Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Koirakuiskaaja

..--..

Onko kukaan katsonut LIV:in ohjelmaa Koirakuiskaaja?

Mielestäni tämä "koirkakuiskaaja" Cesar Millan, on varsin ammattitaidoton.
En edes ilkeä katsoa jaksoa alusta loppuun, niin naurettavia ovat
tämän koira"ekspertin" mielipiteet.

Hänen mukaansa jos koira ei anna leikata kynsiään ja murisee, pyrkii koira lauman
johtajaksi ja pomottamaan omistajiaan. :D :D
Tuon on vitun naurettava väite, kannattaisi ensinkin miettiä että
syystä tai toisesta koira saattaa pelätä kyseistä operaatiota niin paljon että
murisee saadakseen ihmisen lopettamaan toiminnan.
Syy voi murinaan olla siinä että koira on saanut kipeää tai on joutunut
kynsien leikkauksen yhteydessä epämukavaan tilanteeseen, jonka se varmasti muistaa aina.
Kannattaisi siis etsiä ensin syyt ja alkaa pikkuhiljaa kuntouttamaan koiraa askel kerrallaan
kohti menestyksekästä kynsienleikkuuta.

Minusta tuollainen johtajuusjauhanta on täyttä paskaa, koirallakin on luonnolliset tarpeensa. Koirakin pelkää ja jännittää, miksi siis vängällä asettaa koira sellaiseen tilanteeseen mikä saa sen käyttäytymään aggressiivisesti? ja vain siksi että se pelkää eikä sillä ole muita vaihtoehtoja kuin murista/purra?

Todellakin kannattaisi tutustua koiraan vähän tarkemmin ennenkuin puhutaan pomottamisesta.
Ihmiset tuossakin sarjassa ovat ihan kädettömiä, miksi he ovat ottaneet koiran jos eivät selvästikkään selviä sen kanssa?
Koiran sosiaalistaminen ja totuttaminen pitää aloittaa ihan pentuna, antaa sen tututstua kaupungin vilinään, autoiluun, muihin eläimiin, hisseihin, pyörätuoliin, pikkulapsiin yms yms.
Kaksi maagista sanaa ovat myös johdonmukaisuus ja selkeät rajat.
Se mitä koira ei saa tehdä, se ei tee sitä koskaan. Koira oppii äkkiä jos ihminen antaa aina periksi.
Mielestäni kaikille pennun hankkijoille pitäisi olla pakollisena pennun koulutuskurssi missä käytäisiin läpi vähintään perusasiat, vältyttäisiin monelta ongelmatilanteelta.
Mielestäni koirat eivät synny ongelmakoiriksi vaan ongelmakoirat tehdään.
Vastuullinen pennun myyjä, oli sitten kyseessä sekarotuinen tai rotukoira, on kiinnostunut pennusta myös senkin jälkeen kun pentu on vaihtanut kotiaan ja antaa varmasti mielellään ohjeita jos ongelmia syntyy.

Miettikääpäs tätä:

Koira on opetettu pyytämään ulos että se pääsee tarpeilleen.
Koira raapii ovea ja saa ihmisen nousemaan ylös sohvasta, laittamaan koiralle pannan, kytkemään hihnan siihen kiinni ja lähtemään ulos.
Haluaako koira silloin pomottaa ihmistä koska se tietää että ovea raapimalla se saa ihmisen liikkeelle?
Herää myös kysymys ymmärtäisikö koira toimia niinkin järjestelmällisesti vai haluaako se yksikenrtaisesti pakottavasta ja luonnollisesta tarpeesta johtuen ulos? (koska se on siihen opetettu).

Mielipiteitä ilman tappelua kiitos!

31

1307

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vahvisteet...

      Olen sitä mieltä että koiran kouluttamisessa kannattaa käyttää positiivisia vahvisteita
      selättämisen, kuristamisen ja lyömisen sijasta.
      Koira osaa äkkiä yhdistää tietynlaisen toiminnan palkinnon (kehut, herkut, lelut) saamiseen.
      Se että johtaja (tässätapauksessa ihminen) syö ensin, kulkee ovista ensin on mielstäni aika
      vanhanaikaista ja perätöntä.
      Vaikka koira menisikin edellä se ei tarkoita sitä että se yrittää kaapata johtajan paikkaa itselleen.
      Kuinka monen koiranulkoiluttajan olette nähneet kulkevan koiran edellä?

      • edellisiin¨

        mielipiteisiin. Johtajuusongelma = huuhaata.
        Mielenkiintoista muuten, että olen olevinaan pannut merkille, että henkilöt jotka pullistelee johtajuusongelmalla ovat itse kovia kehumaan itseään. Eli heillä on heikko itsetunto. Tulen ajatelleeksi, että sellainen henkilö ottaa koiran vahvistaakseen omaa imagoaan.
        Koiralle on turha kovistella se on niin älykäs, että ymmärtää muutenkin. Kovistelu voi saada koiran lukkoon ja sitten se ei pysty toimimaan.
        Turhaanpa toistan edellisiä kirjoittajia. Kantani tulee niissä ilmi.


      • perheen isä

        "Se että johtaja (tässätapauksessa ihminen) syö ensin, kulkee ovista ensin on mielstäni aika
        vanhanaikaista ja perätöntä."

        Täysin perusteetonta ja epäkäytännöllistä. Jo turvallisuus syystä meillä koira menee ovesta ensin ja ruoka annetaan ensin ja sen jälkeen syödään koko porukka samaan aikaan.
        Tällä pääsee myös joillekkin kiusallisesta pummaamiselta.


