Minulla on iso ruokailukalusto eli pitkä pöytä ja 8 tuolia. Tuli kämmättyä sen tuunaus :( Eli vedin tumman antiikkivahan huonosti hiottuun pintaan ja jälki karmea.
Miten saan nyt tuon vahan parhaiten pois? Hiomakoneesta jää hyvin epätasainen jälki puun pintaan ja pelkkänä käsityönä on mahdoton projekti.
Vaha pois
6
4774
Vastaukset
- puuseppä...
Hiominen on kuitenkin ainoa vaihtoehto. Kirjoitit, että tuli vedettyä vaha huonosti hiottuun pintaan ja edelleen jää huono jälki, kun yrität poistaa vahaa. Vika on nyt joko hiontatekniikassa tai sitten käytät liian karkeaa paperia. Hiomisessa mennään luonnollisesti aina karkeasta hienompaan, aloita vaikka karkeudella 80, sitten 120, sitten 180 ja lopuksi 240. Riittää siihen, että saa hyvän pinnan vahalle. Rauhalliset liikkeet, voimaa ei tarvitse, eikä saa kayttää. Ammattikoneet ovat ainakin sen verran raskaita, että koneen oma paino on sopiva. Poikkisyyn suuntaan ei tietenkään saa hioa.
- Hauenleuka
Antiikkivahan ominaisuuksista en tiedä, itse olen tuottanut ja käyttänyt mehiläisvahaa. Kaikki vahat ovat lämmitettäessä sulavia. Jos vahauksesta on vain vähän aikaa, vahaa on vielä pinnassa ilman että se olisi ehtinyt imeytyä puuhun syvemmälle. Tämä vahapinta haittaa hiontaa tukkien nopeasti hiontapaperin. Työtä voi helpottaa huomattavasti pinnan lämmittäminen lämpöpuhaltimella varovasti niin, että vahaisuus selvästi katoaa puuhun. Senjälkeen on helpompi toimia kuten edellä kerrottiin.
- puuseppä...
Hauenleuka kirjoitti:
Antiikkivahan ominaisuuksista en tiedä, itse olen tuottanut ja käyttänyt mehiläisvahaa. Kaikki vahat ovat lämmitettäessä sulavia. Jos vahauksesta on vain vähän aikaa, vahaa on vielä pinnassa ilman että se olisi ehtinyt imeytyä puuhun syvemmälle. Tämä vahapinta haittaa hiontaa tukkien nopeasti hiontapaperin. Työtä voi helpottaa huomattavasti pinnan lämmittäminen lämpöpuhaltimella varovasti niin, että vahaisuus selvästi katoaa puuhun. Senjälkeen on helpompi toimia kuten edellä kerrottiin.
Jep. Tuohon tukkeutumiseen auttaa myös kun käyttää ns. välihiomapapereita jotka ovat tarkoitettu maalien ja lakkojen hiontaan eivätkä tukkeudu yhtä helposti kuin pelkästään puulle tarkoitetut hiomapaperit. Nämähän ovat yleensä väriltään harmaita.
Antiikkivaha on vain kauppanimitys ja sen alla myydään hyvinkin erilaisia vahoja joiden värisävyt ovat kuitenkin perinteisiä.
- ex-entisöijä
no jo oot neuvoja saanut... Teräsvillalla ja jollain liuottimella sen vahan saa pesemällä pois ja rätillä pyyhkimällä.. Tärpätti on lievin sit sinolilla tai tinnerillä.. Käsityönä se on tehtävä, eipä sitä ole erillisiä tuolinkäsittelykoneita.
Ja sit se vinkki, kysyppä ens kerralla neuvoa joltain joka työkseen tekee huonekalujen kunnostusta, tai vaikka pariltakin.. Älä kysy myyjiltä. Ja mahdotonta on kyllä huonosti hiotun vanhan lakkapinnan(?) päälle vahalla saada hyvää, saati sit lämmittää se vaha sisälle puuhun ja kuvitella saavansa joku siisti pinta pysymään ikinä siinä koko komeuden päälle.. Ja jos ei käsityö maistu niin ymmärtänet miksi teettäminen maksaa ja kestää.. - Puuseppä_entisöijä
Nyt kävisin sinuna ostamassa hyvän Siklin, ja siklaisin pois vahat niin hyvin kuin mahdollista. Mielestäni tämä tapa on kaikkein palkitsevin lopputuloksen kannalta. Sikli-rauta ei mene tukkoon, ja samalla saat puun pinnan tasoitettua siistiksi. tasohiomakoneella hiottaessa saat sekunnissa liikuttaa konetta enintään 2cm, ja painaa ei tarvitse. Mikäli liikutat ja painat konetta hullun lailla, syntyy pintaan naarmuja, vaikka hioisit 240 paperilla.
Siklauksen jälkeen voit hioa pinnan, mutta veikkaan että jos olet tehnyt homman oikein, ei hiontaa tarvita.
Rauhallisuus, maltti ja tarpeeksi aikaa tuo parhaan tuloksen!- Vaha vattuilee
Mehiläisvahaa on lähes turha yrittää poistaa liuottimilla. Lakkabensiinit sun muut hiilivetypohjaiset - ei liukene. Se meni mekaaniikan puolelle nyt. Siklillä saat irtovahan suurinpiirtein kaikki pois. Sitten vaan hiomaan ja hatullinen hiomapapeita valmiiksi. Se vahasaatana tukkii paperin suurinpiirtein heti. En itse kuumentaisi vahapintaa. Se imeytyy syvemälle ja sitten enemmän hiottavaa. Puhtaalle puulle pitää joka tapauksessa mennä, että saat kunnon pohjan, jonka voit sitten uudestaan pilata.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1458760Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde482558- 422359
Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja282357- 971807
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1941803Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai221680Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1091187Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä331171Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61116