Kaasolle liian hieno puku?

syysmorsian

Menen naimisiin syyskuussa ja teemme sen aika pienellä budjetilla. Minulla oli aluksi kaksi kaasoa, mutta koska he eivät ole koskaan ennen olleet häissä, pyysin vielä kolmatta ystävääni heille tueksi, josta he olivat oikein mielissään. Nyt minulla on kolme kaasoa, ja vähän rahaa, joten sanoin heille jo heti alkuun että valitettavasti mulla ei ole varaa kustantaa heille asuja, joten heidän täytyy ostaa puvut itse. Sanoin että koska joudutte hankkimaan puvut itse, niin en halua antaa muuta "sääntöä" siihen kuin se että puvut olisi samaa sävymaailmaa hääjuhlien muun sävyteeman kanssa. Jotenkin koin huonoa omaatuntoa siitä, että koska minulla ei ole varaa ostaa heille pukuja, ei minulla ole varaa myöskään esittää kovin suuria toiveita, ja siksi tuo oli ainoa ohje jonka annoin.

Luotin siihen että kaasoni osaavat kyllä omalla harkinnallaan päättää, millaiset puvut näyttävät hyvältä, sellaiset jotka ovat tyylikkäät mutta eivät vie huomiota morsiamelta.

Kuitenkin tuon kolmannen kaason tulo kuvioihin sotki asiat, sillä hän on pukuompelija, ja lupasi tehdä kankaan hinnalla puvut kaikille kolmelle. Sekä minä että muut kaasot olivat siitä iloisia, he saisivat edullisesti hienot puvut. Nyt kuitenkin näyttää siltä että tämä pukuompelija kaaso tuntuu luulevan että kyseessä on ennemminkin linnanjuhlat kuin ystävän häät. Toki puku saa olla hieno - mutta siinä vaiheessa kun kuulin millaisen puvun hän aikoo tehdä, leukani loksahti lattiaan.
Oma pukuni on yläosasta violetti, alaosa on valkoinen ja sen alta näkyy valkoista tylliä, olkaimet menevät niskan taakse ja yläosa on korsettimainen. Kaasoni osti violetin kiiltävän kankaan, ja kuvaili pukuaan näin: Pitkä mekko halterneck-kaula-aukolla (niskan takaa), etuosassa kirjailtuja kristalleja ja helmaan tylliä. Kaksi muuta kaasoani halusi itselleen lyhyemmän, polvipituisen mekon ilman olkaimia, mikä olisi minulle ihan ok, koska se ei muistuttaisi niin paljon omaa pukuani.

Ärsyttävintä tässä on se, että kun olen sanonut kaasolleni tästä, että se vaivaa minua, hän tuntuu vähättelevän asiaa. Hän sanoo että ei siellä häissä kukaan kaasoja katso vaan morsianta ja sulhasta, ja ettei ketään kiinnosta kaasojen puvut, jne, mutta olen yrittänyt selittää että ei sillä olekaan väliä jos vieraat eivät välitä, mutta en halua omana hääpäivänäni tuntea, että joku toinen vie huomion meistä, tai että jollakin toisella on näyttävämpi puku. Hän taitaa olla suunnitellut itselleen myös huippuhienon kampauksen, edes kysymättä minulta, millainen hääkampaus minulle tulee. Kampaajana itse tiedän, että se pätee myös kampauksiin, ettei saisi olla näyttävämpi kun morsiamella.

Mitä olette mieltä, olkaa kilttejä ja kertokaa asiallisesti huolehdinko turhaan vai osaatteko yhtään samaistua tähän tilanteeseen? Miten saisin sanottua kaasolleni suoraan ton asian loukkaamatta häntä?

Help! :D

58

11652

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • morsian10

      No ensinnäkin musta on epäreilua, että ylipäätään esitit mitään vaatimuksia jos et kerran aio maksaa pukuja. Mutta minä en olekaan koskaan ymmärtänyt kaasojen käyttämistä koristeina, eli sitä että kaasojen pukujen pitäisi olla häiden teemavärin mukaisia. Eihän muissakaan juhlissa vieraiden tarvitse olla sävy sävyyn pukeutuneita. Ja vierashan kaasokin kuitenkin on. Toiseksi, en aina ihan ymmärrä näitä "joku vie huomion pääparilta (lue=morsiamelta, sulhasta tuskin kiinnostaa millainen mekko kaasolla on). Kaikki varmasti tietävät ketkä ovat juhlakaluja ja jos kaaso on aivan ylipukeutunut heihin verrattuna, niin eipä siitä nyt seuraa muuta kuin mahdollista hiljaista paheksuntaa joiltakin vierailta. Minusta se kertoo morsiamen huonosta itsetunnosta jos tuollainen harmittaa. Toki se on vähän huonoa etiketin tuntemusta kaasolta, jos ei tajua että puku ei saa olla hienompi kuin morsiamen, näinhän se tosiaan etiketin mukaan on.

      • syysmorsian

        Myönnettäköön, että mulla on huono itsetunto, joka varmasti vaikuttaa tuntemuksiini. Myös meidän kutsuissa mainitaan teemaväri, jonka mukaan saa, muttei ole pakko pukeutua, mutta mun mielestä kaasojen olisi syytä jotenkin näyttääkin siltä että he ovat kaasoja, ja se toimii aika hyvin niin kun pukeutuu samaan sävyyn koristelun (ja tässä tapauksessa myös morsiamen puvussa olevan värin kanssa). Juuri siksi mun oli todella vaikeaa pyytää edes senkään vertaa toiveita heiltä, koska se ei ole mulle mitenkään helppo asia olla maksamatta heidän pukujaan, tosin he sanoivat itsekin että haluavat teeman väriset puvut. Eikä sen nyt tarvitsis olla edes kokonaan sen värinen, sit vaikka joku koru tai muu samaan sävyyn...

        Niin ja sitäkin yritin tosiaan sanoa että etkö pelkää paheksuvia katseita vierailta, koska se tosiaankin on etikettivirhe. Ja vaikka tuskin siitä kukaan minua syyttäisikään, mutta koen kuitenkin että haluan sen päivän olevan mahdollisimman onnistunut, enkä toivoisi että kukaan vieras joutuu katsomaan mitään nokkaansa nyrpistäen jne.... Pieniä (onneksi vain pieniä) bridezillan piirteitä oon tässä löytänyt itsestäni koska haluan onnistuneet hääjuhlat, mutta se on kai ihan luonnollista. Kuitenkin haluan yrittää olla realistinen ja siksi kysynkin täällä teidän mielipiteitänne että mikä olis realistista ja mikä on vaan mun omaa panikointia :)
        Kiitos morsian10 vastauksestasi. :)


      • syysmorsian
        syysmorsian kirjoitti:

        Myönnettäköön, että mulla on huono itsetunto, joka varmasti vaikuttaa tuntemuksiini. Myös meidän kutsuissa mainitaan teemaväri, jonka mukaan saa, muttei ole pakko pukeutua, mutta mun mielestä kaasojen olisi syytä jotenkin näyttääkin siltä että he ovat kaasoja, ja se toimii aika hyvin niin kun pukeutuu samaan sävyyn koristelun (ja tässä tapauksessa myös morsiamen puvussa olevan värin kanssa). Juuri siksi mun oli todella vaikeaa pyytää edes senkään vertaa toiveita heiltä, koska se ei ole mulle mitenkään helppo asia olla maksamatta heidän pukujaan, tosin he sanoivat itsekin että haluavat teeman väriset puvut. Eikä sen nyt tarvitsis olla edes kokonaan sen värinen, sit vaikka joku koru tai muu samaan sävyyn...

        Niin ja sitäkin yritin tosiaan sanoa että etkö pelkää paheksuvia katseita vierailta, koska se tosiaankin on etikettivirhe. Ja vaikka tuskin siitä kukaan minua syyttäisikään, mutta koen kuitenkin että haluan sen päivän olevan mahdollisimman onnistunut, enkä toivoisi että kukaan vieras joutuu katsomaan mitään nokkaansa nyrpistäen jne.... Pieniä (onneksi vain pieniä) bridezillan piirteitä oon tässä löytänyt itsestäni koska haluan onnistuneet hääjuhlat, mutta se on kai ihan luonnollista. Kuitenkin haluan yrittää olla realistinen ja siksi kysynkin täällä teidän mielipiteitänne että mikä olis realistista ja mikä on vaan mun omaa panikointia :)
        Kiitos morsian10 vastauksestasi. :)

        ... ja jottei kenellekään tule väärinkäsityksiä, niin vielä sanottakoon että siis toivoisin että kaasojen puvut sopii jollain tapaa mun pukuuni mutten halua että muistuttaa liikaa, just esim. toi tylli ja yläosa jne...