    • perheen isä

      "Koira on opetettu pyytämään ulos että se pääsee tarpeilleen.
      Koira raapii ovea ja saa ihmisen nousemaan ylös sohvasta, laittamaan koiralle pannan, kytkemään hihnan siihen kiinni ja lähtemään ulos.
      Haluaako koira silloin pomottaa ihmistä koska se tietää että ovea raapimalla se saa ihmisen liikkeelle?"

      Hyvä pointti. Tämähän on sitä "johtajapomosisilauma" juttua parhaimmillaa. Tälläisiä esimerkejä on useita eikä niitä huomata tai osata katsoa vaikka "johtaja-alfoja" on suomi pullollaan.

      Samoin katsotaan koira ohjelmia kuin piruraamattua saamatta kuitenkaan mitään käytännön vastetta tosielämään.
      Mutta onhan niistä kiva puhua.

      • perheen isä

        Eniten huvittaa, kun pistetään asiat mallilleen puolessa tunnissa, samaa jankataan samoilla ongelmilla joka jaksossa koirien koko ja näkö vain muuttuu.
        Ihme mies tuo Cecar Millan


    • allekirjoittamassa
    • omasta

      kokemuksesta nyt.

      Koirani oli erittäin arka kynsiä leikatessa, eläinlääkärissä käydessäni
      koira pelkäsi niin että sille laitettiin kuonokoppa, ja sen kynnet leikattiin.
      Koiralta pääsi huuto ja kynsi alkoi vuotaa verta.
      Samana iltana lähestyessäni koiraani se pomppasi pystyyn, jäätyi nille paikoilleen, myös silmät ja
      alkoi murista. Kait se pelästyi että sitä satutettaisiin taas.
      Mitä olisi koira tehnyt jos olisin ottanut siihen kiinni ja alkanu huutamaan, selättämään yms?
      Tiedän koirani ja se olisi varmasti purrut. (IIK! mulla taitaa olla johtajuusongelma :D :D :D)
      Sanoin vain iloiseen ääneen "hölmö koira, mitä sä nyt noin?"
      Samassa koirani lasittuneet silmät ja jäykkyys kehosta hävis. Aivan ku se olis heränny
      jostakin ja ihmetelly ittekkin että mitä tapahtui.

      Voitte arvata että kaiken tuon jälkeen kynsien leikkuu ei ollut helppoa.
      Paketillisella nakkia ja kärsivällisyydellä ollaan edetty jo niin pitkälle että
      pyydän koiran luokse ja saan ihan huoletta leikata kynnet.
      Toki kyllä koira näyttää vähän jännittyneeltä vieläkin, mutta tulee kuitenkin
      pyydettäessä luokse ja antaa itse vielä tassunsa.
      Aloitin tosiaan sillä että koira sai nuuskia kynsisaksia ja annoin palasen nakkia ja kehuin.
      Etenin vaihe vaiheelta aina niin että koira tunti olonsa mukavaksi, peräännyin
      heti jos koirani osoitti epäröinnin tai pelon merkkejä.
      Kyllä se siitä, mitään ei saa ilmaiseksi tai helpolla, ei ainakaan koirien kanssa.
      Ongelmat eivät poistu sillä että ne lakaistaan maton alle, päinvastoin.

      Olen koiralleni erittäin kiitollinen, se on opettanut minulle niin paljon.

      ja vielä tähän lopuksi, koirat ovat eläimiä, en pidä niitä ihmisten vertaisina siitä
      huolimatta niitä voi kohdella hyvin ja kunnioittavasti.

      • perheen isä

        Käsittämätötä on myös se, että moni katsoo kaiki tuotantokaudet uskollisesti ja oho heistä on valmistunut varsin päteviä koira-asiantuntioita. Jos sitten kysyt (kokemusa asiasta) jotain niin vastaus on mmm...alfa...mmmhhh kato ite telkkarista.
        Tälläistä tavallista perheen isää harmittaa kun on joutunut kulkemaan pitkäntien eikä vieläkään maalia koira asioissa näy. Toiset saavuttaa tiedoissa päämäärän muutamalla jaksolla. Epäreilua. Voi perhanan perhana.


      • ....
        perheen isä kirjoitti:

        Käsittämätötä on myös se, että moni katsoo kaiki tuotantokaudet uskollisesti ja oho heistä on valmistunut varsin päteviä koira-asiantuntioita. Jos sitten kysyt (kokemusa asiasta) jotain niin vastaus on mmm...alfa...mmmhhh kato ite telkkarista.
        Tälläistä tavallista perheen isää harmittaa kun on joutunut kulkemaan pitkäntien eikä vieläkään maalia koira asioissa näy. Toiset saavuttaa tiedoissa päämäärän muutamalla jaksolla. Epäreilua. Voi perhanan perhana.

        perheen isälle...

        Onko kirjoituksesi tarkoituks vittuilla minulle vai cesarille?

        En siis tarkoittanut tekstilläni että olisin pätevä koira ekspertti.
        Pointini tuossa oli se että väkivallalla, hihnasta nyppimisellä, ja pakottamisella ei saa mitään aikaan.
        Pitää mennä koiran ehdoilla ja sitä kuunnellen, pikkuhiljaa.
        Itse suosin koirani kanssa positiivisia vahvisteita, koska ne on usein koettu hyviksi.


      • perheen isä
        .... kirjoitti:

        perheen isälle...

        Onko kirjoituksesi tarkoituks vittuilla minulle vai cesarille?

        En siis tarkoittanut tekstilläni että olisin pätevä koira ekspertti.
        Pointini tuossa oli se että väkivallalla, hihnasta nyppimisellä, ja pakottamisella ei saa mitään aikaan.
        Pitää mennä koiran ehdoilla ja sitä kuunnellen, pikkuhiljaa.
        Itse suosin koirani kanssa positiivisia vahvisteita, koska ne on usein koettu hyviksi.

