Tytöt teipattu tuoleihin

Tätä ei hyväksytä

139

7989

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Svenska språkande
      • Ex-päiväkotisetä

        Tietenkin tällainen lasten pakottaminen syömään on väärin, mutta pakkosyöttämistapausten toinen puoli on nämä kullannuput jotka sanoo lounasaikaan että "mä en syö tota enkä tätä enkä tätä eikä mun tartte kun äiti sano niin". Sanojana voi olla esim. langanlaiha 4-vuotias joka on hoidossa mahdollisesti jopa 10h/pv ja ruokailun aikaan kurkusta saattaa saada menemään maanittelulla ja pyytelyllä ehkä sen pikku nokareen perunaa ja silloinkin meinaa päästä itku.
        Sitten ovat erikseen lapset jotka kotona ilmeisesti elävät lähinnä voileivillä, jogurtilla ja kaikenmaailman herkuilla ja kun ei perus kotiruokaa ole opittu syömään, ei sellainen tietenkään maistu myöskään hoidossa.

        Mitä keinoja lastenhoitajilla sitten on saada lapsi syömään edes sen verran että tämä jaksaa hoitopäivän loppuun asti eikä ole iltapäivällä klo 14 jälkeen kiukkuinen ja "kränkkyinen" kitisijä johon kavereillakin menee hermot? Eipä oikein mitään, alle 5-vuotias kun ei yleensä järkipuhetta kuuntele.

        Vaikka päiväkodeissa syödäänkin laitosruokaa, ei se voi olla niin huonoa että joka ikinen päivä on aina "hyi pahaa ruokaa emmä syö".

        Tietyllä tavalla ymmärrän näin äärimmäisiin keinoihin turvautuneita hoitotätejä, koska jogurtilla, nameilla ja hampurilaisilla kasvatetut tenavat osaavat kyllä olla ruokailun suhteen niin mahdottomia ettei ihme jos lähtee "järki".


      • Hurrit hei

        oli SUOMEN KIELISÄ. Kosto suomenkielisiä kohtaan tuon pakkoruotsin poistoa vastaan
        keskustelulle. Ruotsinkieliset sai olla rauhassa.


      • wamic
        Ex-päiväkotisetä kirjoitti:

        Tietenkin tällainen lasten pakottaminen syömään on väärin, mutta pakkosyöttämistapausten toinen puoli on nämä kullannuput jotka sanoo lounasaikaan että "mä en syö tota enkä tätä enkä tätä eikä mun tartte kun äiti sano niin". Sanojana voi olla esim. langanlaiha 4-vuotias joka on hoidossa mahdollisesti jopa 10h/pv ja ruokailun aikaan kurkusta saattaa saada menemään maanittelulla ja pyytelyllä ehkä sen pikku nokareen perunaa ja silloinkin meinaa päästä itku.
        Sitten ovat erikseen lapset jotka kotona ilmeisesti elävät lähinnä voileivillä, jogurtilla ja kaikenmaailman herkuilla ja kun ei perus kotiruokaa ole opittu syömään, ei sellainen tietenkään maistu myöskään hoidossa.

        Mitä keinoja lastenhoitajilla sitten on saada lapsi syömään edes sen verran että tämä jaksaa hoitopäivän loppuun asti eikä ole iltapäivällä klo 14 jälkeen kiukkuinen ja "kränkkyinen" kitisijä johon kavereillakin menee hermot? Eipä oikein mitään, alle 5-vuotias kun ei yleensä järkipuhetta kuuntele.

        Vaikka päiväkodeissa syödäänkin laitosruokaa, ei se voi olla niin huonoa että joka ikinen päivä on aina "hyi pahaa ruokaa emmä syö".

