Mittani tuli viime yönä vihoviimeisen kerran täyteen;
tämä on peräti jo neljäs kerta tässä kuussa kun naapurissa pidetään äänekkäät kotipileet.
Piha täynnä aikuisia ihmisiä ympäripäissään, huutavat, riehuvat ja riitelevät.
Kaikenkukkuraksi kaiken tämän keskellä on kyseisen talon kolme pientä poikaa kotona, kaiken tuon keskellä.
Viime yönäkin kello puoli kolme pienet pojat (nuorin arviolta 4v, vanhin ehkä 7v) hyppivät trampoliinilla kun aikuiset riehuivat terassilla.
Asun tätä omakotitaloa vastapäätä, luhtitalon toisessa kerroksessa ja makuuhuoneen ikkunani on kesäöisin aina auki - kuulin kuinka pienet pojat puhuivat keskenään; "Pelottaako teitä?", yksi niistä sanoi kahdelle muulle kun olivat kolmestaan trampoliinilla hyppimässä.
Mietinkin tässä, että mitä pitäisi tehdä?
Minua ei naapureiden juhliminen haittaa, mutta se, että siellä on pieniä lapsia mukana, haittaa kyllä.
Ei ole tuommoinen pienten lasten paikka, ihan kamalaa tekstiä tuli aikuisten suusta..
Pojat ovat myös täysin ilman valvontaa, ja heidän takapihaltaan on 10 metriä leikkipuistoon, missä tykkäävät päivisin leikkiä ja puistosta on taas viiden metrin matka pieneen venesatamaan. Mitä pienten poikien mieleen voisikaan juolahtaa kun ovat täysin ilman valvontaa keskellä yötä..?
Naapurin lapset heitteillä?
135
10690
Vastaukset
- auttava puhelinsoitt
ehkä auttaisi, jos soittaisit poliisit, kun pennut on seuraavan kerran mekkaloimassa keskiyöllä tai sen jälkeen. saattaisi havahduttaa vanhemmat hoitamaan velvollisuutensa.
- lasten puolesta
poliisit kannattaa soittaa paikalle ja sanoa jo puhelun aikana että pihalla riekkuu pieniä lapsia... ja aikuiset päissään.. jolloin poliisin mukaan saattaa tulla myös sosiaaliviranomainen jolloin lapset voidaan ottaa vaikka samantein huostaan...
se olisi lapsille paras ratkaisu jos ei kerta vanhemmat osaa huolta pitää pienemmistään..
ite olisin ainakin jo soittanut poliisit paikalle.. ei tuo ole lapsille oikein... - VT
lasten puolesta kirjoitti:
poliisit kannattaa soittaa paikalle ja sanoa jo puhelun aikana että pihalla riekkuu pieniä lapsia... ja aikuiset päissään.. jolloin poliisin mukaan saattaa tulla myös sosiaaliviranomainen jolloin lapset voidaan ottaa vaikka samantein huostaan...
se olisi lapsille paras ratkaisu jos ei kerta vanhemmat osaa huolta pitää pienemmistään..
ite olisin ainakin jo soittanut poliisit paikalle.. ei tuo ole lapsille oikein...VAI PASKAHOUSUPOLIISIT PAIKALLE.ÄLÄ VAIVAUDU SUOTTA,TULEE VAAN PUHELINLASKUA.JA JOS TULEVATKIN NIIN EIVÄT SAA MITÄÄN AIKAAN...
- go suomi go
ite olisin ainakin jo soittanut poliisit paikalle.. ei tuo ole lapsille oikein...huostaan ottaminenhan on se kaikista PARAS ratkaisu vai miten??????
kokemuksesta voin sano että ei kyllä ole...... Se vaan nyt tulee aina kaikille tekopyhille naapuri kytille ensimmäisenä mieleen.... ja vois itten muille elämäänsä kyllästyneille kyttääjille kertoa kuinka oli sankari ja rikkoi perheen....... - sijoitettu
go suomi go kirjoitti:
huostaan ottaminenhan on se kaikista PARAS ratkaisu vai miten??????
kokemuksesta voin sano että ei kyllä ole...... Se vaan nyt tulee aina kaikille tekopyhille naapuri kytille ensimmäisenä mieleen.... ja vois itten muille elämäänsä kyllästyneille kyttääjille kertoa kuinka oli sankari ja rikkoi perheen.......Ja sitten kun lapset aikuistuttuaan kysyvät "Miksei kukaan auttanut? Miksei kukaan tehnyt mitään?"
Mitä vastaat?
Jos meidän naapurimme ei olisi 20 vuotta sitten soittanut poliisia perheriitaamme selvittämään, minua ei olisi tänä päivänä. Huostaanotto on ollut parasta mitä minulle on tapahtunut. Kaikille se ei sitä ole. Varsinkaan alkoholisti -ja narkkarivanhemmille, jotka itkevät lapsiensa perään.
Äiti & Isä eivät ole ainoastaan sanoja. Ne ovat nimiä, jotka pitää ansaita. Minulle ainoa äiti on ihminen, joka ei synnyttänyt minua, mutta joka halusi minut ja rakasti minua. Rakastaa vieläkin. - vielänuori
ite olisin ainakin jo soittanut poliisit paikalle.. ei tuo ole lapsille oikein...Mistäs sinä tiedät kuinka hyvin he pitävät huolta lapsistaan?
Kyllä minunkin mutsi musta oikein hyvää huolta pitää, vaikka riehuukin tuolla pihalla yötä päivää täysin päissään ja antaa mun olla omissa oloissani.
Älä sano että huostaanotto on paras ratkaisu asiaan.
Onko sut joskus otettu huostaan kun kerran tiedät? - äitinä
go suomi go kirjoitti:
huostaan ottaminenhan on se kaikista PARAS ratkaisu vai miten??????
kokemuksesta voin sano että ei kyllä ole...... Se vaan nyt tulee aina kaikille tekopyhille naapuri kytille ensimmäisenä mieleen.... ja vois itten muille elämäänsä kyllästyneille kyttääjille kertoa kuinka oli sankari ja rikkoi perheen.......on tehtävä, mikäli lasten turvallisuus on uhattuna (mitä se tässä tapauksessa on). Huostaan ei vielä tuossa vaiheessa oteta, vaan asiaa käsitellään lastensuojeluviranomaisten kanssa vanhempien selvänä ollessa.
Lapsen etua on ensisijaisesti ajateltava. Jokaisen aikuisen.
- Jiillltt
Kuulostaa siltä että tuosta pitäisi ilmoittaa eteenpäin joko poliisille kun seuraavat juhlat ovat käynnissä ja lapset yömyöhään humalaisten kanssa ulkona. Tai sitten sosiaalitoimeen ilmoitus mitä olet nähnyt ja kuullut. Ei ole lasten paikka ollenkaan nähdä ja kuulla tuollaista menoa.
- todellakin
Ilmoita poliiseille ja lastensuojeluun !!!!!!!
- zädäm
todellakin kirjoitti:
ahdistavia ihmisiä nuo "ilmoita poliisille ja lastensuojeluun".Itse peset tyynesti kätesi sen jälkeen ja tunnet tehneesi "hyvän teon".Taas noita todellisia lastenvihaajia.
- älä viisastele
zädäm kirjoitti:
ahdistavia ihmisiä nuo "ilmoita poliisille ja lastensuojeluun".Itse peset tyynesti kätesi sen jälkeen ja tunnet tehneesi "hyvän teon".Taas noita todellisia lastenvihaajia.
Ja mitähän mielestäsi sitten pitäisi tehdä? Eikä aloittaja miltää lastenvihaajalta vaikuttanut on huolissaan. Itse suosittelen myös lastensuojelua. Vanhempien ensisijainen tehtävä on huolehtia jälkikasvustaan, ei ryypätä. Boheemi voi olla lapsiystävällisemmällä ja vastuullisella tavallakin.
- soittaisin
todellakin kirjoitti:
Juu olen samaa mieltä,ilmoitus lastensuojeluun ja poliiseille
- äiti,,,,,,,,
zädäm kirjoitti:
Lasten ei todellakaan kuulu kukkua yö myöhään pihalla saatika olla lainkaan kotona katselemassa ja kuuntelemassa aikuisten mekkalointia. Häpeä! Ilmoitus poliisille aukaisee varmasti vanhempien silmät. Jos ei niin toista sama ja ilmoitus myös lastensuojeluun. Poliisi ottaa myös toistuvista ilmoituksista yhteyden lastensuojeluun jos katsoo tarpeelliseksi. Muistakaa että me kaikki olemme vastuussa pienistä ihmisaluista. Ei pelkät vanhemmat. Ja varsinkin silloin kun vanhemmat räikeästi sivuuttavat vastuunsa.
- asdfghjkjgf
Tietenkin poliisi ilmoittaa sitten lastensuojeluun. Hyvin yksinkertaista.
- pellossa
zädäm kirjoitti:
ole lapsia. Lasten ei tarvitse olla seurassa missä aikuiset ovat suomalaisittain kännissä. Järvi, trampoliini, keskellä yötä, aikuiset kännissä .... Olen dokaillut muusikkoporukoissa itse nuoruuteni ja perustanut perheen vasta 38v. Ymmärrän bailaamista, mutta lapsia ei pidä sekottaa moiseen. Kallis lasku voipi tulla ellet ilmoita. Nukutko loppuelämäsi yösi hyvin jos jotain tapahtuu. Ellet itse uskalla ilmoittaa, anna osoite ilmoitan kyllä.
- kissalady-82
zädäm kirjoitti:
ei se oo välttämät siitä kiinni et näiden aiempien kommenttien takana ois jotai "lastenvihaajia" ite kyl ilmottaisin asiasta,vain lasten parhaaksi. koska tuollaisesta voi jäädä kuinka pahat traumat aikuisiässä kun on joutunut katsomaan vanhempansa/vanhempiensa ryyppäämistä! kokemuksella sanon ettei oo kivaa katella vanhempansa ryyppäämistä,huonot lapsuusmuistot siitä vaan jää ja elämä pilal.. et menisit sinäki vaa ittees enne ku alat tollasii herjaavii viestei täällä pistämään!!
- ja
älä viisastele kirjoitti:
Ja mitähän mielestäsi sitten pitäisi tehdä? Eikä aloittaja miltää lastenvihaajalta vaikuttanut on huolissaan. Itse suosittelen myös lastensuojelua. Vanhempien ensisijainen tehtävä on huolehtia jälkikasvustaan, ei ryypätä. Boheemi voi olla lapsiystävällisemmällä ja vastuullisella tavallakin.
nää on varmaan jotain mustia tai ryssiä,eestiläisiä.kun eivät tiedä miten maassa pitää olla ja elää!!!
- tyuki
zädäm kirjoitti:
Taas yksi "ilo ilman viinaa on teeskentelyä"-kulttuurin kasvatti. Lapsista viis...
- PERMITIDO MOVERSE!
ja kirjoitti:
nää on varmaan jotain mustia tai ryssiä,eestiläisiä.kun eivät tiedä miten maassa pitää olla ja elää!!!
minkä maalaisia tahansa säännöt ne pitää olla joka asuin alueella (ikävä kyllä).
tai häätää ne pois keinolla millä hyvänsä vex!!!! en puutu sen kummemmin asiaan
on tässä muutakin ongelmaa. - Vagiman
älä viisastele kirjoitti:
KESKITTYKÄÄ OMAAN ELÄMÄÄNNE SAATANAN KYLLÄSTYNEET LUUSERIT.
- näin täällä
Meillä naapurin kersa (vähän yli 1 v) juosta kipittää minne jalat vie. On ilman valvontaa kun yksinhuoltaja äiti käy iltapäivä duunissa, on poissa joskus 8 h. Lapsella on 8-kympinen mummo vahtina mutta ei pysty esim. kainalosauvoillaan menemään kipittäjän perään, yrittää vain huutaa lasta nimeltä, mutta aika pieni se on tottelemaan mitään! Asutaan keskellä kaupunkia, mopopojat ajaa täysillä 4 metrin päästä, siitä kohtaa minne se lapsi karkailee.