        Ei toki sinulle (ap?) vai kenelle vastaan?. Tarkoitin Ihmemies Cecaria ja hänen uskollisia opetuslapsiaan täällä kotimaassa jotka eivät pärjää arkielämässä ilman hänen olemassaoloaan. Ja on hirveä huoli arkipäivästä kun ohjelma on tauolla tai ei näy ant.taloudessa.


      • ......
        perheen isä kirjoitti:

        Ei toki sinulle (ap?) vai kenelle vastaan?. Tarkoitin Ihmemies Cecaria ja hänen uskollisia opetuslapsiaan täällä kotimaassa jotka eivät pärjää arkielämässä ilman hänen olemassaoloaan. Ja on hirveä huoli arkipäivästä kun ohjelma on tauolla tai ei näy ant.taloudessa.

        Täällä siis kirjoittelen minä joka kertoi kokemuksestaan oman koiransa kanssa.

        Totta tuo on huvittavaa, kun ihmisille on vain yksi totuus ja kaikki on niin helvetin mustavalkoista.
        Koirat ovat kaikki yksilöitä ja niitä pitäisi mielestäni oppia ymmärtämään, kutakin yksitellen.
        Eikä vain suoralta kädeltä käyttää jumala cesarin metodeja kaikkiin.

        "hirveä huoli arkipäivästä kun ohjelma on tauolla tai ei näy ant.taloudessa"
        *REPS*
        Niinpä, jos nämä asiantuntijat ovat kerta niin ihmeellisiä ja suuria koira eksperttejä niin
        mihinkähän ne enää cesaria tarvittee? :D :D :D


    • Tuplu

      Kylmä totuus on, että Cesarin metodit toimivat. Eihän niissä silloin mitään perää voi olla..? Ihan kaikkea en itsekään allekirjoita, mutta perusperiaatteet, kuten se, että koiraa kohdellaan koirana, ovat hyviä.

      • fdsghh

        samoilla linjoilla..minusta cesarilla on hyvä ote ja joissakin jutuissa ei namut ole hyvä ratkaisu ja taas kun opetetaan uutta niin positiivinen palaute namut etc..

        Omalle aralle koiralleni vastaanoton koiran hoitaja en itse siis antoi namun kun se pelkäsi eläinlääkärillä ja vahvisti koirani pelkoa jolloin se alkoi pelkäämään lisää..eli namut ei aina hyvästä vaan joskus vain kohdataan pelottava asia rauhallisesti varmasti pikkuhiljaa koiran ehdoilla kuitenkin liikaa pakottamatta mutta siten ettei anneta sille myöskään aikaa miettiä kunnes tilanne alkaa raukeamaan toistoa rauhoittumista ja toistoa kuitenkin niin ettei stressikynnys jää päälle vaan rentoutuu kuten cesar katsoo myös..cesar toimii usein näin ja myös aggressiivisten kanssa vaatii parempaa käytöstä ja namut silloin myös ei toimivia turhia -palkkio tulee hyvästä käytöksestä rauhoittumisesta..uuden oppimiseen motivoimiseen palkkiot..eli hänellä on myös hyviä ohjeita minusta.


    • ovat piloilla

      Noissa koiraohjelmissa olevat koirat on alusta alkaen kasvatettu täysin vikaan. Ei ole osattu ottaa huomioon juuri sen koiran luonnetta. Usein samassa perheessä näyttää olevan jokin toinenkin koira ja se käyttäytyy ihan ok.

      Mielestäni noin pilalle menneitä koiria ei saa raiteilleen pelkästään namupaloilla. On oltava todella jyrkkä ja vaativa ja silloin on kovatkin otteet tarpeen. Pentuna koiran saa oppimaan namupaloilla ja kun alkuun on päässyt, sama jatkuu koiran iän karttuessa.

    • Välittämättä ottaa kantaa mihinkään yksittäisiin asioihin ketjun aloittajan tekstissä, sanonpa vain, että kyllä Cesar Millan satavarmasti on fantastinen koirankäsittelijä ja -kouluttaja. Hän on myös eräs parhaita ongelmakoira-alalla elantonsa tienaavista koirankäsittelijöistä ikinä. Ei tarvitse kuin tietää, minkälainen lauma hänellä on kotonaan (laumassa lukuisia entisiä ongelmakoiria, useita pitbulleja, monia muita rotuja, koiria yhteensä kymmenittäin) ja miten tämä lauma toimii täysin harmonisesti täysin ilman mitään keskinäisiä välienselvittelyongelmia. Samoin hän voi ulkoiluttaa valtavan lauman koiria kerralla vaikkapa rullaluistimet jalassa. Tehkääpä sama perässä edes neljän kohtalaisen kokoisen koiran kanssa. Ettei vain kävisi köpelösti heti kun koirat äkkäävät pellonlaidasta juoksuun lähtevän jäniksen:-))

      Ihan toinen juttu on sitten, miten typeriä tv-ohjelmia amerikkalaiset osaavat tehdä hyvistäkin aiheista. Tai minkälaiseksi media muovaa julkkiksen henkilökuvaa. Näillä asioilla ei ole mitään tekemistä Cesarin eittämättömien koirankäsittelytaitojen kanssa.

      Kävipä mielessä sekin, että lieneekö aloittajan aihetta kuvaava nimimerkki perua katkerasta kateudesta Cesaria kohtaan? Ja tämä siis on vain minun mielipide, ihan ilman tappelua esitetty:-))

      • perheen isä

        5kpl hevosia 4kpl koiria ja 8kpl lampaita. Pellolla kokeiltu useamman kerran. Ainoa vaikeus oli ne rullaluistimet.


      • perheen isä kirjoitti:

        5kpl hevosia 4kpl koiria ja 8kpl lampaita. Pellolla kokeiltu useamman kerran. Ainoa vaikeus oli ne rullaluistimet.

