n.20 nappia/pvä vain töihin

narcolitis

Hei,

Olen sitten PIKKUHILJAA kyllästynyt nappailemaan paria kourallista lääkkeitä per päivä, ja vain siksi että pysyisin työkykyisenä. Sairastan haavaista paksusuolentulehdusta ja narkolepsiaa. Molemmat ovat autoimmuunisairauksia, joita ei saada parannettua. Lääkkeillä pysyn jotenkuten työkykyisenä. Mitä nyt vähän muisti reistailee kun narkolepsian takia välillä lääkityksestä huolimatta hieman outo. Suolistosairaus taas vaatii, kuten myös narkolepsiakin, säännöllisen päivärytmin. Etsipä sellainen työ, jossa tämä vaade täyttyy! Kaiken lisäksi oikean pakaran alaosassa on joku vanhan revähtymän arpikudos, jonka takia en pysty istumaan kauaa kerrallaan. Siihenkään eivät ole fysioterapiat tai lääkehoito auttaneet.

Vakavasti puhuen, en tunne itseäni oikeasti työkykyiseksi. Olen kävelevä zombi matkalla lähimpään vessaan ripuloimaan. Autoa saan ajaa vain piristeiden kanssa, mutta silti joudun välillä pysähtymään nokosille. Tää koko paketti on, katson olevani oikeutettu sanomaan, aivan perseestä. Huippu on se, että käyttämistäni lääkkeistä osa aiheuttaa melkoisella varmuudella syöpää tai vakavia maksavaurioita(solusalpaaja), kortisoni syö luuni ja sekoittaa hormonitoiminnon. Piristeet aiheuttavat suun kuivumista, ajoittain sekavuutta ja unettomuutta. Lisäksi lääkkeistä aiheutuu esim. päänsärkyä, johon joudun syömään kodeiinia sisältäviä kipulääkkeitä kun ibuprofeiini pannassa. En ihan oikeasti enää jaksa tätä. Olen yrittäjä, ja erittäin pienituloinen sellainen.

Mikä on menettely sairaseläkkeelle pääsemiseksi? Entä onko eroa käykö yksityisellä vai terkkarissa? Tuloista en viitsi edes kysyä.. Ja kauanko koko prosessi noin suurinpiirtein kestää? Minulla onett kaksi lasta, ja olen päättänyt että nyt riittää. Olen yhteiskunnallekin tarpeellisempi koti-isänä kuin väkisin itsensä töihin lääkkeillä raahaavana zombiena.

2

616

Vastaukset 2

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • klenkka.

erikoislääkärit ovat olleet tuosta eläkeasiasta? Hakisit siis suoraan eläkettä? Minkä ikäinen olet? Kun mielellään uudelleen kouluttavatkin, sillä sitä kysyin.

Oletko ollut miten pitkiä jaksoja sairauksiesi vuoksi sairauslomilla?

En osaa sanoa kuin omasta tilanteestani, sairastan vaikeaa reumaa, unettomuutta ja depressiota, olen nyt ollut kolmatta vuotta toistaiseksi eläkkeellä. Ensin 300 pv sairauspäivärahalla, sitten kolme vuotta kuntoutustuella ja sitten toistaiseksi eläke.

Ikää tällä hetkellä 48 v.

Kovasti voimia sinulle, toivon mukaan asiat selviävät.

• Narcolitis

Olen 38- vuotias. En ole ollut sairauslomilla, vaikka niitä on toki tyrkytetty lähes automaattisesti aina lääkärissä käynnin tai lääkärille soiton yhteydessä. Kerron lääkäreille vain, että en voi olla pois töistä. Otan sitten vain sen verran kaiken maailman lääkkeitä, että pystyn skarppaamaan työpäivät läpi. Olen siis yrittäjä, eikä minulle ole mahdollista hommata ketään sijaista jotta voisin sairastaa. Ja voin kertoa, että sairauteni ovat vaikuttaneet väkisin tekemääni työhön; en esim. muista kaikkea mitä olen luvannut, tai en muista esim. tehdä laskuja asiakkailleni vaikka löytäisin laskutustiedot jostain sattumalta. Puuttuu määrätietoisuus, keskittyneisyys ja vireys. Mun työpäivän fokus on selvitä siitä työpäivästä, that´s it! En mieti sen pidemmälle, vaan pakonomaisesti veivaan sen läpi. Parhaimpanakaan sairaana päivänä en ole tyytyväinen työhöni, jos sitä täysin ulkopuolisen silmin tarkastelen. Odotan sitä päivää kun esim. verottaja lähettää kyselyn suhteellisen pienestä katteesta alallani. Mahtaako uskoa, kun sanon että en aina muista kirjoittaa ylös kaikkea mitä nopeasti tulee asiakkaalle heitettyä, tai sitten hukkaan lähetteet? Tämä voi kuulostaa etukäteiseltä selitykseltä kyseistä tilannetta varten, mutta ei valitettavasti ole. Yhtään senttiä ei ole tullut omaan taskuun minkään kirjanpidon tms. ohitse.

