Ilmainen työntekijä?

halvalla meneeee

Tän pv:n maaseutu-lehdessä oli textaripalstalla jotain juttua maaseudun emäntien omasta tilistä. Ja on niitä juttuja joskus ennenkin ollut,täälläkin. Minä kun en oikein usko,että nykysuomen maatiloilla olis vielä niin yksinkertaisia naisia,että ei olisi omaa rahaa? Mutta..mutta: Tapasin sattumalta ja pitkästäaikaa ystäväni olkoon nyt vaikka, Maijan.Vaihdoimme kuulumisia ja siinä kävi ilmi,että tämä Maija on opiskellut uuden ammatin,itselleen,maatöitten ohessa. Siksi,koska ei ollut omaa rahaa!!!! Maija on hoitoalalla ja siinä sivussa,aina kun mahdollista hoitaa vielä karjaa ym.maatöitä. Meneekö maatilalla niin heikosti,että toinen,se heikompi osapuoli joutuu elämään toisen siivellä? Että isännän nimissä on tili ja isäntä sen päättää,mitä antaa emännälleen? Näitä kai on,mutta kuinka yleistä nykyaikana? Eikö siihen velkakirjaankin tarvita molempien osapuolten nimet?

38

757

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ,m ..ä

kaikki, mulle kaikki

• Bulmasteri

Ei sitä ole isännälläkään omaa tiliä, tili on tilan yhteinen ja vaimon kanssa yhdessä ostoista päätetään.
      Mihinkään shoppailuun ei ole ollut varaa, mutta kun kaksi ihmistä miettii rahan riittävyyttä, niin monesti on täytynyt toisen taipua ja miettiä, jos jotaki hankitaan, kyllä se tarkkaa laskemista on kokoajan.

• 32 vuotta uurastanut

Niin on meilläkin yhteinen tili. Mutta mies päättää mitä hän ostaa ja sanoo sitte vasta minulle,montakertaa käynny näin. Ostaa koneita,vaihtaa jnee...minulle vaan sitten ilmoittaa,jos muistaa,että tämmönen tulee nyt. Minä koitan muistuttaa,että kyllä minunkin tarpeeni ja toiveeni pitäis joskus täyttää. Keittiö kaipaisi kovasti remonttia,mutta mies sanoo vaan,että katellaan....vähänkös jurppii,mutta minkäs tässä teen?? Yhteinen tila-yhteinen tili ja yhteiset velat. Ei auta,sano nauta,itkeä,varsinkaan yleisillä palstoilla,jos on leikkiin ryhtynyt, niin leikin kestäköön.

• Muamuija
        32 vuotta uurastanut kirjoitti:

Niin on meilläkin yhteinen tili. Mutta mies päättää mitä hän ostaa ja sanoo sitte vasta minulle,montakertaa käynny näin. Ostaa koneita,vaihtaa jnee...minulle vaan sitten ilmoittaa,jos muistaa,että tämmönen tulee nyt. Minä koitan muistuttaa,että kyllä minunkin tarpeeni ja toiveeni pitäis joskus täyttää. Keittiö kaipaisi kovasti remonttia,mutta mies sanoo vaan,että katellaan....vähänkös jurppii,mutta minkäs tässä teen?? Yhteinen tila-yhteinen tili ja yhteiset velat. Ei auta,sano nauta,itkeä,varsinkaan yleisillä palstoilla,jos on leikkiin ryhtynyt, niin leikin kestäköön.

Minä kanssa yhteistä maatalouden tiliä yli 20 vuotta käyttänyt Isännan kanssa, tosin molemmilla myös oma tili. Tulot kuitenkin tulee maataloudesta ja ne tulee yhteiselle tilille, ja sitä käytetään maatalouden menoihin. Omalle tilille tulee mulla lapsilisät, Isännällä sivutulot luottamustoimista. Molempien tilejä tyhjennetään maatalouden tarpeisiin tarvittaessa, ja joskus tietysti myös lainataan maataloudelta yksityispuolelle. Mutta se, mitä hämmästelen näissä aloituksissa , on se puuttuva tieto, että MIHIN KÄYTTÖÖN omaa tiliä TARVITTAISIIN kysyjien mielestä? Normaalit omat tarpeet, kuten hygienia, paremmat vaatteet ja joskus joku iltameno kuten teatteri, konsertti tai muu tapahtuma hoituu kyllä maatalouden tilinkin kautta, ja useinhan se tarve on myös yhteinen Isännän kanssa. Jos omalle tilille ei ole tuloja, ei sillä voi olla paljon menojakaan. Jonkinlaisen palkan maksaminen Emännälle on kyllä useimmissa perheissä maalla ihan utopistinen ajatus - miten määritetään työosuuden arvo ja onko useinkaan edes jotain liikevoittoa jota jakaa? Jos tulot ja velat on yhteisiä kyllä sitä kaikki liikenevä ylimääräinen jätetään odottamaan sitä ajoittain tulevaa päivää, jolloin kuukauden tulot eivät kata sen kuun menoja, vaikka toivottavasti pitkässä juoksussa onkin toisinpäin.Toki varmaan on myös niitä Isäntiä, joilta joka sentti pitää kinuta ja perustella, mutta ainakin meillä kun laskujen maksuista huolehdin minä, on ihan oma valintani pitää omat tarpeet mahdollisimman pieninä. Isäntä meillä haluaa uusia joskus huonekaluja, haaveilee lomamatkasta tai suunnittelee remonttia, minulle välttäisi monta kertaa vähempikin. Mutta toki laadusta esim. huonekaluissa on kannattanut maksaa - sen näkee niistä jo hajonneista nuoren parin aikaisista lastulevyviritelmistä, joita nyt lahjoitellaan lasten perustamiin pesiin ja laitetaan itse kunnollisia kalusteita tilalle - lapset hankkikoon sitten omat mieleisensä kunhan on niihin rahaa. Ei ole aikaa eikä voimiakaan lähteä mitään "omaa elämää" tarvitsemaan tämän työntäyteisen elämän rinnalle, joten ei tämä henkilökohtainen osuus elämää ole kovin kallista rahallisestikaan.

• Emäntä10
        Muamuija kirjoitti:

Minä kanssa yhteistä maatalouden tiliä yli 20 vuotta käyttänyt Isännan kanssa, tosin molemmilla myös oma tili. Tulot kuitenkin tulee maataloudesta ja ne tulee yhteiselle tilille, ja sitä käytetään maatalouden menoihin. Omalle tilille tulee mulla lapsilisät, Isännällä sivutulot luottamustoimista. Molempien tilejä tyhjennetään maatalouden tarpeisiin tarvittaessa, ja joskus tietysti myös lainataan maataloudelta yksityispuolelle. Mutta se, mitä hämmästelen näissä aloituksissa , on se puuttuva tieto, että MIHIN KÄYTTÖÖN omaa tiliä TARVITTAISIIN kysyjien mielestä? Normaalit omat tarpeet, kuten hygienia, paremmat vaatteet ja joskus joku iltameno kuten teatteri, konsertti tai muu tapahtuma hoituu kyllä maatalouden tilinkin kautta, ja useinhan se tarve on myös yhteinen Isännän kanssa. Jos omalle tilille ei ole tuloja, ei sillä voi olla paljon menojakaan. Jonkinlaisen palkan maksaminen Emännälle on kyllä useimmissa perheissä maalla ihan utopistinen ajatus - miten määritetään työosuuden arvo ja onko useinkaan edes jotain liikevoittoa jota jakaa? Jos tulot ja velat on yhteisiä kyllä sitä kaikki liikenevä ylimääräinen jätetään odottamaan sitä ajoittain tulevaa päivää, jolloin kuukauden tulot eivät kata sen kuun menoja, vaikka toivottavasti pitkässä juoksussa onkin toisinpäin.Toki varmaan on myös niitä Isäntiä, joilta joka sentti pitää kinuta ja perustella, mutta ainakin meillä kun laskujen maksuista huolehdin minä, on ihan oma valintani pitää omat tarpeet mahdollisimman pieninä. Isäntä meillä haluaa uusia joskus huonekaluja, haaveilee lomamatkasta tai suunnittelee remonttia, minulle välttäisi monta kertaa vähempikin. Mutta toki laadusta esim. huonekaluissa on kannattanut maksaa - sen näkee niistä jo hajonneista nuoren parin aikaisista lastulevyviritelmistä, joita nyt lahjoitellaan lasten perustamiin pesiin ja laitetaan itse kunnollisia kalusteita tilalle - lapset hankkikoon sitten omat mieleisensä kunhan on niihin rahaa. Ei ole aikaa eikä voimiakaan lähteä mitään "omaa elämää" tarvitsemaan tämän työntäyteisen elämän rinnalle, joten ei tämä henkilökohtainen osuus elämää ole kovin kallista rahallisestikaan.

Jotenkin tuntuu merkilliseltä, että minulla pitäisi sen takia olla oma tili, että voin siirtää sinne omaa rahaa. Tilan raha on yhteistä ja myös meillä isäntä on delegoinut ihan omasta tahdostaan kaikki raha-asiat minun hoitoon. Ja se sopii minulle, olen myös itse äärettömän nuuka hankkimaan mitään "omaa", vaikka isäntä monesti pyytääkin, silloin kun siihen on varaa. Mieluummin kuitenkin laitan nekin rahat tilaan ja sitä kautta tuottamaan. Se on vähän niin kuin makuasia, mitä pitää tärkeänä. Saan oman työtuloni tilalta, joten miksi sitä rahaa pitäisi erikseen vielä jemmata, jos tila tarvitsee joka euron? Meilläkin on isot myel-maksut ja sitä kautta karttuu oma eläke. Joten, en näe syytä erikseen maksettavaan palkkaan. siinä tapauksessahan, jos minä haluaisin omaa rahaa, olisi sitä saatava saman verran isännälläkin. Silloin se menisi oikein. Tila tarvitsee toimiakseen kunnon konekannan, jota pitää tietyin väliajoin uusia, että homma toimii. Paluu puupohja-aikaan, jossa kaikki tehdään käsin, ei järin näillä hehtaareilla innosta. Vähän se on sama, jos isäntä ei huolehtisi koneistaan ja uusisi niitä kuin että minua patistettaisiin lypsämään lehmät käsin. Arvatkaapa kahdesti, alkaisinko???

Toki emännäntäkin tarvitsee niitä ei-hyödyllisiä mukavuuksia, mutta se on luonnekysymys, millä määrällä rahaa. Tila ja sen asiat ovat aina etusijalla. Kun tilalla menee hyvin, sen osakkaillakin menee hyvin. Jos tila taas voi huonosti, ei sen osakkaillakaan häävit oltavat ole.

Jokainen elää tavallaan.

• teretulemast
        Emäntä10 kirjoitti:

Jotenkin tuntuu merkilliseltä, että minulla pitäisi sen takia olla oma tili, että voin siirtää sinne omaa rahaa. Tilan raha on yhteistä ja myös meillä isäntä on delegoinut ihan omasta tahdostaan kaikki raha-asiat minun hoitoon. Ja se sopii minulle, olen myös itse äärettömän nuuka hankkimaan mitään "omaa", vaikka isäntä monesti pyytääkin, silloin kun siihen on varaa. Mieluummin kuitenkin laitan nekin rahat tilaan ja sitä kautta tuottamaan. Se on vähän niin kuin makuasia, mitä pitää tärkeänä. Saan oman työtuloni tilalta, joten miksi sitä rahaa pitäisi erikseen vielä jemmata, jos tila tarvitsee joka euron? Meilläkin on isot myel-maksut ja sitä kautta karttuu oma eläke. Joten, en näe syytä erikseen maksettavaan palkkaan. siinä tapauksessahan, jos minä haluaisin omaa rahaa, olisi sitä saatava saman verran isännälläkin. Silloin se menisi oikein. Tila tarvitsee toimiakseen kunnon konekannan, jota pitää tietyin väliajoin uusia, että homma toimii. Paluu puupohja-aikaan, jossa kaikki tehdään käsin, ei järin näillä hehtaareilla innosta. Vähän se on sama, jos isäntä ei huolehtisi koneistaan ja uusisi niitä kuin että minua patistettaisiin lypsämään lehmät käsin. Arvatkaapa kahdesti, alkaisinko???

Toki emännäntäkin tarvitsee niitä ei-hyödyllisiä mukavuuksia, mutta se on luonnekysymys, millä määrällä rahaa. Tila ja sen asiat ovat aina etusijalla. Kun tilalla menee hyvin, sen osakkaillakin menee hyvin. Jos tila taas voi huonosti, ei sen osakkaillakaan häävit oltavat ole.

Jokainen elää tavallaan.

Kirppareilta.Kaupassa ei enää juuri käydä.Silti maksamattomien laskujen pino kasvaa odottaen syksyn tukieuroja.Tratta tratan perään.
        Tulkaa vaan nuoret naiset emännäksi.
        Vasemmisto on päässyt päämääräänsä.Emännät ja isännät ovat kontillaan.

• emäntä 40
        teretulemast kirjoitti:

Kirppareilta.Kaupassa ei enää juuri käydä.Silti maksamattomien laskujen pino kasvaa odottaen syksyn tukieuroja.Tratta tratan perään.
        Tulkaa vaan nuoret naiset emännäksi.
        Vasemmisto on päässyt päämääräänsä.Emännät ja isännät ovat kontillaan.

mutta tulee toimeen. En näe rahaa muulloin,kuin tukien aikaan. Ja niillekkin on jo valmiit rahareijät.Olen maatalon akka,en silti elä ukkoni tossun alla. Minä saan käyttää yhteistä tiliä,silloin kun tarvetta ilmenee.Saan ostaa ja matkustella,yhdessäkin toki. Minulla on omakin tili,jäänne lapsilisien ajalta. Mutta harvoin sinne tulee pantua,jaa puolukoita kun myin,talletin sinne. Meillä on myös yhteinen säästötili,johon joka kuukausi menee pieni summa,oikein pahaa päivää varten. Mutta nyt työt taas kutsuu,täytyy lopettaa. Hienoa kesää teille kaikille!

• savomuan hilimo
        emäntä 40 kirjoitti:

mutta tulee toimeen. En näe rahaa muulloin,kuin tukien aikaan. Ja niillekkin on jo valmiit rahareijät.Olen maatalon akka,en silti elä ukkoni tossun alla. Minä saan käyttää yhteistä tiliä,silloin kun tarvetta ilmenee.Saan ostaa ja matkustella,yhdessäkin toki. Minulla on omakin tili,jäänne lapsilisien ajalta. Mutta harvoin sinne tulee pantua,jaa puolukoita kun myin,talletin sinne. Meillä on myös yhteinen säästötili,johon joka kuukausi menee pieni summa,oikein pahaa päivää varten. Mutta nyt työt taas kutsuu,täytyy lopettaa. Hienoa kesää teille kaikille!

Minä oon se emäntä joka on kuin orja. Mie raadan iltamyöhässeen ja teen töitä tilan eteen. Rahaa...mitä se on,voisin melkee sannoo,en oo nähnynnä-Mies on perheen pää ja juoppo. sinne ne rahat männöö,viinaan. Olen,joo katkera ja syystä.huomenna lähen--oon luvannu jo kakstoista vuotta,vuan tiällä ollaan.Kiitos.Ja turha sannoo,että tää oli PROVO,tuu kuule itte tänne ja elä päeväkkää,miun elämöö.

• höpöheikki
        savomuan hilimo kirjoitti:

Minä oon se emäntä joka on kuin orja. Mie raadan iltamyöhässeen ja teen töitä tilan eteen. Rahaa...mitä se on,voisin melkee sannoo,en oo nähnynnä-Mies on perheen pää ja juoppo. sinne ne rahat männöö,viinaan. Olen,joo katkera ja syystä.huomenna lähen--oon luvannu jo kakstoista vuotta,vuan tiällä ollaan.Kiitos.Ja turha sannoo,että tää oli PROVO,tuu kuule itte tänne ja elä päeväkkää,miun elämöö.

Elät elämääsi.Ilmeisesti kuitenkin olet tyytyväinen, kun et lähde pois.
        Jos haluat muutosta, tee se itse.

• karppa..
        emäntä 40 kirjoitti:

mieleen se aika kun vielä oli sikoja. Kun tuet tuli niin ne meni samantien. Vaikka arvostan maatilojen työtä se homma ei kerta kaikkiaan elätä. Ei tule enää ikävä niitä aikoja.

• itsestään

Tämä viestiketju on täydellinen kertomus tämänpäivän maanviljelystä etenkin karjataloudesta. Isäntien unelmissa liikkuu vain uusi robottinavetta, 200ha peltoa, kolme yli 200hv traktoria portaattomalla vaihteisotolla,27 kuution lietekärry kolmella akselilla jne. Nämä isännät ei huomaa, vaikka hemaisevan naisen kädet ovat omissa housuissa, kun on juuri puhelu kesken millirenkaista tai kuuttakymppiä kulkevasta liikennemallista.

Nämä hallitsemattomat investoinnit ovat suorin tie helvettiin. Ensimmäisenä se näkyy siinä, että emännälle jätetään laskujen maksu. Eihän isännän ego kestä sitä, että rahat loppuu, vaikka puolet laskuista on vielä maksamatta. Toiseksi lannoitteita, rehuja, polttoainetta joudutaan maksamaan erissä kuukausittain tai syksyllä saapuvat tukirahat ovat kaikki tuhlattu etukäteen. Seuraavaksi jätetään kaikki navettatyöt emännälle, koska isäntä jóutuu urakoimaan ylikalliilla traktorilla lisärahan toivossa. Lopuksi isäntä ei pysty antamaan minkäälaista työpanosta, koska pikkuhiljaa viina on hiipinyt kurjuuden iloksi.

Tämä koko ihanuus kertoo siitä, että rajusti investoinneilla tiloilla ei ole yhdelläkään päivät parantuneet. Päinvastoin, päivästä loppuvat tunnit, kukkarosta rahat ja isäntäparilta hermot.

• isanta

Kohdalla näin on käynyt, kuten kerroit.Se kertoo ettei tilan päällystöllä ole riittävää laskutaitoa eikä kokonaisuuden hallintaa.Kyseinen tilanne ei kuitenkaan ole hankala muiden kuin itse tilallisten kannalta.Kiivaasta työnteosta hyötyvät teurastamomme ,meijerimme, pankkimme ,kauppamme sekä muu n.s.elätettävä yhteiskuntamme.
        Homma pysyy hallussa jotenkuten, kun jätämme alkoholin käytön vähiin.Laukaisemma hermoja, ja vähän muutakin "emännän"kanssa siellä kammarin puolella.
        Ei kääriliinoissa ole taskuja.

• Saita Pihi
        isanta kirjoitti:

Kohdalla näin on käynyt, kuten kerroit.Se kertoo ettei tilan päällystöllä ole riittävää laskutaitoa eikä kokonaisuuden hallintaa.Kyseinen tilanne ei kuitenkaan ole hankala muiden kuin itse tilallisten kannalta.Kiivaasta työnteosta hyötyvät teurastamomme ,meijerimme, pankkimme ,kauppamme sekä muu n.s.elätettävä yhteiskuntamme.
        Homma pysyy hallussa jotenkuten, kun jätämme alkoholin käytön vähiin.Laukaisemma hermoja, ja vähän muutakin "emännän"kanssa siellä kammarin puolella.
        Ei kääriliinoissa ole taskuja.

Mutta jostain olisin kuullut, että siellä olisi jonkinlainen tili.
        Liekö asiassa perää?

• Pushmanni

En tunnista itseäni tosta, mutta voihan se olla, että jossakin on haettu kannatavuutta hommaa nopeasti kasvattamalla ja nyt ollaan sitten liian tiukalla.
        Helpointa on jälkiviisaus, se on viisauden laji mistä tässä maassa ei ole puutetta.

Miksi et keskustele sen isännän kanssa niistä investoinneista ja laske auki sille niitä, kyllä se tajuaa kun näytöt numerot paperilla, mikä investointi kannattaa ja mikä ei.
        Yhdessähän sitä työtäkin tehdään, miksei voitaisi yhdessä niitä investointejakin miettiä ????

• viisaus on
        Pushmanni kirjoitti:

En tunnista itseäni tosta, mutta voihan se olla, että jossakin on haettu kannatavuutta hommaa nopeasti kasvattamalla ja nyt ollaan sitten liian tiukalla.
        Helpointa on jälkiviisaus, se on viisauden laji mistä tässä maassa ei ole puutetta.

Miksi et keskustele sen isännän kanssa niistä investoinneista ja laske auki sille niitä, kyllä se tajuaa kun näytöt numerot paperilla, mikä investointi kannattaa ja mikä ei.
        Yhdessähän sitä työtäkin tehdään, miksei voitaisi yhdessä niitä investointejakin miettiä ????

Synnynnäistä

• Matti H,
        viisaus on kirjoitti:

Synnynnäistä

Suuruuden hulluus se on se,mikä maatilat alas ajaa. Kateus on toinen. Olen,lomittajana, näitä seurannut. Kun aloitin n.25 v sitten kiertelemään navetoissa,oli putkilypsykone harvalla ja koneellinen paskanajo. Sankokone oli ja talikkopelillä sonta. Nyt on robottilypsy.monella.Paskaa ei tarvi ollenkaan luoda,jumalattomat navetat ja kalusto-kooltaan.Tietokone on hallittava.Aika on ajannut pahasti ohi ja isäntäväki uupuu. Jotku palkanneet työläisiä ja halpaa ei sekään ole. Mitä jää? Kun jokunen vuosi edetään..Kipiät ja köyhät maaseudun ihmiset,korviaan myöten velkasuossa. Kaikki on kiinnitetty pankille,ei ne isäntä tai emäntä oikiaa rahaa edes nää,saati saa omia tilejä. Hullua hommaa tämä laajentaminen. Olen monen kohtaloa läheltä seurannut,nähnyt nousun ja tuhon. Näin on.

• isanta
        Saita Pihi kirjoitti:

Mutta jostain olisin kuullut, että siellä olisi jonkinlainen tili.
        Liekö asiassa perää?

Mitään tiliä ole.On vain toukat jotka muuttaa mullaksi ruumiin, ja thats it.

• isanta
        Matti H, kirjoitti:

Suuruuden hulluus se on se,mikä maatilat alas ajaa. Kateus on toinen. Olen,lomittajana, näitä seurannut. Kun aloitin n.25 v sitten kiertelemään navetoissa,oli putkilypsykone harvalla ja koneellinen paskanajo. Sankokone oli ja talikkopelillä sonta. Nyt on robottilypsy.monella.Paskaa ei tarvi ollenkaan luoda,jumalattomat navetat ja kalusto-kooltaan.Tietokone on hallittava.Aika on ajannut pahasti ohi ja isäntäväki uupuu. Jotku palkanneet työläisiä ja halpaa ei sekään ole. Mitä jää? Kun jokunen vuosi edetään..Kipiät ja köyhät maaseudun ihmiset,korviaan myöten velkasuossa. Kaikki on kiinnitetty pankille,ei ne isäntä tai emäntä oikiaa rahaa edes nää,saati saa omia tilejä. Hullua hommaa tämä laajentaminen. Olen monen kohtaloa läheltä seurannut,nähnyt nousun ja tuhon. Näin on.

Tätä kutsutaan kehitykseksi.Kun 20 vuotta sitten eli 20:llä lehmällä,Nyt pitää olla 200 äpyliä.
        Kehittynyt tekniikka helpottaa senverran että samoilla töilläkin tuo hoituu.
        Ja jotka eivät pysy mukana,lopettavat.

• pitää tätä
        isanta kirjoitti:

Tätä kutsutaan kehitykseksi.Kun 20 vuotta sitten eli 20:llä lehmällä,Nyt pitää olla 200 äpyliä.

Isäntien illuusiota kusipäisyytenä. Onko se kehitystä, että emäntä tai lomittaja yrittää ottaa navetasta rahaa isännän kuluttaessa kaiken aikansa uusiin investointeihin jota sitten jopa isovanhemmat joutuvat maksamaan pienillä eläkkeillään ja vielä työpanoksellaan.

• vähän
        isanta kirjoitti:

onko kehitystä se, että sinä rationalisoit tilan toiminnot ja muut tahot keräävät siitä hyödyn.

Muilla aloilla pyritään vapaa-ajan lisäämiseen ja tulotason nousuun samanaikaisesti, ilman valtavia riskisijoituksia.

• isanta
        vähän kirjoitti:

onko kehitystä se, että sinä rationalisoit tilan toiminnot ja muut tahot keräävät siitä hyödyn.

Muilla aloilla pyritään vapaa-ajan lisäämiseen ja tulotason nousuun samanaikaisesti, ilman valtavia riskisijoituksia.

Kyllä maailmassa riittää,muillakin aloilla kuin maataloudessa.Esimerkkinä turvetuotanto ja metsäkoneurakointi.Näin se maailma vain pyörii.En ole väittänyt,että itse olisin täysin tällaisen kehityksen kannalla.Mutta jos et pysy mukana,naulataan talosi ikkunoihin kohta laudat.
        Velattomat jäähdyttelijät voivat pyöriä mukana jopa vuosikymmeniä,mutta tuotantoon investoivat pysyvät mukana sukupolvesta toiseen.Se pitää tupen heilua.Iltasella ennen unta pitää sitten suunnitella ja laskea ,yksin tahi yhdessä.

• kutsutaan
        isanta kirjoitti:

Kyllä maailmassa riittää,muillakin aloilla kuin maataloudessa.Esimerkkinä turvetuotanto ja metsäkoneurakointi.Näin se maailma vain pyörii.En ole väittänyt,että itse olisin täysin tällaisen kehityksen kannalla.Mutta jos et pysy mukana,naulataan talosi ikkunoihin kohta laudat.
        Velattomat jäähdyttelijät voivat pyöriä mukana jopa vuosikymmeniä,mutta tuotantoon investoivat pysyvät mukana sukupolvesta toiseen.Se pitää tupen heilua.Iltasella ennen unta pitää sitten suunnitella ja laskea ,yksin tahi yhdessä.

trendiä jossa kaikki pitää olla suurta. Isommat urakantarjoajat ja ostajat ohjaavat isompiin yksiköihin koska laajennusvaiheessa yleensä velkaantuu ja velkainen yhteistyökumppani on helpompi sitouttaa omiin päämääriin. Riittävästi velkainen ei pysty lopettamaan tai vaithamaan alaa vaikka hinnat heikkenisi ja kohtelu huononosi. Jatka vain valisemallasi tiellä. Sinut on sitoutettu.

• ja illuusioita
        isanta kirjoitti:

Maailma ei kyllä pyöri toddellakaan näin. Jos yritykset pyörisivät noin kuin maatalousyritykset, niin Suomessa olisi neljä miljoonaa týötöntä. Kannattaisi paremminkin ihannoida sellaisia yrittäjiä jotka voivat nostaa verottomasti vajaa satatonnia yrityksestään ulos. Tämän mahdollistaa hyvä nettovarallisuus mikä suurimmalle osalle maatalouden investoijille on täysin outo sana.

Suurimmalla osalla investoijista olisi ollut huomattavasti parempi vaihtoehto jättäytyä kehityksen kelkasta. Mutta jos näin ei kuitenkaan ole tapahtunut niin ei niihin ikkunoihin lautoja lyödä. Vouti realisoi talon ja jos sekään ei riitä niin ei auta kun maksaa lopun elämää. Jos nyt kuitenkaan ei tapahdu niin dramaattista niin vaatii vanhemmilta kyllä erityistä auktoriteettia jättää lapsilleen vain pelkkää velkaa.

• 1+1 ei ole kolme!
        isanta kirjoitti:

sinä sitä kehitykseksi, minä kutsun idiotismiksi. Käsi sydämellä, monikohan teistä kehityksen hehkuttajista lopulta on vakavaraisella pohjalla? Kehitys hyvä, yltiöpäinen laajennus paha. Opetelkaa käyttämään taskulaskinta.

• Jeeveshoitaahomman
        vähän kirjoitti:

Mikä estää, lisäät alihankintaa esim. peltopuolella, oma työtaakka pienenee ja sitoutuvat pääomat vähenee kun ei tarvi ostaa koneita, ei tule myöskään velkaa, voit myös itse keskittyä oleelliseen.

• kyyninen tarkkailija

Minä en ole ilmainen. Palkkaa ei tule, mutta syödä saa ja minätyttö syön ja paljon.

Ei vaiteskaan - vitsivitsi. Oikeasti en ymmärrä näitä ongelmia. Tiedän kyllä, että monenlaista kuviota ja ihmeellisyyttä on, mutta sitä en ymmärrä miksi naiset tai miehet suostuvat vaikka mihin.

Tiedän kyllä, että maataloudessa raha ei tule helpolla. Tiukkoja aikoja ja vuosia voi olla. Mutta että vuosikymmeniä pyöritetään täysin tuottamatonta ja kannattamatonta maatilaa. En ymmärrä en. Vai onko sitä tuloa ja tuottoa kuitenkin, mutta on oltava ikäänkuin mitään ei jäisi elämiseen?

Tai että rahat ovat vain toisen puolison käytettävissä ja kontrollissa - voi sanonko mikä! Yhdessä on hallittava (olkoon tili/tilit kenen nimellä vaan), yhdessä suunniteltava ja päätettävä isot linjat. Ja molempien on oltava luotettavia ja luottavia, jotta jokaisesta pienestä jutusta ei tarvitse pitää palaveria tai tehdä tiliä. Kumpikin käyttää harkintansa mukaan tarpeelliseen ja miksei joskus vähemmän tarpeelliseenkin.

Tarkan markan aikoja on eletty meidänkin tilalla. Nytkään ei olla rikkaita, mutta riittävä elanto irtoaa kohtuullisella työmäärällä. Aika tasapainoinen tilanne siis, mistä olen iloinen ja kiitollinen. Nyt voisi olla varaa hieman parempaan autoon tai vaikka matkusteluun. Mutta kas kummaa - nyt ei teekään mieli sellaisia juttuja. Nyt haluaa rauhallisia kiireettömiä hetkiä. Ne tuntuvat luksukselta ja niitä tavoitellaan. Eikä maksa mitään.

• kokemuksia asiasta

Tämä
        "Tai että rahat ovat vain toisen puolison käytettävissä ja kontrollissa - voi sanonko mikä! Yhdessä on hallittava (olkoon tili/tilit kenen nimellä vaan), yhdessä suunniteltava ja päätettävä isot linjat. Ja molempien on oltava luotettavia ja luottavia, jotta jokaisesta pienestä jutusta ei tarvitse pitää palaveria tai tehdä tiliä. Kumpikin käyttää harkintansa mukaan tarpeelliseen ja miksei joskus vähemmän tarpeelliseenkin."

pisti miettimään ja kun on kokemusta asiasta niin ajattelinpa että kerron muutamasta jutusta, omia kokemuksia. Itse palkkatyössä tilan ulkopuolella, teen tilan töitä apuna silti. Kun tehtiin sukupolvenvaihdos niin annoin puolisolle vapaat kädet talouden suhteen. En edes tarkistanut tilannetta vaan ajattelin että kyllä aikuinen ihminen osaa asiansa hoitaa. Mutta totuus tuli ilmi muutaman vuoden päästä. Kaikki rahat oli mennyt vaikka metsääkin oli laitettu nurin että sitä rahaa oli tullutkin. Oli vaan nostettu luotollisen tilin luottorajaa kun rahat loppuivat. Ja pahinta oli että rahasta ei ollut oikein jälkeäkään! Ei ollut hienoja koneita, paikat eivät olleet kunnossa yms. Rahat olivat menneet "johonkin" epämääräiseen. Joku voisi sanoa että elämiseen mutta se oli sitten syömävelkaa.

No, tilanteesta selvittiin siten että pistin tiukat suitset ja kontrollin ja valvoin jokaisen euronkin liikkeen. Ja pankissa piti nöyrtyä aika paljonkin. Rahoitin tilan toimintaa palkkatuloillani kunnes päästiin jaloilleen. Mutta ihminen on tyhmä ja tekee virheitä. Ajattelin että on oppinut asiansa ja annoin vapaat kädet rahan käyttöön eli en edes seurannut asiaa vaan annoin hoitaa asiansa. Nyt oli rahaa niukemmin kuin lähtötilanteessa eikä metsääkään ole juuri nyt ollut mahdollista hakata niin tällä kertaa meni vain puolitoista vuotta kun oli sama tilanne. Tilillä ei rahaa edes seuraaviin lainan lyhennyksiin tai tuotantopanosten ostoihin. Eli taas rahoitan palkkatuloillani tilan toimintaa tuotantopanosten ostoilla ja koitan jostakin repiä rahat jollakin järjestelyllä seuraavaan lyhennykseen. Muuten voi pankissa alkaa jo kärsivällisyys loppua?

Mutta sanokaa mitä sanotte mutta on henkilöitä joilla vaan ei tuo rahapuoli ole hallussa. Ja tästä lähin minä tulen pitämään täällä rahat täysin omassa kontrollissani niin kauan kuin yhdessä ollaan, sanokaa mitä sanotte.

• kyyninen tarkkailija
        kokemuksia asiasta kirjoitti:

Tämä
        "Tai että rahat ovat vain toisen puolison käytettävissä ja kontrollissa - voi sanonko mikä! Yhdessä on hallittava (olkoon tili/tilit kenen nimellä vaan), yhdessä suunniteltava ja päätettävä isot linjat. Ja molempien on oltava luotettavia ja luottavia, jotta jokaisesta pienestä jutusta ei tarvitse pitää palaveria tai tehdä tiliä. Kumpikin käyttää harkintansa mukaan tarpeelliseen ja miksei joskus vähemmän tarpeelliseenkin."

pisti miettimään ja kun on kokemusta asiasta niin ajattelinpa että kerron muutamasta jutusta, omia kokemuksia. Itse palkkatyössä tilan ulkopuolella, teen tilan töitä apuna silti. Kun tehtiin sukupolvenvaihdos niin annoin puolisolle vapaat kädet talouden suhteen. En edes tarkistanut tilannetta vaan ajattelin että kyllä aikuinen ihminen osaa asiansa hoitaa. Mutta totuus tuli ilmi muutaman vuoden päästä. Kaikki rahat oli mennyt vaikka metsääkin oli laitettu nurin että sitä rahaa oli tullutkin. Oli vaan nostettu luotollisen tilin luottorajaa kun rahat loppuivat. Ja pahinta oli että rahasta ei ollut oikein jälkeäkään! Ei ollut hienoja koneita, paikat eivät olleet kunnossa yms. Rahat olivat menneet "johonkin" epämääräiseen. Joku voisi sanoa että elämiseen mutta se oli sitten syömävelkaa.

No, tilanteesta selvittiin siten että pistin tiukat suitset ja kontrollin ja valvoin jokaisen euronkin liikkeen. Ja pankissa piti nöyrtyä aika paljonkin. Rahoitin tilan toimintaa palkkatuloillani kunnes päästiin jaloilleen. Mutta ihminen on tyhmä ja tekee virheitä. Ajattelin että on oppinut asiansa ja annoin vapaat kädet rahan käyttöön eli en edes seurannut asiaa vaan annoin hoitaa asiansa. Nyt oli rahaa niukemmin kuin lähtötilanteessa eikä metsääkään ole juuri nyt ollut mahdollista hakata niin tällä kertaa meni vain puolitoista vuotta kun oli sama tilanne. Tilillä ei rahaa edes seuraaviin lainan lyhennyksiin tai tuotantopanosten ostoihin. Eli taas rahoitan palkkatuloillani tilan toimintaa tuotantopanosten ostoilla ja koitan jostakin repiä rahat jollakin järjestelyllä seuraavaan lyhennykseen. Muuten voi pankissa alkaa jo kärsivällisyys loppua?

Mutta sanokaa mitä sanotte mutta on henkilöitä joilla vaan ei tuo rahapuoli ole hallussa. Ja tästä lähin minä tulen pitämään täällä rahat täysin omassa kontrollissani niin kauan kuin yhdessä ollaan, sanokaa mitä sanotte.

Sanon, että ilman muuta sinun on pidettävä homma hanskassa. Siitä ei ole epäilystäkään.

Toisaalta ihmettelen sietokykyäsi ja kärsivällisyyttäsi. Vissiin hyvä mies muuten - eihän tuossa kuviossa muuten ole järkeä.

• hyvä mies muuten
        kyyninen tarkkailija kirjoitti:

Sanon, että ilman muuta sinun on pidettävä homma hanskassa. Siitä ei ole epäilystäkään.

Toisaalta ihmettelen sietokykyäsi ja kärsivällisyyttäsi. Vissiin hyvä mies muuten - eihän tuossa kuviossa muuten ole järkeä.

Mutta hyvä vaimo on. Ja vaimon kotitila kyseessä. Olen sellainen munaminiä.

• Eräs emäntä

Tämä

Täytyy olla hyväpalkkainen työ ulkopuolella, tai kohtuullisen pieni tila, että palkkatuloilla pystyy toimvaa tilaa pystyssä pitämään. Suhteutan kotipaikkani, jossa Isä valtion virkamies ja Äidillä kotona 2-4 lehmää, ja 8 ha peltoa - siellä tulot meni tilanpitoon aika tasan. Nykyinen elämä taas, 40 lä ja 100 h peltoa - pitäisi olla aika hyvapalkkainen jobi, että siitä tuloja jäisi maatilan pyörittämiseen, kun huomioisi vieraan työssä käytetyn ajan olevan poissa maatilan työpanoksesta.

Ilman muuta pitää ottaa raha-asiat hallintaansa sen, joka pystyy ne käsissään pitämään. Taitaa olla valitettavan tavallinen nykyään sekin versio, että Emäntä kyllä hoitaa laskujen maksua parhaansa mukaan, mutta Isäntä huolehtii niiden syntymisestä. Eli ostaa mitä milloinkin tarvitsee, sopii maksuaikoja tukien tuloaikoihin ja ostaa ilman maksuaikojakin, ja Emäntä ihmeissään että tuollainenkin lasku postissa tuli, eikä ole ollut mitään puhetta. Eli kumpikin hoitaa raha-asioita "parhaansa mukaan", mutta eri tahdissa. Isäntä vetelee suuria linjoja ja laskee niihin rahojen riittävän, mutta Emäntä makselee tililtä myös ne kaikki pikkumenot, joita Isäntä ei ole edes rekisteröinyt olevan olemassa (jätemaksut, varaosat, pientarvikkeet,puhelin, karjantarkkailu, neuvojien käynnit...), ja kas kummaa - rahat onkin loppu jossain vaiheessa. Isäntä ihmettelee, että miten se kirjanpito vie niin paljon aikaa - muutama kuitti kuussa?- ja kuitenkin kirjanpidosta löytyy kuitteja monta sataa loppujen lopuksi, ja useampaa tililajia.

• kyyninen tarkkailija
        hyvä mies muuten kirjoitti:

Mutta hyvä vaimo on. Ja vaimon kotitila kyseessä. Olen sellainen munaminiä.

Hah hah anteeksi väärä tulkintani. Mutta oli kuinka vaan, niin pitkä on sinulla vieteri. Ja miehellä hyvä vaimo ja vaimolla hyvä mies. Hyvää kesää!

• viittasit?
        Eräs emäntä kirjoitti:

Täytyy olla hyväpalkkainen työ ulkopuolella, tai kohtuullisen pieni tila, että palkkatuloilla pystyy toimvaa tilaa pystyssä pitämään. Suhteutan kotipaikkani, jossa Isä valtion virkamies ja Äidillä kotona 2-4 lehmää, ja 8 ha peltoa - siellä tulot meni tilanpitoon aika tasan. Nykyinen elämä taas, 40 lä ja 100 h peltoa - pitäisi olla aika hyvapalkkainen jobi, että siitä tuloja jäisi maatilan pyörittämiseen, kun huomioisi vieraan työssä käytetyn ajan olevan poissa maatilan työpanoksesta.

Ilman muuta pitää ottaa raha-asiat hallintaansa sen, joka pystyy ne käsissään pitämään. Taitaa olla valitettavan tavallinen nykyään sekin versio, että Emäntä kyllä hoitaa laskujen maksua parhaansa mukaan, mutta Isäntä huolehtii niiden syntymisestä. Eli ostaa mitä milloinkin tarvitsee, sopii maksuaikoja tukien tuloaikoihin ja ostaa ilman maksuaikojakin, ja Emäntä ihmeissään että tuollainenkin lasku postissa tuli, eikä ole ollut mitään puhetta. Eli kumpikin hoitaa raha-asioita "parhaansa mukaan", mutta eri tahdissa. Isäntä vetelee suuria linjoja ja laskee niihin rahojen riittävän, mutta Emäntä makselee tililtä myös ne kaikki pikkumenot, joita Isäntä ei ole edes rekisteröinyt olevan olemassa (jätemaksut, varaosat, pientarvikkeet,puhelin, karjantarkkailu, neuvojien käynnit...), ja kas kummaa - rahat onkin loppu jossain vaiheessa. Isäntä ihmettelee, että miten se kirjanpito vie niin paljon aikaa - muutama kuitti kuussa?- ja kuitenkin kirjanpidosta löytyy kuitteja monta sataa loppujen lopuksi, ja useampaa tililajia.

Niin vuosipalkkani on yli 60 k-euroa (en sitten tiedä onko se hyväpalkkaine?) ja tämä tila ei mikään kovin suuri ole. Ehdoton edellytys tietysti on että tilan tuotot ja kustannukset - nolla tai korkeintaan menot vähän yli kun vakautetaan, lainat sitten pitää kattaa palkkatuloilla. Mutta että perussyyhän tilanteessa oli että puoliso nosti itselleen palkkaa huomattavasti yli tilan tuottokyvyn. Eikä myöskään osannut yhtään katsoa että mikä on vuoden kierto. Kun tilille tuli rahaa tukien muodossa niin ne aika kätevästi ja nopeasti sijoitettiin varsinkin yksityistalouteen ajattelematta sitä että esimerkiksi ensi vuoden lainan lyhennyksiin pitäisi jotakin jättää tilin pohjan peitoksi.

• Muamuija
        viittasit? kirjoitti:

Niin vuosipalkkani on yli 60 k-euroa (en sitten tiedä onko se hyväpalkkaine?) ja tämä tila ei mikään kovin suuri ole. Ehdoton edellytys tietysti on että tilan tuotot ja kustannukset - nolla tai korkeintaan menot vähän yli kun vakautetaan, lainat sitten pitää kattaa palkkatuloilla. Mutta että perussyyhän tilanteessa oli että puoliso nosti itselleen palkkaa huomattavasti yli tilan tuottokyvyn. Eikä myöskään osannut yhtään katsoa että mikä on vuoden kierto. Kun tilille tuli rahaa tukien muodossa niin ne aika kätevästi ja nopeasti sijoitettiin varsinkin yksityistalouteen ajattelematta sitä että esimerkiksi ensi vuoden lainan lyhennyksiin pitäisi jotakin jättää tilin pohjan peitoksi.

Tuli tuossa tarina mieleen muinaisen harjoittelijan suunnitelmista tulevan tilanpidon aloitukseksi. Oli nuori tyttö, menossa syksyllä naimisiin, sulhasella oli jo tila nimissään, mutta vanhemmat avustivat vielä kovasti töissä ja tyttö tosiaan maatalouskoulussa, että oppisi asiat. Siinä kun kesä eteni, kävi yhä selvemmin selville, että ei oikein mitään osannut eikä millään oikein oppinutkaan maataloustöitä eikä niihin liittyvää asennetta. Viimein jokin tuskainen yritys kiteytyä lausuntoon, että hänhän aikookin "Janille avuksi" ryhtyä kunhan naimisiin menevät; ei siis mitenkään tasapuoliseksi kumppaniksi kuulostanut haluavankaan. Loppukesästä sitten kyselin, kun luulin jotain jo opettaneenikin, että mitä Teillä on suunnitelmia tilanpidon suhteen, kun syksyllä alatte yhdessä tilaa hoitaa? Ensimmäisenä oli nuori rouva suunnitellut keittiöremonttia "kun ei tykkää kaappien väristä" ja kylppäriremontti oli myös haaveissa "kun ei siellä ole kahta suihkua". Koetin sanoa, että nuo nyt ei kyllä ole ensimmäisiä MAATALOUDEN menoja noin uuden yrittäjän alkutaipaleella.

Sen tilan hoito alkoi niin, että lehmät lähti alle vuodessa, navetta oli laajennettu ja remontoitu vanhan Isännän toimesta ajanmukaiseksi kaksi vuotta ennemmin. Nuori Isäntä siirtyi metsäkonehommiin ja Nuori Emäntä alkoi tehdä lapsia, pari kappaletta tosin vain, ja siitä pitäen on niitä kotona hoitanut, nyt molemmat jo ala-asteikäisiä. Harjoittelun ainoa hyöty oli ehkä se, että poikaystävä tajusi, että tuosta tytöstä ei lehmänhoitajaksi ole. Viljelyhommat Isäntä on hoitanut muun työn ohessa kaikki nämä vuodet.

• Jeeveshoitaahomman

Tämä

Nojoo, joskus menee noinkin, ei kaikista ole sellaiseen pirkäjänteiseen toimintaa kuin talouden seuranta ja niiden tunnuslukujen ymmärtäminen, tosiasia vaan on ettei osa ihmisistä halua niihin edes perehtyä.

• Akusti Muumäki

Meillä on ainakin sellainen juttu, että emäntä ei osaa käyttää rahaa lainkaan, aina kaikki menee ja heti. Yhtään ei osallistu talon töihin, yrittää olla tilan ulkopuolella töissä, mutta rahat häviää sen sileän tien, siinä menee lapsilisät samalla. Useamman auton olen ostanut sille työmatkoihin ja aina näkyy olevan bensatankki tyhjänä. Maalaistalon tyttö on ja kasvanut sellaisessa perheessä, jossa naiset ei ole tehneet mitään päätöksiä ja käsitelleet rahaa, appiukko vaihtaa autoa ja traktoria, ettei anoppi tiedä mitään koko taloudesta. Nyt lankomies jatkaa samalla linjalla, että eukko poraa kaiken rahan menevän koneisiin.
      Olen joskus ottanut tai aika monastikin puheeksi rahan emännän kanssa meillä, että missä mennään, mutta ei siitä mitään tule. Yhteistä tiliä emännän kanssa ei voi ajatellakaan, kun hänellä ei ole koskaan palkasta jäännyt mitään, vaikka minun tuloista maksetaan lähes kaikki elämiseen liittyvä ja lasten tarpeet. Jos lähdetään johonkin reissuun, niin minun tililtä pitää kaikki maksaa, kun emännän tilillä on korkeintaan muutama centti. Anoppi on samanlainen, appiukon autolla yrittää käydä muka töissä, mutta mitään ei siitäkään jää ja appiukko maksaa kaiken. Onneksi tajusin tehdä avioehdon aikanaan, pitkään en enää jaksa tätä siipeilyä, mutta lasten takia olen jaksanut.

• Muamuija

Ajattelin samaa tuolla aiemmin, että tuokin on jossain mahdollista todellisuutta. Ei tietenkään pidä yleistää, sillä suurin osahan niin naisista kuin miehistäkin käsittelee rahaa ihan järkevästi, mutta toki jos on juoppoja isäntiä on myös tuhlaavaisia emäntiä. Sinänsä olisi kuvitellut, että "maalta lähtöisin oleva" nainen ymmärtää paremmin maatilojen rahaliikenteen logiikan, mutta ehkä pitää tarkentaa vielä niin, että "maataloustöissä jo kotonaan mukana ollut" nainen ymmärtäisi paremmin rahaliikenteen virrat. Minulla oli Isä vieraan töissä ja Äiti maanviljelijä, mutta tasapuolisesti tiukkaa oli rahasta molemmin puolin. Yksi varhaisimpia muistoja Isästä on kun istuu keittiön penkin nurkalla pikkuinen muistikirja kourassa, ja kirja on täynnä lukuja. Siihen siistillä toimistotyöläisen käsialalla laskee miten saisi rahat riittämään kaikkeen tarvittavaan. Niitä muistikirjoja lienee elämän aikana kertynyt monta - jäämistö on vielä kesken tutkimisen.

• sivustaseuraaja

vaimosi käytös tuntuu tosi omituiselta. Hyvä että olet jaksanut. Jatka suhdetta nyt vaan edelleenkin, mutta ota aina välillä raha-asiatkin puheeksi. Ehdottele kauniisti, että ostaisi itse vaatteet lapsille. Edes siis osan vaatteista. Kyllä sitä varmasti hermot menee kun vaimon palkat menee ja ei osta kun omia vaatteitaan. Ei pitäisi vaimonkaan suuttua, kun kauniisti sanot. Ja kyllä vaimonkin pitää osallistua lomalla maksamalla osa kuluista itse. Jos kerran käy palkkatöissä säännöllisesti. Se että lasten takia jaksetaan ja pidetään kulisseja pystyssä ei ole enää normaali tilanne. Hakekaa ulkopuolista apua keskenäiseen kommunikointiin, ennen kun tulee paha riitatilanne. Onko vaimollasi joku ongelma, otapa selvää mihin ne rahat katoaa.

• maanviljelijätär
        sivustaseuraaja kirjoitti:

vaimosi käytös tuntuu tosi omituiselta. Hyvä että olet jaksanut. Jatka suhdetta nyt vaan edelleenkin, mutta ota aina välillä raha-asiatkin puheeksi. Ehdottele kauniisti, että ostaisi itse vaatteet lapsille. Edes siis osan vaatteista. Kyllä sitä varmasti hermot menee kun vaimon palkat menee ja ei osta kun omia vaatteitaan. Ei pitäisi vaimonkaan suuttua, kun kauniisti sanot. Ja kyllä vaimonkin pitää osallistua lomalla maksamalla osa kuluista itse. Jos kerran käy palkkatöissä säännöllisesti. Se että lasten takia jaksetaan ja pidetään kulisseja pystyssä ei ole enää normaali tilanne. Hakekaa ulkopuolista apua keskenäiseen kommunikointiin, ennen kun tulee paha riitatilanne. Onko vaimollasi joku ongelma, otapa selvää mihin ne rahat katoaa.

että rahat osaa käyttää oikein. Maataloudessa voi alussa olla harhakuvitelmia siinä, että kun sitä rahaa tullee, niin se ei tarkoita, että sen voi samantien käyttää. Me ostettiin vierailta tila aikoinaan ja velkaakin oli paljon, mutta kovalla työllä ja suunnittelemalla on pärjätty. Kun lapset oli pieniä, ne ei osaa vaatia rahakkaita asioita, joten silloin ei haitannut vaikka tiukoilla oltiin. Nyt kun ovat nuoria, on hyvä kun on helpompaa ja pystyy maksamaan heille palkkaa kesätöistä. Minulla on ihana mies, mutta raha-asioista ei ymmärrä mitään. Yhteinen tili on, johon molemmilla omat kortit. Mutta kaikki isot ostot päätän minä, kun olen hyvä matikassa ja yrittäjänä parempi. Molemmilla on tavoite se, että ensin rahat laitetaan tuottamaan ja sitten vasta laitetaan yksityistalouteen, jos jää. Parsinavetta on kaikilla herkuilla, jota on rempattu koko ajan. Nuoret meinaavat rakentaa robopihaton. Sitä minä koko ajan pelkään, miten he tajuavat tuon rahan käytön. Onneksi ei heillekkään viina maita, että se on ainakin järissään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2490
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      200
      1181
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1091
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      940
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      298
      911
    6. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66
      868
    7. Miksi kaivata miestä

jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      91