        'perheen isä' tällä viestilläsi, että minun viestissäni oli jotakin asiatonta? Itse olen kyllä myös hevosnainen, enkä heti hoksaa, jotta minkälaista hevoskvintettoa ja koirakvartettia sekä lammasoktavikkoa tarkoitat. Joistakin aiemmista viesteistäsi olen arvellut, että olisit ihan tolkun ihminen, vaan pellolla taidat tosiaan olla...

        Stay there please:-))


      • perheen isä
        tiinamuori kirjoitti:

        'perheen isä' tällä viestilläsi, että minun viestissäni oli jotakin asiatonta? Itse olen kyllä myös hevosnainen, enkä heti hoksaa, jotta minkälaista hevoskvintettoa ja koirakvartettia sekä lammasoktavikkoa tarkoitat. Joistakin aiemmista viesteistäsi olen arvellut, että olisit ihan tolkun ihminen, vaan pellolla taidat tosiaan olla...

        Stay there please:-))

        "Tehkääpä sama perässä edes neljän kohtalaisen kokoisen koiran kanssa. Ettei vain kävisi köpelösti heti kun koirat äkkäävät pellonlaidasta juoksuun lähtevän jäniksen:-)"

        Vai asiaton viesti? Mikä viestissäni sinua loukkasi?
        Miksi sitten vastata, jos mielipahan saa noin herkästi. Miksi aina ollaan jotain vastaan jos teksti ei jostain syystä miellytä ja otetaan niin herkästi henkilökohtaisesti?

        "että minun viestissäni oli jotakin asiatonta?"

        Kerroinhan vain että kokeiltu on vaikka kokoonpano on hieman monipuolisempi, eikä ketään karannut.


      • perheen isä kirjoitti:

        "Tehkääpä sama perässä edes neljän kohtalaisen kokoisen koiran kanssa. Ettei vain kävisi köpelösti heti kun koirat äkkäävät pellonlaidasta juoksuun lähtevän jäniksen:-)"

        Vai asiaton viesti? Mikä viestissäni sinua loukkasi?
        Miksi sitten vastata, jos mielipahan saa noin herkästi. Miksi aina ollaan jotain vastaan jos teksti ei jostain syystä miellytä ja otetaan niin herkästi henkilökohtaisesti?

        "että minun viestissäni oli jotakin asiatonta?"

        Kerroinhan vain että kokeiltu on vaikka kokoonpano on hieman monipuolisempi, eikä ketään karannut.

        Miten valjastit viisi hevosta, neljä koiraa ja kahdeksan lammasta juoksemaan sulassa sovussa yleisellä asfaltoidulla tiellä ilman mitään ongelmia? Pellollahan ne juoksevat itse kukin omassa muodostelmassaan omaa tahtiaan, pellolla juoksemista ei todellakaan lasketa mukana tähän kisaan. Itse olen selvinnyt kahdeksan hevosen samanaikaisesta juoksuttamisesta pellolla, mutta siitähän tässä ketjussa ei keskustella, bonjaatko isukkki?


      • perheen isä
        tiinamuori kirjoitti:

        Miten valjastit viisi hevosta, neljä koiraa ja kahdeksan lammasta juoksemaan sulassa sovussa yleisellä asfaltoidulla tiellä ilman mitään ongelmia? Pellollahan ne juoksevat itse kukin omassa muodostelmassaan omaa tahtiaan, pellolla juoksemista ei todellakaan lasketa mukana tähän kisaan. Itse olen selvinnyt kahdeksan hevosen samanaikaisesta juoksuttamisesta pellolla, mutta siitähän tässä ketjussa ei keskustella, bonjaatko isukkki?

        "Pellollahan ne juoksevat itse kukin omassa muodostelmassaan omaa tahtiaan,"
        Minun perässä kävelee, jos siellä olen kävelemässä koko lauma.

        "Ei tarvitse kuin tietää, minkälainen lauma hänellä on kotonaan (laumassa lukuisia entisiä ongelmakoiria, useita pitbulleja, monia muita rotuja, koiria yhteensä kymmenittäin) "
        Tarvitseeko tämä edes vastausta

        "bonjaatko isukkki?"
        En tietääkseni ole sinun isukki? jos kuitenkin on näin päässyt käymään niin laita isänpäivä kortti ja siihen yhteystiedot.
        Voin tyttärelleni opettaa hieman hevosista, koirista ja niiden yhteiselämästä.


      • perheen isä kirjoitti:

        "Pellollahan ne juoksevat itse kukin omassa muodostelmassaan omaa tahtiaan,"
        Minun perässä kävelee, jos siellä olen kävelemässä koko lauma.

        "Ei tarvitse kuin tietää, minkälainen lauma hänellä on kotonaan (laumassa lukuisia entisiä ongelmakoiria, useita pitbulleja, monia muita rotuja, koiria yhteensä kymmenittäin) "
        Tarvitseeko tämä edes vastausta

        "bonjaatko isukkki?"
        En tietääkseni ole sinun isukki? jos kuitenkin on näin päässyt käymään niin laita isänpäivä kortti ja siihen yhteystiedot.
        Voin tyttärelleni opettaa hieman hevosista, koirista ja niiden yhteiselämästä.

        oon kyllä samaa mieltä tiinamuorin kanssa :) Cesar on paras!!

        Ja asiaa siis: ei se käytä samaa metodia kaikkiin koiriin, tai samallalailla niitä kouluta.. olen sata varma, että käy omistajien kanssa läpi koiran pelon/agression.. mikä kenelläkin on ja alkaa purkamaan ongelmaa sitä kautta. Mutta asiahan nyt vaa on niin, että ihminen on se pomo, kyllä te kaikki sen taidatte tajuta. Eikä mielestäni Cesar käytä todellakaan väkivaltaa koiria kohtaan. Ja se mieshän on itse rauhallisuus :)
        Ja noi jenkkiläisethän nyt on luku ihan erikseen, paitsi että törmääpä täällä Suomessaki jo samantapaisiin koiranomistajiin =/

        Aijemmin joku puhui, että namupaloilla ja positiivisella koulutuksella, olen itse ihan samaa mieltä.. ja itsekkin olen omani kanssa kulkenut pennusta pitäen ties missä, jokapaikkaan olen koirani raahannut, ettei tarvi isona palätä tyhjään.. MUTTA, on koiria jotka kyseenalaistaa vallan täysin, esim. kaltoinkohdellut tai jotku rodut jo itsestään. Itselläni saksanpaimen ja rotuhan on helvetin helppo kouluttaa, paitsi että nämä haluaa jossai vaiheessa alkaa kokeilemaan kumpi määrää.. ja omani tekee sen kuin salaa. Saan aina olla ajatuksen koiraani edellä. Meillä myös syödään miten sattuu, ei ole koiraan vaikuttanut.. mutta pentuna tein selväksi tietyt säännöt, jotka pätee edelleen. Eli ukkeli kysyy ennekuin menee ruokakupilleen. (itse tämän jo unohtanu välillä ja ihmettelen ku koira ei mene syömään vaan tapittaa silmiin, sitten muistan sanoa että alahan popsia) :D
        siis tästä "pomottamisesta," koira tarvitsee laumaansa johtajan ja sehän olet sinä. Niin sillä on laumassakin ja sillon on hyvä olla. Ei lauman johtajakaan katso jos joku pöljäilee, vaan näyttää oman paikan, näin se vaan menee, koirilla ja hevosilla. Ja nuo käyttäytymiset että johtaja syö ensin, toimii oikeasti joillakin koirilla, tai että sinä menet ensin ulos ym.. Itse sain koulutettua kaverin koiran joka suojeli omistajaansa (koska omistaja oli tietämättään näin käyttäytynyt, antanut koiralle periksi asioita ja suojellut sitä liikaa) joten kaverihan halusi purra kaikkia ja räyhäsi minkä kerkesi. Monet piti koiraa pelokkaana ja keskikokonsa vuoksi, ei niin vaarallisena. Olimme n.15min. samassa huoneessa, josta koira yritti päästä omistajansa luokse. Laitoin koiran istumaan käskystä ja maahan.. niin kauan se makasi maassa, että oli rauhoittunut ja huomasi että "kas kummaa, mitä minä räyhään" tähän loppu sen koiran rähinät. Eli olen varmaan siis jonkun mielestä julma?? mielestäni koiralle piti näyttää sen paikka, omistaja suojelee sitä, ei toisinpäin. Eli tässä yksi tapaus, missä ei herkut paljon auttaneet.. joten en pidä todellakaan vääränä, että koira laitetaan maahan ja sille näytetään sen paikka :)


      • m_aria86 kirjoitti:

        oon kyllä samaa mieltä tiinamuorin kanssa :) Cesar on paras!!

        Ja asiaa siis: ei se käytä samaa metodia kaikkiin koiriin, tai samallalailla niitä kouluta.. olen sata varma, että käy omistajien kanssa läpi koiran pelon/agression.. mikä kenelläkin on ja alkaa purkamaan ongelmaa sitä kautta. Mutta asiahan nyt vaa on niin, että ihminen on se pomo, kyllä te kaikki sen taidatte tajuta. Eikä mielestäni Cesar käytä todellakaan väkivaltaa koiria kohtaan. Ja se mieshän on itse rauhallisuus :)
        Ja noi jenkkiläisethän nyt on luku ihan erikseen, paitsi että törmääpä täällä Suomessaki jo samantapaisiin koiranomistajiin =/

        Aijemmin joku puhui, että namupaloilla ja positiivisella koulutuksella, olen itse ihan samaa mieltä.. ja itsekkin olen omani kanssa kulkenut pennusta pitäen ties missä, jokapaikkaan olen koirani raahannut, ettei tarvi isona palätä tyhjään.. MUTTA, on koiria jotka kyseenalaistaa vallan täysin, esim. kaltoinkohdellut tai jotku rodut jo itsestään. Itselläni saksanpaimen ja rotuhan on helvetin helppo kouluttaa, paitsi että nämä haluaa jossai vaiheessa alkaa kokeilemaan kumpi määrää.. ja omani tekee sen kuin salaa. Saan aina olla ajatuksen koiraani edellä. Meillä myös syödään miten sattuu, ei ole koiraan vaikuttanut.. mutta pentuna tein selväksi tietyt säännöt, jotka pätee edelleen. Eli ukkeli kysyy ennekuin menee ruokakupilleen. (itse tämän jo unohtanu välillä ja ihmettelen ku koira ei mene syömään vaan tapittaa silmiin, sitten muistan sanoa että alahan popsia) :D
        siis tästä "pomottamisesta," koira tarvitsee laumaansa johtajan ja sehän olet sinä. Niin sillä on laumassakin ja sillon on hyvä olla. Ei lauman johtajakaan katso jos joku pöljäilee, vaan näyttää oman paikan, näin se vaan menee, koirilla ja hevosilla. Ja nuo käyttäytymiset että johtaja syö ensin, toimii oikeasti joillakin koirilla, tai että sinä menet ensin ulos ym.. Itse sain koulutettua kaverin koiran joka suojeli omistajaansa (koska omistaja oli tietämättään näin käyttäytynyt, antanut koiralle periksi asioita ja suojellut sitä liikaa) joten kaverihan halusi purra kaikkia ja räyhäsi minkä kerkesi. Monet piti koiraa pelokkaana ja keskikokonsa vuoksi, ei niin vaarallisena. Olimme n.15min. samassa huoneessa, josta koira yritti päästä omistajansa luokse. Laitoin koiran istumaan käskystä ja maahan.. niin kauan se makasi maassa, että oli rauhoittunut ja huomasi että "kas kummaa, mitä minä räyhään" tähän loppu sen koiran rähinät. Eli olen varmaan siis jonkun mielestä julma?? mielestäni koiralle piti näyttää sen paikka, omistaja suojelee sitä, ei toisinpäin. Eli tässä yksi tapaus, missä ei herkut paljon auttaneet.. joten en pidä todellakaan vääränä, että koira laitetaan maahan ja sille näytetään sen paikka :)