Tein ilmoituksen lastensuojelun, mutta vielä en ole saanut vastausta, vaikka lupasivat vastata!- Heheh..
"on ilman valvontaa 8 tuntia päivässä" mutta "lapsella on silti 8-kympinen mummo vahtina".. koitas nyt päättää miten se onkaan. Siis on vai ei?
Mahtoi sossuntätiä naurattaa ;) - Täh?
Siis 1-vuotias lapsi (lähes vauva) on yksinään joskus jopa 8 tuntia kotonaan, kun äiti käy töissä! Eikä lastensuojelusta muka ole otettu yhteyttä! Jos noin todella on olisi kyllä otettu pikimmiten, ...joten olet feikki.
- surkeaa....
Äiti yrittää käydä töissä, eikä ole lapselle päivähoitoa. Surkea tilanne!
Ehkäpä soskun pitäisi järjestää paivähoitopaikka pienimmälle ja maksaa päivähoitomaksu. - *****
Ei ne sulle vastaakaan koskaan, koska se asia ei enää sinulla kuulu, se on soskun ja tämän lapsen äitin välinen asia, onhan sillä lapsella hoitaja siellä.
- kuunsiltaapitkin
Miksi ilmoitit ensin lastensuojeluun???olis ollu viisaampaa jutella äidin kanssa.tuskin hänen elämänsä kovin ruusuista on.Mummu hoitajana, siihen voi olla syy esim ei ole saanut hoitopaikkaa pikkuiselle.Toivottavasti tuollaisia naapurin setiä/tätiä olis mahdollisimman vähän.Äiti on töissä ei humputtelemassa.Olet huolissasi lapsesta ota hoitoosi menisi sekin kyttäys aika parempaan kuin nyt
- ^^^^^^^^
Heheh.. kirjoitti:
"on ilman valvontaa 8 tuntia päivässä" mutta "lapsella on silti 8-kympinen mummo vahtina".. koitas nyt päättää miten se onkaan. Siis on vai ei?
Mahtoi sossuntätiä naurattaa ;)Minua naurattaa sinun kirjoitukses.
Joko kännäät ja lapses on "heitteillä", tai olet muuten vaan tyhmä.
Kyllähän asia on niin.. Aikuiset sikailkoon niin paljon, kuin sielu sietää, mutta pienet lapset pois siitä.
Ilmoittakaa ihmiset heti viranomaisille, jos näette jotain, että lapsi valvoo yöllä ja vanhemmat kännissä. - No just
^^^^^^^^ kirjoitti:
Minua naurattaa sinun kirjoitukses.
Joko kännäät ja lapses on "heitteillä", tai olet muuten vaan tyhmä.
Kyllähän asia on niin.. Aikuiset sikailkoon niin paljon, kuin sielu sietää, mutta pienet lapset pois siitä.
Ilmoittakaa ihmiset heti viranomaisille, jos näette jotain, että lapsi valvoo yöllä ja vanhemmat kännissä.Minäpä vastasinkin edelliselle kirjoittajalle ja siinähän ei kännäämisestä puhuttu mitään. Lue kunnolla, ennenkuin vastailet. Ja todentotta viestistä ei saanut selvää, hoitaako 80-v mummo sen 8 tuntia lasta niiden keppiensä kanssa vaiko jotakin muuta. Samoin 1-vuotiailla on tapana kipittää. Nauratti mielikuva tästä.
Mutta 1-vuotias ei heitteillä kahdeksaa tuntia yksin pärjäisi ja se on luonnollisesti kamala asia jos niin todella on. - :DD
No just kirjoitti:
Minäpä vastasinkin edelliselle kirjoittajalle ja siinähän ei kännäämisestä puhuttu mitään. Lue kunnolla, ennenkuin vastailet. Ja todentotta viestistä ei saanut selvää, hoitaako 80-v mummo sen 8 tuntia lasta niiden keppiensä kanssa vaiko jotakin muuta. Samoin 1-vuotiailla on tapana kipittää. Nauratti mielikuva tästä.
Mutta 1-vuotias ei heitteillä kahdeksaa tuntia yksin pärjäisi ja se on luonnollisesti kamala asia jos niin todella on.miksi ihmeessä et tarjoa apuasi??? jos sinulla kerta on aikaa kytätä naapuriasi se mainitsemasi 8 tuntia päivittäin (kerran tarkkaan tiedät että pieni lapsi on mummun kanssa juuri sen ajan kaksin), olisi sinulla myös vaihtoehtoisesti tuo sama 8 tuntia joutilasta aikaa katsoa lapsen peräänkin.
eihän lapsi todellakaan ole yksin mummelin valvonnan alla... sinä kun ystävällisesti kyttäät kokoajan verhon takana--> valvot lasta!!
- välitä
jos välittää niin saa syytteen
- eivoimittään
Syynä kansamme surkeaan tilaan on juuri tuollainen suomalaisille tyypillinen saamattomuus, surkuttelu ja pirujen seinille maalailu. Suomalaisia näyttää enempi kiinnostavan mahdollisimman negativiisen skenaarion kehittäminen ja marttyyrimainen itseruoskinta kuin ongelman ratkaiseminen. Suomalaiset suorastaan nauttivat negatiivisessa paskassa rypemisestä.
Toinen jutut on tuo 'isin apuun huutaminen' eli se ainainen poliisin ja niiden lastensuojeluviranomaisten apuun itkeminen. Te ulkoistatte kaiken vastuun ja itse keskitytte vain telkun äärellä sipsien mässyttämiseen. Sen takia kansamme rapistuu.
Olisi yhteisön vastuulla pitää huoli kaikista yhteisln jäsenistä ja etenkin seuraavasta sukupolvesta. Ennen muinoin mopopojat laitettiin joukolla kuriin ja pahimmat kusipäät otettiin mukaan viimeiselle eräreissulle. Kerätkää porukka kokoon ja käykkää laittamassa lapsensa heitteille jättävät vanhemmat kuriin. Käskekää heidän lopettaa juopottelu vaikka fyysisen väkivallan avulla ja valvokaa sen toteutumista. Ei siihen mitään tarhatätiä tarvita. Ongelma on juuri siinä kun miehetkin itkevät sossun tätiä pyyhkimään persettä. Jos katsotte valtiota ylöspäin ja odotatte sen hoitavan kaiken vastuun niin olette silloin suhteessa valtioon kuin pikkulapset suhteessa vanhempiinsa. Jatkuva satujen seuraaminen telkusta pitää teidät henkisesti leikkivien lasten tasolla.
Toimikaa. - vesuvius
Suomessa kukaan välitä mistään!
eli tee ilmoitus asiasta. Taitavat vanhemmat olla alkoholisteja joille pitäisi saada hoitoa.
- tuuteriini
No just joo. Onkohan aloittaja varma, että siellä porukassa ei ole yksi, esim. äiti selvinpäin? Tai että lasten puheet pelkäämisestä eivät liittyneet trampoliiniin tai johonkin leikkiin?
Muistan omasta lapsuudestani kaikki ihanat kesäillat, kun meillä oli "sukujuhlia." Ja niissä juopoteltiin kyllä. Kamalinta oli kun meidät käskettiin nukkumaan, aikuisilla oli niin mielenkiintoiset jutut ja tunnelma oli niin jännittävä, ja me jäimme kaikesta paitsi! Ai että kun sitten saimme jäädä valvomaan, se oli niin jännää. Äiti oli selvänä emmekä pelänneet muitakaan aikuisia, vaikka meno oli välillä hurjaakin. Koskaan emme olleet mitenkään vaarassa eikä mitään pelkotiloja tullut, päin vastoin. Nykyäänkin pidämme noita bileitä suvun kesken, tosin lapsia ei ole mukana kun me lapset olemme kasvaneet nuoriksi aikuisiksi. Välit vanhempiin ja serkkuihin ovat hyvät ja läheiset ja odotan innolla seuraavia pippaloita, mitkä pidämme mökillä.
Tietty on mahdollista, että lapsia ei oikeasti vahdita yhtään, mutta toivottavasti aloittaja on varmistanut asian ennenkuin alkaa sossuun soittelemaan. - väärä ilmoitus,,
tuuteriini kirjoitti:
No just joo. Onkohan aloittaja varma, että siellä porukassa ei ole yksi, esim. äiti selvinpäin? Tai että lasten puheet pelkäämisestä eivät liittyneet trampoliiniin tai johonkin leikkiin?
Muistan omasta lapsuudestani kaikki ihanat kesäillat, kun meillä oli "sukujuhlia." Ja niissä juopoteltiin kyllä. Kamalinta oli kun meidät käskettiin nukkumaan, aikuisilla oli niin mielenkiintoiset jutut ja tunnelma oli niin jännittävä, ja me jäimme kaikesta paitsi! Ai että kun sitten saimme jäädä valvomaan, se oli niin jännää. Äiti oli selvänä emmekä pelänneet muitakaan aikuisia, vaikka meno oli välillä hurjaakin. Koskaan emme olleet mitenkään vaarassa eikä mitään pelkotiloja tullut, päin vastoin. Nykyäänkin pidämme noita bileitä suvun kesken, tosin lapsia ei ole mukana kun me lapset olemme kasvaneet nuoriksi aikuisiksi. Välit vanhempiin ja serkkuihin ovat hyvät ja läheiset ja odotan innolla seuraavia pippaloita, mitkä pidämme mökillä.
Tietty on mahdollista, että lapsia ei oikeasti vahdita yhtään, mutta toivottavasti aloittaja on varmistanut asian ennenkuin alkaa sossuun soittelemaan.Vanhemmat saavat kyllä itse päättää kuinka kauan heidän lapsensa valvovat, jospa siellä kuitenkin on vaikkapa se äiti selvinpäin, sitä kun ei tiedä. Lapsista saattaa olla jännittävää olla yöllä valveilla ja se pelkääminen ei tarvitse olla todellista, sitäkään emme tiedä. Ehkäpä syynä kirjoitukseen onkin alkuperäisen kirj. keskeytyneet yöunet... Sekin on arvoitus....
Jos jonnekkin ilmoittelemaan menee, täytyy kyllä olla 100% varma asiastaan. Saa olla myöskin varma siitä, että naapurisuhteet heikkenee vuosiksi, ei ole helppoa arvata kuka mahdollinen ilmoittaja on. Minä kävisin kyllä kaikki naapurit läpi.
Tiedän yhden tapauksen väärästä ilmoituksesta, se aiheutti kyseiselle perheelle todella paljon harmia ja jopa tulon menetyksiä, kun joutuivat turhaan asiaa selvittelemään. Ilmoittajan viranomaiset kertoivat perheelle melkein suoraan tai annettiin ainakin ymmärtää kuka ilmoittaja oli. - ei sitä tiedä
väärä ilmoitus,, kirjoitti:
Vanhemmat saavat kyllä itse päättää kuinka kauan heidän lapsensa valvovat, jospa siellä kuitenkin on vaikkapa se äiti selvinpäin, sitä kun ei tiedä. Lapsista saattaa olla jännittävää olla yöllä valveilla ja se pelkääminen ei tarvitse olla todellista, sitäkään emme tiedä. Ehkäpä syynä kirjoitukseen onkin alkuperäisen kirj. keskeytyneet yöunet... Sekin on arvoitus....
Jos jonnekkin ilmoittelemaan menee, täytyy kyllä olla 100% varma asiastaan. Saa olla myöskin varma siitä, että naapurisuhteet heikkenee vuosiksi, ei ole helppoa arvata kuka mahdollinen ilmoittaja on. Minä kävisin kyllä kaikki naapurit läpi.
