Ennen vanhaan oli tapana tehdä suursiivous aina kun oli tulossa joku juhla tai jokin vuodenkulkuun sisältyvä juhla-aika, kuten juhannus tai joulu.
Silloin pestiin ja puunattiin koko talo lattiasta kattoon.
Meillä ainakin vähintään kerran viikossa lattiat siivotaan ja kerran kuukaudessa matot tampataan ulkona.
Silloin, kun mattoja ei tampata, niin ne imuroidaan.
Lattia puhdistan yleensä kostealla mopilla. Keittiöt ja käytävät 2 kertaa viikossa.
Pölyjä pyyhitään kaappien ja muiden esineiden pinnalta sitten, kun sitä pölyä on havaittavissa.
Tuollainen suursiivous rehkiminen on turhaa, jos siivoaa säännöllisesti, niin eihän silloin tule mitään tarvetta suursiivoukselle.
On paljon kevyempää ja järkevämpää järjestää siivoaminen niin, että siivoaa vaikka huoneen kerrallaan esim. pölyn pyyhkimisen osalta.
Lattiat on kuitenkin hyvä siivota kerralla kuntoon, koska muutenhan roskat kulkeutuvat jaloissa siivotulle alueelle.
Suursiivous nykyaikana ?
7
869
Vastaukset
- Spui
Itse olen kokenut että suursiivous olisi niinkun IHAN kaiken siivoominen ;D
Ainakin itse olen päätynyt siihen että suursiivous on ennen noita juhlapyhiä siten että ne on aika tasasin ajoin pitkin vuotta :) Eli sillon tehdään normi siivous ja ne harvemmin tehtävät asiat esim.
-Saunan pesu ja/tai kylppärin pesu juuriharjalla lattiat ja seinät
-Eroon turhista rojuista / rikkinäisistä / pieneksi menneistä/ vanhoista vaatteista yms.
-Ikkunoiden pesu
-Parvekkeen/terassin/pihan siivous
-Hyllyjen ja kaappien pyyhkiminen
-Kaikkien pyykkien pois pesu jos jäänyt jotakin huomaamatta
-Verhojen vaihto/pesu (ainakin itse vaihdan vuodenaikaan sopivat verhot :)
-Jos inspistä on niin huonekalujen järjestyksen muutos ;)
-Lapasten ja muiden talvivaatteiden esille/piiloon laitto :)
tuossa ainakin oma käsitykseni suursiivousta varten :)
Eli siis :
Keväällä
-pääsiäinen, vappu, äitien päivä ja kevät siivous
Kesällä
-Juhannus
Syksyllä
-syysiivous
-isänpäivä
Talvella
-itsenäisyyspäivä ja JOULU ja tapaninpäivä (joulun poisto siivous)
ja uusivuosi :)
aika menee kyllä tasa välein nuo pyhät :)- Vetämätön
Minäkin siivosin muutamia vuosia sitten kerran vuodessa perusteellisesti joka paikan kämpässä. Nyt ei vaan jaksa, onko syynä se että on tullut sairauksia nivelvaivoja olkapää yms ja toinen syy on kyllä sekin että nyt on myös kaksi paikkaa ja lomat tulee oltua mökillä monesti ennen siivosin osan kesälomasta kun vietin sen kotona. Nyt olis vaan pakko alkaa kotonakin siivota mutta miten saisin lähdettyä liikkeelle vaatekaapit ja astiakaapitkin vaatis nyt kyllä kriittisesti puuttumista. Normaalia viikkoimurointia olen kyllä tehnyt mutta muu erityissiivous on kyllä jäänyt varmaan 5 vuoden ellei kauemminkin aikana, miten pääsisin alkuun? Aikaa olis vaan normiviikonloput ja tietty jos jaksaa niin illat töiden jälkeen. Nyt kyllä pääsiäisen aikaan olen 2 viikkoa lomalla ja miehen töiden takia ei lähdetä mökille joten siivoisko silloin? Vihjeitä kaipailen.
- 2 plus kissa
kesälomaa ennen, ettei lomaa aloiteta siivouksella, ja jouluksi. 2 henkilön ja kissan talous pysyy siistinä sitten väliajat normaalilla viikkosiivouksella.
- ....
Kaappien hyllyt , ovet pyyhin kerran vuodessa. Kaksi kertaa vuodessa ikkunoiden pesu.
Kaiken muun suursiivon teen vain tarpeen mukaan.
Ylläpitosiivous, päivittäinen pöytien ja hellan puhtaana pitäminen on se mikä näkyy, aikaa kuluu muutama minuutti. Mutta auta armias jos jätät tekemättä, jynssäykseen menee tuntikausia. - juha k lo
olen mies yli 40 v ja asun yksin tällähetkellä eli siivousta ei tarttisi tehdä
kovinkaan usein kun yksin hiipparoittoo ja pitää paikat kunnossa mutta sitä tulee tapojensa mukaan
kumminkin siivottua kerran viikossa , yleensä lauantaina ja aikaa kuluu noin
siihen noin 4-5 tuntia.
on tainnut tulla siivouksesta sellainen pakonomainen tapa joka
välillä on henkisestikin raskas
- petivaatteet
- parveke siivous
- mattojen imurointi
- lattiat pyyhkiminen pölyistä staattisella liinalla
- keittiöin siivous / tiskit koneeseen
- keittiön pinnat pyyhintä
- olohuoneen pinnat /ovet / tasot / hifi-laitteet / vitriinien lasipinnat
- makuuhuoneen pinnat / ovet
- muut tilat / ovet
- lattian pyyhkiminen nihkeällä ( parketti )
- Wc / sauna
- tavaroiden järjestely
no siinähän se päivä kuluikin ja taas mennään viikko...
staattiset liinat oiva apu pölyjen pyyhkimisessä , ehkäpä paras
ratkaisu siihen - Tero V.
Eäääh... Väsyttää,vituttaa ja puutekin vaivaa.... Plöööh..
Tiskasin mä sentään eilen mun mukini. - laiskatöitäänluettel
Suursiivousta en sen kummemmin tee. Tänään pesin saunan ja pesuhuoneen, katot seinät lattiat. Lauteet hinkkasin juuriharjalla ja vein ne ulos kuivumaan . onneksi ne on irralliset. Sitten vein kaikki hengarivaatteet tankoineen päivineen ulos tuuletustelineelle , sielläpä nyt tuulettuvat iltaan asti. Makuhuonetta ei sen koommin tarvitse siivota , eilen tuuletin petivaattee ja vaihdoin lakanat, lattian pyyhin kun olen tuonut vaatteet sisälle. Toinen makkari siivottu , siellä ei juuri asustella.Vierashuoneena käytetään . Huomena tarkoitus pestä kaikki ikkunat ja ovet. Sitten pitäisi vielä keittiön kaapit ja laatikot käydä läpi.. Sitten vaan normaali viikosiivous. Siinä minun suursiivous.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata892638Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f2031668- 1161600
Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!
Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois411461Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla
Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v641222Juhannusterveiset kaivatulle
Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻761015- 56979
- 45867
- 64864
- 61835