        m_aria86, siis juuri kuvaamallasi tavalla toimii tervejärkinen koiranomistaja. Sinä kuulut siihen ihmisryhmään, joka ei tule tarvitsemaan ongelmakoirakouluttajaa. Pärjäät hyvin myös ihmislasten kanssa; nekin kun alkavat olla monelle nykyihmiselle ongelma. Omat lapset siis, kuvittele!


      • tiinamuori kirjoitti:

        m_aria86, siis juuri kuvaamallasi tavalla toimii tervejärkinen koiranomistaja. Sinä kuulut siihen ihmisryhmään, joka ei tule tarvitsemaan ongelmakoirakouluttajaa. Pärjäät hyvin myös ihmislasten kanssa; nekin kun alkavat olla monelle nykyihmiselle ongelma. Omat lapset siis, kuvittele!

        Kiitän :) vaikka onhan tuo montakertaa meinannu perkeleet ja helevetit tulla suusta ku eläimet pistää hanttiin.. tai ku oma koira joskus pöljäilly niin paljo, että saa sataan laskea, enneku alkaa tekemään mitään.. Noh, aina sitä oppii ku jaksaa keskittyä :)

        Omia lapsia ei ole vielä, mutta melko samaa "koulutusta" eläimet ja lapset vaatii. Rajoja ja rakkautta, eipä se paljon muuta vaadi :)
        Ennemmin minua ärsyttää nämä koiraliiveihin pukeutuvat keski-ikäiset naiset!!! huoh, kauheimpia saa jo hakea! asennevamma monella sakuja kohtaan. Pistetään oma koira jalustalle ja sille opetetaan kaikenmaailman hienoudet, okei, siis käydään mekin välillä tokossa ja vepeä harrastetaan omalla porukalla, mutta järkyttävä suvaitsemattomuus vallitsee kyllä tässä koiramaailmassa! on tullu huomattua.. ihanampia on koirapuistossa miehet ajokoirineen, jotka tulee innolla ja mielenkiinnolla kyselemään koirastani, eikä hätkähdä sen isoa kokoa, tai pelkää että "tappajasaku" syö oman koiransa. Ei sais luokitella, mutta mieheni kanssa on oikeesti huomattu tämä ero :)


    • "Mielestäni tämä "koirkakuiskaaja" Cesar Millan, on varsin ammattitaidoton.
      En edes ilkeä katsoa jaksoa alusta loppuun, niin naurettavia ovat
      tämän koira"ekspertin" mielipiteet."

      Haiskahtaa katkeruudelta.. ? Cesar on luonnonlahjakkuus, katsoppas nyt ihan ajatuksella ja mieti oikein tarkkaan mitä siinä tapahtuu. Katsos joskus ne makkaranpalat eivät vain enää auta.

      "Hänen mukaansa jos koira ei anna leikata kynsiään ja murisee, pyrkii koira lauman
      johtajaksi ja pomottamaan omistajiaan. :D :D"

      Missä hän niin väitti? Itse katsoin yhden kynsienleikkuuseen liittyvän jakson ja Cesar halusi vain auttaa sekä omistajaa että koiraa, mistään pomottamisesta ei ollut kyse vaan molempien elämänlaadun parantamisesta.

      Ihmettelen myös jenkkien kädettömyyttä. Kerran Millan kysyi eräiltä omistajilta, (en muista nyt jaksoa saati edes rotua! Huonomuistinen..Bokseri kenties?) että kuinka usein ulkoilutatte koiraanne? Vastaus: VIIKONLOPPUISIN. Ja liian usein vastaus on myös: pari kertaa viikossa, sillointällöin. Ja silloinkin vain hihnan päässä betonin päällä. Joku oli ottanu vizlan keskelle suurkaupunkia, eikä ollut sosiaalistanut sitä ollenkaan ja ihmetteli että miksi se pelkäsi hälinää! Luoja sentään..

      Miksi niin monet amerikkalaiset ajattelevat että se suuri takapiha riittää?

      "Eniten huvittaa, kun pistetään asiat mallilleen puolessa tunnissa, samaa jankataan samoilla ongelmilla joka jaksossa koirien koko ja näkö vain muuttuu."

      Miten niin samoja ongelmia? Hmm mitähän samaa niissä näet.. noh jaa. Ehkäpä niillä joillakin on samoja ongelmia mutta onko se sitten sinun ongelma? Heh.. vaihda kanavaa ;) Ja kyllä, Cesar on ihmemies, jopa alle puolessa tunnissa saanut asiat järjestykseen MUTTA et varmaan ole huomannut (tai halunnut huomata) sitä kun Millan sanoo että vielä on pitkä matka? Ja että hän palaa muutaman viikon päästä katsomaan. Cesar vain "valmistelee" koiran ja näin ollen luo hyvän pohjan omistajille aloittaa kuntoutuksen.

