AKITAN omistajat! Kysymyksiä!

demiliii

Aion hankki Akitan sitten kun on opiskelut ohi ja on varma työpaikka ja muutenkin varma tilanne. Voi mennä vielä neljäkin vuotta. Haluaisin nimenomaan uroksen, joko amerkianakitan tai japanin.

Tiedän rodusta kaiken, mutta vain teoriassa. Siispä haluaisinkin nyt Akitan omistajien omia kokemuksia ja tuntemuksia rodusta..Mitä käytännön ongelmia rodun kanssa voi esiin tulla ja miten olette itse näitä ongelmia saaneet pois koulutettua vai oletteko..? Onko mahdollisuuttakaan että jos pennusta asti kouluttaisi koiran tottumaan muihin saman sukupuolen koiriin (ja yleisesti kaikkeen vieraaseen) niin tottuuko? Jos vaikka haluaisin viedä koiran hoitoon veljelle jolla on saksanpaimenkoira niin olen miettinyt että onnistuuko jos kerran rodulle tyypilistä on ettei tule välttämättä toimeen muiden kanssa? Antakaapa käytännön neuvoja ja vinkkejä mitä kannattaa huomioda kun Akita tulee taloon ymsyms???

Sitten tärkeä kysymys jos täällä on Akitan kasvattajia tai muuten asiasta tietäviä.
Kun sitten olen tilanteessa jossa Akitan olen ottamassa, ottaako kukaan kunnon kasvattaja minua vakavissaan ja antaisiko koiransa minulle kun minulla ei ikinä ole ollut omaa koiraa.
Olen kuitenkin ollut koirien kanssa tekemisissä pienestä pitäen. Olen hoitanut niin kavereiden kuin sukulaistenkin koiria. Myös kaverin kanssa ollaan koulutettu hänen koiransa, ja hyvää tulosta tuottanutkin!:)
Olen myös ollut kesätöissä erinäisissä koirahoitoloissa.Kokemusta koiranhoidosta ja koulutuksesta ja yleisesti koiran (lauma/yksilö) käyttäytymisestä on kertyny erittäin paljon.
Luonteeltani olen myös sellainen että tiedän koiraa kouluttaessa/kasvattaessa olevani johdonmukainen, vaativa, "johtajatyyppi" mutta pohjimmiltaan lempeä.
Jäänkö sen takia ilman Akitaa koska minulla ei semmoista ole ikinä ollut...?

5

383

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 33

      Et jää ilman. Tutustu kasvattajiin. Eri kasvattajat painottavat eri asioihin, mutta akita on kuitenkin myyntituote siinä missä muutkin koirat eli kasvattaja ei jätä niitä kotiinsa kasvamaan vain sen takia, että jo olemassaoleviin akitaperheisiin ei oteta lisää akitoja :D

      Jos koirasi pienestä pitäen on tekemisissä veljesi koiran kanssa niin sopeutuuhan se siihen. Tosin pentuna (ainakin omani) on kauheasti kaikkien koirien perään. Leikkiä vaan jatkuvasti tahtois, mutta sanovat, että ajan kanssa saattaa jäädä pois ja suhtautuminen muuttua etäiseksi. Omani on oikea (tai ainakin alkuperäinen eli japsi) akita ja amerikkalaisten sanovat olevan tässä toisiin koiraan suhtautumisessa agressiivisempia. En kuitenkaan näin väitä, kun en asiaa paremmin tunne.
      Kumpaako enemmän mielisit? Miksi? Minkä väristä? Uteliaisuudesta mieltymyksiin kyselen.

      Omassa akitassani on vika: se on arka ihmisten kanssa. Näin ei saisi olla. Tiesin rodun olevan pidättyväinen, ja huolellisesta sosialistamisesta huolimatta arkajalka se on. Tosin niin on äitinsäkin ja kuuluu olevan siskollakin sitä vikaa.

      Tähtäät ehkä vuosien päähän hankinnassasi: säästä rahaa. Omani vakuutus jo hipoo kolmeasataa vuodessa ja pennusta voipi saada maksaa 1500 € plus sitten kaikki tarvikkeet, rokotukset ja hätävara. Myös kasvattajille kaikki kustannukset kovenee koko ajan, näyttelyttäminen ja tuontikoirat tulevat hintoihinsa, jopa kennelliiton jäsenmaksu nousee ensi vuonna, mikä toki koskee kaikkia siihen kuuluvia. Ennen pitkää saattaa siis näkyä pennun hinnassa kaikki nämä.

      • demiliii

        Oikein paljon kiitoksia vastauksestasi!:) Kannattaisi säästää siis ainakin päälle parituhatta ennen kuin miettii varsinaista koiran hankkimista...
        Haluasin tämän ns. oikean punaisen akitan mutta amerikanakitakaan ei pois suljettu,sekin alkanut kiinnostaa.

        Heh.. ihan alunperin akita koirat alkoivat kiinnostaa joskus 7-vuotiaana, kun katsoin tämmöstä animesarjaa kun hopeanuoli:D
        Myöhemmin tutustuin rotuun oikeasti kun kaverini naapurit hankkivat akitan ja sitä käytiin melkein joka toinen päivä hoitamassa. Naapuri muutti jonkin ajan jälkeen pois.
        Tutustuin lähemmin rodun luonteeseen kirjojen yms kautta ja totesin että kyllä, tuo on se koira jonka joskus hankin! Nimenomaan rodussa kiinnostaa se ettei koiran luonne oli helpoin ja minähän tykkään haasteista!:)


      • 33
        demiliii kirjoitti:

        Oikein paljon kiitoksia vastauksestasi!:) Kannattaisi säästää siis ainakin päälle parituhatta ennen kuin miettii varsinaista koiran hankkimista...
        Haluasin tämän ns. oikean punaisen akitan mutta amerikanakitakaan ei pois suljettu,sekin alkanut kiinnostaa.

        Heh.. ihan alunperin akita koirat alkoivat kiinnostaa joskus 7-vuotiaana, kun katsoin tämmöstä animesarjaa kun hopeanuoli:D
        Myöhemmin tutustuin rotuun oikeasti kun kaverini naapurit hankkivat akitan ja sitä käytiin melkein joka toinen päivä hoitamassa. Naapuri muutti jonkin ajan jälkeen pois.
        Tutustuin lähemmin rodun luonteeseen kirjojen yms kautta ja totesin että kyllä, tuo on se koira jonka joskus hankin! Nimenomaan rodussa kiinnostaa se ettei koiran luonne oli helpoin ja minähän tykkään haasteista!:)

        Noita amerikkalaisia on täällä Suomen maalla huomattavasti vielä akitoja enemmän. Sen verran vielä, että rekisteröidypä tuonne akita ry:n foorumille. Ahkerasti vaan vanhojakin aiheita lueskelemaan, löydät tietoa sairauksista ja paljon akitan luonteesta sekä tietysti jo rotua harrastavista. Itse palloilen siellä nikillä läpileikkaus ja linkki oman akitani blogiinkin löytyy. Myös muilla on akitan omistajilla on omia sivuja ja blogeja koirilleen. Voi vähän saada esimakua tulevista kommelluksista ;)


      • demiliii
        33 kirjoitti:

        Noita amerikkalaisia on täällä Suomen maalla huomattavasti vielä akitoja enemmän. Sen verran vielä, että rekisteröidypä tuonne akita ry:n foorumille. Ahkerasti vaan vanhojakin aiheita lueskelemaan, löydät tietoa sairauksista ja paljon akitan luonteesta sekä tietysti jo rotua harrastavista. Itse palloilen siellä nikillä läpileikkaus ja linkki oman akitani blogiinkin löytyy. Myös muilla on akitan omistajilla on omia sivuja ja blogeja koirilleen. Voi vähän saada esimakua tulevista kommelluksista ;)

        Kiitoksia vinkistä, itse en olisi tajunnutkaan sinne rekisteröityä. Pitääkin käydä heti tsekkailemassa!:)


      • kerkkooo
        demiliii kirjoitti:

        Kiitoksia vinkistä, itse en olisi tajunnutkaan sinne rekisteröityä. Pitääkin käydä heti tsekkailemassa!:)

        Meillä asustaa 2-vuotias amerikanakita uros. Sitä on sosiaalistettu pennusta saakka, mutta kun ikää tuli joku 9-10 kk niin ei enää toisia uroksia sietänyt. Ei edes meidän perheen omaa kääpiökoira urosta. Mutta nartut on kyllä kavereita :) Sanoisin että aikamoinen poikkeus amerikanakitaksi on jos aikuisena sietää urokset toisiaan. Nartut paremminkin saattaa tulla toimeen saman sukupuolen edustajan kanssa, mutta sekään ei varmaa tietenkään ole. Eli jos haluat että koirasi tulee varmasti toimeen sen sakemannin kanssa niin älä missään nimessä hanki akitaa/am.akitaa.. Monet eivät tule toimeen välttämättä edes eri sukupuolta olevan koiran kanssa..

        Ihmisiä tuo rakastaa ja on kyllä pusuttelemassa ovella vastassa niin tuttuja kuin oudompiakin, mutta näin ei kaikilla ole. Osa amerikanakitoista on pidättyväisiä vieraita kohtaan ja seurailevat tilannetta kauempaa. Nämäkin niin yksilöstä kiinni..
        Akitasta minulla ei ole omakohtaista kokemusta, mutta käsittääkseni ovat suht samanluonteisia näiden amerikkalaisten kanssa..

        Itse en ole silti päivääkään katunut amerikanakitan hankintaa, on se niin erikoinen ja ihana tapaus :P Todella rauhallinen kotioloissa, ei ole hajottanut pentunakaan tavaroita ja oppii uudet asiat todella nopeasti, jos vain palkkio on mieleinen :)
        Kannattaa rekisteröityä myös amerikanakita foorumille yhdistyksen sivuilla!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1827
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1524
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1213
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1192
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1156
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1139
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe