Muutto Madeiralle?

gt

Onko kellään tietoa, jos haluis muuttaa Madeiralle, niin onko siihen esteitä? Onko vaikea saada vuokra-asuntoa? Töitä? Työlupa? Siis mietin sekä lyhyttä esim 3kk ja sit myös kokonaan...

3

1195

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Madeiralle muuttoon ei EU-kansalaisella ole muodollisia esteitä. Työlupaa ei vaadita. Oleskelulupa sen sijaan on tarpeen, jos Portugalissa aikoo viipyä kauemmin kuin 3kk. Oleskeluluvan saamiseksi vaaditaan selvitys toimeentulosta. Tästä muodollisesta puolesta on tietoa mm. Suomen Portugalin suurlähetystön sivuilla (http://www.finlandia.org.pt/public/default.aspx?nodeid=40762&contentlan=1&culture=fi-FI)

Madeiran pääasiallinen toimeentulonlähde on matkailu. Muita elinkeinoja ovat kauppa ja palvelut (muut kuin matkailu) pienteollisuus ja maatalous. Tällä hetkellä matkailu kärsii yleismaailmallisesta lamasta. Helmikuun rankkasateilla ja tuhkapilvillä on myös ollut kielteinen vaikutus turismiin Madeiralla.

Madeiralle aikovan lienee peilattava työmahdollisuuksiaan omaa koulutus- ja työkokemustaan vasten. Virallisesti työttömyys Madeiralla on luokkaa 7-8 prosenttia.

Tietooni ei ole tullut, Funchalissa olisi vaikeuksia vuokra-asunnon löytämisessä.

Portugalin kielen taito on välttämätön, jos aikoo asettua Portugaliin pysyvästi.

Pieni ja sievä Madeira on kaukana kaikesta, ei mikään metropoli. Tämä on syytä saariryhmässä pitempää asumista suunnittelevan tiedostaa.

• gjkjfghjfgh

Kiitoksia vastauksesta!
        Portugalin kieltä en osaa.. Olen käynyt Madeiralla turistina.. Eli jos kokeilis elämistä max 3kk niin ei tarvitse oleskelulupaa. Työttömänähän saa toisessa eu maassa hakea töitä 3kk suomen työttömyyskorvauksilla. Niin olisi riskitöntä kokeilla miten onnistuisi ja viihtyisi.. Tiedätkö vuokratasoa??

• On myös varmasti syytä tiedostaa, että keskimäääräinen kuukausipalkka Madeiralla on luokkaa 800-900 e/kk, joka on enemmän kuin monilla muilla alueilla Portugalissa.

Maahanmuuttajan kannalta ei kalastus elinkeinon merkitys ei liene kovin tärkeä. Maininta siitä jäi puuttumaan yllä. Madeiran kansantuotteesta pari prosenttia on peräisin kalastuksesta, jossa tonnikalan osuus on huomattava.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      35
      4243
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      55
      2945
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      46
      2848
    4. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      30
      2633
    5. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      332
      2583
    6. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      8
      2575
    7. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      2179
    8. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      54
      1925
    9. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      46
      1673
    10. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      141
      1527
    Aihe