      "Käsittämätötä on myös se, että moni katsoo kaiki tuotantokaudet uskollisesti ja oho heistä on valmistunut varsin päteviä koira-asiantuntioita. Jos sitten kysyt (kokemusa asiasta) jotain niin vastaus on mmm...alfa...mmmhhh kato ite telkkarista.
      Tälläistä tavallista perheen isää harmittaa kun on joutunut kulkemaan pitkäntien eikä vieläkään maalia koira asioissa näy. Toiset saavuttaa tiedoissa päämäärän muutamalla jaksolla. Epäreilua. Voi perhanan perhana"

      No ehkä jotkut tekevät niin mutta itse katson noita "tuotantokausia" ja luen niiden lisäksi paljon erilaisia kirjoja, eri kirjoittajilta ja muita juttuja, kerään kokemuksia. Kukaan järkevä ihminen ei esim. vain yhden kirjan perusteella voi tietää koirasta kaikkea. Ei edes Cesar tiedä koirista kaikkea, kukaan ei tiedä mistään kaikkea, aina löytyy jotain uutta ;) Ellei nyt, niin vuosien päästä.

      Omasta mielestä Cesar on maailman parhaimpia koirankouluttajia. Ai miksikö? Hän on tilanteessa kuin tilanteessa täysin rauhallinen, ei anna periksi. Jotkin jutut mitä hän tekee voivat näyttää rajuilta mutta miettikääpä.. miksi ihminen joka on pienestä asti ollut tekemisissä koirien kanssa, ja rakastaa niitä, haluaisi satuttaa koiraa?
      Ne äänet mitä koira päästää siinä tilanteessa kun sitä pidetään maassa niin kuuluvat asiaan, kuten Millan sanoi. Jos kiinnittäisitte huomiota_eksperttiin_ja hänen sanoihinsa ettekä keskittyisi niihin murinoihin ja muihin ääniin (jotka kyllä kuulostavat välillä melko hirveiltä) niin huomaisitte mitä on tekeillä juuri sillä hetkellä. Avatkaa silmät. Itse olen myös tietyissä tilanteissa, koira yksilöstä riippuen, eri mieltä siitä että ihmien pitäisi syödä ja kulkea ovesta ensin. Machoileville koirille sellainen ehkä auttaa.

      • Ettekö huomanneet että sen tilanteen jälkeen koira rauhoittui? Aloittajalle: "En edes ilkeä katsoa jaksoa alusta loppuun" ehkä et juuri siksi ole koskaan nähnyt sitä raktaisevaa rauhoittumis hetkeä kun et katso jaksoa loppuun? ;)

        Noh, mielipiteistähän ei voi kiistellä, toiset tykkää toiset ei :) Silti ei tarvitse ketään haukkua. Mitä se hyödyttää? Aloittaja.. höllää vähän ;) Jos joku ihminen tai sarja jossa se kys. ihminen esiintyy, ärsyttää niin paljon niin jätä katsomatta ja lähde vaikkapa lenkille sen koirasi kanssa ja ole ajattelematta koko juttua. Helppoa eikö? Mustamaalaaminen ei kannata, mitään järkeä sellaisessa.

        Joillekin tietyn rotuisille koirille vain täytyy osoittaa kaapin paikka hieman rajummin, sanoi kukkahattutädit mitä tahtovat ;) Koira on_eläin_. Toki niitä on pehmeitäkin yksilöitä MUTTA entäs jos ottaa jonkun hoffi uroksen ja on yhtä "hellanduudelista" sen kanssa niin ei siitä todellakaan seuraa yhtään mitään hyvää. Sellainen ei ole hyväksi oikeastaan minkäänlaiselle koiralle, jokainen koira tarvitsee rajoja, koosta riippumatta, jopa se suloinen lhasa apso, tasapainoton koira on onneton koira.

        Mutta mutta, maalaisjärki, johdonmukaisuus, kärsivällisyys, positiivisuus ja rauhallisuus ovat yhdessä täydellinen pakkaus koiran hyvinvointia ajatellen.

        Luultavasti sekava viesti koska on jo myöhä ja pitäisi olla jo punkan pohjalla eikä tämä kirjoittaminen nyt oikein suju. :)

        Ei mahtunut koko pitkä "jaarittelu viesti" samaan niin piti pätkästä kahtia, kun innostun kirjoittamaan niin loppua ei näy.


      • Semi]
        haukahdus kirjoitti:

        Ettekö huomanneet että sen tilanteen jälkeen koira rauhoittui? Aloittajalle: "En edes ilkeä katsoa jaksoa alusta loppuun" ehkä et juuri siksi ole koskaan nähnyt sitä raktaisevaa rauhoittumis hetkeä kun et katso jaksoa loppuun? ;)

        Noh, mielipiteistähän ei voi kiistellä, toiset tykkää toiset ei :) Silti ei tarvitse ketään haukkua. Mitä se hyödyttää? Aloittaja.. höllää vähän ;) Jos joku ihminen tai sarja jossa se kys. ihminen esiintyy, ärsyttää niin paljon niin jätä katsomatta ja lähde vaikkapa lenkille sen koirasi kanssa ja ole ajattelematta koko juttua. Helppoa eikö? Mustamaalaaminen ei kannata, mitään järkeä sellaisessa.

        Joillekin tietyn rotuisille koirille vain täytyy osoittaa kaapin paikka hieman rajummin, sanoi kukkahattutädit mitä tahtovat ;) Koira on_eläin_. Toki niitä on pehmeitäkin yksilöitä MUTTA entäs jos ottaa jonkun hoffi uroksen ja on yhtä "hellanduudelista" sen kanssa niin ei siitä todellakaan seuraa yhtään mitään hyvää. Sellainen ei ole hyväksi oikeastaan minkäänlaiselle koiralle, jokainen koira tarvitsee rajoja, koosta riippumatta, jopa se suloinen lhasa apso, tasapainoton koira on onneton koira.

