Samojedi & haukkuherkkyys

wwuff

Sammareista oli jo tuolla keskustelua, mutta haluaisin kuulla kokemuksia erityisesti niiden haukkumisesta. Olen itse ottamassa 1-2 vuoden päästä toista koiraa ja näillä näkymin se koira olisi samojedi, mutta vähän tuo haukkuminen epäilyttää, koska asun varmasti vielä tuolloinkin kerrostalossa.

Kysyisin siis kokemuksia siitä, kuinka paljon teidän tai tuttujenne samojedit haukkuvat ja onko sitä haukkumista saatu koulutettua pois onnistuneesti ja millä keinoin? Ja erityisesti kiinnostaisi kokemukset kerrostalossa asumisesta? Itselläni on tilava asunto ja sammarin kaverina tulisi olemaan labradorinnoutaja ja kokemusta on matkan varrella tullut useasta koirasta, joten uskon pärjääväni koiran kouluttamisessa jos se haukkuminen vain on kitkettävissä pois. Muussa (liikunnassa yms. tekemisessä) ei varmastikaan tule olemaan ongelmaa, joten tämä haukkuherkkyys on se ainoa minua huolettava tekijä samojedeissa. Koira siis tulisi luvutusikäisestä lähtien asumaan kerrostalossa, mutta onko sillä tottumisella merkitystä vai haukkuuko toiset yksilöt vain luonnostaan enemmän?

7

4377

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sämmy

      Kyllä sekin on varmasti aika yksilöllistä, nimittäin meidän 6 v sammari ei hauku juuri koskaan. Leikkiessä tulee sellaisia pieniä pentumaisia haukahduksia, mutta muuten tämä ei hauku. Me asumme myös kerrostalossa ja kitkimme haukkumisen minimiin ihan vain pelkällä "EI" - käskyllä. Eihän sitä haukkumista saa koskaan kokonaan pois, mutta minimoida sitä voi. Tämän meidän koiran isä on taas aivan mahdoton haukkumaan, ja emä haukkuu myös jonkin verran. Ja sitten taas yhden tuttumme samojedi on yhtä hiljainen kuin meidän. Yksilöllistä.

      Meillä sammari menee kerrostalossa loistavasti. On tilaa peuhata, hyvä ilmastointi ja hissi. Jos kerrostalossasi ei ole hissiä, tunnollinen kasvattaja ei sinulle sammaria myy. Varsinkin pentuvaiheessa niitä lonkkia on suojeltava, eikä ne portaat tee hyvää aikuisiässäkään tämän kokoiselle koiralle. Kun siellä pihalle pitää kuitenkin ainakin kolmesti päivässä käydä niin käy raskaaksi lonkille. Postinkantajat saavat rauhassa tiputtaa kirjeet postiluukusta ja naapurit metelöidä omiaan. Koira tottuu näihin kerrostalon ääniin hyvin, meillä ei koskaan ns. korostettu noita ääniä. Esim. posti haettiin vasta jonkin ajan kuluttua, ei heti kun se oli tuotu. Toivottavasti tajusin mitä tarkoitin.

      Ihanan koiran olet valinnut, ja tosiaan kannattaa ottaa paljon selvää ennen koiran tuloa. Samyn sivut ovat mitä parhaimmat siihen, sieltä löydät kasvattajat ja muut tiedot.

      • wwuff

        Kiitos paljon vastauksestasi! Eli varmaan sen haukkumisen saisi kitkettyä minimiin, kun aivan pennusta asti aloittaisi.

        En olekaan tullut ajatelleeksi noita portaita... Asun toisessa kerroksessa ja hissiä ei kyllä ole. Labbikseni kannoin pentuna alas niin kauan kun riitti käsissä voimat, myöhemmin se on sitten kulkenut raput itse alas ja aivan tervelonkkainen kyllä on. Labradori kai painaa enemmän, mutta onko sammareilla sitten jotenkin yleensäkin heikommat lonkat tai paljon lonkkavikoja? Eihän tuossa ole rappusia paljon kuljettavana, mutta en kyllä halua vaarantaa koiran terveyttäkään. Että jos näin on niin pitää katsoa sitten myöhemmin pennun hankkimista, kun asunto on siihen sopiva. :)

        Samyn sivuilla olen jo lueskellutkin ja parilta kasvattajalta kysellyt mielipidettä tästä kerrostaloasumisesta. Pitää katsoa, ehkä jossain vaiheessa tähän perheeseen tulee samojedi kun aika on siihen sopiva. :) Vaikuttavat kyllä aivan ihanilta otuksilta!


      • sämmy
        wwuff kirjoitti:

        Kiitos paljon vastauksestasi! Eli varmaan sen haukkumisen saisi kitkettyä minimiin, kun aivan pennusta asti aloittaisi.

        En olekaan tullut ajatelleeksi noita portaita... Asun toisessa kerroksessa ja hissiä ei kyllä ole. Labbikseni kannoin pentuna alas niin kauan kun riitti käsissä voimat, myöhemmin se on sitten kulkenut raput itse alas ja aivan tervelonkkainen kyllä on. Labradori kai painaa enemmän, mutta onko sammareilla sitten jotenkin yleensäkin heikommat lonkat tai paljon lonkkavikoja? Eihän tuossa ole rappusia paljon kuljettavana, mutta en kyllä halua vaarantaa koiran terveyttäkään. Että jos näin on niin pitää katsoa sitten myöhemmin pennun hankkimista, kun asunto on siihen sopiva. :)

        Samyn sivuilla olen jo lueskellutkin ja parilta kasvattajalta kysellyt mielipidettä tästä kerrostaloasumisesta. Pitää katsoa, ehkä jossain vaiheessa tähän perheeseen tulee samojedi kun aika on siihen sopiva. :) Vaikuttavat kyllä aivan ihanilta otuksilta!

