Collien ruuan vaihto

Sinna H.

Hei ! Omistan n. 5kk vanhan collien pennun, jolle olisin vaihtamassa ruokamerkkiä. Edellinen ruokamerkki oli Purina Pro Plan, mutta se on melko kallista ja minulle on suositeltu Brit care- merkkiä.
Koirani on tuttavieni luona ollessaan syönyt pelkiltäänkin Brit carea (samaa jota minullakin on täällä), ja ei ole tullut mitään oireita ja maha on toiminut hyvin. Mutta nyt, kun aloin lisäämään kotona vanhaan ruokaan uutta merkkiä, niin koiran maha on mennyt ihan sekaisin ja olen saanut rampata yön ja koko aamun sen kanssa pihalla n. puolen tunnin välein. Koira saa ruuan 2 kertaa päivässä, aamulla ja illalla. Ruokien suhteet ovat niin, että 2/3 vanhaa ruokaa ja 1/3 uutta.
Mietityttää vaan, että voiko tämä laittaa koiran mahan sekaisin kun kuitenkin se on tuota uuttakin merkkiä syönyt ihan kunnolla ilman, että maha on mennyt miksikään? Ja olisiko mitään keinoa, millä voisin helpottaa koiran ripulia? Koira ei ole tottunut saamaan piimää tai mitään ruokaansa, mutta meillä olisi kaapissa maustamatonta rahkaa, voisiko sitä kokeilla, vai meneekö vain enemmän sekaisin?
Kiitos avusta!

6

393

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PUHELIMEEN

      Ruokiahan on eri ikäisille, eri makuina, tuo kyllä viittaa siihen, että se ei olisi sama.

      Toinen vaihtoehto on, että koirasi saanut jonkin pöpön, josta ripuli tullut. Kaunko ripuloinut? Pentu kuivuu nopeasti. Soittaisin jatkoneuvoja kasvattajalta tai ell:ltä.

      Itse olen antanut löysään kakkaa joskus hyla-piimää ja tehobakt-jauhetta (eläinkaupat, apteekit). EN siis varsinaiseen ripuliin. Kokeilisin sinuna miel piimää kuin rahkaa. Ne pitää olla koiralle HYLAA. Viiliä voit kokeilla myös.

      • Sinna H.

        Kyllä, olen varma. Soitimme sille tutullemme, jonka luona koira on muutamia kertoja syönyt ruokaa, ja varmistimme merkin. Muuten koira on ihan energinen vielä ja leikkii ja juo vettä normaalisti.
        Kuinkas nopeasti pennut kuivuvat, kun tämä on kuitenkin jo n. 17 kiloa painava, melko iso pentu? Heti, jos alkaa näyttää kuivumisen merkkejä niin toki vien lääkäriin, mutta ajattelin nyt vielä katsoa tilannetta kotona, vai onko tämä huono ajatus?

        Oho, olin kirjoittanut väärin ed. viestiin, siis yöllä käytin koiraa n. 4 kertaa ulkona, en puolen tunnin välein. Nyt aamulla oli vaihe, jolloin kokoajan piti mennä ulos, mutta pentu kuitenkin sai nukuttuakin rauhassa pari tuntia tässä, ja ei siis ole enää noin useasti tarvinnut mennä ulos. Tuon aamuisen viestin jälkeen on tarvinnut käydä ulkona vain kaksi kertaa.


    • lääkäriin...

      Vie huomenna eläinlääkäriin, kun on kerran ihan ripulilla ja pidä paastoa huomiseen, niin maha rauhoittuu ja vettä tietysti tarjolle. Niinkuin joku sanoikin jo, niin kuivuu. Kaikki koirat kuivuu ripulissa, niin pennut kuin aikuisetkin. Kuivumisen merkkejä..... Normaalisti kun painaa koiran ientä sormella, niin värin pitäisi palautua ikeneen samantien. Jos koira taas on kuivunut, niin ien pysyy valkoisena vähän aikaa ennen kuin väri palaa. Tai niskavilloja kun nostaa, niin nahkat jää laskeutumatta.
      Vastasen varalle pidä aina jääkaapissa Tehobaktia. Heti jos maha on löysään päin viittaamassa, niin sitä ensiavuksi. Veikkaisin jotain muuta pöpöä kuin niistä nappuloista johtuvaa, kun kerran on niitä jo saanut ennenkin. Vie lääkäriin, pyhätkin on tulossa.
      Onko pentusi narttu vai uros? Minulla on 5kk ja puolitoista vk. vanha narttu, joka painaa 10,2 kg.

      • Sinna H.

        .. taitaa olla tuolla jossain kaapin perukoilla, etsin sen vielä tässä nyt. (: ja koira on uros, ja kasvattajan ohjeiden mukaan olen ruuan antanut tähän asti. Olen itsekkin vähän ihmetellyt tuota kasvunopeutta, kun pari muuta pentua ( ei collieita) on olleet melkeimpä puolet pienempiä vielä tässä iässä. Mutta onhan se paljon siitä rodustakin kiinni, ja kaikki on yksilöitä.

        Jos ei parane aamuun mennessä, niin soitan lääkärille ja kysyn mitä sen mielestä kannattaa tehdä. Kävin koittamassa tuota ikenestä painamista, ja väri tuli takaisin alle sekunnissa, eli ei vielä ainakaan näytä siltä että olisi kuivumassa. Ja on juonut vettäkin ihan normaalisti.

        Annoin nyt illalla sille sitä vanhaa ruokaa puolet normaalista määrästä, ja ruoka oli liotettu veteen. Ja nyt illemmalla on tullut pari kertaa ripulia, mutta ei läheskään niin paljoa kuin aamulla. Toivottavasti olisi jotain ohimenevää vain. (: Noh, uskon kyllä että koira pärjää yön ihan hyvin, kun ei ole mitenkään käytös muuttunut ja juo hyvin ja muutenkin, niin katson sitten aamulla, että miltä vointi näyttää.
        Kiitos paljon avusta !


      • hetyh
        Sinna H. kirjoitti:

        .. taitaa olla tuolla jossain kaapin perukoilla, etsin sen vielä tässä nyt. (: ja koira on uros, ja kasvattajan ohjeiden mukaan olen ruuan antanut tähän asti. Olen itsekkin vähän ihmetellyt tuota kasvunopeutta, kun pari muuta pentua ( ei collieita) on olleet melkeimpä puolet pienempiä vielä tässä iässä. Mutta onhan se paljon siitä rodustakin kiinni, ja kaikki on yksilöitä.

        Jos ei parane aamuun mennessä, niin soitan lääkärille ja kysyn mitä sen mielestä kannattaa tehdä. Kävin koittamassa tuota ikenestä painamista, ja väri tuli takaisin alle sekunnissa, eli ei vielä ainakaan näytä siltä että olisi kuivumassa. Ja on juonut vettäkin ihan normaalisti.

        Annoin nyt illalla sille sitä vanhaa ruokaa puolet normaalista määrästä, ja ruoka oli liotettu veteen. Ja nyt illemmalla on tullut pari kertaa ripulia, mutta ei läheskään niin paljoa kuin aamulla. Toivottavasti olisi jotain ohimenevää vain. (: Noh, uskon kyllä että koira pärjää yön ihan hyvin, kun ei ole mitenkään käytös muuttunut ja juo hyvin ja muutenkin, niin katson sitten aamulla, että miltä vointi näyttää.
        Kiitos paljon avusta !

        Miellä on ja painoi tuossa iässä n 15,5 kg, nehän ovat rajenteeltaan "jytkympiä". Mutta ole tarkkana painon kanssa silti. Jos mahdollista, niin kysele ja vertaa sisarusten painonkehitykseen. Toivottavasti pöpö oli ja meni :)


      • Sinna H.
        hetyh kirjoitti:

        Miellä on ja painoi tuossa iässä n 15,5 kg, nehän ovat rajenteeltaan "jytkympiä". Mutta ole tarkkana painon kanssa silti. Jos mahdollista, niin kysele ja vertaa sisarusten painonkehitykseen. Toivottavasti pöpö oli ja meni :)

        Eli siis, yö meni hyvin, eikä tarvinnut käydä kertaakaan ulkona koiran kanssa. Paitsi sitten aamulla puoli viiden aikaan, ja sillonkaan ei tullut kakkaa. Toivottavasti tuo oli vain joku pöpö, joka meni ohi näin yhdessä päivässä. Mutta sen huomaa sitten kun seuraava kakka tulee.

        Tietääkseni koira ei ole jenkkilinjainen. Tietysti sillä voi olla suvussaan jossain joku jenkkilinjainen sukulainen, mutta sukutaulun tutkimisella en itse ainakaan huomannut.

        Olen miettinyt, että kun koira on jo noin iso, niin voisin ehkä pudottaa ruokamäärää kolmanneksella per ruoka. Olen kylkiä tunnustellut, niin ei ainakaan vielä ole ylimääräistä kertynyt. Mutta olen ymmärtänyt, että tämän kokoinen koira ei pentuna saisi kasvaa hirveää vauhtia, tai siitä saattaa tulla jotain luusto-ongelmia tai jotain. Olenkohan ymmärtänyt ihan väärin vai? Ja soitan kyllä kasvattajalle tässä joku päivä, pidämme muutenkin melko hyvin yhteyttä. :)

        Ja jatkamme vielä hetken sillä vanhalla ruualla, ja sitten kun tämä pöpö, tai mikä nyt olikaan, on aivan varmasti ohi, niin vasta sitten yritämme uudestaan ruuan vaihtoa.

        Jos joku ihmettelee, että miten joku voi olla näin hölmö kuin minä ja kysyy joka asiaan apua, niin tämä on ensimmäinen ikioma koirani ja kaikki tämmöiset "erikoisemmat" jutut on uusia minulle. Lapsuuden kodissani meillä on kyllä ollut aina koiria, joten perushommat on kyllä hallinnassa.
        Kiitos paljon vinkeistä! :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      79
      1820
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1524
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1203
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1192
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1146
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1129
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1114
    Aihe