Kustantaako sossu optikon tekemän silmälasi- tai piilolinssireseptin? Entä silmälääkärin?
Optikkoliikkeet mainostavat joskus ilmaisia näöntarkastuksia, mutta jos haluaa lasireseptin kirjallisena, niin se maksaakin sitten jo jotain 35 €, jos ei osta sieltä paikasta laseja! Ja silmälääkärin näöntarkastus tietysti paljon enemmän. Että se siitä ilmaisesta näöntarkastuksesta!
Mitenkäs noi silmälasit ja piilolinssit yleensä korvataan sossusta? Ilmeisesti pitää olla sossun asiakkaana vähintään 3 kk, ennenkuin voi edes saada minkäänlaista korvausta näistä? Ja laseista korvataan varmaankin vain jokin pieni osa?
Jos tilaan netistä halvat lasit, niin korvaakohan sossu ne kokonaan? Linssien käsittelykuluja ei taideta korvata, vaikka tilaisi netistä halpislasit?
Silmälasit ja piilolinssit
12
1076
Vastaukset
- Petu...
Joissain kunnissa sossut on tehneet sopimuksia joidenkin liikkeiden kanssa ja lasit pitää sitten hommata sellaisesta sopimusliikkeestä. Piilolinssit on luxusta jota ei yleensä korvata. Myöskään linssien erikoiskäsittelyjä ei korvata.
Joissain kunnissa on määritelty tietty euromäärä joka laseihin annetaan. Osa kunnista edellyttää, että pyytää tarjouksen eri liikkeistä ja ottaa sitten halvimmat.
Useimmiten edellytetään 12 kk:n asiakkuutta ennen kuin on oikeus saada lasit, paitsi jo kyseessä ensimmäiset lasit.
http://www.sosiaalitoimisto.net- sossusta?
Entä tuo näöntarkastusmaksu, korvaako sossu sitä, jos käyn näöntarkastuksessa ensin, jotta näen, tarvitsenko uusia laseja?
- älä ihmettele, toimi
sossusta? kirjoitti:
Entä tuo näöntarkastusmaksu, korvaako sossu sitä, jos käyn näöntarkastuksessa ensin, jotta näen, tarvitsenko uusia laseja?
Mitäs jos kysyisit suoraan sossustasi, koska on erilaisia käytäntöjä. Meillä sopimusliikkeen optikko tekee näöntarkastuksen ilmaiseksi. Jos tarvitaan silmälääkäriä, optikko kirjoittaa siitä todistuksen ja sossu kirjoittaa maksusitoumuksen. -- Mutta käytännöt siis vaihtelevat; kai teidänkin sossussa on soittoajat. Saisit oikeaa tietoa.
- sossusta?
älä ihmettele, toimi kirjoitti:
Mitäs jos kysyisit suoraan sossustasi, koska on erilaisia käytäntöjä. Meillä sopimusliikkeen optikko tekee näöntarkastuksen ilmaiseksi. Jos tarvitaan silmälääkäriä, optikko kirjoittaa siitä todistuksen ja sossu kirjoittaa maksusitoumuksen. -- Mutta käytännöt siis vaihtelevat; kai teidänkin sossussa on soittoajat. Saisit oikeaa tietoa.
Kun sossuun soittaa, niin saa odottaa puhelimessa vaikka kuinka kauan, ennenkuin puheluun vastataan, koska sossuissa on nykyisin ruuhkaa.
On mielenkiintoista kuulla myös ihmisten omakohtaisia kokemuksia, miten eri kaupunkien sossut toimivat. Tätä palstaa lukiessani olen havainnut, että käytännöt vaihtelevat hyvinkin paljon.
- Zippola
Mulle ainakin sosiaalitoimisto korvasi silmälasit, kun olin opiskelemassa, mutta siitä on aikaa jo reilu 10 vuotta.
En enää tarkkaan muista, mutta ainakin linssit ja kehykset korvattiin.
En enää muista oliko kehyksillä joku hintaraja, mutta ei mitään kalliimpia kehysmalleja ne korvaa.
Kyllä silmälasit pitää saada niin, että ne korvataan, koska näkö vaikuttaa jokapäiväiseen elämään.
En minä ainakaan pärjäisi ilman silmälaseja, on se näkö sen verran huono.
