Paras keskuspölynimuri?

Maija-aija

Olemme rakentamassa taloa ja sata varmaa on, että keskuspölynimuri taloomme tulee. Nyt vaan pitäis päättää sen merkki. Sen olen jo esim TM:n testeistä lukenut, että kahvakäynnisteistä en ota, sen huonomman imutehon vuoksi. Mutta onko teillä kokemuksia merkeistä.. Allaway, Beam.. ? Olisin kiitollinen kokemuksista :)

9

4624

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • *+

ollut jo yli 10v.Suullake uusittu,takuuseen.Ei muuta.

• Seniori.

Ostettu 14.4.1990 ( 20 vuotta ), ei myöskään vikoja.
      Itse asensin jälkiasennuksena ohjeiden mukaan ( 2 rasiaa ), 1 rasia noin 100 m2.
      Olen tyhjentänyt 29 litran pölysäiliön noin neljä kertaa vuodessa, sekä puhaltanut pölyt suodattimesta paineilmalla.
      Nyt olen laittanut suodattimen päälle vaihdettavan verkon jonka voi heittää pois.
      Otin kahvakäynnistyksellä, että voin sammuttaa imurin jos vaikka puhelin tai ovikello soi.
      Putzer olisi ollut saatavilla myös ilman käsikäynnistystä, jolloin järjestelmä käynnistyy kun työntää siivouslekun istukan imurasiaan.
      Suosittelen keskusölynimuria, itse olemme tyytyväisiä.
      Ps ei ole kokemusta muista merkeistä mutta luulisin että kaikki merkit pelittää kun käyttää konetta ohjeiden mukaan ( myös säiliön tyhjennys ).

• Minävastaan

Meillä ollu Allaway jo kohta 2 vuotta. Todella hyvin pelittää ja imuteho tuntuu vain paranevan! Hiljainen, mukava käyttää ja tehokas. A40 on meidän yksikkömme. Joo ja siivoussarjoina on Premium kahva- sekä imurasiakäynnisteinen. Tosiaan kahvakäynnisteinen imee heikommin. Siksi käytämmekin sitä yläkerrassa, jossa ei ole mattoja, jolloin pienempi imutehoo riittää vallan mainiosti. Suosittelemme myös pölypussia ja sen asennussarjaa, jolloin tyhjennys helpompaa eikä suodatinta ole niin ikävä puhdistaa. Hinta on vaan aika huono: saattaa olla jopa 1500€, mutta sijoitus kannattaa!

• maija-aija

Kiitos vastanneille. Eli ei sillä merkillä sitten taidakaan merkitystä välttämättä olla. Täytyy kysellä tarjouksia ja tuota pölypussia mietitään vakavasti :)

• tosityytyväinen

on imureitten mersu. Ei tarvi putsailla suodattimia, kun se putsaa itse itsensä aina koneen sammuessa, aika nerokas systeemi, ollut meillä 15v yläkerran vaatehuoneessa ja imurasioita alakerrassakin kahvakäynnistyksellä, eikä mitään valittamista imutehossa, nyt valittiinn uuteenkin taloon samanlainen täysin moitteettoman toiminnan takia.

• Minävastaan
        tosityytyväinen kirjoitti:

on imureitten mersu. Ei tarvi putsailla suodattimia, kun se putsaa itse itsensä aina koneen sammuessa, aika nerokas systeemi, ollut meillä 15v yläkerran vaatehuoneessa ja imurasioita alakerrassakin kahvakäynnistyksellä, eikä mitään valittamista imutehossa, nyt valittiinn uuteenkin taloon samanlainen täysin moitteettoman toiminnan takia.

Puhdistaa Beam muka itse suodattimensa? No, empä tiiä: http://www.youtube.com/watch?v=qf1gVmOjdiU

• takuu 5v
        Minävastaan kirjoitti:

Puhdistaa Beam muka itse suodattimensa? No, empä tiiä: http://www.youtube.com/watch?v=qf1gVmOjdiU

Puzerin keskusimuri oli 11 kk ja hajosi. Takuu pitäisi olla 5 vuotta, mutta sitä ei oikesti ole ollenkaan (kai markkinointia pitkä takuu?) Olisi itse pitänyt maksaa uusi, olen juuri vaihtamassa koko systeemin kilpailijaan. Koko imurin tarina on aika uskomaton, mutta kertoo karua kieltä Puzerista.

Laitan dokumentteineen sen jutun myöhemmin ni voi tehdä omat päätelmät Puzerin toiminnasta asiasta. Ei sitä tarinaa kannata kummemmin selitellä..

• mee ja tiedä

Allaway, hankittu 1989, huollettiin joskus 2007 (hiilet vaihdettiin) hajosi , eli suorastaan kärähti 2012.

Kesti noin 23 vuotta. Mielestäni ihan riittävä ikä noin 220 m2 talossa.

Uudemmissa lienee elinkaari suunniteltu lyhyemmäksi. Mene ja tiedä. Mennyt laatu ei ole tae tulevasta.

Tämä siis edellisessä talossa.

No nyt suuniteltuun taloon en keskuspölynimuria ottanut, koska näen, että saan kaikki tukokset muiden käyttäjien puolesta avata.

Keskuspölynimuri on ok, jos sitä käyttää oikein.

Jos taloudessa on ihmisiä, jotka eivät käytä sitä oikein, kannattaa hankkia ihan tavallinen imuri, näissäkin on teknologia, kuten ilmanpuhdistus hyvinkin kehittynyt.