Tiedän yhden tapauksen väärästä ilmoituksesta, se aiheutti kyseiselle perheelle todella paljon harmia ja jopa tulon menetyksiä, kun joutuivat turhaan asiaa selvittelemään. Ilmoittajan viranomaiset kertoivat perheelle melkein suoraan tai annettiin ainakin ymmärtää kuka ilmoittaja oli.Aloittajalla ei taida olla paljon paskaakaan tietoa siitä että mikä tilanne oikeasti on.
Meillä ainakin on tapana että joku aikuisista on ajokunnossa jos paikalla on lapsia ja näin on useimmissa perheissä. Usein porukassa on joku joka osaa pitää hauskaa selvinkin päin, jota aloittaja on voinut luulla pahimmaksi känniläiseksi :) - huh hu
tuuteriini kirjoitti:
Tietty on mahdollista, että lapsia ei oikeasti vahdita yhtään, mutta toivottavasti aloittaja on varmistanut asian ennenkuin alkaa sossuun soittelemaan.Ihan sama juttu... Minusta on aika kamalaa että joidenkin juhlien takia joku ehdottelee lastensuojeluviranomaisia. Ne saattavat pahimmillaan viedä lapset omasta kotoaan johonkin lastenkotiin tai hämäriin sijaiskoteihin! Eri asia jos OIKEASTI on joku lasten heitteillejättö, mutta tuo nyt ei ihan siltä kuulosta!
- kaamos III
tuuteriini kirjoitti:
Tietty on mahdollista, että lapsia ei oikeasti vahdita yhtään, mutta toivottavasti aloittaja on varmistanut asian ennenkuin alkaa sossuun soittelemaan.Lapset pois noilta Sioilta vaan
- lapspolo
täysdorka,jos faija ja mutsi joskus ottaa brenkkuu,ei se tee niistä deekuja
- Lissuli3
väärä ilmoitus,, kirjoitti:
Vanhemmat saavat kyllä itse päättää kuinka kauan heidän lapsensa valvovat, jospa siellä kuitenkin on vaikkapa se äiti selvinpäin, sitä kun ei tiedä. Lapsista saattaa olla jännittävää olla yöllä valveilla ja se pelkääminen ei tarvitse olla todellista, sitäkään emme tiedä. Ehkäpä syynä kirjoitukseen onkin alkuperäisen kirj. keskeytyneet yöunet... Sekin on arvoitus....
Tiedän yhden tapauksen väärästä ilmoituksesta, se aiheutti kyseiselle perheelle todella paljon harmia ja jopa tulon menetyksiä, kun joutuivat turhaan asiaa selvittelemään. Ilmoittajan viranomaiset kertoivat perheelle melkein suoraan tai annettiin ainakin ymmärtää kuka ilmoittaja oli.tulon menetyksiä tule myös noin säännöllisestä kännäämisesstä ja rälläämisestäkin. Mut sehän on tietysti eri juttu. Viinaanhan juopoilla riittää aina rahaa!
Ei ole kyllä lasten paikka aamuyöllä ulkona ilman valvontaa trampoliinissä. Normaali vanhempi vie lapset luotettavaan yökylään, nimenomaan turvalliseen ja luotettavaan, jos on pakko pitää tollaset juomingit. - pellolla
huh hu kirjoitti:
Ihan sama juttu... Minusta on aika kamalaa että joidenkin juhlien takia joku ehdottelee lastensuojeluviranomaisia. Ne saattavat pahimmillaan viedä lapset omasta kotoaan johonkin lastenkotiin tai hämäriin sijaiskoteihin! Eri asia jos OIKEASTI on joku lasten heitteillejättö, mutta tuo nyt ei ihan siltä kuulosta!
kertaako kuukauden aikana bailataan ja lapset känniläisten kanssa pihalla YÖLLÄ ilman valvontaa. Lukekaa tarkemmin aloittajan viesti.
- luhtitalokyttä
pellolla kirjoitti:
kertaako kuukauden aikana bailataan ja lapset känniläisten kanssa pihalla YÖLLÄ ilman valvontaa. Lukekaa tarkemmin aloittajan viesti.
oli silmä kovana joka kerralla. Eikä tarvinnut ees maksaa amman palkkaa.
lapspolo kirjoitti:
suomalaisten viinakäyttö lisääntyny.Juoppoja kaikki. Tääl meil sama souvi eli NÄIN ON
- kakskytviiswee JEE!
lapspolo kirjoitti:
samaa mieltä (lapspolo) . mun mutsi ja faija ryypäs silloin tällöin kun olin lapsi ja satunnaisesti nykyäänkin.
olen hyvästä perheestä ja hyvän kasvatuksen saanut. mut minä nykyyään olen täys alkkis ja välil vedän muutakin. no juu mut toi ei kuulunut ny asiaan. ei tosiaan tee niistä deekuja jotka silloin tällöin ottaa
vähä hapanta. - Vagiman
kaamos III kirjoitti:
Lapset pois noilta Sioilta vaan
SULLE KUULA KALLOON, EIKSJOO?
- väärä ilmoitus
Lissuli3 kirjoitti:
tulon menetyksiä tule myös noin säännöllisestä kännäämisesstä ja rälläämisestäkin. Mut sehän on tietysti eri juttu. Viinaanhan juopoilla riittää aina rahaa!
Ei ole kyllä lasten paikka aamuyöllä ulkona ilman valvontaa trampoliinissä. Normaali vanhempi vie lapset luotettavaan yökylään, nimenomaan turvalliseen ja luotettavaan, jos on pakko pitää tollaset juomingit.Vanhemmathan oli kotona ilmeisesti. Säännöllistä, tai naapurin liioittelua, taas meni arvailun puollelle.
Tulon menetys voi olla suurta jos joutuu ottamaan töistä vapaata useana eri päivänä, selvittääkseen väärää ilmoitusta ja sitä ei hyvitä kukaan takaisin.
Normaali vanhempi? Vanhemmat...
Turvalliseen yökylään? Turvallisin paikka on kyllä kotona. - vittuuntunut
kakskytviiswee JEE! kirjoitti:
samaa mieltä (lapspolo) . mun mutsi ja faija ryypäs silloin tällöin kun olin lapsi ja satunnaisesti nykyäänkin.
olen hyvästä perheestä ja hyvän kasvatuksen saanut. mut minä nykyyään olen täys alkkis ja välil vedän muutakin. no juu mut toi ei kuulunut ny asiaan. ei tosiaan tee niistä deekuja jotka silloin tällöin ottaa
vähä hapanta.oot viyun kyylä , tapa ihtes
- lapset etusijalle
Ilmoita kaupungin/kunnan sosiaaliviraston lastensuojeluviranomaisille. Olen itse tehnyt vastaavan ilmoituksen parikin kertaa ja tiedän, että toisessa perheessä ainakin asia korjaantui. He eivät saa antaa eteen päin tietoa ilmoittajasta eli ovat vaitiolovelvollisia. Lapset ovat tässä tärkeimmät, eivät aikuisten ajatukset eli mitä he ajattelevat. Toivon, että kannat aikuisena vastuun asiasta.
Olen itse kamalasta lapsuudenkodista ja usein ajatellut, olisipa joku silloin ilmoittanut. Ehkä tuohon aikaan ei ollut vastaavaa systeemiä.
Hyvää kesän jatkoa!- The_Evil_Of_Silence
Puhumattakaan Mannerheimin Lastensuojeluliitosta. Yhteys on täysin maksuton puhelimitse ja siksi kyseiset ihmiset pyrkivät auttamaan lapsia ja nuoria, joilla on esim. perheongelmia. Siksi suosittelen!
http://www.mll.fi/ - vittuuntunut
The_Evil_Of_Silence kirjoitti:
Puhumattakaan Mannerheimin Lastensuojeluliitosta. Yhteys on täysin maksuton puhelimitse ja siksi kyseiset ihmiset pyrkivät auttamaan lapsia ja nuoria, joilla on esim. perheongelmia. Siksi suosittelen!
http://www.mll.fi/Kaikki yrjöt ,paskat sun ja lasten suojelun päälle.
- joku muu vastaa
vittuuntunut kirjoitti:
Kaikki yrjöt ,paskat sun ja lasten suojelun päälle.
Ja onko sitten sinusta kiva jos sun suusi revitään irti kauhuelokuvan tavoin? Olisiko se sitten parempi? Mieti vähän, häpeänpilkku...
- iso99iso
Soita 112 ja sieltä yhdistävät kaikkina vuorokauden aikoina päivystävään sosiaalitoimen virkahenkilöön jonka alaisuuteen kuuluu lastensuojelu asiat. tulevat paikalle poliisin kanssa selvittämään tilanteen.
Pidä huoli pojista!! - been there
Mulla on kans tämmösiä tuttuja joilla lapset kotona kun pitävät aikuisten juhlia (rapujuhlia yms. jotka yleensä tosi kosteita). En voi tajuta miksei niitä lapsia voi laittaa vaikka jonnekin mummolaan tai muille sukulaisille hoitoon jos kosteita juhlia pidetään.
Näillä mun tutuilla ei ole kuitenkaan kun pari kertaa vuodessa tämmösiä juhlia joten sikäli ei mitenkään vakava tilanne mutta jos neljä kertaa kuussa on joillakin niin sehän on joka viikonloppu.- "Kissanluoto"
Nyt ensihätään myynti roajoitus.Mä olen sanonut etttä "pitkärivi ruumisarkkuja tarvitaan ennen kuin suomalaiset oppii "juopottelemaan".Niin se vain on,se ei tapahdu "näinävuosina".
JK.alkoholi on hyvä lääke. - AlkoholiBeikko
kauheaa, että ihan kosteita juhlia pidetään ja lapset näkevät. Ei herrajumala, ei ihme että nuoret ryyppäävät salaa vanhemmiltaa jos pienestä pitäen pitää lapset viedä pois näkemästä jos äiti ja isä ottaa vähän alkoholia. En ymmärrä miksi lapsille pitää kertoa toiminnallaan että alkoholi on kauhea peikko jota ei saa missään tapauksessa nauttia.
Meillä kyllä lapset ovat paikalla kun otamme alkoholia. Ja näin on myös omat vanhempani tehneet...eikä kukaan ole kuollut alkoholiin eikä sossu ole käynnyt kylässä. Tälläisellä avoimella toiminnalla lapsille kerrotaan että ei viinaa tarvitse pusikoissa nauttia eikä se ole mikään tabu. - että minkä ikäisenä
AlkoholiBeikko kirjoitti:
kauheaa, että ihan kosteita juhlia pidetään ja lapset näkevät. Ei herrajumala, ei ihme että nuoret ryyppäävät salaa vanhemmiltaa jos pienestä pitäen pitää lapset viedä pois näkemästä jos äiti ja isä ottaa vähän alkoholia. En ymmärrä miksi lapsille pitää kertoa toiminnallaan että alkoholi on kauhea peikko jota ei saa missään tapauksessa nauttia.
Meillä kyllä lapset ovat paikalla kun otamme alkoholia. Ja näin on myös omat vanhempani tehneet...eikä kukaan ole kuollut alkoholiin eikä sossu ole käynnyt kylässä. Tälläisellä avoimella toiminnalla lapsille kerrotaan että ei viinaa tarvitse pusikoissa nauttia eikä se ole mikään tabu.näiden pumpuliin kusetettujen maailmasta lasketaan ne vanhempien rakentamat kulissit ja läväytetään koko karu totuus maailmasta? Rippikoulussa?
- sossujen vihaaja
"Kissanluoto" kirjoitti:
Nyt ensihätään myynti roajoitus.Mä olen sanonut etttä "pitkärivi ruumisarkkuja tarvitaan ennen kuin suomalaiset oppii "juopottelemaan".Niin se vain on,se ei tapahdu "näinävuosina".
JK.alkoholi on hyvä lääke.itse pieksäisin vastaavassa tilanteessa ilmoittaneet kusipäät. ja varmistasin ettei ilmoittajankaan pennuille kävis hyvin
- kahden lapsen äiti
Itse soittaisin tuossa tilanteessa viranomaiset paikalle.
- Harkitseva äiti
Oletko ihan varma, että lapsista ei huolehdita ? Voi siellä oikeasti olla joku sellainen joka huolehtii. Mietin vaan vaikkapa mieheni syntymäpäiväjuhlia.. joku liian innokas naapuri olisi ihan varmasti löytänyt jotain ilmoitettavaa, jos olisi halunnut. Silti meillä oli lapsenvahdit oikein sillä töin. Ja lapsille oli järjestetty toimintaa ja heillä näytti olevan oikein hauskaakin. Ja meni myöhään, tosin pienet lapset laitettiin nukkumaan sitä mukaa, kun siltä näytti. Heille oli järjestetty rauhalliset nukkumapaikat. Mutta se on totta, että jonkun ikäiset koululaiset haluavat ehdottomasti valvoa. Enkä minä pidä sitä mitenkään pahana, jos joskus on niin. Sukujuhlathan ne olivat tavallaan.
Kannattaa miettiä ennenkuin lähtee ilmoittelemaan. Paljon pahempaa lienee se, että lapsirukat joutuvat olemaan yksin kotona, kun vanhemmat ovat poissa. Eikä alkolinkäyttö välttämättä tarkoita sitä, että kaikki ovat ns räkäkännissä.. Suurin osa alkoholinkäyttäjistä hallitsee sen hommat. Näkyvimpiä tietenkin ovat valitettavasti ne, jotka eivät siihen pysty.- adfhjkjhg
Siltähän tuo näyttää, että on homma hanskassa? Aina löytyy näitä selittelijöitä.
- blatsarus
No meille sijoitettiin kaksi lasta kuukaudeksi viime kesänä. Suurin syy oli vanhempien vastuuton käyttäytyminen joka ilmeni liiallisena alkoholin käyttönä. Lapset olivat saaneet olla mukana aikuisten juhlissa, nähneet juopottelua, riitaa yms. Varmasti normaalia iloittelua mutta ei lasten paikka.
Joku ilmoittaa jos et sinä. - Öitä...hmmmm...
Olisit mennyt bileisiin mukaan. Niin ei melu olisi haitannut. Vai vituttiko sinua kun eivät pyytäneet trampoliinille hyppimään.
- Sitruunaperho
Voi sitä käydä naapureille samomassakin suoraan, että meteli pienemmälle ja kysyä onko ketään aikuista selvinpäin joka voi huolehtia lapsista ja pistäisi ne nukkumaan. Itse olen aikoinani joutunut käymään naapurin ovella kyseisestä syystä. Jos et uskalla yöllä mennä, niin menet sitten arkena kun ovat selvinpäin, onhan noita viikonloppuja ollut jo kun ovat mekastaneet. Voit samalla sanoa että otat yhteyttä poliisiin ja lasten suojeluunjos ei muutosta tapahdu.
- asdfghjjhgfd
Pitää sitten varautua mahdolliseen kostoon myöskin, kun kaikki eivät tykkää että tullaan sotkeutumaan heidän asioihin. Autolle hommattava talli jne. Tietenkin jotkut ovat sitten jälkiviisaasti sitä mieltä, että olisi pitänyt käydä sanomassa kasvotusten. Eli paras kun pysyy tuntemattomana. Öykkäri kun on aina oikeassa ja vika on muissa.
- tehdä
Tee lastensuojelu ilmoitus vaikka heti tänään! Jos samat lapset ja sama porukka bilettää vähän väliä, niin siinä on aihetta. Tuon ikäiset lapset pitäs olla nukkumassa viimeistään klo 22. Mutta ei tietty sellasessa metelissä nuku kukaan. Lastensuojelu ilmoituksen voit tehdä nimettömänä
- haista paska
vvvvvvvvvvvvoooooooooooooooiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii kuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuun suuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuun peeeeeeeeeeeeeeeeeeeennuuuuuuuuuuuuuuuuuuuut kuooooooooooooooooolisssssssssssssss auuuuuuuuuuuuuuuuuto kolaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaarissa
- KT
asiasta kuntasi lastensuojeluviranomaisille. Asiahan on selvästi lastensuojeluasia ja kansalaisvelvollisuutesi on ilmoittaa asiasta.
Syötettiinkö tai juotettiinko lapsille mitään? Sattuiko vahinkoa? Voimmeko välttää lapsiamme kiroilulta yms. pahalta kieleltä? Emme voi. Ei tapahtunut mitään. Lapsi altistuu muutenkin joillekin kirosanoille jokapäivä, kyllä niitä televisiossakin kuulee ja kaupungilla yms. Miksi kiroileminen on niin maan kauhea asia? Se on vain tapa ilmaista kiihtymyksensä. Kiroilettehan varmasti itsekin, vai ootteko niin tekopyhii?
- vanha käpy
th3r4vad4 kirjoitti:
Syötettiinkö tai juotettiinko lapsille mitään? Sattuiko vahinkoa? Voimmeko välttää lapsiamme kiroilulta yms. pahalta kieleltä? Emme voi. Ei tapahtunut mitään. Lapsi altistuu muutenkin joillekin kirosanoille jokapäivä, kyllä niitä televisiossakin kuulee ja kaupungilla yms. Miksi kiroileminen on niin maan kauhea asia? Se on vain tapa ilmaista kiihtymyksensä. Kiroilettehan varmasti itsekin, vai ootteko niin tekopyhii?
oletko oikeasti todella noin tyhmä. ja moni muukin täällä, voi jumalauta. kyllä tulee niin provosoivaa tekstiä ettei voi olla ärtymättä. soittoa vaan sinne lastensuojeluun. ja toivottavasti nämä urpot ei ikinä lisäänny.
- ---------
jos vain huolehdit omista asioistasi.
- Yualle
"seurustelua". Nimittäin tuo aikuisten alkon käyttö nimeltään nykyään.
- Rättiväsynyt
Meillä kerrostalossa myös taas kerran juoppo naapurini toi kotiinsa juoppoporukan. Ne metelöivät aamulla klo 4:ään asti ja mulla oli herätys klo 6. Kyllä ottaa päähän tuollaiset sosiaalipummit jotka eivät edes töitä tee, eivät tietenkään jaksaisikaan koska kaikki aika menee räkälän terassilla. Nainen on kuusikymppinen ja kaksi miestä hautaan vienyt, kolmen lapsensa elämän pilannut ja nyt on lapsenlapsi ryyppäämässä samassa räkälässä.
Hyvää mallia saanut mammaltaan! - jp86ii
kuulin kuinka pienet pojat puhuivat keskenään; "Pelottaako teitä?", yksi niistä sanoi kahdelle muulle kun olivat kolmestaan trampoliinilla hyppimässä.
aika hyvin paljasti tuo teksti että keksitystä jutusta kyse :) - the god
ei mihinkään lastensuojeluun..eikä poliisille jos ei ole todellista hätää....naurattaa nämä neuvon antajat...jotka ei todellakaan tiedä miten paljon lastensuojelu pailkoissa on hyväksi käyttöä..lasten henkistä alistamista yms: ottaisivart selvää ennenkuin neuvovat...mielestäni mene rohkeasti puhumaan vanhemmille...ja kerro että se haittaa muitakin......asiallisesti kaikki hoituu...paskan tärkeä sossu tulee muuten ja esittää niin huolehtivaista...muttei oikeasti välitä tippaakaan vaan hoitaa työnsä....NIM.tietoa on...eikä juoruakoilta...
- Neljän äiti
Siis ovatko pojat aikuislauman keskellä, vai täysin ilman valvontaa? Kuulostaa hieman ristiriitaiselta. Tuon ikäiset ovat kyllä aivan kykeneväisiä jo olemaan ilman ihan jokahetkistä valvontaakin ja tietävät varmaan, ettei venesatamaan saa mennä. Onneksi Suomessa ei ole sentään lakia, joka määrää, mihin aikaan on nukkumaanmenoaika, joten lapsillakin on oikeus kesälomalla joskus valvoa. Kuka ei ole valvonut lapsena koskaan? Kuinka moni valvoneista on saanut siitä traumoja tai jotain pysyviä vammoja?
Jos ovat jo neljästi kuukauden sisään bilettäneet, niin eiköhän heillä ala olla kesäloma pian lusittu ja palaavat normaaliin arkeen, jolloin lapsetkin joutuvat taas hoitoon ja ajoissa illalla nukkumaan.
Ps. Kuinka moni on lapsena kestonut kummitusjuttuja? Pelottiko? Oliko silti kivaa? Vaikka tuo lause kuulosti niin epäaidolta kuin vain voi olla (kuulit muuten varmaan kaverin vastauksenkin), niin lapsen pomppiessa trampoliinilla on kyse varmasti jostain "hauskasta" pelosta, kuten niistä itsekeksityistä kummitusjutuista. - AJATTELIJA..........
ÄLÄKÄ SOITA MIHINKÄÄN POLIISILLE TAI LASTENSUOJELUUN TÄTEN VAAN PAHENNAT TILANNETTA JOS SUA HUOLETTAA LAPSET NIIN MENE JA JUTTELE VANHEMPIEN KANSSA. ÄRSYTTÄÄ TUOMMOSET ELÄMÄÄNSÄ KYLLÄSTYNEET KENELLÄ EI VARMASTI ITSELLÄ OLE LASTA KETÄ SANOO KETÄ ETTÄ LASTENSUOJELU JA LASTENSUOJELU. HETI HALUTAAN RIISTÄÄ LAPSI VANHEMMILTAAN ONHAN VANHEMMILLAKIN OIKEUS ELÄÄ.
KÄYTETÄÄS TAAS JOKAINEN SITÄ KUULUISAA MAALAISJÄRKEÄ OLEMMEKO ITSE LAPSENA OLLUT AINA HOIDOSSA KUN VANHEMMAT OVAT JUHLINEET JA EMMEKÖ ITSE OLE KOSKAAN VALVONUT LAPSENA KESÄLLÄ KAUVEMMIN KUIN YLEENSÄ. OTTAKAA RAKKAAT YSTÄVÄT JÄRKIKÄTEEN ASUMME SUOMESSA EMME JENKEISSÄ.- asdfghjkjhgf
Ei sinulla ole mitään oikeutta valvottaa ihmisiä joiden pitää päästä aamulla ylös. Puhumattakaan pienistä lapsista. Tuollaisten mielestä tavallinen ja normaali ihminen on ikävä tyyppi. Ei todellakaan kannata mennä sanomaan tuollaisille suoraan yhtään mitään. Narsistiset häiriköt ovat aina sitä mieltä, että heille pitäisi mennä puhumaan nätisti että josko he voisivat antaa ihmisten nukkua.
- fölsfgäpekägkäw
todellakin voi käyttää maalaisjärkeä ja miettiä onko oikeesti mitään hätää. Monis tapauksissa ei ole. Lapsista on kivaa kun voi valvoo ja olla vähän isompaa hetken kun onkaan.
Itse oon kolmen lapsen äiti, lapseni ovat jo isoja. Meillä on juhlittu aina niin että muksut olleet mukana.. on ollut serkkuja ja naapurinkin kakaroita joskus. Mukulat menneet nukkuun sitä mukaa kun on väsy iskenyt ja hyvin on menny. Kukaan ei ole itkeny tai tullu jälkeenpäin kysymään että miks meillä tällee ryypätään ja juhlitaan....