        Tietyllä tavalla ymmärrän näin äärimmäisiin keinoihin turvautuneita hoitotätejä, koska jogurtilla, nameilla ja hampurilaisilla kasvatetut tenavat osaavat kyllä olla ruokailun suhteen niin mahdottomia ettei ihme jos lähtee "järki".

        jos mun lapselleni tehtäis noin, niin se hoitaja olisi kohta työkyvyttömyyseläkkeellä. saatana ei kait ihmisiä voi teipata tuoliin kiinni noin vain?
        me olemme sanoneet tarhassa, että pakottaa ei saa, mutta kaikkia ruokia pitää maistaa.
        no meillä ainakin lapset syövät kotona ihan tuiki tavallista kotiruokaa.
        jos lapsi ei tarhassa syö, niin sitten se ei syö. kyllä sille sitten kotona ruoka maistuu.
        meillä ainakin 3-vuotias välillä "paastoaa" päivän toisen lämpimän aterian, ja tähän emme tiedä syytä. sitä on jopa tutkittu sairaalaa myöden, mutta mitään ei ole selvinnyt. lapsi on terve kuin pukki


      • *miumau*
        Ex-päiväkotisetä kirjoitti:

        Tietenkin tällainen lasten pakottaminen syömään on väärin, mutta pakkosyöttämistapausten toinen puoli on nämä kullannuput jotka sanoo lounasaikaan että "mä en syö tota enkä tätä enkä tätä eikä mun tartte kun äiti sano niin". Sanojana voi olla esim. langanlaiha 4-vuotias joka on hoidossa mahdollisesti jopa 10h/pv ja ruokailun aikaan kurkusta saattaa saada menemään maanittelulla ja pyytelyllä ehkä sen pikku nokareen perunaa ja silloinkin meinaa päästä itku.
        Sitten ovat erikseen lapset jotka kotona ilmeisesti elävät lähinnä voileivillä, jogurtilla ja kaikenmaailman herkuilla ja kun ei perus kotiruokaa ole opittu syömään, ei sellainen tietenkään maistu myöskään hoidossa.

        Mitä keinoja lastenhoitajilla sitten on saada lapsi syömään edes sen verran että tämä jaksaa hoitopäivän loppuun asti eikä ole iltapäivällä klo 14 jälkeen kiukkuinen ja "kränkkyinen" kitisijä johon kavereillakin menee hermot? Eipä oikein mitään, alle 5-vuotias kun ei yleensä järkipuhetta kuuntele.

        Vaikka päiväkodeissa syödäänkin laitosruokaa, ei se voi olla niin huonoa että joka ikinen päivä on aina "hyi pahaa ruokaa emmä syö".

        Tietyllä tavalla ymmärrän näin äärimmäisiin keinoihin turvautuneita hoitotätejä, koska jogurtilla, nameilla ja hampurilaisilla kasvatetut tenavat osaavat kyllä olla ruokailun suhteen niin mahdottomia ettei ihme jos lähtee "järki".

        Päiväkodin henkilöstön eettisiin periaatteisiin kuuluu lapsen ihmisyyden kunnioittaminen ja lapsilähtöisyys. Pakkosyöttäminen on loukkaus lasta kohtaan, ja samoin on tuoliin teippaaminen. Kaksivuotias ei vapaaehtoisesti kuole nälkään, eikä kaksivuotiaalta voi odottaa selkäsuorana, nenäpöytäänpäin-istumiosta pitkän ruokailun ajan.

        Tuollaisia keinoja käyttävät sopimattomia työskentelemään pienten (tai isompienkaan) lasten kanssa.


      • .......
        Ex-päiväkotisetä kirjoitti:

        Tietenkin tällainen lasten pakottaminen syömään on väärin, mutta pakkosyöttämistapausten toinen puoli on nämä kullannuput jotka sanoo lounasaikaan että "mä en syö tota enkä tätä enkä tätä eikä mun tartte kun äiti sano niin". Sanojana voi olla esim. langanlaiha 4-vuotias joka on hoidossa mahdollisesti jopa 10h/pv ja ruokailun aikaan kurkusta saattaa saada menemään maanittelulla ja pyytelyllä ehkä sen pikku nokareen perunaa ja silloinkin meinaa päästä itku.
        Sitten ovat erikseen lapset jotka kotona ilmeisesti elävät lähinnä voileivillä, jogurtilla ja kaikenmaailman herkuilla ja kun ei perus kotiruokaa ole opittu syömään, ei sellainen tietenkään maistu myöskään hoidossa.

