peruspäivärahan veroprosentti

balleriina82

sehän on normaalisti -20% mutat tein jonkun muutosverokortin vero.fi-sivustolla ja minulle lähetettiin verotoimistosta uusi verokortti kotiin. olin alkuvuodesta töissä ja tienasin hyvin ja nyt siinä uudessa verokortissa on 0%..voiko olla mahdollista? eli ettei peruspäivärahasta menisi ollenkaan veroja? vaikuttaako alkuvuoden työssäolo tai siis ennen maaliskuussa alkanutta työttömyyttä olin yli vuoden töissä..
olen itse ihan sekaisin tässä asiassa ja ajattelin odottaa että mikä summa sieltä ensi kuussa tilille kolahtaa mutta kyselen silti täältä jos jollain olisi kokemusta samanlaisesta? :D

10

1371

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vekkuli7

sun verokortti ei vaikuta pätkääkään peruspäivärahaan!!!! Se on aina se n.20%

• fqewfqdlvnlew

"sun verokortti ei vaikuta pätkääkään peruspäivärahaan!!!! Se on aina se n.20% "

Höpö höpö. Se on kelan juttuja se. Muutosverokortilla vero% on se, mitä sanotaan. Usko pois. Tiedän viiden vuoden kokemuksella. 20% ei todellakaan ole minimi.

• 45454545
        fqewfqdlvnlew kirjoitti:

"sun verokortti ei vaikuta pätkääkään peruspäivärahaan!!!! Se on aina se n.20% "

Höpö höpö. Se on kelan juttuja se. Muutosverokortilla vero% on se, mitä sanotaan. Usko pois. Tiedän viiden vuoden kokemuksella. 20% ei todellakaan ole minimi.

ei enää voi hakea sosiaalietuutta varten mitään verokorttia - eli....... Sun päivärahas on sosiaalietuutta... Palkka ja sosiaalietuus on eri juttu. Ja miten sä voisit olla siinä tilanteessa, että pääsisit töihin, ja sulta ei menis yhtään veroo......... OHO!

• 74111110
        fqewfqdlvnlew kirjoitti:

ihan selvällä suomen kielellä, että työttömyysetuudesta menee vähintään 20 % - vähintään, ei enintään.

Siis pienet tulot, aha. Jos on ollut vuoden työttömänä nyt vaikka heinäkuussa, niin eikös tässä olis jo aika saada nollakortti käteen muittenkin! Sen sijaan että menee se 20 %.

• saas nähdä sit
        74111110 kirjoitti:

ihan selvällä suomen kielellä, että työttömyysetuudesta menee vähintään 20 % - vähintään, ei enintään.

Siis pienet tulot, aha. Jos on ollut vuoden työttömänä nyt vaikka heinäkuussa, niin eikös tässä olis jo aika saada nollakortti käteen muittenkin! Sen sijaan että menee se 20 %.

se sitten noloo, jos joutuu niistä peruspäivärahojen verotuksista mätkyjä makseleen.

• ´´´´´´´
        74111110 kirjoitti:

Kyllä toki lukee, mutta tuo on perustilanteessa. Toinen tilanne on sitten se, jos on jotain vähennyksiä, niin silloin veroprosentin saa alemmaksi. Esim. jos on osan vuotta työssä, niin tulee työtulovähennys, mikä saattaa alentaa veroprosenttia ja se koskee silloin myös työttömyysetuuksia.

• vähintään!
        ´´´´´´´ kirjoitti:

Kyllä toki lukee, mutta tuo on perustilanteessa. Toinen tilanne on sitten se, jos on jotain vähennyksiä, niin silloin veroprosentin saa alemmaksi. Esim. jos on osan vuotta työssä, niin tulee työtulovähennys, mikä saattaa alentaa veroprosenttia ja se koskee silloin myös työttömyysetuuksia.

ymmärrä. Siis mitä tarkoittaa vähintään!
        Sen vähempä ei voi mennä, sitä se mun mielestä tarkoittaa. Ja perustilanne, mikä perustilanne, silloin pitäisi siellä lukea näin, että vähintään 20 % paitsi jos..............

Mutta sinähän sen tiedät. Ja jos noin on, niin sitten tuo teksti kaikkine vähintään-merkintöineen on väärin ja harhaanjohtava!

• ´´´´´´´´´

Jos olit riittävän hyväpalkkainen, niin saattaa olla, että se vei veroprosentin nollaksi, sillä saat työtulovähennyksen, vaikka olitkin vain osan vuotta töissä.

Kyllä Kela ottaa verokortin huomioon, mutta sinun täytyy toimittaa kortti Kelaan työttömyysilmoituksen kanssa.

Jos epäilyttää joku virhe, niin käy tarkistamassa korttisi prosentin oikeellisuus verottajan laskurilla: http://prosentti.vero.fi/veropros_tietojen_syotto2010.asp

• balleriina82

verotoimiston kirjeessä luki että sieltä ovat ilmoittaneet kelan maksupalveluun uudet tiedot..täytän itse työttömyysilmoituksen netissä..

• njasfvndsk

Muutosverokortti kannattaa aina toimittaa (tai no, Verotoimisto toimitata sen Kelalle itse). 0% voi olla hyvinkin mahdollista jos tulot on pienet. Jos oot ilmoittanu oikeat tulot ja vastaus on 0% niin sitten se on.

Nimimerkillä koko vuosi 5% verolla jeejee.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      172
      5263
    2. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      43
      2595
    3. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2202
    4. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      16
      1749
    5. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      82
      1374
    6. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      24
      1291
    7. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      147
      1239
    8. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      32
      1213
    9. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      106
      972
    10. Pirre vaatii nyt karhuja ammuttavaksi

Ylellä taas hauskaa lieksa uutista. Karhujen kannan­hoidollinen metsästys on Lieksan kaupungin mielestä välttämätöntä.
      Lieksa
      119
      913
    Aihe