Isot pojat ovat nyt jälkikäteen muistelleet että sillon on ollu oikeestaan hirmu kivaa kun tapahtu kaikkee mitä normaalisti ei. Eivät ole juoppoja eivätkä muutenkaan vietä kurjaa elämää. Lapsia ei tartte pumpulissa kasvattaa, niiden pitääkin nähdä elämää. Tiijän monia murkkuikäsiä joiden vanhemmat on salassa juhlineet ja hirveitä saarnoja pijetty alkoholista, niin nämä murkkuikäset eniten just haluaa kokea kännin ja muuta siihen liittyvää. Meillä ei ole ollu tabu tuo alkoholi vaikkemme mitään juoppoja olekaan. Ihan on asiat hoijettu ja elämä mallillaan. Lapset ei ole koskaan ihmetelleet ja itekin nyt jo kokeilleet ja todenneet ettei se sen kummempaa ole.
Jos tosiaan on huoli naapurin muksuista niin toki voit kirjottaa nimettömän kirjeen jotta oot huomannu tällästä. Pyydä että ottavan asian vastaisuudessa huomioon. Ei kannata sossuja ja poliiseja sotkee siihen heti. ammatin puolesta tiijän ettei se lastensuojelutoiminta ole niin ruususta kun annetaan ymmärtää ja sijaisperheet ei kaikki ole välttämättä sen parempia kun se oma kotikaan.
- boliiis
no kyllä todellakin pitää ilmoittaa poliisille jne! kersojen paikka ei TOSIAANKAAN ole missään vanhempien ryyppybileissä!!! ja vanhemmat kuulostavat todella huonoilta vanhemmilta jos lasten edessä dokaavat! te jotka puolustelette tollasia juoppovanhempia niin 99,9 prossan varmuudella olette itekin sellasia!eli pennut pois teiltäkin jos tarve vaatii. voitte olla varmoja että jos mä asun teijän naapurissa ja nään lapsia vieressä kattomassa kun vanhemmat vähän "maistelee" juomia niin TAKUUVARMASTI ilmoitan asiasta eteenpäin!! ja turha tulla hokemaan mitään takasin,mulla ei ole kakaroita, olen vasta parikymppinen ja täysin raittiin kasvatuksen saanut joten tosissani olen! todella säälin lapsia jotka kasvavat noin huonojen (alkoholiin menevien) vanhempien kanssa. olen itse todella onnekas turvallisesta, raittiista, urheilullisesta, sydämellisestä, rakastavasta lapsuudesta ja nuoruudestani! ei kannata ihmetellä miksi tulevat sukupolvien edustajat ovat niin kaheleita jo nuoresta iästä alkaen kun perheissä arvot ja tavat päin persettä!! miks tehä lapsia jos ei voi kunnolla kasvattaa..?? tsiisus
- sossu44
Hei sinä parikymppinen! Ole onnellinen onnelisesta lapsuudestasi, mutta älä puhu kuin "aikuinen". Koska olet vasta lapsi. Ensimmäiseksi pitäisi ilman muuta mennä puhumaan vanhempien kanssa ja selvittää mikä tilanne todella on. Ei välttämättä yhtään niin paha kuin tässä nyt annetaan ymmärtää. Ja niinkuin täällä joku aikaisemmin totesi, jos ja kun olet jo asiasta "valittanut", niin piste. Asia ei sinulle enää kuulu, kyllä lastensuojeluviranomaiset hoitaa lopun. Sinä, aloittaja, olet täysin ulkopuolinen. Eihän asia sinulle kuulu. Nykyään kyllä puututaan aivan liian vähän kanssaihmisten asioihin, mikä on sikäli kyllä huono, mutta sitten jos puututaan, niin heti puututaan rankemman kautta. Se ei myöskään ole mitenkään hyvä asia. Malttia nyt ihmiset ja muistakaa, että kaikki ei ole aina niin mustavalkoista.
- Vagiman
Joka lauseen perään ei tarvitse laittaa huutomerkkiä!!!!!!!! Ymmärrämme muutenkin typerän kirjoituksesi.
Muutenkin, mieti. Kerrot meille kuinka olet turvallisesta, raittiista jne perheestä ja tuollainen idiootti sinusta kasvoi. Oliko sinulla liian rankka kotikasvatus?Pieksikö isäsi sinua?Katso peiliin. Näetkö elämässään epäonnistuneen idiootin? Katso peiliin vielä kerran. NIIN ARVELINKIN, ME NÄEMME SAMAN.
Ottakaa hyvät ihmiset viinaa ettei teistä missään nimessä kasva hänen kaltaisiaan.
- Lastensuojelun asiak
Ensin kannattaa selvittää asioiden todellinen luonne.
Kun on itse epävarma voipi soittaa poliisille. Poliisi kyllä hoitaa asian eteenpäin. Heillä on aina päivystävä sosiaalin ihminen paikalla ja HE hoitavat asian vanhempien kanssa. Mieluummin näin kuin kyttäillä verhojen raossa ja arvuutella. Tälleen ne muista ihmisistä puhutut paskapuheet leviää.
Ja tiedoksenne kaikille, lastensuojelun kanssa ollaan muutenkin tekemisissä, ei vain silloin kuin tapahtuu vanhempien puolesta tyhmiä asioita. Lapsikin voi joskus tarvita suojelua omalta itseltään, on olemassa "sairauksia" joille emme vain voi mitään. Tällöin lastensuojelu auttaa vanhempia eteenpäin.
Naapureiden kanssa keskustelu voisi auttaa?!?!- sxdfghj,mnbv
Normaali ihminen on häirikön kieroutuneessa mielessä kyttääjä. Olet aivan oikeassa.
- laita ikkuna kiinni
Voin vain kuvitella millainen kyttääjä olet. Kyttäät salaa sieltä luhtitalosi ikkunasta omakotiasujan tekemisiä. Sulla taitaa olla aika hyvä kuulo, kun kuulet oman talosi sisään lasten puheet vaikka se ikkuna olisi kuinka auki. Suomi on täynnä kaltaisiasi muiden asioihin puuttujia. Poliisia ollaan soittamassa joka välissä. Eikö vain olisi helpompaa olla puuttumatta muiden asiohin? Saa meilläkin lapset valvoa kesällä, soita poliisit. Niin ja ei 4-vuotias jaksa valvoa puoli kolmeen asti yöllä. Tiedän koska itselläni on saman ikäinen lapsi, keksi lisää satuja vaan.
- asdfghjhbgfvc
Ei möykkääjiä tarvitse erityisesti kytätä, kun ei heitä voi olla huomaamatta. Sinun mielestä pitäisi varmaan mennä sängyn alle piiloon.
- qwert.
jaksaa niin pitkään olla hereillä jos päivällä ei tee muuta kuin nukkuu.
Täällä missä minä asun, päivät yhden perheen lapset koko ajan sisällä ja vasta myöhään illalla laittavat ulos riehumaan.
- Inhottaa
Vanhemmat juhlivat yöhön asti, ja pienet pyörivät missä pyörivät. Mielestäni perheloma ei tarkoita sitä, että vanhemmat ryyppäävät, ja jättävät lapset oman onnensa nojaan. Tai jos juodaan, juodaan siististi tai sitten yhten iltana ottaa toinen ja toisena toinen, mutta ei yhtä-aikaa lasten ollessa paikalla.
- Ihan voin pahoin
Vai että poliisi ja sossu? Ei niistä apua ole, ja perheelle vuosia jatkuva helvetti!!!!!!
- Kyllästynyt valheisi
Näillä linjoilla valittavat kaikki höyrypäät ja kateelliset. Vain murto-osalla lienee todellista asiaa. Asia on todistettava jos haluaa kanssaihmistään moittia. Juoruämmät pois keskustelupalstalta !Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi , näin sanotaan jossakin "ihmisen leivontaohjeessa" .
- ajastin
Usein asiat selviävät keskustellen. Naapurisopu on paras elämän muoto. Koti on paraspaikka lapsille, siksi ensin keskustelu. On eriasia jos keskustelu ei auta ja meno jatkuu. Sossusta saa ikuisen silmälläpitoystävän ehkä myös poliisin kirjoissa olien. Asiat eivät taida aina olla pelkästään mustavalkoisia.
- wolf-74
Kyllä minä soittaisin poliisit paikalle, jos tälläisen tilanteen näkisin? Ihan sama useimmat teistä varmasti aijaisi onnettomuuspaikankin ohitse, kukaan ei välitä vaikka hädässä ois ihmisiä...mutta kyllä paikalle jäädään kyttäämään kun pelastusviranomaiset ovat ehättäneet turmapaikalle tämä oli esim. teille jotka tuijotatte vain omaa napaa! Tässäkin tilanteessa mitä aloittaja kirjoitti on toinenkin puolensa, entä jos joku näistä lapsista loukkaa oikeasti itsensä ilman valvontaa, esim. putoammalla alas trampoliiniltä tai päättävät yksissä tuumiin "Meitä pelottaa, lähdetään jonnekkin? Menivät sitten läheiseen leikkipuistoon tai ko. rannalle, siellä voi sattua jotain niin traagista jota ei koskaan ees suunniteltu? Lasten katoaminen on tänä päivänä arkipäivää, oisko kuitenkin koti oloilla jotain tekemistä näiden tapausten kanssa...Mutta ei millään pahalla ehkäpä opitte siinä vaiheessa kun lapsenne halvaantuu tai menehtyy??? Mutta kaikella kunnioituksella pitäkää hauskaa mutta ajatelkaa myös lapsianne..Jos haluat juoda ja pitää hauskaa niin katsottoko myös onko lapsellasi turvallinen olo ja kaikki kunnossa?
- .....
wolf-74 kirjoitti:
Kyllä minä soittaisin poliisit paikalle, jos tälläisen tilanteen näkisin? Ihan sama useimmat teistä varmasti aijaisi onnettomuuspaikankin ohitse, kukaan ei välitä vaikka hädässä ois ihmisiä...mutta kyllä paikalle jäädään kyttäämään kun pelastusviranomaiset ovat ehättäneet turmapaikalle tämä oli esim. teille jotka tuijotatte vain omaa napaa! Tässäkin tilanteessa mitä aloittaja kirjoitti on toinenkin puolensa, entä jos joku näistä lapsista loukkaa oikeasti itsensä ilman valvontaa, esim. putoammalla alas trampoliiniltä tai päättävät yksissä tuumiin "Meitä pelottaa, lähdetään jonnekkin? Menivät sitten läheiseen leikkipuistoon tai ko. rannalle, siellä voi sattua jotain niin traagista jota ei koskaan ees suunniteltu? Lasten katoaminen on tänä päivänä arkipäivää, oisko kuitenkin koti oloilla jotain tekemistä näiden tapausten kanssa...Mutta ei millään pahalla ehkäpä opitte siinä vaiheessa kun lapsenne halvaantuu tai menehtyy??? Mutta kaikella kunnioituksella pitäkää hauskaa mutta ajatelkaa myös lapsianne..Jos haluat juoda ja pitää hauskaa niin katsottoko myös onko lapsellasi turvallinen olo ja kaikki kunnossa?
Itse alkoholistiperheessä kasvaneena voin sanoa, että ei ole todellakaan mukava seurata aikuisten juhlia, ryyppäämistä ja mellastusta...se, miten aikuinen käyttäytyy kännissä on pienen lapsen mielestä pelottavaa. Ei voi ymmärtää, miksi mukava aikuinen muttuu yhtäkkiä kovaääniseksi ja rempseäksi, puhumattakaan loppuyön laskuhumalasta ja riitelystä..
Olen sitä mieltä, että, jos tilanne näyttää tosiaan siltä, että lapset joutuvat seuramaan rellestystä viikko toisensa perään, eikä paikalla ole selväpäistä aikuista, niin poliisit paikalle. Itse ilmoittaisin, koska tiedän jumaliste omasta kokemuksesta, että siellä seassa ei ole hauskaa!!! - asdfghkjhg
Vai väärää todistusta. Voi jeesus mikä urpo. Oikea todistus lienee se mitä te suvaitsette meille ilmoittaa? Jotkut ovat juoneet aivonsa pellolle.
