Seinään kiinnitettävä wc-pönttö

Kyselijä vain

Oliskohan kokemuksia jaettavana seinään kiinnitettävistä wc-istuimista? Mitä hyvää ja mitä huonoa niissä on ollut verrattuna tavallisiin?

27

14917

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2+1

      -Kalliimpi hankintahinta ja asennus
      -Joillekin asentajille jopa mahdoton asentaa niin, että vesieristeet toimisivat oikein.

      Helpompi siivota

      Eipä niissä oikeasti mitään ihmeellistä ole, vaikka jotkut pelottelevatkin suurista korjauskustannuksista yms. Jos itseä miellyttää, niin hanki sellainen.

      • parempi lattia pö.

        viimeinen vaihtoehto.


      • Kyselijä vain
        parempi lattia pö. kirjoitti:

        viimeinen vaihtoehto.

        Oiskos jotain perusteluja!? :)


      • pointti...

        "-Joillekin asentajille jopa mahdoton asentaa niin, että vesieristeet toimisivat oikein. "


      • po po pointti
        pointti... kirjoitti:

        "-Joillekin asentajille jopa mahdoton asentaa niin, että vesieristeet toimisivat oikein. "

        mikä siitä tekee niin mielenkiintoisen?


      • juurikin...
        po po pointti kirjoitti:

        mikä siitä tekee niin mielenkiintoisen?

        se, että miten saat todellakin toimivan vesieristeen asennettua? Jos ajatellaan, että asennustelineelle tehdään oma kotelo muusta seinälinjasta ulos. Kotelon alle pitäisi tulla eristys, kotelon taakse jäävä seinä, entäpä itse kotelo? Vai teetkö tiiviin "pussin"? Siinä se mielenkiintoinen osuus mielestäni.

        Lattia ihan perusteltua vesieristää. Kotelon takaosa tietenkin samlla kuin muutkin seinät, jos vuoto sattuu kotelon sisällä, mutta entäpä itse kotelo? Miten sen suojaisit?


      • 2+2+2
        juurikin... kirjoitti:

        se, että miten saat todellakin toimivan vesieristeen asennettua? Jos ajatellaan, että asennustelineelle tehdään oma kotelo muusta seinälinjasta ulos. Kotelon alle pitäisi tulla eristys, kotelon taakse jäävä seinä, entäpä itse kotelo? Vai teetkö tiiviin "pussin"? Siinä se mielenkiintoinen osuus mielestäni.

        Lattia ihan perusteltua vesieristää. Kotelon takaosa tietenkin samlla kuin muutkin seinät, jos vuoto sattuu kotelon sisällä, mutta entäpä itse kotelo? Miten sen suojaisit?

        Eihän sitä koko koteloa tarvitse vesieristää, vaan vesieristys tehdään siten, että, vuotovesi pääse ei rakenteisiin. Kuitenkin lähes jokainen seinä-wc, jonka olen nähnyt, on vesieristetty siten, että runko on tosiaankin upotettu seinään ja vesieristys vedetty siihen etupuolelle, jolloin vuoto menee pelkästään rakenteisiin.


      • seinäpönttö
        juurikin... kirjoitti:

        se, että miten saat todellakin toimivan vesieristeen asennettua? Jos ajatellaan, että asennustelineelle tehdään oma kotelo muusta seinälinjasta ulos. Kotelon alle pitäisi tulla eristys, kotelon taakse jäävä seinä, entäpä itse kotelo? Vai teetkö tiiviin "pussin"? Siinä se mielenkiintoinen osuus mielestäni.

        Lattia ihan perusteltua vesieristää. Kotelon takaosa tietenkin samlla kuin muutkin seinät, jos vuoto sattuu kotelon sisällä, mutta entäpä itse kotelo? Miten sen suojaisit?

        Itse asensin seinävessan siten, että varsinainen seinä ja lattia vesieristettiin normaalisti, mutta "kevytseinä" tai siis se minkä sisälle vesisäiliö tulee, on alhaalta auki sen verran, että JOS sinne vettä pääsee vuotamaan, vuoto näkyy ja vesi pääsee ulos. Seinäkkeen alaosassa siis n. sentin kokoinen reikä, sivussa.


      • seinä wc:n asennus
        seinäpönttö kirjoitti:

        Itse asensin seinävessan siten, että varsinainen seinä ja lattia vesieristettiin normaalisti, mutta "kevytseinä" tai siis se minkä sisälle vesisäiliö tulee, on alhaalta auki sen verran, että JOS sinne vettä pääsee vuotamaan, vuoto näkyy ja vesi pääsee ulos. Seinäkkeen alaosassa siis n. sentin kokoinen reikä, sivussa.