        Mitä keinoja lastenhoitajilla sitten on saada lapsi syömään edes sen verran että tämä jaksaa hoitopäivän loppuun asti eikä ole iltapäivällä klo 14 jälkeen kiukkuinen ja "kränkkyinen" kitisijä johon kavereillakin menee hermot? Eipä oikein mitään, alle 5-vuotias kun ei yleensä järkipuhetta kuuntele.

        Vaikka päiväkodeissa syödäänkin laitosruokaa, ei se voi olla niin huonoa että joka ikinen päivä on aina "hyi pahaa ruokaa emmä syö".

        Tietyllä tavalla ymmärrän näin äärimmäisiin keinoihin turvautuneita hoitotätejä, koska jogurtilla, nameilla ja hampurilaisilla kasvatetut tenavat osaavat kyllä olla ruokailun suhteen niin mahdottomia ettei ihme jos lähtee "järki".

        Eipä kukaan suakaan taida kukaan sitoa tuoliin ja syöttää sulle ällöjä silakkapihvejä väkisin!

        Itse olen elänyt koko ikäni herkuilla lähinnä suklaalla, makeisilla, sipseillä, joten voileivän ja jugortin olen kokenut hyvinkin terveelliseksi ruuaksi. Perusterve nainen olen, eikä flunssaakaan ole pahemmin ollut eikä grammaakaan ylipainoa ole. Lapsena ollut langanlaiha.

        Lisäksi onko terveellinen ruoka aina terveellistä. Hedelmistä saa helposti oireita kuten sitrushedelmistä ihottumaa jne.., vilja- ja maitoallergia ovat yleisiä lapsilla sekä esim. keliakia jota on vaikea tunnistaa.


      • äityli'79
        Ex-päiväkotisetä kirjoitti:

        Tietenkin tällainen lasten pakottaminen syömään on väärin, mutta pakkosyöttämistapausten toinen puoli on nämä kullannuput jotka sanoo lounasaikaan että "mä en syö tota enkä tätä enkä tätä eikä mun tartte kun äiti sano niin". Sanojana voi olla esim. langanlaiha 4-vuotias joka on hoidossa mahdollisesti jopa 10h/pv ja ruokailun aikaan kurkusta saattaa saada menemään maanittelulla ja pyytelyllä ehkä sen pikku nokareen perunaa ja silloinkin meinaa päästä itku.
        Sitten ovat erikseen lapset jotka kotona ilmeisesti elävät lähinnä voileivillä, jogurtilla ja kaikenmaailman herkuilla ja kun ei perus kotiruokaa ole opittu syömään, ei sellainen tietenkään maistu myöskään hoidossa.

        Mitä keinoja lastenhoitajilla sitten on saada lapsi syömään edes sen verran että tämä jaksaa hoitopäivän loppuun asti eikä ole iltapäivällä klo 14 jälkeen kiukkuinen ja "kränkkyinen" kitisijä johon kavereillakin menee hermot? Eipä oikein mitään, alle 5-vuotias kun ei yleensä järkipuhetta kuuntele.

        Vaikka päiväkodeissa syödäänkin laitosruokaa, ei se voi olla niin huonoa että joka ikinen päivä on aina "hyi pahaa ruokaa emmä syö".

        Tietyllä tavalla ymmärrän näin äärimmäisiin keinoihin turvautuneita hoitotätejä, koska jogurtilla, nameilla ja hampurilaisilla kasvatetut tenavat osaavat kyllä olla ruokailun suhteen niin mahdottomia ettei ihme jos lähtee "järki".

        Lapset voi saada syömään myös monella hauskalla tavalla.. Maissinpalat voi olla esim. auringonpalasia :) En ole kyllä ikinä ymmärtänyt tällaista pakkosyöttämistä, kyllä siitäkin voi ongelmia seurata.. Ja tosiasia on se että lapsi ei todellakaan kuole,jos syö ajoittain huonommin. Kyllä seuraavalla ruokailulla varmasti maistuu jo paremmin..Ainakin omilla lapsillani on kausia, jolloin syövät todella huonosti,mutta hyvässä kunnossa olevat silti..


