Akaattikotiloita

aksu vai joku muu?

Aion kasvattaa akaattikotiloita, mutta en tiedä paljonko niistä pitäisi pyytää rahaa kun ne myy. Onko 15-20e liikaa yhdestä kotilosta? Mulla ei o koskaan ollut niitä, mutta ajattelin ehkä ostaa kaksi teettäisin niillä sitten poikueita. Voiko uroksen laittaa naaraan kanssa samaan laatikkoon? Kuinka usein ne saavat poikasia? Montako poikasta tulee? Minkä ikäisinä ne voi myydä?

7

786

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • xidel

      Tiedätkö yhtään paljonko akaatin poikasia voi tulla kerrallaan? 50-100 ja ehkä enemänkin! Ja niitä tulee niin paljon kerrallaan ja niin useastikkin, että vaikka ilmaiseksi jakelisit, niitä on silti liikaa!
      En usko että niitä saat tuohon hintaan myytyä kellekkään, sillä useat ihmiset antavat niitä ilmaiseksi ja jotkut postittavat vain postikulujen hinnalla.
      Sori, mut mä en ainakaan ostais ku ehkä 1€/kpl.

    • Limanuljaska

      En usko että tuolla hinnalla kannattaa, omat aksuni sain 2e/kpl, usein niitä annetaan ilmaiseksi koska ne lisääntyvät VALTAVASTI. Suosittelen että perehdyt näihin olentoihin paljon enemmän kuin mitä nyt tiedät, ennen kuin harkitset kasvattamista. Akaattikotilot ovat ensinnäkin kaksineuvoisia, eli ne ovat sekä uros ja naaras yhtäaikaa. Munia tulee kerralla 100-300 (omien kokemusten perusteella) joten poikasmäärää täytyy karsia jo munavaiheessa. Riippuu paljolti oloisuhteista miten usein lisääntyvät, omat aksut tuntuvat munivan jatkuvalla syötöllä, mikä nykyään jo tuottaa ongelmia. : S Eipä kotiloissa taida luovutusikää olla, eiväthän niden "vanhemmat" poikasista huolehdi. Ehkä siinä parin sentin kokoisina ihmiset ne tykkäisivät saada, jotta ne jo sentään näkee.

      Mutta vielä kerran: harkitse ennen kuin alat kasvattaa edes yhtä poikuetta. Voi olla työn ja tuskan takana saada ne tungettua jollekin luotettavalle ja rahaa niistä tuskin ei jää käteen senttiäkään. Vaativat myös reilusti tilaa kasvaessaan, joten missään 20l faunaboksissa ne eivät mene. :)

    • ax

      Kotilo on kaksineuvoinen, eli ei ole erikseen "miehiä ja naisia". Sukukypsäksi eläin tulee 1/2 -1 vuoden iässä. Nuoret yksilöt munivat muutamia kymmeniä munia kerralla, vanhemmat muutamia satoja. Terraariosta kannattaa siirtää munat pois. Munat asetetaan kostean multa- tai turvekerroksen päälle ja ne peitetään ohuesti mullalla. Astia pidetään kosteana ja lämpöisessä paikassa, esim. lämpöpatterin vieressä. Olosuhteista riippuen herneen kokoisista munista kuoriutuu nälkäisiä babykotiloita n. viikon kuluessa. Itelläni munat on kuoriutuneet reilu viikossa kosteassa mullassa noin 38C' lämmössä. Ite möin postikulujen hinnalla munia ihan reilun satsin, varsinkin aloittelija ei välttämättä saa 'haudottua' munia niin, että poikaset syntyisi, joten parempi oli että olisi useampi muna. Jos itse tuli hakemaan, niin kasvatin poikasia kotona pari kuukautta syntymästä, kun ovat jo päässeet kunnolla alulle.

      Missään eläinkaupassakaan ei taida noin paljoa aksut maksaa? Itse ostin ek:sta 5€ täysikasvuisia aksuja pariin otteeseen muutamia vuosia sitten.

    • nebaa00

      Lueppas kuule ensin ihan kunnolla kyseisestä lajista niin tiedät enemmän... O__o

    • Jadelover

      Akaattikotilot eivät ole olemassa täällä siksi, että sinä voisit niillä takoa rahaa. Ja niillä EI voi edes tehdä rahaa, koska niistä voi pyytää enintään pari euroa kipale ja tilaa tarvitsee kasvaessaan reilusti. Se on työtä yötä päivää kun iso satsi babyjä kakkii ja haluaa ruokaa... kannattaisi ehkä jopa lukea lajista, eikä ilman mitään tietoa näistä otuksista lähde jo kasvattamaan.
      Ja tiedä se, että kotiloita ei pidetä laatikossa vaan terraariossa...

    • Gekkoilija.

      Ensinnäkin, akaattikotilo on kaksineuvoinen, ja toiseksi, kannattaa tosiaankin harkita, et saa yhtäkään myytyä viidellätoista eurolla, viidellä eurolla ehkä vielä, mutta ei kalliimmalla. Kuusikuukautisena akaattikotilo saa ensimmäiset munansa, ja sen jälkeen yhden vuoden ikään saakka, tulee kuukausittain 100-200 munaa, aikuisempana tulee 100-300 kuukausittain. Suuri homma, ihan oikeasti.

    • Kotilopupu:3

      Kannattaa lukea tosiaan netistä noista kotiloista. Itse luin, ja kirjoitin ylös kaikki tarpeelliset asiat, ennenkuin edes kyselin kotiloista. Huonoa kokemusta noista eläinkaupoista mutta kun ostin kasvattajalta 3 kotiloa, kaikki kuoli alle PÄIVÄSSÄ. Sitten hommasin halvemmalla 3 täysikasvuista kotiloa.. Eikä kotiloilla voi 'teettää' poikasia. Ne parittelevat silloin, kun mieli tekee... Ja todellakin kannattaa itse lukea poikasista, kasvatuksesta. (kotilot parittelevat lemmennuolen avulla.)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      123
      9766
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      50
      2857
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      172
      2647
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2059
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1816
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      15
      1647
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1547
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      15
      1505
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      12
      1468
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1336
    Aihe