Nuori yksin matkalle

Worried

Perheemme 16-vuotias nuori haluaisi lähteä kovasti matkalle Eurooppaan. Lontoo olisi ykköskohteena ensi keväänä. Ainoa asia, mikä huolestuttaa on se, että hän haluaisi lähteä yksin. Poika on kyllä vastuuntuntoinen ja muutenkin tunnollinen ja kielipäässä löytyy. Itsenäinenkin hän on ja kaikin puolin tuntuu, että voisi lähteä. Kokemusta ulkomaanmatkailusta on vähän, Baltiassa ja Ruotsissa.

Mitä mieltä palstalaiset, päästäisittekö? Matkatoimistoista jo vähän kyseltykin ja onnistuu huoltajan luvalla kaikki.

4

537

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2+9

      Ensiksi tietysti täytyy todeta, että itsehän sinä parhaiten lapsesi tunnet.
      16-vuotias on jo aikamoisen iso ja itsenäinen, ja kyllähän hänen voisi kuvitella maailmalla jo kohtuullisesti pärjäävän. Se, mikä minua arveluttaa on tuo matkustuskokemuksen puute. Lontoo on ihan eri kuin Ruotsin tai Tallinnan risteilyt - jo lentokenttä on oma pikku maailmansa, ja jollei lentokokemusta ole, voi äitiä tulla ikävä.
      Itse suosittelisin ensin lähtemään vaikkapa kielikurssille. Siinä pääse matkustamaan ilman perhettä, mutta kuitenkin johdetusti.
      (Oma poikani on nyt 15, enkä kyllä häntä Lontooseen yksin päästäisi, vaikka on ns. kokenut matkailija, ja Lontoossakin käynyt).

    • Läme

      Minä kävin joskus lukioikäisenä Euroopan läpi ja suosittelen sitä myös muille nuorille.
      Joskus ne kannukset on ansaittava. Matkaan vaan.

      • Suo jelus en keli

        Älä päästä. Lapsesi ymmärtää varmasti, jos kerrot, että rakastat häntä niin paljon, ettet katso viisaaksi päästää 16v yksin matkaan. Jos hänelle sattuu reissulla jotain kamalaa, voi hän vaan ihmetellä vanhempana, että millaiset vanhemmat hänellä oli, kun päästivät hänet niin keskenkasvuisena matkaan. Hyvällä tuurilla kaikki voi mennä hyvin, mutta maailma ei ole samanlainen kuin parikymmentä vuotta sitten,
        Lapsi on luottavainen ja sinisilmäinen eikä voi ymmärtää, mitä kaikkea hänelle voisi huonolla tuurilla tapahtua.

        Maailmalle voi mennä myöhemminkin. Hyvä tapa tutustua toiseen kulttuuriin on erilaiset oppilasvaihdot, joissa aikuiset on kumminkin päävastuussa lapsista.

        Yksin 16 vuotiaan päästäminen matkalle on minusta vähän samaa kuin heittelle jättö


    • matkustajaisä

      Jos matkaseurueessa on muita aikuisia tai muuten vastuullinen porukka, voisin uskaltaa päästää kypsäksi tuntemani 16-vuotiaan ilman minua tai äitiään Lontooseen.

      Mutta jos kyse on siitä, että joukko teinejä aikoo lähteä keskenään, en päästäisi. On nimittäin nähty ja koettu, että joukossa tyhmyys tiivistyy, ja monesti aivan fiksut ja hyväkäytöksiset nuoret voivat keksiä tehdä uskomattoman typeriä, laittomia ja vaarallisia asioita.

      Lontoon lentoasemilta pääsee nopealla junalla keskustaan ja sieltä metrolla tai bussilla eteenpäin, joten en usko tuon logistiikan olevan englannin kielen taitoiselle 16-vuotiaalle ongelma.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      54
      3673
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      166
      2287
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      212
      1999
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      139
      1874
    5. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      398
      1286
    6. 80
      1205
    7. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      235
      1135
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      135
      1094
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      55
      1020
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      74
      980
    Aihe