Ne mökkivieraat

Kiukkuinen mökkiemän

Raskaan työviikon jälkeen olisi ihanaa mennä omalle mökille rauhassa rentoutumaan. Jostain kumman syystä vaan nykyihmiset ovat muuttuneet niin röyhkeiksi että suurinpiirtein tuppautuvat mökille passattavaksi. En ymmärrä miksi vierailla on sellanen päähänpinttymä että isäntäväkikin lepää passatessaan heitä. Itse armon vieraat eivät suurinsurmin hankkisi itselleen mökkiä koska siitä koituisi heille myös työtä ja vaivaa, ellei sitten omistaisi jotain luxushuvilaa jossa on kaikki mukavuudet. Itse kilttinä ihmisenä en ole kehdannut sanoa vieraille että haluaisin myös levätä mökilläni, jotta jaksaisin taas puurtaa töissäni. Tilanne on jotakuinkin ahdistava, toivoisin että vierailla olisi edes hiukkasen hienotunteisuutta.

112

12136

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • perintöhopeat

      Ei auta tilannetta millään tavalla täällä poraaminen, asia pitää kyetä esittämään vieraille. Kotiinhan ne ihmiset luulee tulevansa jos ensimmäisenä katetaan pöytä vieraille jne. Siitä on hyvin vaikea saada mielikuvaa että oltaisi epätoivottuja vieraita, päinvastoin.

      Ehkä mökkeilyn vaikein asia, kutsumattomat sukulaiset?

      • kissan puolesta

        Siis toi, että nostetaan kissa pöydälle. Tosin monet kissat osaa mennä pöydälle ihan omin avuin. Kissat ovat kauniita ja älykkäitä pikku petoja.


    • tein

      näin. Kun rakkaat sukulaiseni saapuivat kutsumatta, ilmoitin "Raskas viikko takana, meinaan levätä muutaman päivän; mutta käykää kyläkaupasta hakemassa ruokaa, tehkää ihan vapaasti, minäkin saan siinä samalla." Puita löytyy liiteristä, kuka haluaa saunoa." Puskaradio on ilmeisesti toiminut, sakki on haihtunut kummasti.

      • minäkin,-

        laitoin vieraat töihin, samalla ilmoitin, jos ei käy, niin hotelli/majatalo on kirkolla. Jotkut ymmärsivät yskän, toisille piti vääntää se kuuluisa rautalanka, ennenkuin meni perille.


      • timppaduuri
        minäkin,- kirjoitti:

        laitoin vieraat töihin, samalla ilmoitin, jos ei käy, niin hotelli/majatalo on kirkolla. Jotkut ymmärsivät yskän, toisille piti vääntää se kuuluisa rautalanka, ennenkuin meni perille.

        Niin mut ENTÄ JOS?


    • Mökkitäti

      Olen samoilla linjoilla parin tänne vastanneen kanssa, että sitä on vaan sanottava miten oma tilanne on. Eikä kukaan väitäkään sanomisen olevan helppoa, mutta sitä sanomista voi harjoitella. Asiasta sanominen kun ei ole väärin ja jos sen osaa sanoa ilman sarvia ja hampaita tuskin järkevä vieras edes loukkaantuu tai jos loukkaantuu, niin oli senkin ihmisen aika oppia ottamaan huomioon muut.

      Oletan, että moni varmasti soittaa ainakin matkan varrelta ja siinä vaiheessa voi jo ilmoittaa, mitä tuovat tullessaan ja myös "varoittaa" mökin itsepalvelusta. Tai todeta, ettei nyt vaan käy.

      Meillä oli alkuun ongelmia vieraista, mutta oma moka, että hehkutettiin mökistä. Oli kiva kutsua ihmisiä ja ns. saada palautetta, vaan seuraavan kesä alkoi jo tympimään ja sitten ne kutsumiset vaan lopetettiin. Työt on kyllä jaettu ja myös vieraiden mukana kulkeville lapsillekin, jos siis sellaista pikkuhommaa on ollut. Ne vanhemmat,jotka eivät lasten työllistämistä suvaitse, ovat yleensä jättäneet kertaan käyntinsä. Pysyttelen mieluummin työleirin ruoskijan roolissa kuin katselen pummeja, jotka eivät älyä lähteä pois.

      • Josef Mengele

        Ole tuota ongelmaa.Nimittäin väkästelin aikoinaan Pohjois-Suomeen vaatimattoman "kalamökin"ei mitään hienouksia on huussi,sauna,kynttilät yms yms ei sähköa ei "juoksevaa vettä"taikka tavallaan on tontin lohkaisee n.4-5 leveä puro jossa JUOMA KELPOINEN VESI.Ps.Joskus saanut muija mukaan poika on käynyt muutaman kerran ollaan saunottu ja vähän saunottu;))))kalakavereita käy ehkä kerran kesässä siis saa olla melkorauhassa ja hyvä niin ei tarvitse kuunnella akkojen lätinöitä;))Kävely matkaa lähimmälle tielle noin 5km ei viitsi kauheesti kaljaa sinne sinne kantaa ei tosin perunoitakaan no kesällä pääsee pääsee veneellä n300m päähän talvella kelkalla.Saa vieraat kävellä ei ole paljon näkynyt ;)))


      • mehtäläine itekki
        Josef Mengele kirjoitti:

        Ole tuota ongelmaa.Nimittäin väkästelin aikoinaan Pohjois-Suomeen vaatimattoman "kalamökin"ei mitään hienouksia on huussi,sauna,kynttilät yms yms ei sähköa ei "juoksevaa vettä"taikka tavallaan on tontin lohkaisee n.4-5 leveä puro jossa JUOMA KELPOINEN VESI.Ps.Joskus saanut muija mukaan poika on käynyt muutaman kerran ollaan saunottu ja vähän saunottu;))))kalakavereita käy ehkä kerran kesässä siis saa olla melkorauhassa ja hyvä niin ei tarvitse kuunnella akkojen lätinöitä;))Kävely matkaa lähimmälle tielle noin 5km ei viitsi kauheesti kaljaa sinne sinne kantaa ei tosin perunoitakaan no kesällä pääsee pääsee veneellä n300m päähän talvella kelkalla.Saa vieraat kävellä ei ole paljon näkynyt ;)))

        Sähän se ootkin hoitanu asiat just hyvin! Mites muuten toi sun puros, tarkoitit kai, että se on 4-5 metriä leveä? Kun jotkut väenvängällä kehuu omistavansa rantaviivaa, ja että mökki on joen varrella, vaikka sellanen metrin leveä ura näyttää näin ulkopuolisen silmissä kylläkin purolta? "Joen rannalla" ja "puron varrella" ovat asialle lienee "oikeat" termit? Tosin "puron rannalla" jo kuulostaakin hölmöltä. Ei nyt liittynyt itse asiaan, mutta tulipahan mieleen...


      • ai nou !
        mehtäläine itekki kirjoitti:

        Sähän se ootkin hoitanu asiat just hyvin! Mites muuten toi sun puros, tarkoitit kai, että se on 4-5 metriä leveä? Kun jotkut väenvängällä kehuu omistavansa rantaviivaa, ja että mökki on joen varrella, vaikka sellanen metrin leveä ura näyttää näin ulkopuolisen silmissä kylläkin purolta? "Joen rannalla" ja "puron varrella" ovat asialle lienee "oikeat" termit? Tosin "puron rannalla" jo kuulostaakin hölmöltä. Ei nyt liittynyt itse asiaan, mutta tulipahan mieleen...

        Ongelmaan ratkaisuna voisi olla uusi harrastus.
        Nudismi.
        Jos ei toimi hanki anoppi paikalle jakamaan harrastus.

        Ei varmasti sen jälkeen kukaan tule mökille enää koskaan edes kutsuttuna.


      • aune pennonen

        kukaan fiksu ihminen ei änkeä passattavaksi toisten mökille. Jos menee niin on kassillinen ruokaa mukana, auttaa saunanlämmittämisessä, osallistuu veden kantoon, ruoanvalmistukseen, tiskaukseen yms Osa tekee jo kotona ruoat isäntäväelle tuliaisiksi Ne vähemmän fiksut ja röyhkeät eivät tajua rautalangastakaan vääntämällä taikka eivät välitä, joten sanominen on joskus turhaa. Ihminenhän ei muutu fiksuksi käskemällä tai pyytämällä jne. Meillä on onneksi kaikilla kavereilla mökit ja talot - eivät tule edes pyytämällä, sais kyllä useimmin tulla.


      • Anonyymi

        Olisi ihan mukavinta,kun vain sellaiset vierailisivat,joiden seurassa viihtyy. Ei ne,joilla on aina tarve lyödä kuten kälylläni,jolta tulee heti seuraavassa postissa haukkumakirje jne. Milloin on nälässä pidetty,(joi kahdet kahvit runsaan tarjoilun kera,tyhjin käsin tuli...) Milloin mikäkin oli vikana.Toinen taas tuli kutsumatta kotiimme parin viikon välein ,oli yön tai kaksi. Kyllä keljutti todella aina kun Lada tuli pihaan.Olisi pitänyt vain lukita ovi,mutta se on myöhäistä,kun auto oli jo pihassa. Olin niin kiltti,etten tullut sanoneeksi koskaan,että olemme juuri lähdössä. Koti on koti,ei mikään matkustajakoti..Tuliaisia en niinkään odota,kivat vieraat kelpaavat muutenkin. Nyt asumme eri suunnalla ja on vapaus koittanut!!! Kukaan ei tule sopimatta enää kotiimme. Pidän vieraista kyllä , mutta käytöstavat pitää olla hyvät.


      • Anonyymi

        Mutta, kun ei auta.Vaikka ei kutsu,silti tullaan.eikä tuoda mitään syötävää.Ja vielä asunto autolla,eivätkä maksaa sähköstä jopa vessan jätökset tyhjentävät,minun kaivoon .Röyhkeys on huipussaan.Aion kyllä sanoa,että matkaautoilijoille on paikat Leirintä alueilla. Miksi ei mennä sinne,en oikein ymmärrä. ILMAISEKSI PITÄÄ SAADA KAIKKI.Minulla vielä pieni eläke,elätä näitä vielä...


    • 28

      Tuohon on helppo ratkaisu: järjestät sinne mökille riittävästi hommaa, niin saat aina ilmaista työvoimaa kun pitäisi jotain urakkaa saada eteenpäin. Esim. varaston/laiturin/roskakatoksen/jne. rakentamista. Tai vaikka paskahuussin tyhjentämistä, jos sellainen löytyy. Tai vaikka mökin maalaustalkoot. Ostat maalit ja pensselit valmiiksi varastoon, niin tulee sekin homma hoidetuksi kun seuraavat vieraat tulevat. Mieluiten mahdollisimman raskaita hommia, joita ei itse viitsi mielellään tehdä. Esim. kaapeliojan kaivuu on tosi hyvä. Teet sitten kesäksi listan, josta noita hommia poimitaan aina, kun niitä vieraita tulee. Jos ilmoittavat etukäteen tulostaan, niin voit jo puhelimessa innosta puhkuen todeta, että "että onpa mukava kun tulette, meillä olikin juuri tänä viikonloppuna tarkoitus järjestää talkoot". Voi olla, että jättävät tulematta jo tuolla. Ja jos eivät kerrasta opi, niin pikkuhiljaa alkaa jatkuva ilmaiseksi pakertaminen tympiä.
      Ja jos tulevat siitäkin huolimatta, niin saat mökillä paljon asioita eteenpäin pienellä vaivalla. Et voi kuin voittaa.

      Itsellä on oikeastaan päinvastainen ongelma, kun vieraita ei tule kutsumallakaan kun tietävät että olen aina rakentamassa jotain enkä oikein pysty istumaan paikallaan. Olen aina vitsinä heittänyt juttua erilaisista talkoista ja eivät tule enää vaikka tarkoitus ei ole heitä oikeasti töihin laittaakaan :)

      • ensin työ sitten lei

        myös aina joku työ käynnissä. ensin tehdään joku homma yhdessä ja sitten laitetaan yhdessä ruoka passaamaan en ketään ryhdy.


      • tylytystä...

        Itse koin aikoinaan rasittavaksi kun kaupunkilaissukulaiset tuppautuivat mökille ja olettivat että heille järjestetään jotain kivaa tekemistä, kuten esimerkiksi laiturin tai terassin rakentamista ja tietysti sitten palkaksi vielä syömiset ja varsinkin juomiset.

        Ärsyttävintä oli kun suurperhesukulainen tuli kylään ja vaikka olisivat olleet vain muutaman tunnin, niin kakarat söivät meidän kaikki ruuat, joita ei ollu kovin paljon koska säilytys oli hankalaa ja kauppaan oli matkaa 33km.

        Mutta itsestähän se on kiinni. Jos on vieraanvarainen niin kyllä niitä vieraita sitten myös riittää. Mutta jos ei ilmoittele mökillä olostaan eikä tarjoa edes kahvia, eikä edes ala kunnolla juttelemaan, niin eiköhän vieraat jätä rauhaan.


    • janna-maaria

      Syytä itsees kun et saa sanaa suusta! aikuinen mies!

      • Haahuilija teppo

        kirjoittaja oli nainen. Eli ei mies.


      • fsfas

        jos ois ollutkin nainen niin äänänsävysi ollut aivan toinen, eikö vaan?


      • sellastanyt
        fsfas kirjoitti:

        jos ois ollutkin nainen niin äänänsävysi ollut aivan toinen, eikö vaan?

        Minkähän takia? Paremminhan se naiselta käy asian perille toimittaminen.


      • Anonyymi
        sellastanyt kirjoitti:

        Minkähän takia? Paremminhan se naiselta käy asian perille toimittaminen.

        Niin varmaan, jos sattuu olemaan ajatustenlukija niin sitten kyllä.


    • jos syötät ne tuollaiseen kuntoon kuin kuvassa. Näyttää että on mennyt silavaa ja makkaraa oluella
      höystettynä valtavia määriä....

    • mk

      Passaamisen ja teet selväksi että jokainen tuo omat syömiset ja tekee ruuat itte niin hyvä tulee. Se puhdistaa ilmaa kun sanoo kerran suoraan ja asiallisesti että nyt ei sovi ja että hankkikaa oma mökki niin hyvä tylee. Itselläni mökki mutta kun ei kukaan tiedä missä se on eikä kerrota ja ne jotka käyvät siellä ovat lapsuuden kavereita ja vastavuoroisesti käymme heidänkin mökillä mutta itse sanoisin suoraan että haluat levätä ja piste.

    • kieloorvokki

      niin vieraat marisevat niistä ja linnoittautuvat mökkiin sisään, ettei sinne itse mahdu vahingossakaan.

      Puita poltetaan huvikseen saunan kiukaan pesässä ja grillissä, eikä ymmärretä että jonkun ne täytyy sinne joko omasta metsästä kaataa, tuoda ja pilkkoa tai ostaa...

      Lukuisia lukuisia esimerkkejä...

      ...joten minä en pyydä ketään enkä pyyntöihin vastaa, eli en kerro mökin tarkkaa sijaintia vaikka kuinka loukkaannutaan aikansa vinguttua että olisi kiva tulla käymään. Olisi niin varmaan, mutta itse en vain jaksa mökkivieraita.

      Löytyy muutamia ihmisiä joita mökille lasken ja joita jaksan, mutta he tuovat mukanaan kertakäyttöastiatkin, ettei kenenkään tarvitse tiskata, jne...

    • metkuli

      Nykyäänhän on aina tapana soittaa ennenkun menee kylään... vai pölähtävätkö mökkivieraasi noin vain pihaan?! Molemmissa tapauksissa( ennalta soitto tai pihaan pölähtäminen) mielestäni kohtelias; nyt ei käy, on ihan toimiva sanamuoto. Itselläni ei ole omaa mökkiä ja aina jos olen ystäväni mökille menossa kyllä kysyn häneltä käykö se. Joskus olen saanut myös kietävän vastauksen eikä se ole ystävyyttämme pilannut. en kylläkään mökille mennessäni mene koskaan tyhjin käsin vaan vien ruokatarpeita ja juomia, sekä mökillä ollessni osallistun myös ruoan tekoon ja muihin hommiin esim. siivoukseen ja saunavesien kantamiseen. Voi olla että tästä syystä olenkin ollut monesti tervetulleempi vieras kuin moni muu... Pitää osata sanoa jos haluaa rauhoittua ja rentoutua omissa oloissakin joskus. Jos tuttava ei sitä ymmärrä ja siitä nokkiintuu niin se on kyllä hänen omaa typeryyttään. Aurinkoista mökkikesää :-)

    • Yualle

      Itse ainakin olen ihan lunkisti mökillä, kun torspo "naapurissa" (matkaa n. 2km) asuva 50v serkkuni pölähtää paikalle enkä ala järjestämään hänelle edes kaffetuksia.

      Joskus kehtasi jopa alkaa vihjailemaan asiasta, niin totesin siihen vain, että en näillä faciliteeteilla vieraita kestittele ja nauroin vittumaisesti siihen päälle. Tuskin hemmo edes tietää, mikä on faciliteetti, joten loppui narinat siihen :)

      • Haahuilija teppo

        en tiedä minäkää, mikä on tuo faciliteetti, voiko sitä syödä?


      • Yualle
        Haahuilija teppo kirjoitti:

        en tiedä minäkää, mikä on tuo faciliteetti, voiko sitä syödä?

        Älä siis missään olosuhteissa haahuile mökilleni :)


    • oma tupa,oma lupa

      Kerro vaan kaikille rohkeasti mökkisi säännöt,älä passaa,tehkää kimpassa!Itse päinvastaisesti nautin kun saan mökkimme täyteen ystäviä ja sukulasia,koska arkisin en ehdi heitä tapaamaan työn ja välimatkojen vuoksi.Mutta ei meillä ketään passata,no lapsia ehkä joskus,mutta muuten ruoka laitetaan kimpassa,siivotaan kimpassa ja rakennushommatkin hoituvat porukalla.Me tietysti kustannamme puut ja sähkön,mutta se on mielestäni pikkuhinta siitä mukavasta fiiliksestä,kun sunnuntai-iltana palaa kotiin ja alkaa miettiä seuraavan viikon työkuvioita.On saanut olla ystäviensä seurassa ja levätä/tehdä hommia mökillä.Eli nyrkki pöytään ja säännöt selviksi! Meillä ainakin kaikki osaavat tuoda tullessaan omia juomiaan ja ruokiaan,tai sitten sovitaan mitä ostetaan ja joku käy kaupassa,mutta lasku jaetaan kaikkien kesken.Ota mökkisi haltuusi,ei liika kiltteys todellakaan asiaa paranne!Hyvää ja leppoisaa mökkeilykesää Sinulle!

    • dfasd

      kutsu vieraat talkoisiin ja nyyttikesti tyyppisesti, keksit pirusti raskasta hommaa eiköhän käynnit vähene.

      • Yksiöläinen

        Voi kun olisi se mökki, josta voisi sitten niitä vieraita häätää.....


      • Lomalainen.

        En omista mökkiä asun kerrostalossa vuokralla. jonkun ystävän/tuttavan mökillä olisi kiva joskus käydä mutta eipä kavereilla niitä ole.

        Naisystäväni isällä on mökki jonne minutkin on kutsuttu nyt 2 juhannuksena. viimevuonna "sain" sahata moottorisahalla rankakuorman ja tänä juhannuksena "sattumalta" oli ison pihakalusteen teko rangoista moottorisahalla.

        Noi ei ollu mulle järkätty mutta sattu nyt kohalleen. tänä vuonna jo kyllä vituutti kun muijani makas badenbaadenissa ja minä tein kalustetta. meinas muuten tulla ero akastakin osittain ton mökkireissun ansiosta.

        No pitää toivoo et seuraavalla reissulla ei ois töitä. siis toki sauna puut kannan vedet tms ihan mielellään mutta noi suuremmat projektit on vähä liikaa jos joka kerta niit on. siit mut pyydettiin sinne itse en ole sinne vonkunu vaikka siitä mökistä toki pidänkin.


      • Yualle
        Lomalainen. kirjoitti:

        En omista mökkiä asun kerrostalossa vuokralla. jonkun ystävän/tuttavan mökillä olisi kiva joskus käydä mutta eipä kavereilla niitä ole.

        Naisystäväni isällä on mökki jonne minutkin on kutsuttu nyt 2 juhannuksena. viimevuonna "sain" sahata moottorisahalla rankakuorman ja tänä juhannuksena "sattumalta" oli ison pihakalusteen teko rangoista moottorisahalla.

        Noi ei ollu mulle järkätty mutta sattu nyt kohalleen. tänä vuonna jo kyllä vituutti kun muijani makas badenbaadenissa ja minä tein kalustetta. meinas muuten tulla ero akastakin osittain ton mökkireissun ansiosta.

        No pitää toivoo et seuraavalla reissulla ei ois töitä. siis toki sauna puut kannan vedet tms ihan mielellään mutta noi suuremmat projektit on vähä liikaa jos joka kerta niit on. siit mut pyydettiin sinne itse en ole sinne vonkunu vaikka siitä mökistä toki pidänkin.

        Pimun isukki vaan testaa sua, että onko tässä hemmossa tosiaan muka vävyainesta ;)

        Teet vaan ne duunit kiltisti. Testosteronitasot niissä vaan nousee, kun ruumiillista ja miehekästä työtä ovat ja sitten iltatuimaan poraat gimmaa siellä nukkuma-aitassa oikein pohjanmaan kautta, niin hänkin tykkää ;) Ja nuohan on molemmat luovaa työtä, varsinkin tuo pihakaluston "jyrsiminen" tukkipuusta moottorisahalla :) Halonhakkuu olisi jo toista ja se kyllä vituttaisi, myönnettäköön...


      • Oukahainen
        Yualle kirjoitti:

        Pimun isukki vaan testaa sua, että onko tässä hemmossa tosiaan muka vävyainesta ;)

        Teet vaan ne duunit kiltisti. Testosteronitasot niissä vaan nousee, kun ruumiillista ja miehekästä työtä ovat ja sitten iltatuimaan poraat gimmaa siellä nukkuma-aitassa oikein pohjanmaan kautta, niin hänkin tykkää ;) Ja nuohan on molemmat luovaa työtä, varsinkin tuo pihakaluston "jyrsiminen" tukkipuusta moottorisahalla :) Halonhakkuu olisi jo toista ja se kyllä vituttaisi, myönnettäköön...

        mennä kavereiden mökille visiiteille ja kun tulee kaffen aika, niin lähen kaffekuppi mukanani ulos mittailemaan tiluksia ja nurkkia. Ah, kyllä se kahvi maistuu niin hyvältä suomalaisessa kesäilmassa maaseudullamme :>


      • Lomalainen.
        Yualle kirjoitti:

        Pimun isukki vaan testaa sua, että onko tässä hemmossa tosiaan muka vävyainesta ;)

        Teet vaan ne duunit kiltisti. Testosteronitasot niissä vaan nousee, kun ruumiillista ja miehekästä työtä ovat ja sitten iltatuimaan poraat gimmaa siellä nukkuma-aitassa oikein pohjanmaan kautta, niin hänkin tykkää ;) Ja nuohan on molemmat luovaa työtä, varsinkin tuo pihakaluston "jyrsiminen" tukkipuusta moottorisahalla :) Halonhakkuu olisi jo toista ja se kyllä vituttaisi, myönnettäköön...

        Joo on siinä varmaan sitäkin et muijan isä vähä kattoo onko tosta miehestä mihinkään. ja tosiaan on luovaa hommaa kun tänä jussina piti ensin KORJATA saha ennen päätyötä :D siit oli nimittäin laippa sökö joka korjaantu kääntämällä se sekä toki ketju joutu viilaan kuntoon. onneksi osaaan tehdä käsillä kaikenlaista.

        Se itse kalusteen teko oli muuten lopulta pirun haastava koska rungojen loveamiset ym.. piti sattua justiin eikä melkein ja samassa paketissa oli toki istuimetkin. vanha kaluste oli sin mallina joka kyllä auttoi perhanasti.

        Kyllä se muijan isä viimein jopa kysyi mitä hän on velkaa mulle kun näki et siinähän oli helvetinmoinen työmaa. en tietenkään mitään pyytäny. otan ne sit luonnossa sen tyttäreltä :D


      • Lomalainen. kirjoitti:

        En omista mökkiä asun kerrostalossa vuokralla. jonkun ystävän/tuttavan mökillä olisi kiva joskus käydä mutta eipä kavereilla niitä ole.

        Naisystäväni isällä on mökki jonne minutkin on kutsuttu nyt 2 juhannuksena. viimevuonna "sain" sahata moottorisahalla rankakuorman ja tänä juhannuksena "sattumalta" oli ison pihakalusteen teko rangoista moottorisahalla.

        Noi ei ollu mulle järkätty mutta sattu nyt kohalleen. tänä vuonna jo kyllä vituutti kun muijani makas badenbaadenissa ja minä tein kalustetta. meinas muuten tulla ero akastakin osittain ton mökkireissun ansiosta.

        No pitää toivoo et seuraavalla reissulla ei ois töitä. siis toki sauna puut kannan vedet tms ihan mielellään mutta noi suuremmat projektit on vähä liikaa jos joka kerta niit on. siit mut pyydettiin sinne itse en ole sinne vonkunu vaikka siitä mökistä toki pidänkin.

        Seuraavan kerran kieltäydy kutsusta ja vuokraa mökki viikoksi jostain, saat levätä mökillä ja nauttia rauhasta.


      • mk
        Lomalainen. kirjoitti:

        En omista mökkiä asun kerrostalossa vuokralla. jonkun ystävän/tuttavan mökillä olisi kiva joskus käydä mutta eipä kavereilla niitä ole.

        Naisystäväni isällä on mökki jonne minutkin on kutsuttu nyt 2 juhannuksena. viimevuonna "sain" sahata moottorisahalla rankakuorman ja tänä juhannuksena "sattumalta" oli ison pihakalusteen teko rangoista moottorisahalla.

        Noi ei ollu mulle järkätty mutta sattu nyt kohalleen. tänä vuonna jo kyllä vituutti kun muijani makas badenbaadenissa ja minä tein kalustetta. meinas muuten tulla ero akastakin osittain ton mökkireissun ansiosta.

        No pitää toivoo et seuraavalla reissulla ei ois töitä. siis toki sauna puut kannan vedet tms ihan mielellään mutta noi suuremmat projektit on vähä liikaa jos joka kerta niit on. siit mut pyydettiin sinne itse en ole sinne vonkunu vaikka siitä mökistä toki pidänkin.

        talkoojuomat tai tee kerran kunnon susi ja hajotat moottorisahan vaikka siten että et laita teräketjuöljyä tankkauksen yhteydessa niin rupeaa saha valittamaan ja jatkat vain sahaamista ja tee hommia omaan tahtiin ja vähintään tunnin oluttauko ja jos ei muuten lopu niin sanot vain suoraan appikokelaalle että en tullut tänne töitä tekemään vaan juhannusta viettämään ja jos rupeaa nipottamaan niin ei muuta kun auto kotia kohti niin helpottaa.


      • Vittu!
        Oukahainen kirjoitti:

        mennä kavereiden mökille visiiteille ja kun tulee kaffen aika, niin lähen kaffekuppi mukanani ulos mittailemaan tiluksia ja nurkkia. Ah, kyllä se kahvi maistuu niin hyvältä suomalaisessa kesäilmassa maaseudullamme :>

        Sanonpahan vaan: VITTU!


      • Yualle
        Vittu! kirjoitti:

        Sanonpahan vaan: VITTU!

        no taidat olla sitten juuri se runkku, joka rasvaa paahteisessa säässä ja mustassa haalarissa ruostunuttta heinänpaalauskonetta, kun minä siemailen kaffettani arskat päässä ja shortseihin ja sandaaleihin sonnustautuneena isosta mukista siinä vieressä kylvökoneeseen nojaillen :)


    • ....

      Sanot vaan, että haluat viettää lomaa, että saavat tehdä omat ruokansa ja muut. Jos et halua muita mökille, niin senkin voi sanoa. Tilanne ei muutu niin kauan kuin haluat miellyttää muita ja olla liian kiltti. Et ole mikään "orja", joten lopeta muiden palveleminen.

    • Tyhmää touhua

      Mökkely on perseestä.

      Pitkästyttävää tavisten tounuilua, jotka eivät muuta sisäkltöä elämäänsä keksi.

      Ja koko homma tulee kalliiksi. Pitää nyt yllä toista pytinkiä, jota voi täysipainoisesti
      käytää vain penen osan vuodesta.

      Myös mäkkeily on epä ekologista.

      Mökkeilijät saastuttavat luontoa enemmän kuin muut, sillä he ajelevat mökeilleen
      saastuttavilla autoillaan.

      • mk

        8 kuukautta vuodesta kun mökillä on sähköt niin saa lammityksen helpommalla kuin pelkällä takalla. Kun tulee syksy niin ei uusavuton kaupunkilainen mökillä viihdy kun pitäisi tehtä ne seuraavan kesän puut ja kun syksyllä sataa niin sisäremonntia on kivä tehdä kun ei helteillä kukaan sisällä viitti olla ja kun vedet kylmenee syksyllä niin aamuuinnilla virkistyy nopeasti kun pulahtaa alle 10 asteiseen veteen.


      • Anonyymi

        Eikö ne autot saastuta muilla kuin mökille menevillä? Muuttuuko se sama auto,jolla käydään kaupassa, maalle mennessä enemmän saastuttavaksi? Sekäänkö ei saastuta,kun menet kilometrin päähän kauppaan kaupungissa autolla? Entäs, kun lennät lämpimään lentokoneella,kun ensin olet ajanut autolla kentälle- et kai sinä sinnekin mene jalan tai potkurilla ?


    • tarpeekseen saanut

      voi, tämän päivän ihmisiä. itse varasin viikoksi mökin miesystäväni kanssa. olen palvelualalla töissä, ja luulin että saan parit päivät nauttia, ilman passailuja ja mölinöitä,kun on loma, ja saan rauhottua. mutta kuinkas kävikään , heti sinne lappas miesystäväni lapset, ja samana päivänä kun mentiin. viikko siinä meni passatessa. omasta rauhasta puhumattakaan,olin väsyneempi sen viikon jälkeen, töissäkin ois ollu helpompaa, tein ruokaa, tiskasin siivosin toisten jälkiä koko viikon, tulin siihen tulokseen , että oli viimenen meidän yhteinen mökkiloma. vuokratkoon itselleen passarin, sekä elättäjän,tais mennä parisuhde sen tien, mutta kait se ei ollukkaan muuta miehen puolelta, kunhan saa ilmasen piian, mut mun kohdalta se on nyt loppu.nähdään harvoin ja sekin vaan kun mies apua tarvii. joten kiitos miehelle. olen paljon onnellisempi. kun elää vaan itselleen,joten ottakaa opiksi. jokaisella täytyy olla oma rauha ja loma.

      • jatta422

        meilläkin. Vieraat tulevat mökille ja viipyvät monta päivää. Pyytämälläkään ei saa töihin, ovat kuulemma lomalla. Eivät tuo tullessaan ruokia tai juomia. Kaljaa menee korikaupalla. Pois eivät lähde jos ei käske.

        Lomallahan sitä itsekkin on mökillä. Vieraat eivät näytä sitä tajuavan, passinkia odottavat koko ajan. Sellaisset, joilla ei ole omaa mökkiä ovat todella maanvaiva. Sellaiset taas, joilla on mökki, käydään puolin ja toisin kylässä eikä mitään ongelmaa synny.

        Nämä mökittömät olettavat jostain syystä, että heillä on oikeus tulla toisten mökille täyshoitoon useaksi päiväksi.


      • mk

        Miehsi lapsille että tehkää itte ja sinä et ole mikään piika niin olisit päässyt helpmmalla. Paras on sanoa suoraan että olet lomalla ja en tee mitään niin se puhdistaa ilmapiiriä ja hyvä tulee.


      • Yualle

        nainen olet. Ei se mitään, teitä Suomen maassa riittää :>


    • Mök ja tarha

      Kesällä ja lomallahan sitä on sitä on aikaa käydä kylässä, minusta (meistä) on melkein aina mukavaa kun tulee vieraita. Tosin lapset ei oikein aina tykkää kun tulee vieraita kakaroita, joiden mieliksi täytyy leikkiä jotain mikä ei kiinnosta tms.
      Kun vieraat ilmoittavat tulostaan, niin samantien puhutaan mitä mökille tarvitaan jos jotain puuttuu, sillä ruokaa ei yleensä ole varattu ylimääräistä kahvittelua enempää. Jos taas vierailusta on sovittu hyvissä ajoin niin sitten on paremmin jo varauduttu. Jos tahtovat töihin, niin pääsevät johonkin askareeseen, mutta niin törkeitä ei meillä olla arvaamatta mihinkään työleirille pantaisiin. Kuka nyt sellaiseen paikkaan haluaisikaan? Jos ei ehditä ottaa vastaan eli ei olla kotona niin sekin sanotaan ja toivotetaan tulemaan toisena ajankohtana jolloin aikaa on.

    • suivis

      Meillä ei ole mökkiä, mutta kiva talo maalla. Puolison kaupunkilaisveli (5 henkinen perhe) tulee joka hemmetin kesä "kesälomareissulle" ohi mennessään meille pidennetylle viikonlopulle. Kakarat ei syö ruoka-aikaan makkarasoppa, mutta kun pöytä on korjattu, alkaa marina..."anna äiti voileipää", ja äitihän antaa kera vähäisten leikkeleiden mitä kaapista löytyy. Sitä kuuluisaa kahvipakettiakaan ei tule mukana.
      Kummasti puoliso on joutunut viikonloppuna käymään työmaalla, ja kiukuttelee minulle kun on hälinää. Meidän muksut on jo maailmalla, jotta sitä rauhaa todella kaipaisi, eikä sohvalla jalat pystyssä makaavia kaukosäädintä räplääviä murrosikäisiä.
      Olen pyytänyt puolisoani sanomaan veljelleen että olemme itse reissussa tai ei muuten vaan käy, mutta vaivasta on hänen sanomiset.
      Tänä vuonna meinaan lähteä vaikka telttaretkelle vierailun ajaksi. Hoitakoon veljensä porukan ihan ite.

      • mk

        syödä ruokaiskana niin sitten ei saa muutakaan ja se on sinusta itsestään kiinni ja sinä voit myös sanoa miehesi veljelle tai tämän vaimolle että ei mitään voileipää kun ei ruoaka syöty kun oli ruoka-iaka olkoon sitten nälässä ja sen voi sanoa ihan suoraan että meidän talossa on nämä säännöt ja jos ei käy niin sitten pitää mennä hotelliin siellä saa palvelua mutta se maksaa.


      • kesälomat

        Sanokaa suoraan kaupunkilaisveljelle että "ei käy ja että viettävät lomansa muualla". Vuokramökkejä riittää Suomessa, kehottakaa vuokraamaan sellainen.

        Ei mitään kiertelyitä. Kissa pöydälle. Vaikka on kotona niin kyllä kyläilyistä on sovittava ja se minne kylään mennään on se joka päättää tuleeko vieraat vai ei, milloin ja mikä on vierailun kesto.


    • Heh... mä alkaisin tekemään niin,että ruokaa tehdessä jakaisin ruuan tekemisen porukan kesken jokainen tekee jotakin ruokapöydän eteen. Samoin,kun saunan lämmitys. :) Tai suoraan sanoisin,että nyt saa riittää.

    • ihminenmyös

      Sukulaiset, varsinkin puolison puolelta (kun ei niille kehtaa sanoa) tulevat vierailulle tyylillä passi ja hammasharja, oli itse töissä tai ei, niin avuttomia ovat. Meillä ei ukkojen ja akkojen töitä omakotitalossa tunneta mutta hienot naisvieraat eivät kyllä edes sotkujaan siivoa ja odottavat vielä henkilökohtaisia palveluita. Ikävä että lomalaiset eivät ymmärrä ettei työssä olevat jaksa olla bailausseurana ravintoloiden kiinni menooan saakka.
      Mielestäni mukava vieras osallistuu edes heivenen päivittäisiin askareisiin etteivät astiat jää pöytään ja sängyt mullin mallin lähtiessä ja kiitoksena vielä oksennukset lattialla. Olisi mukava jos vieraat voisivat saapua kun isäntäväki on vapaalla niin ei töissä niin väsyttäisi. Lisäksi vierasmenuu rasittaa pienituloisen kassaa että karvain mielin saa kaupassa tarjoilut maksaa.

    • Näin se toimii

      1) Laita portti tien alkuun.
      - se on merkki: ei kotona - ei asiaa alueelle!

      2) Sano rohkeasti että olisit ilmoittanut tulostasi niin olisi voitu varautua
      - nyt ei ole mitään tarjottavaa
      - ja meillä ol tarkoitus tehdä mökillä omia asioita

      3) ITSELLÄNI on sellaiset vieraat jotka eivät ole "perintöjä katselemassa" ts. soittavat hyvissä ajoin mahdollisesta piipahtamisesta ja myös muistavat etukäteen kysyä, mitä pitää tuoda mukanansa

      4) Oma koti kullan kallis - koskee myös kesämökkiä! Eli se on kotirauhan häiritsemistä kun luvatta ja kutsumatta alueelle mennään. = Tämä tarkoittaa sitä että voit halutessasi käskeä pois ja jos ei tehoa on seuraava vaihtoehto poliisin paikalle kutsuminen. Tuo viimeksi mainittu ei liene tarpeen vaan hiritsijät uskovat ilman muuta " toivetta".

    • ****

      Älä passaa, älä keitä kahveja älä tee yhtään mitään, jos ihmettelevät sano, että olet ollut viikon töissä ja aiot vain olla itseksesi.

    • ...

      Meillä on seuraavanlainen ongelma; Isosta kaupungista tulee mieheni sukulaisia joka kesä "mökkeilemään" meille, me asumme ns. mökillä. He luulevat, että kun heidän kesäloma alkaa, alkaa meilläkin :). Sanoimme, että olemme töissä ja illat haluamme olla KOTONA rauhassa ja emme ole kutsuneet KOTIIMME vieraita (he eivät ymmärrä että meidän koti ei ole kesämökki). Tästä meni välit poikki mut menköön...

    • Laita mökkisi vuokralle ja vietä sillä rahalla omaa aikaa jossain muualla mistä et kerro tutuille ja sukulaisille.
      Kun sukulaiset tupsahtavat mökin pihaan ja näkevät siellä vieraita ihmisiä, eivät toiste tule ilmoittamatta ja kysymättä.

    • heh heh

      Moi.Lähde sille linjalle että kun tulette täällä ei saa kuin vettä eikä sitäkään jos se täytyy tuoda mukanaan.Aina pitää olla omat viinat ,ruuat ja tupakat.Isännälle tai emännälle pitää tuoda pullo tuliaisia.Aivan turhaan passaat ei siitä mitallia saa,kokemusta on.Tolpat se on vieraillakin perseessä kiinni joilla saa itelleen mitä tarvii ja jos ei itsellä ole niin voi voi,kauppaantai kotiin hyvää matkaa.T.Antsa.

    • 19+7

      Laita ne töihin. Kaveriksi ruoanlaittoon, ajamaan nurmikoita, niittämään nokkosia, korjaamaan laituria, jynssäämään terassia. Risusavotassa irtoaa hiki aika hyvin, hyttysetkin tykkää. Tekemistä kyllä keksii. Ei kannata olla liian kiltti. Vieraaksi tulevat kyllä ymmärtävät, että heidän on osallistuttava. Tai ei tartte tulla toista kertaa. Muuten vieraista voi olla ihan iloakin, hyvä mieli tarttuu, jollei liikaa harmittele etukäteen.

    • mökin muija

      tollasta, ettei osaa sanoa *ei käy tänä viikonloppuna*.
      Itsekin mökin omistajana en todellakaan passaa vieraita uuvuttamalla itseäni.
      Jos meille tullaan, jaetaan mökkihommat, saunan lämmitykset, tiskaamiset ja ruuanlaitot.
      Ei oo ongelmia.
      Suuta auki vaan. Kyllä järkevät ihmiset ymmärtää ja jos ei, pysyköön pois.

    • yks kottarainen

      Hei kopsaapas tästä mökkisäännöt ja laita mökkisi seinälle hyvin näkyvälle paikalle, jospa ymmärtäisivät vieraatkin. Meillä ainakin meni sanomatta perille, kun laitoin nuo säännöt seinälle ja punaisella. Suurensin vielä sopivasti kopiopaperiin. Eipä ole enää yllätysvieraita tullut.


      MÖKKISÄÄNNÖT

      * TOISEN MÖKILLE EI SAA TULLA YLLÄTTÄEN.

      * TOISEN AIKAA JA YKSITYISYYTTÄ TÄYTYY KUNNIOITTAA.

      * MYÖS EI-SANA TÄYTYY HYVÄKSYÄ.

      * KUN SAAPUU TOISEN MÖKILLE, NIIN ON HYVÄ OSTAA REILUSTI RUOKAA,
      JUOMAA JA VESSAPAPERIA.

      * JOS TUNTUU SOVELIAALTA, RAHAAKIN VOI KOHTELIAASTI
      TARJOTA KORVAUKSEKSI YLÖSPIDOSTA.

      * AINA EI TARVITSE JÄÄDÄ YÖKSI.

      * MÖKKITÖISSÄ VEDENHAUSTA LÄHTIEN ON HYVÄ AUTTAA.

    • näillä eväillä

      Vaatimaton mökki kaukaa saaresta, johon ei puhelin kuulu. Ei ole tulijoita, ei kyllä kaivatakkaan. Valittelee vielä kesänalussa hirvittäviä hyttys- ja talkoomääriä mitä pitäs mökillä tehdä...

      • HIRRESTÄ::.:!!%#?+

        .

        tehty mökki on paras ase näitä elintaso lorvailijoita vastaan

        Ei mitään mukavuuksia

        .


    • Tahtoo hiljaisuutta

      Se on kyllä kumma että eivät osaa aatella et sitä tarvii itse muutamia lepopäiviä et jaksaa taa painaa hommia.
      Minulle soitti just pari viikkoa sitten etä "jos me tultais muutamaksi päiväksi sinulle mökille kylään 8 henk."
      >>meillä on kyllä teltat et voidaan nukkua niissä, niin meistä ei ole haitaksi tai vaivaksi.
      Minä ystävänä sanoin et minä ainakin meinaan olla tekemättä mitään kolmeen päivään>>> on ollut niin kova viikko et nyt kaipaan lepoa. Siks toisekseen en ole varautunut vieraisiin>>kaapit melko tyhjillään.>> syömiset mukaan niin mikä ettei käy. >>Lopuksi sanoin että oispas hienoa kun joku laittais minulle ruokaa muutaman päivän, niin että tulkaa toki tänne mökille.
      En tiedä menikö auto rikki vai mitä sattui matkalla kun ei porukkaa näkynyt tulevan. Eikä vieläkään näy>>>> Taisivat kerralla älytä jutun juonen. Sain olla yksin ja rauhassa koko viikon.
      Miks minä omalla vapaallani passaisin pummeja joka kesä. Tullut niillä ihan tavaksi et kesällä tullaan tänne ja ollaan päivä-pari (lue viikko tai kaks) ja minä passaan ja hyysään.
      Ens kesänä varmaan sama juttu>>mut niin minäkin sanon asaman jutun.

      • Käymään, ei asumaan!

        Itse samoilla linjoilla kun moni muukin kirjoittaja.
        Meni tavallaan välit useaan sukulaiseen kun mökistä ei suostuttu tekemään yleistä kesäparatiisia tai ainakin saunomis ja ryyppypaikkaa. Eipä silti, ei hirveästi harmita.
        Uskomattoman sitkeitä tapauksia on vieläkin osassa sukulaisia. Kutsuja pyydetään joko suoraan tai vihjailemalla mutta ei onnistu. Käydä toki saa ja pitääkin mutta yökuntiin ei ole asiaa eikä täysylläpitoon saunomisineen ja syöminkeineen.

        Mikä ihme saa sukulaiset kuvittelemaan että toisen vapaa-ajan viettopaikka olisi automaattisesti kaikkien käytettävissä täysin vapaasti?

        Voin vain kuvitella minkälaista on mökillä joka kuuluu monen eri sisaruksen omistukseen!?!


      • yksi sisaruksista
        Käymään, ei asumaan! kirjoitti:

        Itse samoilla linjoilla kun moni muukin kirjoittaja.
        Meni tavallaan välit useaan sukulaiseen kun mökistä ei suostuttu tekemään yleistä kesäparatiisia tai ainakin saunomis ja ryyppypaikkaa. Eipä silti, ei hirveästi harmita.
        Uskomattoman sitkeitä tapauksia on vieläkin osassa sukulaisia. Kutsuja pyydetään joko suoraan tai vihjailemalla mutta ei onnistu. Käydä toki saa ja pitääkin mutta yökuntiin ei ole asiaa eikä täysylläpitoon saunomisineen ja syöminkeineen.

        Mikä ihme saa sukulaiset kuvittelemaan että toisen vapaa-ajan viettopaikka olisi automaattisesti kaikkien käytettävissä täysin vapaasti?

        Voin vain kuvitella minkälaista on mökillä joka kuuluu monen eri sisaruksen omistukseen!?!

        Siellä käydään vuorotellen.


    • Avain silössä nyt.

      Onhan nämä mökkiasiat joskus rankkoja. Meillä jokin aika sitten tapahtui seuraavaa: Meillä on vaatimaton mökki pienen järven rannalla, ja tämän mökin eräs kaukainen sukulainen valitsi lomanviettopaikakseen. Ulko-oven avaimen paikan hän sai selville toisilta, mutta tervetulleilta sukulaisilta. Niin siinä kävi, että kun työviikon jälkeen olimme pakannneet kahden lapsen sekä omat viikonlopputavaramme farmariin ja ajoimme sinne mökille, saunan piipusta jo nousikin savu ja jääkaappi oli täynnä ruokaa ja olutta. Sukulaismies oli käynyt taloksi. Muuta sanottavaa ei ollut, kuin että sauna on lämmin, käykää saunassa, niin pääsette sitten lähtemään pois. Eihän oluthuuruista miestä voinut sieltä liikenteeseen poistaa, joten poistuimme kotiin tavaroinemme. Seuraavan kerran mökille tultuamme ensimmäinen työ oli tiskata homehtuneet ruokailuvälineet jotka sukulaisemme oli jättänyt tiskaamatta. Jääköön se kertomatta miten tämä MARTTI oli vielä häirinnyt mökkinaapuria toilailluillaan. Omille sukulaisilleen lounais-suomessa hän on taatusti kertonut, miten pottumoista porukkaa täällä meillä ollaan, kun sukulaisia näin kohdellaan.

    • oma rauha

      Juttua,itselläni oli aikoinaan sama ongelma,ei niinkään vieraista,vaan kutsumattomista,panin mökin myyntiin,meni kaupaksi hyvällä hinnalla,ostin ensin veneen,ja sitten löyty sopiva mökki saaresta,no ihastuin siihen ja ostin,nyt kerron aina veneileväni,mökistä en ole kertonut,kuin vaimolle ja lapsille,ja olen pyytänyt että eivät huutele kylillä,se hyvä puoli tässä on ei tule kutsumattomia,kun sijaitsee saaressa..

    • vittu että oot tyhmä

      Siis siellä mökillä? Jos on, tulen tosi mielelläni visiitille. Mutta jos sulla ei oo, en ikinä tuu sun pahanhajuiseen mökkiis.
      Saar piereskellä siellä yksinästi.

    • Teillä

      Voi vain ihmetellä millaisia tuttavia teillä on mitä väkeä itse olette... Meillä on mökki isolla majoituskapasiteetilla (4 huonetta ja keittiö) nukkumatilaa 12-14 hengelle, eikä meitä mahdolliset vieraat hermostuta. Lisäksi mukava pihasauna järven rannalla terasseineen. Itse emme lähde mökille kahdestaan, eikä ole kyse ekavuoden hurmasta. Mökki on ollut käytössämme kauan. Että silleen. Ei olla komelleltu vieraita liioin töihin eikä kotiin lähtemään. Lapsellista puhetta ja itkemistä. Mökkinne lienee ahdas ja velaksi hankittu, jos vieraat alkaa hermostuttaa...

    • möksöttäjä

      Meillä mökkiongelma on seuraava: Vanhempani kuoltua minä perin mökin. Vanhempieni aikana mökki toimi suvun tapaamispaikkana ja sosiaalisena keskuksena. Tuttavia kävi vähintään joka toinen päivä kylässä. Nyt sama meno on jatkunut ja mökki ei enää tunnu omalta mökiltä. Emme uskalla mennä mökille, kun sinne aina joku pöllähtää pihalle. Minulle jopa vannotetaan puhelimessa: "Muista sitten soittaa, kun tulet mökille, niin osaamme tulla kylään" ja sitten vielä varmistellaan viikonloppuisin, että missä me olemme. Vieraat ovat vuosien mittaan oppineet tuomaan omat ruoat ym. mökille, mutta se ainainen hösis ja vieraiden juokseminen nurkissa. Ei sitä jaksa. Olen yrittänyt myydä mökkiä muutama vuosi sitten, mutta en saanut vielä kaupaksi. Nykyään on sauna, halkovaja ja puucee lukossa "varkaiden takia", kun ennen ne tuntuivat olevan yleisiä tiloja.

      • Joopelix

        Taitaa olla helle laittanut ihmiset kirjoittelemaan höpöjuttuja - tai paremminkin jonkinlaista uuskansanperinnettä. Oma kokemukseni on, että nykyajan ihmiset eivtä tule mökille kylään vaikka pyytäisi. Ainakin minun tuttavillani ja sukulaisilla on omia mökkejä, veneilyä, ulkomaanmatkoja, lasten harrastuksia...ja varmaankin tämä kansanperinne - että kesämökkivieraat ovat juuri tuollaisia kuin yllä on kuvattu - on pelästyttänyt fiksutkin vieraat ja kursailevat mökkivierailuja.

        Sukujne yhteismökeistä en sano mitään, voi ollakin tuollaista. Yhteisomistus päätyy aina riitaan - oli sitten pienet tai isot kuviot.


      • bvvvujh

        Yhtä asiaa minä ihmettelen ja se on se että kun ihmiset menevät mökeilleen, niin he tekevät ihan saatanasti kaikkea. Minä en tikkua ristiin pane kuin omaksi hyväksi, eli hakkaan halot, kannan järvestä veden, laitan jotain syötävää ja siinä se. Lopun ajan elän kuin pellossa, eli istuskelen verannalla ja vain kuuntelen ja katselen luontoa. Välillä voin mennä järvelle kalaan, eli vene vesille ja kokkaan levyttämään ja ottamaan arskaa ja antaa aaltojen hoitaa keinuttelu. Jos jaksan, niin voin pari kertaa uistinta heittää mutta vain jos aion saada kalaa syötäväksi.

        Kun vieraille sanoo suoraan ja kiertelemättä että "käy hakkaamassa halot ja laita sauna lämpiämään, kirves on seinällä ja saunassa on tulentekovälineet", niin kyllä ne sen tekevät vaikka olisi kuinka komentelija tahansa, eivätkä edes kahdesti ihmettele. Komentelijat ovat siitä helppoja, että jos itse istuskelee verannalla tekemättä yhtään mitään, he turhautuvat ja haluavat tekemistä, tai että heitä passattaisiin. Joten järjestä tekemistä, mutta vain sen puhumattomuuden ja tekemättömyyden jälkeen.

        Ja kun sanoo näin: "Jos teillä on ruokaa ja haluatte ruokaa, niin sitä saa vapaasti itse tehdä, tulentekovälineet on takan reunalla ja pelti pitää vetää auki", niin silloin he myös tekevät jos sitä haluavat, tai vähintään auttavat reippaasti ja tajuavat sen että sen pitää joku maksaakin.

        Sama juttu kun sanoo että "vettä tarvitaan lisää, että hae, tuossa on ämpärit", niin kyllä ne tekevät.

        Kyse on asenteesta, eli siitä että uskaltaa käskyttää muita. Ensin pitää antaa käsky niin ettei muita vaihtoehtoja ole, ja välittömästi käskyn jälkeen täytyy sanoa mistä välineet löytyvät, niin silloin vierailijalle ei jää epäselväksi että hänen ja vain hänen myös odotetaan tekevän kyseinen asia heti eikä viidestoista päivä.

        Jos itseään antaa pompottaa, niin kyllä se järjestyy. Mutta jos vierailijoita näkyy, niin heidät täytyy pistää pompoteltavaksi niin ettei tarvitse enää kestittäväksi tulla.

        Kasvattakaa selkärankaa itsellenne. Ja muistakaa että jos joku sukulaisenne teidän omalla mökillä käskyttää, niin käskyä ei koskaan noudateta, vaikka se olisikin tärkeä asia tehdä. Ja jos on typeryyksissään aloittanut tekemään jonkun pillin mukaan jotain, niin se täytyy jättää kesken heti ja ottaa taas käskyvalta itselle, sillä oma mökkihän se on. Ja muistakaa vielä se että jos alkaa nukuttaa ja tekee mieli lähteä nukkumaan, niin silloin sanotaan suoraan että nyt painun pehkuihin ja te pidätte turpanne kiinni. SIlloin yöksi jääneet vieraat eivät kuku koko yötä ja nuku seuraavaan päivään ja herää valmiiseen pöytään.


    • Nefer1769

      Pane vieraat töihin, ja ruokia pitää heidän tuoda mukanaan kaikille tarjottavaksi. On hienoa, jos on läheisiä sukulaisia ja tuttavia, ja yhdessä vietetty aika voi olla ihanaa. Delegoi työtä kaikille ja lepää itse. Pistä vieraat sekä tarjoamaan että tekemään ruoat, tiskaamaan, puut hakkaamaan, saunan lämmittämään, kahvit keittämään, ruoho ajamaan jne. Sanele ehdot, joilla tulette toimeen.

    • blatsarus

      Tuntuu olevan jokavuotinen keskusteluaihe.
      Minulle kävi aikoinaan niin että ystäväni pyysi minua mökilleen juhannuksen viettoon. Olin iloinen kutsusta, viihdyin hyvin hänen seurassaan. Vei luonnollisesti ruokatarvikkeita ja hiukan viinia ja olutta tuliaisiksi. Seuraavana päivänä tein kotiinlähtöä muta ystäväni pyysi jäämään vielä yhdeksi yöksi ainakin. Jäin kun kaikilla tuntui olevan hauskaa. Vietimme todella mukavan juhannuksen.
      Heinäkuun puolivälissä ystäväni soitti ja melkeinpä vaati tulemaan mökilleen viikonlopuksi, on kuulemma niin pitkäveistä kun kukaan ei käy... Vietimme taas todella mukavan viikonlopun.
      Syksymällä käydessäni toisen tuttuni luona kuulin että ystäväni oli kertonut olevansa ihan poikki kesävieraidensa passaamisesta ja ruokkimisesta, varsinkin minä olin rampannut kutsumatta joka toinen viikonloppu. Pahoitin mieleni, luulin olevani tervetullut. En tietenkään ole käynyt enää n. 10 vuoteen hänen mökillään, useista kutsuista huolimatta, olen keksinyt jonkun tekosyyn voidakseni kieltäytyä kutsusta. Miten kutsuun mökille pitäisi suhtautua? Onko kutsu mökille halu kertoa että mullapa on mökki, voit tulla käymään mutta älä tuu?
      No, opin ainakin läksyni.

      • kutsuvieras

        Uskaltaako sitä ollenkaan omaa mökkiä ostaa, jos sinne pöllähtää porukkaa kutsumatta. Olen ehdottomasti sitä mieltä, että kylään mennään jos kutsu käy!

        Ihmiset ovat kyllä sosiaalisuudeltaan erilaisia. Yhdet tuttavamme eivät koskaan vietä vapaa-aikaansa pelkästään perheen kesken, aina ovat menossa tai tulossa ja kutsuvat kyläilemään meitä ja muita tuttuja(kutsumme aina vastavierailulle). Samaa sarjaa ovat yhdet naapurimme.

        Olen itse aivan eri maata. Rakastan omaa rauhaa kiireisen työviikon jälkeen ja valikoin tarkoin menot ja vieraat. Lasten harrastusten ja työn vuoksi, vapaa-aika on aivan liian aikataulutettua meikäläiselle.

        Harkitsemme mökin ostoa ja etukäteen ahdistaa ajatuskin kutsumattomista vieraista. Asia pitänee varmaan tehdä selväksi heti kättelyssä. Jos mökin osto on mainittava, fiksummille riittäänee maininta piilopirtin ostosta.

        Tätä saittia ei vaan taida nämä kutsumattomat, mökittömät, taulapäät lukea, harmi.


      • Punaisesta torpasta
        kutsuvieras kirjoitti:

        Uskaltaako sitä ollenkaan omaa mökkiä ostaa, jos sinne pöllähtää porukkaa kutsumatta. Olen ehdottomasti sitä mieltä, että kylään mennään jos kutsu käy!

        Ihmiset ovat kyllä sosiaalisuudeltaan erilaisia. Yhdet tuttavamme eivät koskaan vietä vapaa-aikaansa pelkästään perheen kesken, aina ovat menossa tai tulossa ja kutsuvat kyläilemään meitä ja muita tuttuja(kutsumme aina vastavierailulle). Samaa sarjaa ovat yhdet naapurimme.

        Olen itse aivan eri maata. Rakastan omaa rauhaa kiireisen työviikon jälkeen ja valikoin tarkoin menot ja vieraat. Lasten harrastusten ja työn vuoksi, vapaa-aika on aivan liian aikataulutettua meikäläiselle.

        Harkitsemme mökin ostoa ja etukäteen ahdistaa ajatuskin kutsumattomista vieraista. Asia pitänee varmaan tehdä selväksi heti kättelyssä. Jos mökin osto on mainittava, fiksummille riittäänee maininta piilopirtin ostosta.

        Tätä saittia ei vaan taida nämä kutsumattomat, mökittömät, taulapäät lukea, harmi.

        Jaksan ihmetellä tätä vuodesta toiseen jatkuvaa keskustelua. Minkälaiset ihmiset tunkevat itsensä kutsumatta toisten mökeille päiväkausiksi passattavaksi? Meidän mökille ei tulla kuin kutsusta, ja silloinkin monilla on vielä tarjottavat mukanaan. Jos ovat yhtään iltapäiväkahvia pitempään, on itsestään selvää, että vieraat osallistuvat talon töihin.

        Tuollainen tupsahtaminen ilmoittamatta on todella huonoa käytöstä nykyaikana, kun kaikilla on kännykät. Nynnerö isäntäväkikin uskaltaisi puhelimessa helpommin kuin naamatusten sanoa: "Nyt ei kuule sovi millään, on muita suunnitelmia." Jos joku on niin röyhkeä, että tulee omin luvin paikalle ja jättää jälkensä siivoamatta, hänelle voi laittaa laskun perään.


      • KaMaJu
        Punaisesta torpasta kirjoitti:

        Jaksan ihmetellä tätä vuodesta toiseen jatkuvaa keskustelua. Minkälaiset ihmiset tunkevat itsensä kutsumatta toisten mökeille päiväkausiksi passattavaksi? Meidän mökille ei tulla kuin kutsusta, ja silloinkin monilla on vielä tarjottavat mukanaan. Jos ovat yhtään iltapäiväkahvia pitempään, on itsestään selvää, että vieraat osallistuvat talon töihin.

        Tuollainen tupsahtaminen ilmoittamatta on todella huonoa käytöstä nykyaikana, kun kaikilla on kännykät. Nynnerö isäntäväkikin uskaltaisi puhelimessa helpommin kuin naamatusten sanoa: "Nyt ei kuule sovi millään, on muita suunnitelmia." Jos joku on niin röyhkeä, että tulee omin luvin paikalle ja jättää jälkensä siivoamatta, hänelle voi laittaa laskun perään.

        Mökkivieraita on monenlaisia. Jotkut tulevat mökille, ei kyläilemään vaan toteuttamaan omia tarpeitaan, kalastusta marjastusta ym. Joku vieras otta mökillä komennon ja määrää milloin ollaan kalassa ja milloin syödään ja juodaan. Korottaa kaljapäissään ääntään ja uhoaa.
        Toiset taas ovat kylässä ja elävät isäntäväen aikataulun mukaan ja kunnioittavat talon tapoja.

        Kyllä jokaisen mökkeilystä pitävän olisi syytä hankkia oma mökki.


      • Punaisesta torpasta
        kutsuvieras kirjoitti:

        Uskaltaako sitä ollenkaan omaa mökkiä ostaa, jos sinne pöllähtää porukkaa kutsumatta. Olen ehdottomasti sitä mieltä, että kylään mennään jos kutsu käy!

        Ihmiset ovat kyllä sosiaalisuudeltaan erilaisia. Yhdet tuttavamme eivät koskaan vietä vapaa-aikaansa pelkästään perheen kesken, aina ovat menossa tai tulossa ja kutsuvat kyläilemään meitä ja muita tuttuja(kutsumme aina vastavierailulle). Samaa sarjaa ovat yhdet naapurimme.

        Olen itse aivan eri maata. Rakastan omaa rauhaa kiireisen työviikon jälkeen ja valikoin tarkoin menot ja vieraat. Lasten harrastusten ja työn vuoksi, vapaa-aika on aivan liian aikataulutettua meikäläiselle.

        Harkitsemme mökin ostoa ja etukäteen ahdistaa ajatuskin kutsumattomista vieraista. Asia pitänee varmaan tehdä selväksi heti kättelyssä. Jos mökin osto on mainittava, fiksummille riittäänee maininta piilopirtin ostosta.

        Tätä saittia ei vaan taida nämä kutsumattomat, mökittömät, taulapäät lukea, harmi.

        Turha se on etukäteen pelätä kutsumattomia vieraita. Et vain kerro mökin tarkkaa sijaintia kenellekään, niin eivät osaa tulla. Jos et voi olla kertomatta mökin hankinnasta, muista joka kerta korostaa, että se on vain oman perheen käyttöön hankittu eikä sinne toivota vieraita.

        Toinen vaihtoehto on tietysti, ettet hankikaan omaa, vaan vuokraat aina eri paikasta ja eri aikaan. Vuokramökissä on tietysti se huono puoli, ettei siellä voi puuhailla samalla tavalla kuin omalla mökillä, laittaa istutuksia, hoitaa kasvimaata, nikkaroida ja parannella rakennuksia jne.

        Puhelimessa ajo-ohjeita kyselevillä pitää kummassakin tapauksessa opetella kertomaan valkoisia valheita omasta olinpaikasta, jos ei ole kanttia sanoa totuutta.


      • moemoe
        Punaisesta torpasta kirjoitti:

        Turha se on etukäteen pelätä kutsumattomia vieraita. Et vain kerro mökin tarkkaa sijaintia kenellekään, niin eivät osaa tulla. Jos et voi olla kertomatta mökin hankinnasta, muista joka kerta korostaa, että se on vain oman perheen käyttöön hankittu eikä sinne toivota vieraita.

        Toinen vaihtoehto on tietysti, ettet hankikaan omaa, vaan vuokraat aina eri paikasta ja eri aikaan. Vuokramökissä on tietysti se huono puoli, ettei siellä voi puuhailla samalla tavalla kuin omalla mökillä, laittaa istutuksia, hoitaa kasvimaata, nikkaroida ja parannella rakennuksia jne.

        Puhelimessa ajo-ohjeita kyselevillä pitää kummassakin tapauksessa opetella kertomaan valkoisia valheita omasta olinpaikasta, jos ei ole kanttia sanoa totuutta.

        Monenlaisiin mökkivieraisiin olemme mekin törmänneet. Valtaosa vieraista toki ovat todella ihastuttaneet hienolla käytöksellään, mutta osa onkin sitten vallan jotain muuta. On epäasiallista tulla toisten kakkoskotiin passattavaksi ja jopa ohjeistaa mökin väen aikatauluja ja tekemisiä. Odotetaan palvelua joka käänteessä ja apua pyydettäessä ei korvaa moiselle lotkauteta. Olemme olleet asiasta hieman ymmällämme tuoreina mökkiläisinä ja ihmetelleet ihmisten röyhkeyttä sekä itsekkyyttä.


        Mikään kaunis ja kohtelias puhe ei tunnu auttavan ja suorempiin sanansäilän sivalluksiin ei jaksaisi lähteä, koska lopputulos johtanee välirikkoihin tms. On kovin raskasta riidellä, jota vältämme viimeiseen asti.

        Surullisinta tässä on se, että nyt jo olemme jättäneet mökkeilyä vähemmälle ei toivottujen vieraiden vierailujen vuoksi. Mökkimme valmistui siis viime kesänä ja meno on nyt jo tälläistä.

        Mieheni on itse rauhallisuus ja hyvinkin suuripiirteinen ja sovitteleva, mutta sanoi jo hänkin, että mökki lähtee kohta myyntiin jollei vieraiden tavat ja käyntimäärät ala muuttua.

        Että tälläiset mökki kuulumiset meillä.


      • KaMaJu
        moemoe kirjoitti:

        Monenlaisiin mökkivieraisiin olemme mekin törmänneet. Valtaosa vieraista toki ovat todella ihastuttaneet hienolla käytöksellään, mutta osa onkin sitten vallan jotain muuta. On epäasiallista tulla toisten kakkoskotiin passattavaksi ja jopa ohjeistaa mökin väen aikatauluja ja tekemisiä. Odotetaan palvelua joka käänteessä ja apua pyydettäessä ei korvaa moiselle lotkauteta. Olemme olleet asiasta hieman ymmällämme tuoreina mökkiläisinä ja ihmetelleet ihmisten röyhkeyttä sekä itsekkyyttä.


        Mikään kaunis ja kohtelias puhe ei tunnu auttavan ja suorempiin sanansäilän sivalluksiin ei jaksaisi lähteä, koska lopputulos johtanee välirikkoihin tms. On kovin raskasta riidellä, jota vältämme viimeiseen asti.

        Surullisinta tässä on se, että nyt jo olemme jättäneet mökkeilyä vähemmälle ei toivottujen vieraiden vierailujen vuoksi. Mökkimme valmistui siis viime kesänä ja meno on nyt jo tälläistä.

        Mieheni on itse rauhallisuus ja hyvinkin suuripiirteinen ja sovitteleva, mutta sanoi jo hänkin, että mökki lähtee kohta myyntiin jollei vieraiden tavat ja käyntimäärät ala muuttua.

        Että tälläiset mökki kuulumiset meillä.

        Kannatta käyttää myös valkoisia valheita. Kun kutsumattomat vieraat tulevat, olemme juuri lähdössä muutamaksi päiväksi työkaverin mökille. Vieraita emme koskaan jätä mökille, jos emme itse ole paikalla. Veneitä emme lainaa kenellekkään. Olemme mökillä aina ennalta määräämättöminä aikoina, tulemme ja menemme oman aikataulun mukaan, siten että se ei sovi muille.


    • kirjoitit asiaa olen kanssa mieheni kanssa lopen kyllästynyt vieraissiin jotka vaan tulevat pihaan mitään ilmottamatta olemme monta x lähteneet päivällä pakoon ihmisiä mutta kuinka ollakkaan kun päästään mökille joku on jo tulossa. Ja melkein kaikilla on jotain pyydettävää kuka haluaa mitäkin kahvia sun muuta., ja kun vieraat lähtevät kun lähtevät olemme aivan katki ja ärtyneitä

      • KaMaJu

        Kyllä ne vieraat siitä vuosien mittaan vähenevät kun et tee niiden oloa mökillä kovin mukavaksi.
        Meillä kävi aluksi monia sellaisia vieraita, jotka eivät ole käyneet sen jälkeen.


    • sanos muuta...

      Jotkut ihmiset ovat ihan aidosti sitä mieltä että kun olet hankkinut itsellesi mökin tai vapaa-ajan asunnon, olet samalla sitoutunut ilmaiseksi pensionaatin pitäjäksi kaikille mökittömille sukulaisille.

      Sitä vain kutsutaan itse itsensä kylään, tullaan slaikkari paketin ja 6 kaljapullon tuomisilla pidennettyä vkl tai loma viikkoa viettämään, odottaen täys ylläpitoa.

      Saunaakin pitää tietysti lämmittää aamusta iltaan, kun itse ei tarvitse puiden ostosta ja mökille tuonnista huolehtia.
      Mölytä voi ihan mielin määrin kun eihän siinä oma maine kärsi jos muut mökkiläiset häiriintyy.

      Mökin omistaja ostaa puut, maksaa sähkölaskut, remontoi mökkiään joka tietenkin kuluu huomattavasti nopeammin jatkuvassa vieras-rallissa kuin vain oman perheen käytössä, ostaa shamppoot ja saippuat ym. huolehtii liinavaatteista, täydentää astiastoja rikkoutuneiden tilalle jne. muut vain käyttää ja kuluttaa.

      Meidän perhe vihelsi tuon pelin poikki ja samalla meni välit myös osaan sisaruksista. Mutta ei voi mitään.

      • the same story

        Muutama sukulainen tempaisi pysyvästi palkokasvit hengitystiehyeihin (herneet neniin) kun esitin asian lyhyesti niin ettei tätä ole sukulaisten ryyppypaikaksi rakennettu. Osa taas pyrkii edelleen kalastelemaan kutsua saunailtoihin jne.
        Ei ole tarvinnut asiaa katua enkä itke sukulaisten perään joiden mielenkiinto heräsi sukulaisiin eli meihin mökin oston jälkeen.
        Saunat ja systeemit tuli hankittua pääasiassa omaa aikaa ja rauhoittumista ajatellen eikä sukulaisten syöttäminen ja juottaminen niihin kuulu. Pienenä vihjeenä ihmisille jotka tunnisti juuri itsensä.


      • KaMaJu
        the same story kirjoitti:

        Muutama sukulainen tempaisi pysyvästi palkokasvit hengitystiehyeihin (herneet neniin) kun esitin asian lyhyesti niin ettei tätä ole sukulaisten ryyppypaikaksi rakennettu. Osa taas pyrkii edelleen kalastelemaan kutsua saunailtoihin jne.
        Ei ole tarvinnut asiaa katua enkä itke sukulaisten perään joiden mielenkiinto heräsi sukulaisiin eli meihin mökin oston jälkeen.
        Saunat ja systeemit tuli hankittua pääasiassa omaa aikaa ja rauhoittumista ajatellen eikä sukulaisten syöttäminen ja juottaminen niihin kuulu. Pienenä vihjeenä ihmisille jotka tunnisti juuri itsensä.

        Huipputapaus oli sellainen että vieras oli pyydetty yhdeksi yöksi mökille. Vieras nukkui mökissä ja isäntäväki aitassa. Illalla oli vähän otettu paukkuja. Vieras heräsi aamulla aikaisin, ehkä siksi että tiesi että mkökissä on juomatonta viinaa. Otti ennen isäntäväen heräämistä muutamat paukut, talon viinoista tietenkin. Aamupäivän aikaan vieras alkoi anella, että voisiko hän jäädä seuraavaksi yöksi kun ei ole oikein ajokunnossa. Sovittiin että kyllä se käy. Säälittävä tapaus. Seuraavina vuosina kun hän vihjailee että voisiko tulla mökille, olemme juuri silloin lähdössä esimerkiksi serkun koiran haitajaisiin viikoksi.


    • 19

      moukkamaiset miesvieraat, jotka muitta mutkitta MENEVÄT KUSELLE metsän reunaan, mökkitonttimme alueella. Tähän saakka olen onnistunut hillitsemään itseni, mutta
      väännän pallit solmuun seuraavalta, joka sitä yrittää. Mökillämme on vesikäyttöinen vessa...

      Yövieraista ei ole haittaa, kukaan ei ole änkeämässä kylään pyytämättä.
      Kaukainen sukulaishenkilö ehdotti, josko vuokraisimme heille mökkiä joskus ja totesin, että ok, tehdään vaihtokauppa: me menemme sillä aikaa teidän kotiinne asustamaan . Vaihto ei kiinnostanut...

      • mökin akka,

        Itse ostin mökin heinäkuussa, mutta luovutus on vasta parin viikon päästä. Jo nyt puhelin on alkanut pärisemään, kuinka "me sitten tullaan katsomaan sun mökkiä ja saunomaan sinne" - puheluita. Enkä ole itse vielä viettänyt siellä ensimmäistäkään yötä!!

        Ostin mökin rankan työelämän vastapainoksi, että saisin siellä olla rauhassa, kuunnelle hiljaisuutta ja olla ihan yksinäni. Ja nyt kaikki tutut sinne olisivat jo ennakkoon änkeämässä. Juu, näin ei vaan tule käymään....täytyy keksiä joka ystävällinen, mutta napakka lause jokaiselle sanottavaksi.


      • efjefj
        mökin akka, kirjoitti:

        Itse ostin mökin heinäkuussa, mutta luovutus on vasta parin viikon päästä. Jo nyt puhelin on alkanut pärisemään, kuinka "me sitten tullaan katsomaan sun mökkiä ja saunomaan sinne" - puheluita. Enkä ole itse vielä viettänyt siellä ensimmäistäkään yötä!!

        Ostin mökin rankan työelämän vastapainoksi, että saisin siellä olla rauhassa, kuunnelle hiljaisuutta ja olla ihan yksinäni. Ja nyt kaikki tutut sinne olisivat jo ennakkoon änkeämässä. Juu, näin ei vaan tule käymään....täytyy keksiä joka ystävällinen, mutta napakka lause jokaiselle sanottavaksi.

        Kun on yksi mökin omistaja ja kymmenen kaveria ilman mökkiä, yhtälö on kieltämättä vaikea. Vaikka yrittäisikin olla vieraanvarainen, tulijoita on niin paljon, että yksittäinen tulija ei ymmärrä, että edellisenä "vapaana" viikonloppuna oli juuri lapsuudenystävä käymässä ja seuraavalla kerralla taas vanha koulukaveri.

        Pitäisi jäädä aikaa vähän itsellekin ja uusissa mökeissä on usein alussa kaikenlaista puuhaakin... Se, mikä yksittäiselle vieraalle on vain "yksi pikku viikonloppu", voi mökin omistajalle olla viides peräkkäinen viikonloppu ilman yksityisyyttä. Ja sitä mökeiltä kuitenkin enimmäkseen haetaan.

        Ajan myötä asiat asettuvat paikoilleen, hommat saadaan tehtyä ja kun on saanut itse tarpeeksi yksin tai perhepiirissä olla mökillään, kyllä kavereidenkin vuoro aikanaan tulee.

        Mökittömät, koittakaa ymmärtää! Usein miten kyse ei todellakaan ole mistään "periaatteellisesta" nihkeydestä, vaan ihan käytännön elämän asettamista, aivan perustelluista rajoitteista. On oikein mukavaa joskus kun saa kalakaverin, mutta parhaiten se onnistuu silloin, kun molempien osapuolten intressit ja ajankohdat loksahtavat kohdalleen.

        Väkisin väännetyt tapaamiset ovat tympeää pakkopullaa.


      • KaMaJu
        efjefj kirjoitti:

        Kun on yksi mökin omistaja ja kymmenen kaveria ilman mökkiä, yhtälö on kieltämättä vaikea. Vaikka yrittäisikin olla vieraanvarainen, tulijoita on niin paljon, että yksittäinen tulija ei ymmärrä, että edellisenä "vapaana" viikonloppuna oli juuri lapsuudenystävä käymässä ja seuraavalla kerralla taas vanha koulukaveri.

        Pitäisi jäädä aikaa vähän itsellekin ja uusissa mökeissä on usein alussa kaikenlaista puuhaakin... Se, mikä yksittäiselle vieraalle on vain "yksi pikku viikonloppu", voi mökin omistajalle olla viides peräkkäinen viikonloppu ilman yksityisyyttä. Ja sitä mökeiltä kuitenkin enimmäkseen haetaan.

        Ajan myötä asiat asettuvat paikoilleen, hommat saadaan tehtyä ja kun on saanut itse tarpeeksi yksin tai perhepiirissä olla mökillään, kyllä kavereidenkin vuoro aikanaan tulee.

        Mökittömät, koittakaa ymmärtää! Usein miten kyse ei todellakaan ole mistään "periaatteellisesta" nihkeydestä, vaan ihan käytännön elämän asettamista, aivan perustelluista rajoitteista. On oikein mukavaa joskus kun saa kalakaverin, mutta parhaiten se onnistuu silloin, kun molempien osapuolten intressit ja ajankohdat loksahtavat kohdalleen.

        Väkisin väännetyt tapaamiset ovat tympeää pakkopullaa.

        Mökkivieraita on monenlaisia. Minusta vieraiden pitää muistaa että ovat vieraita. Jokaisella mökillä on omia tapoja ja vieraan tulee kunnioittaa niitä.
        - Jos savukalat on tapana syödä paljain käsin, ei sormia saa pyyhkiä kangassohvaan eikä verhoihin.
        - Ei kuseskella seinille, vaan sinne minkä paikan isäntäväki näyttää.
        - Koiraa ei oteta mökille, jos isäntäväellä ei ole koiraa.
        - Ei juoda talon viinoja, ellei siitä ole erikseen sovittu.
        - Ei yritetä käännyttää isäntäväkeä omille tavoille. Esim. sekoittamalla kala-astiat ja marja-astiat keskenään.
        - Ei rikota paikkoja kännipäissään.
        - Ruokapöydässä käyttäydytään, niin kuin kylässä yleensä käyttäydytään.
        - Sisällä ei kuljeta kengät jalassa, ellei isäntäväkikään tee niin.
        - Ei istuta alasti sohvalla, varsinkaan jos perse on jäänyt pyyhkimättä.
        - Perä pestään ennen lauteille menoa.


      • sanos muuta...
        efjefj kirjoitti:

        Kun on yksi mökin omistaja ja kymmenen kaveria ilman mökkiä, yhtälö on kieltämättä vaikea. Vaikka yrittäisikin olla vieraanvarainen, tulijoita on niin paljon, että yksittäinen tulija ei ymmärrä, että edellisenä "vapaana" viikonloppuna oli juuri lapsuudenystävä käymässä ja seuraavalla kerralla taas vanha koulukaveri.

        Pitäisi jäädä aikaa vähän itsellekin ja uusissa mökeissä on usein alussa kaikenlaista puuhaakin... Se, mikä yksittäiselle vieraalle on vain "yksi pikku viikonloppu", voi mökin omistajalle olla viides peräkkäinen viikonloppu ilman yksityisyyttä. Ja sitä mökeiltä kuitenkin enimmäkseen haetaan.

        Ajan myötä asiat asettuvat paikoilleen, hommat saadaan tehtyä ja kun on saanut itse tarpeeksi yksin tai perhepiirissä olla mökillään, kyllä kavereidenkin vuoro aikanaan tulee.

        Mökittömät, koittakaa ymmärtää! Usein miten kyse ei todellakaan ole mistään "periaatteellisesta" nihkeydestä, vaan ihan käytännön elämän asettamista, aivan perustelluista rajoitteista. On oikein mukavaa joskus kun saa kalakaverin, mutta parhaiten se onnistuu silloin, kun molempien osapuolten intressit ja ajankohdat loksahtavat kohdalleen.

        Väkisin väännetyt tapaamiset ovat tympeää pakkopullaa.

        Kesämökin omistajan on itsensä mentävä loman jälkeen vieroituksen kautta töihin, jos jokaisen vieraaksi pyrkijän seurana "loma janoa" sammuttaa.
        Ja sitäkään ei moni ymmärrä ettei niitä remonttihommia ja puu-urakoitakaan voi syys-sateille jättää, vaan nekin on on tehtävä ns. kauniin sään aikana. Ja montako viikonloppua yhteen suveen edes mahtuu? normaaliin loma-aikaan niitä mahtuu vain 3 - 4.


      • ei ihmispetiin
        sanos muuta... kirjoitti:

        Kesämökin omistajan on itsensä mentävä loman jälkeen vieroituksen kautta töihin, jos jokaisen vieraaksi pyrkijän seurana "loma janoa" sammuttaa.
        Ja sitäkään ei moni ymmärrä ettei niitä remonttihommia ja puu-urakoitakaan voi syys-sateille jättää, vaan nekin on on tehtävä ns. kauniin sään aikana. Ja montako viikonloppua yhteen suveen edes mahtuu? normaaliin loma-aikaan niitä mahtuu vain 3 - 4.

        itseäni ärsyttävät nämä koiraihmiset, koira,muka heidän perheenjäsenensä. koira tulee ja menee sisään ja ulos ja istuu sohvallani ja painaa tassunsa tyynylleni. siinä sitten saan punkkeja parhaan kykyni mukaan väistellä ja siivota koiran jälkiä. otetaampa koira vielä samaan sänkyyn . moninkertainen työ vielä vieraiden lähdettyä siivota koiran siivoja. Nykyisin vielä joka vieraalla piski mukana, parhailla kaksi. Sitten vielä loukkaannutaan kun sanon, ettei koiraa sohvalle ja silti nostetaan.


      • Hot/dog
        ei ihmispetiin kirjoitti:

        itseäni ärsyttävät nämä koiraihmiset, koira,muka heidän perheenjäsenensä. koira tulee ja menee sisään ja ulos ja istuu sohvallani ja painaa tassunsa tyynylleni. siinä sitten saan punkkeja parhaan kykyni mukaan väistellä ja siivota koiran jälkiä. otetaampa koira vielä samaan sänkyyn . moninkertainen työ vielä vieraiden lähdettyä siivota koiran siivoja. Nykyisin vielä joka vieraalla piski mukana, parhailla kaksi. Sitten vielä loukkaannutaan kun sanon, ettei koiraa sohvalle ja silti nostetaan.

        Kyllä yksi sukulainen oli ihmeissään kun en päästänyt koiran kanssa sisälle. Aikamme tarinoimme kuistilla ja vieraan tehdessä lähtöä hölmistyneenä, otin harjan ja aloin enimpiä karvoja (karvanlähtöaika) harjailemaan saman tien vaikka vieras seisoi vielä vieressä. Toistamiseen ei ole koiran kanssa käynyt kyläilemässä. Ei harmita. Minkälainen ihminen työntyy koiran kanssa sisälle lupaa kysymättä varsinkin karvanlähdön aikana?? Edellisellä kerralla sama ihminen tuli sisään suoraan ja koiran kanssa, lupaa kysymättä tietenkin. Antoipa ovensuussa olevasta työkalupakista hirsikairan kapulan sesselle purtavaksi, lupaa kysymättä tietenkin?? Sen jälkeen siivottuani koiranjarvoja ja kuolaa puolituntia, toista kertaa ei koirat sisälle tule.
        Yhtä poikkeusta lukuunottamatta. Toinen tuttava kysyy ensin luvan ja sen saa koska hyvin koulutettu koira ei hievahdakkaan ilman omistajansa lupaa. Semmoinen ei häiritse millään tavalla.

        Jos sinun vieraasi nyt esimerkiksi nostaa sen koiran sohvallesi kielloistasi huolimatta, seuraavalla kerralla nosta koira ulos. Mitä sinä menetät jos täydellisen piittaamaton idiootti siitä loukkaantuu? On se ihmeellistä jos koirakin kävelee omistajan yli?

        Toinen esimerkki. Sukujuhlan tapaiset ja kielto ettei koiraa sisälle koska emännät kokkaa yms. oikein porukalla. Joka tapauksessa koira ilmestyi sisälle kielloista huolimatta ja alkoi hyppimään saadakseen suupalan pöydältä.
        Ei olla väleissä oikein vieläkään koska täytyi ääntä korottaa josta seurasi tyypilliset itkupotkuraivarit koiran omistajan taholta. Lisäksi joukossa oli näitä koiria pelkääviä ihmisiä joka saa koiran omistajat useimmiten nauramaan kuin vastaamaan pyyntöön toivotulla tavalla.

        Uskomatonta kuinka typeriä ihmiset osaavat olla? Molemmat esimerkkitapaukset siinä mielessä yhteneväisiä että molempien koirat täydellisesti kouluttamatta. Kuten omistajansakkin.

        Pienenä vihjeenä. Kaikki ei halua mökilleen eikä autoonsa paskaojassa rypenyttä kuolaavaa koiraa. Kiitos.


      • KOIRA::..!!%#?+1!1
        Hot/dog kirjoitti:

        Kyllä yksi sukulainen oli ihmeissään kun en päästänyt koiran kanssa sisälle. Aikamme tarinoimme kuistilla ja vieraan tehdessä lähtöä hölmistyneenä, otin harjan ja aloin enimpiä karvoja (karvanlähtöaika) harjailemaan saman tien vaikka vieras seisoi vielä vieressä. Toistamiseen ei ole koiran kanssa käynyt kyläilemässä. Ei harmita. Minkälainen ihminen työntyy koiran kanssa sisälle lupaa kysymättä varsinkin karvanlähdön aikana?? Edellisellä kerralla sama ihminen tuli sisään suoraan ja koiran kanssa, lupaa kysymättä tietenkin. Antoipa ovensuussa olevasta työkalupakista hirsikairan kapulan sesselle purtavaksi, lupaa kysymättä tietenkin?? Sen jälkeen siivottuani koiranjarvoja ja kuolaa puolituntia, toista kertaa ei koirat sisälle tule.
        Yhtä poikkeusta lukuunottamatta. Toinen tuttava kysyy ensin luvan ja sen saa koska hyvin koulutettu koira ei hievahdakkaan ilman omistajansa lupaa. Semmoinen ei häiritse millään tavalla.

        Jos sinun vieraasi nyt esimerkiksi nostaa sen koiran sohvallesi kielloistasi huolimatta, seuraavalla kerralla nosta koira ulos. Mitä sinä menetät jos täydellisen piittaamaton idiootti siitä loukkaantuu? On se ihmeellistä jos koirakin kävelee omistajan yli?

        Toinen esimerkki. Sukujuhlan tapaiset ja kielto ettei koiraa sisälle koska emännät kokkaa yms. oikein porukalla. Joka tapauksessa koira ilmestyi sisälle kielloista huolimatta ja alkoi hyppimään saadakseen suupalan pöydältä.
        Ei olla väleissä oikein vieläkään koska täytyi ääntä korottaa josta seurasi tyypilliset itkupotkuraivarit koiran omistajan taholta. Lisäksi joukossa oli näitä koiria pelkääviä ihmisiä joka saa koiran omistajat useimmiten nauramaan kuin vastaamaan pyyntöön toivotulla tavalla.

        Uskomatonta kuinka typeriä ihmiset osaavat olla? Molemmat esimerkkitapaukset siinä mielessä yhteneväisiä että molempien koirat täydellisesti kouluttamatta. Kuten omistajansakkin.

        Pienenä vihjeenä. Kaikki ei halua mökilleen eikä autoonsa paskaojassa rypenyttä kuolaavaa koiraa. Kiitos.

        .

        on kyllä sen verran epäesteettinen näky että pitäis mettäpöyröimmänkin tajuta jotakin asiasta ja pitää ryöttääntyneet elukat ulkopuolella

        .


    • Mökkeilijä-Miina

      Kyllähän vieraita riittäisi koko kesäksi, mutta yritän pitää oikeuksistani mökin omistajana kiinni ja päätän, kuka tulee ja milloin. On totta, että nykyään ihmiset ovat aika röyhkeitä ja itse kutsuvat itsensä mökille. En minäkään aina kehtaa sanoa ei, mutta pakkotilanteesa sen teen. Nyt sitten on myös niitä hekilöitä, jotka pitävät lomansa myöhempään kuin itse olen ollut ja kehtaavat pokkana kysyä, että voisinko lomailla mökilläsi viikon omin nokkineni? Olen anonut, että katsotaan ajankohtaa käykö se ja kun hinnasta sovitaan. En aio olla hyväntekeväisyyslaitos ja maksaa sähköjä yksikseni, jos siellä vierat ihmiset alkava lomalla. Ihmisillä on tosiankin kummallinen käsitys, että voivat tunkea toisten mökeille lomailemaan ja olemaan ihan tuosta vain. Täytyy vaan meidän mökkiläisten ruveta tylyttämään ja sanoa, että esim netti on pullollaan vuokrattavia mökkejä, jos niin mökkeilyä rakastaa:). Mikä ihme ihmisiä nykyään vaivaa, että ei osata sitä mökkiä vuokrata itselleen?

      • 2

        henkilöille, että siinä vaiheessa, kun perustan mökkimajoitusfirman, ilmoitan siitä toki ensimmäiseksi heille, mutta tällä hetkellä ei ole suunnitelmissa perustaa yritystä. Se paperisota siinä on niin suuri hyötyyn nähden, että mielestäni ei ole kannattavaa. Lisäksi mainitsen, että tietenkään en mitään pimeään, lainvastaista vuokratoimintaa ala harrastamaan. Ja annoin lähiseudun vuokramökkiyrittäjän yhteystiedot .

        Ei ole sen jälkeen kyselleet... ;D

        Mökkini tai kotini eivät ole vuokrattavissa. En tosiaankaan halua vieraita ihmisiä alusvaatelaatikkojani tai astiakaappejani tonkimaan saatikka mitään henkilökohtaisia papereita lukemaan.


    • gfds56yrggd

      homma purjevene, jos joku ei ole vielä ehdottanut. Purjeveneillessä saa olla rauhassa niin halutessaan. Mökkeily on hölmöjen hommaa, hankkikkaa mökkiläiset kunnon ykkösasunto, ettei tarvitse mökkeillä.

      • bellastellanotse

        Ennemmin kaikki riutuvat ärsyttävien vieraidenkin kanssa, kuin möhjöttävät kosteassa, homeisessa, pienessä purjeveneessä. Se ei ole ihmisille tarkoitettu laitos, ei missään muodossa.


      • trewr yewshgz
        bellastellanotse kirjoitti:

        Ennemmin kaikki riutuvat ärsyttävien vieraidenkin kanssa, kuin möhjöttävät kosteassa, homeisessa, pienessä purjeveneessä. Se ei ole ihmisille tarkoitettu laitos, ei missään muodossa.

        ole kuulleet webastosta, joka pitää veneilman raikkaana, ei myöskää tolusta, joka estä homekasvuston vaikka olisikin kosteaa.

        http://www.easysailing.gr/Yachts-index-boat-152.phtml

        Et löydä hometta tuosta, vaikka kuinka yrittäisit ja aina purjedus tylsän mökkeilyn voittaa.


      • kolipakteeri
        trewr yewshgz kirjoitti:

        ole kuulleet webastosta, joka pitää veneilman raikkaana, ei myöskää tolusta, joka estä homekasvuston vaikka olisikin kosteaa.

        http://www.easysailing.gr/Yachts-index-boat-152.phtml

        Et löydä hometta tuosta, vaikka kuinka yrittäisit ja aina purjedus tylsän mökkeilyn voittaa.

        Miksi edes yrittää tarjota mökkiläiselle purjevenettä? Vaikkakin monella mökkeilevällä sellainen onkin...mutta onpahan vapaus valita, mikäli haluaa välillä itseään kiusata, voi vaikka yöpyä purjeveneessä...
        Sama kuin ehdottaisit F1-kuskille, että ajapas seuraava kilpailusi moottorisahalla. Formulassa ja moottorisahassa tosin on yhteistä polttomoottori, mökissä ja haisevassa pikkupurtilossa ei mitään.


    • eioopakkohei

      Olet kuitenkin kehdannut kertoa tarkalleen mökkisi sijainnin ja toivottaa tervetulleeksi.

    • IhanaaMökkeilyäTämä

      Ihanaa taas mennä viikoksi loisimaan mariekeksipaketin voimin sukulaisten passattavaksi mökille! Itse vedän isännän kaljaa ja muija ottaa aurinkoa ja isäntäväki passaa....on se kiva kun ei tarvitse maksaa mökistä mitään vaan saa kaiken ilmaiseksi....ei huvittaisikaan itse kunnostaa ja maksaa veroja jostain kuppasesta mökistä mutta ilmainen kelpaa aina!Oletko se ehkä sinä lukija kenelle tuppaudumme taas?

    • sydänsykkiisaarelle

      Vesille venosen mieli, pian taas on jäitten lähdön aika ja sitten pääsee taas veneellä saareen. Saaressa mieli lepää, omassa rauhassa saapi olla ei ylimääräisiä mökkivieraita harmina. Tietysti jotkut on heti sitä mieltä, ettei saareen kun ei autolla pääse perille ja toinen este kun ei kelirikon aikana pääse. Vuosien mittaan kun olen seurannut rantojen mökki elämää niin olen huomannut ettei mökeillä juuri olla kylmänä vuoden aikana. (ps.pääseehän saareen myös autolla jäitä pitkin) Saari mökillä on todella helppo valita itse vieraansa, tai olla kokonaan ilman.

    • 1290

      Se todella ihmetyttää kuinka aikuiset sukulaiset tulevat eläkeikäisten mökille "all exclusive" periaatteella. Ei ymmärretä auttaa yhtään, täydellistä tarjoilua odotellaan vaikka pikku nokosia ottaen. Sitten on mukava herätä savustetun kalan tuoksuun ja kömpiä katettuun pöytään. Vahingosta viisastuneena päätimme että jatkossa tarjoilut niukkenee. Ei ole hyvin pestyjä siiklejä vaan iso kattila vanhoja pottuja , että kaikille ahneille riittää. Lohikin vaihtuu silakkaan. Mökillemme on tervetulleita mukavat tyypit - yhdessä touhutaan - tehdään erilaisia grilliherkkuja yhdessä ja nautitaan ohessa vähän kuohuviiniä. Siitä syntyy mukava fiilis eikä kukaan tunne itseään ylirasitetuksi. Eli pidot ei parane ahneiden ja laiskojen seurassa. Metsä vastaa niin kuin sinne huudetaan!

    • AhkeraJarppaSavommualta

      tuppautuville mökkivieraille voi tarjota vaikkapa kökköhyyssin tyhjennystä kun voivoi sattuupi juur nyt olemaan harmillisen täys ja josko vaikka osallistusitte vähän Tekin.
      >XDDD

    • XXD

      Kesä taas tulossa ja mökkivieraat :)

      Oletteko valmiit?

    • MökkikköM

      Pääsin kutsumattomista vieraista eroon kun laitoin kellarin(jossa ruoat) lukkoon ja vetäsin pullon kossua naamaan aina kun tuli vieraita. Kannatti kestää krapulaa muutamana aamuna koska enää ei ole loiseläjiä näkynyt. Vapulta alkaa taas mökkikausi ja kossuputeli tulee olemaan varmuuden vuoksi mukana joka viikonloppu. Viimekesänä en sitä tarvinnut kuin kerran, edellisenä kolmasti.

    • Sinnejonnekin

      Itepä olette vieraanne kutsuneet. Sukulaisen 50-vuotispäivillä syksyllä menitte sirkuttamaan, että "tulettehan varmasti meidän mökille, tuo Aarne on taas ollut niin ahkera ja laittanut vierashuoneen kuntoon".

    • Anonyymi

      Hei, tunnen epätoivoa, ja halauaisin asiallisia vastauksia. Minulla on mökki yhdessä miesystäväni kanssa. Hän yksin omistaa mökin, mutta hänen sen ostaessaan teimme yhteisen sopimuksen (sitä ei ole kirjoitettu ylös, suullinen) siitä, että mökki on myös minun, kuten avioliitossakin yhteinen omaisuus on yhteistä, kunnes tulee avioero tai kuolema. Ongelmana on se, ettemme pääse yhdessä sopimukseen siitä, että milloin mieheni neljä lasta perheineen voivat lomailla siellä ja kuinka paljon. Minulla on yksi lapsi, joka on hienotunteinen, eikä tule kysymättä. Itse toivon mökiltä rauhaa, lepoa ja yhdessäoloa mieheni kanssa. Hänen lapsensa ja sukulaisensa kuitenkin - hänen luvallaan - tulevat mökille milloin sattuu ja laittavat kaikki hyrskyn myrskyn. Mieheni mielestä tilanne on hyvä näin, mutta minun mielestäni mieheni antaa syyllisyyttään (entinen vaimo teki itsemurhan) lastensa perheiden mennä ylitseen mennen tullen. Olen syvästi loukkaantunut ja ilmaissut sen, ja sen perusteet, miehelleni niin tarkkaan ja yksityiskohtaisesti kuin se on mahdollista. Mitään sääntö- tai vuorosysteemiä mieheni ei halua, vaan hänen mielestään hänen tulee olla lastensa käytettävissä aina, kun nämä haluavat.
      Hei mahdollinen lukija: Kerro minulle millainen vierailukäytäntö, ja millaisin perusteluin, sopisi tilanteeseemme. En haluaisi ratkaisuksi seurustelun lopettamista. Mitä voin vaatia? Itse toivon, että mieheni ottaisi asian puheeksi lastensa kanssa, mutta hänen mielestään tällaisista asioista ei voi puhua ollenkaan. Tai ainakin se olisi minun tehtäväni, koska sitä haluan. Puhuminen olisi hänen mielestään epäystävällistä. Minun on 75 -vuotiaana naisena hieman hankalaa enää löytää uusi kumppani, ja mökki on minulle hyvin tärkeä. Rakentavia ja ystävällisiä näkökulmia toivon kuulevani, kiitos.

    • Anonyymi

      Pidätte pervojen kaverienne kanssa koko kesän jatkuvat orgiat ja laitatte kyltin: "kesävieraat osallistuvat kaikilla reillänsä ilonpitoon".

      Näin menetellen vieraat ovat vain tervetulleita.

    • Anonyymi

      Arvoisat mökkien omistajat, älkää ihmeessä edes kohteliaisuudesta kutsuko ketään mökeille. Miksi oletetaan, että mökittömät haluaisivat tulla vieraisiin nurkkiin komennettaviksi, ilmaiseksi työvoimaksi, jonka pitäisi tuoda vähintään viikon ruuat, lahjat ja viinat mukanaan yhden yön takia. Silti tuntuu, että mikään ei riitä mökin omistajille. Todellisuudessa haluat vain ilmaista työvoimaa ruokapalkalla, jonka senkin vieras tuo mukanaan, ei oikein houkuttele.

    • Anonyymi

      Herätä mökiltä ja keitellä kahvit omassa rauhassa, ei ketään muita. Voi tehdä asioita rauhassa, harrastella. Kuten kohta, radio päällä, mökin pöydällä yhden laitteen huoltoa


      terveisin 42v

    • Anonyymi

      Taas alkaa kesämökit herätä talviunilta ja kutsumattomat vieraat tunkevat mökeille. Kutsuvat itsensä kylään, kamalia.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6489
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4193
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2597
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2030
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1538
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1397
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1101
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1046
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1031
    Aihe