        Seinä wc elementin takana ja alapuolella on aina oltava vesieriste. Jos asennus tehdään kotelona seinän päälle eristys tehdään normaalisti takana olevaan seinään sekä lattiaan. Sitten pytyn alle/sivulle tehdään pieni vuotoreikä, jonka kautta vuoto on mahdollista havaita. Jos seinä wc -elementti upotetaan väliseinän sisään on sinne tehtävä elementin ympäröivä "kotelo" joka vesieristetään siten että vuotovedet ohjautuvat pytyn alle/sivulle tehtävän reiän kautta wc-tilaan eikä rakenteisiin. Helppo tapa tehdä seinä wc kotelona seinäpinnan päälle on tehdä lattia (ja seinät) valmiiksi eli vesieristää kylpyhuone ja tehdä laatoitus, jonka jälkeen itse elementti asennetaan laattojen päälle, koteloidaan (ympäröidään rakennuslevyllä ja laatoitetaan) ja tehdään vuotoreikä pytyn alle. Laattoja kylläkin menee hiukan hukkaan mutta tämä on ainakin varma tapa säästyä monilta asennusvirheiltä.


      • kysynvaankunentiedä
        juurikin... kirjoitti:

        se, että miten saat todellakin toimivan vesieristeen asennettua? Jos ajatellaan, että asennustelineelle tehdään oma kotelo muusta seinälinjasta ulos. Kotelon alle pitäisi tulla eristys, kotelon taakse jäävä seinä, entäpä itse kotelo? Vai teetkö tiiviin "pussin"? Siinä se mielenkiintoinen osuus mielestäni.

        Lattia ihan perusteltua vesieristää. Kotelon takaosa tietenkin samlla kuin muutkin seinät, jos vuoto sattuu kotelon sisällä, mutta entäpä itse kotelo? Miten sen suojaisit?

        Mistä sinne seinälle vesi menee.


      • Vesieristetty
        juurikin... kirjoitti:

        se, että miten saat todellakin toimivan vesieristeen asennettua? Jos ajatellaan, että asennustelineelle tehdään oma kotelo muusta seinälinjasta ulos. Kotelon alle pitäisi tulla eristys, kotelon taakse jäävä seinä, entäpä itse kotelo? Vai teetkö tiiviin "pussin"? Siinä se mielenkiintoinen osuus mielestäni.

        Lattia ihan perusteltua vesieristää. Kotelon takaosa tietenkin samlla kuin muutkin seinät, jos vuoto sattuu kotelon sisällä, mutta entäpä itse kotelo? Miten sen suojaisit?

        Tuohon on vesieristetty levy olemassa Wedi wc-elementin koteloimislevy ( w076400250 ) olemassa .


      • TaurusBonasus
        kysynvaankunentiedä kirjoitti:

        Mistä sinne seinälle vesi menee.

        Huuhteluvesisäiliön ulkopintaan kondensoituu vettä joka valuu alas ja imeytyy rakenteisiin. Säiliön voi toki verhoilla Armaflexilla eli umpisolukumieristeellä joka estää kondensoitumisen kokonaan. Tulovesiliitokseen tai -putkeen voi myös tulla vuoto.
        Puukoolatun ja kipsilevyllä verhoillun seinän sisään voi tehdä standardin mukaisen kosteuseristyksen ja sen läpi asentaaa ohuen putken wc-tilaan. Lisäksi voi tehdä yhden tai kaksi pientä tuuletusaukkoa kotelon yläosaan. Huuhtelusäiliön tulovesiletkun voi sijoittaa suojaputkeen joka johtaa niin ikään vuotoveden wc-tilaan. Kierreliitokset tehtävä huolella ja testattava ennen umpeen levyttämistä. Voi mennä heposti parikin vuosikymmentä ongelmitta.


      • Rakentajaraaka

        Seinän sisälle tuleva vesisäiliö on eristetty, se EI kondensoi.
        Vesijohdon liitos tehdään myöskin vesisäiliön sisään. Eli jos sen onnistuu jättämään vuotavaksi, vesi valuu wc-istuimeen ja siitä tietty viemäriin. Myös vesijohdon suojaputki tuodaan vesisäiliön sisään.


      • oletteUrpoja
        Rakentajaraaka kirjoitti:

        Seinän sisälle tuleva vesisäiliö on eristetty, se EI kondensoi.
        Vesijohdon liitos tehdään myöskin vesisäiliön sisään. Eli jos sen onnistuu jättämään vuotavaksi, vesi valuu wc-istuimeen ja siitä tietty viemäriin. Myös vesijohdon suojaputki tuodaan vesisäiliön sisään.

        Seinään ei siis tule mitään hanakulmarasiaa johon WC liitetään?

        On melko monta tapaa saada tuollainen pönttö vuotamaan.

        Liitos tehdään säiliön sisään...häh...kyllähän liitosletkut tulevat seinästä säiliölle, joten mehdollisia vuotokohtia riittää.


    • on seinässä

      eikä seinä ole tukevaa teräsbetonia, on syytä varoa
      päästämään vessaan yli 100-kiloisia vieraita...

    • vaikea korjata

      Tarkoititko seinään kiinnitettävään pönttöä (näitäkin on, siis melkolailla normi pytty vesisäiliöineen) vai seinäasennus-WC:tä, jossa huuhteluvesisäiliö tulee seinän sisään piiloon?

      Ainakin IDOn seinäasennus-WC-pytyistä voin sanoa, että paska pytty. Muotoilu on sellainen, että "jarrutusjäljet" ovat takuuvarma juttu. Toinen riesa on asennusvirheet. Jos vesijohdot tai viemäriliitos eivät olekaan tiiviit... niin sitten vaan leka heilumaan, kotelo paskaksi ja uusi yritys. Yleensä jo toisella yrityksellä onnistuu....

    • Tuomazzio

      Joo itellä oli kanssa idon seven d seinäpytty, ja ei oikein hinta/laatu kohdanneet...
      Ihme rämppä se painonappi-systeemi, ja välillä jäi täyttöventtiili "viheltämään" - eikä oikeastaan edes lainausmerkkejä tarvita... Nyt lähti testiin byggmaxin halppis vastaava.
      Hinta pyöreästi 1/4.
      Eikä se ido oikein paskasta tykkännyt, tuli aina semmonen ilmiö, kuin olisi tuuletusviemäri ollut tukossa... eli veden pinta nousee ennen kun lähtee vetämään...
      Pirun hienoja niistä kyllä saa...

      • NäinMeillä

        Meillä sama pönttö ja hyvin toiminut jo neljä vuotta.


      • seinään_

        Siis hakusana [ you tubeen wc pönttö seinään ]


      • seinään_

        Siis haku sana [ wc pönttö seinään ] you tubeen


      • uusi_koneisto
        NäinMeillä kirjoitti:

        Meillä sama pönttö ja hyvin toiminut jo neljä vuotta.

        Systeemi onkin muuttunut tässä vuosien vieriessä. Itse pytty (siis posliiniosa) tulee kai edelleen jostain ihan muusta tehtaasta (uudelleenbrädätty tuote?) kuin IDOn normaalit pytyt.

        Huuhtelusäiliö ja seinäasennusteline ovat puolestaan nykyisin Geberitin valikoimista. Silloin joskus, kun ensi kosketuksen näihin sain, IDOn seinäteline yms. oli ties kenen valmistamia räpellyksiä eikä edes kunnollisia mittapiirustuksia ei löytynyt. Niinpä asennuskin meni yritä ja erehdy touhuksi.


    • Svedberg

      Meillä Svedberg ja muuten ok, mutta asenuskorkeus aivan liian alhaalla. Normi pyttyä ei saa kuin yhdelle korkeudelle, mutta näiden asennusteline ilmeisestikin antaa enempi vaihtoehtoja. Itse olen "kääpiö" ja vessa on liian alhaalla - en osaa edes kuvitella, miltä 30senttiä minua pidemmistä tuntuu käyttää sitä.

    • Jos_nyt_
    • Hiihdon-mm

      Tykkään katsella paljon telkkarista penkkiurheilua, ostin tämmöisen seinään kiinnitettävän wc-pöntön että näkee kaikki kun tulee hätä. Asennus onnistui kätevästi koska kylpyhuone on seinän takana sohvan vieressä.

    • dfsdfasdsd

      Minulla on vain yksi ongelma reilun vuoden vanhan seinäwc:n kanssa. En löydä millään tavarataloista vessan raikastinpuikkoja jotka ovat niin ohjaisia etteivät juutu syöttöaukkoon. Tavallisin malli jossa puikon halkaisia on noin 10 mm juuttuu kiinni. Puikon halkaisijan pitäiso olla jotain luokkaa n. 7 mm. Sain asentajan mukana IDO-seinävessaan ne oikean kokoiset puikot mutta sen jälkeen käyttäessäni Fresh WC Sticks (Unileverin valmistetta) ne juuttuivat kiinni onkaloon ja kaksi kertaa olen joutunut huuhtelemaan viikkojen aikana vedellä kannusta kaulaloon vettä kaataen nuo pötkylät. Tietääkö kukaan mistä tuon aineen saa? En muista miltä rakennusliikkeeltä tuo WC-aikoinaan hankittiin. Ei ollut joka tapauksessa asuinpaikkakunnallani.

      • outojuttu

        minkähän merkkinen seinä wc:si koneisto on? vaikka pytty olisi idon, voi koneisto olla kenen tahansa valmistama.
        mutta niistä puikoista, idohan ei itse valmistanut niitä puikkoja vaan unilever teki ne ido/ifö merkillä myydyt, nyt ne ovat vain saatavana valmistajan omassa pakkauksessa domestos brändillä. domestos fresh wc puikko on siis ihan sama kuin "alkuperäinen"


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4903
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2320
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1836
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1546
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      37
      1530
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1338
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1257
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1176
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1171
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1166
    Aihe