      • Kyllä se lapsi
        Ex-päiväkotisetä kirjoitti:

        Tietenkin tällainen lasten pakottaminen syömään on väärin, mutta pakkosyöttämistapausten toinen puoli on nämä kullannuput jotka sanoo lounasaikaan että "mä en syö tota enkä tätä enkä tätä eikä mun tartte kun äiti sano niin". Sanojana voi olla esim. langanlaiha 4-vuotias joka on hoidossa mahdollisesti jopa 10h/pv ja ruokailun aikaan kurkusta saattaa saada menemään maanittelulla ja pyytelyllä ehkä sen pikku nokareen perunaa ja silloinkin meinaa päästä itku.
        Sitten ovat erikseen lapset jotka kotona ilmeisesti elävät lähinnä voileivillä, jogurtilla ja kaikenmaailman herkuilla ja kun ei perus kotiruokaa ole opittu syömään, ei sellainen tietenkään maistu myöskään hoidossa.

        Mitä keinoja lastenhoitajilla sitten on saada lapsi syömään edes sen verran että tämä jaksaa hoitopäivän loppuun asti eikä ole iltapäivällä klo 14 jälkeen kiukkuinen ja "kränkkyinen" kitisijä johon kavereillakin menee hermot? Eipä oikein mitään, alle 5-vuotias kun ei yleensä järkipuhetta kuuntele.

        Vaikka päiväkodeissa syödäänkin laitosruokaa, ei se voi olla niin huonoa että joka ikinen päivä on aina "hyi pahaa ruokaa emmä syö".

        Tietyllä tavalla ymmärrän näin äärimmäisiin keinoihin turvautuneita hoitotätejä, koska jogurtilla, nameilla ja hampurilaisilla kasvatetut tenavat osaavat kyllä olla ruokailun suhteen niin mahdottomia ettei ihme jos lähtee "järki".

        Se nyt vaan on niin että terve lapsi syö kun on nälkä! Ei ole niin KAMALAA jos ei yhdellä aterialla syökään. Seuraavalla kerralla onkin jo yleensä nälkä. Pakottaa ei saa missään nimessä. Se on traumaattista pienelle, aikuisten oikeasti.


      • _elle_
        Ex-päiväkotisetä kirjoitti:

        Tietenkin tällainen lasten pakottaminen syömään on väärin, mutta pakkosyöttämistapausten toinen puoli on nämä kullannuput jotka sanoo lounasaikaan että "mä en syö tota enkä tätä enkä tätä eikä mun tartte kun äiti sano niin". Sanojana voi olla esim. langanlaiha 4-vuotias joka on hoidossa mahdollisesti jopa 10h/pv ja ruokailun aikaan kurkusta saattaa saada menemään maanittelulla ja pyytelyllä ehkä sen pikku nokareen perunaa ja silloinkin meinaa päästä itku.
        Sitten ovat erikseen lapset jotka kotona ilmeisesti elävät lähinnä voileivillä, jogurtilla ja kaikenmaailman herkuilla ja kun ei perus kotiruokaa ole opittu syömään, ei sellainen tietenkään maistu myöskään hoidossa.

        Mitä keinoja lastenhoitajilla sitten on saada lapsi syömään edes sen verran että tämä jaksaa hoitopäivän loppuun asti eikä ole iltapäivällä klo 14 jälkeen kiukkuinen ja "kränkkyinen" kitisijä johon kavereillakin menee hermot? Eipä oikein mitään, alle 5-vuotias kun ei yleensä järkipuhetta kuuntele.

        Vaikka päiväkodeissa syödäänkin laitosruokaa, ei se voi olla niin huonoa että joka ikinen päivä on aina "hyi pahaa ruokaa emmä syö".

        Tietyllä tavalla ymmärrän näin äärimmäisiin keinoihin turvautuneita hoitotätejä, koska jogurtilla, nameilla ja hampurilaisilla kasvatetut tenavat osaavat kyllä olla ruokailun suhteen niin mahdottomia ettei ihme jos lähtee "järki".

        töissä päiväkodissa, ja meillä ei todellakaan pakkosyötetä lapsia. Kuvaamanlaisessasi tapauksessa asiasta keskustellaan vanhempien kanssa. Jolleivat he näe ongelmaa lapsensa syömättömyydessä, niin sille ei mitään mahda. Tietyt rajat ja säännöt voidaan silti pitää, eli vaikka että mahaa ei täytetä pelkällä leivällä ja maidollakaan, jollei itse ruokakaan maita. Tai että mahdollista jälkkäriäkään ei voi saada jos ei ole ruokaan koskenut. Näistä säännöistä informoidaan vanhempia tietenkin myös. Mutta missään tapauksessa lasta ei pakoteta syömään.