        Mulle on moni sanonut että "se on teidän päivä ja jos joku vaivaa niin sille täytyy tehdä jotain"... ehkä mä oon liian kiltti...

        Entä jos mä maksaisin sen kankaan mitä kaasot osti niihin pukuihin, siihen mulla ehkä riittäis varat kun ei menis montaa sataa, luuletteko että kehtaisin sitten sanoo paremmin mitä toivon?

        Kiitti jo etukäteen vastauksista!


      • Morsian10
        syysmorsian kirjoitti:

        ... ja jottei kenellekään tule väärinkäsityksiä, niin vielä sanottakoon että siis toivoisin että kaasojen puvut sopii jollain tapaa mun pukuuni mutten halua että muistuttaa liikaa, just esim. toi tylli ja yläosa jne...

        Mulle on moni sanonut että "se on teidän päivä ja jos joku vaivaa niin sille täytyy tehdä jotain"... ehkä mä oon liian kiltti...

        Entä jos mä maksaisin sen kankaan mitä kaasot osti niihin pukuihin, siihen mulla ehkä riittäis varat kun ei menis montaa sataa, luuletteko että kehtaisin sitten sanoo paremmin mitä toivon?

        Kiitti jo etukäteen vastauksista!

        No en tosiaankaan pelkäisi paheksuvia katseita. Kaikkia ei voi miellyttää kuitenkaan, vaikka järjestäisit millaiset häät niin voi olla, että jonkun vieraan mieleen ne ei ole kuitenkaan. Tuo "se on teidän päivä" kommentti on ihan totta, mutta nimen omaan TEIDÄN, ei sinun. Monet morsiamet haluaa itselleen täydellisen prinsessapäivän ja sen takia kaikki mitä mietitään liittyy morsiamen pukuun, ulkonäköön, teemaväreihin tms. En sano, että sinä olisit tällainen morsian, mutta vähän minusta kuulostaa sellaisilta piirteiltä. Jos kerran sulla on selvä näkemys siitä millaiset kaasojen mekot pitäis olla niin sitten sun olisi pitänyt sanoa se heti alkuunsa. Ja ei kai se sinun hääpäiväsi nyt jostain tyllistä mene pilalle? Anteeksi, voin olla nyt aika suora, mutta musta ihmisten olisi joskus hyvä miettiä mikä siinä hääpäivässä nyt olikaan tärkeää ettei naurettavat pikkujutut pääse sitä pilaamaan.

        Noihin sävyihin, mun mielestä se on vähän naurettavaa jos kaikki on sävytetty tietyn teemavärin mukaan, siis ihmiset mukaan lukien. Ymmärrän kyllä koristeet ja morsian saa toki itse tehdä oman pukunsa kanssa mitä haluaa, mutta kyllä siitä semmoinen olo tulee, että kaasoja käytetään morsiamen mielen mukaan koristeina. Kaasot voivat näyttää kaasoutensa (jos se nyt on välttämätöntä) vaikka rannekukalla tms. pienellä jutulla.

        Loppuyhteenvetona, jos sua asia niin hirveästi häiritsee, niin sano se kaasollesi suoraan. Totta on, että teidän juhlannehan ne ovat ja jos koet tarpeelliseksi määrätä toisten pukeutumisesta niin toki voit niin tehdä. Kaaso saattaa ottaa nokkiinsa tai sitten ei, mutta jos et nyt avaa suutasi niin jälkikäteen on sitten turha murehtia.


      • Syysmorsian
        Morsian10 kirjoitti:

        No en tosiaankaan pelkäisi paheksuvia katseita. Kaikkia ei voi miellyttää kuitenkaan, vaikka järjestäisit millaiset häät niin voi olla, että jonkun vieraan mieleen ne ei ole kuitenkaan. Tuo "se on teidän päivä" kommentti on ihan totta, mutta nimen omaan TEIDÄN, ei sinun. Monet morsiamet haluaa itselleen täydellisen prinsessapäivän ja sen takia kaikki mitä mietitään liittyy morsiamen pukuun, ulkonäköön, teemaväreihin tms. En sano, että sinä olisit tällainen morsian, mutta vähän minusta kuulostaa sellaisilta piirteiltä. Jos kerran sulla on selvä näkemys siitä millaiset kaasojen mekot pitäis olla niin sitten sun olisi pitänyt sanoa se heti alkuunsa. Ja ei kai se sinun hääpäiväsi nyt jostain tyllistä mene pilalle? Anteeksi, voin olla nyt aika suora, mutta musta ihmisten olisi joskus hyvä miettiä mikä siinä hääpäivässä nyt olikaan tärkeää ettei naurettavat pikkujutut pääse sitä pilaamaan.

        Noihin sävyihin, mun mielestä se on vähän naurettavaa jos kaikki on sävytetty tietyn teemavärin mukaan, siis ihmiset mukaan lukien. Ymmärrän kyllä koristeet ja morsian saa toki itse tehdä oman pukunsa kanssa mitä haluaa, mutta kyllä siitä semmoinen olo tulee, että kaasoja käytetään morsiamen mielen mukaan koristeina. Kaasot voivat näyttää kaasoutensa (jos se nyt on välttämätöntä) vaikka rannekukalla tms. pienellä jutulla.

        Loppuyhteenvetona, jos sua asia niin hirveästi häiritsee, niin sano se kaasollesi suoraan. Totta on, että teidän juhlannehan ne ovat ja jos koet tarpeelliseksi määrätä toisten pukeutumisesta niin toki voit niin tehdä. Kaaso saattaa ottaa nokkiinsa tai sitten ei, mutta jos et nyt avaa suutasi niin jälkikäteen on sitten turha murehtia.

        Eihän sitä tosiaan kaikkia voi miellyttää. Jotenkin on jännä kun noi häät on niin iso asia, että tavallaan aattelee että ihan sama jos ei jotakuta miellytä, ei oo meidän ongelma, mut sit toisaalta haluais tehdä kaikkensa et kaikki viihtyis ja olis tyytyväisiä.

        Niin ja mitä tuohon "meidän päivään" tulee niin oikeastaan varmaan siks voi tulla sellainen tunne että ajattelen tässä tosi paljon itseäni, koska mun mies ei oikeen oo mitään järjestäjätyyppiä, ja koska itse olen taas sellanen joka tykkää touhuta ja suunitella niin sovittiin suorilta että mä järjestän suurimman osan koristeluista, kutsukorteista yms. tollaisista "silmää miellyttävistä" asioista, koska mies sanoi että sille se on melkeinpä aivan sama. Tottakai olen kysynyt sen mielipidettä joka asiaan mutta kyllä sieltä tosi usein tulee takaisin että "päätä sä" tai "ihan sama" :) Näin se toimii hyvin kun mies hoitaa sitten muita juttuja. Ja tottakai miehenkin vaatteita yms. on mietitty mutta se nyt on kuitenkin hieman helpompaa kun naisilla :)

        Ja oot kyllä ihan oikeessa siinä, että tärkeintä siinä on se, että me mennään naimisiin, ei mikään koristelu, vaatteet, ruoat tai mikään muukaan mene sen ohi. Mutta siitä huolimatta se kaason puku vaivaa mua. Nyt eilen yks kaaso sanoi että löysi jostain pukuliikkeestä jonkun puvun joka olis pinkinvioletti, ja kysyi haluanko tulla katsomaan sitä sen kanssa jos se ostaa sen, koska ei oo varmaa saako tää ompelijakaaso edes niitä pukuja valmiiks ajoissa kun on vähän sen tyyppinen ihminen et jättää kaiken viime tippaan. Sanoin sille että mun puolesta saa sen kyllä ostaa mut voin mä sitä tulla katsomaan jos se haluaa. On tullut vähän sellanen olo ettei jaksa ottaa tosta liikaa stressiä, oikeastaan vaan sen yhden kaason puku, ja ehkä myös asenne tässä ärsyttää.

        No, kai mun täytyy sille vaan sanoa suoraan että mua vaivaa se puku, voisko siitä tehdä hieman erilaisen... katsotaan miten käy. :)

        Muitakin kokemuksia tai mielipiteitä otetaan mielellään vastaan kiitos =)


      • TimTam1234
        Syysmorsian kirjoitti:

        Eihän sitä tosiaan kaikkia voi miellyttää. Jotenkin on jännä kun noi häät on niin iso asia, että tavallaan aattelee että ihan sama jos ei jotakuta miellytä, ei oo meidän ongelma, mut sit toisaalta haluais tehdä kaikkensa et kaikki viihtyis ja olis tyytyväisiä.