        No tämä meidän uros painaa sen 28 kiloa, 30 kiloa se raja mitä saa painaa. Tällä rodulla esiintyy sitä lonkkavikaa joten minä ainakin olen ollut ehkä turhankin varovainen noiden lonkkien kanssa, mutta näin päästiin varmasti A/A lonkkiin. Muistan vain kun silloin tämän meidän koiran kasvattaja kyseli moneen otteeseen, että eihän koiran tarvitse portaita kulkea päivittäin kun kuuli, että kerrostalossa asumme. Siitä saat varmasti paremmin tietoa kasvattajalta, varmista nyt etten ihan yliammu vastaukseni kanssa :D Ja kerrotko myös tänne mitä tuli vastaukseksi, ihan uteliaisuudesta haluan tietää :)

        Ihana, mutta hyvinkin jääräpää rotu :D


      • sammarieukkonen
        wwuff kirjoitti:

        Kiitos paljon vastauksestasi! Eli varmaan sen haukkumisen saisi kitkettyä minimiin, kun aivan pennusta asti aloittaisi.

        En olekaan tullut ajatelleeksi noita portaita... Asun toisessa kerroksessa ja hissiä ei kyllä ole. Labbikseni kannoin pentuna alas niin kauan kun riitti käsissä voimat, myöhemmin se on sitten kulkenut raput itse alas ja aivan tervelonkkainen kyllä on. Labradori kai painaa enemmän, mutta onko sammareilla sitten jotenkin yleensäkin heikommat lonkat tai paljon lonkkavikoja? Eihän tuossa ole rappusia paljon kuljettavana, mutta en kyllä halua vaarantaa koiran terveyttäkään. Että jos näin on niin pitää katsoa sitten myöhemmin pennun hankkimista, kun asunto on siihen sopiva. :)

        Samyn sivuilla olen jo lueskellutkin ja parilta kasvattajalta kysellyt mielipidettä tästä kerrostaloasumisesta. Pitää katsoa, ehkä jossain vaiheessa tähän perheeseen tulee samojedi kun aika on siihen sopiva. :) Vaikuttavat kyllä aivan ihanilta otuksilta!

        Samojedinkoira on rekikoira, joten se vaatii runsaasti liikuntaa ja aktivointia, sopii jopa edelleen rekikoiraksi. Haukkuminen on usein turhautuneisuutta liikunnan ja toiminnan puutteesta. Itselläni oli joskus sammari, eikä se haukkunut melkein lainkaan. Sen sijaan tänä päivänä tunnen samojedinkoiran, joka haukkuu jatkuvasti, kun on melkein päivät pitkät vain pihassa narun päässä.


      • wwuff
        sämmy kirjoitti:

        No tämä meidän uros painaa sen 28 kiloa, 30 kiloa se raja mitä saa painaa. Tällä rodulla esiintyy sitä lonkkavikaa joten minä ainakin olen ollut ehkä turhankin varovainen noiden lonkkien kanssa, mutta näin päästiin varmasti A/A lonkkiin. Muistan vain kun silloin tämän meidän koiran kasvattaja kyseli moneen otteeseen, että eihän koiran tarvitse portaita kulkea päivittäin kun kuuli, että kerrostalossa asumme. Siitä saat varmasti paremmin tietoa kasvattajalta, varmista nyt etten ihan yliammu vastaukseni kanssa :D Ja kerrotko myös tänne mitä tuli vastaukseksi, ihan uteliaisuudesta haluan tietää :)

        Ihana, mutta hyvinkin jääräpää rotu :D

        Kasvattajan kanssa on nyt juteltu ja jopa paikan päällä käyty. :) Tämä kasvattaja kertoi, että tietää juuri kasvattajia, jotka ei hissittömään taloon koiraa luovuta, mutta itse hän kuulemma katsoo aina asian tapauskohtasesti katsoen, että monennessa kerroksessa asuu. Ja hänelle taas oli huonoja kokemuksia hissistä, koska joltain koiralta oli jäänyt hihna väliin ja koira oli kuristunut. (!!!)

        Ainakin koirallasi on terveet lonkat! :) Ja mielummin kyllä liikavarovaisuus kuin varomattomuus. Jos nyt itse jossain vaiheessa samojedin hankin niin tulen kyllä kantamaan portaat aina siihen asti kunnes kädet pettävät. :D Ja senkin jälkeen portaat mennään varovasti :)


      • HömHömHöm

        Hei!

        Tuosta lonkka-hommelista haluaa ulkopuolinen kysyä.. :D
        Me asumme kerrostalossa.
        Talossa on hissi, me asumme puoli kerrosta tasanteesta, jossa hissi kulkee.
        Eli yhdet pienet rappuset ylös tai alas, niin ollaan hissillä..
        Eihän ole liikaa sammarille? :S


      • ,-.,
        HömHömHöm kirjoitti:

        Hei!

        Tuosta lonkka-hommelista haluaa ulkopuolinen kysyä.. :D
        Me asumme kerrostalossa.
        Talossa on hissi, me asumme puoli kerrosta tasanteesta, jossa hissi kulkee.
        Eli yhdet pienet rappuset ylös tai alas, niin ollaan hissillä..
        Eihän ole liikaa sammarille? :S

        Ei ole liikaa! :) pennunhan nyt pystyy kantamaan nekin portaat, ja kannattaakin siihen asti kun vain jaksaa. Mutta täysikasvuinen menee ne kyllä hyvin, ilman että lonkat menisivät.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1857
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1709
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      17
      1553
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1243
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1202
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1166
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1151
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1150
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1134
    Aihe