Kadehdin niitä, jotka uskaltavat myöntää sairauksiensa mukanaan tuomat rajoitukset. Itse yritän elää kuin kaikki olisi hyvin, vaikka apteekissakin ihmetellään kuinka ylipäätään pystyn töitä tekemään. Pisin lomani moneen vuoteen on ollut 5 päivää, jonka loman aikana pystyin vähentämään lääkitystä varsin radikaalisti etenkin piristeiden ja kipulääkkeiden osalta. Oloni oli loistava! Tunsin asioita sellaisella tunneskaalalla, jonka olin jo unohtanut. Iloitsin pienistä asioista vetisiin silmiin, vaikka pelkäsinkin katapleksista kohtausta. Eikä aamuni alkaneet kolmen vartin pöntölle-pois-pöntölle- ravaamisella kun heräsin omaan rauhalliseen tahtiini. Voisin kirjoittaa kirjan siitä miten outoja tuntemuksia väkisin työkykyiseksi lääkitty tuntee.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä sun salaisuus on,kun näytät niin nuorelta..

Vaikka oot jo noin vanha!?
      Ikävä
      109
      1310
    2. MiltäKaivattusi

Näyttää? !
      Ikävä
      45
      901
    3. Myönnetään, tunnen lämpimiä tunteita kohtaasi

Vaikutat tosin liian hyvältä ollaksesi totta. Komeita miehiä on maailma pullollaan mutta sinussa on jotain.....
      Ikävä
      50
      726
    4. Perhoseni (miehelle)

Miksi et usko, että mun rakkaus sinuun on aitoa ja vilpitöntä? Tai että se oli jo silloin? Miksi ajattelet, ettet ole r
      Ikävä
      129
      674
    5. Mitä meidän välillämme

On käynyt näiden vuosien aikana?
      Ikävä
      70
      666
    6. Uskaltaisitko

Tavata kaivattusi tässä tilanteessa?
      Ikävä
      67
      616
    7. Olen tavattavissa

tänään klo 17-02 siinä ravintolassa. Tulethan sinäkin?
      Ikävä
      53
      597
    8. Halaus juuri sinulle

Kaikki järjestyy kyllä. Luota vain. ❤️🫶
      Ikävä
      55
      555
    9. Onko Sofia jälleen jätetty?

Moni asia viittaisi siihen, että hän on jälleen sinkku.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      93
      473
    10. Mies, näetkö minut myös

Seksuaalisena ihmisenä ja naisena? Haluatko minua seksuaalisesti? Vai olenko mielestäsi tyttönen?
      Ikävä
      20
      470
    11. Meneekö unohtamis

Projektisi hyvin??
      Ikävä
      34
      457
    12. Nainen, mitä mieltä olet kodittomista?

Ja heistä jotka eivät kykene huolehtimaan asioistaan, itsestään eikä terveydestään? Miten heidän kanssaan tulisi toimia?
      Ikävä
      115
      453
    13. Voiko se ikinä toimia

Voiko meistä ikinä tulla mitään? Näin kauan aikaa on kulunut ja mitään ei tapahdu... En usko, että sinä mietit minua het
      Ikävä
      32
      448
    14. Voin tulla

Sisustamaan sulle 🤭
      Ikävä
      51
      445
    15. Mitä jos...

Susta tykätään poikana enemmän, kun tyttönä? Miten asian käsittelet tai otat tiedon vastaan? T nainen gubetellija herät
      Sinkut
      142
      443
    16. Kuka se on

Kuhmon komein aikamies?
      Kuhmo
      5
      438
    17. Uskallatko paljastaa

Millä nimellä löydyn puhelimestasi?
      Ikävä
      49
      437
    18. Rekat seisovat dieselin hinnan takia . Ala ei kestä tällaista hintatasoa, sanoo yrittäjä .

EU:n kallein diesel on kova paikka kuljetusalalle. Ajoja on jätetty ajamatta kannattavuus­ongelmien vuoksi, sanoo alan e
      Kajaani
      83
      434
    19. Et sinä mitään

Oikeasti halua
      Ikävä
      52
      403
    20. Miksi jätit vastaamatta mies

Silloin kauan sitten 😔
      Ikävä
      42