        Niin ja mitä tuohon "meidän päivään" tulee niin oikeastaan varmaan siks voi tulla sellainen tunne että ajattelen tässä tosi paljon itseäni, koska mun mies ei oikeen oo mitään järjestäjätyyppiä, ja koska itse olen taas sellanen joka tykkää touhuta ja suunitella niin sovittiin suorilta että mä järjestän suurimman osan koristeluista, kutsukorteista yms. tollaisista "silmää miellyttävistä" asioista, koska mies sanoi että sille se on melkeinpä aivan sama. Tottakai olen kysynyt sen mielipidettä joka asiaan mutta kyllä sieltä tosi usein tulee takaisin että "päätä sä" tai "ihan sama" :) Näin se toimii hyvin kun mies hoitaa sitten muita juttuja. Ja tottakai miehenkin vaatteita yms. on mietitty mutta se nyt on kuitenkin hieman helpompaa kun naisilla :)

        Ja oot kyllä ihan oikeessa siinä, että tärkeintä siinä on se, että me mennään naimisiin, ei mikään koristelu, vaatteet, ruoat tai mikään muukaan mene sen ohi. Mutta siitä huolimatta se kaason puku vaivaa mua. Nyt eilen yks kaaso sanoi että löysi jostain pukuliikkeestä jonkun puvun joka olis pinkinvioletti, ja kysyi haluanko tulla katsomaan sitä sen kanssa jos se ostaa sen, koska ei oo varmaa saako tää ompelijakaaso edes niitä pukuja valmiiks ajoissa kun on vähän sen tyyppinen ihminen et jättää kaiken viime tippaan. Sanoin sille että mun puolesta saa sen kyllä ostaa mut voin mä sitä tulla katsomaan jos se haluaa. On tullut vähän sellanen olo ettei jaksa ottaa tosta liikaa stressiä, oikeastaan vaan sen yhden kaason puku, ja ehkä myös asenne tässä ärsyttää.

        No, kai mun täytyy sille vaan sanoa suoraan että mua vaivaa se puku, voisko siitä tehdä hieman erilaisen... katsotaan miten käy. :)

        Muitakin kokemuksia tai mielipiteitä otetaan mielellään vastaan kiitos =)

        Tuli vaan mieleen, että ehkä tämä ompelijakaaso haluaa tehdä sellaisen puvun, jota voisi käyttää myöhemminkin jossain muussa tilaisuudessa. Varmaan sellaiseen pukuun päätyisin itsekin, varsinkin jos vielä joutuisin itse sen maksamaankin. Oletko nähnyt mitään luonnoksia puvusta, vai ihan pelkän sanallisen kuvailun pohjaltako olet mielipiteesi puvun sopimattomuudesta muodostanut? Voihan olla, että valmis puku ei olekaan niin näyttävä kuin millaisen mielikuvan olet nyt saanut.

        Hiuksistakin vielä... Olen itse ollut lyhythiuksisen, hunnuttoman morsiamen kaasona, jonka hääkampaus oli hyvin samantapainen kuin hänen kampauksensa aina. Siitä huolimatta ei ollut mitään ongelmaa morsiamen kanssa, vaikka kampaaja laittoi minun pitkät hiukseni kauniisti ylös... Halusin juhlan henkeen sopivan juhlavan kampauksen eikä kyllä mieleeni tullut, että joku olisi ajatellut minun kilpailevan morsiamen kanssa jotenkin. Poninhännässäkö minun olisi pitänyt mennä, ihan vaan sen takia, ettei vaan tule "näyttävämpää" kampausta kuin morsiamella?


      • ~~~~~~
        syysmorsian kirjoitti:

        ... ja jottei kenellekään tule väärinkäsityksiä, niin vielä sanottakoon että siis toivoisin että kaasojen puvut sopii jollain tapaa mun pukuuni mutten halua että muistuttaa liikaa, just esim. toi tylli ja yläosa jne...

        Mulle on moni sanonut että "se on teidän päivä ja jos joku vaivaa niin sille täytyy tehdä jotain"... ehkä mä oon liian kiltti...

        Entä jos mä maksaisin sen kankaan mitä kaasot osti niihin pukuihin, siihen mulla ehkä riittäis varat kun ei menis montaa sataa, luuletteko että kehtaisin sitten sanoo paremmin mitä toivon?

        Kiitti jo etukäteen vastauksista!

        "Siihen mulla ehkä riittäis varat kun ei menis montaa sataa"

        Miksi sen puvun pitää olla kallis? Eihän kukaan sitä hintaa ala häissä kyselemään. Nyt menee piilomainonnaksi, mutta oma ystäväni meni maistraatissa naimisiin ja osti todella kauniin valkoisen mekon Vilasta (50e). Nyt oli nätti satiininen mekko tarjouksessa 14,90 (ovh. 39,90). Mekkoon voi ostaa lisukkeeksi vaikka rintakukan parilla eurolla.

        Muita edullisempia, mutta kuitenkin ihan laadukkaita paikkoja: Vero Moda, Only, Halonen outlet. Itse ostin juhlakankaat 3 eurolla kirpparilta.


      • rallerulle
        syysmorsian kirjoitti:

        ... ja jottei kenellekään tule väärinkäsityksiä, niin vielä sanottakoon että siis toivoisin että kaasojen puvut sopii jollain tapaa mun pukuuni mutten halua että muistuttaa liikaa, just esim. toi tylli ja yläosa jne...

        Mulle on moni sanonut että "se on teidän päivä ja jos joku vaivaa niin sille täytyy tehdä jotain"... ehkä mä oon liian kiltti...

        Entä jos mä maksaisin sen kankaan mitä kaasot osti niihin pukuihin, siihen mulla ehkä riittäis varat kun ei menis montaa sataa, luuletteko että kehtaisin sitten sanoo paremmin mitä toivon?

        Kiitti jo etukäteen vastauksista!

        tänks


      • asddgfasd
        syysmorsian kirjoitti:

        ... ja jottei kenellekään tule väärinkäsityksiä, niin vielä sanottakoon että siis toivoisin että kaasojen puvut sopii jollain tapaa mun pukuuni mutten halua että muistuttaa liikaa, just esim. toi tylli ja yläosa jne...

        Mulle on moni sanonut että "se on teidän päivä ja jos joku vaivaa niin sille täytyy tehdä jotain"... ehkä mä oon liian kiltti...

        Entä jos mä maksaisin sen kankaan mitä kaasot osti niihin pukuihin, siihen mulla ehkä riittäis varat kun ei menis montaa sataa, luuletteko että kehtaisin sitten sanoo paremmin mitä toivon?

        Kiitti jo etukäteen vastauksista!

        Me emme voi sanoa tai tietää mitä sinä kehtaat. Jos sinun täytyy kysellä muilta mitä omia mielipiteitäsi ja lupaa niihin, niin silloin on syytä kasvattaa itsetuntoa ja aikuistua.


      • Syysmorsian2
        syysmorsian kirjoitti:

        Myönnettäköön, että mulla on huono itsetunto, joka varmasti vaikuttaa tuntemuksiini. Myös meidän kutsuissa mainitaan teemaväri, jonka mukaan saa, muttei ole pakko pukeutua, mutta mun mielestä kaasojen olisi syytä jotenkin näyttääkin siltä että he ovat kaasoja, ja se toimii aika hyvin niin kun pukeutuu samaan sävyyn koristelun (ja tässä tapauksessa myös morsiamen puvussa olevan värin kanssa). Juuri siksi mun oli todella vaikeaa pyytää edes senkään vertaa toiveita heiltä, koska se ei ole mulle mitenkään helppo asia olla maksamatta heidän pukujaan, tosin he sanoivat itsekin että haluavat teeman väriset puvut. Eikä sen nyt tarvitsis olla edes kokonaan sen värinen, sit vaikka joku koru tai muu samaan sävyyn...

        Niin ja sitäkin yritin tosiaan sanoa että etkö pelkää paheksuvia katseita vierailta, koska se tosiaankin on etikettivirhe. Ja vaikka tuskin siitä kukaan minua syyttäisikään, mutta koen kuitenkin että haluan sen päivän olevan mahdollisimman onnistunut, enkä toivoisi että kukaan vieras joutuu katsomaan mitään nokkaansa nyrpistäen jne.... Pieniä (onneksi vain pieniä) bridezillan piirteitä oon tässä löytänyt itsestäni koska haluan onnistuneet hääjuhlat, mutta se on kai ihan luonnollista. Kuitenkin haluan yrittää olla realistinen ja siksi kysynkin täällä teidän mielipiteitänne että mikä olis realistista ja mikä on vaan mun omaa panikointia :)
        Kiitos morsian10 vastauksestasi. :)

        Täältä löytyy lisää tietoa asiasta, http://www.bukisa.com/articles/311746_information


      • nuunuu-
        syysmorsian kirjoitti:

        Myönnettäköön, että mulla on huono itsetunto, joka varmasti vaikuttaa tuntemuksiini. Myös meidän kutsuissa mainitaan teemaväri, jonka mukaan saa, muttei ole pakko pukeutua, mutta mun mielestä kaasojen olisi syytä jotenkin näyttääkin siltä että he ovat kaasoja, ja se toimii aika hyvin niin kun pukeutuu samaan sävyyn koristelun (ja tässä tapauksessa myös morsiamen puvussa olevan värin kanssa). Juuri siksi mun oli todella vaikeaa pyytää edes senkään vertaa toiveita heiltä, koska se ei ole mulle mitenkään helppo asia olla maksamatta heidän pukujaan, tosin he sanoivat itsekin että haluavat teeman väriset puvut. Eikä sen nyt tarvitsis olla edes kokonaan sen värinen, sit vaikka joku koru tai muu samaan sävyyn...

        Niin ja sitäkin yritin tosiaan sanoa että etkö pelkää paheksuvia katseita vierailta, koska se tosiaankin on etikettivirhe. Ja vaikka tuskin siitä kukaan minua syyttäisikään, mutta koen kuitenkin että haluan sen päivän olevan mahdollisimman onnistunut, enkä toivoisi että kukaan vieras joutuu katsomaan mitään nokkaansa nyrpistäen jne.... Pieniä (onneksi vain pieniä) bridezillan piirteitä oon tässä löytänyt itsestäni koska haluan onnistuneet hääjuhlat, mutta se on kai ihan luonnollista. Kuitenkin haluan yrittää olla realistinen ja siksi kysynkin täällä teidän mielipiteitänne että mikä olis realistista ja mikä on vaan mun omaa panikointia :)
        Kiitos morsian10 vastauksestasi. :)

        Vaikka juhla onkin hääparille, niin onnistuneet juhlat ei tule pukimilla tai etikettien noudattamisilla, vaan sillä että vieraat ja hääpari viihtyvät. Liian jäykkistouhu pilaa jutun, vaikka päällä olisi smaragdeilla kirjaillut kuteet. Itse tietenkin pidät tärkeänä mitä pidät, mutta itse en jaksaisi ottaa stressiä tuollaisesta asiasta.


      • häähullu
        syysmorsian kirjoitti:

        Myönnettäköön, että mulla on huono itsetunto, joka varmasti vaikuttaa tuntemuksiini. Myös meidän kutsuissa mainitaan teemaväri, jonka mukaan saa, muttei ole pakko pukeutua, mutta mun mielestä kaasojen olisi syytä jotenkin näyttääkin siltä että he ovat kaasoja, ja se toimii aika hyvin niin kun pukeutuu samaan sävyyn koristelun (ja tässä tapauksessa myös morsiamen puvussa olevan värin kanssa). Juuri siksi mun oli todella vaikeaa pyytää edes senkään vertaa toiveita heiltä, koska se ei ole mulle mitenkään helppo asia olla maksamatta heidän pukujaan, tosin he sanoivat itsekin että haluavat teeman väriset puvut. Eikä sen nyt tarvitsis olla edes kokonaan sen värinen, sit vaikka joku koru tai muu samaan sävyyn...

        Niin ja sitäkin yritin tosiaan sanoa että etkö pelkää paheksuvia katseita vierailta, koska se tosiaankin on etikettivirhe. Ja vaikka tuskin siitä kukaan minua syyttäisikään, mutta koen kuitenkin että haluan sen päivän olevan mahdollisimman onnistunut, enkä toivoisi että kukaan vieras joutuu katsomaan mitään nokkaansa nyrpistäen jne.... Pieniä (onneksi vain pieniä) bridezillan piirteitä oon tässä löytänyt itsestäni koska haluan onnistuneet hääjuhlat, mutta se on kai ihan luonnollista. Kuitenkin haluan yrittää olla realistinen ja siksi kysynkin täällä teidän mielipiteitänne että mikä olis realistista ja mikä on vaan mun omaa panikointia :)
        Kiitos morsian10 vastauksestasi. :)

        Haluaisin kommentoida tota sun kaasojen pukuasiaa. Etiketin mukaan kaasot tai kukaan muukaan ei saa viedä huomiota morsiammelta ja sulhaselta. Muista, että hääpäivä on teidän kahden juttu ja te olette päivän kohokohta. Tehkää häistänne ihan oman näköiset ja jos joku asia vaikka nää puvut mietityttää, niin sano siitä kaasolle. Kukaan ei saa pukeutumisellaan ylittää sua.Se päivä on sun Prinsessapäivä ja nauti siitä!


    • mietiijä.

      kaasojen pukuja, niin sitten ei pitäis olla mitään vaatimuksia niiden suhteen. Eikä toiveitakaan, paitsi se perusetiketti, ettei muilla saa olla ylihienoja morsiuspuvusta hienompia vaatteita. Eihän se pukuompelija mee sinne juhliin vaan tavoittelemaan jotakin? Huomiota? Ehkä ei kannata ottaa kaasoksi sellaista, joka yliampuu puvullaan. Harmi kun otit hänet siihen. Ei kaason puvun tule olla mikään morsiuspuvun tapainen eikä helmoiltaan yhtä pitkä, ei missään tapauksessa mielestäni laahuksellinen tai muutenkaan morsiuspuku-helmainen. Kaason kampauksen ei myöskään pitäis olla morsiuskampaus-tyylinen. Mutta kai kampaaja ymmärtää asian eikä tee hänelle morsiuskampausta. Ehkä sä et kuitenkaan enää voi perua tuota kaasoa, sun täytyy kestää, jos et osaa jotenkin neuvotella hänen kanssaan, josko hän muuttais tyyliä.
      Toivottavasti saatte ihanat häät!

      • 95123654789

        Tää on taas niin tätä. Ensinnäkin, kannattais varmaan googlata kuvia esim. bridesmaid dresses, niin huomaisitte, että kaason pukuja tehdään kyllä pitkinäkin ja hyvinkin paljon nykyaikaisten morsiuspukujen tyylisinä. Itseasiassa monet näistä puvuista on tänäpäivänä niin hienoja/näyttäviä, että monet morsiametkin valitsevat hääpukunsa näistä bridesmaid dress -valikoimista! Tää aloittajahan ei esittänyt mitään rajoituksia puvulle, ja nyt sitten itkee, kun toinen ei osannut lukea hänen ajatuksiaan. Olis varmaan kannattanut vähän ilmaista mielipidettään, jos pelkää niin kamalasti jäävänvä kakkoseksi kaasolleen. Toiseksi, oletteko yhtään miettineet tätä asiaa sen kaaso-paran kannalta? Ei kukaan normaalijärkinen kaaso suunnittelemalla suunnittele kilpailevansa huomiosta toisen juhlassa, vaan varmaan vain haluaa pukeutua juhlan henkeen ja vaaditulla arvokkuudella. Minä en näe kyllä mitään vikaa tän kaason puvussa, en ainakaan aloittajan kuvailun perusteella.


    • ruttunaama

      Onneksi omat häät ovat jo takana ja vaimokin on EXä.....

    • asia

      Jos haluat kaasojen pukeutuvan tietyllä tavalla, niin sitten sinä maksat heidän pukunsa.

      Jos et maksa heidän pukujaan, niin kaasot saavat pukeutua juuri niin kuin itse haluavat. Jo se, että vaadit tiettyjä värejä, on aika paljon vaadittu.

      Itse olen ollut kaksissa häissä kaasoja ja kumpikaan morsian ei maksanut pukuani, mutta ei myöskään asettanut pienintäkään vaatimusta asuni suhteen. Kesähäissä minulla oli kesäinen asu ja talvihäissä kunnon iltapuku (samana vuonna linnanjuhlissa oli vastaava puku, mutta eri väriä). Kyllä kaasotkin saavat pukeutua näyttävästi. Se näyttää myös häistä otettavissa kuvissa ja videoilla paremmalta, kun kaasot ja bestmanit esiintyvät selvästi paremmissa asuissa kuin muu hääväki.

    • osa näyttää

      arvostelevan hyvin negatiivisesti huoltasi siitä että kaason puku on liian hieno. No kyllä se minustakin kuulostaa enemmän joltain linnanjuhla puvulta kuin kaason.
      Itse olin viime kesänä kaasona, ja ensinnäkin minusta oli automaattista että maksan pukuni itse sillä minähän sitä käytän. Ja järkevällä valinnalla voi löytää sellasisen jota voi käyttää myöhemminkin. Itse ostin olkaimetoman, helma levenevä/polvien alle, sinisen mekon, eikä maksanut kuin 50€ ja valkoinen huivi olkapäille 10€. Pukuni oli todella yksinkertainen, mutta jos hieman väriä haluaa sitähän saa huivilla ja esim. rintakoristeella. Sama puku oli minulla pari viikkoa sitten serkkuni rippijuhlissa.

      • fdaslkjgadsofighj

        No mutta ongelmahan on se, että aloittaja EI esittänyt toivetta, että puvun pitäisi olla yksinkertainen! Ihmisillä on hyvin erilainen käsitys siitä, mikä on näyttävää ja mikä ei. Jokainen pukeutukoon oman makunsa ja varojensa mukaan, mutta kyllä suomalaisilla on tapana alipukeutua moniin tilaisuuksiin. Yritetään varmaan sulautua taustaan, ja kamalasti pelätään pukeutua "hyvin". Olen ollut häissä, jossa naisvierailla oli pitkiä juhlapukuja, mikä oli mielestäni ihan ok ja sopivaa.

        Lisäksi on aika hassua, että pelkästään siitä tiedosta, että kaason puku on pitkä, tehdään johtopäätös, että se on verrattavissa linnan juhlien iltapukuihin.


      • ********************
        fdaslkjgadsofighj kirjoitti:

        No mutta ongelmahan on se, että aloittaja EI esittänyt toivetta, että puvun pitäisi olla yksinkertainen! Ihmisillä on hyvin erilainen käsitys siitä, mikä on näyttävää ja mikä ei. Jokainen pukeutukoon oman makunsa ja varojensa mukaan, mutta kyllä suomalaisilla on tapana alipukeutua moniin tilaisuuksiin. Yritetään varmaan sulautua taustaan, ja kamalasti pelätään pukeutua "hyvin". Olen ollut häissä, jossa naisvierailla oli pitkiä juhlapukuja, mikä oli mielestäni ihan ok ja sopivaa.

        Lisäksi on aika hassua, että pelkästään siitä tiedosta, että kaason puku on pitkä, tehdään johtopäätös, että se on verrattavissa linnan juhlien iltapukuihin.

        Kyllä pätevän kaason pitää osata lukea ajatuksia


        :D


    • hmmh

      Tollainen hääsääntöily ja muukin vastaava säätäminen on jotenkin naurettavaa. Nauti hääpäivästäsi ja anna muiden olla.

    • mieti vielä kerran

      Ovatko kaasosi ystäviä, jotka auttavat hääjärjestelyissäsi, vai nukkeja, joita puet juhlakoristeiksi?

      Itse en mennyt naimisiin enkä järjestänyt häitä saadakseni omalle ulkonäölleni huomiota häävierailta, vaan häät järjestettiin meidän rakkauden kunniaksi ja pyrkimyksellä, että häihin kutsutuilla vierailla olisi häissä mukava olla! Emme muutenkaan kutsu vieraita kotiimme esitelläksemme heille uusia kampauksia tai huonekaluja, vaan viettääksemme heidän kanssaan aikaa yhdessä!

    • Matti Viikate

      Ihan itsestaan selvana asiana alkuun, niin tuossa on se etta jos joku muu kuin sina maksaa, niin siinahan se asia on mennytniille raiteille joilla se nyt on. Eli kannattaa muistaa ja huomioida, etta rahan puute johon kukaan teista ei sinallaan liene syyllinen, niin on se todellinen ongelma. Mutta naissa olosuhteissa niin kannattanee lahinna koittaa aika matalalla profiililla hoitaa tilannetta, eli odota ja toivo etta kaikki menee hyvin. Sen voit myos koittaa pitaa mielessa etta sinun haasihan ne ovat kuitenkin, eli yrita parhaasi mukaan selvita tilanteesta. http://mattiviikate.newsvine.com/

    • asdfgds

      "Help! :D "

      Voisitko kertoa mitä tämä tarkoittaa?

      Hymiöiden käyttö ei anna kovin vakavaa kuvaa. Hymiöitä käyttävät vain 14-vuotiaat pikkutytöt tai henkisesti samalla tasolla olevat. Myöskin englannin-kielen käyttö tehosteena on samaa sarjaa.

      • Tuleva morsian

        Hei "aikuistu asdfgds", joka laitoit viestin "Hymiöiden käyttö ei anna kovin vakavaa kuvaa. Hymiöitä käyttävät vain 14-vuotiaat pikkutytöt tai henkisesti samalla tasolla olevat. Myöskin englannin-kielen käyttö tehosteena on samaa sarja"...

        Minun ystäväpiirini koostuu 17-50 vuotiaista ihmisistä pääasiallisesti, mieheni on 40 ja suurin osa ystävistäni, myös mieheni, käyttää hymiöitä. Se kertoo vain että haluaa näyttää viestinsä ilmeinkin.

        Sitä tosin ihmettelen miksi hymiö on :D eikä :( tai :o tai :/.

        Hei aloittaja!

        Minusta suora puhe auttaa tässä kaikkein parhaiten. Murheesi on aivan oikeutettu. Ja minusta on automaattista ettei morsian maksa kaasojen pukuja! Ja väritoiveen esittäminen on luonnollista.

        Sanot vain kaasolle että sinua oikeasta harmittaa jos puku on hienompi kuin sinun. Kyllä hän ymmärtää. Ja jos ei ymmärrä, ei hän ole minusta ansainnut kaason paikkaa. Zemppiä ja onnellisia häitä!


      • asdggasa
        Tuleva morsian kirjoitti:

        Hei "aikuistu asdfgds", joka laitoit viestin "Hymiöiden käyttö ei anna kovin vakavaa kuvaa. Hymiöitä käyttävät vain 14-vuotiaat pikkutytöt tai henkisesti samalla tasolla olevat. Myöskin englannin-kielen käyttö tehosteena on samaa sarja"...

        Minun ystäväpiirini koostuu 17-50 vuotiaista ihmisistä pääasiallisesti, mieheni on 40 ja suurin osa ystävistäni, myös mieheni, käyttää hymiöitä. Se kertoo vain että haluaa näyttää viestinsä ilmeinkin.

        Sitä tosin ihmettelen miksi hymiö on :D eikä :( tai :o tai :/.

        Hei aloittaja!

        Minusta suora puhe auttaa tässä kaikkein parhaiten. Murheesi on aivan oikeutettu. Ja minusta on automaattista ettei morsian maksa kaasojen pukuja! Ja väritoiveen esittäminen on luonnollista.

        Sanot vain kaasolle että sinua oikeasta harmittaa jos puku on hienompi kuin sinun. Kyllä hän ymmärtää. Ja jos ei ymmärrä, ei hän ole minusta ansainnut kaason paikkaa. Zemppiä ja onnellisia häitä!

        "Minun ystäväpiirini koostuu 17-50 vuotiaista ihmisistä pääasiallisesti, mieheni on 40 ja suurin osa ystävistäni, myös mieheni, käyttää hymiöitä."

        Henkinen jälkeenjääneisyys ja lapsellisuus ei katso ikää. Miehesi on 14-vuotiaan höpsöttelevän pikkutytön tasolla.

        Hymiöiden käyttäjää ei voi ottaa vakavasti. Aloittajan tapauksessahan olisi sama jos todellisessa elämässä pyytäisi apua hätäänsä, minkä päätteeksi vääntelisi naamaansaa. Eipä sellaista voisi ottaa tosissaan.

        "Se kertoo vain että haluaa näyttää viestinsä ilmeinkin."

        Tiedonsiirtoteknologiaa tulisi käyttää vain ja ainoastaan tiedon siirtämiseen. Tunteet näytetään ja koetaan todellisessa elämässä. Älkää eläkö teknologian sisällä!

        Tunteiden lataaminen symboleihin ei ole hyvästä. Silloin ollaan matkalla kohti massamieltä vrt. 4chan ja muut meemit.


    • älä jaksa marista

      ketä kiinnostaa muiden puvut, ei jatkoilla kukaan enää ole kiinnostunut siitä, mitä riepua kukin päällänsä kantaa. Parasta juhlissa on hyvä ruoka ja juoma. Akkajoen kateellisuutta taas, ostakaa oikeesti aivot!!!!!

    • artemis77

      Se on sun päiväs ja jos kaaso on niin tyhmä, että aikoo pukeutua yhtä näyttävästi/näyttävämmin kuin morsian, niin heivaa sellainen kaaso pois kuvioista!!! Ei oo kyse mistään morsiamen huonosta itsetunnosta vaan tavoista ja hyvistä sellaisista!!!

    • "Myös meidän kutsuissa mainitaan teemaväri"

      Voi apua, sanon minä!

      Mihin häät ovatkaan menossa?!

      En ikinä olisi kehdannut lähettää sukulaisilleni hääkutsuja, joissa mainitaan TEEMAVÄRI - siis mitä?!

      Violettia ruokaa? Violettia mitä? Kristillisissä juhlissa sitä paitsi violetti on seuraavaa:

      Violetti on liturgisena värinä HILJAISUUDEN, KATUMUKSEN, PARANNUKSEN JA ODOTUKSEN VÄRI ja kuuluu kirkkovuoden paastonaikoihin (mm. pääsiäinen, adventti). Manlio Brusatinin mielestä violetti merkitsee
      'SYNNIN TILASSA OLEVAA VÄLIAIKAISTA KUOLEMAA HÄNEN ODOTTAESSAAN KASTETTA JA VAPAUTTAVAA KATUMUSTA'.

      Eli teemaväri tosiaan :-o

    • Santeri777

      Vieraat tulevat läsnäolollaan kunnioittamaan teidän kahden yhteistä liittoa, kaikki muu on epäolennaista.

      Onneksi olkoon häidenne johdosta.

      • voihan vee

        Eikö naimisiin mennäkään enää nykyään sen takia että rakastetaan toista ihmistä, vaan siksi että päästäisiin näyttäämään toisille kuinka paljon rahaa meillä on. Jos oikeasti rakastaa toista, on sama vaikka menisi saunan takana naimisiin!


      • Real World
        voihan vee kirjoitti:

        Eikö naimisiin mennäkään enää nykyään sen takia että rakastetaan toista ihmistä, vaan siksi että päästäisiin näyttäämään toisille kuinka paljon rahaa meillä on. Jos oikeasti rakastaa toista, on sama vaikka menisi saunan takana naimisiin!

        Nainen haluaa häät, mies haluaa avioliiton


    • m_v

      Minusta sinä et nyt näe metsää puilta. On täysin yhdentekevää millaiset puvut kaasoilla on. Olet menossa naimisiin toivottavasti rakastamasi ihmisen kanssa eikä sillä millainen väriteema tai millaiset puvut kelläkin on pitäisi olla mitään merkitystä. Olet mennyt nyt tähän häähössötykseen nyt liian syvälle. Anna sinä kaasojesi huolehtia omista puvuistaan ja huolehdi sinä oma mielentilasi tasapainoon ennen vihkimistä. Onnistunut juhla ei riipu siitä mitä kelläkin on päällään tai mitä jotkut vieraat siitä sanovat vaan se riippuu siitä keskitytkö sinä ulkosiin seikkoihin vai olennaiseen eli omaan mielentilaasi. Unohda liiallinen hössötys ja nauti elämäsi yhdestä suurimmista päivistä!

      • näin ajattelen

        Nykyään tosiaan tuo häähössötys on mennyt yli äyräitten. Kysymyksessä kumminkin on vain yksi päivä
        elämässä. Ja tämän päivän todellisuuden mukaan joka toinen liitto päättyy eroon. Amerikkalainen
        häähulluus on Suomeenkin näköjään tullut ja ei ole kirjoittaja edes pahimmasta päästä.
        Jos elämän suuria murheita on kaasojen puvut, niin hyvällä mallilla on elämä.
        Joten turhaa murehtimistä, oli hienot tai ei. Eipä ainakaan miehet tuollaisiin asioihin edes ajatuksiaan
        kohdistele. Kun tarjoilu on hyvää ja muuten hauskat pidot niin siinä se!


    • leenast1ina

      Minusta tämä kolmas kaaso tekee melko typerästi suunnitellessaan liian prameaa pukua ja kampausta itselleen. Kaasojen tulee toki olla kauniita, mutta se ihana hohde täytyisi kuitenkin löytyä siitä morsiammesta eikä kaason puvun helmoista ja koristejalokivistä. Onko tämä kolmas kaaso todella sitten niin hyvä ystävä, että ansaitsee paikkansa sinun häissäsi? Ainakin itse esittäisin muutaman pienen ja sievän vastalauseen puvustuksesta ja kampauksista jos sitä tarve mielestäni vaatisi.
      On kaasojen eli varmaankin morsiammen hyvien ystävien tehtävä olla edes kerran mieliksi ja tehdä niinkuin morsian haluaa. Jos itse olisin kolmannen kaason tilassa ja ammatiltani pukuompelija, kysyisin itse millaisia toiveita morsiammella olisi kaasojen puvuista. Tekisin sen (ja vaikka kuinka paljon työtä kankaiden hinnalla) siksi, koska välittäisin ystävästäni joka on löytänyt onnen ja haluaa päivästään enemmän kuin täydellisen. Muutkin voisivat hieman ajatella, että haluaisitteko te itse, jos teidän häissänne olisi kaasona ylipukeutunut ja pyntätty henkilö? En edes usko että kukaan sietäisi sellaista, vaikka kuinka toista väittäisi.

      • omat häät takana

        Ei meille kaikille ole tärkeintä, mitä siellä juhlassa kaasoilla tai kenelläkään muulla on päällä. Jokainen pukeutukoon siten kuin haluaa. Meistä kukaan ei oikeasti tiedä, millainen tämä kaason suunnittelema puku on tai tulee olemaan, et sinä, en minä, eikä nähtävästi aloittajakaan. Se on ihan aloittajan oma ongelman, jos ei pysty ystävälleen puhumaan asiasta, ja sitten tulee tänne itkemään, kun ei kaaso osaa lukea ajatuksia.


    • Möki akka tiälä vuan

      Ensinnäe se on vuan pirun hyvä,jottet iha pelekäsä valakosesa sinne häehis pukkeuvu.
      Ylleesä se on vuan nii,vielähi tänäpäevänähhii,jotta kovinkonneet ovvat tääsin valakeeta,jotta ies hiema niistä tavan konneista poikkeet... Toesekseen oun ihan sammoo mieltä noijjen kuasojen vuatteesta ko sinnäehi,vuan ee kae ne mittee huomijota senttää morsiimesta varraasta... pelekällä pukkeetumisellansa.
      Pikemminki saesit olla enämpi huolissas,jos ei ou rihimankiertämmää niihen piällä...
      Vuan emmie tiijjä mittään loppuje lopuks neuvvoo antoo,tämmöne möki akka ko vuan oun,mutta ko out oma ihtes ja ne vuatteet piälläs,ko oot meinnannahhii... anttoo muijjen pisttee piällensä,mittee lysteevät. Hyvvii häetä teetillenne ja sillehhi ukollessii.

      • TV2

        Tänään TV-häät,ensi vuonna erotaan. Naurattaa nää pellet.


    • Chanellette

      pyydät kaasoasi taiteilemaan itsellesi vielä hienomman puvun tai vähän parantelemaan nykyistä. Yksinkertaista. Voit vain voittaa. Varo kuitenkin joulukuusivaikutelmaa. Häissä muuten en ikinä ole katsonut muita kuin morsiamen ja oman aveccini pukua.

    • teitä kohtaan

      On kunnioittavaa teitä- ja ylipäätään juhlia kohtaan pukeutua hyvin häihin. Se on yksi upea päivä elämässä ja jos jostain voisi loukkaantua, olisi se, jos edes kaasot eivät näkisi lainkaan vaivaa pukujensa eteen ja tulisivat rääsyissä paikalle. Ainoastaan valkoinen väri on kielletty. Se siitä vaatetuspuolesta. Toivottavasti päivä on muuten ikimuistoinen.

    • usdfgfjsdhf

      Minun mielestäni kaaso vain nolaa itsensä jos tekee hienomman puvun ja kampauksen kuin sinulla. Olin kesällä häissä joissa eräs naishenkilö oli pukeutunut valkoiseen pitsimekkoon ja kyllä siinä moni oli sitä mieltä että eikö hänellä ole tapoja vai onko hän vain yksinkertainen.
      Anna kaasosi pukeutua miten haluaa, sillä on turha pahoittaa mieltään. Eivät vieraat kaasoa ole tulleet katsomaan :)

    • hölökjbd

      Mielestäni kaaso liiottelee pukujen kanssa. Pitäisihän sillä jo järkikin sanoa että jos morsiamella tulee yksinkertainen puku niin ei kaasoilla voi olla "timantteja" puvuissaan! Morsianhan on päivän kuningatar! Ehkäpä kaaso hakee huomiota tekemillään puvuilla joko itseään tai taitojaan silmälläpitäen, mutta ihan oikeassa olet etkä ylireagoi ollenkaan! Sano asia suoraan, että kaasokin tajuaa :)

    • Volmax

      Aikamoista teennäistä meininkiä tuntuu monen hääjuhla olevan, kiinnitetään enemmän huomiota ulkokultaisuuteen kuin itse asiaan. Jos vieraiden (joita kaasotkin on) pukeutuminen herättää noin kovasti huolta, niin miten sitten toimitaan jos kaasot sattuvat olemaan morsianta kauniimpia? Töhritäänkö niiden naamat etteivät pääse "hohtamaan" morsianta enemmän?

      Aikamoinen lahja, jota ei tunnuta arvostettavan, että kaaso lupautui tekemään kaikkien kolmen kaasojen puvut, eli ilmeisesti puvut noudattavat yhtenäistä linjaa.
      Sanoisin että hääPARI on päivän seuratuimpia ja juhlituimpia henkilöitä, muut ovat statisteja olivat sitten pukeutuneet miten tahansa. Joten pää pystyyn ja hymyä huuleen, ei kannata murehtia olemattomia.

      • stui55du

        Miten niin, miestä ei kiinnosta kaason asu?

        Tottakai kiinnostaa..helman täytyy olla helposti ja nopeasti takaa nostettavaissa ylös ja alkkarit kotiin..


    • älä ole bridezilla

      Sulla on kaasoja pilvin pimein, esität kutsussa toivomuksen teemaväristä myös vieraille ja sitten rupeat
      itkemään, kun joku hyvää hyvyyttään suostuu ompelemaan kaikille kaasoille yhtenevät asut eikä sun tarvitse maksaa siitä hyvästä mitäään.

      Menkää naimisiin maistraatissa, vuokratkaa puvut ja käyttäkää vähät rahat valokuvaajaan, jonka ottamien kuvien perusteella teillä oli juuri SINUN haluamasi häät. Oletko tullut ajatelleeksi, että harva haluaa ostaa juhla-asuaan jonkun toisen ihmisen toiveen mukaan, itse en laittaisi juhliin lilaa tai violettia, väri ei sovi mulle.

      Voi olla että reagoin hieman liian kärkkäästi mutta tuntuu että ulkoiset puitteet määräävät liikaa, ettekä kiinnitä huomiota siihen mikä merkitsee: kaksi rakastunutta lupaavat rakastaa edelleen kunnes kuolema erottaa ja tehdään samalla myös mukavat juhlat vieraille. Nykymeno muistuttaa liikaa amerikkalaista hömppää, jota tulee LIV-kanavalta monta tuntia viikossa, älkää ottako mallia kaikesta minkä näette

      • hmmm..

        Ymmärrän hyvin huolesi. Kyseessä on tosiaan sinun (ja miehesi tottakai, mutta hän ei ole nyt tässä kyselemässä) päiväsi. Ja itse ajattelen niin, että tottakai kaasojen tulee ottaa huomioon sinun toivomuksesi...sehän vähän niinkuin kuuluu heidän tehtäviinsä. Sitä paitsi, minkälainen ystävä sitä on jollei pysty olemaan toiselle mieliksi edes näin tärkeänä päivänä? Ethäm kuitenkaan ole pyytänyt mitään mahdottomia (kuten pukeutumaan apinapukuun tms.). Moni on tässä kommentoinut, että pitäisi ajatella kaasoja, ja jos ei maksa heidän pukuaan niin ei voi sanoakaan siitä mitään. Olen eri mieltä. Kaasojen pitäisi ajatella enemmän morsianta, eli sinua, sitähän varten he ovat...tukemassa morsiamen elämän suurinta hetkeä ja auttamassa häntä. Joten tässä kohtaa kaasojen olisi oltava epäitsekkäitä....tai sitten heidän olisi pitänyt kieltäytyä tehtävästä alunperin.

        Ja vaikka joutuu oman pukunsa itse maksamaan, niin silti voi noudattaa etikettiä ja ottaa toisen tunteet huomioon. Ei kai morsiuspari maksa kenenkään muunkaan vieraan pukua, muttei silti ole soveliasta laittaa ihan mitä tahansa häihin päälleen.

        Itse olen itsevarma, mutta en silti haluaisi jäädä kenenkään muun varjoon omana hääpäivänäni. Suora puhe on usein se paras keinoa. Ei tarvitse olla töykeä, mutta voi sanoa suoraan, miltä tuntuu ja kertoa omasta epävarmuudesta ja heikosta itseluottamuksesta. JOs ystävä on oikea ystävä, hän kyllä ymmärtää. Itse olisin valmis pukeutumaan vaikka siihe kuuluisaan säkkiin mikäli se tekisi ystäväni hääpäivästä täydellisen. Minun ei tarvitse päästä pätemään toisen hääpäivänä, voin tehdä sen omissa juhlissani.

        Toivottavasti hääsi syksyllä onnistuvat hyvin!


    • LG

      kornia käytöstä kaasolta jos tietää oman pukunsa olevan hienompi kuin sinulla.
      Taitaa kaaso itse haluta morsiammen paikalle. Kotas vielä sanoa että oisi parempi se lyhyt puku
      kun kerran kahdella muullakin on.
      Nolot siinä tulee nimittäin tälle kaasolle jos alkaa keikaroimaan toisten häissä pukuineen ja kampauksineen eli siis koettaa varastaa tällä shown.
      Ei ole maailmaloppu jos hän vetää siitä herneet nenään.

      Tuttavani oli myös pyydetty kaasoksi ja morsian oli määrännyt että jokainen ostaa itse kaupasta
      xxx samanlaiset, erittäin kalliit violetit mekot. Tuttavani kieltäytyi tästä kaason tehtävästä koska
      sitä mekkoa hän ei olisi tullut missään muualla tarvitsemaan, se on kallis ja väri ei kertakaikkiaan
      sovi hänelle, kun on punahiuksinen. Tottakai morsian sitten suuttui, mutta ihan kaikkeen ei tarvitse
      suostua, kuin ei myöskään sinunkaan.

      Toivottavasti häistäsi tulee muuten hyvät ja kauniit :o)

    • krooohpyyhh

      Miksi olet kateellinen kaasoille...? Kyllä se morsian on valokeilassa vaikka tahtomattaankin, oli kaasiolla sitten vaikka batman puku päällä....typerää tuollainen marina siitä että joku muu vie huomion "suurena päivänä".
      Vai oletko kateellinen koska kaasolla on varaa ja taitoa ennemän kuin sinulla? Häät ovat mielestäni yhtä suurta pellesirkusta sukulaisia varten ja tuo sirkus näyttää syövyttävän usein viimeisetkin aivosolut naisihmisiltä (olen itsekkin nainen joten sovinistihaukut voi unohtaa).
      Jos asiaa meittii taas kaason kannalta niin ehkä hän ei koe tekevänsä mitään väärää koska hän arvostaa sinua ja haluaa näyttää hyvältä ystävänsä häissä ihan vain kunnianosoituksena sinulle ja häillesi. Ja toiseksi koska hän on kaaso, hän ei halua antaa muille ihmisille kuvaa huonoilla vaaiitella ettei välittäisi häistä ja sinusta.
      En tiedä mutta alunalkaenkin typerä viesti ja tyhjästä kitisemistä. Itse olet soppasi keittänyt, anteeksi vain.

    • meidovanor

      Ymmärrän ongelmasi, vaikken tuleva morsian olekaan, morsiusneitonakin toiminut vain kerran.

      Ihan viimeistään siinä vaiheessa kaasosi olisi pitänyt hillitä omia puku/kampaus- suunnitelmiaan, kun sinä sanoit hänelle, että kyse ei ole pelkästä etikettivirheestä, vaan myös sinun tunteistasi, ja kuinka Sinä koet tämän. Hääseremoniahan on juhlaparin päivä, enimmäkseen kulissien takana kuitenkin morsiamen.

      Toisaalta ymmärrän hieman turhamaisena naisena myös kaasoa; onhan se ihanaa "ylipukeutua" tärkeään tapahtumaan, kerrankos sitä saa oikein kunnolla laittautua, kun ei sitä kutsua linnanjuhliinkaan ole tulossa :P

      Suosittelen, että sanot kaasolle, ettet halua hänen pukeutuvan samantyyliseen pukuun kuin sinulla, koska sinullakaan ei ole ns. perinteistä kokovalkoista prinsessaunelmaa, joten pian saatattte vähemmän teitä tuntevan silmissä jopa sekoittua morsiamen ja kaason osista? :D
      Sano suoraan, kiertelemättä. Sano, että itsetuntosi, halusi olla sen päivän prinsessa, Vaaatii, että sinä varmasti sulhosi kanssa olette ns. parhaiten pukeutuneita/laitettuja.
      Lisäksi kerro myös, millaisen kampauksen aiot itsellesi teettää, ja kerro sitten, että maltillisemmat kampaukset ovat toivottuja.

      Se on totta, että jos et millään tavoin osallistu pukujen hankintaan, on sanavaltasi varsinkin värin/materiaalin kohdalla vähäinen. Mutta sinun mielipiteesi on kuitenkin kuulemisen arvoinen, kunhan se ei tuo lisää hintaa tyttöjen mekkoihin.

      Suorat sanat, älä ole vässykkä joka sitten hääpäivänään tihrustaa, kun kaikki ei ollutkaan täydellistä. Jos kaikki nyt riippuu tästä yhdest' asiasta-

      Tsemppiä :)

    • wife2010

      On todella rahvasta kaasolta, jos hän tekee puvuista näyttävämmät kuin morsiamella, varsinkin kun sinun pukusi ei ole ihan perusvalkoinen. Vielä puuttuu, että kaaso saa päähänsä laittaa tiaran kutreilleen (älä vaan edes vitsillä ehdota). Kertoo hänen yksinkertaisuudestaan ja huomionkipeydestä, jos heidänkin puvuissaan pitää olla lila halterneck ja tyllit näkyy helman alta – MIKSI PITÄÄ TEHDÄ NIIN SAMANLAINEN PUKU KUIN SINULLA??? En tykkää sun kaasosta yhtään.

