kun perheeseen tulee kissa? Harkinnassa olisi nyt ja mietin että paljonko rahaa menee, kun kissanpennun hankkii?
mitä kaikkea hankittava
15
285
Vastaukset
- kissoja vuosia
- kun kissan hankkii, varmista että on 12 viikkoa vanha ja on perheessään tottunut ihmisiin, eli ei ensimmäiseksi omaksi kissaksi puolivilliä navettapentua (ehkäisee monia käytösongelmia, ja edesauttaa kissojen vastuullisen luovutusiän vakiintumista, kun ostajat pyytävät myyjiltä, että pentu saa viettää riittävän pentuajan emonsa kanssa). Trokarit pyytää maatiaispennuista jopa satasia, oikea hinta alle 50 eurossa. Ei kannata tukea trokaamista.
- hyvään kissanhoitoon kuuluu kissan säännöllinen rokottaminen ja madotus. Matolääkkeen saa apteekista, Mirrix alkuun, myöhemmin Axilur on paras. Rokotusten hinta vaihtelee, voi soittaa etukäteen ja kysellä. Ihan puhtaasti sisäkissaksi tulevaa kissaa, joka ei ole koskaan muiden kissojen kanssa tekemisissä, ei ole välttämätöntä rokottaa, jos on todella rahapula, mutta mitä enemmän kontaktia muihin kissoihin/ luontoon, sitä tärkeämpää.
- osaa kissoista harjataan, ja osalta leikataan kynnet. Pitkäkarvainen pentu kannattaa totuttaa harjaamiseen jo pienestä, voi auttaa tutustumista, jos suihkuttelee harjan eläinkaupan kissaminttusuihkeella. Kynsien leikkuu on tärkeä toimenpide vain sisällä olevalle kissalle, terottelulla ei välttämättä saa lyhennettyä kynttä tarpeeksi ja sitten ne rapsuvat ikävästi kävellessä. Jos on jo pentuna leikattu, menee aikuisena muutamassa minuutissa eikä aiheuta kissalle stressiä. Osa pesee kissan hampaitakin, koska toisilla kissoilla kertyy hammaskiveä, ja se pitää poistattaa eläinlääkärillä nukutuksessa. En ehkä lähtisi maatiaispennun kanssa.
- tarvittavia hankintoja:
kissan wc, kertaostos 10-80 euroa riippuen mallista (katollinen vessa pitää hajuja ja estää hiekan lentämistä)
kissanhiekkaa (huimia laatueroja, kalliimmat mikrohiekat pitävät paikat lähes hajuttomina), kuussa 10 - 25 euroa
kissanruokaa (laatu näkyy kissan turkissa, kakan määrässä ja erityisesti hajussa - suurimmalle osalle käy markettiruokakin, mutta ei ole suositeltavaa), ruokintakulut saa mihin tahansa 15 - 40 euron väliin per kissa
toiset ostavat kissalle valjaan ja/tai kuljetuskopan, suosittelen koppaa automatkoja varten
osa hankkii kissalle raapimapuun; etuna se, että kissa oppii jo pennusta teroittamaan sisaltuotteisiin eikä huonekaluihin, pitää kodin siistimpänä, lisäksi kissat yleensä tykkäävät kiipeilypuistaan kovasti - näissä kannattaa panostaa korkeuteen, eikä suloisiin karvapäällysteisiin
(kissanleluja, kissan kynsisakset, kissan harja, kissanminttusuihke)
Aika hyvän (ja edullisen) hinta-arvion voi tehdä esim. vierailemalla zooplus.fi, siellä on paljon kissanruokia ja tarvikkeita eläinkauppoja halvemmalla. Jos tekee uuden kissan tulosta johtuvat hankinnat kertaostona, ja käyttää hyväkseen tutustumisalen, saa kyllä huiman edun itselleen.- laskutoimitus....
"Trokarit pyytää maatiaispennuista jopa satasia, oikea hinta alle 50 eurossa. Ei kannata tukea trokaamista."
Hahhah! minä ainakin pyydän 100e, koska olen syöttänyt pennuille vain laadukkainta eläinkaupan ruokaa, tunnollisesti olen madottanut pikkuiset ja aion vielä antaa eläinlääkärin tarkastettavaksi ja rokottaakkin maatiaiseni, ja valkkaan kodit huolella!! lisäksi oppivat ennen luovutusta hiekkikselle.. olen sen verran vastuullisesti hoitanut pennut, että 100e on pikkusumma, joka kattaa niitä kalliita ruokia ja eläinlääkärikuluja.. voit muuten ihan itse kokeilla syöttää emoa ja liutaa pentuja ja laskea jo pelkät ruokakulut mitä tulee 12 viikossa. puhumattakaan kissanhiekoista ym. pesusta kun pidetään "pesän" ympäristö siistinä.
joku jopa sanoo, että jos kissanpentu annetaan ilmaiseksi, voi siitä tulla hetken mielijohde, jonka lopputuloksena on kesäkissa.
niimpä jos on valmis maksamaan pennusta esim. juuri tuon satasen tai sinne päin, niin mahdollisuudet pennulla joutua kesäkissaksi pienenevät huomattavasti.
voisitko ystävällisesti perustella minulle miksi 100e/12 vk kisunpentu, on "trokaamista"? sitten asian ymmärrän, jos madotus uupuu, annetaan kaikkein halvinta/huonoa ruokaa ja luistetaan muistakin asioista.. - kissa__
laskutoimitus.... kirjoitti:
"Trokarit pyytää maatiaispennuista jopa satasia, oikea hinta alle 50 eurossa. Ei kannata tukea trokaamista."
Hahhah! minä ainakin pyydän 100e, koska olen syöttänyt pennuille vain laadukkainta eläinkaupan ruokaa, tunnollisesti olen madottanut pikkuiset ja aion vielä antaa eläinlääkärin tarkastettavaksi ja rokottaakkin maatiaiseni, ja valkkaan kodit huolella!! lisäksi oppivat ennen luovutusta hiekkikselle.. olen sen verran vastuullisesti hoitanut pennut, että 100e on pikkusumma, joka kattaa niitä kalliita ruokia ja eläinlääkärikuluja.. voit muuten ihan itse kokeilla syöttää emoa ja liutaa pentuja ja laskea jo pelkät ruokakulut mitä tulee 12 viikossa. puhumattakaan kissanhiekoista ym. pesusta kun pidetään "pesän" ympäristö siistinä.
joku jopa sanoo, että jos kissanpentu annetaan ilmaiseksi, voi siitä tulla hetken mielijohde, jonka lopputuloksena on kesäkissa.
niimpä jos on valmis maksamaan pennusta esim. juuri tuon satasen tai sinne päin, niin mahdollisuudet pennulla joutua kesäkissaksi pienenevät huomattavasti.
voisitko ystävällisesti perustella minulle miksi 100e/12 vk kisunpentu, on "trokaamista"? sitten asian ymmärrän, jos madotus uupuu, annetaan kaikkein halvinta/huonoa ruokaa ja luistetaan muistakin asioista..Olettaisin kirjoittajan tarkoittaneen pentutehtailijoita jotka eivät madota, rokota tms pentuja ja silti pyytävät satasia, usein vedoten "hienoihin" vanhempiin missä on milloin norjanmetsäkissaa (jos on pitkäkarva) ja siamilaista (jos näyttää edes hieman itämaiselle)... Jos pentu todella on hyvin ruokittu, hoidettu ja lääkärilläkin käytetty niin tokihan hintaa silloin saa olla enemmän.
Löytöeläintalot on oivallinen paikka etsiä itselleen kissaa. Sieltä löytyy kesällä paljon pentuja. 1-2v kissojakin kannattaa harkita, ovat yleensä ensimmäisestä kiimasta ulos nakattuja eli jonkun entisiä kissoja. Ovat kasvaneet ulos jo penturiehumisesta, mutta erittäin leikkisiä vielä, ovat tottuneet ihmisiin ja usein kilttejä tapauksia. - anteeksi yleistys
laskutoimitus.... kirjoitti:
voisitko ystävällisesti perustella minulle miksi 100e/12 vk kisunpentu, on "trokaamista"? sitten asian ymmärrän, jos madotus uupuu, annetaan kaikkein halvinta/huonoa ruokaa ja luistetaan muistakin asioista..tarkoitin kissakeisaria ja muita ostavia-kauppaavia, jotka ottavat "rotusekoituksista" satoja euroja, kissanpennut ovat alaikäisiä, usein nälkiintyneitä eivätkä eläinlääkäriä nähneetkään.
Ihana kuulla, että on myös kaltaisiasi kissanpentujen kasvattajia! Kaikki kunnia sinulle tuosta hommasta, ja olen myös sitä mieltä, että jos kasvattajaan pääsee tutustumaan ja saa takeet tuollaisista asioista, useampi sata on ihan ok hinta.
Valitettavasti moni pyytää satasia myös ei mistään.
- a lot money :D
ja kuinka laadukkaita hankit.
Riippuu myös oletko hankkimassa rotukissaa vai kotikissaa. Rotukissat maksavat sitten jo enemmän riippuen ihan rodusta ja siitä, onko kissa näyttelytasoinen. Rotukissan mukana saa yleensä ns. pentupakkauksen, joka sisältää ruokaa, jota on vanhassa kodissa syöty ja ehkä lelujakin... kasvattaja kohtaista tämä. Kotikissan saattaa saada ilmaiseksi, mutta sitä ei välttämättä olekkaan madotettu saatika rokotettu. Eli kustannuksia aiheutuu matolääkkeistä (tosin myös rotukissa pitää madottaa vuosittain), mahdollisesta rokotuskäynnistä, kastroinnista/ steriloinnista, kissan tavaroista, ruoista, kissanhiekasta...
Eli kastrointi/sterilointi maksaa ihan eläinlääkäristä ja paikkakunnasta riippuen semmonen oisko 50e - 150e. Sterilointi on kalliimpi, koska toimenpide on suurempi. Kissan tavaroita, joita pitää hankkia ovat ruoka-astiat, lelut, hiekkalaatikko, kiipeilypuu, valjaat, harja, kissanshampoo (jos aiot pestä sitä) jne. Lisäksi täytyy hankkia kissanhiekkaa/ kristalleja/ pellettejä. Jos haluaa pölyämättömämpää hiekkaa, niin sitä sitten kannattaa ihan eläinkaupasta ostaa ja se maksaa yks pussi suunnilleen 20e. Tosin aika riittoisaa se on yleensä. Kattomallinen hiekkiskin auttaa siihen pölinään sisätiloissa. Kattovessoja voi saada marketeista ja tietenkin eläinkaupasta. Itsellä ei kokemusta markettien kattovessoista. Kattomallinen hiekkis maksaa eläinkaupassa n. 30e-70e. Lisäksi pitää hankkia kuljetusboksi tai matkavaljaat ihan eläinlääkärikäyntejäkin ajatellen ja muitakin reissaamisia kissan kanssa. Kuljetusboksin hinta riippuu siitäkin, kuinka suuren ostat. Pienimpien hinta oisko semmonen 30e riippuu toki monesta asiasta.. Ne ulkoiluvaljaat on semmonen n. 7e-20e. Harja n. 6e heittäen molempiin suuntiin. Kiipeilypuu n. 30e-1000e riippuen koosta ja laadusta. Pienestä puusta ei taida olla yhtä suurta riemua kuin suuresta. Ja on sitten muistettava, että ruokakustannuksia ja hiekkakustannuksia tulee aina.- mukava kaveri
jos haluaa jossain säästää niin leluissa on varaa ;) marmorikuulat ja pienet superpallot ovat hauskoja, ja luonnosta kerätyt melko pyöreät kävyt ovat myös kissan mieleen! :) kissoilla on halvat huvit.
kynsisakset (n. 3-7e) kannattaa myös hommata, teroitushalut huonekaluihin vähenee kun kynnet leikataan säännöllisesti sopivan mittaisiksi.
lisäksi kissalla on tarve puhdistaa suolistoaan syömällä ruohoa. joten kannattaa pistää purkkiin kasvamaan vehnänoraita, niin kodin viherkasvit saavat jäädä rauhaan!! ;) - cacao_blondi
mukava kaveri kirjoitti:
jos haluaa jossain säästää niin leluissa on varaa ;) marmorikuulat ja pienet superpallot ovat hauskoja, ja luonnosta kerätyt melko pyöreät kävyt ovat myös kissan mieleen! :) kissoilla on halvat huvit.
kynsisakset (n. 3-7e) kannattaa myös hommata, teroitushalut huonekaluihin vähenee kun kynnet leikataan säännöllisesti sopivan mittaisiksi.
lisäksi kissalla on tarve puhdistaa suolistoaan syömällä ruohoa. joten kannattaa pistää purkkiin kasvamaan vehnänoraita, niin kodin viherkasvit saavat jäädä rauhaan!! ;)Marmorikuulia tai pieniä palloja en menisi antamaan, niihin kun on helppo tukehtua.
Meillä ihan tavallinen juomapilli (kertakäyttöinen) on kova sana, sen kun piilottaa maton alle puoliksi niin sen kimppuunhan on pakko hyökätä! :D
Minun 4v. kissani syö markettiruokaa, synttäreinä ja jouluna saa sitten eläinkaupasta ostettua :) Turkki on kiiltävä ja muutenkin on täysin terve kissa ollut aina, vaikka en ole rokottanut kuin kerran pentuna. Tyttö leikattiin noin puolen vuoden iässä, heti ensimmäisen kiiman jälkeen (jotkut suosittelevat ennen kiimaa, en muista miksi, niin meidänkin piti, mutta sitten kiima yllätti mökillä)
Madotan kaksi kertaa vuodessa, keväällä ja syksyllä, merkkiä en muista, mutta apteekisssa maksaa 6-7e ja riittää 1,5 kertaan (sisältää 2 nappia, yksi tabletti 4 kg:ta kohden) sinivalkoinen pakkaus...
Hiekkalaatikko maksoi 8e vapaa valinnassa, ei ole katollinen eikä sis mitää hienouksia, mutta riittää meillä. parhaimmaksi hiekaksi olen todennut rainbowin tai eldoradon valkoisen hiekan. mutta sekin selviää mikä on parasta kun vain kokeilee, niin meilläkin käytiin 2-5 pakkausta läpi :)
Minun kissani ulkoilee valjaissa paritalon pihassa flexin päässä, flexi on siis laitettu kiinni, että saa olla "vapaasti" (toki käymme vähän väliä vilkuilemassa ettei ole tapahtunut mitään) ja käymme myös kävelyillä omassa pihassa, kun itsekseen hän ei joka paikkaan pääse...
minä sain kissani ilmaiseksi ja en todellakaan olisi maksanut siitä yli 50euroa, kun se ei ole rotukissa.
http://www.lemmikkipalstat.net/apula/ tuolta löysin oman pentuni 4 vuotta sitten
eli mitäs kaikki maksaisi kuukaudessa
Ruoka 10-20e (pentu toki syö enempi, mutta tässä arvioni miten meillä)
Lelut 0e (olen ostanut pari kissanlelua mutta ei hirveesti kiinnostanut)
Hiekka 12e (10kg maksaa n. 6e, ja meillä hiekkaa ei tarvitse vaihtaa useasti kun kisu tekee tarpeensa kotipihan hiekoitukselle)
Valjaat ostan kerran vuodessa, kuluvat niin kovin kun on sillä melki koko aika päällä ja valjaista olen maksanut 5-25e
meikäläinen on hemmotellut kissansa huolella, löytyy kaikkea vaaleanpunaista, ruokakuppeja, hihnoja...
että näin meillä... :)
kissat ovat kyllä ihania, niin helppohoitoisia verrattuna koiriin! ovat itsenäisiä mutta huomiokipeitä illoin kun heille sopii ;) ja heitä on ihana katsella mitä tahansa tekevätkin. :) - barffaaja
cacao_blondi kirjoitti:
Marmorikuulia tai pieniä palloja en menisi antamaan, niihin kun on helppo tukehtua.
Meillä ihan tavallinen juomapilli (kertakäyttöinen) on kova sana, sen kun piilottaa maton alle puoliksi niin sen kimppuunhan on pakko hyökätä! :D
Minun 4v. kissani syö markettiruokaa, synttäreinä ja jouluna saa sitten eläinkaupasta ostettua :) Turkki on kiiltävä ja muutenkin on täysin terve kissa ollut aina, vaikka en ole rokottanut kuin kerran pentuna. Tyttö leikattiin noin puolen vuoden iässä, heti ensimmäisen kiiman jälkeen (jotkut suosittelevat ennen kiimaa, en muista miksi, niin meidänkin piti, mutta sitten kiima yllätti mökillä)
Madotan kaksi kertaa vuodessa, keväällä ja syksyllä, merkkiä en muista, mutta apteekisssa maksaa 6-7e ja riittää 1,5 kertaan (sisältää 2 nappia, yksi tabletti 4 kg:ta kohden) sinivalkoinen pakkaus...
Hiekkalaatikko maksoi 8e vapaa valinnassa, ei ole katollinen eikä sis mitää hienouksia, mutta riittää meillä. parhaimmaksi hiekaksi olen todennut rainbowin tai eldoradon valkoisen hiekan. mutta sekin selviää mikä on parasta kun vain kokeilee, niin meilläkin käytiin 2-5 pakkausta läpi :)
Minun kissani ulkoilee valjaissa paritalon pihassa flexin päässä, flexi on siis laitettu kiinni, että saa olla "vapaasti" (toki käymme vähän väliä vilkuilemassa ettei ole tapahtunut mitään) ja käymme myös kävelyillä omassa pihassa, kun itsekseen hän ei joka paikkaan pääse...
minä sain kissani ilmaiseksi ja en todellakaan olisi maksanut siitä yli 50euroa, kun se ei ole rotukissa.
http://www.lemmikkipalstat.net/apula/ tuolta löysin oman pentuni 4 vuotta sitten
Hiekka 12e (10kg maksaa n. 6e, ja meillä hiekkaa ei tarvitse vaihtaa useasti kun kisu tekee tarpeensa kotipihan hiekoitukselle)
Valjaat ostan kerran vuodessa, kuluvat niin kovin kun on sillä melki koko aika päällä ja valjaista olen maksanut 5-25e
meikäläinen on hemmotellut kissansa huolella, löytyy kaikkea vaaleanpunaista, ruokakuppeja, hihnoja...
kissat ovat kyllä ihania, niin helppohoitoisia verrattuna koiriin! ovat itsenäisiä mutta huomiokipeitä illoin kun heille sopii ;) ja heitä on ihana katsella mitä tahansa tekevätkin. :)Kissan luonnollinen ruokavaliohan on kuitenkin lähinnä lihaa ja nuissa teollisissa kissan murkinoissa on kaikkea muuta kuin sitä itseään (varsinkin markettiversioissa). Eli jos kiinnostaa niin kannattaa tutustua BARF -ruokavalioon, se on kissalle kenties paras ja yllättävän edullinen ruokintavaihtoehto (:
Edullinen siis siinä tapauksessa, että ihmiset eivät ole vegejä ja ei tarvitse aina kissalle erikseen lihoja ostaa. - ylihössötystä
cacao_blondi kirjoitti:
Marmorikuulia tai pieniä palloja en menisi antamaan, niihin kun on helppo tukehtua.
kissat ovat kyllä ihania, niin helppohoitoisia verrattuna koiriin! ovat itsenäisiä mutta huomiokipeitä illoin kun heille sopii ;) ja heitä on ihana katsella mitä tahansa tekevätkin. :)ei superpalloon voi tukehtua, eihän sellainen edes mahdu kissan suuhun! eikä kissa taatusti tunge marmorikuulaakaan kurkkuunsa, voi että kun tämä on taas tätä kun aliarvioidaan kissan älykkyys!
- hei barffaaja!
barffaaja kirjoitti:
Kissan luonnollinen ruokavaliohan on kuitenkin lähinnä lihaa ja nuissa teollisissa kissan murkinoissa on kaikkea muuta kuin sitä itseään (varsinkin markettiversioissa). Eli jos kiinnostaa niin kannattaa tutustua BARF -ruokavalioon, se on kissalle kenties paras ja yllättävän edullinen ruokintavaihtoehto (:
Edullinen siis siinä tapauksessa, että ihmiset eivät ole vegejä ja ei tarvitse aina kissalle erikseen lihoja ostaa.mitä kaikkea suosittelet kissan ruokavalioon jotta saa tarpeeksi ravintoaineita? miten kissan saisi houkuteltua maistamaan OIKEAA lihaa kaupan pullamössöjen sijaan? on vähän nirso, mutta olisi hyvä tehdä ruokaremontti.
- hihhuliheiiiihihii
ylihössötystä kirjoitti:
ei superpalloon voi tukehtua, eihän sellainen edes mahdu kissan suuhun! eikä kissa taatusti tunge marmorikuulaakaan kurkkuunsa, voi että kun tämä on taas tätä kun aliarvioidaan kissan älykkyys!
On olemassa pieniä superpalloja. :)
- örrimörriäinen
hihhuliheiiiihihii kirjoitti:
On olemassa pieniä superpalloja. :)
Kiitos paljon. Tässä tulikin jo hyviä neuvoja.
Varmasti löytäisin vastaukset muualtakin, mutta täällä on helppo lukea, eli onko kissan leikkaus hinnoissa paljonkin eroja? Ja minkä ikäisinä kissa tulisi leikata? Onko raapimispuu aivan välttämätön alussa? Kuinka usein kissanpennulle annetaan ruokaa ja kuinka paljon kerrallaan? Onko myös oltava oma nukkumapaikka pienellä? - hinnoissa eroja
örrimörriäinen kirjoitti:
Kiitos paljon. Tässä tulikin jo hyviä neuvoja.
Varmasti löytäisin vastaukset muualtakin, mutta täällä on helppo lukea, eli onko kissan leikkaus hinnoissa paljonkin eroja? Ja minkä ikäisinä kissa tulisi leikata? Onko raapimispuu aivan välttämätön alussa? Kuinka usein kissanpennulle annetaan ruokaa ja kuinka paljon kerrallaan? Onko myös oltava oma nukkumapaikka pienellä?leikkaushinnoissa on suuria eroja. kannattaa soittaa vaikkapa neljään lähimpään eläinlääkäriin ja kysellä hinnat ja viedä kissa leikattavaksi parhaimman tarjouksen tehneelle ;)
kissa kannattaa leikata alle 10 kk:n ikäisenä merkkaamisten ja vahinkopentueiden estämiseksi.
raapimispuu kannattaa hankkia, jotta huonekalut olisivat vähäisemmällä koetuksella, esim. hongkongista saa ihan hyviä raapimispuita melko edullisesti.
itse olen antanut kissanpennulle n. 3 krt päivässä ruokaa, niin paljon kuin vain pikkuinen jaksaa syödä :) kissa tietää itse parhaiten kuinka paljon masuun mahtuu, ei ole sellaista ahmimisviettiä mitä joillakin koirilla on :) ja kun on kasvanut, niin 2 krt päivässä. ja aina raikasta vettä saatavilla!
nukkumapaikan voi tehdä vaikkapa pahvilaatikosta ja laittaa sinne esim. lämmin, pehmeä huopa. kissalle kelpaa kyllä hyvin myös sohva, matto ja sänky makuupaikoiksi ;) - kissa__
barffaaja kirjoitti:
Kissan luonnollinen ruokavaliohan on kuitenkin lähinnä lihaa ja nuissa teollisissa kissan murkinoissa on kaikkea muuta kuin sitä itseään (varsinkin markettiversioissa). Eli jos kiinnostaa niin kannattaa tutustua BARF -ruokavalioon, se on kissalle kenties paras ja yllättävän edullinen ruokintavaihtoehto (:
Edullinen siis siinä tapauksessa, että ihmiset eivät ole vegejä ja ei tarvitse aina kissalle erikseen lihoja ostaa.Isommista kaupungeista löytyy myös eläinkauppoja jotka myyvät pakastettuja lihoja, muutamia liharekkoja kiertää myös ympäriinsä. Näissä lihat on todella halpoja, saat useita kiloja lihaa kympillä.
- ------
hinnoissa eroja kirjoitti:
leikkaushinnoissa on suuria eroja. kannattaa soittaa vaikkapa neljään lähimpään eläinlääkäriin ja kysellä hinnat ja viedä kissa leikattavaksi parhaimman tarjouksen tehneelle ;)
kissa kannattaa leikata alle 10 kk:n ikäisenä merkkaamisten ja vahinkopentueiden estämiseksi.
raapimispuu kannattaa hankkia, jotta huonekalut olisivat vähäisemmällä koetuksella, esim. hongkongista saa ihan hyviä raapimispuita melko edullisesti.
itse olen antanut kissanpennulle n. 3 krt päivässä ruokaa, niin paljon kuin vain pikkuinen jaksaa syödä :) kissa tietää itse parhaiten kuinka paljon masuun mahtuu, ei ole sellaista ahmimisviettiä mitä joillakin koirilla on :) ja kun on kasvanut, niin 2 krt päivässä. ja aina raikasta vettä saatavilla!
nukkumapaikan voi tehdä vaikkapa pahvilaatikosta ja laittaa sinne esim. lämmin, pehmeä huopa. kissalle kelpaa kyllä hyvin myös sohva, matto ja sänky makuupaikoiksi ;)Uroskissat tulevat sukukypsiksi varhaisemmin kuin naaraskissat. Etenkin talvisaikaan syntyneet pennut yleesä kesäksi, syksyksi ehtivät tullu sukukypsiksi, niin teki meidänkin poitsu ja alkoi mouruamaan oikeen urakalla. Eikä sitä viitsinyt kuunnella, joten kastrointiaikahan sitä piti varata. Ei maksanut mitään mahottomia määriä, en muista nyt hintaa, mutta alle satasen kumminkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suureksi onneksesi on myönnettävä
Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️851748Perusmuotoiset TV-lähetykset loppu
Nyt sanoo useiden HD-muotoistenkin kanavien kohdalla äly-TV, ettei kanava ole käytössä, haluatko poistaa sen? Kanavia1201164YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua
Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä581026- 62916
Hyvin. Ikävää nainen,
Että vainoat ja stalkkaat miestäni.onko tarkoituksesi ehkä saada meidät eroamaan?no,siinä et tule onnistumaan74836- 57790
Uskomaton tekninen vaaliliitto poimii rusinoita pullasta
Korni näytösesitelmä menossa kaupunginvaltuustossa. Juhlia ei ole kokouksista tiedossa muilla, kuin monipuolue paikalli78789Linnasuolla poliisi operaatio
Kamalaa menoa taas meidän ihanassa kaupungissa. https://www.uutisvuoksi.fi/paikalliset/864606029786Missä kaikessa olet erilainen
Kuin kaivattusi? Voin itse aloittaa: en ole vegaani kuten hän. Enkä harrasta tietokonepelejä lainkaan.39757Katsoin mies itseäni rehellisesti peiliin
Ja pakko on myöntää, että rupsahtanut olen 😆. Niin se ikä saavuttaa meidät kaikki.43756