja ettei liikoja tressaa ja murehdi!!!!!!!!!!!!!!älä syö työllä itseäsi.tarvitset enemmän unta!et pitemmän aikaa jaksa tuolla unenmäärällä.mutta koita pärjäillä ja toivottavasti saat apua&löydät oikeat lääkkeet.niistä kyllä tulee vähän riippuvaiseksi(imovane).helppo otta lääke enemmin kuin yrittää nukahtaa.mutta toi imovane on kuulemma miedoin ja lääkäreitten mukaan ei jää kiinni,aiheuta riippuvuutta suosittelen väliaikaisesti.
- evp
Jos unilääkelinjalle menee, kannattaisi olla 2-3 lääkettä, joita vaihtelee ajoittain. Tällöin ei kehity toleranssia, kuten yhtä lääkettä käyttäessä usein tapahtuu.
Remeronia käytetään myös unettomuuteen, tosin sillä on joukko sivuvaikutuksia eikä siten sovi kaikille.
Unilääkket tuntuvat aluksi hyvältä ratkaisulta. Sitten huomaa miten kehon oma kyky unensaantiin heikkenee. - Laapiskynä
"lääkäreitten mukaan ei jää kiinni,aiheuta riippuvuutta suosittelen väliaikaisesti."
Valitettavasti nyt sellaista unitroppia ei olekaan joka ei aiheuttaisi toleranssin kasvua ja riippuvuutta. Jos joku sanoo Imovanesta tuollaista, joutaisi menettämään lääkärinpaperinsa. Lääkkeistä ei kannata ottaa stressiä, liioittelemalla niiden sivuvaikutuksia mutta on vastuutonta puhua täysin höpöjä.
- unijukka
Olen pannut merkille uni/nukahtamis lääkkeistä puhuttaessa usein mainittavan Imovanen.
Omasta kokemuksesta voin sanoa että em. lääkkeestä en ole saanut muuta kuin suun pahanmakuiseksi suraavana päivänä.
Miedoista parhaimpana pidän Tenoxia 20mg, mutta tässä lääkkeessä on sellainen ominaisuus. Toisilla kun ottavat kokonaisen tabl. tulee heräämisiä yön aikana. Vastaavasti kun he ottavat vain puolikkaan nukkuvat hyvin. (yksilöllistä).
Itse käytin yli 10 vuoden ajan barbituraatteja joko sombutolia,sombufenia, tai fenobarbitaalia.
(ei saa enää suomesta). Nämä ovat tehokkaimpia mitä on, mutta riippuvuus riski on myös suuri.
Netin kautta tilaamalla saa kyllä ulkomailta.
Suomesta löytyy ainankin yksi tehokas unilääke minkä vaikutus ei tunnu enää aamulla Dormicum 15mg.
Itse en käytä enää muuta kuin Melatoniinia, koska olen aikoinani toleroitunut kaikkiin bentso johdannaisiin, eli vaikka ottaisin 2x20mg tenoksia vaikka aamulla ei ole mitään vaikutusta.
Eli ei unettomuudesta tarvitse kärsiä enää nykypäivänä. Ainoa haitta kaikissa unilääkkeissä on, se että jää "koukkuun".
Nukutaan hyvin. T.unijukka
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1948711
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264868- 504318
- 623877
- 513246
- 503070
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.552852Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262716- 432521
Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv422425