      Olen samaa mieltä siinä ettei morsian voi päättää mitä kaasot pukevat päälleen, jos ei itse pysty kustantamaan asuja. Kaasojen taas pitäisi käyttää järkeään ja sydämen sivistystä ja hankkia puvut, jotka ovat aika neutraalit, vaikka voivat olla täydellisesti istuvat ja siksi näyttää kauniimmilta kuin peruskaupanmekot. Tässä tilanteessa kun kankaat saa varmasti edullisesti ja joku tekee ne ilmaiseksi niin mikseivät juuri sen takia voi käyttää tilannetta hyväkseen ja tehdä nätit mekot jotka EIVÄT ole samanlaisia kuin sinun pukusi. Ehkä se sun kaaso on sen verran typerä ettei osaa.

      Jos kolmas kaaso todella tekee puvuista yliampuvat, koita olla välittämättä siitä. Nauti päivästänne sulhosi kanssa ja jätä kaasot meikkeineen ja kampauksineen omaan arvoonsa.

      Onnea hääparille!

      • Saratha

        Anteeksi maalaisuuteni....mutta missäs niin lukee, että morsiamen ylipäätään PITÄISI KUSTANTAA kaasojensa puvut???
        Menin itse naimisiin toukokuussa eikä mun kaasoni missään vaiheessa edes kysynyt , että kustannanko hänen pukunsa.
        Omituista, että moinen kuuluisi morsiamelle???


      • soituktuk
        Saratha kirjoitti:

        Anteeksi maalaisuuteni....mutta missäs niin lukee, että morsiamen ylipäätään PITÄISI KUSTANTAA kaasojensa puvut???
        Menin itse naimisiin toukokuussa eikä mun kaasoni missään vaiheessa edes kysynyt , että kustannanko hänen pukunsa.
        Omituista, että moinen kuuluisi morsiamelle???

        Minua kyllä hämmästyttää nykyinen hääjuhlavouhotus. Teemavärit jne... voiko mitään niin typerää olla. Sulhanen on tietenkin välttämätön paha silloin kun halutaan päivä prinsessana. Kaari Utrio kutsui aikaamme egoisimin aikakaudeksi ja siltä se totta tosiaan vaikuttaa. Seuraavaksi sitten niitä pilttejä tekemään. Oletko ehkä niitä tulevia äitejä, jotka puhuvät kännykkään koko ajan työnnellessään vaunuja kohti lähintä ostosparatiisia hokien ystävättärelleen: mun täytyy siis ihan oikeesti saada mulle itelle aikaa...
        Noista häistä vielä. Moni haluaa kirkkohäät, mutta kirkosta pitäisi häivyttää kaikki kristilliseen traditioon kuuluva ja musiikinkin olla kirkkoon sopimatonta. Ei kirkko ole mikään ilmainen tilan järjestäjä. Jos haluaa siellä avioitua, on tilaisuus kristillinen. Eräs ystäväni ihmetteli tätä ihmisten tyhmistymistä, mutta löysi sille selityksen siitä, ketkä eniten lisääntyvät...


      • Kysyn vaan
        Saratha kirjoitti:

        Anteeksi maalaisuuteni....mutta missäs niin lukee, että morsiamen ylipäätään PITÄISI KUSTANTAA kaasojensa puvut???
        Menin itse naimisiin toukokuussa eikä mun kaasoni missään vaiheessa edes kysynyt , että kustannanko hänen pukunsa.
        Omituista, että moinen kuuluisi morsiamelle???

        Olen itse ollut useamman kerran kaasona eikä yksikään morsiuspari ole koskaan ehdottanut kustantavansa pukuni, saati että olisivat sanelleet pukeutumiseni. Lienevät luottaneet tyylitajuuni, hyvään makuuni ja pettämättömään värisilmääni.

        Morsiamen huono itsetunto taitaa nyt olla tämän mielipahan suurin aiheuttaja.


      • auuutotyttö
        Kysyn vaan kirjoitti:

        Olen itse ollut useamman kerran kaasona eikä yksikään morsiuspari ole koskaan ehdottanut kustantavansa pukuni, saati että olisivat sanelleet pukeutumiseni. Lienevät luottaneet tyylitajuuni, hyvään makuuni ja pettämättömään värisilmääni.

        Morsiamen huono itsetunto taitaa nyt olla tämän mielipahan suurin aiheuttaja.

        Minäkin mietin, miksi morsiamen pitäisi kustantaa kaasojen puvut??


      • ajattelennäin
        auuutotyttö kirjoitti:

        Minäkin mietin, miksi morsiamen pitäisi kustantaa kaasojen puvut??

        no niin, ainoastaan jos morsian haluaa kaason olevan jossain rumassa killumekossa, ettei vaan kaaso näytä liian kauniilta... niinkuin tässä keskustelussa ilmeisesti on tarkoitus?


    • ihanata

      On tässä tullut tutustuttua jenkeissä raivoavaan bridezilla-ilmiöön (täydellinen värikoordinaatio! morsiamen hirmuvaltiasote kaasoista ja koko tapahtumasta! rekkalasteittain rahaa yhtä ainoaa ohimenevää päivää varten!), joten on aika hiton huojentavaa nähdä näin monta ihmistä, joiden mielestä teemavärit sun muut häähössötykset ovat turhia. Ei mulla mitään neuvoa ole tai rakentavaa palautetta, mutta... hyvä Suomi!

      • Höpöpöpöpppp

        Kohteliaana tapana on että morsiuspari maksaa kaasojen ja bestmanien puvut jos he haluavat näiden käyttävän jotain tiettyä pukua. esim. kaikille samanlaiset mekot. Ei voi vaatia että kaasot laittavat, jos ei ole aikomuskaan maksaa, jotain vaadittua pinkkitylli hörhellystä. Tämä taitaa lukea ihan Käytöksen kultaisessa kirjassa.

        Eli etiketin mukaan, jos morsian maksaa asut, voi vaatia, mutta jos ei osallistu kuluihin, jokainen laittakoon päälleen jotain tilaisuuteen ja asemaansa sopivaa. Tuntuu siis aika yliampuvalta tuo 3.kaason puku, mutta kun ollaan niin kovia tuomitsemaan joka paikassa toisiamme, niin eiköhän häävieraat hoida sen paheksunnan.

        Onhan näitä kaasoja ennenkin tavattu. Ystäväni häissä kaasolla ja sulhasen äidillä oli valkeaa päällä (äiti ja tytär siis). Kyllähän kaikki kieltämättä katsoivat hieman. Samainen kaaso oli vannottanut ystävääni ettei missään nimessä laita mitään vaaleaa päällen kun ystäväni toimi hänen kaasona. Ystäväni oli aika pahalla mielellä näistä valkeista asuista omissa häissään.


    • Ei aina

      Vaikka olisi tapana maksaa kaaso(je)n ja bestmanin puvut, mutta minkäs teet kun toinen ei anna maksaa pukua/ kangasta ja toisella on jo hyvä puku.

      Kaasoni teki itse pukunsa ja tarjouduin maksamaan hänen valitsemansa kankaan. Ei onnistunut. Taivuin tässä ettei tullut riitaa ennen häitä mutta "ovelasti" maksoin sen kankaan häiden jälkeen.

      Bestmanilla oli jo hyvä puku ja kyseli vaan solmiota, että minkäs värinen. Käväisin ostamassa sen hänelle, vaikka olisin kelpuuttanut hänen omansa kun tiedän, että hänellä oli monta hyvää solmiota kotona jotka olisivat kelvanneet.

      Toinen kaaso puhui ummet ja lammet, että semmoinen ja semmoinen puku ja kengät. Onneksi en ostanut hänelle mitään, kun hän teki oharit. Kiva oli perjantaina ennen liikeen sulkemista perua sovitusaika (hääaamun) mistä hänen piti vain valita mieleisensä puku jonka olisin maksanut.

      Eipä ole yhteyttä pitänyt sen jälkeen vaikka kuinka olen sähköpostia laittanut, yrittänyt soittaa mutta ei vastaa.

    • MasaKaura

      Minusta olisi epäreilua jos omissa häissäni kaasolla olisi hienompi puku. Sano kaasolle että tekee sinulle uuden puvun

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      70
      6850
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4440
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2883
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      2121
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1673
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      99
      1475
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1161
    8. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1154
    9. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      306
      1143
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1111
    Aihe