Hammentunut inminen

sdfsdgljertg

Tuota noin....

Mikä nyt oikein on sallittua ja mikä ei?

Saanko mennä kirjastoon, lainata sata CD-levyä ja kopioida ne koneelleni, mikäli en aio levittää niitä?

Mutta... Sittenhän on aivan sama, lataanko ne biisit jostain netistä, laitan koneelleni, jos levittele, vai??

4

450

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lucky eriksen

      Kirjastosta saat, netistä et välttämättä.
      Sallittua taitaa olla kaikki, mistä ei kyde.

    • Ripperi Jaska

      Yksityiseen käyttöön saa tehdä kopion CD-levystä, mutta laissa on nimenomaan kielletty kopioimasta laittomasti julkistettua levykappaletta. Sellaisiahan ne verkossa esiintyvät kopiot yleensä ovat. Kirjastosta lainattu levy on sinulla laillisesti ja sen kopiointi on luvallista.

      Lopputulos on tietysti kutakuinkin sama, teitpä mp3:t itse tai lataat suoraan verkosta. Niistä tiedostoista on nimittäin aika hankala jälkeenpäin päätellä mistä ne on hankittu.

    • 11+19

      Miten joillekin yksinkertaiset asiat on niin vaikeita? Kirjastot ovat yhteiskunnan ylläpitämiä ja niihin hankittu materiaali on ihan maalaisjärjenkin mukaan laillista. Kirjastosta lainatusta cd-levystä saa tehdä kopion omaan käyttöön, koska yhteiskunta on jo verovaroilla maksanut cd:n sekä korvauksia mahdollisesta kopioinnista. Eli yhteiskunta maksaa hankkiessaan cd:n kirjastolle cd:n hinnan lisäksi korvauksia teoksen eli cd:n levittämisestä. Sen sijaan netissä ilmaiset jaettavat musiikki, pelit sekä elokuvatiedostot ovat yleensä (harvoja poikkeuksia löytyy) laitettu sinne luvatta =laittomasti eli tiedoston jakoon laittanut ei maksa korvauksia tekijänoikeudenhaltijalle teoksen levittämisestä. Pelkkä CD:n tai elokuvan ostaminen oikeuttaa vain oman käytön ei levittämistä. Laillisen lähteen kyllä erottaa selvästi, koska lähes kaikki mainstream musiikki ja elokuvat ovat maksullisia hyödykkeitä.

      • kanssa oppiakseni

        elikkäs . Kun lähden oopperamatkalle , lainaan levyn kirjastosa. Siinähän on myös sanat mukana.
        Omalle minidiskille/tikulle vaan ja kuuntelen ilta-askaroidessa ja työpaikkamatkailussa aina sanat mukana.
        Ne taas kopioin kopioivalla printterillä.Ei kerry turhaa kamaa hyllyyn.
        Toinen on nk kielikurrssit. Niissä sama homma


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      587
      3900
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3338
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2811
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2779
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1997
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1875
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1830
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe