Kuka vastaa/mikä laki?

Dogsway

Eikö koirapuistoihin ole yleisesti kiellettyä tuoda vihaiseksi tiedetty koira??
Meille kävi kurja tuuri, toinen samankokoinen koira hyökkäsi kimppuun ja puri suht vakavat vammat niin, että kallis eläinlääkärireissu siitä tuli. Tätä ennen kyseisen koiran omistaja ehti kertoa, että "heidän koiransa takuulla käy kunnolla kiinni, jos lähelle heitä menee". Olin aivan ihmeissäni, miksi he sitten ovat siellä puistossa koira vapaana, ja ennen kuin lähdimme pois niin koira sitten hyökkäsi päälle. Tähän omistaja ylimielisesti totesi, että "tulitte tänne omalla vastuulla, ei ole heidän ongelmansa".....mielestäni aivan käsittämätöntä käyttäytymistä.
Eikö tälläisessä tapauksessa toisen koiran omistajan kuuluisi edes korvata eläinlääkärikulut, koska hyökkäys oli yksipuolinen? Auttaako asiassa mikään laki? Ei ole ennen omalla kohdalle moista sattunut, eikä kokemusta miten nämä asiat lain mukaan menee......vai onko kaikki muka aivan "omalla vastuulla" koirapuistoissakin? Ei tulisi kyllä itselle mieleenkään mennä puistoon, jos kerran tietää koiran käyvän kiinni, syystä mistä tahansa. Kyseinen koira on aika lailla vaaraksi toisille, jos pienempi/alistuvampi koira olisi hyökkäyksen kohteena, äkkiähän siinä henki lähtisi. Oma koira onneksi pystyi vähän puolustautumaan, mutta hyökkääjälle ei ainakaan lääkärihoitoa vaativia jälkiä jäänyt.
Harmittaa ja sapettaa kyllä vietävästi, ja miten lie oma koira sitten tästä lähtien käyttäytyy uhkaavia kohtaan.... =(
Neuvokaa jos on kokemuksia kiitos!?

21

882

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyökkääjä maksaa

      agressiivisia koiria. Ja koiran pitäisi olla sen verran hanskassa, että näin ei kävisi. En tiedä onko mitään lakia olemassa, mutta ilman muuta fiksut koiraihmiset sopivat tallaiset ja se jonka koira hyökkää, se maksaa. Sanomattakin selvää.

      • Dogsway

        Sitä mieltä minäkin näin maalaisjärjellä olen, että jos toinen koira (vieläpä ilman mitään "ärsytystä" tms) käy kiinni, sen omistaja korvaisi kulut, mutta eipä ollut nyt sitten fiksuja omistajia tällä!! Ei korvaa yhtään mitään, ja vittuilut vielä päälle...eikä kuulemma koirapuistossa ollessa poliisikaan voi pakottaa korvaamaan, vaikka se heidän mielestäänkin suotavaa olisi ollut.
        Todella vastuuntunnottomia ja idiootteja omistajia tosiaan löytyy. Toivoa sopii vaan ettei muille koirille käy vielä pahemmin, kun tämä kaikesta päätellen ei edes ollut heillä ensimmäinen kerta, kun kerran tiesivät varmana koiransa sellaista tekevän. Omaa oikeutta tuollaisille pitäisi jakaa.....


      • bokseri_boy:)
        Dogsway kirjoitti:

        Sitä mieltä minäkin näin maalaisjärjellä olen, että jos toinen koira (vieläpä ilman mitään "ärsytystä" tms) käy kiinni, sen omistaja korvaisi kulut, mutta eipä ollut nyt sitten fiksuja omistajia tällä!! Ei korvaa yhtään mitään, ja vittuilut vielä päälle...eikä kuulemma koirapuistossa ollessa poliisikaan voi pakottaa korvaamaan, vaikka se heidän mielestäänkin suotavaa olisi ollut.
        Todella vastuuntunnottomia ja idiootteja omistajia tosiaan löytyy. Toivoa sopii vaan ettei muille koirille käy vielä pahemmin, kun tämä kaikesta päätellen ei edes ollut heillä ensimmäinen kerta, kun kerran tiesivät varmana koiransa sellaista tekevän. Omaa oikeutta tuollaisille pitäisi jakaa.....

        se vihainen koira puree vielä jotain NS väärää koiraa vielä, olen aika varma tästä! ja myös sen vihaisen koiran omistajalle voi käydä köpelösti( voi saada uudet polaroidit)! jotkut ei opi kuin sen pahimman kautta näin se menee:( törmäävät johkin joka antaa koiralle ja omistajalle kunnon selkäsaunan!


      • koiraa,
        bokseri_boy:) kirjoitti:

        se vihainen koira puree vielä jotain NS väärää koiraa vielä, olen aika varma tästä! ja myös sen vihaisen koiran omistajalle voi käydä köpelösti( voi saada uudet polaroidit)! jotkut ei opi kuin sen pahimman kautta näin se menee:( törmäävät johkin joka antaa koiralle ja omistajalle kunnon selkäsaunan!

        on purtu muualla ei koirapuistossa. Omani oli silloin lössö ja ei vastannut mitenkään ja hyvä niin.
        Kyllä se töitä teettää, että koira oppii luottamaan uudelleen ettei kaikki käy kiinni.
        Omani tapausten jälkeen otti heti puolustus kannan eli uhitteli "et tule" ajan myötä oppi luottamaan.
        Tilanne jossa toinen koira rähähtää on paha koska tämä vastaa oitis. Mutta juuri eilen pikkukoira oli vapaana ja tuli rähisemään aivan kuonon eteen ja tää mun katsoi vaan "et mitä nyt."
        Puistossa en käy. En ota riskiä ja mun koira ei välitä leikeistä.
        Toivottavasti sinun koiralle ei jää traumoja joita on vaikea korjata.


    • shetrshjshj

      Mä käytän sekarotuista leikattua urostani puistossa usein. Jos siellä on joku koirien kanssa niin kysyn ensin onko ne agressiivisia, sillä tiedän että oma koirani ei ole. Sitä on pari kertaa narttu purru, ensin pentu otti kunnolla jalasta kiinni, mun koira ärähti ja asia jäi siihen. Seuraavan kerran ihan yllärinä vähän vanhempi narttu otti kurkusta kiinni, mun koira ärähti taas, irrotautui otteesta ja tuli käskystä mun luo. Koirani näyttää pittbullilta, mutta siinä ei ole pisaraakaan kyseistä rotua. on kyllä todella rauhallinen uros, mutta tarvittaessa puollustaa jos joku koira tulee agressiivisesti omistajaa päin, tosin silloinkin puskee päällään koiraan. En tiedä mitä sitten kävis jos ei "hyökkääjä" sillä peruuntuis. On niin väärin käyttää agressiivisia koiria puistossa ja urosten kanssa pitäis aina muistaa, että jos niitä on useempi leikkimässä ja yks tuodaan pakkaan lisää niin jokin tappelu voi syntyä vaikka ois kui kiltti koira. Jos puistoilee koiransa kanssa on se tunnetava läpikotaisin ja osattava lukea kehonkieltä sen verran että näkee milloin sen mielialat on muuttumassa ja mihin suuntaan.

      • Eli siis ns. omalla vastuulla siellä puistossa liikutaan, mutta aggressiivisen koiran omistajana itse olisin edes jotain korvannut tai ainakin pyytänyt kauniisti anteeksi. Vien koiraani aina välillä puistoon ja jos siellä on muita kysyn että minkälaisia koiria ja pyydän omistajalta luvan päästää koirani, sillä koira ei suinkaan aina ole aggresssiivinen eikä koskaan ole tapellut kenenkään kanssa vaan aina tavatessaan vähän maskulisiinisemman koiran näyttää tälle kuka on pomo. Ottakaa huomioon että koirat "tappelemalla"(sanan lievimmässä muodossa)selvittävät kumpi on pomo ja harvemmin satuttavat toisiaan ja aloittajan tapauksessa hyökänneellä koiralla tuskin kaikki oli hyvin koska tuollainen harvinaista koirien kesken...


    • jokunen

      Yleisen (maalaisjärjellisen) sopimuksen puitteissa ei saa tuoda aggressiivista koiraa koirapuistoon irrallaan, mutta ei lain mukaan. Koiraa pitää kuitenkin vartioida. Rikoslaki sanoo: "”Joka tahallaan tai törkeästä huolimattomuudesta jättää asianmukaisesti vartioimatta ihmisille vaarallisen eläimen, josta hän on vastuussa, on tuomittava eläimen vartioimatta jättämisestä sakkoon. Tuomioistuin voi määrätä eläimen tapettavaksi, jos se on eläimen vaarallisuuden vuoksi perusteltua.” Koskeneepi myös toiselle koiralle vaarallista koiraa. Ja tämä ei silti tarkoita sitä, että jos tietää koiransa olevan aggressiivinen ja hyökkäävän joka kerta, niin sitä silti saisi valvottunakaan tuoda alueelle, jossa suljetussa tilassa on vapaana muitakin koiria. Ennaltaehkäisy, ja uskoakseni sen huomiotta jättäminen on myös huolimattomuutta.

