Fiona

Nia och Moa

mitäs mieltä te palstalaiset olette nimestä Fiona?

Olen aika varma että nimi jakaa mielipiteitä. Saimme jokin aika sitten kuulla odottavamme, ja pojalle nimi olisi valmiina (tulee 100% suvusta), mutta jos vaavi onkin tyttö, meillä on vain kaksi kolmesta nimestä.
Ja kolme nimeä haluamme.

Ensimmäinen nimi on erittäin vanha, perinteinen ja yleinen nimi, löytyypä raamatustakin, sama juttu kolmannen nimen kohdalla. Ensimmäinen nimi on lyhyehkö, kolmas pitkä. Molemmat nimet päättyvät samaan tavuun. Ensimmäinen ja kolmas nimi löytyvät suvusta, ja kolmannen nimen merkitys on varsinkin miehelleni erityisen tärkeä.

Keskimmäinen nimi vain on hakusessa. Kolme nimeä on pakko laittaa, koska nimet ovat niin samankaltaisia, tulisi sellainen Tero Antero-efekti muuten.

Haluaisimme tytölle jonkin kauniin ja hiukan erikoisen nimen tuohon keskelle tasapainottamaan noita raamatullisia nimiä. Olemme harkinneet ainakin nimiä Fiona, Erin, Aisla, Isla, Lilia, Nia, Ninea, Aida, Tia, Mia ja Filippa. Osa nimistä on karsiutunut tuolta pois pituutensa takia (Filippa, Nia, Tia, Mia) osa taas äänteelisten ongelmien takia (Erin, Ninea, Lilia, Aisla, Isla). Jäljellä on enää Aida ja Fiona, ja suoraan sanoen, emme kumpikaan pidä nimestä Aida, enää. Se on pyörinyt mielessä jo liian kauan, eikä tunnu enää kivalta.

Olemme päätymässä Fionaan koska molemmat pidämme siitä, mutta koska aikaa on vielä niin runsaasti, toivomme mielipiteitä.

Olisi kiva saada myös muita ehdotuksia, nimenomaan uusista, kivoista erikoisista nimistä. Mielellään 4-6 kirjaimisista. Jade, Lumi ja Lumia on jo pois laskuista, samoin Elsat, Olgat, Almat, Selmat, Hilmat, Kertut, Hilkat, Hiljat ja muut uusvanhat, jotka kyllä on mielestämme ihania, mutta joita meillä on jo. Ainoa uusvanha jota edes harkitsemme, on juurikin tuo Hilja, koska löytyy miehen suvusta. Emme myöskään haeskele keski-ikäisten tätien nimiä (Pirkko, Leea, Maire, Liisa, Leena, Riitta, Sirkka, Mirja jne muut Mirkut ja Maijat, vaan tuota samaa tyyliä kuin edellämainitsemani jo pois lasketut.

Itse ihastuin nimiin Nia, Aisla ja Ninea, mutta ei vaan natsaa muiden nimien kanssa.

8

3541

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sisiliskosisko.

kaunis, kevyt, ruusuisen vaaleanpunainen ja hienostunut nimi. Ihan hyvä valinta. Itse tunnen vain yhden Fionana, joka on nykyään tietääkseni seitsemän vanha. Tutustuin tyttöön hänen ollessaan ehkä neljän tai viiden, ja koska lapsi on suloinen, pidän nimeäkin hyvin kauniina. Yleisesti ottaen olen myös hyvin ihastunut kaikkiin F-nimiin. Omia suosikkejani ovat Frida (meinattiin antaa omalle tytöllekin, muttei sitten kuitenkaan uskallettu), Fia/Fiia, Fredrika ja Fanny/Fanni tietysti, sillä oma kuopukseni on Fanni.

Mielestäni oitte aivan hyvin valita Fionan. Oletetaan nyt, että etunimi on vaikkapa Saara ja viimeinen nimi Lyydia. Maria Fiona Lyydia sointuisi kauniisti. Kuten Milka Fiona Rebekka tai Hanna Fiona Magdaleenakin, mitkä raamattunimet nyt sitten olettekaan valinneet :)

Ehdotan lisäksi vielä:

Lila
      Siri
      Alva
      Veena
      Vaula
      Neela
      Pihla
      Karla
      Minea
      Viola
      Greta
      Saga
      Lina
      Stella
      Beata
      Emily
      Milja
      Nana
      Elea
      Alana

Oliko edes oikean tyylisiä? :)

• sisiliskosisko.

siis näin:

Oletetaan nyt, että etunimi on vaikkapa Maria ja viimeinen nimi Lyydia. Maria Fiona Lyydia sointuisi kauniisti.

• jenna.
        sisiliskosisko. kirjoitti:

siis näin:

Oletetaan nyt, että etunimi on vaikkapa Maria ja viimeinen nimi Lyydia. Maria Fiona Lyydia sointuisi kauniisti.

Fiona on nätti nimi, mutta tässä nyt vielä joitakin nimiä:

Adele
        Joanna
        Olivia
        Iina
        Vilja
        Inka

• ap.

neela, minea ja Emily oikein kivoja mutta eivät toimi äänteellisistä syistä... Ihanaa että muutkin pitävät Fiona-nimestä. Pelkäsin että tulisi enemmänkin palautetta siitä, että on vähän sellainen muotinimi...

• fdkfkjwqöjfkweqöejfw
        ap. kirjoitti:

neela, minea ja Emily oikein kivoja mutta eivät toimi äänteellisistä syistä... Ihanaa että muutkin pitävät Fiona-nimestä. Pelkäsin että tulisi enemmänkin palautetta siitä, että on vähän sellainen muotinimi...

Fiona on ihan loistava nimi! Tykkään!

• Tirliina X
        ap. kirjoitti:

on tosi nätti nimi, sopisi ihan ensimmäiseksikin nimeksi! tuo nimi saisi minun puolestani yleistyä laajempaankin käyttöön.

• Täti

Fiona on kaunis nimi, ja sopii hyvin kahden perinteisen nimen väliin.
      Myös jonkun ehdottama Frida on kaunis, mutta jos muissa nimissä on r-kirjain,
      niin Fiona olisi pehmeämpi niiden väliin.

• Nia och Moa

Frida on kyllä oikein nätti nimi, mutta ei oikein sovi ensimmäisen ja kolmannen nimen väliin =(

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olit niin lähellä

Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa
      Ikävä
      118
      5181
    2. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      47
      2849
    3. Kun me näemme taas

Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen
      Ikävä
      33
      2802
    4. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      30
      2498
    5. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      23
      1879
    6. Oletko mielikuvasi kaivatusta muuttunut

Lähiaikoina? Jos, mihin suuntaan? Miten ja miksi?
      Ikävä
      118
      1647
    7. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      10
      1640
    8. Hukkuu hukkuu

Mitä houdiineja nämä kun ajaa veteen
      Laitila
      96
      1389
    9. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      23
      1385
    10. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      10
      1348
    Aihe