        Mutta mutta, maalaisjärki, johdonmukaisuus, kärsivällisyys, positiivisuus ja rauhallisuus ovat yhdessä täydellinen pakkaus koiran hyvinvointia ajatellen.

        Luultavasti sekava viesti koska on jo myöhä ja pitäisi olla jo punkan pohjalla eikä tämä kirjoittaminen nyt oikein suju. :)

        Ei mahtunut koko pitkä "jaarittelu viesti" samaan niin piti pätkästä kahtia, kun innostun kirjoittamaan niin loppua ei näy.

        puhuu täyttä asiaa, selvästi koira ihmisiä.


    • rauhallinenjohtajuus

      ""Hänen mukaansa jos koira ei anna leikata kynsiään ja murisee, pyrkii koira lauman
      johtajaksi ja pomottamaan omistajiaan. :D :D
      Tuon on vitun naurettava väite, kannattaisi ensinkin miettiä että
      syystä tai toisesta koira saattaa pelätä kyseistä operaatiota niin paljon että
      murisee saadakseen ihmisen lopettamaan toiminnan.
      Syy voi murinaan olla siinä että koira on saanut kipeää tai on joutunut
      kynsien leikkauksen yhteydessä epämukavaan tilanteeseen, jonka se varmasti muistaa aina.
      Kannattaisi siis etsiä ensin syyt ja alkaa pikkuhiljaa kuntouttamaan koiraa askel kerrallaan
      kohti menestyksekästä kynsienleikkuuta.""

      Koira pitää totuttaa sen suun,kynsien yms käsittelyyn. Jos koira murisee, se sanoo "en anna sinua leikata kynsiäni,koska pelkään"..Joten jos olet rauhallinen johtaja koiralle ja osoitat ettei tilanne ole uhkaava sille,se alistuu eikä murise,voit leikata kynnet rauhassa,kuten on tarkoituskin, ja lopulta koira unohtaa että se kerran pelästyi. Jos alkaa liikaa hössäämään,koira saa vain tahtonsa läpi. Kynsien leikkaaminen on kuitnekin normaalia toimintaa,mikä pitää saada suoritettua.

    • Anonyymi

      Aah.. Te olette niin hölmöjä...
      Te ette yhtään tajua mistä siinä ohjelmassa on kyse.
      Laumanjohtajuus ON tärkeää. Sen näkee ihan tosielämässä omien koirien ja toisten koirien kanssa.
      Myös palkitseminen on tärkeää.
      Nämä koulutusjutut ei sulje pois toisiaan, sä voit käyttää palkitsemista ja olla laumanjohtaja.
      Koirakuiskaajassa Cesar ei lyö vain nätisti tönäsee, jotta saisi koiran huomion. Niinkuin joku koputtasi sua olkapäälle. Tässä piilee ainut ongelma koko ohjelmassa kun ihmiset ei osaa välttämättä tehdä tätä vaan saattavat lyödä, mikä ei ole koirakuiskaajan tarkoitus. Ihmiset on idiootteja eikä osaa tajuta ohjelmaa.

      Koirakuiskaajan idea on fiksu ja yksinkertainen: Liikunta, rajat, rakkaus
      Exercise, discipline, affection
      Eli koira tarttee eka liikunnan ja harjoittelun jotta saa tekemistä eikä ole tuskastunut tylsyyteen ja liikunnan puutteeseen.
      Sitten koira tarvii rajat. Kuka tahansa jolla on yhtään kokemusta koirista tietää että koira tarvii rajat. Sitten tulee rapsusstelut herkut ja sellaiset.

      Koirakuiskaaja korostaa rauhallista itsevarmaa johdonmukaista johtamista. Fiksua eikö.
      Usein eläinten kanssa rauhallisuus on tärkeää.
      Koirakuiskaaja ottaa joka tapauksen erillisenä ja tutustuu koiraan persoonana. Tämä ei välttämättä näy ohjelmassa niin hyvin kun ei siihen ohjelmaan voi ahtaa kaikkea mitä tapahtuu. Koirakuiskasja itse on sanonu että joka tapaus on eri, mutta tuo exercise, discipline, affection tehdään aina, tilanteen ja yksilön mukaan.
      En ole ikonä nähnyt koirakuiskaajan lyövän, tai potkivan.
      Tönäisy ja tökkäisy kyllä. Koirat ei näytä tästä kärsivän vasn se toimii juuri niinkuin on aiottu, huomio herää.

      Ihmiset vaan haluaa parjata tyyppiä, ovat kai ksteellisia sille?
      Koirakuiskaaja näyttää rakastavan koiriaan, daddyn kuolema oli sille hirveen raskas paikka.

    • Anonyymi

      Yli 10 vuotta vanha juttu, ajastaan jäljessä jo silloin.
      Kuka viitsii ottaa mitenkään vakavissaan jonkun lukutaidottoman itseoppineen-muka-kouluttajan, kun on saatavilla ihan oikeaakin tietoa.

    • Anonyymi

      Meidänkin Ritvaan kävi koiraraiskaaja kiinni ulkoiluttaessamme sitä. Nyt on ilmoitus tehty.

    • Anonyymi

      Se on hyvä ohjelma jossa osaava kouluttaja kuiskailee koiralle. Täsätähän koira rauhoittuu ja oppi toimimaan käskyjen mukaan. On puhuttava hyvin koiraa jotta eläin vähitellen alkaa uskomaan. Tuollaista kuiskaamista osaa kyllä jokainen ihminen tehdä tai teeskennellä, hiukan kuria ja käskyjä, kyllä elukka uskoo, ainakin sen hetken. Kannattaa viedä viedä piikille tai selvitä halvemmalla lopettamalla itse eläin, jos ei ohjelmaa saada raivoavan rakia takia kokoon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2227
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2063
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1668
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1490
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1486
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1387
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1354
    8. 52
      1248
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe