B-todistus ja hinta

jokueräs

Oli viimeksi erikoislääkärillä käydessäni puhetta, että seuraavalla kerralla kirjoitetaan sitten B-lausunto, jotta saan jatkossa lääkkeistä alemman erityiskorvauksen. Nyt sitten selvittelin, että mitä moinen todistus tarkoittaa ja törmäsin siihen, että todistus on yleensä maksullinen. Oman sairaanhoitopiirin sivuilla olevassa hinnastossa sanotaan, että hoitoon liittyvät todistukset ovat maksuttomia. Tässä listassa on mainittu "potilaan välittömään hoitoon liittyvä B-todistus". Onko erityiskorvaushakemusta varten kirjoitettava todistus välittömään hoitoon liittyvä?

Ei tässä muuta, mutta opiskelijabudjetti on sen verran pieni, etten mieluusti ottaisi yhtään ylimääräistä 35 euron laskua, varsinkin kun nuo lääkkeetkään eivät ole ilmaisia... Tokihan tuossa pidemmän päälle säästää, joten lausunto maksetaan, mutta mieluusti siihen säästäisi vähän etukäteen.

10

4457

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 203

      itse sen todistuksen ja KELA korvaa sen sitten sinulle, mikäli saat AE:n tai yleensäkin erityiskorvattavuuden.

    • käytkö missä lääkärissä????
      Työpaikka lääkäri kun kirjoittaa sitä ei ole maksanut mulle mitään.
      mutta jos joku muu lääkäri kirjoittaa niin sitten se on maksanut..ennen se oli joku 27e...nyt en tiedä koska tosiaan työpaikkalääkäri kirjoittanut.
      mutta yleensä se kuitenki kirjoitetaan 3kk kerrallaan että silloin menis aina 3kk välein se maksu.
      mutta onko sinulla valinnan varaa jos joudut sairaslomalla olla???

      • diibadaaba...

        B-todistus eritysikorvattavuutta varten kirjoitetaan vain kerran ja sen jälkeen saa uuden Kela-kortin jossa on maininta erityiskorvattavudesta.


      • diibadaaba... kirjoitti:

        B-todistus eritysikorvattavuutta varten kirjoitetaan vain kerran ja sen jälkeen saa uuden Kela-kortin jossa on maininta erityiskorvattavudesta.

        juu sori luinpa taas huollellisesti...en huomannut et kyse oli b-lausunnosta lääkkeitä varten=)


    • todistuksen hinta

      Minulle b-todistus lääkkeitä varten maksoi muistini mukaan 13 e (viime vuoden puolella). Ei siitä mistään kelalta mitään takaisin saanut.

      • jokueräs

        Kiitoksia tästä tiedosta.

        Niin ja tosiaan tarvitaan erikoislääkärin lausunto, että kelpaa kelalle. Eli siinä mielessä mistään työterveydestä on ihan turha lähteä hakemaan. Tosin äkkiä laskeskelin, että lausunto maksaa itsensä takaisin muutamassa kuukaudessa, ettei se siinä mielessä kamalan kallis ole...


      • näin mulla
        jokueräs kirjoitti:

        Kiitoksia tästä tiedosta.

        Niin ja tosiaan tarvitaan erikoislääkärin lausunto, että kelpaa kelalle. Eli siinä mielessä mistään työterveydestä on ihan turha lähteä hakemaan. Tosin äkkiä laskeskelin, että lausunto maksaa itsensä takaisin muutamassa kuukaudessa, ettei se siinä mielessä kamalan kallis ole...

        erikoislääkäriltä olen minä saanut todistukset erityiskorvattavia lääkkeitä varten eikä ole tarvinut maksaa muuta kuin se normaali käyntimaksu, siis on tullut ilman erityiskorvausta. Ja samalla kun lekuri on kyseisen lääkkeen määrännyt, on myös automaattisesti tuon todistuksen kirjoittanut.

        Julkisella puolella ne maksut menee sen mukaan mihin tarkoitukseen b-todistusta tarvitaan.

        Toki viimeisestä todistuksesta lääkkeiden erityiskorvausta varten taitaa olla jo muutama vuosi aikaa.


    • ritu6

      Miks joudun vielä maksamaan B-lausunnosta, vaikka jouduin odottamaan sitä terv.keskuslääkäriltä 6 viikkoa?? Alkuperäisen todistuksen olivat siellä hukanneet. Onko syy minun jos hukkaavat terv.keskuksessa paperit.

    • lottovoittoko

      Itselläkin juuri äskettäin erikoislääkäri kirjoitti B-lausunnon, eikä kyllä mitään maininnut sen maksullisuudesta. Kirje tuli, että 24e maksoi se. Päätöstä vielä odotellaan mutta tosiaan opiskelijabudjetilla ei ole kiva tuollaista maksaa, kun vielä tässä vaiheessa on hyvin epätodennäköistä, että se minua millään tapaa hyödyttää. Hoitajakin sanoi, että olisi tavallaan lottovoitto jos nyt saan mitä lähdin hakemaan..

    • Emia123

      Hei.Tiedäkö joku...jos lääkäri on kerran jo kirjoittanut b lausunnon...kirjoittako hän uudestaan joka käynnin jälkeen uuden b lausunnon? Kun olen toimittanut sen yhden jo Kelalle..mutta Kela kysyy nyt uudestaan uutta b lausuntoa..kiitos

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2466
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      38
      1399
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      60
      1368
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1156
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1123
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1101
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1073
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1032
    Aihe