Omistaja EI korvausvelvollinen!

D O G

Siis tiedoksi nyt kaikille, kun jouduin poliisilaitokselta kyselemään apua, kun oman koirani kimppuun hyökkäsi koirapuistossa vihainen koira, (huippu vielä se, että omistaja TIESI koiransa käyvän kiinni toisiin), ja meille tuli kalliit eläinlääkärikulut, tällä hyökkääjälle ei mitään, niin HÄN EI OLE RIKOSLAIN MUKAAN KORVAUSVELVOLLINEN, koska tämä tapahtui koirapuistossa, jossa molemmat olivat vapaana!!!ei auta perustelut että toinen teki ties mitä, asia vaan yksinkertaisesti jokatapauksessa on näin, Ei ole rikosasia lainkaan, vaan aivan jokaisen omalla vastuulla, ja vihaisen koiran omistaja oli nyt tälläinen kusipää joka ulkoilutti koiraansa siellä tietäen toisille ehkä käyvän huonosti, ja uskokaa tai älkää, jäi sinne puistoon KOIRA VAPAANA myös sen jälkeen kun oli purrut minun koiraani!!! Ja siis hän ei suostu korvaamaan kuluista senttiäkään.
Siviiliasiana tämän olisi voinut viedä oikeuteen, mutta kertoivat kustannusten olevan keskimäärin näissä siviilitapauksissa kaikkine kuluineen n.10 000€!!! No arvatenkin siihen ei ollut varaa, ei vaikka sitten toinen olisikin joutunut ne lopulta maksamaan, mutta ei mahdollista itselle alkuunkaan...ja pelko että joutuukin omasta pussista edes satoja, saati tuhansia euroja lisää enää noiden eläinlääkärikulujen lisäksi, kun en todella mikään varakas ihminen ole.
Puiston järjestyssäännöt(EI VIHAISTA KOIRAA PUISTOON) eivät siis auta yhtään mitään, ei jollet ole niin ökyrikas että pystyt omalla kustannuksella asiasta riitelemään.

Tottakai mieli tekisi itse ampua/lopettaa jollakin keinoin sekä tuollainen omistaja että koira, mutta minkäs teet kun siinä tapauksessa joudut taatusti sitten itse maksamaan ja häkkiin jos niin tekee.....
Että näin koirapuistoissa.......enpä tiedä menemmekö tosiaan enää koskaan, vaikka 5v ollaan jo oman koirani kanssa puistoissa käyty leikkimässä tähän saakka.....
Toivon vaan että kyseiselle omistajalle koirineen sattuu jotakin, ennenkuin ehtivät satuttaa ketään muuta enää vielä pahemmin... =(

199

12012

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • klfjdhx

      syytä koiraa, se on omistajansa käytöksen ja koulutuksen "tuotos", voisi olla ihan eri koira oikeanlaisen ja kunnollisen omistajan kanssa. Koirallakaan ei ole helppoa, jos sen pitää äristä kaikille, omistajan pitäisi osata huolehtia, tulkita ja kouluttaa koiraansa oikein.

      Juuri tästä syystä me emme käy kpuistoissa, sinne tulee aina enemmin tai myöhemmin tuon lainen tapaus. Monta koiraa tiedän purrun täällä meilläpäinkin ja silti nämä purijat viedään sinne uudelleen ja uudelleen. Koirapuistoilu ei ole koirille tarpeen, et siis häviä mitään kun et enää mene. Päinvastoin koirallasikin helpompi olo, kun ei tarvi kokoajan pelätä ja vahtia siellä selustaansa. Ulkoiluta miel varmoilla alueilla ja varmojen koirien kanssa, kyllä niitä löytyy ja ovat paljon antoisampia.

      • fight fight fight

        Tiede.fi keskustelupalstalla eräs (onneksi jo kuolleen) doobermannin omistaja kertoi aina saaneensa "sairasta mielihyvää" nähdessään koiransa antavan päihin muille koirille. Oli kuulemma rottweilerit ja bullterrierit saaneet kyytiä, kukaan ei ollut voittanut tätä koiraa... Toivoi vielä että olisi oma koira saanut joskus köniinsä, niin olisi hieman oppinut nöyryyttä, kun oli kuulemma niin ylimielinen. Niinpä, koiran olisi ilmeisesti pitänyt se oppia, ei omistajan sitä opettaa... Tällaisia nää on nää tappelukoirien harrastajat.


      • koiran ystävä

        vika on aina koiranomistajan. älä syytä koiraa. itellä on kaksi sakemannia.


      • ANIMALHATER

        no ei todellakaan asu mitään ötökkää, ja jauhelihaan en koske koska olen kasvissyöjä, ja ihan vaan sen takia että en tod pidä elukoista. Vihani koiriin johtuu siitä mitä olen nähnyt, on doobermannia ja rottweileria uhkaillut väkivallalla, ja sehän on lain mukaan kiellettyä. Siis vapaana ovat olleet ja uhitelleet. viimeksikin rottweiler, omistaja oli vaan että ei tarvii ihmisille haukkua, yritti vaan rauhoitella, sen sijaan että ois KOULUTTANUT. VÄKIVALLALLA UHKAAMINEN ON RIKOS. hankkikaa doggystyle loverit itsellenne ihminen kaveriksi. koirat on idiootteja!


      • kissanomistaja

        Kuinka usein kuulee jonkun muun kuin saksanpaimenkoiran, rottweilerin tai dobermannin hyökänneen ihmisen tai toisen lemmikin kimppuun? Ei tietenkään pidä yleistää, mutta olen kuullut, että nimenomaan näiden rotujen suhteen on jalostuksessa menty liian pitkälle ja siksi niistä aina silloin tällöin löytyy näitä luonnevikaisia.
        En vihaa koiria, mutta jokin minussa pelkää yli kaiken dobermanneja ja rottweilereita.


      • prick
        kissanomistaja kirjoitti:

        Kuinka usein kuulee jonkun muun kuin saksanpaimenkoiran, rottweilerin tai dobermannin hyökänneen ihmisen tai toisen lemmikin kimppuun? Ei tietenkään pidä yleistää, mutta olen kuullut, että nimenomaan näiden rotujen suhteen on jalostuksessa menty liian pitkälle ja siksi niistä aina silloin tällöin löytyy näitä luonnevikaisia.
        En vihaa koiria, mutta jokin minussa pelkää yli kaiken dobermanneja ja rottweilereita.

        Itse asiassa purematilastojen ykkösenä keikkuu kultainen noutaja tälläkin hetkellä.


      • Ei voi olla
        prick kirjoitti:

        Itse asiassa purematilastojen ykkösenä keikkuu kultainen noutaja tälläkin hetkellä.

        Ihanko oikeasti kultainen noutaja purematilastojen kärjessä? Enpä olisi ihan heti uskonut! Olen aina pitänyt kultaisia noutajia yksinä kilteimmistä koiraroduista. Olipa yllätys!

        Näin ne stereotypiat jylläävät, olisin kyllä nimittäin kallistunut saksanpaimenkoiran tai terrierin puoleen enkä ikimaailmassa olisi älynnyt veikata kultaista noutajaa!


      • ison koiran omistaja
        kissanomistaja kirjoitti:

        Kuinka usein kuulee jonkun muun kuin saksanpaimenkoiran, rottweilerin tai dobermannin hyökänneen ihmisen tai toisen lemmikin kimppuun? Ei tietenkään pidä yleistää, mutta olen kuullut, että nimenomaan näiden rotujen suhteen on jalostuksessa menty liian pitkälle ja siksi niistä aina silloin tällöin löytyy näitä luonnevikaisia.
        En vihaa koiria, mutta jokin minussa pelkää yli kaiken dobermanneja ja rottweilereita.

        ajatellut, koirien koko eroja? miksi isot koirat on niitä paholaisia? isompi koira tekee pakostaki pahempaa jälkeä kuin pienet. alappa seuraamaan huviksesi isoja ja pieniä koiria, pienet koirat on paljon ärhäkkäämpiä ja käyvät enemmän kiinni kuin isot, mutta ison koiran ei tarvi ku ärähtää niin kuset housussa. Myös mäyräkoira on ollut luokiteltuna eniten purijaksi.


      • jampetus
        prick kirjoitti:

        Itse asiassa purematilastojen ykkösenä keikkuu kultainen noutaja tälläkin hetkellä.

        kultainen noutaja on kaikkein vähiten puremia/agressiivisia hyökkäksiä tehnyt rotu. tää yrittää vaan hämmentää soppaa. ykkösenä on oikeesti mäyräkoira, mikä sekin on kyllä yllätys... mutta nää doobermannit ja rottweilerit on vähän vahvempia otuksia, ne pitäis kieltää lailla.


      • luonneviattoman saku
        kissanomistaja kirjoitti:

        Kuinka usein kuulee jonkun muun kuin saksanpaimenkoiran, rottweilerin tai dobermannin hyökänneen ihmisen tai toisen lemmikin kimppuun? Ei tietenkään pidä yleistää, mutta olen kuullut, että nimenomaan näiden rotujen suhteen on jalostuksessa menty liian pitkälle ja siksi niistä aina silloin tällöin löytyy näitä luonnevikaisia.
        En vihaa koiria, mutta jokin minussa pelkää yli kaiken dobermanneja ja rottweilereita.

        Ei se johdu että olis jalostettu liian pitkäl, faktaa on et money pienet on jalostettuja, mut kuka jaksais pitää kovaa metelii puudelin puremasta... Isot ja mustat on ihmisten mielest ne pelottavat, on ihan biologiaa.. Valitettavast monet tarvii myös ison koiran egon jatkeeks jolloin tulee luonnevikaisii..


      • sakun omistaja
        prick kirjoitti:

        Itse asiassa purematilastojen ykkösenä keikkuu kultainen noutaja tälläkin hetkellä.

        Uskon, Mun sakua purrut kaks noutajaa, mut silti lenkkipolul mun koiraa kavahdetaan..


      • !!!!!!

        Tyhmä, minulla on ollut koiria, kissoja, kaloja, undulaatteja eli pidän kaikista eläimistä. Ei kaikki kissanomistajat ole koiravihaajia, eikä kaikki koiranomistajat ole kissavihaajia. Itse taidat vihata kaikkia eläimiä.


      • rotikan omistaja
        fight fight fight kirjoitti:

        Tiede.fi keskustelupalstalla eräs (onneksi jo kuolleen) doobermannin omistaja kertoi aina saaneensa "sairasta mielihyvää" nähdessään koiransa antavan päihin muille koirille. Oli kuulemma rottweilerit ja bullterrierit saaneet kyytiä, kukaan ei ollut voittanut tätä koiraa... Toivoi vielä että olisi oma koira saanut joskus köniinsä, niin olisi hieman oppinut nöyryyttä, kun oli kuulemma niin ylimielinen. Niinpä, koiran olisi ilmeisesti pitänyt se oppia, ei omistajan sitä opettaa... Tällaisia nää on nää tappelukoirien harrastajat.

        tappelukoirien harrastajat...meidän seudulla asuu mies jolla joku sekarotuinen musta rakki..... samanlainen, nauttii kun oma koira rähisee ja hyökkäilee kimppuun. sairas omistaja koiralla. vaikka onkin ollakseen normaali mies.


      • rotikan omistaja
        kissanomistaja kirjoitti:

        Kuinka usein kuulee jonkun muun kuin saksanpaimenkoiran, rottweilerin tai dobermannin hyökänneen ihmisen tai toisen lemmikin kimppuun? Ei tietenkään pidä yleistää, mutta olen kuullut, että nimenomaan näiden rotujen suhteen on jalostuksessa menty liian pitkälle ja siksi niistä aina silloin tällöin löytyy näitä luonnevikaisia.
        En vihaa koiria, mutta jokin minussa pelkää yli kaiken dobermanneja ja rottweilereita.

        mun kimppuun on hyökännyt kolmen koiran lauma jotain pölymoppikoiria....lättänaamoja....omistaja ei pitänyt koirista kiinni, hihnat roikku maassa koirien perässä. enpä honksannut soittaa iltasanomiin jutun aihetta..., tappaja mopsilauma kimpussa.....


      • .....
        kissanomistaja kirjoitti:

        Kuinka usein kuulee jonkun muun kuin saksanpaimenkoiran, rottweilerin tai dobermannin hyökänneen ihmisen tai toisen lemmikin kimppuun? Ei tietenkään pidä yleistää, mutta olen kuullut, että nimenomaan näiden rotujen suhteen on jalostuksessa menty liian pitkälle ja siksi niistä aina silloin tällöin löytyy näitä luonnevikaisia.
        En vihaa koiria, mutta jokin minussa pelkää yli kaiken dobermanneja ja rottweilereita.

        Toki niistä kuulee eniten ko niistä jaksetaan hehkuttaa. Itse kasvatan sakui paljon tekemisis rotikoiden ja dobermannien kanssa koulutan ongelmakoiria (en siis edellämainitsemien kanssa oo tekemisis tämän takii vaan harrastuksien vuoksi). Pahimpia noutajat, colliet ja sheltit, itseäni purreet vain mäyräkoira ja sheltie..


      • ...
        ANIMALHATER kirjoitti:

        no ei todellakaan asu mitään ötökkää, ja jauhelihaan en koske koska olen kasvissyöjä, ja ihan vaan sen takia että en tod pidä elukoista. Vihani koiriin johtuu siitä mitä olen nähnyt, on doobermannia ja rottweileria uhkaillut väkivallalla, ja sehän on lain mukaan kiellettyä. Siis vapaana ovat olleet ja uhitelleet. viimeksikin rottweiler, omistaja oli vaan että ei tarvii ihmisille haukkua, yritti vaan rauhoitella, sen sijaan että ois KOULUTTANUT. VÄKIVALLALLA UHKAAMINEN ON RIKOS. hankkikaa doggystyle loverit itsellenne ihminen kaveriksi. koirat on idiootteja!

        sähän oot ihan perseestä vitun kaninruan mutustaja menisit ja hyppäisit johonki mistä sä et ikinä pääse pois ja toivottavasti sielä on läjäpäin kaikki raivopää koirat jotka antas just tommosille ennakko luulosile sen mitä ansaitsee..jos joilaki on sekopää koirat ei meinaa että kaikki koirat ois ja koirat aistii tommoset tunnevammaset vihaajat ja just kaikki tommoset ihmiset pitäs kylmästi vain lopettaa!!


      • on agressiivikko
        Ei voi olla kirjoitti:

        Ihanko oikeasti kultainen noutaja purematilastojen kärjessä? Enpä olisi ihan heti uskonut! Olen aina pitänyt kultaisia noutajia yksinä kilteimmistä koiraroduista. Olipa yllätys!

        Näin ne stereotypiat jylläävät, olisin kyllä nimittäin kallistunut saksanpaimenkoiran tai terrierin puoleen enkä ikimaailmassa olisi älynnyt veikata kultaista noutajaa!

        on tällähetkellä yksi arvaamattoimmista roduista myös eläinlääkärini mukaan. Ennenhän oli ihan toisella tavalla rodun suhteen mutta nopea ylijalostaminen kostautuu usein aggressiivisuutena. En välttämättä suosittelisi lapsiperheeseen enää. Ne jotka väittävät kultsua pehmeäksi ja leppoisaksi voivatkin olla oikeassa. Mutta joidenkin yksilöiden kohdalla sekä maine että todellisuus vetävät vertoja rottweilereille ja dobbereille aggressiivisuudessaan.


      • ANIMALHATER
        ... kirjoitti:

        sähän oot ihan perseestä vitun kaninruan mutustaja menisit ja hyppäisit johonki mistä sä et ikinä pääse pois ja toivottavasti sielä on läjäpäin kaikki raivopää koirat jotka antas just tommosille ennakko luulosile sen mitä ansaitsee..jos joilaki on sekopää koirat ei meinaa että kaikki koirat ois ja koirat aistii tommoset tunnevammaset vihaajat ja just kaikki tommoset ihmiset pitäs kylmästi vain lopettaa!!

        No niin sun älykkyytes suoraan huokuu tästä vitun lihansyöjäpsykopaatti. Sun mielestä varmaan koiranpennun hakkaaminen on väärin, mutta sikojen kiduttaminen lihapulliksi asti on ihan okei...
        Huomaa että kolesteroli on tukkinut aivoverisuonesi ja aivosi kärsivät kroonisesta hapenpuutteesta. Se luonnollisesti vaikuttaa kaikkiin sun kognitiivisiin toimintoihin, ihan järjenjuoksusta alkaen.... Puhumattakaan korkeammista tunne-elämän toiminnoista. Kaikki lihansyöjät pitäis kylmästi lopettaa ja niiden tuhka sirotella lannoitteeksi kasvien käytettäväksi, niin johan loppuis väkivalta maailmasta!


      • dodii...
        koiran ystävä kirjoitti:

        vika on aina koiranomistajan. älä syytä koiraa. itellä on kaksi sakemannia.

        toi todella idioottia ajatella että vika on aina koiran omistajan, että koira olisi 100% omistajan hallinnassa. Koirat tekevät itsenäisiä päätöksiä luumun kokoisilla aivoillaan.


      • Koirien puolesta
        kissanomistaja kirjoitti:

        Kuinka usein kuulee jonkun muun kuin saksanpaimenkoiran, rottweilerin tai dobermannin hyökänneen ihmisen tai toisen lemmikin kimppuun? Ei tietenkään pidä yleistää, mutta olen kuullut, että nimenomaan näiden rotujen suhteen on jalostuksessa menty liian pitkälle ja siksi niistä aina silloin tällöin löytyy näitä luonnevikaisia.
        En vihaa koiria, mutta jokin minussa pelkää yli kaiken dobermanneja ja rottweilereita.

        Tuskin se siitä johtuu... nämä rodut vaan ikävä kyllä vetävät puoleensa aivan vääränlaisia ihmisiä, eli ostetaan koira kun on mageen näköinen(ns. munan jatkeeksi)... eikä ymmärretä koiran kasvattamisesta/kouluttamisesta yhtään mitään. Kyllä näiden kyseisten ihmisten omistuksessa rotu kuin rotu saadaan ns. hulluksi. Todella kurjaa... koska esim. Saksanpaimenkoiran on rotuna mitä mahtavin ja ihmistä kunnioittavin, jos vaan kasvatat sen järjellisesti. :-(


      • Juupas eipäs
        Koirien puolesta kirjoitti:

        Tuskin se siitä johtuu... nämä rodut vaan ikävä kyllä vetävät puoleensa aivan vääränlaisia ihmisiä, eli ostetaan koira kun on mageen näköinen(ns. munan jatkeeksi)... eikä ymmärretä koiran kasvattamisesta/kouluttamisesta yhtään mitään. Kyllä näiden kyseisten ihmisten omistuksessa rotu kuin rotu saadaan ns. hulluksi. Todella kurjaa... koska esim. Saksanpaimenkoiran on rotuna mitä mahtavin ja ihmistä kunnioittavin, jos vaan kasvatat sen järjellisesti. :-(

        Mutta kyllä varmaan rodussa kuin rodussa löytyy niitä "luonnevikaisia" ihan kuin meissä ihmisissäkin. Eipä siinä enää sitten mitkään koulutukset taida auttaa. Olen kuullut yhdeltä saksanpaimenkoirien kasvattajalta, ettei saksanpaimenkoiraa kannattaisi pitää lapsiperheessä kuin 5-6 vuotta. Sen jälkeen ne luonneviat kuulema rupeavat ilmenemään.
        Eiköhän noilla ns. petoeläimillä, niin koirilla kuin kissoillakin, ole se villi luonto jossain takaraivossa. Vaikka olisivat koko elämänsä "vankeudessa" eläneet, mikä tahansa eläin voi kääntyä ruokkijaansa vastaan. Onko sitten syynä "villi luonto" vai luonnevika, tulos on kuitenkin monesti valitettavan sama - eläimen elämän päättyminen.


      • jimin omistaja
        jampetus kirjoitti:

        kultainen noutaja on kaikkein vähiten puremia/agressiivisia hyökkäksiä tehnyt rotu. tää yrittää vaan hämmentää soppaa. ykkösenä on oikeesti mäyräkoira, mikä sekin on kyllä yllätys... mutta nää doobermannit ja rottweilerit on vähän vahvempia otuksia, ne pitäis kieltää lailla.

        jep.. mäyräkoira muistaakseni ykkönen purijoista, ja käsittääkseni monet muutkin pienet koirat on kanssa kovia puremaan. Tyhmät ihmiset ajattelee ettei niitä tarvii kouluttaa kun ne on niin pieniä ja niiden puremat eivät aiheuta niin helpolla sairaala reissuja.. omaakin koiraa on mäyris puri kaulaan(onneks vain karvoja sai suuhunsa), ja omistaja ei edes pyytänyt anteeks tai kysellyt et miten kävi, lähti vain pois!! tiettyjen koirarotujen kiellossa ei ole mitään järkeä, koska se vika on useimmiten omistajan korvien välissä, sitten pitäisi kieltää kaikki koirat.


      • Jimin omistaja
        Juupas eipäs kirjoitti:

        Mutta kyllä varmaan rodussa kuin rodussa löytyy niitä "luonnevikaisia" ihan kuin meissä ihmisissäkin. Eipä siinä enää sitten mitkään koulutukset taida auttaa. Olen kuullut yhdeltä saksanpaimenkoirien kasvattajalta, ettei saksanpaimenkoiraa kannattaisi pitää lapsiperheessä kuin 5-6 vuotta. Sen jälkeen ne luonneviat kuulema rupeavat ilmenemään.
        Eiköhän noilla ns. petoeläimillä, niin koirilla kuin kissoillakin, ole se villi luonto jossain takaraivossa. Vaikka olisivat koko elämänsä "vankeudessa" eläneet, mikä tahansa eläin voi kääntyä ruokkijaansa vastaan. Onko sitten syynä "villi luonto" vai luonnevika, tulos on kuitenkin monesti valitettavan sama - eläimen elämän päättyminen.

        eiköhän se luonnevika ola näkyä aika varhaisessa vaiheessa, jos näkyy "luonnevika" vasta yli viisvuotiaalla, vika on melko varmaan koulutuksessa tai sairaudessa.


      • näin täällä
        kissanomistaja kirjoitti:

        Kuinka usein kuulee jonkun muun kuin saksanpaimenkoiran, rottweilerin tai dobermannin hyökänneen ihmisen tai toisen lemmikin kimppuun? Ei tietenkään pidä yleistää, mutta olen kuullut, että nimenomaan näiden rotujen suhteen on jalostuksessa menty liian pitkälle ja siksi niistä aina silloin tällöin löytyy näitä luonnevikaisia.
        En vihaa koiria, mutta jokin minussa pelkää yli kaiken dobermanneja ja rottweilereita.

        ulkoilutan sekä kissaa että koiraa hihnassa, ja se on kylmä tosiasia, että suurin riski tuossakin harrastuksessa on irtokoirat...


      • amanda 08
        on agressiivikko kirjoitti:

        on tällähetkellä yksi arvaamattoimmista roduista myös eläinlääkärini mukaan. Ennenhän oli ihan toisella tavalla rodun suhteen mutta nopea ylijalostaminen kostautuu usein aggressiivisuutena. En välttämättä suosittelisi lapsiperheeseen enää. Ne jotka väittävät kultsua pehmeäksi ja leppoisaksi voivatkin olla oikeassa. Mutta joidenkin yksilöiden kohdalla sekä maine että todellisuus vetävät vertoja rottweilereille ja dobbereille aggressiivisuudessaan.

        Mulla Rottweiler peruskoulunsa käynyt.Me asutaan pienessä kylässä jossa Kultainen noutaja hallitsee. On kaunis ku mikä mutta niin sekopää ja raivoisa. Mun rotikka aika kovapää mut häntä menee koipien väliin tän noutajan kohdatessaan.Ihmettelen koska mulla ollut Labbis ja mun tuntemat noutajat vähän liiankin nössöjä.Jospa ne on liikajalostuksen tulosta??


      • harrastuskaverin omi
        kissanomistaja kirjoitti:

        Kuinka usein kuulee jonkun muun kuin saksanpaimenkoiran, rottweilerin tai dobermannin hyökänneen ihmisen tai toisen lemmikin kimppuun? Ei tietenkään pidä yleistää, mutta olen kuullut, että nimenomaan näiden rotujen suhteen on jalostuksessa menty liian pitkälle ja siksi niistä aina silloin tällöin löytyy näitä luonnevikaisia.
        En vihaa koiria, mutta jokin minussa pelkää yli kaiken dobermanneja ja rottweilereita.

        Ovat varmaan ihan hyviä koiria oikealla omistajalla,ja sellaisessa käyttötarkoituksessa johon ne on alunperin jalostettuja.Vartiointitehtävissä,poliisikoirana yms.,mutta ei tavallinen ihminen sellaisella mitään tee.Harrastuskavereita löytyy muistakin roduista.


      • Voe tokkiisa
        ANIMALHATER kirjoitti:

        No niin sun älykkyytes suoraan huokuu tästä vitun lihansyöjäpsykopaatti. Sun mielestä varmaan koiranpennun hakkaaminen on väärin, mutta sikojen kiduttaminen lihapulliksi asti on ihan okei...
        Huomaa että kolesteroli on tukkinut aivoverisuonesi ja aivosi kärsivät kroonisesta hapenpuutteesta. Se luonnollisesti vaikuttaa kaikkiin sun kognitiivisiin toimintoihin, ihan järjenjuoksusta alkaen.... Puhumattakaan korkeammista tunne-elämän toiminnoista. Kaikki lihansyöjät pitäis kylmästi lopettaa ja niiden tuhka sirotella lannoitteeksi kasvien käytettäväksi, niin johan loppuis väkivalta maailmasta!

        Niin loppus joo, jos sinunlaisesi rauhaa rakastava vegaani saisi määrätä.. Ihan vaan sinua lainatakseni: "Kaikki lihansyöjät pitäis kylmästi lopettaa ja niiden tuhka sirotella lannoitteeksi kasvien käytettäväksi, niin johan loppuis väkivalta maailmasta! "

        Hyvää väkivallatonta Uutta vuotta!


    • Fernando........

      Siis voiko oikeesti olla näin? Tietääkseni useimmissa puistojen säännöissä mainitaan, että omistaja on vastuussa koiransa aiheuttamista tuhoista!! Eihän tämä ole oikein ollenkaan! Epäoikeudenmukaista, että sit pitäs viedä käräjille ja maksaa isot summat eikä siltikään korvaukset ole varmoja. On kyllä todella törkeää, mutta kuten edellinen sanoi, älä koiraa syytä sillä vika on omistajassa. Hänen ei pitäisi viedä vihaista koiraa sinne ja ennen kaikkea hänen olisi pitäny kouluttaa koiransa paremmin. Mutta hemmetin ärsyttävää, että ei voi koirapuistoonkaan mennä ku laki ja oikeus ei ole apuna jos omalle koiralle sattuu jotain.

      • Suojelen omaani

        Ottakaa selvään ennen portin avaamista millainen tapaus slellä puistossa jo on. Usein vihaisuus näkyy nopeasti jo aidan läpi ja omistajan käytöksestäkin voi jotain päätellä.
        Itse käyn puistoissa vain kun ne ovat tyhjänä ja lähden heti pois, kun joku muu sinne pyrkii. Omaani on purrut lammaskoiranarttu, joka purrut useita muitakin, mutta se omistaja tuo silti koiransa vaan puistoon eikä välitä muista. En luota enää kehenkään, vaan lähden aina pois.


      • D O G
        Suojelen omaani kirjoitti:

        Ottakaa selvään ennen portin avaamista millainen tapaus slellä puistossa jo on. Usein vihaisuus näkyy nopeasti jo aidan läpi ja omistajan käytöksestäkin voi jotain päätellä.
        Itse käyn puistoissa vain kun ne ovat tyhjänä ja lähden heti pois, kun joku muu sinne pyrkii. Omaani on purrut lammaskoiranarttu, joka purrut useita muitakin, mutta se omistaja tuo silti koiransa vaan puistoon eikä välitä muista. En luota enää kehenkään, vaan lähden aina pois.

        Juu, tietenkin on 99% omistajasta kiinni mitä koira tekee/saa aikaan....sepä se juuri onkin. Vastuuntuntoinen ja aivot omaava omistaja vastaa koiransa tekemisistä, ja pitää koirastaan huolta, sekä muista yrittäen välttää tuollaiset tilanteet...mutta tosiaan näitä aivovammaisiakin löytyy, niinkuin joka asiassa.
        Eiköhän joka kaupungin koirapuistoissa ole samat säännöt, että ei vihaista koiraa, ja omistaja vastaa, yms, mutta nämä säännöt ovat siis pelkkä "ohjeistus", ei velvoite josta lailliseen (korvaus)vastuuseen saadaan. Jos kadulla/muualla kaupungilla käy vastaavaa, niin sitten ilmeisesti eri juttu. Todella epäoikeudenmukaista.
        Hauva tuossa nyt viettää toipilasaikaa ja odotellaan haavojen parantumista, lähipäivinä uudestaan lääkäriin tarkastukseen onko ok, kun tikkilangat alkaneet sojottaa itekseen...*huoh*. Ja omasta pussista kaikki. Pääasia on tietenkin se, että hauva toipuu ja tulee kuntoon, ei se rahalla parane, mutta tuo hyökkääjäomistajan paska asenne vaikuttaa mielialaan ym aika paljon....


      • tsemppiä teille
        D O G kirjoitti:

        Juu, tietenkin on 99% omistajasta kiinni mitä koira tekee/saa aikaan....sepä se juuri onkin. Vastuuntuntoinen ja aivot omaava omistaja vastaa koiransa tekemisistä, ja pitää koirastaan huolta, sekä muista yrittäen välttää tuollaiset tilanteet...mutta tosiaan näitä aivovammaisiakin löytyy, niinkuin joka asiassa.
        Eiköhän joka kaupungin koirapuistoissa ole samat säännöt, että ei vihaista koiraa, ja omistaja vastaa, yms, mutta nämä säännöt ovat siis pelkkä "ohjeistus", ei velvoite josta lailliseen (korvaus)vastuuseen saadaan. Jos kadulla/muualla kaupungilla käy vastaavaa, niin sitten ilmeisesti eri juttu. Todella epäoikeudenmukaista.
        Hauva tuossa nyt viettää toipilasaikaa ja odotellaan haavojen parantumista, lähipäivinä uudestaan lääkäriin tarkastukseen onko ok, kun tikkilangat alkaneet sojottaa itekseen...*huoh*. Ja omasta pussista kaikki. Pääasia on tietenkin se, että hauva toipuu ja tulee kuntoon, ei se rahalla parane, mutta tuo hyökkääjäomistajan paska asenne vaikuttaa mielialaan ym aika paljon....

        Monille koirille voi jäädä pelkoja ja arkuutta noista hyökkäyksistä, jolloin ei elämä hyökkäyksen jälkeen olekaan enää yhtä helppoa. Kannattaa kiinnittää siihen huomiota, ainakin meillä tuli todella arvaamattomia reaktioita alkuun (jopa varjo tms). Niitä vieläkin koulutellaan pois, vaikka viime hyökkäys oli joskus huhtikuussa. Inhottavia tilanteitahan nämä ovat, mutta ehkä joskus tuo omistaja saa maistaa omaa lääkettään. Itselläni ei tulisi mieleenkään olla korvaamatta toisen kuluja, jos ne oma koirani aiheuttaa, vaikka vahingossakin. Oltiin missä vaan.


      • Wendigo...
        D O G kirjoitti:

        Juu, tietenkin on 99% omistajasta kiinni mitä koira tekee/saa aikaan....sepä se juuri onkin. Vastuuntuntoinen ja aivot omaava omistaja vastaa koiransa tekemisistä, ja pitää koirastaan huolta, sekä muista yrittäen välttää tuollaiset tilanteet...mutta tosiaan näitä aivovammaisiakin löytyy, niinkuin joka asiassa.
        Eiköhän joka kaupungin koirapuistoissa ole samat säännöt, että ei vihaista koiraa, ja omistaja vastaa, yms, mutta nämä säännöt ovat siis pelkkä "ohjeistus", ei velvoite josta lailliseen (korvaus)vastuuseen saadaan. Jos kadulla/muualla kaupungilla käy vastaavaa, niin sitten ilmeisesti eri juttu. Todella epäoikeudenmukaista.
        Hauva tuossa nyt viettää toipilasaikaa ja odotellaan haavojen parantumista, lähipäivinä uudestaan lääkäriin tarkastukseen onko ok, kun tikkilangat alkaneet sojottaa itekseen...*huoh*. Ja omasta pussista kaikki. Pääasia on tietenkin se, että hauva toipuu ja tulee kuntoon, ei se rahalla parane, mutta tuo hyökkääjäomistajan paska asenne vaikuttaa mielialaan ym aika paljon....

        Ymmärrän sen, että jos tietää koiransa olevan vihamielinen muita kohtaan niin ei pidä tuoda aitaukseen. Minun koirani ei ollu koskaan aikaisemmin hyökännyt kenenkään kimppuun tai osoittanut olevansa aggressiivinen. 2v oli silloin kun kävi aitauksessa kiinni toiseen koiraan ilman mitään varoitusmerkkiä. Minua silti alettiin syyttämään vaikka kuinka yritin selittää, että ei ole koskaan käynyt kiinni kehenkään ja aina on ollut lempeä luonne. Koulutettu on ja tottelee hyvin. Mutta koira on eläin ja toimii luontaisten vaistojen varassa. Ihminen ei kaikkea pysty aina hallitsemaan, vaikka kuinka yrittää luontoa uhmata. Aina ei ole kiinni omistajasta enkä vieläkään ymmärrä mitä siinä tapahtui. Edellisellä kerralla se tosin joutui muiden koirien rääkkäämäksi jolloin lähdimme välittömästi pois. En kuitenkaan osannut odottaa, että se sai traumoja siitä. Ehkä sen vuoksi se siis hyökkäsi koska oli peloissaan, mutta pidin kyllä taukoa edellisestä kerrasta melkein kuukauden. Jotakin se jännitti tai oli hieman epävarman oloinen siinä ennen kuin hyökkäsi. Mutta kun ei ole koskaan tehnyt sellaista niin ei voinut ennakoida. Harmittaa silti, että minusta tehtiin syypää ja haukuttiin pystyyn. No en ole siellä aitauksessa enää käynyt aikoihin enkä mene kyllä mihinkään muuhunkaan aitaukseen. Parempi vaan lenkittää ja touhuta koiran kanssa muuten, että saa fyysistä energiaa kulutettua ja aivoille työtä. En ota mitään riskiä enää. Toisaalta kiinnostaisi tietää, että onko koirastani oikeasti tullut aggressiivinen muita koiria kohtaan vai oliko se vain hetkellistä. Mutta tosiaan ei riskejä.

        Uskon kyllä sen, että sinun koiraasi käyneen koiran omistaja tiesi sen olevan aggressiivinen muita kohtaan, mutta halusin vain sanoa, että joskus sattuu yllätyksiä vaikka kuinka on tehnyt parhaansa koiran kouluttamisessa. Koira kuten ihminenkin voi erilaisissa tilanteissa käyttäytyä odottamattomasti varsinkin jos on jotain pelättävää tai stressattavaa. Toivotaan, että koirasi haavat paranevat!


      • se edellinen
        Wendigo... kirjoitti:

        Ymmärrän sen, että jos tietää koiransa olevan vihamielinen muita kohtaan niin ei pidä tuoda aitaukseen. Minun koirani ei ollu koskaan aikaisemmin hyökännyt kenenkään kimppuun tai osoittanut olevansa aggressiivinen. 2v oli silloin kun kävi aitauksessa kiinni toiseen koiraan ilman mitään varoitusmerkkiä. Minua silti alettiin syyttämään vaikka kuinka yritin selittää, että ei ole koskaan käynyt kiinni kehenkään ja aina on ollut lempeä luonne. Koulutettu on ja tottelee hyvin. Mutta koira on eläin ja toimii luontaisten vaistojen varassa. Ihminen ei kaikkea pysty aina hallitsemaan, vaikka kuinka yrittää luontoa uhmata. Aina ei ole kiinni omistajasta enkä vieläkään ymmärrä mitä siinä tapahtui. Edellisellä kerralla se tosin joutui muiden koirien rääkkäämäksi jolloin lähdimme välittömästi pois. En kuitenkaan osannut odottaa, että se sai traumoja siitä. Ehkä sen vuoksi se siis hyökkäsi koska oli peloissaan, mutta pidin kyllä taukoa edellisestä kerrasta melkein kuukauden. Jotakin se jännitti tai oli hieman epävarman oloinen siinä ennen kuin hyökkäsi. Mutta kun ei ole koskaan tehnyt sellaista niin ei voinut ennakoida. Harmittaa silti, että minusta tehtiin syypää ja haukuttiin pystyyn. No en ole siellä aitauksessa enää käynyt aikoihin enkä mene kyllä mihinkään muuhunkaan aitaukseen. Parempi vaan lenkittää ja touhuta koiran kanssa muuten, että saa fyysistä energiaa kulutettua ja aivoille työtä. En ota mitään riskiä enää. Toisaalta kiinnostaisi tietää, että onko koirastani oikeasti tullut aggressiivinen muita koiria kohtaan vai oliko se vain hetkellistä. Mutta tosiaan ei riskejä.

        Uskon kyllä sen, että sinun koiraasi käyneen koiran omistaja tiesi sen olevan aggressiivinen muita kohtaan, mutta halusin vain sanoa, että joskus sattuu yllätyksiä vaikka kuinka on tehnyt parhaansa koiran kouluttamisessa. Koira kuten ihminenkin voi erilaisissa tilanteissa käyttäytyä odottamattomasti varsinkin jos on jotain pelättävää tai stressattavaa. Toivotaan, että koirasi haavat paranevat!

        *"Uskon kyllä sen, että sinun koirasi kimppuun käyneen koiran omistaja tiesi sen olevan aggressiivinen muita kohtaan"


      • puistotätinen
        se edellinen kirjoitti:

        *"Uskon kyllä sen, että sinun koirasi kimppuun käyneen koiran omistaja tiesi sen olevan aggressiivinen muita kohtaan"

        koirapuistot on laiskoille ihmisille tarkoitettu paikka. joutais poistaa koko puistot


      • Puistot ok
        puistotätinen kirjoitti:

        koirapuistot on laiskoille ihmisille tarkoitettu paikka. joutais poistaa koko puistot

        Koirapuistot ovat hyviä paikkoja metsästysviettisen nuoren koiran vapaana pitoon. Käyn usein ennen lenkkiä heittelemässä palloa(siis jos puisto tyhjä enkä myöskään helteellä juoksuta) ja sillai koira on sitten rauhallisempi hihnassa lenkillä.

        Eilen illalla kävin juoksuttamassa sitä, kun oli jo viileää klo 23 jälkeen. Meillä oli mukana saippuakuplapuhallin ja koira sai hyppiä ja loikkia kuplien perässä. Aamulla lenkki olikin sitten huomattavasti rauhallisempi kuin yleensä. Koirani, 9kk, on salukin ja huskyn sekoitus ja tosi villi.

        Toisten koirien sekaan en ole sitä vielä vienyt, sillä se on ollut vähän arka pennusta asti. Ainoastaan siskon kahden koiran kanssa se on saanut temmeltää ja ne ovatkin nykyään sen "parhaat kaverit" =D


      • .........
        Wendigo... kirjoitti:

        Ymmärrän sen, että jos tietää koiransa olevan vihamielinen muita kohtaan niin ei pidä tuoda aitaukseen. Minun koirani ei ollu koskaan aikaisemmin hyökännyt kenenkään kimppuun tai osoittanut olevansa aggressiivinen. 2v oli silloin kun kävi aitauksessa kiinni toiseen koiraan ilman mitään varoitusmerkkiä. Minua silti alettiin syyttämään vaikka kuinka yritin selittää, että ei ole koskaan käynyt kiinni kehenkään ja aina on ollut lempeä luonne. Koulutettu on ja tottelee hyvin. Mutta koira on eläin ja toimii luontaisten vaistojen varassa. Ihminen ei kaikkea pysty aina hallitsemaan, vaikka kuinka yrittää luontoa uhmata. Aina ei ole kiinni omistajasta enkä vieläkään ymmärrä mitä siinä tapahtui. Edellisellä kerralla se tosin joutui muiden koirien rääkkäämäksi jolloin lähdimme välittömästi pois. En kuitenkaan osannut odottaa, että se sai traumoja siitä. Ehkä sen vuoksi se siis hyökkäsi koska oli peloissaan, mutta pidin kyllä taukoa edellisestä kerrasta melkein kuukauden. Jotakin se jännitti tai oli hieman epävarman oloinen siinä ennen kuin hyökkäsi. Mutta kun ei ole koskaan tehnyt sellaista niin ei voinut ennakoida. Harmittaa silti, että minusta tehtiin syypää ja haukuttiin pystyyn. No en ole siellä aitauksessa enää käynyt aikoihin enkä mene kyllä mihinkään muuhunkaan aitaukseen. Parempi vaan lenkittää ja touhuta koiran kanssa muuten, että saa fyysistä energiaa kulutettua ja aivoille työtä. En ota mitään riskiä enää. Toisaalta kiinnostaisi tietää, että onko koirastani oikeasti tullut aggressiivinen muita koiria kohtaan vai oliko se vain hetkellistä. Mutta tosiaan ei riskejä.

        Uskon kyllä sen, että sinun koiraasi käyneen koiran omistaja tiesi sen olevan aggressiivinen muita kohtaan, mutta halusin vain sanoa, että joskus sattuu yllätyksiä vaikka kuinka on tehnyt parhaansa koiran kouluttamisessa. Koira kuten ihminenkin voi erilaisissa tilanteissa käyttäytyä odottamattomasti varsinkin jos on jotain pelättävää tai stressattavaa. Toivotaan, että koirasi haavat paranevat!

        Tiedän, että jos veisin omani koirapuistoon, niin joku hyökkäisi takuulla, ja olisi ihan yllätys mahdollisesti hyökkääjän omistajalle. No, en vie, mutta eka kerran se tapahtum a oli meillekin yllätys, ja luultiin sattumaksi ja huonoksi tuuriksi. Kun ilmiö toistui toisen koiran kohdalla, niin Lähdettiin etsimään selitystä ja apua. No apua ei saatu, mutta selitys kyllä. Koiran loppuiän täytyy nyt olla varuillaan jollain lailla, ja esim. koirapuistoihin ei mennä lainkaan. Aina ne hyökkäykset eivät tarvitse ihmisen nähtävää syytä. Koiramaailmassa on sääntöjä, ja hyvinkin pieni signaali voi aiheuttaa hyökkäyksen.

        Yhden hyökkäyksen jälkeen kannattaa tarkkailla koiran käytöstä salaa, mutta tarkasti. Esim reaktioita hajuihin, tiettyihin paikkoihin tms... On paljon asioita, joita koira aistii, ja ihminen ei. Vasta kun keksii käytöksen syyn, sitä voi tehokkaasti korjata. Vahinkoja tapahtuu, ja tärkeintä on estää niiden toistuminen. Helposti vaan ihminen alkaa itse jännittämään, ja koira aistii sen, ja se taas lisää sen epävarmuutta ja kierre on valmis.


      • h2
        puistotätinen kirjoitti:

        koirapuistot on laiskoille ihmisille tarkoitettu paikka. joutais poistaa koko puistot

        koirapuistoissa on ihan hyvä käydä. koirat tykkää.


      • marianneK
        D O G kirjoitti:

        Juu, tietenkin on 99% omistajasta kiinni mitä koira tekee/saa aikaan....sepä se juuri onkin. Vastuuntuntoinen ja aivot omaava omistaja vastaa koiransa tekemisistä, ja pitää koirastaan huolta, sekä muista yrittäen välttää tuollaiset tilanteet...mutta tosiaan näitä aivovammaisiakin löytyy, niinkuin joka asiassa.
        Eiköhän joka kaupungin koirapuistoissa ole samat säännöt, että ei vihaista koiraa, ja omistaja vastaa, yms, mutta nämä säännöt ovat siis pelkkä "ohjeistus", ei velvoite josta lailliseen (korvaus)vastuuseen saadaan. Jos kadulla/muualla kaupungilla käy vastaavaa, niin sitten ilmeisesti eri juttu. Todella epäoikeudenmukaista.
        Hauva tuossa nyt viettää toipilasaikaa ja odotellaan haavojen parantumista, lähipäivinä uudestaan lääkäriin tarkastukseen onko ok, kun tikkilangat alkaneet sojottaa itekseen...*huoh*. Ja omasta pussista kaikki. Pääasia on tietenkin se, että hauva toipuu ja tulee kuntoon, ei se rahalla parane, mutta tuo hyökkääjäomistajan paska asenne vaikuttaa mielialaan ym aika paljon....

        En tajua tuota miten koiran omistaja on voinut jättää korvaamatta teille lääkärikulut. Jos oma koirani kävisi toisen kimppuun niin en vois yötäni nukkua jos en olisi tehnyt voitavaani jotta asia olisi toiselle edes jotenkin hyvitetty.

        Tarpeeksi kamalaa se, että se oma koirasi on nyt kipeä. Edes lekurikulut olisi se toinen voinut maksaa, olipa se lain määräämää tai ei.


      • puistoilija
        puistotätinen kirjoitti:

        koirapuistot on laiskoille ihmisille tarkoitettu paikka. joutais poistaa koko puistot

        Ei ne oo laiskoille tarkoitettu vaan ihmisille jotka haluaa koiristansa sosiaalisia. Kyllä koiran pitää päästä leikkimään toisten koirien kanssa! Paitsi tietenkin jos ei osaa käyttäytyä..


      • bernit<3
        Wendigo... kirjoitti:

        Ymmärrän sen, että jos tietää koiransa olevan vihamielinen muita kohtaan niin ei pidä tuoda aitaukseen. Minun koirani ei ollu koskaan aikaisemmin hyökännyt kenenkään kimppuun tai osoittanut olevansa aggressiivinen. 2v oli silloin kun kävi aitauksessa kiinni toiseen koiraan ilman mitään varoitusmerkkiä. Minua silti alettiin syyttämään vaikka kuinka yritin selittää, että ei ole koskaan käynyt kiinni kehenkään ja aina on ollut lempeä luonne. Koulutettu on ja tottelee hyvin. Mutta koira on eläin ja toimii luontaisten vaistojen varassa. Ihminen ei kaikkea pysty aina hallitsemaan, vaikka kuinka yrittää luontoa uhmata. Aina ei ole kiinni omistajasta enkä vieläkään ymmärrä mitä siinä tapahtui. Edellisellä kerralla se tosin joutui muiden koirien rääkkäämäksi jolloin lähdimme välittömästi pois. En kuitenkaan osannut odottaa, että se sai traumoja siitä. Ehkä sen vuoksi se siis hyökkäsi koska oli peloissaan, mutta pidin kyllä taukoa edellisestä kerrasta melkein kuukauden. Jotakin se jännitti tai oli hieman epävarman oloinen siinä ennen kuin hyökkäsi. Mutta kun ei ole koskaan tehnyt sellaista niin ei voinut ennakoida. Harmittaa silti, että minusta tehtiin syypää ja haukuttiin pystyyn. No en ole siellä aitauksessa enää käynyt aikoihin enkä mene kyllä mihinkään muuhunkaan aitaukseen. Parempi vaan lenkittää ja touhuta koiran kanssa muuten, että saa fyysistä energiaa kulutettua ja aivoille työtä. En ota mitään riskiä enää. Toisaalta kiinnostaisi tietää, että onko koirastani oikeasti tullut aggressiivinen muita koiria kohtaan vai oliko se vain hetkellistä. Mutta tosiaan ei riskejä.

        Uskon kyllä sen, että sinun koiraasi käyneen koiran omistaja tiesi sen olevan aggressiivinen muita kohtaan, mutta halusin vain sanoa, että joskus sattuu yllätyksiä vaikka kuinka on tehnyt parhaansa koiran kouluttamisessa. Koira kuten ihminenkin voi erilaisissa tilanteissa käyttäytyä odottamattomasti varsinkin jos on jotain pelättävää tai stressattavaa. Toivotaan, että koirasi haavat paranevat!

        berninpaimenkoira uros, joka tykkäsi muista koirista eikä ikinä edes haukkunu vaikka toinen koira sille haukkui. Yksi kerta sitten oltiin lenkillä ja vastaan tuli rotikka ja koirat saivat toisiaan haistella ja tutustua, mutta yhtäkkiä rotikka pillastui ja alkoi raivoamaan, ei onneksi käynyt päälle(tai ehtinyt). No me liuettiin nopeasti pois. Seuraavana päivänä mentiin samaa lenkkiä ja samassa kohdassa missä edellisenä päivänä tavattiin rotikka, oli tulossa vastaan samankokoinen rotikan näköinen koira ja kun minun koira näki sen se pinkas kohti ja alkoi murista. luuli sitä samaksi koiraksi. sain sen onneksi pidettyä ja sitten huomasi että hups, eri koira. todellakaan ei ole aina omistajasta kiinni, miten koira reagoi. (enkä puolustele aloituksessa olevan hyökkäjäkoiran omistajaa, todellaki sen vika jos ennenki tapahtunu eikä suostu korvaan mitään, ass.)


      • ....
        puistotätinen kirjoitti:

        koirapuistot on laiskoille ihmisille tarkoitettu paikka. joutais poistaa koko puistot

        ihan samaa mieltä koirat tarvitsee kunnon liikuntaa eikä mitää hemmetin koirapuistoja..älkää ihmiset ottako koiria jos että jaksa niitä teän läskejä liikuttaa tai muutenkaan että ne on teillä vain ollakseen!!


      • öjhpyf
        Wendigo... kirjoitti:

        Ymmärrän sen, että jos tietää koiransa olevan vihamielinen muita kohtaan niin ei pidä tuoda aitaukseen. Minun koirani ei ollu koskaan aikaisemmin hyökännyt kenenkään kimppuun tai osoittanut olevansa aggressiivinen. 2v oli silloin kun kävi aitauksessa kiinni toiseen koiraan ilman mitään varoitusmerkkiä. Minua silti alettiin syyttämään vaikka kuinka yritin selittää, että ei ole koskaan käynyt kiinni kehenkään ja aina on ollut lempeä luonne. Koulutettu on ja tottelee hyvin. Mutta koira on eläin ja toimii luontaisten vaistojen varassa. Ihminen ei kaikkea pysty aina hallitsemaan, vaikka kuinka yrittää luontoa uhmata. Aina ei ole kiinni omistajasta enkä vieläkään ymmärrä mitä siinä tapahtui. Edellisellä kerralla se tosin joutui muiden koirien rääkkäämäksi jolloin lähdimme välittömästi pois. En kuitenkaan osannut odottaa, että se sai traumoja siitä. Ehkä sen vuoksi se siis hyökkäsi koska oli peloissaan, mutta pidin kyllä taukoa edellisestä kerrasta melkein kuukauden. Jotakin se jännitti tai oli hieman epävarman oloinen siinä ennen kuin hyökkäsi. Mutta kun ei ole koskaan tehnyt sellaista niin ei voinut ennakoida. Harmittaa silti, että minusta tehtiin syypää ja haukuttiin pystyyn. No en ole siellä aitauksessa enää käynyt aikoihin enkä mene kyllä mihinkään muuhunkaan aitaukseen. Parempi vaan lenkittää ja touhuta koiran kanssa muuten, että saa fyysistä energiaa kulutettua ja aivoille työtä. En ota mitään riskiä enää. Toisaalta kiinnostaisi tietää, että onko koirastani oikeasti tullut aggressiivinen muita koiria kohtaan vai oliko se vain hetkellistä. Mutta tosiaan ei riskejä.

        Uskon kyllä sen, että sinun koiraasi käyneen koiran omistaja tiesi sen olevan aggressiivinen muita kohtaan, mutta halusin vain sanoa, että joskus sattuu yllätyksiä vaikka kuinka on tehnyt parhaansa koiran kouluttamisessa. Koira kuten ihminenkin voi erilaisissa tilanteissa käyttäytyä odottamattomasti varsinkin jos on jotain pelättävää tai stressattavaa. Toivotaan, että koirasi haavat paranevat!

        Omistan alaskanmalamuutin (uros), jolla on äärimmäisen vahva laumansuojeluvaisto, eikä siis sulata muita uroksia (muutamaa poikkeusta lukuunottamatta). Koira ei ole ollenkaan vihainen, mutta vaisto käskee suojella laumaa. Koirani on tunnetun kasvattajan kouluttama eikä sitä ole kohdeltu kaltoin eli ei mikään luonnevikainen. Sama juttu on naarasmalamuuttien kanssa eli ne ei hyväksy samaa sukupuolta olevia koiria. Ei ole mukavaa kuulla tappouhkauksia lenkillä jos sattuu vastaan tulemaan joku muu uros, käynkin lenkillä paikoissa, joissa on mahdollisimman vähän muita koiria tai koiria, jotka tunnen ja jotka ovat narttuja. Ongelmaksi on vain muodostunut eräs naapuri, jolla on uroskoira, sillä tällä miehellä on joku pakkomielle yrittää aina osua lenkille samaan aikaan, seuraa perässä ja kiristää kävelytahtia, jotta meidän koira ärähtäisi ja hän saisi taas uhata tappamisella. Itselläni ei ole mitään ongelmaa pidellä isoa rähisevää koiraa, joten se ei pääse hyökkäämään yhdenkään koiran kimppuun. Eli älkää hyvät ihmiset heti tuomitko, ei omistajaa, koiraa tai rotua!
        Omistan myös ranskanbulldogin. Tämän päälle hyökkäsi iso mastiffi tuossa taannoin ja luonne muuttui laakista. Rähisee kaikille muille koirille ja näykkii jos pääsee lähelle, aiemmin ei siis näin tehnyt. Huippu oli se että mastiffin omistajalla itsellään oli ranskanbulldoggi myös. Kysyin mieheltä saako oma koirani tulla moikkaamaan hänen koiriaan ja mies vastasi että toki, nämä ovat todella kilttejä koiria. Ja seuraavaksi olikin bulla mastiffin hampaissa. Juttelin muutaman muun koiranomistajan kanssa täällä ja samainen koira on käynyt monen koiran kimppuun. Mies on kaikenkukkuraksi juoppo ja talvisin mastiffi vetää juopunutta omistajaansa perässään miten lystää. Ihmiset voisivat ottaa koiran, jonka varmasti pystyvät hallitsemaan!


      • 2xpilkut
        Suojelen omaani kirjoitti:

        Ottakaa selvään ennen portin avaamista millainen tapaus slellä puistossa jo on. Usein vihaisuus näkyy nopeasti jo aidan läpi ja omistajan käytöksestäkin voi jotain päätellä.
        Itse käyn puistoissa vain kun ne ovat tyhjänä ja lähden heti pois, kun joku muu sinne pyrkii. Omaani on purrut lammaskoiranarttu, joka purrut useita muitakin, mutta se omistaja tuo silti koiransa vaan puistoon eikä välitä muista. En luota enää kehenkään, vaan lähden aina pois.

        Minulla 2 Dalmista.Asun Hesassa.Mun koirat on kaikkien kaa ok mut puistoon kun mennään varmistetaan ettei yks tietty tanskandoggi oo paikalla.Nää vihaa toisiaan.Tää tanskandoggikin tulee muiden kaa toimeen mutta ei mun koirien kaa ja päinvastoin.Ja on tiedettävä milloin ei voi puistoon mennä ja mentävä vaik myöhemmin.Koirapuisto on koirien leikkikenttä eikä tappelupaikka.Vain sopuisat keskenään.Ja kyllä pennunkin kaa voi mennä kun on itse koko ajan valmiina jos tulee kärhämää.


      • tiedoksi vain
        bernit<3 kirjoitti:

        berninpaimenkoira uros, joka tykkäsi muista koirista eikä ikinä edes haukkunu vaikka toinen koira sille haukkui. Yksi kerta sitten oltiin lenkillä ja vastaan tuli rotikka ja koirat saivat toisiaan haistella ja tutustua, mutta yhtäkkiä rotikka pillastui ja alkoi raivoamaan, ei onneksi käynyt päälle(tai ehtinyt). No me liuettiin nopeasti pois. Seuraavana päivänä mentiin samaa lenkkiä ja samassa kohdassa missä edellisenä päivänä tavattiin rotikka, oli tulossa vastaan samankokoinen rotikan näköinen koira ja kun minun koira näki sen se pinkas kohti ja alkoi murista. luuli sitä samaksi koiraksi. sain sen onneksi pidettyä ja sitten huomasi että hups, eri koira. todellakaan ei ole aina omistajasta kiinni, miten koira reagoi. (enkä puolustele aloituksessa olevan hyökkäjäkoiran omistajaa, todellaki sen vika jos ennenki tapahtunu eikä suostu korvaan mitään, ass.)

        Kyseisen rotikan omistajan olisi tullut alistaa koira jonka jälkeen teidän olisi pitänyt hetki olla rauhassa paikallaan.Koirallesi jäi huono kokemus tuosta tapahtumasta koska lähdit tilanteesta pois.
        Huomioikaa myös ihmiset että paras tapa tutustuttaa vieraat koirat keskenään on rinnakkain ei koskaan kasvotusten!


      • Anonyymi

    • lakksalksöas

      Soitin poliisille ja kysyin asiaa. Sieltä sanottiin, että hyökkääjäkoiran omistaja on ehdottomasti korvausvelvollinen ja hänen tulisi maksaa eläinlääkärikulut vähintään riippumatta siitä missä tapaus on sattunut. Oli aitauksessa koirat vapaana tai ei. Sanoi myös siitä, että käräjäoikeuteen voi asian viedä, mutta se tosiaan on kallista lystiä, mutta kuullemma on hyvinkin mahdollista että sille toiselle tulisi sakot ja vahingonkorvauskustannukset.

      • one_way

        olkaa varovaisia ,jos käräjäoikeuteen viette asian ,sillä voip käydä niin että syytömästä osa puolesta tulee se syyllinen,jos hyökkäävän koiran omistaja onkin Rahamies ,hänellä kun on varaa ottaa paras asianajaja.


      • D O G

        No juu, siis hyökkääjän kyllä "tulisi maksaa" nämä kulut, mutta mulle sanottiin että puiston jossa ovat vapaana ollessa kyseessä rikoslaki ei siihen puutu, vaan juuri omalla kustannuksella siviiliasiana menisi oikeuteen....että ennemmin ei pysty pakottamaan/velvoittamaan, ellei sieltä sitten sellainen tuomarin päätös tule. Että mikään viranomainen ei asiaa ala hoitamaan, jollen itse palkkaa. Mutta takuulla siis tommosesta jotain kustannuksia ainakin tulisi oikeudenkäynneistä myös itselle, ja se ei tosiaan ole halpaa lystiä, ja jos huonosti käy, vastapuoli onnistuu esim valehtelemaan ties mitä tms, niin pahimmassa tapauksessa jää ne kaikki kulut itselleen. Ja ei ole varaa alkaa kokeilemaan.
        Jos jossain kadulla/torilla kävellessä koira käy kimppuun ja puree, niin sitten kai valtion puolesta tulisi oikeudenkäynnit yms (?)
        Tälläinen vastaus siis minulle ainakin poliisilaitokselta annettiin.


      • D O G
        D O G kirjoitti:

        No juu, siis hyökkääjän kyllä "tulisi maksaa" nämä kulut, mutta mulle sanottiin että puiston jossa ovat vapaana ollessa kyseessä rikoslaki ei siihen puutu, vaan juuri omalla kustannuksella siviiliasiana menisi oikeuteen....että ennemmin ei pysty pakottamaan/velvoittamaan, ellei sieltä sitten sellainen tuomarin päätös tule. Että mikään viranomainen ei asiaa ala hoitamaan, jollen itse palkkaa. Mutta takuulla siis tommosesta jotain kustannuksia ainakin tulisi oikeudenkäynneistä myös itselle, ja se ei tosiaan ole halpaa lystiä, ja jos huonosti käy, vastapuoli onnistuu esim valehtelemaan ties mitä tms, niin pahimmassa tapauksessa jää ne kaikki kulut itselleen. Ja ei ole varaa alkaa kokeilemaan.
        Jos jossain kadulla/torilla kävellessä koira käy kimppuun ja puree, niin sitten kai valtion puolesta tulisi oikeudenkäynnit yms (?)
        Tälläinen vastaus siis minulle ainakin poliisilaitokselta annettiin.

        Niin neuvoivat myös että ensin olisi voinut yrittää sovittelua valtion sovittelutoimistossa, joka ei olisi maksanut minulle mitään, mutta kun tämä toinen osapuoli teki kantansa erittäin selväksi, että ei missään tapauksessa takuulla maksa senttiäkään kuluista, jos ei viranomaisen päätös häntä väkisin velvoita...hänen kantansa oli että kohtuutonta vaatia häneltä euroakaan, ei hänelle kuulu mitä koirat siellä tekevät, että omalla vastuulla tulitte, ja kyseessä on vain pelkkä koira, niin mitä sitten.........sanoi ihminen joka koiranomistaja kuitenkin myös. Niin että ei tarvinut sovittelua yrittää.
        Verenpaine alkaa nousta taas kun kirjoittaa/muistelee tuota, joten lopetan tähän....!!


      • piiripienipyörii
        D O G kirjoitti:

        Niin neuvoivat myös että ensin olisi voinut yrittää sovittelua valtion sovittelutoimistossa, joka ei olisi maksanut minulle mitään, mutta kun tämä toinen osapuoli teki kantansa erittäin selväksi, että ei missään tapauksessa takuulla maksa senttiäkään kuluista, jos ei viranomaisen päätös häntä väkisin velvoita...hänen kantansa oli että kohtuutonta vaatia häneltä euroakaan, ei hänelle kuulu mitä koirat siellä tekevät, että omalla vastuulla tulitte, ja kyseessä on vain pelkkä koira, niin mitä sitten.........sanoi ihminen joka koiranomistaja kuitenkin myös. Niin että ei tarvinut sovittelua yrittää.
        Verenpaine alkaa nousta taas kun kirjoittaa/muistelee tuota, joten lopetan tähän....!!

        Ikävää kun tälläistä sattuu,ja kaikille ihmisille ei todellakaan saisi antaa koiraa.Minusta on vääriin,että jos tiedostaa koiransa olevan aggressiivinen muita koiria kohtaan.Niin siltikin on niin välinpitämätön, ja vastuuntunnoton että riskeeraa muiden koirien/koiranomistajien turvallisuuden.Minun mielestäni koira puistoon ei saisi suin päin rynnätä,vaan antaa koirien ensin haistella toisiaan aidan läpi.Se kertoo jo paljon,jos osaa lukea koiraansa,ja koiran kehon kieltä.Kaikki koirat eivät vain tule toimeen keskenään, ja eri roduilla on myös erinlaiset tavat leikkiä esim.Paimenkoirat tykkäävät leikkiä eniten ns.hippaa,ja terrierit ovat paljon fyysisempiä.Tässä voi koirien kesken syntyä väärin käsitys,koska on erinlaiset tavat leikkiä.Eikä toinen välttämättä ymmärrä toistaan.Omistajana kuuluu arvioda tilanne,katsoa oman koiran eleitä,katsoa miten omistaja käsittelee/komentaa koiraansa,kuunteleeko koira,katsoa koko eroa,ja myös ikäeroa, jos tilanne tuntuu vähääkään uhkaavalta kannattaa,sillä kertaa odottaa vuoroaan aidan toisella puolella :) Monesti jos koirat ovat muutaman kerran saaneet tutustua toisiinsa aidan läpi nuuskuttamalla,ja kehonkieli on ollut positiivista.Voisi uskoa että ne tulevat toimeen,ja päästää ne turvallisesti leikkimään.


      • koiranomistaja 10 v
        piiripienipyörii kirjoitti:

        Ikävää kun tälläistä sattuu,ja kaikille ihmisille ei todellakaan saisi antaa koiraa.Minusta on vääriin,että jos tiedostaa koiransa olevan aggressiivinen muita koiria kohtaan.Niin siltikin on niin välinpitämätön, ja vastuuntunnoton että riskeeraa muiden koirien/koiranomistajien turvallisuuden.Minun mielestäni koira puistoon ei saisi suin päin rynnätä,vaan antaa koirien ensin haistella toisiaan aidan läpi.Se kertoo jo paljon,jos osaa lukea koiraansa,ja koiran kehon kieltä.Kaikki koirat eivät vain tule toimeen keskenään, ja eri roduilla on myös erinlaiset tavat leikkiä esim.Paimenkoirat tykkäävät leikkiä eniten ns.hippaa,ja terrierit ovat paljon fyysisempiä.Tässä voi koirien kesken syntyä väärin käsitys,koska on erinlaiset tavat leikkiä.Eikä toinen välttämättä ymmärrä toistaan.Omistajana kuuluu arvioda tilanne,katsoa oman koiran eleitä,katsoa miten omistaja käsittelee/komentaa koiraansa,kuunteleeko koira,katsoa koko eroa,ja myös ikäeroa, jos tilanne tuntuu vähääkään uhkaavalta kannattaa,sillä kertaa odottaa vuoroaan aidan toisella puolella :) Monesti jos koirat ovat muutaman kerran saaneet tutustua toisiinsa aidan läpi nuuskuttamalla,ja kehonkieli on ollut positiivista.Voisi uskoa että ne tulevat toimeen,ja päästää ne turvallisesti leikkimään.

        Hei ottakaa koiran kanssa lenkille mukaanne pieni hiuslakkapullo tai pippurisumutin joita saa ainakin netistä tilattua. Kun koiranne päälle hyökätään eikun hyökkääjän silmiin sumuttimella ja täysiä koska eihän siinä muutakaan voi kun on kerta noin tyhmiä koiranomistajia etteivät saa/ osaa kouluttaa koiriansa ja pitävät niitä kuitenkin irti. Voi käyttää myös tyhmille koiranomistajille jos tulevat liian agressiiviseksi ja lähelle. Kännykkä jossa kamera myös aina mukana niin voi ottaa todisteeksi kuvia jos joutuu käräjille viemään asian. Turvallisia lenkkejä kaikille toivoen ja vahingosta viisastuu toivottavasti,


      • varovasti elämässä,
        D O G kirjoitti:

        No juu, siis hyökkääjän kyllä "tulisi maksaa" nämä kulut, mutta mulle sanottiin että puiston jossa ovat vapaana ollessa kyseessä rikoslaki ei siihen puutu, vaan juuri omalla kustannuksella siviiliasiana menisi oikeuteen....että ennemmin ei pysty pakottamaan/velvoittamaan, ellei sieltä sitten sellainen tuomarin päätös tule. Että mikään viranomainen ei asiaa ala hoitamaan, jollen itse palkkaa. Mutta takuulla siis tommosesta jotain kustannuksia ainakin tulisi oikeudenkäynneistä myös itselle, ja se ei tosiaan ole halpaa lystiä, ja jos huonosti käy, vastapuoli onnistuu esim valehtelemaan ties mitä tms, niin pahimmassa tapauksessa jää ne kaikki kulut itselleen. Ja ei ole varaa alkaa kokeilemaan.
        Jos jossain kadulla/torilla kävellessä koira käy kimppuun ja puree, niin sitten kai valtion puolesta tulisi oikeudenkäynnit yms (?)
        Tälläinen vastaus siis minulle ainakin poliisilaitokselta annettiin.

        Koirapuistoon mennessä ja siellä ollessa pitää seurata erittäin tarkkaan mahdollisia muita koiria. Itse en mene kuin tyhjään puistoon tai korkeintaan jos on jokin muu samankokoinen yksilö. Silloinkin puhuttelen ensin koiran isäntää ja jos isäntä vaikuttaa täyspäiseltä, niin lasken varovasti koirani irti. Mutta puistoissa käy näitä latvakakkosia joilla itsetunnon nostamiseksi jokin iso ja herkkäluonteinen koira. Lähes aina aivan väärissä käsissä. Silloin on viisainta pysyä tai lähteä pois.

        Käräjille ei pidä lähteä missään asiassa eikä koskaan. Se on aivan vihoviimeinen keino. Siellä ei asioita ratkaista sen perusteella kuka on oikeassa ja kuka väärässä, vaan sen, mitä pystyy näyttämään.
        Käräjillä saadaan asiat käännettyä aivan päälaelleen. Kallispalkkaiset riitelyn ammattilaiset tuovat kaikenkarvaisia "konsulttilausuntoja" joilla mustakin saadaan näyttämään valkoiselta. Sillä ei ole mitään tekemistä oikeuden saamisen kanssa. Lopulta usein riita-asioissa kulut tuomitaan puoliksi. Ja niitä kuluja on paljon enemmän kuin asian alkuperäinen merkitys oli. Olen parissa jutussa ollut asiantuntijatodistajana. Älkää hyvät ihmiset lähtekö käräjöimään vaan nielkää kiukkunne. Niin viisas tekee.


      • toimitaan
        piiripienipyörii kirjoitti:

        Ikävää kun tälläistä sattuu,ja kaikille ihmisille ei todellakaan saisi antaa koiraa.Minusta on vääriin,että jos tiedostaa koiransa olevan aggressiivinen muita koiria kohtaan.Niin siltikin on niin välinpitämätön, ja vastuuntunnoton että riskeeraa muiden koirien/koiranomistajien turvallisuuden.Minun mielestäni koira puistoon ei saisi suin päin rynnätä,vaan antaa koirien ensin haistella toisiaan aidan läpi.Se kertoo jo paljon,jos osaa lukea koiraansa,ja koiran kehon kieltä.Kaikki koirat eivät vain tule toimeen keskenään, ja eri roduilla on myös erinlaiset tavat leikkiä esim.Paimenkoirat tykkäävät leikkiä eniten ns.hippaa,ja terrierit ovat paljon fyysisempiä.Tässä voi koirien kesken syntyä väärin käsitys,koska on erinlaiset tavat leikkiä.Eikä toinen välttämättä ymmärrä toistaan.Omistajana kuuluu arvioda tilanne,katsoa oman koiran eleitä,katsoa miten omistaja käsittelee/komentaa koiraansa,kuunteleeko koira,katsoa koko eroa,ja myös ikäeroa, jos tilanne tuntuu vähääkään uhkaavalta kannattaa,sillä kertaa odottaa vuoroaan aidan toisella puolella :) Monesti jos koirat ovat muutaman kerran saaneet tutustua toisiinsa aidan läpi nuuskuttamalla,ja kehonkieli on ollut positiivista.Voisi uskoa että ne tulevat toimeen,ja päästää ne turvallisesti leikkimään.

        oikein. Kumma homma, ettei ihmiset osaa käyttää päätään, vaan aina mennään koiran kanssa suinpäin vahinkoon. 60% pitäisi kieltää tai ottaa koirat pois kokonaan.

        Pitäisi koiranomistajillekkin saada pakollinen koirakortti, johon sisältyisi vakuutukset ja koirien säädökset ja määräykset eli miten koiraa kuuluu pitää ja mitä se tarvitsee.


      • Röväre 13
        one_way kirjoitti:

        olkaa varovaisia ,jos käräjäoikeuteen viette asian ,sillä voip käydä niin että syytömästä osa puolesta tulee se syyllinen,jos hyökkäävän koiran omistaja onkin Rahamies ,hänellä kun on varaa ottaa paras asianajaja.

        Minua ei haittaa vaikka oikeuteen meneeekin.Yhteiskunta maksaa ja ja vastapuoli saa vielä turpaan kunnolla.Tiedetään sen jälkeen missä omistaja asuu;))


      • just joo

        riippuu siitä mistä tappelu alko.


      • marianneK
        D O G kirjoitti:

        Niin neuvoivat myös että ensin olisi voinut yrittää sovittelua valtion sovittelutoimistossa, joka ei olisi maksanut minulle mitään, mutta kun tämä toinen osapuoli teki kantansa erittäin selväksi, että ei missään tapauksessa takuulla maksa senttiäkään kuluista, jos ei viranomaisen päätös häntä väkisin velvoita...hänen kantansa oli että kohtuutonta vaatia häneltä euroakaan, ei hänelle kuulu mitä koirat siellä tekevät, että omalla vastuulla tulitte, ja kyseessä on vain pelkkä koira, niin mitä sitten.........sanoi ihminen joka koiranomistaja kuitenkin myös. Niin että ei tarvinut sovittelua yrittää.
        Verenpaine alkaa nousta taas kun kirjoittaa/muistelee tuota, joten lopetan tähän....!!

        Niin, se oli vissiin se SINUN koira, joka on "pelkkä koira" - ainakin silloin kun hänen olisi pitänyt jotain maksaa...

        Jokin sakin hivutus tulisi kyseeseen tuollaisessa tapauksessa, mutta liittolaisia on vaikea löytää. Meillä päin ainakin jokainen haluaa pitää vaan omista asioistaa huolta ja jonkun yhteisen häirikön kuriin laittaminen ei ole kenellekään kovin tärkeää. Siis vaikka siitä häiriköstä jokainen kärsiikin.


      • ärsyttävää
        Röväre 13 kirjoitti:

        Minua ei haittaa vaikka oikeuteen meneeekin.Yhteiskunta maksaa ja ja vastapuoli saa vielä turpaan kunnolla.Tiedetään sen jälkeen missä omistaja asuu;))

        Kuinka tyhmä ihminen voi olla, että edes leikillään uhkailee toista. Koittakaa nyt jotain tajuta!!!!


      • Mila1978
        koiranomistaja 10 v kirjoitti:

        Hei ottakaa koiran kanssa lenkille mukaanne pieni hiuslakkapullo tai pippurisumutin joita saa ainakin netistä tilattua. Kun koiranne päälle hyökätään eikun hyökkääjän silmiin sumuttimella ja täysiä koska eihän siinä muutakaan voi kun on kerta noin tyhmiä koiranomistajia etteivät saa/ osaa kouluttaa koiriansa ja pitävät niitä kuitenkin irti. Voi käyttää myös tyhmille koiranomistajille jos tulevat liian agressiiviseksi ja lähelle. Kännykkä jossa kamera myös aina mukana niin voi ottaa todisteeksi kuvia jos joutuu käräjille viemään asian. Turvallisia lenkkejä kaikille toivoen ja vahingosta viisastuu toivottavasti,

        En suosittele pippurisumutteen ostoa, nykyään sen luvaton hallussapito on rangaistavaa ampuma-aserikkomuksena eli verrattavissa aseeseen. Eli saa itse huomattavasti rankemmat sanktiot. Se hiuslakkapullo o parempi..

        Omakohtaisia kokemuksia on molempina osapuolina - 1,5v uros aikanaan kasvoi machoksi ja eräänä päivänä hyökkäsi entisen leikkikaverinsa kimpppuun, korvanlehti sillä repesi ja minä maksoin tietysti kulut.
        Oman koiran kimppuun on 2 kertaa hyökätty, toisella kertaa päästin omanikin vapaaksi ja saivat ottaa yhteen (oma koira siis puolustautua) koska hyökkääjän omistaja oli niin kaukana enkä yksin olisi saanut tilannetta loppumaan.
        Ja toisella kertaa potkin hyökkäävää koiraa aina sen hyökätessä. Oma koira oli pienempi eikä olisi pärjännyt hyökkääjälle.

        Muistuttaisin pienten koirien omistajia että älkää nostako sitä koiraa syliin - silloin joudut itsekin raatelun kohteeksi, keskity ennemmin pitämään hyökkääjä kaukana muuten koirastasi.

        Ja topicciin- tee ko omistajasta ilmoitus eläinsuojelu puolelle?


      • Puppeloinen

        Tais edellinen viestin laittaja olla se hyökkäävän koiran omistaja. Nyt yrittää viimeisenä keinona....


    • paskat pois.

      Sekin kyllä maksaa. Mutta sille rahalle saakin sitten vastinetta.

      • ...

        Jos ei tosiaan ole mitään vastuuta koirapuistossa niin seuraavalla kerralla kun näet saman koiran koirapuistossa, ota iso kivi, mielellään teräväreunainen, esim tiiliskivi ja käy lyömässä siltä koiralta kallo halki. Omistajalle voit sanoa että täällä koirapuistossa kun on viidakon laki niin välillä käy huonosti ja välillä vielä huonommin.


    • Tatu vaan

      Missä tää koirapuisto sijaitsee, niin osaa varoa?

    • Pylvis

      Koiran omistajia on monenlaisia kuten koiriakin. Koirien käyttäytymiselle on hyvin yksinkertaiset säännöt toisin kuin ihminen pystyy käyttäytymään hyvinkin arvaamattomasti. Kenenkään ei pitäisi omistaa koiraa, jos ei ymmärrä miksi se käyttäytyy niin kuin käyttäytyy. Jos koiralla on dominoivia tai jopa agressiivisia piirteitä niin pidettäköön se hallinnassa... poliisikin sen varmasti ymmärtää. Parempaa kesän jatkoa! :)

    • kdkdwdjwk

      että seuraavalla kerralla otat ja annat koiralle turpiin uuden tilanteen sattuessa.Sulla on oikeus puolustaa omaa koiraasi/omaisuuttasi.tuosta saat varmaan korkeintaan hätävarjelunliioittelusta syytteen.tai eläinrääkkäyksestä.mut summat tuskin hirveen isoja.

      • Kohtalotoveri

        kävi mulla Tampereella yhdessä koira puistossa, kun oman bernini kanssa menin puistoon.
        Puistossa oli hyvä hierarkia ja pienet leikkivä keskenään ja suuret keskenään, kunnes sinne tuli rotwailer narttu, joka rupesi leikkimään pomoa. Muut koirat eivät tätä hyväksyneet ja siitähän pikku hampaitten kalistelua tuli vähän väliä. Koiran omistaja vain sanoi että koira koittaa selvittää paikkansa tässä laumassa, vaikka se ei todella siltä vaikuttanut.

        Hetken tilanne jatkui näin ja saatuani tarpeeks ajattelin ottaa koirani ja lähteä toiseen puistoon. Siinä pyydettyäni koirani luokseni ja maate (Sama juttu aina kun poistutaan. Aina ensin maahan/istumaan portin viereen.) Niin yhtäkkiä tää rotikka narttu olikin sitten mun berniä niskassa kiinni ja tappeluhan siitä tuli!

        En tiedä mitä päässä liikkui, mutta väliin menin ja sain mittavia vahinkoja kylkiini kynsistä ja käsivarteeni rotikka neidin hampaista. Koirani kaulaa jouduttiin tikkaamaan, mutta kaiken kukkuraksi päästyämme aitauksesta ulos, rotikan omistaja pariskunta alkoi vaatia multa korvausta heidän koiransa pahoinpitelystä! (Rotikalle ei aiheutunut mitään fyysistä vammaa irrotettuani koirat ja selätettyäni rotikan)



        Että sattuuhan näitä tapauksia ja tuossakin tilanteessa poliisi sanoi samaa. Mitään ei kuulemma voi valtiollisesti tehdä, koska kumpikin koira oli vapaana! Loppujen lopuksi vein oikeuteen omalla kustannuksellani (opintotuki asumislisä ainoina tuloina)
        Ja onneksi oli todistajia! Siitähän Rotikan omistajat maksoivat sen liki 10 000 kuluja ja miedän lääkärikulut pienen summan kivusta ja särystä.

        Tuon jälkeen ei berniläiseni ole puistoissa enää maate mennyt. Muuten kyllä leikkii iloisesti muiden kanssa!

        Toivottavasti saatte asian selvitettyä!


      • 21
        Kohtalotoveri kirjoitti:

        kävi mulla Tampereella yhdessä koira puistossa, kun oman bernini kanssa menin puistoon.
        Puistossa oli hyvä hierarkia ja pienet leikkivä keskenään ja suuret keskenään, kunnes sinne tuli rotwailer narttu, joka rupesi leikkimään pomoa. Muut koirat eivät tätä hyväksyneet ja siitähän pikku hampaitten kalistelua tuli vähän väliä. Koiran omistaja vain sanoi että koira koittaa selvittää paikkansa tässä laumassa, vaikka se ei todella siltä vaikuttanut.

        Hetken tilanne jatkui näin ja saatuani tarpeeks ajattelin ottaa koirani ja lähteä toiseen puistoon. Siinä pyydettyäni koirani luokseni ja maate (Sama juttu aina kun poistutaan. Aina ensin maahan/istumaan portin viereen.) Niin yhtäkkiä tää rotikka narttu olikin sitten mun berniä niskassa kiinni ja tappeluhan siitä tuli!

        En tiedä mitä päässä liikkui, mutta väliin menin ja sain mittavia vahinkoja kylkiini kynsistä ja käsivarteeni rotikka neidin hampaista. Koirani kaulaa jouduttiin tikkaamaan, mutta kaiken kukkuraksi päästyämme aitauksesta ulos, rotikan omistaja pariskunta alkoi vaatia multa korvausta heidän koiransa pahoinpitelystä! (Rotikalle ei aiheutunut mitään fyysistä vammaa irrotettuani koirat ja selätettyäni rotikan)



        Että sattuuhan näitä tapauksia ja tuossakin tilanteessa poliisi sanoi samaa. Mitään ei kuulemma voi valtiollisesti tehdä, koska kumpikin koira oli vapaana! Loppujen lopuksi vein oikeuteen omalla kustannuksellani (opintotuki asumislisä ainoina tuloina)
        Ja onneksi oli todistajia! Siitähän Rotikan omistajat maksoivat sen liki 10 000 kuluja ja miedän lääkärikulut pienen summan kivusta ja särystä.

        Tuon jälkeen ei berniläiseni ole puistoissa enää maate mennyt. Muuten kyllä leikkii iloisesti muiden kanssa!

        Toivottavasti saatte asian selvitettyä!

        noinhan se just menee. normistihan toinen maksaa kulut ihan kiltisti, koska tuollainen on niin 100 varman helppo tapaus oikeudessa, joten ei ole järkeä lähteä sinen tappelemaan ja ottaa lisäkuluja. tavallaan siis tässä koiran omistaja vaan sanoo, että ei maksa ja koittaa välttyä näin kuluilta. saattaisi olla, että maksaisi kiltisti jo siinä vaiheessa, kun tulee kutsu lakitupaan, koska tietää että häviää kuitenkin. joskus kuitenkin voi käydä näin 'hyvä tuuri', että toinen ei vie asiaa eteenpäin ja säästyy maksuilta.


    • Sj

      Meilläpäin on ainakin tapana KYSYÄ ennen kuin päästää koirapuistoon muiden koirien kanssa omansa leikkimään, koskaan ei voi tietää miten vieraat koirat käyttäytyvät oman koiran kanssa. Ja tämä pureminen on taas koirien aivan luonnollista käyttäytymistä. Jos aiot lopettaa koiran joka käy toisen koiran kimppuun niin taitaa vähintään joka toinen koira tästä maasta hävitä.

      Luultavasti tässäkin oli taas joku pieni koira ja iso paha saksanpaimenkoira taustalla, ei auta ei.

      • KiltinKoiranOmistaja

        Se että sinun koirallesi muiden pureminen on täysin normaalia, ei tee siitä yleisesti normaalia, vähiten kaikesta hyväksyttävää. Olemme itse ahkeria puistokävijöitä, päivittäin ja koiraani ei ole koskaan purtu, kolme kertaa on ärjyen käyty päälle (säikäytetty pahasti). Ja siis satoja koiria ollaan kohdattu. Purevan koiran kanssa on pysyttävä puistosta poissa tai koulutettava rakkinsa paremmin. Säännötkin tämän sanovat portilla, jotkut eivät vain nähtävästi osaa lukea.


    • koiran omistaja

      se että koiran omistaja selviäs ilman korvaus velvoitteita. en tiedä onko paikka kunnasta kiinni mutta, etelä-pohjanmaalla kävi joku vuosi sitten niin että yksi iso koira kävi toisen koiran päälle ja sai pahaa jälkeä aikaiseksi niin siitä tuli poliisi tutkinta ja koiran omistaja joutui korvaamaan eläinlääkari kulut ja lääkkeet ja muut. suosittelen että meet uudestaan sinne poliisi asemalle.

    • ...

      Omistaja on aina vastuussa koirastaan. Poliisi nyt on resurssipulassa ja koittavat vältellä hommiaan, niitä on liikaa.

      Tosiasia on, että jollain on agressiivinen koira. Noh, se voi seuraavaksi purra vaikka lasta.

      Kora on osoittautunut todistettavasti luonnevikaiseksi, käy muitten eläjian kimppuun. Se pitää LOPETTAA. Näin se vain on. Jos omistaja ei sitä vapaaehtoisesti lopeta, se täytyy tehdä viranomaisten toimesta.

      Poliisi tosiaan on kusessa, liikaa hommia työmäärään nähden. Mutta yleistä vaaraa aiheuttava ja todistetusti agressiivisen koiran lopettaminen on viimekädessä niitten asia kuitenkin.

      Rahalliset korvaukset jne on hankalia. Oikeusteitse periminen on hankalaa, ja rahasummat symboolisia. Tässä ei kuitenkaan ole kyse loppujenlopuksi ollenkaan rahasta, käytöshäiriöisestä ja vaarallisesta eläimestä on.

      Mun mielestä asia menee niin, että sä et tule saamaan paljoakaan korvauksia, vaikka mikä oikeusprosessi tulee. Mutta se todistettavasti vaarallinen koira pitää yksinkertaisesti lopettaa. Näin se vain on.


      =DW=

      • JAIOJD

        Ensinäkin a: mitäs viet koiraas puistoon JA TOISEKSEEN ei se koira ihmisen päälle ole käynyt vaan sun HURTTAS päälle ja toden näköisesti siinä on käynyt niin että sun HURTTAS on ängänny liian lähelle tätä toista koiraa ja se on siitä suuttunut kaikki koirat kun ei tuu keskenään juttuun.
        Kannattaa nostaa kanne, häviät varmasti.


      • mfaodp
        JAIOJD kirjoitti:

        Ensinäkin a: mitäs viet koiraas puistoon JA TOISEKSEEN ei se koira ihmisen päälle ole käynyt vaan sun HURTTAS päälle ja toden näköisesti siinä on käynyt niin että sun HURTTAS on ängänny liian lähelle tätä toista koiraa ja se on siitä suuttunut kaikki koirat kun ei tuu keskenään juttuun.
        Kannattaa nostaa kanne, häviät varmasti.

        Joo näin on ei kaikki koirat tuu toisten kanssa juttuun, itselläni on tosi ihana koira ja ei varmaan tee kellekkään ihmiselle mitään pahaa mutta vieppä tuollaiseen koirapuistoon ja tuleepa toisen koira lähelle liian äkkiä mitään tutustumatta, niin se tappaa sen toisen koiran, kerran kävi melkein niin enkä minä ole korvausvelvollinen, koirani oli nukkumassa omassa rauhassa puistossa toinen koira tulee liian lähelle änkäytymään ja vielä kun huusin omistajalle ja varotin että älä tuu niin nopeesti koiras kanssa niin lähelle ja niinhän siinä käy toisella tottelematon koira ja juoksee suoraan toisen suuhun kun hölmö koira ei ees tajunnu vaikka minun koira varotti aikansa että pysy kaukana mä en nyt tykkää.


      • ...
        mfaodp kirjoitti:

        Joo näin on ei kaikki koirat tuu toisten kanssa juttuun, itselläni on tosi ihana koira ja ei varmaan tee kellekkään ihmiselle mitään pahaa mutta vieppä tuollaiseen koirapuistoon ja tuleepa toisen koira lähelle liian äkkiä mitään tutustumatta, niin se tappaa sen toisen koiran, kerran kävi melkein niin enkä minä ole korvausvelvollinen, koirani oli nukkumassa omassa rauhassa puistossa toinen koira tulee liian lähelle änkäytymään ja vielä kun huusin omistajalle ja varotin että älä tuu niin nopeesti koiras kanssa niin lähelle ja niinhän siinä käy toisella tottelematon koira ja juoksee suoraan toisen suuhun kun hölmö koira ei ees tajunnu vaikka minun koira varotti aikansa että pysy kaukana mä en nyt tykkää.

        "itselläni on tosi ihana koira ja ei varmaan tee kellekkään ihmiselle mitään pahaa"

        Yllä olevalla asenteella varustettu koiranomistaja on vaarallisin mahdollinen ja pitäisi laittaa välittömästä koiranpitokieltoon.

        99% ihmisten ja toisten koirien kimppuun käyvistä koirista on juuri näiden ihmisten, valitettavasti.


      • hurttajoo
        JAIOJD kirjoitti:

        Ensinäkin a: mitäs viet koiraas puistoon JA TOISEKSEEN ei se koira ihmisen päälle ole käynyt vaan sun HURTTAS päälle ja toden näköisesti siinä on käynyt niin että sun HURTTAS on ängänny liian lähelle tätä toista koiraa ja se on siitä suuttunut kaikki koirat kun ei tuu keskenään juttuun.
        Kannattaa nostaa kanne, häviät varmasti.

        tässä sen toisen koiran omistaja:D


      • Citykoiramies
        JAIOJD kirjoitti:

        Ensinäkin a: mitäs viet koiraas puistoon JA TOISEKSEEN ei se koira ihmisen päälle ole käynyt vaan sun HURTTAS päälle ja toden näköisesti siinä on käynyt niin että sun HURTTAS on ängänny liian lähelle tätä toista koiraa ja se on siitä suuttunut kaikki koirat kun ei tuu keskenään juttuun.
        Kannattaa nostaa kanne, häviät varmasti.

        Juuri tuon tyylin koiranomistajien takia itselläni on nykyisin aina pesäpallomaila auton takakontissa mukana. Mikäli sen toisen koiran omistaja selkeästi ei huomioi toisia, on tuollaisen toisten koirien päälle käyvien agressiivisten koirien lopetus tarhassa aika nopea toimenpide.
        Tiedän parikin tapausta, joissa henkilö on hankkinut itselleen koiran vain oman egon ja koiratappeluharrastuksen vuoksi. Koiratarhoissa on kuulema helppo käydä harjoituttamassa päällekäymistä. Surullista, kun kaikille muille tarhassakävijöille se on iloinen leikkihetki yhdessä lemmikin kanssa ja toiselle paikka haastaa lajikumppani.


      • pohj1s
        ... kirjoitti:

        "itselläni on tosi ihana koira ja ei varmaan tee kellekkään ihmiselle mitään pahaa"

        Yllä olevalla asenteella varustettu koiranomistaja on vaarallisin mahdollinen ja pitäisi laittaa välittömästä koiranpitokieltoon.

        99% ihmisten ja toisten koirien kimppuun käyvistä koirista on juuri näiden ihmisten, valitettavasti.

        Noinpa.

        Itselläni on pienehkö metsästyskoira, "kiltti" on, ei ole koskaan purrut muuta kuin ammuttua lintua tai luuta, tai muuta omaa syötäväänsä.
        Koirani on myös melko tottelevainen, olen muutamia kertoja uskaltanut päästää sen irti häkistään kun olen sisälle vienyt. Mutta eihän niistä koskaan voi olla 100% varmoja.
        Nyt kun naapurissa on koiranpentu joka on usein omalla pihallaan irti ja saattaa käydä siinä meidänkin pihapiirissä, en ole uskaltanut päästää koiraani ollenkaan irti. Koska ei voi olla täysin varma mitä voisi tapahtua.

        Meitä koiranpitäjiä on vähintään kahdenlaisia, välinpitämättömättömän huolettoman vastuuttomia ja tuon vastakohtia.
        Itse kuulun tuohon vastakohtaan, ja jos nyt sattuisi, että veisin joskus koirani koirapuistoon ja se tekisi siellä vahinkoa joko ihmiselle tai toiselle koiralle, ottaisin vastuun kannettavakseni.


      • mukava ihminen :)
        JAIOJD kirjoitti:

        Ensinäkin a: mitäs viet koiraas puistoon JA TOISEKSEEN ei se koira ihmisen päälle ole käynyt vaan sun HURTTAS päälle ja toden näköisesti siinä on käynyt niin että sun HURTTAS on ängänny liian lähelle tätä toista koiraa ja se on siitä suuttunut kaikki koirat kun ei tuu keskenään juttuun.
        Kannattaa nostaa kanne, häviät varmasti.

        Mistä vitusta sä sen saatana tiedät ettei se tee ihmisille mitään pahaa??? Välillä ihmisiin ei voi luottaa kun ei tiiä mitä toisen päässä liikkuu ja KOIRASTA PUHUMATTAKAAN!!!! " ängänny liian lähelle" Mitäs jos joku lapsista "änkee liian lähelle" entäs sitten? Koira saa purra koska se tuli vaan liian lähelle,vittu OLET ÄÄLIÖ ja NAPPI OTSAAN sulle ja sun hullulle koiralle!!! Jos mun kohdalle kävisi noin joku koirasta kävis mun koiran kimppuun tai lapsen saman tien hakisin ase ja ampuisin sen koiran heti paikan päällä!


      • niinpästäniin
        JAIOJD kirjoitti:

        Ensinäkin a: mitäs viet koiraas puistoon JA TOISEKSEEN ei se koira ihmisen päälle ole käynyt vaan sun HURTTAS päälle ja toden näköisesti siinä on käynyt niin että sun HURTTAS on ängänny liian lähelle tätä toista koiraa ja se on siitä suuttunut kaikki koirat kun ei tuu keskenään juttuun.
        Kannattaa nostaa kanne, häviät varmasti.

        Asiallista tekstiä.. Taitaa olla JAIOJD sen toisen koiran laholatvanen omistaja..? :D


      • pelisilmää tarvitaan
        JAIOJD kirjoitti:

        Ensinäkin a: mitäs viet koiraas puistoon JA TOISEKSEEN ei se koira ihmisen päälle ole käynyt vaan sun HURTTAS päälle ja toden näköisesti siinä on käynyt niin että sun HURTTAS on ängänny liian lähelle tätä toista koiraa ja se on siitä suuttunut kaikki koirat kun ei tuu keskenään juttuun.
        Kannattaa nostaa kanne, häviät varmasti.

        Että on näitä latvakakkosia ja muita väärinymmärrettyjä neroja.


      • Voivoivoivoi.....
        JAIOJD kirjoitti:

        Ensinäkin a: mitäs viet koiraas puistoon JA TOISEKSEEN ei se koira ihmisen päälle ole käynyt vaan sun HURTTAS päälle ja toden näköisesti siinä on käynyt niin että sun HURTTAS on ängänny liian lähelle tätä toista koiraa ja se on siitä suuttunut kaikki koirat kun ei tuu keskenään juttuun.
        Kannattaa nostaa kanne, häviät varmasti.

        Luonnevammainen ja alemmuuskompleksinen koiranomista meuhtaa.... Joillekin mittömyyksille iso rotukoira nostaa egoa niiiiiin paljon.

        Kompensoi omia puutteita, jotka tekstistä päätellen ovat todella suuria ts. omaat hyvin pienen.... : D

        Ja melkein lakimien vielä.... :D


      • seolet
        JAIOJD kirjoitti:

        Ensinäkin a: mitäs viet koiraas puistoon JA TOISEKSEEN ei se koira ihmisen päälle ole käynyt vaan sun HURTTAS päälle ja toden näköisesti siinä on käynyt niin että sun HURTTAS on ängänny liian lähelle tätä toista koiraa ja se on siitä suuttunut kaikki koirat kun ei tuu keskenään juttuun.
        Kannattaa nostaa kanne, häviät varmasti.

        Niin sinäkö olit se, jonka koira kävi tuon aloittajan koiran kimppuun? Kuulostaa ja näyttää ihan siltä!


      • xxSohvixx
        JAIOJD kirjoitti:

        Ensinäkin a: mitäs viet koiraas puistoon JA TOISEKSEEN ei se koira ihmisen päälle ole käynyt vaan sun HURTTAS päälle ja toden näköisesti siinä on käynyt niin että sun HURTTAS on ängänny liian lähelle tätä toista koiraa ja se on siitä suuttunut kaikki koirat kun ei tuu keskenään juttuun.
        Kannattaa nostaa kanne, häviät varmasti.

        Ettei tässä olisi juuri tämmöisen luonnevikaisen koiran omistajaa?? Tommosta selittely kuulee just kun idioottiomistajan agressiivinen rakki omaan kimppuun hyökänny. Menköön puistoon tai ei niin ei koira toisen päälle saa hyökätä, ja eiköhän tossa nyt jo tullut selväksi että hyökkäävä koira luonnevikainen eikä sitä provosoitu!


    • töntty

      Minulla entisen vuokranantajan koira teki rumat hyökkäykset koirani kimppuun rappukäytävässä.
      Akka luimuili, eikä vastannut koiransa tekosista. Saatikka siitä, että heidän ovensa olisi ollut sellainen, jotta menee lukkoon.
      Minun koiraa ja minua itseäni pääsi koira puremaan. Minä hain jäykkäkouristusrokotuksen, koirani hoidettiin eläinlkääkäriasemalla. Isot laskut tuli ja iso oli vaiva, mutta jotkut nyt ovat niin härskejä, etteivät osaa kysyä edes vointia. Saatikka maksaa kuluja. Paska ämmä.

    • HopeaLilja76

      hei
      Kyllä se korvausvelvollinen 100 % on se hyökänneen koiran OMSITAJA ITSE ! varsinkin, jos hän TIESI että no
      in tapahtuu. Laki sanoo sen. Hän ITSE ON VELVOLLINEN PITÄMÄÄN KOIRANSA KIINNI ! Munkin kimppuun mei
      nas hyökätä yks tosi vihainen (syyttä) koirankuvatus tässä jokunen vuosi sitten, omistaja vaan määky et ei se tee mitään, mutta melkein päälle se rakki hyökkäs ! Jouduin hätisteleen sen rakin hiiteen......ja täs lä
      hellä asuu yks ukko, jonka rakki kans haukkuu syyttä suotta lähes kaikkia ohikävelijöitä, jos sattuu oleen pi
      halla....nyt siitä ei oo kuulunut tosin vuosiin mitään, ehkä muut asukkaat on kyllästyneet siihen ainaiseen räksynään.........ja pakottaneet sen ukon myymään sen koiran pois tai muuta......vaikka siinä on aita, niin niin iso koira räksyy ja hyökkää syyttä päälle sen takaa.......
      Vie asia sitten oikeuteen, sitenpähän oppii että laki koskee häntäkin...... ja niissä puistoissa on oltava ka-
      meravalvonta ja poliisivartio aina kun se on auki......ajatteles jos joku lapsista on leikkimässä jossakin siel-
      lä ja se hyökkää ja puree lasta.......raatelee.....tappaa viattoman lapsen..... Aijaa, että noin kallista......so
      rry en lukenut loppuun.....no, mitäs sitten ? Harmi, jos toi vihainen koirankuvatus saa vaan juosta vapaana
      vaikka laki sen kieltää ! Omalaa aidatulla pihallaan saa toki juoksuttaa koiraansa ilman valvontaa ja hihnaa
      mutta muualla koiran ON OLTAVA TALUTUSHIHNASSA !
      Niin, jotkut tosiaan luulee, että laki ei koske heitä........mikään laki........ollaan niiiiin olevinaan........
      No vaadi poliisia toimimaan ! laittamaan sen omistajan VASTUUSEEN ! ja koira POIS SILTÄ ! ja ikuinen kielto
      koiran omsitajaksi ! tai ainakin että kävisi KÄYTTÄYTYMISKOULUN KOIRANSA KANSSA ! omsitaja lukkojen taa
      kse lopuksi ikäänsä ! oikein sille !

      • mukava ihminen :)

        Omistajalle ja koiralle nappi otsaan,paras ratkaisu :) molemmat ei enää ikinä vahingoittaisi ketään :)


    • 999-999

      se otetaan ja kärsitään lain alla mitä tulee jos jää kiinni.

    • 999-999

      ei ne aivopestyt paskalakit osaa enää oikeutta jakaa. Se on perustettu sortamaan ja hallitsemaan epätyytyväistä kansaa.

    • silverpanther78

      Itellä on 4 koiraa, sakuja ja sekotuksia niistä.

      Omat koirat ei aloita tappeluja, toiset aloittaa joskus. koirapuistossa kerran rotikka kävi koirani kimppuun ja alisti maahan, mutta sakemanni/malinoiss sekoituksellani tuli mitta täyteen ja puri jalasta läpi ja sitten loppu olikin koirani näytöstä ja rotikka selvisi nippa nappa hengissä ja tähän päädyttiin vain, koska rotikka kävi päälle saman tien ja omistaja oli kyvytön tuppikulli jolla ei ollut minkäänlaista otetta.

      Vihaisia koiria ei puistoon!!!!! ite kyselen, että onko vihaisia koiria puistossa, VIHAISTEN KOIRIEN OMISTAJAT LÄHTEE POIS,KOSKA TARHAN SÄÄNNÖISSÄ SANOTAAN ETTEI VIHAISIA KOIRIA KOIRAPUISTOON.

      • Uarettiha se tiälä

        Sittäekö sinnäe silläaekoo ihhaelit, ko koeras sittäe rotikkata pöllyytti? Ilimankos siellähhi puistoloissa kaekenmualiman selekkaukset sattuuhhi.


      • 21

        "sitten loppu olikin koirani näytöstä" sairasta ihannointitekstiä. koiranpitokielto tekis hyvää sulle.


      • Hei minulla on 4:kk vanha belgianpaimenkoira groenendael ja on todella kiltti en tiedä menenkö olllenkaan koira-puistoon mutta suosittelen koivuhovin koira puistoa siellä en ole kertaakaan nähnyt että koiat tappelisivat tai et siellä olisi vihaisia koiria harmittaa kun meijän lähellä ei ole puistoa kyllä minä aijon jossain vaiheessa käydä että koirani sosiaalistuu lisää on se jo nyt kiltti muille oirille jotka tulevat vastaan lenkillä yleensä haluaisi leikkiä ja sillä on yks 2vuotias saksanpaimenkoira tossa naapuri talossa haukkuu paljon mutta oon todella kiltti ei tee pahaa...vaikka haukuu ihmiset,autot...minun koira on kiinnostunut ja haluaa leikkiä..


      • kiljavainenkananen

        Öh, en kyllä ihan heti veisi tuollasta laumaa (4 sakemanni/mixiä) koirapuistoon.. Voit väittää että saat ne pidettyä silmän alla ja kurissa, vaan enpä usko. Sekin päivä koittaa kun laumasi ottaa jonkun rassukan silmätikuksi ja pistää lauma/reviirihengessä matalaksi. Toivottavasti et todella vie kaikkia samaan aikaan koirapuistoon..


    • Koiraihminen.....

      En jaksanut lukea koko ketjua, mutta kommentoin nyt kuitenkin. Vaikka periaatteessa vihaisen koiran omistaja onkin korvausvelvollinen, niin jutun todistaminen on todella vaikeaa. Sen toki voi todistaa, että joku on käynyt koirasi kimppuun, mutta ei välttämättä sitä, miksi niin tapahtui. Otetaan esimerkki. Minulla oli rotweiler. Kiltti koira, eikä koskaan tehnyt kenellekään mitään pahaa. Muutaman kerran kuitenkin kauhulla katsoin, kun toinen koira hyökkäsi omani kimppuuun. Koirani ei nimittäin ollut mikään arka ja jos sen päälle käytiin, niin se puolustautui kyllä. Yleensä hyökkääjä oli vielä jokin yliegoinen pikkukoira, eikä varmaan tarvitse kahta kertaa miettiä, kumpaan jää pahempaa jälkeä, rotikkaan vai johonkin kaksikiloiseen. Ei sen olisi tarvinnut olla kuin huonoa tuuria, että se rotikan varovainenkin pikkupuraisu olisi ollut jopa kohtalokas toiselle, joka ei tietenkään saa tehtyä naarmuakaan minun koiraani. Katson silti olevani syyntakeeton, jos toinen koira hyökkää omani päälle ja silloin saattaa jompaan kumpaan sattua.

      • 9

        kyllä se lääkärintodistus kertoo kumpaa on purtu, joten todistaminen on naurettavan helppoa.


    • tuo siviili oikeus juttu on vaikee . kun esim autossani kävi varkaat ja henkilö joka murtautui jäi kiinni ja oli vcaraton . jäin siis ilman korvausta . että silleen . vaikka asia ei ollut siviili oikeudessa vaan valtion syyttäjä teki asian niin jäin ilman korvausta radiosta ja cedeist ym mitä oli kadonnut .

      • Mikael Theodoros

        Omistaja on aina korvausvelvollinen lemmikkinsä tekemistä vahingoista. Muistakaa varautua kännykkä tai muulla kameralla kun menette lemmikkinne kanssa ulos, ei ole vaikeeta todistaa syyllinen osapuoli. Videokuvaa ottamalla ei jää epäselväksi!


      • Ex-koiranomist.itsek

        Teeppä tapahtumasta julkinen: soita paikallislehteen/iltapäivälehtiin/seiskaan ja kysy olisivatko kiinnostuneita tekemään jutun asiasta! On sitä pienemmistäkin asioista saatu lehtijuttuja aikaiseksi! Kuvailet hyökänneen koiran jutussa, esittelet koirasi vammat ja kerrot kuinka kaikki kävi :) Varsinkin paikallislehdet (pienemmät) saattavat innostua, ainakin meillä päin vastaavista jutuista on ollut pienemmissä lehdissä silloin tällöin. Kerrot kuinka poliisi suhtautui jne, eli kerrot haluavasi "toimia varottavana esimerkkinä" - kuinka pahimmassa tapauksessa voi viattomalle osapuolelle käydä jne..

        Jos et muuta, niin saat ainakin ko kusipäisen koiranomistajan nolostumaan oikein kunnolla..


      • josephinephiladeas
        Mikael Theodoros kirjoitti:

        Omistaja on aina korvausvelvollinen lemmikkinsä tekemistä vahingoista. Muistakaa varautua kännykkä tai muulla kameralla kun menette lemmikkinne kanssa ulos, ei ole vaikeeta todistaa syyllinen osapuoli. Videokuvaa ottamalla ei jää epäselväksi!

        Hyvä todistehan tuo olisi, mutta kuka koiranomistaja ottaa tappelun tullessa heti ensimmäisenä kameran taskusta ja alkaa kuvata..?


    • Kiukuttaa

      Tässäpä hyvä syy, miksi en edes harkitse koirapuistoon menemistä silloin kun siellä on tuntemattomia koirakkoja. Vaikka omat koirani eivät siedä toisia koiria, on se jo yksi syy miksi en sinne mene muiden siellä ollessa. Mutta vaikka ne sietäisivät niin silloinkin menisin vaan tuttujen koirakkojen kanssa, tai pelkästään omien koirieni kanssa. Meillä on rodultaan jo sellainen koira toinen, että kasvattaja kuten moni muukin rodun tunteva ihminen on kieltänyt koirapuistossa käymisen rodun "räjähtämisalttiuden" vuoksi. Silloin minun kuuluu myös koiranomistajan tietää ja tuntea vastuuni.

      Näitä tapauksia tulee ilmi melko paljon, ja monet kouluttajatkin ovat sitä mieltä että koirapuistot ovat "pahoja" paikkoja tutustua ja olla toisten koirien kanssa tekemisissä. Koirat kuulema voivat hyvin nopeasti mieltää tutun koirapuiston omaksi reviirikseen ja alkaa puolustaa sitä tai tuntea itsensä ahdistetuksi aitojen sisällä, koska ei pääse kunnolla "pakoon" outoja tilanteita. Tiedä häntä, mutta tuollainen käytös: "Ei minun koirani mitään tee" on hyvin yleistä koirapuistoissa, vaikka omistaja tietäisi tasan tarkkaan että todennäköisyys on toinen. Valitettavasti.

      Olen ollut oman koirani kanssa kerran eläinlääkärissä yhtä aikaa, kun sinne tuotiin koirapuistosta kaksi koiraa paikattavaksi. Ne olivat tuttuja koiria keskenään, mutta silti nujakka oli syntynyt ja molempia paikattiin ihan mukavasti. Silti kuulin lenkillä ollessani toisen miehistä kertovan, että pitää lähteä heti tikkien poistamisen jälkeen uudelleen koirapuistoon ettei jää mitään kammoa. Vaikka hänen koiransa oli hyökännyt ensin. Missä vastuu?

    • No ei pidä...

      Minkä tähden koiran omistajan pitää olla vastussa koiransa tekemisistä? Koirahan siinä väärin tekee eikä koiran omistaja! Sama asia, jos joku muu tekee murhan ja minut asetaan siitä syytteeseen vaikka en ole mitään tehnytkään. Käsittämätön laki. Ainut oikea rangaistus on, että henki pois koiralta jka thats it.

      Voihan nimittäin joskus olla niinkin, että koira äkkiarvaamatta saa kohtauksen ja käy kimppuun vaikka ei koskaan aiemmin näin olisi tehnytkään. Syynä tähän esimerkiksi aivokasvain tai jokin muu vastaava sairaus tai sekoaminen. Näin ollen, onko tästä aiheutunut käytös koiran omistajan vika?

      • koiranomistaja3

        se koira on omistajan vastuulla! Omistaja kouluttaa/tuntee koiransa, ja tuossakin tapauksessa tiesi koiransa luonteesta.


      • juuh...
        koiranomistaja3 kirjoitti:

        se koira on omistajan vastuulla! Omistaja kouluttaa/tuntee koiransa, ja tuossakin tapauksessa tiesi koiransa luonteesta.

        Entäpä:

        "Voihan nimittäin joskus olla niinkin, että koira äkkiarvaamatta saa kohtauksen ja käy kimppuun vaikka ei koskaan aiemmin näin olisi tehnytkään. Syynä tähän esimerkiksi aivokasvain tai jokin muu vastaava sairaus tai sekoaminen. Näin ollen, onko tästä aiheutunut käytös koiran omistajan vika?"


      • Uarettiha se tiälä

        taijjattii olla,ko tuommosia huastat. Kyllä sittäehi kalikkata oes paekallansa sullennii vähä villauttoo ja ohtaan koppauttoo,jos sattus rattaat loksahtava kohillensa.


      • 22

        joo olis paljon loogisempaa, että se koira laitettais vaikka mäkkäriin duuniin ja tienaamaan korvaus rahoja. samasta syystä auton omistajakaan ei ole vastuussa kolareista, koska se autohan saattaa olla vaikka todella tehokas ja eihän se ole mummon syy jos se lähtee käsistä. aivan kohtuutonta pyytää mummolta korvauksia tällaisesta.


      • juuh....
        22 kirjoitti:

        joo olis paljon loogisempaa, että se koira laitettais vaikka mäkkäriin duuniin ja tienaamaan korvaus rahoja. samasta syystä auton omistajakaan ei ole vastuussa kolareista, koska se autohan saattaa olla vaikka todella tehokas ja eihän se ole mummon syy jos se lähtee käsistä. aivan kohtuutonta pyytää mummolta korvauksia tällaisesta.

        Hei haloo, auto ei tee mitään ellei sen omistaja aja sillä jonkun yli tai muuten kolaroi. Sen sijaan koira voi omistajasta riippumatta tehdä ihan mitä hyvänsä. Järjenkäyttö on sallittua!


      • juuh..-
        Uarettiha se tiälä kirjoitti:

        taijjattii olla,ko tuommosia huastat. Kyllä sittäehi kalikkata oes paekallansa sullennii vähä villauttoo ja ohtaan koppauttoo,jos sattus rattaat loksahtava kohillensa.

        Mä en tiedä mitä savoo sä puhut, mutta sikäli mikä ymmärsin, että olet minua "kalauttamassa" päähän jollakin kalikalla niin pitäköö tämä tulkita laittomaksi uhkaukseksi? Sillä jos sinä minua ottaan kalautat niin siinä tapauksessa todellakin sinä olet vastuussa (teoistasi) eikä se enää liity millään tavalla koiran tekemisiin. Muista, että laiton uhkaus on rikos.


      • lcfkjel

        niin no,koira ei olisi edes ollut siellä puistossa ilman omistajaa,joten omistaja tästä on vastuussa kun tuo puistoon agressiivisen koiran. itselläni on 2 beaglea,joista narttu tulee toimeen kaikkien kanssa,mutta uros on sellainen että jos toinen uros vähänkin murahtaa tai "katsoo hassusti",se voi käydä kiinni. puistossa käyn todella harvoin,mutta kun käyn, pidän uroksen joko kytkettynä tai koko aidan ulkopuolella. lisäksi kysyn aina ensimmäiseksi, onko aitauksessa uroksia.
        mielestäni tuollainen koiranomistaja,joka ei varoittele yhtään eikä ole valmis neuvottelemaan esim koiransa aiheuttaman vahingon korvaamista puoliksi, on täysin vastuuton.
        meidän kuntamme koirapuistossa lukee jo portissa,että jokainen on itse vastuussa koirastaan, joten tämän mukaan tuollainen kusipää koiranomistaja ei ole korvausvelvollinen, vaikka toimikin täysin vastuuttomasti ja saisi tulla hirtetyksi munistaan.
        eli toivokaamme siis,että paha saa palkkansa tässäkin asiassa muulla keinolla.
        suosittelen kuitenkin KAIKILLE olla menemättä koirapuistoihin, näkeehän sen jo näitä aiempia kirjoituksia lukiessa,että todella monella ihmisellä ei ole ihan joka kammarissa valoja. maalla on kyllä tilaa tulla juoksuttamaan koiria, varmasti joku vanha maanviljeliä antaisi luvan tulla juoksuttamaan koiraa metsiinsä tai sänkipelloille. toki voi sielläkin tulla toinen koira vastaan,mutta ehkä epätodennäköisemmin kuin puistossa.
        (tietysti poikkeus metsästyskoirat,jotka eivät pysy vapaina lähistöllä,mutta nehän saavat juosta omien metsästys seurojen metsissä metsästysaikana,ellei sitten joku ole mennyt hankkimaan metsästyskoiraa pelkäksi lemmikiksi.)
        jokatapauksessa jokainen omistaja on vastuussa omasta koirastaan ja sen turvallisuudesta ja pahanteosta,mutta mukaan mahtuu näitä omistajia,jotka haluavat kapinoida ja ärsyttää koiranvihaajia ja toiminnallaan tekevät hallaa myös vastuuntuntoisille koiranomistajille. esimerkkinä eilen illalla yleisellä uimarannalla,sinne tuli mies 3 pystykorvan kanssa. itse kyllä uitan koiriani myös,mutta en yleisillä rannoilla enkä päiväsaikaan. no,tämä herra kuitenkin toi koiransa uimaan lasten ja muiden uimareiden sekaan, eikä siinä vielä kaikki. yhdellä nartulla oli juoksut ja hän alkoi astuttaa koiriaan rantahietikolla!
        juuri tälläinen omistajan käytös ja toiminta lietsovat valtavasti vihaa ja siitä kärsivät myös nämä "fiksut ja mukavat" koiranomistajat.
        eivät koirat olisi valinneet lisääntymispaikakseen ihmisiä täynnä olevaa aurinkoista rantaa,vaan olisivat taatusti mieluummin livistäneet katseilta piiloon kauas pusikkoon.
        että tälläistä..
        kyllä se vaan niin on,että vika on aina siellä hihnan "karvattomammassa" päässä. jos koiraa ei ole pilattu huonolla kasvatuksella ja kouluttamatta jättämisellä, hakattu tai muuten kohdeltu huonosti, annettu asioita periksi tai annettu lasten kasvattaa koira, niin vika voi myös olla geeneissä, eli kasvattaja on käyttänyt jalostukseen kelvottomia koiria.


      • vastuullinen

        Omistaja vastuuseen. Korvausvelvollinen vähintään. Jos koiran vahingonteko on kuitenkin yllättävä, vapautettakoon omistaja sakkorangaistuksesta.


    • koulutettu sakemanni

      se että tuossa etusivun kuvassa on kuva saksanpaimenkoirasta ilman mainintaa että koira ei liity juttuun... taas annetaan kuvaa että tämä rotu juuri kyseessä. Ja vielä kuva joka ilmeisesti otettu koiran koulutustilanteesta... siis suojeluskoiran koulutustilanteesta. Ärsyttää.

    • Uarettiha se tiälä

      tommosista koerista piäsee heleposti erroo. Minnäe aekannaa varrauvuin ja lenkillen lähtiisä panin klapin povveen piilloo. Siinnäe lähistöllä ko asustel semmone hupakko,mikkäe liennöö ollunna ja silläe ol nii piru äkäne rakki ja se ol kaikkie muitte koirriin kimpusa. Kerra se sitte errehryksesä varmaa hyökkäs meijjän koeran kimppuu ja eehän se pölöhö tajunna mikkäe sillen kävi,ko nassautin sittäe sillä kalikalla piähän. Kerra se vua ulahti ja siähe jäe makkoomaa,mitä ny takajallaat parkertoo sätki. Vuan ee jiänynnä mittäe näkyvätä jäläkee,mistäe oes nähnynnä,että oun sittäe kollauttanna. No tulha se omistajahhi lopulta siähe ja ihimettel mikkäe sillen on sattunna... No minnäe olin pannunna sennii kalika jo paremppaa talttee ja sanoin sille jotta: sittäe se minnäehi ihmettelin,ko nii ilosena meittiä vastoon juaks... liäneekö tua suanunna syvänkohtaukse,vae yhenäkin männynnä piästä suani poekki.Enny viihti tarkempata paekkoo sannoo missäe tämähi sattu,vua joku lukija suattaa hyvinni tietää paekan

      • statisikcs

        Ei syytä huoleen, kun lasket puistossa käymiesi vuosien määrän ja käynti kertojen määrän,suhteessa 1 onnettomuuteen , pääsen varsin pieneen lukuun, joka mahtuu sattuma varaisuuksien joukkoon vaikka näytätääkin kohdallasi tragedialta, korilla ja ihmisilla on kiimat ja hier arkiat ja nartulle on päästävä!
        Lienee sama liikenteessä onnetomuuksia sattuu!


    • Matti Viikate

      Aika ikavasti on kaynyt, mutta kaikenlaisia ihmisia ja koiria niissa puistoissa kay. Se on tosiaan yksi vaihtoehto etta et enee kay puistoissa ollenkaan, mutta voithan tehda niin, etta menet silloin kun ei ole muita paikalla, tai menet vain silloin kun on jarkevia yksiloita paikalla. http://mattiviikate.newsvine.com/

    • Äly hoi!

      Minulle kävi samanlainen tapaus n 3v sitten. Olimme yksin koirapuistossa. paikalle tuli humalainen mies ja hänen aina irti kulkeva urosnoutajansa. pyysin heitä odottamaan kunnes poitumme toisen portin kautta, mutta mies päästi koitan aitaukseen ja se kävi heti kiinni koiraani. mies ei yrittänytkään irroittaa sitä vaan pani tupakaksi. koitanai uikutti ja nilkutti ja sillä oli paha purema kyljessä. oli lauantai-ilta, coitin poliisit paikalle, mutta kun ketään ei yli puoleen tuntiin tullut, lähdin viemään nilkuttavaa ja uikuttavaa koiraani kotiin soittaksesi sitten eläinläääkärille viikkiin. sillä välin mies ja koira poistuivat. poliisit soitti n tunnin päästä ja tilanteen silitettyäni sanoivat että voin tehdä rikosilmoituksen netin kautta. viikissä oli ruuhkaa, sanoivat että jos koira vain pärjää aamuun asti, on turha tulla jonottamaan. sunnuntaina koirani leikattiin yksityisellä päivystyksellä ja lasku oli mahtava! ja jouduin jäämään viikoksi kotiin sitä hoitamaan. tein rikosilmoituksen asiasta mutta miehen ja koiran tiedot piti saada. oli vaikea lähteä heitä seuraamaan, koska tuo vihainen koira oli aina irrallaan. n vuosi tapahtuneen jälkeen kutsuin poliisit, jotka ottivat miehen ja koiran tiedot. välitin ne liitteksi tekemääni ilmoitukseen. asia ei koskaan edennyt, ei todistajia, sana vastaan sana. mies kieltää. tuohon aikaan puistoissa luki vielä että koitan omistaja on korvausvelvollinen koiransa tekemisistä. nyt katselin netistä, tuo lause on poistettu! me emme ole enää koskaan meenneet koitapuistoihin. kierrämme ne kaukaa...ja samoin kaikki isot hihnassa kulkevat koirat..varmuuden vuoksi! ( mutta niitä tulee myös irrallaan vastaan..keskellä helsinkiäkin!). ihan järjetöntä ettei omistaja olisi vastuussa koirastaan puitossa!

      • Auskultantti

        Valitettavasti tulee oikeudessa menemään siten, että joudut maksamaan kulut itse, jos näyttö jää heikoksi siitä, kumman koira teki ja mitä , ensiksi.
        Jos tapauksella ei ollut silminnäkijöitä, on näyttö vähintäänkin kyseenalainen.

        Lähtökohtaisesti kun menet koirapuistoon, otat tietoisen riskin vahingon tapahtumisesta.
        Saman riskin ottavat kaikki, jotka koirapuiston portista sisään astuvat.

        Mitään koirapuiston järjestyssääntöjä ei Suomen Laki tunne. Kaupungin järjestyssäännötkään eivät ulotu muuhun kuin koiran kiinnipitovelvollisuuteen.
        Erikseen voi syntyä kiista sopimusrikkomuksesta, jos kyseessä on harrastustoimintaan liittyvä, tietty aitaus, joka on osoitettu tähän käyttöön, jossa osapuolet ovat kirjallisesti tai suullisesti sitoutuneet noudattamaan juuri tuon aitauksen sisällä tiettyjä sääntöjä. Kaupungin ylläpitämät leikki/koirapuistot eivät kuulu sellaisen piiriin. Näitä alueita koskee sama kuin yleensä kaupungin alueella liikkuessa, mennään ensisjaisesti Suomen Lain ja toissijaisesti k.o kaupungin järjestyssääntöjen mukaan.
        On vain oma vastuu ja järki.

        Tuomari tulee käsittelemään asiaa siten, että omalla vastuulla siellä koiransa sinne kukin tuo.
        . Joistain koirista ei koskaan edes tule sosiaalisia. Toisaalta, omistajat, jotka tietävät oman koiransa käyttäytyvän huonosti, yleensä pysyvät poissa yleisistä koirapuistoista. Jos koira pimahti, sille ei kukaan voi mitään. Jos tiesit, että tällä ihmisellä on aggressiivinen koira, otit tietoisen riskin, joten ollaan kohdassa 1. kukin kantaa oman vastuunsa.

        On myös muistettava, että koira on eläin, ei ihminen, joten ihmismäistä käytöstä on koiralta kohtuutonta odottaa, vaikka yleensä käyttäytyisikin hyvin.
        Omistaja voisi, jos olisi hyväntahtoinen, ottaa osaa koirasi kuluihin, mutta mikään laki ei tällaista velvoita.

        Eläimistä ei ikinä tiedä, ja vain ihmiselle aiheutetut vahingot kuuluvat lainsuojan piiriin, ellei tapaus ole yhteiskunnallisesti merkittävä. Tässä tapauksessa sellaista tilannetta ei synny.
        Asenteeksi kannattaa ottaa, että näitä sattuu.


    • Voinut monotaa sitä koiraa sivusta vatsaluiden alle olis toden näkeisesti maksa ja perna saaneet nii pahoja vammoja et hauta odottais!

      • anna-kaisa jokinen

        kyllä tommosen koirapuiston ainoa mahdollinen sääntö on että jokainen vastaa oman koiransa vahingoista. Koira on eläin , se elää omien sääntöjensä mukaan. jos joku väittää muuta ei ole koiraansa vielä tutustunut koiraympäristössä. tilanne on eri kun on kotilaumassa, jossa toivon mukaan joku muu on isäntä.


    • keinot tuohon.

      Haja-asutusalueelle muutti muutama vuosi sitten nuoripari jolla iso ja agressiivisen tuntuinen koira. Erään kerran eräs tyttö naapurustosta leikki pihallaan oman pienen myriksensä kanssa kun tämä agressiivinen iso koira tuli ja puraisi tyttöä ja miltei tappoi mäyriksen ja olisi varmaan tappanutkin mutta tytön isä, mäyriksen isäntä pääsi viimehetkessä väliin jolloin koira päästi otteensa ja jolkotti omalle pihalleen. Koiran isäntä vei tytön terveysasemalla ja koiran eläinlääkäriin. Kumpikin onneksi toipui. Sen jälkeen meni jututtamaan agressiivisen koiran isäntäparia. Nämä kiistivät kaiken. Ei heidän koiransa tuollaista tee, olivat sanoneet. Poliisille ilmoitus. Poliisi asiaa tutkittuaan levitteli käsiään kun ei ollut näyttöä.

      Mäyriksen isäntä pelkäsi, että tilanne toistuisi ja varautui siihen. Parin kuukauden kuluttua kesäiltana isäntä oli toipuneen mäyriksen kanssa takapihalla kun agressiivinen koira jälleen iski. Perheen isä otti etukäteen varaamansa pesäpallomailan ja käytti sitä seillä seurauksella, että aressiivinen koira sai useita luunmurtumia raajoihin ja lapaansa ja toisen puolen kulmahammaskin siinä lähti. Henki säilyi. Agressiivisen koiran isäntä syytti mäyriksen isäntää koiransa pahoinpitelystä mutta asia ei edes edennyt tutkintaan vaikka mäyriksen isäntä näytti poliisille paikan missä agressiivista koiraa "opetti" . Sen koommin agressiivinen koira ei lähtenyt kotipihaltaan.

    • fiastealth

      mut jos menet koirien väliin vetämään oman koirasi pois tappelusta ja se vihainen koira puree sinua on asia ihan toinen, tällöin vihaisen koiran omistajan pitäisi olla vastuussa vaikka se tapahtuisi koirapuistossa

      • Auskultantti

        Olet omalla vastuulla koirapuistossa, ja tulisi muistaa, että koira on eläin, joka käyttäytyy siellä osana koiralaumaa. Aina syntyy laumassa tilanne, että sitä järjestystä leadereista etsitään, joten tappeleminen on koiran luonto. Se tulisi jokaisen koiranomistajan sisäistää, ennenkuin lähtee edes koiraansa ulkoiluttamaan.

        Omistajan ei pidä liikaa inhimillistää eläintään. Ei koirapuisto ole sama kuin leikkipuisto. Koira ei ole lapsi.
        Kun menet erottamaan omaa koiraasi tappelusta, otat riskin, että vahingoitut itse.

        Ehkä tähän olisi hyvä tullakin muutos, että ihmiset havahtuisivat tajuamaan, miten asiat lain edessä menevät.

        Tällainen muutos vaikuttaisi positiivisesti koirien käytösongelmiin, kun jokainen todella joutuisi korvaamaan aiheuttamansa vahingot.
        Lisäksi jyrkempi suhtautuminen lain edessä nostaisi kynnystä hankkia koira, varsinkaan iso koira, kun rikosoikeudellinen vastuu olisi merkittävä.
        Tämä vähentäisi eläinrääkkäystapauksia ja pentutehtailua.
        Olisi tosi hyvä juttu se.


      • Äly hoi!

        minä yritin vetää selällään olevaa koiraani noutajan alta...ei onnistunut. jos koira olisi purrut minua, uskon että asiat otettaisiin virkavallan puolelta eri kantilta. en tuntenut noutajaa entuudestaan, myöhemmin kuulin että agressiivinen ja isäntäkin yleensä maistissa. jos jostain syystä joku koira vielä joskus hyökkää, menen väliin...purkoon minua niin saadaan vastuuseen!


    • 13-vuotias

      tyttö oli itse joutunut koiranpuremaksi eikä naispuolinen omistaja välittänyt asiasta ollenkaan, lähti pois noin vain! Tapahtuma tapahtui talvella Helsingin Kontulassa, kun lapset olivat laskettelemassa pulkkamäellä. Henkilö ei ole tavoitettu ollenkaan ja vihaan sitä että hyvä ystäväni kohdeltiin huonosti! Voisin jonakin aikana pahoinpidellä kyseistä henkilöä niin pahasti, että hän joutuisisi sairaalahoitoon yhtä tajuttomana, kuin tekisi AIKAHYPPÄYKSEN!!!

      • aslkjoti

        Ettet vain olisi koiria pelkäävä romani ?


    • 24

      olit varmaan starkin koirapuistossa roihekassa?

      • simsim

        eläimet ottaa yhteen siinä missä ihmisetkin, mistä moinen haloo?
        en ymmärrä suomi junttien tarkoitusperiä?
        heti jos tulee jotain ongelmia on toisen saatava linnaa.. säälittäviä matoja olette..


      • AÄy hoi!
        simsim kirjoitti:

        eläimet ottaa yhteen siinä missä ihmisetkin, mistä moinen haloo?
        en ymmärrä suomi junttien tarkoitusperiä?
        heti jos tulee jotain ongelmia on toisen saatava linnaa.. säälittäviä matoja olette..

        kysymys on korvausvelvollisuudesta. jos lapsesi lyö hampaat irti toiselta lapselta ...eikö silloin oteta yhteyttä sinuun ? oletko sinä silloin vastuussa tavalla tai toisella? tai jos lapsesi rikkoo naapurin ikkunat...tms? koira EI ole lapsi, mutta isäntä on vastuussa koirastaan. eläinkääkärikulut ovat erittäin kalliita, pienetkin toimenpiteet. yli 5v ?? koiralle ei saa edes vakuutusta.
        tästä on kysymys! koirapuitot ei tosiaan ole kuin lasten leikkipuistoja...olisi mukava kun koira saisi juosta joskus vapaana. mutta liian vaaralluista peliä noissa puistoissa!


    • lakiasiantuntija

      Koira puistoissa tapahtuneista ei kannata lähteä minkään näköiseen oikeus käyntiin.Myöskään siviiliasiana et voi vaatia keneltäkään korvauksia koska kaikki eläimet myös KOIRAT ovat luonto eläimiä ja toimivat vaiston varassa niin silloin ei ketään voi vaatia korvaamaan muuta kuin itse maksat kulut.

      Jos tästä asiasta kuulen vielä jotain esim. koiralle on sattunut jotain voit olla varma että otan koiran omistajaan yhteyttä ja sinä maksat monen kymmenentuhannen euron sakot koiran omistajalle ja sinulle haetaan lemmikkien pito kielto.

      t:varatuomari

      • se siellä

        on joka ei osaa kirjoittaa? "Omista EI korvausvelvollinen"

        Tekeydy mieluummin vaikkapa siantuntijaksi. Kyllä täällä netissä voi esittää vaikka rooman keisaria mutta kyllä oikeat varatuomarit osaavat kirjoittaa.

        Joten sinä joka siellä uhosit maksattavasi kymppitonnin korvaukset, vedäppä vittu päähäsi ja vikise.


      • samsondogs

        kentällä suuren molossi rotuisen koirani kanssa kun näin metsästä polkua pitkin lähestyvän naikkosen jolla oli sellasia pieniä pitkiä ja hemmetin isokorvaisia otuksia kolmin kappalein jotka tulivat irrallaan siitäkin huolimatta että nahka näki koirani irrallaan jo todella kaukaa? koirat tulivat vauhdilla meitä kohti ja oma pienen puolustusvietin omaavana koki tilanteen sellaisena että ajoi koirat samantien pois ja palasi välittömästi luokseni.. mitä jos siitä olisikin syntynyt tappelu koirien välille? tulos olisi ollut selvä koska nuo pienet otukset on tehty ihan muuta kuin fyysisiä ominaisuuksia silmällä pitäen..?
        homma olis mennyt niin että tämä naikkonen olisi itkenyt tapahtuma jonka itse loi.. näin näissä useimmiten käy, noiden pienten rottien omistajat ovat itse niin vastuuttomia ja kuitenkin olettavat olevansa uhreja heti kun omasta rekusta tulikin hups keikkaa rukkaset.
        Kauheaa seurattavaa kun näitä otuksia ei olla koulutettu juuri lainkaan vaan rähisevät remmissä ja suorastaan provosoivat itselleen ikäviä tilanteita! Kouluttakaa koiranne ja kantakaa vastuu omista virheistänne älkääkä vierittäkö vastuuta sinne minne se ei kuulu.
        Suosittelen tälle "netti varatuomarillekin" pikaista eläkkeelle menoa sen verran kuutamolla vaari jo on..


      • been there
        samsondogs kirjoitti:

        kentällä suuren molossi rotuisen koirani kanssa kun näin metsästä polkua pitkin lähestyvän naikkosen jolla oli sellasia pieniä pitkiä ja hemmetin isokorvaisia otuksia kolmin kappalein jotka tulivat irrallaan siitäkin huolimatta että nahka näki koirani irrallaan jo todella kaukaa? koirat tulivat vauhdilla meitä kohti ja oma pienen puolustusvietin omaavana koki tilanteen sellaisena että ajoi koirat samantien pois ja palasi välittömästi luokseni.. mitä jos siitä olisikin syntynyt tappelu koirien välille? tulos olisi ollut selvä koska nuo pienet otukset on tehty ihan muuta kuin fyysisiä ominaisuuksia silmällä pitäen..?
        homma olis mennyt niin että tämä naikkonen olisi itkenyt tapahtuma jonka itse loi.. näin näissä useimmiten käy, noiden pienten rottien omistajat ovat itse niin vastuuttomia ja kuitenkin olettavat olevansa uhreja heti kun omasta rekusta tulikin hups keikkaa rukkaset.
        Kauheaa seurattavaa kun näitä otuksia ei olla koulutettu juuri lainkaan vaan rähisevät remmissä ja suorastaan provosoivat itselleen ikäviä tilanteita! Kouluttakaa koiranne ja kantakaa vastuu omista virheistänne älkääkä vierittäkö vastuuta sinne minne se ei kuulu.
        Suosittelen tälle "netti varatuomarillekin" pikaista eläkkeelle menoa sen verran kuutamolla vaari jo on..

        puistossa todella ollaan omalla vastuulla... ja kun on paljon koiria yhdessä paikassa, niin aina voi sattua ja tapahtua. iso koiramäärä aiheuttaa joillekin koirille stressiä ja pelkotiloja, ja silloin tapahtuu rähähdyksiä ja tappeluitakin. samoin jos samaan aikaan puistossa ulkoilee useampi uros. ja myös nartut saattavat rähinöidä pahoin seurauksin. kannattaa siis aina olla valppaana, ja jos puistoa lähestyy koirakko jonka tiedät aggressiiviseksi, niin kannattaa lähteä pois puistosta ja tulla sinne sellaiseen aikaan kun on vähemmän väkeä liikkeellä. eli hälytyskellojen pitäisi soida heti eikä kannata jäädä odottamaan jos puiston portilla on tuntematon iso ja aggressiivinen koira, tai sitten "koviksen" näköinen omistaja joka vähättelee että ei tää mitään kellekään tee, kunhan murisee... näitähän riittää...

        itsellä omakohtainen kokemus puistosta, joka oli jaettu ns. isojen ja pienten koirien puoliin. oma koira juoksi puistossa kahden nuoremman samanrotuisen kanssa (kyseessä suunnilleen saksanpaimenkoiran kokoinen rotu ja painoa n. 40kg) ja olimme keskittyneet ihailemaan näiden kolmen vauhtia ja riemua. yhtäkkiä huomasin puistossa neljännen paljon pienemmän kokoisen koiran, jonka omistaja oli meiltä mitään kysymättä tuonut puistoon. yleensähän olisi soveliasta kysyä esim. koiran sukupuolta jne kun tullaan puistoon eikä vain yhtäkkiä työnnetä koiraa sinne...

        kauhukseni pieni koira (kyseisen rodun edustajat painavat noin 16kg) juoksi suoraan oman koirani eteen ja irvisti ja murisi. oma koirani ei epäröinyt hetkeäkään tähän uhkaukseen ja tappeluhan siitä tuli, sillä seurauksella että muutaman sekunnin nujakoinnin aikana ennen kuin saimme koirat erotettua toisistaan oli pienempi siinä kunnossa että tikkejä tarvittiin.
        itsekin järkyttyneenä tilanteesta maksoin pienen koiran parsimiskulut kokonaan, vaikka periaattessa pienempi tappelun aloittikin..
        jälkeenpäin on tullut ajateltua että vikaa ehkä oli myös pienen koiran omistajassa, ehkä hänenkin olisi tullut käyttää harkintaa eikä viedä koiraansa isojen puolelle missä on aina olemassa vaara pikkukoiran vammautumisesta, varsinkin kun tavalliset isojen koirien leikitkin ovat rajuja ja pienempi tai keskikokoinenkin koira voi jäädä jalkoihin jos siellä ovat samaan aikaan telmimässä esim. rottweilerit tai molossit.

        lopputulos: oma koirani ulkoilee puistossa hyvin harvoin ja silloinkin sellaiseen aikaan kun muita liikkuu hyvin vähän, yleensä yksinään tai sitten "turvallisessa" seurassa. useamman satasen lekurikuluja ei huvita maksella moneen otteeseen, enkä uskalla ottaa riskiä vaikka koirani ei mitenkään erityisen aggressiivinen olekaan, pikemminkin aikamoinen lössykkä rotuisekseen. mutta mitään riskejä en enää uskalla ottaa.

        lisäyksenä vielä: monesti koirapuistot ovat omistajien mielestä kivoja rupattelupaikkoja, mutta kaikki koirat eivät ajattele näin, usein kun aikaisemmin kävin enemmän puistoissa, oli moni koira hyvin stressaantuneen oloinen, tai sitten rähisi peloissaan tai kiihtyneenä, karvat pystyssä jne. kaikista koirista ei vaan kerta kaikkiaan ole puistokoiriksi. suosittelen puiston sijaan kunnon lenkkiä koiran kanssa, siinä omakin kunto kasvaa, toisin kuin puistossa istuskellessa.


      • MW
        se siellä kirjoitti:

        on joka ei osaa kirjoittaa? "Omista EI korvausvelvollinen"

        Tekeydy mieluummin vaikkapa siantuntijaksi. Kyllä täällä netissä voi esittää vaikka rooman keisaria mutta kyllä oikeat varatuomarit osaavat kirjoittaa.

        Joten sinä joka siellä uhosit maksattavasi kymppitonnin korvaukset, vedäppä vittu päähäsi ja vikise.

        Ei osaa tuo itseään varatuomariksi tituleeraava yhdyssanojakaan. Hävetköön valehtelija.


    • Kohtalotar-72
    • freakykiki

      Yleensä vika on ihmisessä, joka ei välttämättä kouluta koiraa yms. Mutta on myös tapauksia jossa koira on ollut ennen niin kiltti ja rauhallinen, mutta jokin on päässä naksahtanut ja koirasta on tullut niin hullu että se on jouduttu lopettamaan. Meillä on kotona kenneli ja itse omistan 3 koiraa, 2 suomen pystykorvaa ja 1 norjanharmaan hirvikoiran. Minä olen niille pennusta asti opettanut perustottelevaisuutta yms. ja 1 pystärin kanssa käyn agilityssäkin, mitä se rakastaa ylikaiken! Kaikki 3 tottelee hienosti vikisemättä ja me luotamme toisiimme, aina kuitenkin olen varautunut, jos vaikka vastaan tulee koira joka ei jostain syystä tykkää koirastani tai toisin päin! Ja yleensä tiedän mitä koirani aikoo, koska olenhan ollut niiden kanssa ja oppinut tuntemaan ne, mutta aina voi tulla yllätyksiä. :D Ja koiraa voi oppia ''lukemaan'' helposti, menet vaikka koirasi tarhaan ja vain katselet miten se liikkuu esim. ennenkuin alkaa leikkiä jollain lelulla yms.

    • sdfhjkjhf

      Ei tuollaisten takia pidä alistua. Siihen he juuri pyrkivät.

    • Näin on hyvä!

      voit vahingoittaa tai tappaa hyökänneen koiran.

      Jos puolustat omaa koiraasi, niin kyseessä on oikeutettu puolustus.

      Jos vaikka olet tulossa pajupillejä tekemästä ja taskuun oli jäänyt Spydercon Civilian ( http://www.spyderco.com/catalog/details.php?product=60 ), jolla joudut puolustautumaan ja katkaisemaan hyökänneen koiran kurkun. Katsot sitten kuolleen koiran omistajaa, hymyilet vinosti ja pyydät anteeksi. Mutta sanot kuitenkin, että pakko oli, kun hyökkäsi...

      Katsot omistajan parkua... :D

      Ja kävelet koirasi kanssa pois.... :D

      Etkä enään saavu samaan puistoon uudestaan.

      • 19+14

        aika aggressiivistä tekstiä tuo edellinen.
        Mutta itselle on kanssa tullu mieleen jokin itsepuolustusväline irtokoirien varalta. Oma koira on aina kiinni riistaviettinsä vuoksi ja tärkeä mulle, en siis pidä vapaana ku aidatulla alueella. >Mutta ne irtokoirat...
        hih itse oon joskus harkinnut taseria tms sähkölamautinta :) Käyttäisin tottakai jos omaa koiraa uhkaisi jokin vapaana juokseva raatelija.
        Kävis samalla tehokeinona sekä irtokoiriin että irtoÄijiin :) mitä tuolla ny vapaana liikkuukaan ;)


      • höhhöhhöhröyh
        19+14 kirjoitti:

        aika aggressiivistä tekstiä tuo edellinen.
        Mutta itselle on kanssa tullu mieleen jokin itsepuolustusväline irtokoirien varalta. Oma koira on aina kiinni riistaviettinsä vuoksi ja tärkeä mulle, en siis pidä vapaana ku aidatulla alueella. >Mutta ne irtokoirat...
        hih itse oon joskus harkinnut taseria tms sähkölamautinta :) Käyttäisin tottakai jos omaa koiraa uhkaisi jokin vapaana juokseva raatelija.
        Kävis samalla tehokeinona sekä irtokoiriin että irtoÄijiin :) mitä tuolla ny vapaana liikkuukaan ;)

        vastaus olisi viedä puistoon itseään tehokkaasti puolustamaan pystyvä koira. Olen nähnyt kadulla saksanpaimenkoiran hyökkäävän toiselta puolen katua jonkun mastiffinsukuisen kimppuun. Vastaus oli salamannopea ja hyökkääjä lähti uikuttaen ja ontuen takaisin. Kohde ei piitannut välikohtauksesta mitään, jatkoi omistajansa kanssa rauhallisesti matkaansa.


      • JEWKLJRIQL
        höhhöhhöhröyh kirjoitti:

        vastaus olisi viedä puistoon itseään tehokkaasti puolustamaan pystyvä koira. Olen nähnyt kadulla saksanpaimenkoiran hyökkäävän toiselta puolen katua jonkun mastiffinsukuisen kimppuun. Vastaus oli salamannopea ja hyökkääjä lähti uikuttaen ja ontuen takaisin. Kohde ei piitannut välikohtauksesta mitään, jatkoi omistajansa kanssa rauhallisesti matkaansa.

        Mun aviomiehen veljen russeli kävi omani kimppuun, palloleikkien yhteydessä. Oma koira oli pitkässä vaijerissa, russeli vapaana. Suuttui, kun oma koirani sai pallon itselleen. Kävi kiinni, uudestaan ja uudestaan. Oman koiran oli vaikea puolustautua, kun oli remmissä. Mieheni meni väliin ja yritti saada koiramme vedettyä pois. Saikin, mutta koira siltikin jatkoi kimppuunkäymistä. Menin apuun ja yritin erottaa koirat, jolloin sain pahat puremavammat käsivarteeni ja appelsiinin kokoisen mustelman. Rumat arvet jäi.

        Kun olin yhteydessä tuon koiran omistajaan hän sanoi aika pitkälti näin:"mitäs menit siihen väliin. Kyllähän se pitäis tietää, että ton rotunen koira on luonnostaan ärisijä. Siinä ois vaan pitäny sanoa lujasti "ei" ".
        No joo... sitähän me karjuttiin, mutta ei se raivon vallassa mitään kuullut.
        Eniten tässä koko jutussa ärsytti se, että tää omistaja vähätteli tapahtunutta, vaikka ei ollut paikalla. Jankutti vaan jotain ärinäjuttuja, vaikka kuinka selitin, että se todella hyökkäsi -ja monta kertaa.
        Vasta, kun lähetin kuvan vammoistani, tulikin viestiä "me halutaan viedä sut lääkäriin" jne.

        plääh..


      • Rottie
        JEWKLJRIQL kirjoitti:

        Mun aviomiehen veljen russeli kävi omani kimppuun, palloleikkien yhteydessä. Oma koira oli pitkässä vaijerissa, russeli vapaana. Suuttui, kun oma koirani sai pallon itselleen. Kävi kiinni, uudestaan ja uudestaan. Oman koiran oli vaikea puolustautua, kun oli remmissä. Mieheni meni väliin ja yritti saada koiramme vedettyä pois. Saikin, mutta koira siltikin jatkoi kimppuunkäymistä. Menin apuun ja yritin erottaa koirat, jolloin sain pahat puremavammat käsivarteeni ja appelsiinin kokoisen mustelman. Rumat arvet jäi.

        Kun olin yhteydessä tuon koiran omistajaan hän sanoi aika pitkälti näin:"mitäs menit siihen väliin. Kyllähän se pitäis tietää, että ton rotunen koira on luonnostaan ärisijä. Siinä ois vaan pitäny sanoa lujasti "ei" ".
        No joo... sitähän me karjuttiin, mutta ei se raivon vallassa mitään kuullut.
        Eniten tässä koko jutussa ärsytti se, että tää omistaja vähätteli tapahtunutta, vaikka ei ollut paikalla. Jankutti vaan jotain ärinäjuttuja, vaikka kuinka selitin, että se todella hyökkäsi -ja monta kertaa.
        Vasta, kun lähetin kuvan vammoistani, tulikin viestiä "me halutaan viedä sut lääkäriin" jne.

        plääh..

        vieraillessani koirapuistossa n. 2,5 vuotta sitten (Mikaelin takana) talvella, erään todella suurikokoisen koiran omistaja ei välittänyt pätkääkään, vaikka hänen koiransa kävi kiinni omaani, tuolloin 10kk ikäisen koirani kimppuun. Naikkonen käänsi vaan kylkeä ja katsoi toiseen suuntaan...huusin hänelle monta kertaa, että "käske koirasi pois", johon sain vaan vastausta "kyllä ne koirat itse lopettavat nahistelun..."

        Noh, sen jälkeen onkin ollut paljon opettelemista koirani kanssa pois erilaisista pelkotiloista...tietty oma syyni, mitäs vein puistoon. Olin vaan siinä luulossa aiemmin, että puistoissa käydään hyvin koulutettujen koirien kanssa; vaikkakin vahinkoja voi aina sattua, mutta tuollainen koiranomistajan käytös yllätti todella.


      • ruko
        JEWKLJRIQL kirjoitti:

        Mun aviomiehen veljen russeli kävi omani kimppuun, palloleikkien yhteydessä. Oma koira oli pitkässä vaijerissa, russeli vapaana. Suuttui, kun oma koirani sai pallon itselleen. Kävi kiinni, uudestaan ja uudestaan. Oman koiran oli vaikea puolustautua, kun oli remmissä. Mieheni meni väliin ja yritti saada koiramme vedettyä pois. Saikin, mutta koira siltikin jatkoi kimppuunkäymistä. Menin apuun ja yritin erottaa koirat, jolloin sain pahat puremavammat käsivarteeni ja appelsiinin kokoisen mustelman. Rumat arvet jäi.

        Kun olin yhteydessä tuon koiran omistajaan hän sanoi aika pitkälti näin:"mitäs menit siihen väliin. Kyllähän se pitäis tietää, että ton rotunen koira on luonnostaan ärisijä. Siinä ois vaan pitäny sanoa lujasti "ei" ".
        No joo... sitähän me karjuttiin, mutta ei se raivon vallassa mitään kuullut.
        Eniten tässä koko jutussa ärsytti se, että tää omistaja vähätteli tapahtunutta, vaikka ei ollut paikalla. Jankutti vaan jotain ärinäjuttuja, vaikka kuinka selitin, että se todella hyökkäsi -ja monta kertaa.
        Vasta, kun lähetin kuvan vammoistani, tulikin viestiä "me halutaan viedä sut lääkäriin" jne.

        plääh..

        Meidän koira ei pure, mutta naapurin rakki puree, samoinkuin meidän lapsetkaan eivät tee pahaa, vaan naapurin kakarat.


    • Ylätontti

      Mitä sä hyvä ihminen itket? Hommaa kunnon koira, esim pyrenneitten mastiffi ja loppuu se muitten koirien isottelu. Pikkuveljel mastiffi ja noin 90kg elopainoa. Kyllä väistää jokaikinen vastaantulija. Minkä rotuinen koirasi on? Tietty joku pieni sylipiipertäjä, niinkuin kaikilla kaupunkilais pelleil on? Paskalla käytät tietty senkin piipertäjän naapurin nurmikol? Etkä kerää kuria pussiin?! Ärsyttävintä ihmiset jotka paskotuttaa pienet "kullannuppunsa" joka helvetin nurkassa eivätkä siivoa jälkiään! Sakkoja pitäisi jakaa niinkuin Atlantin takaa.

      • Freddie....

        ja sopivan nopea veitsikäsi, niin kyllä koira on hiljaa tai korkeintaa uikuttaa.

        Kyllä rauhassa pitää saada olla ilman 100 kg koiraa.


    • HurjaJellonaSiis!

      mää ainakin hankkisin tosi häijyn suden ja leijonan risteytykseen, semmonen tosi hurjan näköinen joka puree muilta päät poikki!

    • gtgbrfdnb tf

      Meilläkin kävi yhteenotto, ja tassusta luu poikki. Toinen osapuoli otti osaa kuluihin. Itsekin ottaisin jos koirani lähettää toisen eläinlääkärille mutta valitettavasti kaikki eivät ole kovinkaan vastuuntuntoisia. Sellaisen koiraa ei kai voi muuta kuin potkaista kylkiluihin tilanteen sattuessa. Saatana.

    • Ard

      Tee perussuomalaiset ja osta isompi koira kuin tällä tyypillä on.

      • järkewä

        Niin kauan kun koira on mulkun jatke ja itsetunnon korottaja teillä kusipääomistajilla, ei aloittajan kertomat tilanteet lopu. Munat vaan pois omistajilta, jotka koirallaan uhoavat. Älkää sentään julistako tyhmyyttänne täällä netissä, nähdäänhän se ihan luonnossakin ja hävettää vitusti olla saman maan kansalainen teidän idioottien kanssa.


    • tilu

      koiran omistaja on minun mielestäni korvaus velvolinen,jos koira aiheutaa toisille vahinkoa.järki on sallitua

      • kasvata koiras kusip

        Kisko kyseisen koiran omistajalta hampaat kurkkuun "ei olla korvaus velvollisia kusipää, kun olet koira puistossa"


      • Onko käytäntö muuttu
        kasvata koiras kusip kirjoitti:

        Kisko kyseisen koiran omistajalta hampaat kurkkuun "ei olla korvaus velvollisia kusipää, kun olet koira puistossa"

        Koirani on nyt jo 10v. saksanpaimenkoira.Kaksi vuotiaaksi asti oltiin oltu koirpuistossa ja ihan hyvin oli aina mennyt.Sitten sattui vahinko ja koirani puri toista itseään vanhempaa narttua.Eläinlääkäri ompeli 4 tikkiä.Minä maksoin kaikki kulut.En ole sen jälkeen käyttänyt koiraani koirapuistossa kuin joskus.Aina olen varmistanut,että toiset koirat tulevat toimeen koirani kanssa.Jos joukkoon on halunnut vielä narttukoiria,olen lähtenyt ihan suosiolla pois.Aikaa tästä on nyt 8 vuotta,mutta mielestäni toimin oikein,kun maksoin ihan suosiolla koirani aiheuttaman vahingon.Eläinlääkäri vielä totesi,ettei haava ollut paha.Kuljetin myös autottoman koiranomistajan eläinlääkärille ja tietysti oli sunnuntai,jolloin maksut olivat korkeammat.En ole katunut,että maksoin laskun,koska mielestäni niin pitää tehdä,vaikka muuta väitetään.Vastuulliseen koiran omistajan on vastattava aina koiran aiheuttamista vahingoista.Toinen koira eli elämänsä ihan onnellisesti vanhuuteen.Anteeksi saimme koirani ja minäkin.


    • fjdskafjadskl

      on onneksi koira puisto usein tyhjä ja menen koirani kanssa sinne vain silloin. Jään portin läheisyyteen vahtimaan mahd tulijoita. Poistun koiran kanssa ennen kuin toinen koira ehtii sisään sanoen ettei oma koirani tule muiden kanssa toimeen. Todellisuudessa se kyllä tulee toimeen mutta en viitsi ottaa riskiä, sillä jo lenkillä huomaa monen uroiskoirasta että ovat jo aikamoisia remmirähjääjiä. Joten en viitsi ottaa riskiä että mahd tälläinen uros on samassa aitauksessa omani kanssa vapaana. Joten pelaan varman päälle, ettei käy omalle tai toisen koiralle mitään. Muutaman kerran olen nähnyt urosten yhteen oton ja se ei ole mitään kovin kivaa katseltavaa.

      • MAALAISJÄRKEÄ!

        Onko lain mukaan tosiaan niin, ettei omistaja ole vastuussa koiransa käyttäytymisestä koirapuistossa? Tuntuu ihan absurdilta, että aitojen sisällä vastuu siirtyisi omistajalta koiralle, jolla on harkintakykyä - siis anteeksi, kuinka paljon? "Teoistaan vastuullinen aggressiivinen koira", kunhan ollaan vapaaehtoisesti k-puistossa ? Ota ihmeessä tarkemmin selvää asiasta, poliisi saattaa kiireessään kuitata asian mitättömäksi vaikkei se sitä olisi. Jos laki on heidän kertomansa mukainen, se on vähiontään outo. - Olkoon, ettei näitä voida rinnastaa, mutta mieleen tulee: Jos menen ravintolaan, johon kaikki ovat tulleet tapaamaan toisiaan ja nauttimaan alkoholia ja joku sohaisee minua puukolla, tämä joku ei ole siitä vastuussa, koska olemme "yhteisellä alueella" ja "kytkemättöminä"? Hm, maalaisjärjen mukaan.


      • Fewdge...
        MAALAISJÄRKEÄ! kirjoitti:

        Onko lain mukaan tosiaan niin, ettei omistaja ole vastuussa koiransa käyttäytymisestä koirapuistossa? Tuntuu ihan absurdilta, että aitojen sisällä vastuu siirtyisi omistajalta koiralle, jolla on harkintakykyä - siis anteeksi, kuinka paljon? "Teoistaan vastuullinen aggressiivinen koira", kunhan ollaan vapaaehtoisesti k-puistossa ? Ota ihmeessä tarkemmin selvää asiasta, poliisi saattaa kiireessään kuitata asian mitättömäksi vaikkei se sitä olisi. Jos laki on heidän kertomansa mukainen, se on vähiontään outo. - Olkoon, ettei näitä voida rinnastaa, mutta mieleen tulee: Jos menen ravintolaan, johon kaikki ovat tulleet tapaamaan toisiaan ja nauttimaan alkoholia ja joku sohaisee minua puukolla, tämä joku ei ole siitä vastuussa, koska olemme "yhteisellä alueella" ja "kytkemättöminä"? Hm, maalaisjärjen mukaan.

        Älä rinnasta ihmisiä koiriin. On aivan eri asia jos sinua puukotetaan ravintolassa kuin se, että antaa oman koiransa omalla vastuulla juosta aitauksessa. Ravintolassa tapahtunut puukotus on selvä rikosasia. Koirat on kuitenkin eläimiä jotka toimii vaistojensa mukana. Aina kun koiransa päästää vapaaksi niin vastuu on itsellä, myös metsästäjäkin joka päästä ajokoiransa metsästyskaudella metsästämään. Se voi kuulostaa tyhmältä ja epäoikeudenmukaiselta, mutta kun asia on kaksipiippuinen juttu. Omistajan vastuu on suojella koiraansa ja tietää riskit kun päästää vapaaksi oli alue mikä tahansa. Ei sitä vastuuta voi muille siirtää. Muutenhan aitauksessakin olet vastuussa oman koirasi lisäksi myös muiden koirista.

        Joskus on ollut sellaisiakin juttuja joissa koira on vahingossa päässyt irti, juossut auton alle, kuollut ja auto on ajanut kolarin. Jotkut noista on ratkaistu siten, että kumpikin vastaa omista kuluistaan. Ajaja ei ole velvollinen maksamaan koirasta korvauksia sen omistajalle eikä omistaja ole velvollinen korvaamaan autojen vaurioita. Vakuutuksethan noissa voi tulla peliin mukaan varsinkin jos on kyse metsästyskoirasta joka on metsästyskaudella jahdannut vaikka hirveä ajotiellä eikä omistaja ole saanut sitä kiinni ajoissa. Tietenkin vain siinä tapauksessa jo vakuutukset on otettu ja maksettu. Koiran omistajan vakuutuksen pitäisi siinä tapauksessa korvata myös auton korjauskulut.

        Ihminen kun on luontoon puuttunut ja sieltä elukoita itselleen kesyttänyt niin tälläiset asiat on hankalia kun tulee korvausjutut kyseeseen. Eläimet on eläimiä eikä niiden käytöstä voi aina hallita tai tietää mitä niiden päässä liikkuu.


    • finnalle1

      Niin kutsutut tappelukoirat eivät ole sinällään yhtään sen vaarallisempia kuin muutkaan koirat, ne vaan tarvii paljon osaavammat omistajat jotka pystyis kouluttamaan ne oikein. KAIKKI koiran käytösongelmat on AINA ihmisen aiheuttamia, syy ei ole koskaan eläimessä itsessään. Ja fakta taitaa olla että pikkukoirat purevat nykyisin paaaljon enemmän kuin isot, mutta koska niiden puremasta ei aiheudu yhtä pahoja vammoja, ei niistä jakseta välittää. On ok jos chihuahua (sori mahd kirjotusvirheet rodun nimessä) vähän näykkäsee mutta auta armias jos rottis edes vilauttaa kulmahampaitaan. Pikkukoiraakin tarvitsisi kouluttaa, mutta nykyisin niitä ostetaan aivan liian usein sylikoiriksi ja hemmoteltaviksi vauvankorvikkeiksi. Niistä tulee hyvin mustasukkaisia omistajistaan ja siksi ne purevat kaikkia jotka edes yrittävät lähestyä niiden isäntiä. On kuvottavaa nähdä kaiken maailman Hauskoissa kotivideoissa kuinka ihmiset ovat lähettäneet sinne videoita pikku puudeleistaan ja chihuahoistaan kun ne murisevat, ärisevät, rähisevät, räksyttävät, näyttävät hampaitaan ja yrittävät purra kun kamera ja kuvaaja sen takana lähestyvät. Pikkukoiran kohdalla moinen käytös on mukamas söpöä, mutta tappelukoira joutuisi lopetusuhan alle. Mutta ei ole pikkukoiriakaan syyttäminen vaan tyhmiä omistajia jotka eivät osaa kouluttaa lemmikkejään. Keskustelun aloittajalle vielä sen verran että TÖRKEÄÄ, olin todella järkyttynyt kun luin ettei hyökänneen koiran omistaja ole mukamas korvausvelvollinen. Järkikin sen jo sanoo, että totta kai hän on. Taas yksi laki lisää tässä maassa päin honkia..

      • ANIMALHATER

        Ei kaikki ongelmat ole ihmisen aiheuttamia. Alzheimerin tauti, dementia, tai aivokasvain aiheuttavat ongelmia. Ja jos kysytään ravintoterapeutilta, niin myös b-vitamiinin puutos aiheuttaa käytöshäiriöitä. Pohjimmiltaan on toki ihmisen aiheuttama ongelma se, että koiria on jalostettu liikaa, esim. tappelukoiratarkoituksiin.


    • syvä rintaääni

      Oikeuteen ei asiaa kannata siviiliriitana viedä, tulee kalliiksi.

      Itselle käv aikanaan niin onnellisesti, että voitin ( haastettuna) kalliiksi tulleen oikeudenkäynnin. Kuluni silloin markkoina noin 35 000 mk.
      Nämä kuluni tuomittiin tietysti haastajan maksettavaksi. Hienoa, vai mitä!

      Ongelma oli vaan se, että en koskaan saanut niitä 35 000 markkaani takaisin. Haastaja nimittäin osoittautui varattomaksi. Tuomitut korvaukset menivät ulosottoon, markkaakaan ei sitä kautta koskaan tullut koska haastajan verovelat menivät etusijalle.

      Eli oikeudessa voitin, mutta rahat hävisin.

    • havaita, ettei

      koiraa osata pitää oikein edes koiratarhassa! Kaikille sitä koira annetaankin.

      • Mar ja

        On lisääntynyt vuosi vuodelta, tyyliin ei meidän koira ja kyllä voin tehdä mitä haluan, minä, minä, minä.


      • 26
        Mar ja kirjoitti:

        On lisääntynyt vuosi vuodelta, tyyliin ei meidän koira ja kyllä voin tehdä mitä haluan, minä, minä, minä.

        ulkoilutan omaa koiraani alueella, jossa käy silloin tällöin aggressiivisia koiria, jotka eivät siedä muita.
        alue on laaja onneksi ja omistajat varoittavat, joten silloin menen oman sessuni kanssa toiseen suuntaan. Hyvin mahdutaan ja sopu sijaa antaa ja saadaan pitää koiria kaikki vapaana jolkottelemassa. Yhtenä iltana oltiin siellä lenkillä, ei ketään muita paikalla, jolloin sinne pomahti nuori mies kahden irtiolevan ison koiran kanssa. Kysyin että etkö voinut mennä muuhun suuntaan, kun vaihtoehtoja oli, vaan piti just tänne tukkia missä näki meidän jo olevan. Vastaukseksi sain, että "kyllä hänen koirat tulevat kaikkien koirien kanssa toimeen, minä voin mennä sinne minne mua huvittaa."
        Kysyin häneltä, että eikös tullut mieleesi että mun koira ei tulekaan toimeen sun koirien kaa? Siinä vaiheessa jätkä katto mun seeferiä ja näki että hänellä alkoi vähän raksuttaan pääkopassa. Ei olla sen koommin törmäilty samoilla neliöillä.


    • nainen21v_

      Ei koirapuistoon voi viedä koiraa, ellei omakin koira sitten ole sellainen että antaa tulla täysillä jos joku puree/uhkailee (eli häiriintynyt) koirapuistot on nykyisin häiriintyneiden piskien paikkoja.
      Vähän kuin koulutkin häiriintyneiden kakaroiden.

      Monta kertaa oman alle 1v ikäisen pennun kanssa koirapuiston ohi kävellyt ja ollaan jääty sivusta seuraamaan sitä touhua, aina sellaisia raivopäisiä koiria seassa jotka lentää siihen verkkoon pahki ja tulevat muristen tervehtimään. Tekeepä mieli mennä tosiaan sitten kun koira on aikuinen!

      Mitähän jos olisi myös omistaja ottanut osumaa tuossa, tai joku muu joka olisi ollut omistajan mukana?
      Ei tyyppi tietysti edelleenkään "korvausvelvollinen" ja rakki seuraavana päivänä takaisin puistoon leikkimään.

      • grrrrrrrrrrräyhräyh

        käy kun molempia tartutaan takajaloista ja vedetään pois. Sillon täytyy kyllä molempien omistajien olla hommassa mukana. En tiedä miten se kävisi yksin, ehkä jos vetäjä on tarpeeksi kovaotteinen eikä pelkää hyökännyttä koiraa ja uskaltaa vain pitää kiinni takajaloista eikä laskea niitä alas ennen aikojaan.


      • nainen21v_
        grrrrrrrrrrräyhräyh kirjoitti:

        käy kun molempia tartutaan takajaloista ja vedetään pois. Sillon täytyy kyllä molempien omistajien olla hommassa mukana. En tiedä miten se kävisi yksin, ehkä jos vetäjä on tarpeeksi kovaotteinen eikä pelkää hyökännyttä koiraa ja uskaltaa vain pitää kiinni takajaloista eikä laskea niitä alas ennen aikojaan.

        Miksi sä mulle erottamisesta vastasit??
        Eipä kiinnosta mennä koirapuistoon tietäen että joutuu repimään jotain häiriintynyttä rakkia takajaloista joka kerta.


      • grrrrrrrrrrjne
        nainen21v_ kirjoitti:

        Miksi sä mulle erottamisesta vastasit??
        Eipä kiinnosta mennä koirapuistoon tietäen että joutuu repimään jotain häiriintynyttä rakkia takajaloista joka kerta.

        enpä kyllä vastannut alkuperäiseen viestiinkään omistajan korvausvelvollisuudesta. Keskustelu vain rönsyilee. Mullakin ollut koiria, enkä koskaan ole vienyt mihinkään koirapuistoon, enkä ole joutunut hyökkääjää potkimaan tai kiskomaan pois. Kerran tuli koiran kylkeen purema kun se ehti kääntää kylkensä hyökkääjää päin mutta sitten olikin jo höökijän omistaja paikalla ja korjasi omansa pois. Haava hoidettiin kotona, eikä mitään korvausta tullut. Mielestäni eläinlääkärin kulut pitäisi vihaisen koiran omistajan korvata. Plus mennä koiranomistajakouluun.


    • ola1975

      joo mulle on käyny samalla tavalla 2 kertaa koirani ollessa pentu. ja siitä jäi arkuus toisiin koiriin joten en vie enään koskaan ikinä koiraani puistoon.
      kyllä mua kaikki varoitti että joskus turpaan tulee empä uskonut
      ainut mikä vituttaa se että veto koiraa ei tosta sohva perunasta saa kun aristelee muita koirii ja sitä on testattu myös niin sanottujen ammattilaisten kanssa
      mut älkää viekö koiraa puistoon on han se niin että kyl mun pitää tuntee koirani sen verran hyvin ja kyl niistä muistakin koirista näkee jos toimeen ei tulla
      joten kannattaa poistua heti kun sille tuntuu
      näin olisi munkin pitäny tehä
      mut hyvää kesää kakkille

      ja sori kirjoitus häröt turha kuittailla en korjaa kumminkaan :)

    • Kaksi koiraa!!

      Samaa mieltä erään kirjoittajan kanssa, että ÄLÄ KOIRAA SYYTÄ vaan OMISTAJAA!!
      Ja toisekseen aina ei koira pidä toisista koirista, eihän ihmisetkään tulee kaikkien kanssa toimeen! Omakohtaista kokemusta omasta koirastani on, ettei tämä tulee joidenkin koirien kanssa toimeen ollenkaan ja täysin kunnollisesti koirani olen kouluttanut, jostain syystä ei vain tykkää?! :-/ Olisihan se ihana käydä koirapuistossa juoksuttamassa toisten koirien kanssa, mutta ikinä en voi olla 100% varma etteikö sitten siellä sattuisi olemaan jokin toinen koira joka sattuu ärsyttämään omaa koiraani! Joten käymme tämän toisen koirani vuoksi koirapuistoissa vain silloin, ku siellä ei ole muita koiria tai vain tuttujen koiria irrallaan. (omistan siis kaksi koiraa ja toinen täysin kiltti toisille koirielle)

      Fiksu koiran omistaja ei tuo koirapuistoon sellaista koiraa joka on joskus hyökännyt toisen koiran kimppuun siellä ollessaan tai muualla.
      Omani kimppuun on myös puistossa käyty ja se jätti omat traumansa koiraan, että minuun.

      Ja meillä on molemmille koirille vakuutukset joissa kaikenmaailman jutut ja se maksaa!:-D Eli jos koirani hyökkää toisen koiran kimppuun korvaa vakuutus toiselle koiralle aiheutuneet vammat ja vahingot! Ja näin myös tekisin JOS koirani sattuisi hyökkäämään toisen koiran kimppuun, MUTTA vastuullisena omistajana en päästä koiraani hyökkäämään!!!!!

    • pro the dogs

      Ymmärrän TÄYSIN tunteesi. Kyllä se hatuttaa kun joku vähä-älyinen ja muista piittaamaton ihminen tuolla tavoin toimii.

      Mutta.
      Kirjoitat, että tekisi mielesi ampua sekä omistaja että koira. JOS olisit itse koiraihminen, ymmärtäisit, ettei tapahtunut ole sen koiran syy ensinkään. Vaan VAIN ja ainostaan omistajan/ulkoiluttajan.

      On toki tilanteita, joissa normaalisosiaaliset koirat käyvät toistensa kimppuun ja vahinkoja sattuu. Se on koiramaailmaa, johon ei aina pysty ennalta varautumaan. Mutta tietäessään koiransa epäsosiaaliseksi (todennäköisesti ihmisen toiminnasta johtuen...) pitää ymmärtää olla viemättä koiraa muiden koirien pariin. Yleensä koiran epäsosiaalisuus johtuu nimenomaan ihmisestä, harvemmin koirasta itsestään. Aggressiivisuudesta puhumattakaan. Aina ei edes omistaja ole syypää koiran epäsosiaalisuuteen, jos koiralla esim. on aiemman omistajan kanssa ikävä menneisyys, tai sen omat elämänkokemukset on tehneet siitä sellaisen. Silti niilläkin koirilla on oikeus elää, kunhan omistaja ymmärtää rajallisuuden.

      Joten maksa kiltisti laskusi jos asenteesi on tuollainen KOIRIAkin kohtaan, ja mieti ennen kuin seuraavaa koiraa hankit. Jos raha on ainoa mikä ratkaisee. Ikävää koirasi kannalta että sen kimppunu käytiin.

      • pro the dogs

        Lisään vielä, että olen itse käyttänyt koirapuistoja koirieni (elämän varrrella 4 kpl) kanssa 18 vuoden ajan. Vien koirat niihin jo pentuna. Siellä opitaan sosiaalisuutta, ja valitettavasti ne ovat ainoa lain sallima paikka missä koiraa saa kaupungissa pitää vapaana. Ulkomailla koirat saa monesti juosta vapaana, ja siellä tapaakin sosiaalisia koiria. Ehkä eivät välitä muista koirista, mutta eivät ole aggressiivisiakaan vaan välttelevät. Suomessa hihnakoirat on aina vähän varuillaan toisiaan tavatessaan jolleivät ole ennestään tuttuja. Kuntolenkkejä ja ihmisen & koiran välistä toimintaa opitaan pitkillä hihnalenkeillä.

        Kolmesti (koputan puuta) koirilleni on sattunut ikävästi. Kerran oli kertomasi kaltainen weird tapaus, joka ilman ennakkovaroitusta kävi toisen koirani kurkkuun kiinni. Onneksi panta oli kaulassa ja koira selvisi pintanaarmuin. Annoin koiran toipua viikon verran ja mentiin takas kun siellä oli vain tuttuja koiria. Ei tullut traumoja edes weirdin-rotuisiin koiriin. Ongelmakouluttajat osaavat kyllä neuvoa kunkin koiran kohdalla miten toimia jos koira saa traumoja. Yksi ongelma syntyi juoksuaikaisesta nartusta urosten kesken, pintanaarmuja kullekin, ei tullut mieleenkään vaatia keltään edes nartun omistajalta korvauksia! Yksi tapaus oli humalaista omistajaansa puolustava koira, pintanaarmuja, ei korvausvaateita. Vakuutukset on lääkärireissuja varten.

        Kieltämättä puistot saisi olla suurempia, nin ei koriat pyörisi pientä kehää toistensa ympärillä. Samoin ihmisten liikuskelu vähentää koirien keskinäisiä paineita.


      • pro the dogs kirjoitti:

        Lisään vielä, että olen itse käyttänyt koirapuistoja koirieni (elämän varrrella 4 kpl) kanssa 18 vuoden ajan. Vien koirat niihin jo pentuna. Siellä opitaan sosiaalisuutta, ja valitettavasti ne ovat ainoa lain sallima paikka missä koiraa saa kaupungissa pitää vapaana. Ulkomailla koirat saa monesti juosta vapaana, ja siellä tapaakin sosiaalisia koiria. Ehkä eivät välitä muista koirista, mutta eivät ole aggressiivisiakaan vaan välttelevät. Suomessa hihnakoirat on aina vähän varuillaan toisiaan tavatessaan jolleivät ole ennestään tuttuja. Kuntolenkkejä ja ihmisen & koiran välistä toimintaa opitaan pitkillä hihnalenkeillä.

        Kolmesti (koputan puuta) koirilleni on sattunut ikävästi. Kerran oli kertomasi kaltainen weird tapaus, joka ilman ennakkovaroitusta kävi toisen koirani kurkkuun kiinni. Onneksi panta oli kaulassa ja koira selvisi pintanaarmuin. Annoin koiran toipua viikon verran ja mentiin takas kun siellä oli vain tuttuja koiria. Ei tullut traumoja edes weirdin-rotuisiin koiriin. Ongelmakouluttajat osaavat kyllä neuvoa kunkin koiran kohdalla miten toimia jos koira saa traumoja. Yksi ongelma syntyi juoksuaikaisesta nartusta urosten kesken, pintanaarmuja kullekin, ei tullut mieleenkään vaatia keltään edes nartun omistajalta korvauksia! Yksi tapaus oli humalaista omistajaansa puolustava koira, pintanaarmuja, ei korvausvaateita. Vakuutukset on lääkärireissuja varten.

        Kieltämättä puistot saisi olla suurempia, nin ei koriat pyörisi pientä kehää toistensa ympärillä. Samoin ihmisten liikuskelu vähentää koirien keskinäisiä paineita.

        Ikävää että koirasi joutui toisen koiran hyökkäyken kohteeksi ja että kyseisellä koiralla IDIOOTTI omistaja!

        Jokainen koirapuistossa kävijä on vastuussa omasta koirastaan ja sn tekemisistä. Joten hyviin tapoihin olisi kuulunut että hykkäävän koiranomistaja olisi itse vapaaehotisesti tarjoutunut maksamaan sinun koirasi eläinlääkäri kulut. Sinuna teksin rikoisilmoituksen ja veisin asian eteenpäin.

        Mitä tulee tähän tähän lietsomiseen että dobberit, rotikat ja tappelukoirat pitis hävittää jne jne niin haluan sanoa että itselläni 3uros rotikkaa ja 1narttu, meillä ei ole minkäänlaisia ongelmia käydä koirapuistoissa.

        Jokainen koiranomistaja on vastuussa myös siitä millanen hänen koirastaan kehittyy. 99% vika on omistajassa jos koira aggressiivinen. Koulutuksen puute on toinen asia mikä puuttuu joka toisella koiralla rodusta riippumatta. Jos koiraa ei kouluteta niin uhmaikäinen koira ottaa helposti halinan kotona ja vallanvaihto on tapahtunut. Koiraa lulee olevansa pomo ja omistaja on lapanen joka tottelee. väkivallalla ei saa mitään hyvää aikaiseksi! Ihan perus käskyt olisi jokaiselle koiralle olisi hyvä opettaa ihan perusjutut: istu, maahan, irti, tänne, nouda ja seuraa.

        Jos iso koira puree niin se ei ole ollenkaan niin paha kun jos pieni koira puree. Iso koira puree laajemmlta alueelta jolloin vamma ei välttämättä ole niin vakava, kun pienen koiran purema. Pienellä koiralla purema-alue on suppeampi jolloin vammakin on vakavampi.(Ison koiran purema ei ole esim niin syvä kun pienen, jolloin hermmovauriot on mahdollisia)
        Vakuutusyhtiöiden kärkitilastoissa keikkuvat Kultainennoutaja, Mäyräkoira ja Boxeri. Kyseisten koirien vakuutusmaksutkin ovat paljon suuremmat kun näillä kys "tappajakoirilla".

        Jos omistajaa tietää että oma koira käyttäytyy aggressiivisesti, mutta haluaa siltikin käydä koirapuistossa niin sillon hänen koiran tulee poistua puistosta kun muita koiria tulee puistoon. Tämäkin kuuluu hyvään käytökseen ja vastuunkantamiseen.

        Toivottavasti koirasi toipuu tapahtuneesta hyvin ja ettei kyseinen tapahtuma jätä koiraan negatiivisia muistoja, koska sillon voi käydä myös niin että sinun koirastasi tulee puiston ongelmakoira joka hyökkäilee muiden kimppuun. Hyvää kesää kaikille tasapuolisesti :)


    • olet aina

      Mietipä mitä puhut vai toisia pitäs lopettaa sun koira se pitäs lopettaa ÄÄLIÖ

    • nobody87

      Vika ei oo koiras vaan omistajas. Omistaja tekee koirast semmosen kun se on. Toises kodis se varmaan jo muuttuis.
      Ja ei saa toivoo tommosii juttui, olipa kysees minkälainen ihminen tahansa.

      • ...

        En edelleenkään pysty käsittelemään, millainen argumentti on: "vika on omistajassa, ei koirassa". Minulle on aivan sama onko vika kummassa, jos koira hyökkää minun tai koirani kimppuun. Lähtökohtaisesti se, että koiraa provosoidaan, ei ole syy sen hyökkäykselle ("toinen koira ärsytti omaani"). Niin se kuulkaas menee, että sellaiset koirat, jotka voivat provoisoitua niin ne pidetään kiinni ja hallinnassa. Kuten yhteiskuntakin; laitamme rahat liian isoille lapsille (vankila).


      • pakollinen
        ... kirjoitti:

        En edelleenkään pysty käsittelemään, millainen argumentti on: "vika on omistajassa, ei koirassa". Minulle on aivan sama onko vika kummassa, jos koira hyökkää minun tai koirani kimppuun. Lähtökohtaisesti se, että koiraa provosoidaan, ei ole syy sen hyökkäykselle ("toinen koira ärsytti omaani"). Niin se kuulkaas menee, että sellaiset koirat, jotka voivat provoisoitua niin ne pidetään kiinni ja hallinnassa. Kuten yhteiskuntakin; laitamme rahat liian isoille lapsille (vankila).

        "En edelleenkään pysty käsittelemään, millainen argumentti on: "vika on omistajassa, ei koirassa"."
        Jos vika onkin koirassa eikä omistajassa, niin silloinhan ainoastaan koira on korvausvelvollinen, joten ei muuta kun nostamaan kanne koiraa vastaan.


    • Käräjille menossa

      Perheellemme tuli useamman tuhannen euron hoitolasku kun naapurin koirat raatelivat koiranpentumme.Naapuri kieltäytyi heti osallistumasta kustannuksiin. Poliisista ei ollut apua; "Eivät ota korvausvastuuseen kantaa.Ei rikosta." Viemme vaatimukset siviilikanteena käräjille.Vaadimme vastapuolelta ainostaan oman vakuutuksemme enimmäiskorvausmäärän ylittävää osuutta, joka on alle 1/3 kokonaiskuluista. Kun selvittelin asiaa,huomasin, että käräjille näitä juttuja päätyy kuluriskin vuoksi äärimmäisen vähän. Me päätimme ottaa kuluriskin osalta tietoisen riskin.Näiden raatelijakoirien omistajien asenne on todella röyhkeä. Poliisin pitäisi ottaa asioihin kantaa ja selventää vahinkoa aiheuttaneelle korvausvastuu siten, että vahinkoa kärsineet eivät jää ilman korvausta.

      Oma juttumme ei tapahtunut koirapuistossa.

      • fertty

        toivottavasti onnistutte ja kertokaa täälläkin miten kävi..voisi auttaa joitakin samankaltaisissa tilanteissa..:(


    • vcghfhhg2

      Todella ikävää ja suututtavaa..kusipääomistaja selvästi.

      Itse en luota tuohon ei vihaisia koirapuistoon sillä omistajia niin moneen junaan vaan olen varmistanut aina ettei koirani ole epätasapainoisten kanssa eli katson koirien eleet ja kuuntelen omistajaa(yleensä machoilevat yleensä julistaa koiransa kovuuden tai sitten vastaa ettei tule kaikkien kanssa toimeen tai ei osaa kouluttaa tai luottaa siihen että koirat itse selvittää asiat..jolloin menen pois)ja jos tulee olo ettei kaikki ok menen pois..

      moni kääntää selkänsä koiriin (et sinä varmastikaan eli en puhu sinusta nyt) ja päästää koiransa suoraan puistoon tai antaa muiden koirien olla liian rajuja omalleen..

      itselläni loppukädessä hyviä kokemuksia mutta olen muutaman kerran mennyt poiskin ja varoittanut uusille tietyistä koirista..yhden kerran hämmästytti eräs joka ei piitannut koiransa puolesta vaikka sanoin että kyseinen koira oli jo viidesti käynyt kiinni.

      sanoisin vielä että käykää tutussa puistossa niin tunnette porukat ja koirat..

      ja itse olen päässyt haavereitta 15v ajan mutta olen tietoinen koko ajan ja vahdin koirani tarkkaan ja tosiaan menen pois jos toinen koira ei rentoudu tai on hermostunut tai isännällä ei kaikki kotona

    • mololoo

      Mua aina pistää hymyilyttään nää mulla on pesäpallomaila takakontissatyypit jotka tosipaikantullen juoksee ensimmäisenä itkien karkuun soittaan poliiseja.
      Ensin uhotaan, sitten uhotaan koiralla ja sitten pesismailalla ja kavereilla, totuus on ettei sellaisella raukalla edes ole kavereita.

      Nykyajan mies on avuton nynny joka tarvii koiran turvakseen, hyvä esimerkki naisen rohkeudesta oli koulukiusaustapaus jota rohkea nainen ei pelännyt selvittää. Mies olisi kotona mutisut että mulla pesismaila ja sittenkun ja mutkunmutkun.

      Rohkea on se joka uskaltaa ottaa turpaansa eikä se joka pystyy hakkaamaan pahiten.

    • alhana

      Harmillista että teille kävi noin kurjasti, mutta valitettavasti asia on juurikin noin että jokainen vie koiransa puistoon omalla vastuullaan ja jos koira puree toista ei siihen rikoslaki päde. =(

      Tämän takia olisi hyvä jos kaikki kysyisivät portilla voiko tulla, koska tyhjään puistoon voit mennä vihaisenkin koiran kanssa, kunhan olet valmis poistumaan sieltä jos muita sinne olisi tulossa. Moni kun luulee että puistoon ei saisi mihinkään aikaan tuoda epäsosiaalisia koiria ja siksi ryntäävät portista sisään mitään sanomatta.

      Tietenkin jos näin olet tehnyt ja omistaja sanoi että sisään voit mennä on kyseessä aivan mulkku tyyppi...tai jos olit itse ensin puistossa ja toinen tunki sinne oman koiransa josta tiesi ettei se tule muiden kanssa toimeen.

      Suosittelen eläinlääkärikuluvakuutusta kaikille koirapuistoileville, koska siellä on aina mahdollista että jotai käy ja sen joutuu itse maksamaan. Koirapuistotappeluista kun eivät vakuutusyhtiöt korvaa mitään vaikka koiralla vastuuvakuutus olisi.

      Koira-aitausten säännöt

      Kuuntele

      Vastuu koirasta aitauksessa on aina ulkoiluttajalla
      ● Mene itse edellä aitaukseen
      ● Ole koirasi mukana, älä jätä sitä yksin aitaukseen
      ● Muistathan, että kaikki koirat eivät ole tottuneet lapsiin
      ● Aitauksessa vaatteet voivat yllättäen likaantua – älä laita parhaimpia päällesi

      Mikäli aitaus on jaettu isoille ja pienille koirille, noudata jakoa
      ● Pieni koira on alle 40 cm korkea ja painaa max 15 kg
      ● Älä vie suurta koiraa pienten koirien aitaukseen. Pieni koira voi ulkoilla suurten koirien kanssa ulkoiluttajansa vastuulla

      Pidä koirasi vapaana aitauksessa
      ● Varmista, että koirasi tulee toimeen muiden koirien kanssa. Mikäli et ole varma koirasi käyttäytymisestä, poistu aitauksesta muiden saapuessa sinne.
      ● Koirasi turvallisuuden vuoksi poista siltä aina kaulapanta tai valjaat aitaukseen mennessäsi.

      Kiimassa olevaa ja/tai sairasta koiraa ei saa tuoda aitaukseen
      ● Huolehdi, että koirasi rokotukset ovat kunnossa

      Koirien omien lelujen tuonti aitaukseen ja lelujen, keppien, lumipallojen ja kaiken muunkin heittely aitauksessa on kielletty

      Huolehdi aitauksen siisteydestä ja valvo koiraasi (Järjestyslaki 4 luku 14 §)
      ● Järjestyslaki velvoittaa korjaamaan ulosteet niille varattuun roska-astiaan
      ● Suojele alueen kasvillisuutta ja rakenteita
      ● Älä anna koirasi kaivaa kuoppia – ne ovat turvallisuusriski

      Pidä huoli, ettei koirasi haukunnallaan tai muuten häiritse naapuruston rauhaa eikä varsinkaan yöaikaan klo 22.00 – 7.00 (Järjestyslaki 2 luku 3 §)

      Voit ilmoittaa havaitsemastasi turvallisuutta heikentävästä ilkivallasta ja koirille vaaraa aiheuttavista puutteista Helsingin kaupungin rakennusviraston asiakaspalveluun

      Pidä portit aina suljettuina

      Noudattamalla näitä sääntöjä kaikissa Helsingin kaupungin ylläpitämissä koira-aitauksissa suot miellyttävän ulkoiluhetken niin koirille kuin niiden ulkoiluttajillekin. Säännöt on laadittu yhteistyössä Helsingin Seudun Kennelpiirin kanssa vuonna 2008.

      Rakennusvirasto ja Helsingin Seudun Kennelpiiri ry (www.hskp.net)

    • 2+15

      Sama täällä.. tai melkein sama. Olen vuoden kouluttanut rakasta rescue tyttöäni ja tämä rakastaa kaikkia muita koiria... tai rakasti kunnes sekopäinen jättisuuri koira hyökkäsi kimppuun, minulle tuli eläinlääkärikustannuksia 1500€ edestä ja koiralle elinikäiset traumat. Nyt alkaa isompiin koiriin totuttaminen alusta taas... (koirani itse keskikokoinen seropi narttu) pienempien ja samankokoisten koirien kanssa tulee ihanasti juttuun vieläkin mutta isompia koiria murisee...

    • 789+

      Mutta jos koira pureekin ihmistä niin tilanne on toinen . Ihmistähän koira ei missään olosuhteissa saa purra . Ei edes koirapuistossa.

    • kor95

      Joensuussa, on eräs koirapuisto jonne eräs herra tuo päivittäin koiraansa joka on vihainen. Mitä olen kysellyt, niin vähän jokaisen koira on vissiin vähä saanut reikiä nahkaansa kyseisen herran koiran takia :( ..noin vuosi sitten tämän herran koira kävi minun dreeverini kimppuun ja kerkesi purra minun koiraa aikas pahasti. nyt minulla on myös toinen dreeveri ja kävin puistossa viime viikolla ja siellähän se ukkeli taas oli. no hänen koiransa kävi taas minun koirieni kimpuun, mutta tilanne oli muuttunut ja minun koirat rökitti kunnolla tämän ukkelin äksypuksun. tuntui ukko vähän suuttuvan, mutta oli helppo sanoa, et sinun koira aloitti tappelun 100kerran ja samalla tavalla kun vuosi sitten. saipas maistaa nyt omaa lääkettään. ps. minun koirat ei ole vihaisia eivätkä ole osoittaneet agressiivisuutta kellekkään tapauksen jälkeen. puollustivat siis itseään/toisiaan aika tehokkaasti kun toinen koira tuli päälle :)

    • teeeeeeeeeeee

      No onpa hieno ylpeilyn aihe. Ne mitään itseään puolustanut. Jos sun koirat olis tasapainoisia,ne katsois ensimmäisenä silmiisi ja sit vasta hyökkää. (jos et luo tasapainoa luot epätasapainon)

      Koira lukee ihmisen ajatuksen ja toteuttaa sen. Koira elää vaistossa , aistissa ja energian mukaan ! Millon te kääpiöt älyätte ?!

      Kenties sun vähän ärsytti se "herra"siellä ?

      Koiras teki työtä käskettyä.

      • 3845

        Juu ärsyttihän se. Ja on ärsyttänyt kaikkia muitakin jo monen vuoden ajan. Ja en todellakaan käskenyt kumpaakaan koiraani miehen koiran kimppuun, vaan tämä miehen koira tuli suoraan minun koirani kimppuun. Ja kyllä, olen iloinen siitä että toinen koirani alkoi puollustamaan kaveriaan, ja antoivat satikutia tälle helvetin hurtalla! Sen se ansaitsikin. Ja heti aloin kyllä omia koiriani irti repimään tämän erään kusipään koirasta.


    • Mä ja Ärrä

      No huh huh! Koirat mitään ajatuksia lue :) Päivän naurut. Nyt tuo Cesar Millan -henkinen energialöpinä ja tasapainosoopa sais jo pikkuhiljaa loppua. Koirat tekevät kaikkea,mihin niille mahdollisuus aukeaa. Ne ovat eläimiä.

      Monet koirat kokeilevat kuka on kuka,jos ihmiset sen mahdollistavat...Etenkin nuoret koirat alistavat mielellään muita kaltaisiaan ja jotkut jopa pentuja:Heti kun kätevästi ottaa niiltä luulot pois ja saa näytettyä oman ylivoimaisuutensa,niin ei tarvitse välttämättä myöhemmin tapella asemastaan. (Höykytyksen saanut yleensä väistää/mielistelee jatkossa sitä höykytyksen antanutta... -Paitsi jos on todella kovaluontoinen koira ja aikustuessaan maksaa sitten potut pottuina!)

      Ihmisten tehtävä olis katsoa,ettei näitä höykytyksiä tapahdu. Sen sijaan,että jaarittelee jostain energiasta,olisi parempi opetella lukemaan koirien elekieltä ja ennakoimaan tilanteita. Terveen järjen pitäisi sanoa,ettei kahta suht samanikäistä,toisilleen vierasta, temperamenttista urosta (tai vastaavanlaisia narttujakaan) ole mitään järkeä tunkea samaan aikaan koirapuistoon.

      Siinä voi vaikka viitta päällä omistaja guruilla ja koittaa saada katsekontaktia koiraansa (ihan hirmuisessa määrässä itsevarmuutta uhkuvaa energiaa ja muutenkin tasapainoisessa fiiliksessä itse,hahahahah),peli on kuitenkin menetetty, jos rähinä on jo alkanut ja hammasta satelee puolin ja toisin.

      Ja kyllä minun kokemuksieni mukaan laumaviettisyys joillakin koirilla toimii niin,että jos oman lauman jäsenen kimppuun käy vieras koira, lauman muita jäseniä puuttuu tilanteeseen ja päällekäynyt saa melkoisen myllytyksen. Koirat eivät noudata mitään reilun matsin henkeä, 1 vastaan 1.

    • keisari milano

      Meinaako tämä yks jehu, että jos koira käy kiinni toisen koiran kaulaan, niin koira katsoo omistajaansa että mitä nyt :D buahhaaaahhhaaaa

    • totuusjulki

      tommosii hyökkävii koirii varten pitää ostaa itelle kaukaasianpaimenkoira ja pitää sitä auton takakontissa ja viedä koirapuistoihin aina kun siellä on agressivisia koiria ja kun niitten koira hyökkää ja omistajat ei muuta kun nauravat mielessään eivätkä tee mitään niin siinä vaiheessa meet hakemaan oman kaukaasianpaimen koiran ja annat sen hoidella asioita agressiivisen koiran kanssa ja alat itse polttamaan kessua ja naureskelemaan

    • apinaorkesteri!

      Hei totuusjulkitrolli, tommosii älyvajaita ihmisentekeleitä varten pitäis ostaa Ahvenanmaa ja aidata teidät kaikki sinne :) Ja mainitsemasi rotu on muuten kaukasiankoira nimeltään nykyään...

      "Kaukasiankoira on vanha Kaukasian alueelta kotoisin oleva laumanvartija tyyppinen koirarotu, jota on käytetty vartiointiin ja kotieläinten suojeluun pedoilta. Paimenkoira se ei kuitenkaan ole.
      Kaukasiankoira tulee oikein kasvatettuna ja sosiaalistettuna toimeen ihmisten sekä muiden eläinten kanssa, eikä sinällään poikkea yleisellä paikalla käytöksellään muista koiraroduista. Pois omalta "reviiriltään" oleva koira voi vaikuttaa flegmaattiselta tai jopa sairaalta, mutta tästä vaikutelmasta huolimatta ne tarkkailevat kokoajan ympäristön tapahtumia ja seuraavat isäntänsä reaktioita tapahtumiin valmiina suojelemaan tätä tai tämän omaisuutta. Laumansa ja isäntänsä keskuudesta erossaoleva kaukasiankoira on epäluuloinen, muttei hyökkäysviettinen, vieraita ihmisiä kohtaan mikäli sitä itseään ei suoranaisesti uhata." Wikipedia.

      Sana aggressiivinen kirjoitetaan kahdella g-kirjaimella.

    • Mops

      Jopas on asiaa laidasta laitaan. Mielenkiintoiset keskustelut lukuunottamatta niitä joissa nimitellään toisia ja haastetaan riitaa keskenään.

      Itselläni on mopsi, jota vien silloin tällöin koirapuistoon. En siksi että olisin laiska, vaan siksi että haluan tarjota sille vapautta, sen luonnollista tapaa liikkua, omaa vauhtiaan ja nuuhkia ilman että hihna ottaa vastaan minkä kerkiää. Koirapuiston ominaisuudet merkitsevät paljon. Onko se pelkkä ruohokenttä vai muistuttaako se lähinnä metsää? Onko se täynnä koiria ja minkälaisia? Onko vaarallisia kuoppia tai kenties reikä aidassa? Aina kun menen puistoon, jossa en ole aikaisemmin käynyt, tarkastan joka sentin niin tarkkaan kun vain ihmissilmä näkee. Tarkastan tutunkin koirapuiston aika ajoin. Tiedän ettei koirani karkaisi, tiedän ettei koirani purisi ketään, tiedän että se ei myöskään ikuisesti perääntyisi. Eli vahinkoja voi sattua riippumatta siitä onko omistajalla järkeä vai ei. Toki eniten vahinkoja sattuu kun omistaja ei välitä koiran touhuista mitään. Mutta minäpä tiedän koirapuiston, jossa omistajat ovat taitavia koirien käsittelijöitä. Sitä en tässä mainitse, sillä en halua että sinne joutaa kaikenmaailman koiranomistajia vihaisine koirineen.

      Pidän itseäni hyvänä koiranomistajana vaikka en ihan kaikkea koirista tiedäkään. Osaan kuitenkin tarkkailla koirani liikkeitä ja mikä tärkeintä; tulkita niitä. Koirani tottelee tarpeeksi hyvin minua että uskallan pitää sitä vapaana lain sallimissa paikoissa.

      Muistutan vielä ettei se ole laiskuutta pitää koiraa vapaana. Parempi koirapuistossa kuin se että holtittomat koiran omistajat pitävät koiriansa vapaana liikenteessä, jolloin tapaturmat varmasti kasvaisivat huimasti; "koira jäi auton alle, koira hyökkäsi pyöräilijän kimppuun, ketjukolari aiheutui tiellä seisovasta koirasta, koira ei totellut omistajaansa, koira puri lasta." Näin ainakin voisin kuvitella tulevaisuuden uutiset jos koirapuistot poistettaisiin kokonaan.

      Toki tapaturmia sattuu nytkin. Koirat tosiaan hyökkäilee pyörien kimppuun, skeittaajien kimppuun jne. Niistä uutisoidaan välillä. Mutta miksi ei uutisoida pienistä koirista kun ne hyökkäävät? Ehkä juuri siksi etteivät ne saa aikaiseksi niin pahoja vammoja kuin iso koira. Ehkä siksi että joidenkin mielestä se näyttää hauskalta eikä ymmärretä tilanteen vakavuutta. Ehkä siksi että suurin osa ihmisistä pelkäävät isoja koiria.

      Tiedän monia pikkukoiria, jotka käyvät jalkoihin kiinni kun joku kulkee ohi. Älytöntä on syyttää koiraa siitä, mutta älytöntä on myös syyttää pelkkää omistajaa. Kun yksi idioottiomistajan koira hyökkää toisen koiran kimppuun, toinen koira jatkaa kunnes joku osaa asialle tehdä jotain. Tarkoitan ketjureaktiota. Aina syy ei ole omistajan, joskus kyse on sairaudesta, joskus pelosta ja joskus aivan jostain muusta.

      Lisäksi haluaisin vielä sanoa että monet dobermannit ovat opaskoiria. Saksanpaimenkoirat ovat poliisikoirina. Myös jotkut rotikat toimivat työkoirina. Siskollani on rotikka ja kaksi lasta. Koskaan hänen koiransa ei ole hyökännyt ketään vastaan. Siskoni koira tottelee myös vieraita eikä ymmärrä lainkaan sellaisia käskyjä kuten käy kiinni. Nämä ns. vahvemmat rodut ovat usein väärinymmärrettyjä otuksia.



      Herätkää ihmiset ja miettikää pohjimmaista syytä jos syntipukki on pakko löytää! Kaikki ei aina ole sitä miltä näyttää.. Ja muistattehan että myös kiltit koirat purevat! Kaikki on kiinni siitä kuinka koiraa käsitellään, oli se sitten ihminen tai toinen eläin.

    • jassu 33

      Omistan keskiaasiankoiran säkä yli 90 cm painoa noin70 kg.
      Asun maalla mutta olin käymässä kaupungissa ja meinasin käytää koiraani viereisessä koirapuistossa jotta saisi vähän jaloitella ja tehdä tarpeensa.
      Isojen puolella oli koiria joten lähdimme menemään pienten koirien puolelle joka oli tyhjä. Isojen puolella oli vanhemman puoleinen mies joka suorastaan yllytti tuomaan koirani muiden sekaan sanoi että " hänen koira on selättänyt kaikki karhua pinemmät" . Koiransa oli joku terrieri noin 15 kiloinen. tuon jälkeen ei kyllä ollut mitään halua mennä sekaan.
      Mietin myöhemmin että kuinkahan siinä olisi käynyt käräjillä jos koirani olisi puolustautuessaan tappanut tai vahingoittanut vakavasti sitä terrieriä.

    • ehhei

      mulla itselläni on pitkäkarvainen collie joka on todella rauhallinen ja tyyni. asutaan maalla ja naapurilla on todella valtava keskiaasiankoira 5 basenjia. kyseinen keskiaasiankoira on jo useasti 3 vuoden aikana hyökkäillyt meidän koiran päälleja on muiltakin tullut valitusta kyseisestä koirasta. kerrankin päästiin jo eläinlääkärille asti. olen pyytänyt heitä ostamaan edes jonkunlaisen kuonokopan, että vähentäisi vähän jo tätä riskiä, mutta ei kun 'ei se tarvii'. ja pariviikkoa sitten tämä koira oli tappanut meidän kissan!!! ai että käämit palo sillon ihan loppuun. ja vielä oli heittänyt tien yhteiseen roskakatokseen kissan ja yritellyt piilottaa tätä.
      voiko tuosta koirasta ilmoitaa viranomaisille tai jonnekkin, ihan kylän koirien ja lasten turvallisuuden vuoksi..

    • 1+1+1+1

      Jos kissa ei ollut heidän pihallaan niin mitä edes mietit vielä ? Soittoa poliisille ja sukkelaan . Olisi kannattanut soittaa jo ensimmäisen eläinlääkärireissun kohdalla !

    • jassu 33

      Keskiaasiankoira ei normaalisti ole ihmisaggressiivinen .
      Omalla alueella varsinkin yöaikaan pysäyttävät kyllä oudot kulkijat mutta tuskin purevat ilman aihetta.
      Olen aivan varma että kyläläiset lapsineen saavat olla turvassa naapurisi koiralta.

      Toista koiraa ei kyllä suvaita oman reviirin sisällä. Johtuen pitkästä laumanvartijakoiran historiasta
      Susi Joka on yksi koiraeläimistä on ollut vuosituhansien ajan päävihollinen.
      Luulisin että naapurisi keskari on halunnut vain alistaa sinun koiraa koska jos puree tosissaan tulee todella pahaa jälkeä.

      On tosi ärsyttävää että omaa koiraa purraan,Ymmärrän sen.
      Jos tapahtuu omalla pihalla sillon onkyse maapurisi huolimattomuudesta joten ovat korvausvelvollisia.

    • bittbulll

      Ratkaisuna Koirakiistaanne esitän julkista koira-tappelu puistoa , paino luokkineen ja rotu puistoineen, ja tietysti Vedonlyönti pisteineen.
      Halutessa kunnolla köniin sä saaneen" kuuman koiran voisi lahjoittaa" petotyöryhmän lemmikeille, ihan tuohon lenkki puistoon lähistöllenne.
      Palkitaan arvos ehdotus "breivik mitalilla"
      ja nimetään puiso hänen kunniakseen. ; D

      Niin eikä pidä unohtaa janoisia omistajia pikku pubilla koira parkkeineen = )

    • Morgan

      Jos mun koirani kimppuun joku käy koirapuistossa niin käyn itse omistajan kimppuun. Hirveen yksinkertaista. Korvausrahat otan sen taskusta tai lompakosta. Lähtiessä'ni väännän sen autosta pyyhkijänsulat solmuun. Suomessa tuosta saa pienet sakot, no big deal. Mielihyvästä maksan ne.

      • jokke pappa

        Entäs jos joku vääntääkin sinut solmuun, ja murjoo autosi sulat kaupanpäälle :) Yksinkertaistatko?


    • teeeeeeeee

      Koirapuistot. Näin se menee :). Kaks koiraa kohtaa IRTI; koirapuistossa tai lenkkipolulla, ->aivan sama vaikka toinen,päältävastaava,pidäteltävä; tekis mitä; molemmat irti. Jälki ei aina ole kaunista.

      Mitä sun koiralle muuten kävi ? Ihan vaan tuli mieleen kun et kertonut aloituksessa :D. Oliks sillä jotain hemmetin.moisia repeytymiä/reikiä, Purumis haavoja vastereikineen, joita EI ommeltu ?? tms :D ??

      • teeeeeeeeee

        Letkutettiinko tms ?? Vissiin päivystys aikana tapahtui ? Kun kerroit el.lääkäri laskun olevan niin "hirmuinen" ?


    • _Hop

      En vaa ymmärrä niit ihmisii jotka tulee koirapuistoon ja sitten pyyt''kin korvausta!!
      Nehän tulevat omalla vastuullaan sinne...

      • heipähei

        Sama,sama..
        Mutta semmoinen pitäisi joutua korvaamaan joka on ´´OIKEASTI agressiivinen´´ koira . mutta ei muuten


    • Vieläkin vihainen

      Minullekin kävi aikanaan vähän samanlainen tapaus kuin aloittajalle. Nainen toi päivittäin koirapuistoon aggressiivisen koiran seurauksista välittämättä. Koira oli eräs paimenrotu ja rouva oli pulskemman puoleinen tapaus, joka mitä ilmeisimmin tarjosi koiralle liian vähän liikuntaa ja virikkeitä.

      Emme tienneet mitään tämän koiran aggressiivisuudesta. Olimme juuri saaneet kovalla työllä oman sekarotuisen pelko-ongelmaisen koiramme sosiaalistettua, kun tämä paimenkoira kävi silmittömän raivon vallassa koiramme kimppuun. Koiramme toimi ihan oikein eli alistui nopeasti ja alkoi vinkua, mutta tämä koira jatkoi repimistä. Paimenkoiran omistaja vain koetti estää menemästä väliin ja huusi, että antaa poikien selvittää välinsä.

      Kun lopulta sain revittyä koiran pois omani kimpusta, oli koiramme silmäluomi revennyt ja mahanalus reikiä täynnä.

      Harmillisinta on, että koiraamme ei enää tuon jälkeen saanut henkisesti kuntoon, koska se heti toisen koiran nähdessään yritti käydä silmittömästi päälle. Mitään mahdollisuutta totuttaa ei siis edes ollut, koska reaktio tuli salamannopeasti.

      Kuulin myöhemmin, että sama koira oli repinyt pahasti erään pentukoiran ja myös nartun. Koirapuisto kuulemma näiden tapausten jälkeen tyhjeni nopsaan aina kun tämä kaksikko saapui paikalle. Toivoisinpa vain, että olisimme kuulleet mekin ajoissa tuon koiran vaarallisuudesta.

    • StevenGrossi

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      140
      6273
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      34
      3808
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1975
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1949
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      25
      1778
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1636
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      16
      1542
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1478
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1468
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      35
      1380
    Aihe