- Vagiman
..... kirjoitti:
Itse alkoholistiperheessä kasvaneena voin sanoa, että ei ole todellakaan mukava seurata aikuisten juhlia, ryyppäämistä ja mellastusta...se, miten aikuinen käyttäytyy kännissä on pienen lapsen mielestä pelottavaa. Ei voi ymmärtää, miksi mukava aikuinen muttuu yhtäkkiä kovaääniseksi ja rempseäksi, puhumattakaan loppuyön laskuhumalasta ja riitelystä..
Olen sitä mieltä, että, jos tilanne näyttää tosiaan siltä, että lapset joutuvat seuramaan rellestystä viikko toisensa perään, eikä paikalla ole selväpäistä aikuista, niin poliisit paikalle. Itse ilmoittaisin, koska tiedän jumaliste omasta kokemuksesta, että siellä seassa ei ole hauskaa!!!Saman kokeneena miksi minusta kasvoi lähinnä poliisinvihaaja? Miksi pahimmat muistot ovat poliiseista jotka ovat tuleet selvittämään tilanteita? Itse vanhempien riitelyistä ei niinkään. Kerroppa minulle kun niin hyvin näyt tietävän?
Aikuisena vastuuntuntoisena ihmisenä sinun kuuluu tehdä lastensuojeluilmoitus. Olisit voinut myös soittaa poliisille yöllä, niin sosiaalitoimi olisi heti arvioinut lasten edun ja turvallisuuden.
- jyeuetyddg
ei muuta kuin poliisille ilmoitusta nii eiköhän porukka rupea tajuamaan toimintansa seuraukset.. mut oletko itse porissu niille mitään noista bileistä? jos olet ja ilmoitat poliisit paikalle nii ensinmäisenä varmasti sinä olet kohteena jos lapset otetaan huostaan silloin niille vanhemmille tulee paniikki ja syyllisen etsiminen sitä myöden kosto ja kotirauha on varmasti mennyttä... paras olisi jos joku ihan ulkopuolinen ilmoittais ohi mennen.. siten jos ja kun asia menee oikeuteen sun muuta nii et joudu ainakaan itse sinne kohtaamaan niitä.. nyky ajan ihmisillä kun sattuu vaan nykyään oleen pikkasen ihmelliset kasvatus metodit.. jos siel noin nuoresta jo nähdään ryyppäämistä monta kertaa kk.sa nii ei ole ihme et ne ostais niille jo juomat ku ovat 10w tai jotain muuta... sen tiedän varmasti et kolauksen kun teet niille (poliisi&lastensuojelu) nii ihan varmasti rupeaa selittely et kuka... niistä voi tietää mitä sekopäitä ne on et ole varuillaan.... ja voimia....
- Thaleia39
Kiva että meillä on joukossamme myös vastuullisia aikusia. Kannustaisin sua kyllä soittamaan poliisit paikalle ensi kerralla kun/jos on naapurissa vastaava tilanne. Ei sun tarvitse todellakaan selvittää ja varmistaa itse etukäteen esim sitä, onko joku porukasta selvinpäin huolehtimassa lapsista, ennenkuin kutsut poliisin. Poliisi on nimenomaan se, joka tilanteen tarkistaa ja arvioi sitten onko sosiaaliviranomaisille tai muille jatkotoimenpiteille tarvetta, sehän on heidän työtään. Ilman muuta oman mielenrauhasi ja ennenkaikkea lasten takia, soita polisiisi paikalle mieluusti useammankin eri kerran jos tarvista on. Yksittäinen ilmoitus ei aina välttämättä tuota tulosta, mutta useampi aina paremmin. Yksittäisinähän tällaisen tapauksen voi tavallaan pyyhkiä villaisella lastenkin kannalta, mutta jatkuvasti toistuvana tilanne on jo vakavammin otettava. Poliisilla on vaitiolovelvollisuus, eikä heillä ole oikeutta kertoa naapureille, kuka on asiasta ilmoittanut.
Täällä on niin kauheasti näitä "viisaita", ilmeisesti itse lastensa nähden juopottelevia, jotka yrittävät syyllistää kirjoittajaa ja selitellä asiat itselleen parhain päin, mutta tiedät varmaan miten heihin suhtautua. Et selvästi ole mikään kyttäävä naapurinakka, vaan aidosti huolissasi lasten oloista. Go for it!- Lba
Jos itse haluat pysyä pois kuvioista niin sitten poliisit tarkistamaan tilanne. Ja aika radikaalia puhua että lapset heti huostaan vaan. Ei siinä mitään jos aikuiset juo lasten nähden kunhan se pysyy joissain rajoissa.
- sibru
soita sosiaalivirastoon.kerro mitä olet nähnyt ja kuullut.jos ei auta vaan juhliminen jatkuu soita poliisille.sibru
- bootiemissyy
Siis todellakaan tuo ei ole normaalia!! Ei todellakaan oo lasten paikka. Jos ei lapsia kykene viemään hoitoon, niin sit pitää jättää ryyppäämiset!! Ja jos 4v on hereillä kolmen aikaan niin se ei ole ok, oli sitte mikä kesäloma tahansa!! Ja mitä elämää tuo nyt on lapsillekkin, vanhemmat on kuun jokainen viikonloppu pitäny bileitä. Eikö lapsiperheessä pitäis olla ihan eri meno?! Ei lasten tarvi mitä tahansa kestää, oli sit joku vahtimassa tai ei. Ja tosiaan, miksei joku oo ollu laittamassa niitä nukkumaan?? Tosi hienon mallin antavat vanhemmat elämään!!
Ei mun lapsuudessa oo tollasta ollu ja jos vanhemmat on halunnu mennä niin kyllä meidät lapset on hoitoon viety. Kotihan on myös lasten koti, ei vain aikuisten. Lapsilla on oikeus rauhalliseen elämään omassa kodissaan ilman vanhempien jokaviikonloppuisia bileitä! Kyllähän lapset tietävät monia asioita mitä ei saa tehdä, mutta saattavat silti tehdä jos kukaan ei ole vahtimassa tai jos vahtijan silmä pettää aika ajoin.
Mun lapsuus on ollu onnellinen eikä moista oo ikinä ollu. Onneksi! Nyt kun itsellä on 3v lapsi, niin kyllä samaa yritän tarjota hänelle. Juon lapsen läsnäollessa korkeintaan 2-3 siideriä jos on "pakko" jossain sukujuhlissa. Jos haluan kutsua ystäviä ja juoda, niin vien lapsen hoitoon. Jos hoitopaikkaa ei olisi, jättäisin juomisen välistä luonnollisesti! Lasten hyvinvointi tulee kuitenkin ennen muuta, vanhemmathan ovat ainoita, jotka siitä huolehtivat (ellei sitten joku puutu...) ja siksi siitä pitäisi pitää mahdollisimman hyvä huoli että lasten on hyvä olla. Harmi että jotkut ajattelevat toisin :(
En kyllä suosittelisi, että itse menisit sanomaan asiasta. Se voisi tuoda sinullekin lisää ongelmia. Ja sehän ei ole sinun vikasi, että vanhemmat eivät huolehdi velvollisuuksistaan asiallisesti! Sinuna soittasin suoraan poliisille kun bileet on menossa. Mielestäni kuvailemasi tapaus vaan ei ole normaalia lapsiperheen arkea!! Lapsia pitää ajatella, omat vanhemmat eivät selkeästi siihen kykeny. Luin hämmästyneenä muita kommentteja siitä, että jonkun mielestä tuollainen on normaalia...no, toisaalta, olen nähnyt paljon ala-asteikäisiä muutama vuosi sitten ja voin kertoa, että huonossa jamassa ollaan. Ei minun lapsuudessa oo tuollaisia lapsia ollut, vailla kunnioitusta ketään kohtaan jne...suuri osa lapsista tälläisiä. 30 vuotta on ikää, etten ihan kivikaudellakaan oo syntyny. - emäntä apila
Kaikista eniten ärsyttää aikuiset, jotka seuraavat tilannetta mutta eivät tee mitään!!!
Tuollasessa tapauksessa pitää tietenkin soittaa poliisille tai vaihtoehtoisesti vois ilmoittaa alueen lastenneuvolaan ja sosiaalitoimistoon. Kyllä lapset tarvitsevat aikuiset puuttumaan noin räikeään väärinkohteluun. Ei niitä nyt heti huostaanoteta, ehkä vanhemmat tarvitsevat itsekin sossusta tukea ja apua.
PUUTTUKAA HYVÄT IHMISET NAAPUREIDEN ASIOIHIN JA VÄLITTÄKÄÄ MYÖS HEIDÄN LAPSISTA!- Vagiman
Räikeään väärinkohteluun? Kerro ihmeessä lisää? Anna mä nauran hei sulle vähän, jooko?
HAHAHAHAH AHAHAHAHAHAHA HA AHAHAAHA AHAHA AAHAHAHA A AHA HA HA AHAHA HA HAHAHAHAH - Vagiman
ollenkaan minkälaisia traumoja poliiseista jää lapselle? Mukava lämmin kesäyö trampoliinilla vaihtuu siihen kun poliisin vilkut täyttää pihamaan ja sittenhän siellä vasta huudetaan ja meuhkataan. ETTE TAKUULLA NÄE lasta tässä tilanteessa, vaan omassa päässänne mietitte tuollaista paskaa "poliisit heti paikalle".
Te täällä kirjoittajat ette välitä todellakaan lapsista yhtään enempää kuin kirjoituksessa olevat vanhemmat, sen takaan. Olette jostain helvetin syystä vain erittäin katkeroituneita, ette mitään muuta!
En väitä olevani yhtään parempi, mutta ei teidänkään järjenjuoksunne kovin kummoista ole kun näitä viestejä lukee.
- Lisää vai mitä
Vittu taidat olla VAIN kade kun et itse tai te JEESUSTELIJAT perhe pysty samaan. On kesä ja BILEITÄ yleensä JÄRKÄTÄÄN vittuako siinä MESOOT HANKI VAIN OMA ELÄMÄ VITUN LUUSERI. ETTÄ IHAN OLI JO NELJÄS KERTA voi v...u ETTÄ OSAAT OLLA IIIDIOOTTI.
- u
muuta sitten muualle.. vittuako täällä valitat!
- jkhxcbxfnxfnxfn
Soita poliisille ja kerrot miten asiat on. Tai menet sanomaan suoraan niille miten alkaa vituttaa tuollainen alkoholistien riehumis billet ja eikö ole muuta elämää kuin dokaaminen aamumyöhään. Tai sitten ostat vuvuzela torven ja puhaltelet siihen aamuisin niin saavat krapula muusiikkia korville ..
- Partyboy..
Muuta vaikka maalle.
- Huoli puheeksi
Lastensuojeluun voi ottaa yhteyttä, vaikka ei ihan varma olisikaan. Voi kertoa mitä on nähnyt ja, että on huolissaan. Ne sitten vie asiaa eteenpäin. Nykyään ei lapsia noin vain oteta huostaan. Oikeastaan tuntuu, että liiankin pitkään yritetään kaikilla muilla tavoilla tukea perhettä. Eikä huostaanottokaan ole mikään sellainen "ikinä et enää lastasi nää", vaan aina pyritään siihen, että jos olot kotona oikeasti paranevat, lapset palautetaan kotiin.
Mutta tuollaisessa tilanteessa suosittelen kyllä soittamaan lastensuojeluviranomaisille ja kertomaan huolen eteenpäin.
T. Alan ammattilainen ja pienen lapsen äiti - Äiti kans
Soita nyt ihmeessä poliisille!!! Ei tuommoinen meno kuulu lasten silmille.Hehän tuntevat olonsa turvattomaksi ja pelottavaksi!!Järkyttävää!!
- Matti Viikate
Kannattaa ottaa viranomaisiin yhteytta asian suhteen. Mutta eihan se jos kaikki menee hyvin, ja lapset viihtyvat, niin ole kovinkaan paha asia. Pahempiakin paikkoja voi lapsille olla. http://mattiviikate.newsvine.com/
- wanker77
eiköhän kuule ole parempi että pidät omista asioistas huolen,TAI MUUTA SITTEN MUUALLE MÄRISEMÄÄN!
- HUOLISSAAN OLEVA
ihmeessä poliisille tai sosiaaliviranomaisille. He kyllä puuttuvat asiaan.
Kunhan naapurin porukka ei tiedä että kuka oli asialla. Ettei tuu
niistä enemmän hankaluuksia ja tiedä sinua vasikaksi. - STINDE1
Tämäntyyppisessä tilanteessa on oikein soittaa heti viranomaiselle, eli ottaa yhteyttää paikalliseen Polisiin, joka rauhoittaa tilanteen. Jos vastaava tilanne alkaa uudelleen, niin menettely kuten aiemminkin yhteys Poliisiin ja tarvittaessa voi tehdä kotirauhan häirinnästä rikosilmoituksen jatkotoimenpiteitä varten. myös sosiaalivirastoon kannattaa ilmoittaa tämäntyyppiset tapaukset, jolloin sosiaaliviranomainen käy perheessä kotikäynnillä tarkistamassa tilanteen.
Eli ei kannata vain seurata sivusta- micke2
,, kun hannkisit oman elämän...
- Punctual
micke2 kirjoitti:
,, kun hannkisit oman elämän...
Ovatko nämä naapurit töissä ja millasia elämää he muuten viettävät? Voit soittaa sosiaalialan ihmisille ja kysyä, mitä pitäisi tehdä. He voisivat käydä paikan päällä normaalina päivänä puhumassa asiasta. Joka tapauksessa alkoholin liikakäyttöhän tässä paistaa läpi. Ja kuten tunnettua, se tuskin vähenee. Entäpä jos todella jotain sattuu näille lapsille, silloin on turha pähköillä asiaa? Lapset tuntevat joka tapauksessa turvattomuutta ja siihen kannattaa puuttua.
- Vagiman
Punctual kirjoitti:
Ovatko nämä naapurit töissä ja millasia elämää he muuten viettävät? Voit soittaa sosiaalialan ihmisille ja kysyä, mitä pitäisi tehdä. He voisivat käydä paikan päällä normaalina päivänä puhumassa asiasta. Joka tapauksessa alkoholin liikakäyttöhän tässä paistaa läpi. Ja kuten tunnettua, se tuskin vähenee. Entäpä jos todella jotain sattuu näille lapsille, silloin on turha pähköillä asiaa? Lapset tuntevat joka tapauksessa turvattomuutta ja siihen kannattaa puuttua.
plusmerkkiä miinuksen sijaan. Olen pahoillani.
- -Äiti-
HEI HALOO IDIOOTIT!! Kuuluuko 4vuotias olla hereillä vielä PUOLI KOLMEN AIKAAN YÖLLÄ, pomppimassa trampoliinilla. Kun aikuiset ovat ympäripäissään ja tappelevat ja huutavat!! Ei saatana.. saikohan lapsi iltapalaa, puhtaat yövaatteet päälle..meniköhän hän onnellisena ja olonsa turvallisena tuntien nukkumaan? Omaan turvalliseen kotiin, omaan sänkyyn.. oi ja voi, tuntuu niin helvetin pahalta! Ymmärrän että ei lapsilta tarvitse piilossa juoda.. mutta kait se pitää perusturvallisuudesta pitää huolta,, juodaan ja seurustellaan.EI Lapsen tarvitse tappelua kuunnella tai nähä.. ja jos yks on kysyny et pelottaako teitä! voi hyvänen aika.
- Vagiman
Peli ei ole vielä menetetty. Muista verenpaineesi. !!!! !!!! !!! !!!!!!!! !!! !! ! !!!
- Vagiman
Kuka sen päättää mihin aikaan saa kukin olla hereillä ja millä tavalla lapsensa kasvattaa? Sinäkö?
Entä jos lapsi onkin nukahtanut likaiset kalsarit jalassa OMG hän varmaan on aamulla kuollut...iiiiiiiiiiikkkkk.
Tai mitä jos onkin nukahtanut naapurin Miikan sänkyyn...o ou... siitähän voi tulla vaikka syöpä... iik iiiiiik iiiiiiiiiiiiiiiiiiikkkk.
Hanki oikeesti ajoissa apua,jooko? - _Äiti_
Vagiman kirjoitti:
Kuka sen päättää mihin aikaan saa kukin olla hereillä ja millä tavalla lapsensa kasvattaa? Sinäkö?
Entä jos lapsi onkin nukahtanut likaiset kalsarit jalassa OMG hän varmaan on aamulla kuollut...iiiiiiiiiiikkkkk.
Tai mitä jos onkin nukahtanut naapurin Miikan sänkyyn...o ou... siitähän voi tulla vaikka syöpä... iik iiiiiik iiiiiiiiiiiiiiiiiiikkkk.
Hanki oikeesti ajoissa apua,jooko?puhtaus, ruoka ja turvallisuus!!
Miksi suurin osa ihmisistä on minun kanssani samaa mieltä? Myös sosiaaliviranomaiset ja poliisi, miksi? Siksi ku tuo ei ole NORMAALIA kasvatusta. Menisin hoitoon heti jos siihen olisi jokin syy!
Voi sulla tulee vielä ongelmia lapsesi/lastesi kanssa. Mutta elä syytä siitä silloin muita:D
Kyllä on kuulut monesti kun vanhemmat inisevät, kun ihmettelevät lapsiaan viimeistään murkkuiässä.. ku meillähän oli ihan normaali perhe-elämä.. 4vuotiaskin osasi hyvin itsestään huolehtia.. HAHHAAAA....
Ja toinen vastuutuntoisen vanhemman merkki on se, kun ihmettelee miksi lapsensa on keskittymiskyvytön, adhd, agressiivinen ym..ym.. no sillä on ollut normi lapsuus.. tupakkaa ja pahimmassa tapauksessa alkoholia ja huumeita vanhempi käyttänyt jo odottaessaan lastaan..huoh! - NA44
_Äiti_ kirjoitti:
puhtaus, ruoka ja turvallisuus!!
Miksi suurin osa ihmisistä on minun kanssani samaa mieltä? Myös sosiaaliviranomaiset ja poliisi, miksi? Siksi ku tuo ei ole NORMAALIA kasvatusta. Menisin hoitoon heti jos siihen olisi jokin syy!
Voi sulla tulee vielä ongelmia lapsesi/lastesi kanssa. Mutta elä syytä siitä silloin muita:D
Kyllä on kuulut monesti kun vanhemmat inisevät, kun ihmettelevät lapsiaan viimeistään murkkuiässä.. ku meillähän oli ihan normaali perhe-elämä.. 4vuotiaskin osasi hyvin itsestään huolehtia.. HAHHAAAA....
Ja toinen vastuutuntoisen vanhemman merkki on se, kun ihmettelee miksi lapsensa on keskittymiskyvytön, adhd, agressiivinen ym..ym.. no sillä on ollut normi lapsuus.. tupakkaa ja pahimmassa tapauksessa alkoholia ja huumeita vanhempi käyttänyt jo odottaessaan lastaan..huoh!Kuuleppas _Äiti_, onneksi en ole lapsesi.
Kyllä joo, puhtaus, ruoka ja turvallisuus, mutta ei tuollaista tiukkapipoa.
Kuka kanssasi on samaa mieltä? Ihmiset mielessäsi, joten hakeudu hoitoon. Sinä ahdasmielinen kasvattaja!
- botuliina
juhlia omalla pihallaan vaikka läpi kesäyön. Tuskin talvella on haittaa. Pistä ikkuna kiinni ja tulpat korviisi. Joka paikkaan ei tarvitse viranomaisia kutsua. Lakkaa hyysäämästä naapureitasi. Anna heidän elää . Tuskin tää on joka öistä meininkiä. Joskus pitää suvaita siellä luhtitalossa poikkeavaakin kerran kesässä.
- ehdottomasti
Näistä viesteistä päätellen osa on ilmeisesti itsekin kännääviä ja vähät lasten todellisesta hädästä välittäviä aikuisia. Lieneekö heillä edes omia lapsia.
Välittävä aikuinen ilmoittaa poliisille, he tekevät jatkotoimenpiteet jos niitä tarvitsee. Aloittaja voi kertoa poliisille kaikki juhlimiset, remuamiset ja lasten tilanteen, että he saavat perhetilanteesta oikean käsityksen.
Ilman muuta tuohon tilanteeseen pitää puuttua jollakin tapaa ja se kuuluu joskus naapurillekin, jos asianomaiset eivät itse ymmärrä asian vakavuutta. Lapsen pelko on aina otettava todesta ja kännäävä aikuinen on usein lapselle pelon aiheuttaja. Lapsilla on oltava selvinpäin oleva valvoja, joka huolehtii heidän hyvinvoinnista joka tilanteessa. - Aikuinen on vastuuss
Jos et ole vielä toiminut, niin toimi nyt. Ei kysymys ole aikuisten "omasta elämästä" vaan siitä, että lapsen etu toteutuu. Lapsen etu on se, että sillä on täysjärkinen, säännöllinen elämä ja turva ja rauhaa. Ei ole toisten kyttäämistä (niin kuin täällä jotkut väittää) vaan aikuisen vastuuta ilmoittaa tilanteesta. Jos ei omat avnhemmat vastuuta kanna, sen on vaikkapa naapureiden velvollisuus eli sinun.
- 3+16
Suomi on täynnä luuserijuoppoja, jotka ei tajua maailman menosta mitään ja vetävät siihen vielä lapsensa mukaan. Jokainen, joka juo alkoholia lasten nähden on luuseri, oli sitten kyseessä sivistyneet rapujuhlat tai viikonloppubilettäjät tai viikkokännääjät. Mistähän ne lapset saavat esimerkin omaan käytökseen? viisailta aikuisilta.
- äiti ja kolme
Kyllä meilläkin on ollut juhlia, joissa aikuiset ovat olleet humalassa ja varsin äänekkäitäkin ja kolme alle kouluikäistäkin on ollut hereillä vielä kahden aikaan yöstä, koska ei heitä metelissä ja elämän keskellä saa nukkumaankaan. Vaikka muut ovat olleet humalassa, niin minä olen ollut selvinpäin ja huolehtinut varsin tarkasti lapsistani, vaikka samalla voin nauraa ja jutella toisille, ei sitä ulospäin aina huomaa. Ja toisaalta, yksikään kolmesta lapsestamme, ei ikinä poistunut pihalta houkutusten perään kun se oli sääntö ja he tiesivät, että muusta rangaistaisiin. Hengissä ovat edelleen ja lähes aikuisia, pärjäävät koulussa, eivät polta tai muutenkin käyttäytyvät varsin fikun nuoren tavoin. Mikä siis häiritsee.. se että toiset juhlii vai?
- Annelia..
Oikeasti olen äiti vain kahdelle mutta pidän vähättelyäsi ällöttävänä.
On meilläkin juhannusta yms juhlittu mutta aina lapsilla on kohtuullinen nukkumaanmenoaika varsinkin kun puhutaan alle kouluikäisistä. Myös metelöivä juomaporukka ei ole koskaan lapselle sopivaa katsottavaa vaikka miten sitä puolustelisit.