Tässä uudessa talossa tavallinen imuri. Käyttäjä tyhjentää roskasäiliön, silloin kun se on täynnä. Tai sitten vaan imuroi tyhmyttään täydellä säiliöllä.

• Tapsa2523

Vanha keskustelu, mutta edelleen ajankohtainen. Harkitsen keskuspölynimurin vaihtamista tehokkaampaan ja erityisesti Beamin itsepuhdistuva suodatin oli suunnitelmissa. Mutta ei enää tässä ketjussa nähdyn videon perusteella. Ei näytä toimivan.

Meillä on ollut joku Eurovac-merkkinen keskuspölynimuri jo 10 vuotta. Koko sen olemassaoloajan on tuntunut ettei imurin teho vain riitä. Tein jopa valtavan työn ja muutin keittiön läheisyydessä olevan putkiston kulkemaan lattian alla, sen sijaan että se nousi aiemmin kattoon ja tuli käytävän toisella puolella alas. Kun miettii että pitäisi vaikka pieni kivenmuru imeä putkistoa ylöspäin 1,5m vs. että se valuisi painovoiman ja imun kera alaspäin, ero on merkittävä. Tällä tavoin imuriin sai puhtia hieman, mutta ei se edelleenkään ole niin vahva kuin tuttavilla oleva Allaway-joka tuntuu imevän käden melkein irti jos käden laittaa imurasian eteen.

Täällä on muutamia suosituksia, joihin haluaisin sanoa sanani;
      -Rikkaluukku. Itsekin harkitsin sellaista, mutta sitten mietin että on aika hölmöä pyyhkiä muruset pöydältä ensin lattialle ja sitten jollain harjalla harjailla ne sinne luukun lähelle ja imuroida pois. Mitäs kun leivänmurujen seassa on sellaisia joissa on voita tai viinerin hilloa. Sehän levitetään sitten lattialle.
      Moni sanoo että keskuspölynimurin lisäksi on rikkaimuri ja joillain jopa sellainen varsimallinen joten tuntuu hölmölle että hankitaan keskuspölynimuri, mutta imuroidaan sitten rikkaimurilla kuitenkin.
      Itse pohdin asiaa pitkään ja taloa rakentaessa laitoin keittiön oven viereen syvennyksen, jossa on imurasia metrin korkeudessa, koukku letkulle ja imurasian vieressä pidike letkun päälle. Nyt, kun keittiössä tarvitsee imuroida mitä vain, avaan liukoven, tökkään letkun pään imurasiaan ja puran letkukiepiltä 1-2 kierrosta (letku on isoilla lattiaan asti ulottuvilla kiepeillä) ja vedän letkun keittiöön. Meillä on keittiön pöydille pyhitetty pieni suulake, jolla imuroidaan muruset pöydiltä. Syvennyksessä on omassa pidikkeessään myös pitkä varsi, joka on helppo napata mukaan kun imuroi lattiat. Imuroinnin jälkeen kiepsautan letkusta 1-2 lenkkiä takaisin koukkuun, nappaan letkun irti rasiasta ja laitan letkun pään pidikkeeseen. Liukuovi kiinni ja that's it.
      Kun imurin letku on helposti otettavissa eikä tarvi kumarrella tai kyykistellä, sitä tulee käytettyä. Moni jemmaa letkun jonnekin siivouskaappiin muiden rojujen kanssa ja se on niin vaivalloista ottaa käyttöön, että hoitavat imuroinnit sitten jollain rikkaimurilla tms.

-Kahvakäynnistys. Tätä en ymmärrä. Liittyen varmaan tuohon edelliseen, jotkut haluaa jättää imurin letkun lattialle lojumaan. Meillä letku nostetaan kiepiltä, tökätään letku rasiaan ja imuroidaan. Heti perään letku takaisin kiepille ja liukuovi kiinni. Letku ei jää koskaan lojumaan lattioille ja siksi en kaipaa sitä kahvakäynnistystäkään. Jos imuroinnin lomassa soi ovikello, niin imuri voi kyllä pyöriä sen ajan kun käy ovella. Kun imurin keskusyksikkö on sijoitettu tilaan, josta ei kuulu ääni, ei imuroinnin äänikään häiritse.

Jotkut kehuu valaneensa esim. lattian sisään pitkän viemäriputken, jonne imurin letku on "kätevä" sujauttaa. Mielestäni ei, koska koko letku pitää aina purkaa ulos ennen käyttöä. Paljon kätevämpi on seinän sisään upotettu "kaappi" jossa letku on väljillä lenkeillä koukussa ja siitä voi ottaa käyttöön 2m, 4m, 6m tai kaikki. Tarpeen mukaan. Vielä kätevämpi saattaisi olla pyörivä kela, mutta ne maksaa todella paljon ja olen huomannut että tuo väljä kieppi koukussa on aika näppärä kun nostaa koko letkun pois, kävelee kauimmaiseen huoneeseen ja matkalla pudottaa letkua lenkki kerrallaan lattialle. Muutoin letkua pitäisi vetää seinän kulmia vasten ja kohta kulmat olisi ruman näköiset.

Siivous on ainakin itselleni todella epämiellyttävää pakkopullaa. Siksi yritän tehdä siitä mahdollisimman helppoa ja kun se on helppoa, tulee imuroitua paljon useammin. Eikä imurointi itseasiassa ole enää pakkopullaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      94
      1769
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      235
      1628
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      91
      1373
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      66
      1032
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      931
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      928
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      918
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      914
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      872
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      37
      849
    Aihe