      • jokunen

        "Uskoakseni, ennaltaehkäisyn huomiotta jättäminen on myös jo huolimattomuutta ja rangaistavaa"


      • voi elämän kevät

        Uskoakseni ..luullakseni.
        Jep , kukaan ei oikeasti tiedä mitä korvattavuutta lain kautta voisi hakea , onko kenelläkään tietoa oikuden ennakkopäätöksestä asiasta...tuskin.

        Tuskin kovin moni pystyisi edes todistamaan kumpi koira hyökkäsi ensin
        Kaksi urosta kun kovin helposti rähähtää toisilleen , ottaa mittaa toisistaan.
        Välttämättä ei ole kyse agressiivisista koirista vaan koira on tullut tiettyyn aikuis-ikään jolloin se alkaa puolustamaan itseään eri tavalla.

        Lopetin rottweilerini kanssa puistoilun sen täyttäessä vuoden , alkoivat muut uhoilemaan sille liikaa ja tämä kaveri ei peräänny.
        Katsoin paremmaksi jättää nämä kouluttamattomien koirien omistajat keskenään aitaukseen ja itse siirryin metsään lenkkeilemään.

        Elämäni järkevin päätös !


    • Joobax

      Tällä palstalla on yksi ennakkotapaus, jossa mainittiin faktana se, että koirapuistossa kukin on omalla vastuulla ja omasta pussista menee lääkärikulut, jos siellä joku oman koiran päälle hyökkää. Tiedä häntä sitten. Ei mullakaan tietoa ole.

    • voi elämän kevät

      Ennakkotapaus on oikeuden määrittämä ratkaisu jota pidetään malliesimerkkinä ratkaistaessa samanlaisia kiistoja.

      Jaa..vai löytyy täältä palstalta tämmöinen ennakkotapaus ..tuskin.

      Jos jollain on OIKEASTI tietoa esim. on kutsunut poliisit paikalle , lähtenyt käräjöimään , niin kertokaa ihmeessä miten on käynyt

    • 10+8

      Tietenkin jos omistaja on sanonut koiran olevan agresiivinen niin tekoa voitaneen pitää tahallisena ... se voisi mennä käräjilläkin läpi ,tietenkin että voidaan todistaa että omistaja on näin sanonut .

    • Joobax
      • voi elämän kevät

        Painu ÄMMÄ muualle adresseinesi.

        Kusipäiset koiran omistajat pitäisi LAILLA kieltää ja noin upea koira kuin rottwelieri ottaa heiltä välittömästi pois.

        ottaisin mielelläni yhden rottweilerin lisää ( ehkä jossain vaiheessa otankin ).

        Parempaa ja uskollisempaa koiraa saa etsiä.


    • 17+5

      Empä lähde mukaan yhden rodun leimaamiseen ja muutenkin kuka kirjoittaa pelkällä kuulopuheella.

    • Adressin otsikko olikin "omistajat kuriin"!

      Ei ole pelkkiä kuulopuheita. Ihan omin silmin nähty raadeltu koira. Tästä oli myös juttu Seura-lehdessä!

    • ...

      Jos agressiivisen koiran omistaja on tietoinen siitä, että koira voi hyökätä, hän on vastuussa koiransa käytöksestä (ja seurauksista) Ongelma vaan on, että sekin pitää pystyä todistamaan. Samoin kun tarvitaan todistajat hyökkäyselle.

    • seropiomistaja

      kyllä sen ämmän olis pitäny se korvaa se lääkärikulu, säännöissä sanotaa et älä tuo koiraa puistoon joka ei muiden kanssa tule toimeen/ aggressiivinen. mut mä kyl käyn mun uros koirani kans tarhassa ja usein. monasti menny tarhaa ja sit siin on heti joku ovella sanomas älä tuo sitä koiraas tänne ku mun koira ei oo niin sosiaalinen, se on aggressiivinen, ni mä vaan sanon et kuule alas ite vetää, tänne ei hulluja koiria tuoda, se tehoo aina, ja jos ei meinaa uskoo ni kyl muut siel tarhas sit aina sanoo et nii lähes nyt ku ei tääl saa olla aggressiivisia koiria. ihmiset älkää alistuko, ne hullut omistajat pois sieltä. tarhat on kilteille koirille. ei sinne kuisaajia haluta, pysyköön ne kävelyteillä....nii ja jos mun koiraa kävis joku toinen koira kii ni mä pyytäsin sen ihmisen näyttää henkkarit enkä päästäs sitä pois tarhasta ennenku oon saanu sen tiedot, meinaa lasku menee siihen osotteesee sit, meinaa lääkärikulut, näin mä toimisin!

    • nii

      Valitan,puistoilu on omalla vastuulla ja jokainen vastaa OMIIN koiriinsa tulleista vammoista. Se,että uros ei siedä kaikkia uroksia,on aivan NORMAALIA ja yleistä koirien keskuudessa. Kaikki nartutkaan eivät siedä kaikkia narttuja. Silti ne koirat eivät ole luokiteltavissa aggressiivisiksi tai vihaisiksi,kun on kuitenkin olemassa koiria,joiden kanssa ne tulevat toimeen...

      Ne,jotka eivät näitä asioita ymmärrä,eivät ymmärrä koirista (eläiminä,vaistoineen ja vietteineen) yhtään mitään. Itse miellän aggressiiviseksi vain koiran,joka käy välittömästi kaikkien muitten kimppuun,oli ne narttuja tai uroksia. Eli koiran,joka ei lajitovereitaan siedä lainkaan ja on mahdollisesti vielä ihmisillekin äreä. (Henkilökohtaisesti mun persettä ei paljon kaiva,jos joku niitä koirapuistoon vie,kunhan lähtee alta pois,jos puistoon on tulossa muita.)

      On hyvä kysyä ennen puistoon menoa,millaisia koiria siellä on ja arvioida,kannattaako oman kanssa mennä vai odottaako. On paljon jästipäitä,jotka pitävät kiinni oikeuksistaan tulla mitään kysymättä koirapuistoon. Jos jotain sattuu,niin koirat maksavat ihmisten typeryydestä hinnan.
      Juridisesti asia on niin,että koirapuistossa koirat ovat vapaana yhteisestä sopimuksesta ja koirien keskinäinen tappelu ei tarkoita sitä,että omistaja on automaattisesti vastuussa koiransa aiheuttamista vahingoista. Monet luulevat niin,mutta luulo ei ole tiedon väärtti.

      Jos ajan henkilöautolla etuoikeutettua väylää ja bussi tulee kolmion takaa eteen,niin tokihan voin ajaa bussia päin kun minulla on etuajo-oikeus. - Viisas ihminen tietenkin ainakin yrittää väistää ja antaa tilaa ennemmin kuin ajaa kolarin... :) Tämä sama pätee koirapuistoiluun,mutta tyhmimmät eivät sitä vain tajua.

      Itse rakastan koiraani niin paljon,että jos mä jo perssilmälläni näen,että koirapuistossa on semmosia,joiden kans voi tulla riitaa,niin en sinne koiraani vie. En revittäväksi enkä repimään. Kysyn muilta omistajilta,millaisia heidän koiransa ovat ja teen päätöksen vasta sitten. Menemällä puistoon ja sulkemalla oven perässäni,olen ottanut tietoisen riskin ja vastaan omasta koirastani. Tarvittaessa kiellän sitä,tarvittaessa puolustan sitä. Ja joskus on vain osattava lähteä ajoissa pois!

    • apinaorkesteri!

      Jos koira puree toista koiraa koirapuistossa,ei ole tapahtunut rikosta. Rikoslaki ei täyty,joten poliisilla ei tutkintavelvollisuutta. Katsokaahan tarkkaan,missä porukassa puistoilette. Kaikki koirat eivät edes niin kovasti koirapuistoilusta nauti vaan stressaantuvat siellä!

      Kannattaa paljon mielummin esim.etsiä joku syrjäinen,rauhallinen metsä tai pelto,jossa pitää koiraa vapaana ja treenata luoksetuloa yms muuta yhteistä tekemistä koiran kanssa keskenään.
      Koiraseurat myös järjestävät treenejä sekä ulkokentillä että vuokratuissa sisätiloissa, eikä niiden vuosimaksut ole mitään ihan järisyttäviä. Kehittävämpää toimintaa se olisi, kuin seistä lapaset suorina koirapuistossa ottaen joka kerta riskin,että jotakin ikävää voi tapahtua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      423
      1826
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      186
      1475
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1411
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      156
      1358
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1046
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      980
    7. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      966
    8. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      119
      923
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      93
      900
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      886
    Aihe