Kuka tahansa jolla hiukankin järkeä ymmärtää että alle kouluikäisten ei kuulu valvoa vanhempien ryypätessä vielä kahden kolmen aikaan.
Itse otan alkoholia mutta kotona en koskaan humalahakuisesti ehkä kavereiden / työkavereiden kanssa saunailloissa enemmänkin mutta lapseni ei joudu ikinä katsomaan sitä. Vanhempi poikani sanoi kerran 13v että hän ei ole äitiään nähnyt ikinä kännissä niin ja itse olen ylpeä siitä. Olen viettänyt ihan normaalia elämää mutta rankempien bileiden aikana on lapset hoidossa ja jos on vieraita tullut ja lapset kotona otettu rauhallisemmin mutta aina lapset on laitettu nukkumaan HUOM! lasten nukkumaanmeno aikana.
Minunkin vanhin poika on jo murrosiässä hieno poika koulu menee hyvin yms vaikka on joutunutkin aikaisin nukkumaan ja saanut elää "selvän" lapsuuden
Aloittajalle sanoisin että olet hyvä ihminen kun jaksat huolehtia lapsista. Sinuna tekisin asialle jotakin mutta en lähtisi kasvokkain asiaa setvimään. kyllä meidän kaikkien vanhempien on velvollisuus pitää huolta pienemmistämme - .E.R
Annelia.. kirjoitti:
Oikeasti olen äiti vain kahdelle mutta pidän vähättelyäsi ällöttävänä.
On meilläkin juhannusta yms juhlittu mutta aina lapsilla on kohtuullinen nukkumaanmenoaika varsinkin kun puhutaan alle kouluikäisistä. Myös metelöivä juomaporukka ei ole koskaan lapselle sopivaa katsottavaa vaikka miten sitä puolustelisit.
Kuka tahansa jolla hiukankin järkeä ymmärtää että alle kouluikäisten ei kuulu valvoa vanhempien ryypätessä vielä kahden kolmen aikaan.
Itse otan alkoholia mutta kotona en koskaan humalahakuisesti ehkä kavereiden / työkavereiden kanssa saunailloissa enemmänkin mutta lapseni ei joudu ikinä katsomaan sitä. Vanhempi poikani sanoi kerran 13v että hän ei ole äitiään nähnyt ikinä kännissä niin ja itse olen ylpeä siitä. Olen viettänyt ihan normaalia elämää mutta rankempien bileiden aikana on lapset hoidossa ja jos on vieraita tullut ja lapset kotona otettu rauhallisemmin mutta aina lapset on laitettu nukkumaan HUOM! lasten nukkumaanmeno aikana.
Minunkin vanhin poika on jo murrosiässä hieno poika koulu menee hyvin yms vaikka on joutunutkin aikaisin nukkumaan ja saanut elää "selvän" lapsuuden
Aloittajalle sanoisin että olet hyvä ihminen kun jaksat huolehtia lapsista. Sinuna tekisin asialle jotakin mutta en lähtisi kasvokkain asiaa setvimään. kyllä meidän kaikkien vanhempien on velvollisuus pitää huolta pienemmistämmeHuhuhuh, enpä ollut huomannutkaan kuinka paljon tänne onkaan tullut vastauksia..
Niille jotka väittää että olen sairas kyttääjä; ei tarvitse kytätä yhtään jos on nukkumaan mennessä ikkunan ollessa auki puoli kolmen aikaan yöllä kuullut kamalaa meteliä, lasten ääniä pihalta, musiikin pauhatessa kovalla ja aikuisten ihmisten räyhätessä pihalla terassilla.
Sen verran tiedän naapurin elämästä, että tunnistan perheen äidin ja isän, (päivittäin kuljen talon ohi ja parvekkeella tupakalla käydessäni väkisinkin näen päivisin talon perheen pihalla yms, OLENKO KYYLÄ?!) ja voin kertoa että molemmat olivat aivan päällit kiinni! Äiti tappeli jonkun toisen naisen kanssa, huorittelivat toisiaan ja isä möykkäsi jotain siinä myös.
Että teille jotka puolusteletta näitä aikuisten juhlia missä pienten lasten on ihan ok olla mukana, ette tasan puolustelis jos olisitte paikalla näkemässä sitä menoa!
Ei siellä kukaan niiden lasten perään katso kun ovat ihan toisella puolella pihaa keskenään kun aikuisen ryyppäävät ja huutavat toisella puolella pihaa.
En halua kyseiselle perheelle mitään pahaa, en edes sitä että lapset huostaanotettaisiin yms, haluaisin vaan, että lapset jatkossa vietäisiin hoitoon vanhempien juhliessa!
Taas viime viikonloppuna vanhemmat juhlivat, mulla lapsien ääniä en kuullut tällä kertaa. Toivottavasti olivat jossain turvallisessa paikassa hoidossa.
Taksilla lähtivät koko revohka, taloon jäi valot..
Ja minä taas tosiaan "KYYLÄSIN" kun tupakalla juuri silloin satuin olemaan. - .E.R
.E.R kirjoitti:
Huhuhuh, enpä ollut huomannutkaan kuinka paljon tänne onkaan tullut vastauksia..
Niille jotka väittää että olen sairas kyttääjä; ei tarvitse kytätä yhtään jos on nukkumaan mennessä ikkunan ollessa auki puoli kolmen aikaan yöllä kuullut kamalaa meteliä, lasten ääniä pihalta, musiikin pauhatessa kovalla ja aikuisten ihmisten räyhätessä pihalla terassilla.
Sen verran tiedän naapurin elämästä, että tunnistan perheen äidin ja isän, (päivittäin kuljen talon ohi ja parvekkeella tupakalla käydessäni väkisinkin näen päivisin talon perheen pihalla yms, OLENKO KYYLÄ?!) ja voin kertoa että molemmat olivat aivan päällit kiinni! Äiti tappeli jonkun toisen naisen kanssa, huorittelivat toisiaan ja isä möykkäsi jotain siinä myös.
Että teille jotka puolusteletta näitä aikuisten juhlia missä pienten lasten on ihan ok olla mukana, ette tasan puolustelis jos olisitte paikalla näkemässä sitä menoa!
Ei siellä kukaan niiden lasten perään katso kun ovat ihan toisella puolella pihaa keskenään kun aikuisen ryyppäävät ja huutavat toisella puolella pihaa.
En halua kyseiselle perheelle mitään pahaa, en edes sitä että lapset huostaanotettaisiin yms, haluaisin vaan, että lapset jatkossa vietäisiin hoitoon vanhempien juhliessa!
Taas viime viikonloppuna vanhemmat juhlivat, mulla lapsien ääniä en kuullut tällä kertaa. Toivottavasti olivat jossain turvallisessa paikassa hoidossa.
Taksilla lähtivät koko revohka, taloon jäi valot..
Ja minä taas tosiaan "KYYLÄSIN" kun tupakalla juuri silloin satuin olemaan.Ja mähän en tasan muuta mihinkään!! Mua ei haittaa pätkääkään naapureiden juopottelu ja juhlinta mutta mua haittaa se, että siellä kaike riehumisen ja tappelun keskellä on PIENET LAPSET! Se mua haittaa!
Jos ei olisi, voisin mennä joku kerta vaikka mukaan pippaloihin, äksöniä niistä ei nimittäin äänistä päätellen puutu.
Mulla on oma ihana elämä jota en mihinkään vaihtais, että kiitos vaan kysymästä.
Onko nyky yhteiskunta tosiaan sellainen, että jos kuulee/näkee jotain moraalisesti väärää, pitäisi ummistaa silmästä ja korvasa tai muuttaa muualle?
Jos näen pienten lasten hädän aikuisten kännätessä ja räyhätessä, pitäisikö pistää ikkuna kiinni ja ajatella että omapahan on asiansa, vaikka lapset ovat siellä omillaan ja vaikka lähtevät lätikimään pihasta ja menevät hukkumaan, koska tuossa on venesatama 20metrin päässä perheen pihasta?!
- noneighboururs
Mene päiväsaikaan kun naapurit ei ole kännissä, pitämään aiheesta kunnon vanhanajan saarna niille. Koita saada ymmärtämään mitä se on lasten kannalta. Ehdota vaikka hoitajan palkkaamista lapsille siksi aikaa kun aikuiset ns. bilettää jos on pakko bilettää, jos on varaa juoda on kai myös varaa maksaa hoitajalle? Jos ei ala miettimään asiaa, tee muutosta jne, niin sitten soita jonnekin taijotain.
- raivostunu
vittuako se sulle kuuluu,jos pennut on heitteillä.pistä ikkuna kiinni ja hanki elämä saatanan sekopää kyttäri.tämmöset toisten elämää kyttäävät luuserit ovat inhottavimpia hirviöitä koko maailmassa. saatanan sekopää jos tietäsi kuka oot..
- vitun väliä sillä
Hakeudu hoitoon ihan itse, parempi kun nämä uusavuttomat juopot nukkuisivat selät vastakkain jokainen yö.
Sinä taidat olla yksi näistä vapaan kasvatuksen tuotteista, päätellen esiintymis tavastasi.
Keskity vaan sen kaljan kittaamiseen, koska ei sinusta muuhunkaan ole ja hommaa kortsuja ettei samanlaisia sikiä lisää.
Mitähän tekisit jos tietäisit kuka olen, tervetuloa vaan minua tapaamaan, hyvästele kaljakaverisi ennen lähtöäsi seuraava tapaaminen voi olla tovin kuluttua ja paikassa missä ei ole olutta koskaan ole ollut, kiitos teille kaikille hörhöille jotka tänne olette päässeet sossun vanhoilla koneilla kirjoittelemaan jonnin joutavia satujanne.
Todellakaan ketjun aloittajan kuvaamien lasten paikka ei ole aamuyöstä ulkona leikkimässä tai kuuntelemassa kännisten jorinoita, jos juku on asiasta erimieltä niin haketukoon todellakin hoitoon.
- sanomaan
Niin olet hoidon tarpeessa kuten minäkin. Sanottiin että hae apua itsellesi. Mitähän vitun apua haen itselleni kiljuntaan? Ensin se ämmä hoki että käy päälle ja äijä kuvaamassa jotta saataisiin rahastettua provosoimalla naapureilta rahat ja kun ei onnistuneet...
Älä välitä niistä kakaroista yhtään mitään vaan antaa mennä järveen jos menee. Pääsehän niistäkin eroon...ja jos eivät vanhemmat välitä niin häädä pois ne paskat nurkistasi. Minä en ainakaan jaksa pitää huolta enään niiden tyhmien kakaroista kun siitä ei saa kuin paskat niskaansa. Neuvoa ei saa niitä tyhmiä vaan kakaroittensa pitäisi antaa kaikki pahat tehdä. Tarvitsen apua itselleni kun laitan rajoja enkä anna kakaroiden tehdä mitä lystää. Kyllä on mennyt ihan päälaelleen tämä maailma ja ihan paskaksi.- .E.R
Tässä aloittaja taas.
Sinä nimimerkillä raivostunut, mene hoitoon.
Mä olen 18-vuotias nuori nainen ja mulla ei ole mitään ongelmia toisin ku sulla, senkin skitso hullu :D
Kyllä huomaa ettei sulla oo kaikki ihan ok, oikeesti hae apua.
Mä en ole sekopää kyttäri tai elämätön luuseri jos oman makkarin ikkunan auki ollessa kuulen tämmöstä paskaa lastenkohtelua.
Toivottavasti susta ei IKINÄ tule isää tai äitiä, lapses joutuis koville tommosen välinpitämättömän paskan kanssa. Hyi saatana oksetat mua.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku655430Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."
No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti842747- 2742551
Katu täyttyy...
Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt362409Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä191904Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"
Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm2341606Taas joku junan alle
Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai561211Harmittaa...Lampsiinjoen sillat
Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v131123- 901106
- 881105