Kuinka lujaa musiikki soi ulkoilmakonserteissa, jos vertaa äänentasoa vaikka baariin/yökerhoon?
Riittääkö sinne ne tavalliset korvatulpat vai pitääkö hommata jotkut järeämmät varusteet?
kuinka lujaa soi konsertissa
9
2095
Vastaukset
- IT-kokki
Musiikin voimakkuus riippuu todella paljon kuuntelupaikasta. Mitä lähempänä kaiuttimia olet, sitä kovempana musiikki saavuttaa korvan. Tosin tässä vaikuttaa myös kulma, eli jos olet kaiuttimen takana ei ääni ole niin kova kuin suoraan kaiuttimen edessä.
Pistä korviin korvatulpat, ja ota reppuun mukaan "järeät" kuulosuojaimet. Voit olla huoleti, sillä jos musiikki tuntuu kovalta, voit kaivaa repusta suojaimet ja ottaa käyttöön ns. tuplasuojauksen. - Korvatulppa
Volyymit ulkokeikoillakin ovat ikävä kyllä useimmiten korvatulppatasoa varsinkin lähellä lavaa, mutta kyllä kovimmat äänenpaineet löytyvät yleensä pienistä klubeista, varsinkin jos on livebändi lavalla. Välillä tekee pahaa vaikka on tulpat päässä. Meteliä ei myöskään pääse karkuun, muutoin kuin lähtemällä ulos salista.
Ulkoilmakeikoilla on nykyisin melko tiukat desibelirajat, varsinkin jos on asutusta lähellä. Esimerkiksi Tuska-Festareilla äänenpaineet ovat olleet suht maltilliset, vaikka musa onkin raskasta. Lisäksi ääni pääsee leviämään ulkoilmaan ja lavaan voi ottaa etäisyyttä jos musa tulee liian lujaa.- apuvapuva
olisin menossa tuonne musen konserttiin kaisaniemessä. en ole koskaan ollut missään konsertissa, onko niitä kaiuttimia vaan siellä edessä vai joka puolella? jos menee sinne ihan taakse niin onko siellä hyvä?
mistä semmoisia järeämpiä vehkeitä saa? jostain k-raudasta? Paljonkohan ne maksaa katoin googlesta että hinnat olisivat 100€ luokkaa, onko näin todellakin?? Ei olisi kyllä yhtään varaa semmoisiin :(
pistin hakuun kuulosuojaimet, ja siellä kysellään vaan kuulosuojaimia lapsille? kai niitä muutkin käyttää vai tulenko olemaan ainoa aikuinen, jolla on luurit päässä?
eihän sillä toki ole mitään väliä kunhan kuulo vaan säilyy, mutta ihmettelen vaan miten kaikki muut pystyy olemaan ilman mitään suojia :( - Korvatulppa
apuvapuva kirjoitti:
olisin menossa tuonne musen konserttiin kaisaniemessä. en ole koskaan ollut missään konsertissa, onko niitä kaiuttimia vaan siellä edessä vai joka puolella? jos menee sinne ihan taakse niin onko siellä hyvä?
mistä semmoisia järeämpiä vehkeitä saa? jostain k-raudasta? Paljonkohan ne maksaa katoin googlesta että hinnat olisivat 100€ luokkaa, onko näin todellakin?? Ei olisi kyllä yhtään varaa semmoisiin :(
pistin hakuun kuulosuojaimet, ja siellä kysellään vaan kuulosuojaimia lapsille? kai niitä muutkin käyttää vai tulenko olemaan ainoa aikuinen, jolla on luurit päässä?
eihän sillä toki ole mitään väliä kunhan kuulo vaan säilyy, mutta ihmettelen vaan miten kaikki muut pystyy olemaan ilman mitään suojia :(Olin juuri tänään Kaisaniemessä Tuska-festareilla ja uskoisin, että Musen keikalla olosuhteet tulevat olemaan suurin piirtein samanlaiset.
Kauttimet (tai PA, kuten alan kielellä sanotaan) ovat lähes aina lavan molemmilla sivuilla. Lavan edessä (erityisesti edessä lavan sivuilla kaiutinkaappien välittömässä läheisyydessä) musa tulee lujaa, mutta Tuskassakin äänentasot olivat etäämpänä lavasta korvatulpin kuunneltuna varsin miellyttävät.
Suosittelen, että ostat apteekista kertakäyttöisiä korvatulppia (Bilsom, 3M, tms., kysy myyjältä) ja testaat niitä etukäteen kotona. Niissä vaimennusarvot ovat korkeat eivätkä maksa kuin muutaman euron. Kyllä niillä pitäisi pärjätä, ellet kärsi vaikeasta hyperakusiasta tms. Laita tulpat mennessäsi konserttialueelle äläkä missään tapauksessa ota niitä pois kesken konsertin, sillä yhtäkkinen äänenpaineen nousu rasittaa korvaa todella paljon.
En minäkään ymmärrä, miten jotkut pystyvät olemaan ilman suojia. Tulppia oli kyllä todella monella ja niitä myös myytiin festarialueella, joten turha murehtia olevansa ainoa. - sairas ihminen
Korvatulppa kirjoitti:
Olin juuri tänään Kaisaniemessä Tuska-festareilla ja uskoisin, että Musen keikalla olosuhteet tulevat olemaan suurin piirtein samanlaiset.
Kauttimet (tai PA, kuten alan kielellä sanotaan) ovat lähes aina lavan molemmilla sivuilla. Lavan edessä (erityisesti edessä lavan sivuilla kaiutinkaappien välittömässä läheisyydessä) musa tulee lujaa, mutta Tuskassakin äänentasot olivat etäämpänä lavasta korvatulpin kuunneltuna varsin miellyttävät.
Suosittelen, että ostat apteekista kertakäyttöisiä korvatulppia (Bilsom, 3M, tms., kysy myyjältä) ja testaat niitä etukäteen kotona. Niissä vaimennusarvot ovat korkeat eivätkä maksa kuin muutaman euron. Kyllä niillä pitäisi pärjätä, ellet kärsi vaikeasta hyperakusiasta tms. Laita tulpat mennessäsi konserttialueelle äläkä missään tapauksessa ota niitä pois kesken konsertin, sillä yhtäkkinen äänenpaineen nousu rasittaa korvaa todella paljon.
En minäkään ymmärrä, miten jotkut pystyvät olemaan ilman suojia. Tulppia oli kyllä todella monella ja niitä myös myytiin festarialueella, joten turha murehtia olevansa ainoa.ääh olen ihan pihalla, riittääkö sinne ihan perustulpat vai pitääkö laittaa myös ne luurit päähän?
niitä luureja näkyy vain lapsilla, tuntuu jotenkin oudolta pistää semmoiset päähän kun on tämmöinen suurikokoinen aikuinen, ei todellakaan mikään pieni ja hento tytteli :D
yökerhoissa tulpat vaimentaa hyvin, ja eikö sielläkin ole desibelit aika korkealla? Viime vuoden artikkelissa luki näin "Musisoinnille on asetettu Kaisaniemessä tiukat rajat: desibelien on pysyttävä alle 75:ssä " onkohan tämä vielä voimassa?
Konserttiin meno pitäisi olla mukava juttu, mutta mulle se on täyttä tuskaa, kun on koko ajan pelko siitä, kestääkö kuulo. Pitäisi varmaan jättää kaikki konsertit väliin ja muuttaa korpimetsään asumaan. - onneton ihminen
Korvatulppa kirjoitti:
Olin juuri tänään Kaisaniemessä Tuska-festareilla ja uskoisin, että Musen keikalla olosuhteet tulevat olemaan suurin piirtein samanlaiset.
En minäkään ymmärrä, miten jotkut pystyvät olemaan ilman suojia. Tulppia oli kyllä todella monella ja niitä myös myytiin festarialueella, joten turha murehtia olevansa ainoa.ei kai niitä kaiuttimia ihan joka nurkalla ole, jos menee ihan sinne perälle niin onkohan siellä sitten "turvallista". En ole koskaan koko puistossa käynyt, enkä yhtään tiedä miten siellä ollaan. siis kui kovaa se musa soi siell'? onko se samaa kuin 10 suihkukonetta lentäis vieressä vai vielä pahempaa?
miten mä saan ne tulpat korviin kun ulkona on 30 astetta, kädet ihan hikiset ja tulpat sulaneet ihan pehmeiksi, ei jumatsukka.... Jos mä olen vielä 20.7 hengissä niin tulen tänne raportoimaan, mutta jos kuulon kanssa tapahtuu jotain hyppään varmaan mereen ja jään sinne. - Korvatulppa
sairas ihminen kirjoitti:
ääh olen ihan pihalla, riittääkö sinne ihan perustulpat vai pitääkö laittaa myös ne luurit päähän?
niitä luureja näkyy vain lapsilla, tuntuu jotenkin oudolta pistää semmoiset päähän kun on tämmöinen suurikokoinen aikuinen, ei todellakaan mikään pieni ja hento tytteli :D
yökerhoissa tulpat vaimentaa hyvin, ja eikö sielläkin ole desibelit aika korkealla? Viime vuoden artikkelissa luki näin "Musisoinnille on asetettu Kaisaniemessä tiukat rajat: desibelien on pysyttävä alle 75:ssä " onkohan tämä vielä voimassa?
Konserttiin meno pitäisi olla mukava juttu, mutta mulle se on täyttä tuskaa, kun on koko ajan pelko siitä, kestääkö kuulo. Pitäisi varmaan jättää kaikki konsertit väliin ja muuttaa korpimetsään asumaan."""riittääkö sinne ihan perustulpat"""
Toisen puolesta on paha sanoa, mutta sanoisin että riittää. Matematiikkaa: kentän takalaidoilla ja sivuilla äänenpaine on (arviolta) enintään 90dB. Perustulpat vaimentavat vähintään 25dB, joten äänen voimakkuudeksi jää n. 65dB mikä on verrattavissa normaalin puheen voimakkuuteen.
"""yökerhoissa tulpat vaimentaa hyvin, ja eikö sielläkin ole desibelit aika korkealla?"""
Luultavasti musa soi keskiverto yökerhoissa kovempaa kuin keskiverto ulkoilmakonsertissa, varsinkin kun sisätilassa ääntä ei pääse karkuun.
"""desibelien on pysyttävä alle 75:ssä " onkohan tämä vielä voimassa?"""
Tuo raja tarkoittaa sitä, että musiikki ei saa kantautua lähimpien asuintalojen (Kaisaniemen ja Kruununhaan talot) kohdalle yli 75dB:n voimakkuudella. 75dB lähtee konserttialueella helposti jo pelkästä yleisön puheensorinasta. Rajat on kyllä olemassa, yleensä ne ovat miksauspisteestä mitattuna 95dB:n luokkaa (sisätiloissa voi luukuttaa enemmän), mikä on aika kova meteli. Mutta sitä varten suuri osa yleisöstä käyttääkin korvatulppia ja ilman tulppia kärvistelevät ne, jotka haluavat että musa tuntuu luissa ja ytimissä.
"""Pitäisi varmaan jättää kaikki konsertit väliin ja muuttaa korpimetsään asumaan."""
Niinkin voi tehdä, mutta suosittelisin mielummin korvatulppia, sillä konserttiin meno ON mukava juttu. - Korvatulppa
onneton ihminen kirjoitti:
ei kai niitä kaiuttimia ihan joka nurkalla ole, jos menee ihan sinne perälle niin onkohan siellä sitten "turvallista". En ole koskaan koko puistossa käynyt, enkä yhtään tiedä miten siellä ollaan. siis kui kovaa se musa soi siell'? onko se samaa kuin 10 suihkukonetta lentäis vieressä vai vielä pahempaa?
miten mä saan ne tulpat korviin kun ulkona on 30 astetta, kädet ihan hikiset ja tulpat sulaneet ihan pehmeiksi, ei jumatsukka.... Jos mä olen vielä 20.7 hengissä niin tulen tänne raportoimaan, mutta jos kuulon kanssa tapahtuu jotain hyppään varmaan mereen ja jään sinne."""onko se samaa kuin 10 suihkukonetta lentäis vieressä vai vielä pahempaa?"""
Ei ole niin paha!
"""miten mä saan ne tulpat korviin kun ulkona on 30 astetta"""
Samoja tulppia käytetään mm. tehtaissa, joissa voi olla kuin saunassa. Testaa tulppia etukäteen kotona ja ota mukaan ylimääräinen pari. Tulppia pitäisi käsitellä puhtain käsin. - hermoraunio
Korvatulppa kirjoitti:
"""onko se samaa kuin 10 suihkukonetta lentäis vieressä vai vielä pahempaa?"""
Ei ole niin paha!
"""miten mä saan ne tulpat korviin kun ulkona on 30 astetta"""
Samoja tulppia käytetään mm. tehtaissa, joissa voi olla kuin saunassa. Testaa tulppia etukäteen kotona ja ota mukaan ylimääräinen pari. Tulppia pitäisi käsitellä puhtain käsin.toivottakaa onnea, lähden sit iltapäivällä käppäilemään kohti kaisista, katotaan tulenko elävänä takaisin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236975Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421259Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271052- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93804Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733