Kun kerran välttämättömiä lääkkeitäkin korvataan, niin miksi ei sitten silmälaseja. - maritk
Kävin muutama vuosi sitten kysymässä sossusta avustusta silmälaseihin, mutta en saanut mitään, käskettiin vain ostaa silmlasit eräästä optikkoliikkeestä osamaksulla. Kyseessä oli lähes tonnin kustannusarvio, koska tarvitsen kahdet lasit, lukulasit ja kaukolasit erikseen. Niitä ei voi laittaa samoihin linsseihin, koska lukulaseihin pitää tehdä karsastuksen takia prismahionta, kaukolaseihin ei. Olen työkyvyttömyyseläkkeellä, joten tonnin velkaa en uskaltanut tehdä, ja niin jäin ilman uusia laseja. Olihan minulla yhdet lasit käytössä, eli kymmenen vuotta vanhat lukulasit, muuta ei ollut. Ei niillä nähnyt enää lukea vaan tarvitsin suurennuslasin avuksi, hankalinta oli se että jouduin niiden lasien varassa myös esim. ulkona liikkumaan. Pienituloisena en aio jatkossakaan tehdä mitään tonnin velkaa jonnekin. Minusta sosiaalitoimiston ei pitäisi yllyttää ketään velan ottamiseen. Ei minulle olisi tarvinnut koko tuota mainitsemaani summaa antaa, mutta olisin toivonut että edes osa siitä olisi maksettu. Laskelmassa eivät edes huomioineet silmälääkärin laskua, senkin huomioivat vain joillekin.
Tässä yhteydessä päätin, että en mene koskaan sosiaalitoimistoon pyytämään yhtään mitään. Silmälasit olen saanut ja muutenkin tilanne on nyt parempi rahallisesti. Niin köyhäksi en tule, että enää kääntyisin sossutätien puoleen minkään takia, koska niiden työhön näköjään kuuluu myös asiakkaiden nöyryytys. - ..
Pyydä tarjous kahdesta optikkoliikkeestä, näöntarkastus jos on maksullinen, voit sanoa ettei ole rahaa.
Sitten saat maksusitoumuksen edullisempaan, se on käytettävä vuoden kuluessa. Näöntarkastusta ei tarvitse välttämättä tehdä saadaksesi soskuun vietävän tarjouksen.
Ne optikot joilla kokemusta asiasta, ymmärtävät ettei ole rahaa edes tarkastukseen, asiakkaita on enemmän heillä joilla se ilmainen.
Monet eivät käytä tätä mahdollisuutta, näkeminen on ihmisen perusoikeus kuten terveydenhoito. - varaa
käy tarkastuksessa. hae lasit ja laita kuitit sos.tsto.
- varaa-
käydä siinä tarkastuksessa? käy siinä ja mene sosiaalitoimistoon sen lapun kanssa.
- ei kysyvä tieltä eks
Sinuna kysyisin ensin sinun sossusi käytäntöä. Haluavatko esim. kolmen liikkeen kustannusarvion, onko tehneet diilin jonkun liikkeen kanssa (kilpailuttaneet). Antavatko ihan noin vain, saattavat kieltääkin, syitä on monia, liian lyhyt asiakassuhde, liitteet vailliset, ym. Etukäten kysyttäessä ei tule vahinkoa.
- Rillipiru
Miten pitkään toimeentulotuen hakijana on oltava eri kuntien sossuissa, jotta saa oikeuden uusiin silmälaseihin? Kun käytännöt tuntuvat vaihtelevan eri kuntien välillä. Olisi kiva kuulla ihmisten omakohtaisia kokemuksia, kuinka pitkään on pitinyt hakea ttt:a, ennenkuin sossu on maksanut lasit.
- Tiggurila
Rillipiru kirjoitti:
Miten pitkään toimeentulotuen hakijana on oltava eri kuntien sossuissa, jotta saa oikeuden uusiin silmälaseihin? Kun käytännöt tuntuvat vaihtelevan eri kuntien välillä. Olisi kiva kuulla ihmisten omakohtaisia kokemuksia, kuinka pitkään on pitinyt hakea ttt:a, ennenkuin sossu on maksanut lasit.
Ainakin Vantaalla silmälasiasia tuntuu hoituvan aika kätevästi. Olen ollut sosiaaliviraston asiakkaana vasta reilut 3,5 kk, mutta sain jo maksusitoumuksen sekä silmälääkäriin että uusiin laseihin. Sitä ennen sosiaalityöntekijän tuli todeta uusien lasien tarve, eli hän kysyi tapaamisellamme kuinka kauan minulla on ollut nykyiset lasini. Käsittääkseni lasien on oltava vähintään kaksi vuotta vanhat, että sosiaalivirasto voi myöntää tukea uusiin. Minulla kävi sitten vielä niin, että sosiaaliviraston sopimusliikkeen näöntarkastuksen tehnyt optikko passitti minut silmälääkärille ja kirjoitti siitä ikään kuin todistuksen sossulle, ja näin ollen sossu maksoi kalliin silmälääkärikäyntinikin, sillä optikko ei suostunut kirjoittamaan minulle uutta lasireseptiä ennen kuin silmälääkäri on tarkistanut silmäni.
Tällaisia ihan positiivisia kokemuksia siis minulla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236788Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää391209Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka211005- 75871
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47804Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a59794Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.91768Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38751Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14716- 43713