Hese ei maksa lomarahoja?

ihme touhua

Veljen tytär on ollut 1,5 vuotta Hesessä töissä (HOK Elanto), (n. 30t/vko) Hän kertoi, että he eivät saa loma-ajan palkkaa vaan pelkän lomarahan. Voiko se pitää tosiaan paikkaansa? Eikö tuntipalkkalaisellekin kuulu lomaraha vai onko työehtosopimus todella noin huono? Kyllä nuoria pistetään aika halvalla.....Palkankorotuskin tulee 2 vuoden jälkeen - peräti 20snt/tunti! Onneksi tyttö opiskelee ja pääsee parempiin töihin tulevaisuudessa.

13

3561

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihme touhua

      .

    • 19+19

      Jaa a. Monille osa-aikaisille työntekijöille maksetaan ansioihin suhteutettu prosentuaalinen lomapalkka. Minkä verran pitäisi maksaa lomapalkkaa työntekijälle joka on työssä esim. 5-30 h viikossa. 5 tunnin, 30 tunnin vai 15 tunnin mukaan. Entäs jos työntekijä onkin ollut työssä enemmän kuin työsopimukseen on alunperin kirjattu. Mielestäni ihan reilua on maksaa lomakorvaus prosentuaalisesti, eli sen mukaan mitä on ollut työssä ja saanut palkkaa.

      Kuinka paljon on sitten paljon palkkaa. Paljonko hesemyyjille pitäisi maksaa palkkaa tai kaupan kassoille, siivoajille, hoitajille, ahtaajille jne. Ei ole kauan aikaa siitä, kun siivojilla ei ollut edes äitiysloma palkkaa. Paljonko on sitten paljon tai riittävästi. Jos olet huolissasi matalapalkka-alojen palkkauspolitiikasta heille on myös omia edunvalvontaryhmiä, ne ovatkin jääneet aika pahasti kokoomuksen jalkoihin viime aikoina.

    • palkanlaskijana

      Kyllä säännöllisesti 30 t/vko töitä tekevä ansaitsee ihan normaalin loman, oli sitten tuntilainen taikka kuukausipalkkalainen.

      Lomapalkan laskentakaava vain on erilainen. Hessburger noudattaa MARA tessiä, jossa tuntipalkkalaiselle maksetaan lomapalkkaa/lomakorvausta lomanmääräytymisvuoden ansioista.

      Eli esim. tänä kesänä loma; jos työsuhde on kestänyt 31.03.2010 mennessä vuoden lasketaan lomanmääräytymisvuoden 01.04.2009 - 31.03.2010 ansioista 11,5 % ja lomapäiväkertymä on normaali 30.

      Jos taas työsuhde ei ole ollut voimassa 31.03.2010 vuotta, on tuo prosentti 9 %. ja päiviä on kertynyt 24

      Nyt ilmeisesti veljen tytär sekoittaa termejä.

      Alalla maksetaan myös lomaltapaluuraha ( MARA tes käyttää tätä termiä, kun toisissa puhutaan lomarahastaa). Lomaltapaluurahan suuruus on 50 % loma-ajan palkasta.

      Jos tuossa n. 30 h/vko on virhe ja oikea on 30h/kk niin lomaa ei kerry, mutta lomakorvaus kyllä em. prosenttien mukainen.

    • Laksijainen

      Lomaraha kuuluu ja se lasketaan selvin perustein, tällä rahalla pitäisi elää loma-aika ja lomaltapaluurahalla selvitä seuraavaan tiliin asti kun palaa töihin. Eri sopimuksiiin kuuluvia kohdellaan hieman eri tavalla ja sama juttu koskee kuukausi ja tuntipalkkaisia - lasketaan ja maksetaan hieman eri tavalla.

    • ihme touhua

      Syy miksi loma-ajan palkaa ei makseta on se, että se on kuulemma TES:in linjassa . Ja kuulemma ihan normaalia ravintola-alalla. Työaika tytöllä on ollut tuo 30t/vkossa (joku tuossa aikaisemmin kyseli). Joo-o, hyvä työehtosopimus (MaRa?) on näillä ravintola-alan työntekijöillä...

      • Helenia

        Maran lomarahat on kuitenkin paremmat kuin keskiverto kuukauden palkka ko. alalla, koska jakokerroin on se 11.5 ja kuukausia vuodessa on 12, termi on vaan eri kuin se loma-alan palkka, mikä on kaikissa tuntipalkkaisilla aloilla kun ei ole vakiopalkkaa, jonka mukaan sitä maksaa.

        Eiks ole vähän noloa olla noin pihalla ihan valtiontasolla yleisistä käytänteistä ja yrittää syyttää siitä yksittäistä ketjua?


    • .

      Nyt vaikuttaisi siltä, että on termit hieman sekaisin.
      1) Vuosilomapalkka maksetaan työntekijän pitäessä lomaa työsuhteen aikana
      2)(lomaraha) MaRa:n tessissä lomaltapaluuraha maksetaan työntekijän pitäessä lomaa ja palattuaan töihin sovittuna aikana.
      3)Lomakorvaus maksetaan työsuhteen pättyessä.
      Kulostaa hyvin oudolta, että työnantaja maksaisi lomaltapaluurahan muttei lomapalkkaa. Lomapalkka ja lomaltapaluuraha kuuluvat kaikille jotka ansaitsevat ja pitävät vuosilomaa.

      • Tuunari10

        Minkä ihmeen takia joku kyselee Suomen sekopäisimmältä keskustelufoorumilta tollasia asioita. Oman alan liitto on oikea paikka ja se laittaa asian samalla kuntoon. Jos taas olet YTK:lainen olet päässyt tuhansien muiden kusetettujen joukkoon ja onneksi olkoon.


      • Hesetyöläinen
        Tuunari10 kirjoitti:

        Minkä ihmeen takia joku kyselee Suomen sekopäisimmältä keskustelufoorumilta tollasia asioita. Oman alan liitto on oikea paikka ja se laittaa asian samalla kuntoon. Jos taas olet YTK:lainen olet päässyt tuhansien muiden kusetettujen joukkoon ja onneksi olkoon.

        Olen työskennellyt syksystä -09 lähtien Hesburgerilla opintojeni ohessa keskimäärin 20-30 tuntia viikossa ja olen kerryttänyt 12 lomapäivää (6 pv/vko = 2 vko) tälle kesälle. Ainakin minulle maksetaan palkkaa noilta kahdelta viikolta 37 tunnin edestä per viikko. Lisäksi olen ymmärtänyt että meillä maksetaan lomaltapaluurahan lisäksi jotain "lomallemenorahaa". Kyllä minä ainakin pidän tuota suhteellisen reiluna systeeminä. Parempi palkka ei tietenkään ole koskaan pahitteeksi, mutta ihan kohtuullinen tämäkin on. Noilla tuntimäärillä pysyy kuitenkin suhteellisen hyvin opintotukien tulorajojen sisällä.

        Esimerkiksi sunnuntai ja pyhäyö tunteja tahtoo kertyä melko helposti, joten 1000 euron tienaaminen (ennen veroja) ei ole oikeastaan kuukausitasolla edes kovin vaikeaa ja ylitysosuus mukaan laskettuna opintotukea saa nostaa 9 kuukaudelta jos ansiot ovat 12000 eur/vuosi. Vuodessa tuppaa yleensä olemaan se 12 kuukautta, jolloin tuo 12000 eur tulee vastaan juuri sopivasti. Opiskelijana tulee kuitenkin ihan hyvin toimeen sillä 1200-1300 eurolla (palkka opintotuki) kun verot on maksettu. Oikeastaan ainoa epäkohta on se, että ylityökorvauksia ei makseta. Nimimerkillä muutamia kertoja 10-12 tunnin vuoroja tehnyt.


      • Helenia
        Hesetyöläinen kirjoitti:

        Olen työskennellyt syksystä -09 lähtien Hesburgerilla opintojeni ohessa keskimäärin 20-30 tuntia viikossa ja olen kerryttänyt 12 lomapäivää (6 pv/vko = 2 vko) tälle kesälle. Ainakin minulle maksetaan palkkaa noilta kahdelta viikolta 37 tunnin edestä per viikko. Lisäksi olen ymmärtänyt että meillä maksetaan lomaltapaluurahan lisäksi jotain "lomallemenorahaa". Kyllä minä ainakin pidän tuota suhteellisen reiluna systeeminä. Parempi palkka ei tietenkään ole koskaan pahitteeksi, mutta ihan kohtuullinen tämäkin on. Noilla tuntimäärillä pysyy kuitenkin suhteellisen hyvin opintotukien tulorajojen sisällä.

        Esimerkiksi sunnuntai ja pyhäyö tunteja tahtoo kertyä melko helposti, joten 1000 euron tienaaminen (ennen veroja) ei ole oikeastaan kuukausitasolla edes kovin vaikeaa ja ylitysosuus mukaan laskettuna opintotukea saa nostaa 9 kuukaudelta jos ansiot ovat 12000 eur/vuosi. Vuodessa tuppaa yleensä olemaan se 12 kuukautta, jolloin tuo 12000 eur tulee vastaan juuri sopivasti. Opiskelijana tulee kuitenkin ihan hyvin toimeen sillä 1200-1300 eurolla (palkka opintotuki) kun verot on maksettu. Oikeastaan ainoa epäkohta on se, että ylityökorvauksia ei makseta. Nimimerkillä muutamia kertoja 10-12 tunnin vuoroja tehnyt.

        Hei Hesetyöläinen

        10 tuntia on vielä ihan normaali tessin mukainen ja jos pidemmän itse otat esim. jonkun saikuttaessa, niin sekin on. Ylityökorvaukset maksetaan, jos oot töissä 3 viikon jaksossa yli 111 h. Tai tarkemminkin jos oot kolmessa kolmen viikon jaksossa yli 333 h, koska se on tasausjakso.


      • Helenia
        Helenia kirjoitti:

        Hei Hesetyöläinen

        10 tuntia on vielä ihan normaali tessin mukainen ja jos pidemmän itse otat esim. jonkun saikuttaessa, niin sekin on. Ylityökorvaukset maksetaan, jos oot töissä 3 viikon jaksossa yli 111 h. Tai tarkemminkin jos oot kolmessa kolmen viikon jaksossa yli 333 h, koska se on tasausjakso.

        Työnantaja sen sijaan ei saa laittaa sinulle yli 10 tuntisia vuoroja listoihin.


      • yuhg
        Helenia kirjoitti:

        Hei Hesetyöläinen

        10 tuntia on vielä ihan normaali tessin mukainen ja jos pidemmän itse otat esim. jonkun saikuttaessa, niin sekin on. Ylityökorvaukset maksetaan, jos oot töissä 3 viikon jaksossa yli 111 h. Tai tarkemminkin jos oot kolmessa kolmen viikon jaksossa yli 333 h, koska se on tasausjakso.

        111-120 h välinen työaika on lisätyötä, josta ei makseta ylityökorvauksia.


      • Helenia
        yuhg kirjoitti:

        111-120 h välinen työaika on lisätyötä, josta ei makseta ylityökorvauksia.

        Näinpä olikin, my mistake. mut eikös sen päällekin tasata kolmiin listoihin?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2713
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2300
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2060
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      15
      1797
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1711
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1686
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1676
    8. 92
      1612
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1467
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1284
    Aihe