        Päävastuu lapsesta on vanhemmilla ja sille ei päivähoidossa juur mitään voida, jos vanhemmat mieluummin pumppaavat kullannuppunsa makeita herkkuja ja einesnakkeja täyteen iltaisin kuin yrittäisivät opettaa monipuoliseen ja edes normaaliin syömiseen. Neuvoa voi yrittää, mutta valitettavasti aika usein tällaiset vanhemmat ovat kovasti puolustuskannalla eivätkä neuvoja halua kuunnella. Itse en silloin niitä tuputakaan. Minä ajattelen niin, että kunhan vanhemmat ovat tietoisia ongelmasta ja päivähoidon puolelta on asiasta yritetty löytää ratkaisua, niin loppulangat ovat vanhempien käsissä. Jos ei muu sitten auta, niin minä tyydyn siihen, että kerron päivittäin vanhemmille, mitä se lapsi on päivän aikana syönyt vai onko mitään. Pääasia on se, että ainakaan ei voi päivähoitoa syyttää siitä, että vanhemmilta olisi pimitetty tällaista asiaa.

        Ja kurjaahan se tietenkin on, jos lapsi sitten on kovin kiukkuinen vain nälästä johtuen. Mutta se pitää sitten vain kestää. Siitähän sitä palkkaa maksetaan. Vanhemmat sitten saavat toki kestää kiukkupussiaan ihan palkatta...


      • huijariakka
        ....... kirjoitti:

        Eipä kukaan suakaan taida kukaan sitoa tuoliin ja syöttää sulle ällöjä silakkapihvejä väkisin!

        Itse olen elänyt koko ikäni herkuilla lähinnä suklaalla, makeisilla, sipseillä, joten voileivän ja jugortin olen kokenut hyvinkin terveelliseksi ruuaksi. Perusterve nainen olen, eikä flunssaakaan ole pahemmin ollut eikä grammaakaan ylipainoa ole. Lapsena ollut langanlaiha.

        Lisäksi onko terveellinen ruoka aina terveellistä. Hedelmistä saa helposti oireita kuten sitrushedelmistä ihottumaa jne.., vilja- ja maitoallergia ovat yleisiä lapsilla sekä esim. keliakia jota on vaikea tunnistaa.

        taidat olla kyllä sen näköinenkin, että elät suklaalla ja sipseillä.....


      • .....
        huijariakka kirjoitti:

        taidat olla kyllä sen näköinenkin, että elät suklaalla ja sipseillä.....

        Mä just sanoin ettei yhtää ylipainoa ja näytän ihan missiltä ja on vielä super hyvä iho, ei finnejä!
        Ja moni on kuvitellut mua alle 20 vuotiaaksi vaikka olenkin 30v, joten eiköhän ne säilöntäaineet ala tepsiä! :D


      • Heija Svärie
        Hurrit hei kirjoitti:

        oli SUOMEN KIELISÄ. Kosto suomenkielisiä kohtaan tuon pakkoruotsin poistoa vastaan
        keskustelulle. Ruotsinkieliset sai olla rauhassa.

        Perrkeleen sipoolaiset ja muut rantaruotsalaiset ei muuta kuin tallin taakse!!!!!!!!!!!!!!


      • wamic
        _elle_ kirjoitti:

        töissä päiväkodissa, ja meillä ei todellakaan pakkosyötetä lapsia. Kuvaamanlaisessasi tapauksessa asiasta keskustellaan vanhempien kanssa. Jolleivat he näe ongelmaa lapsensa syömättömyydessä, niin sille ei mitään mahda. Tietyt rajat ja säännöt voidaan silti pitää, eli vaikka että mahaa ei täytetä pelkällä leivällä ja maidollakaan, jollei itse ruokakaan maita. Tai että mahdollista jälkkäriäkään ei voi saada jos ei ole ruokaan koskenut. Näistä säännöistä informoidaan vanhempia tietenkin myös. Mutta missään tapauksessa lasta ei pakoteta syömään.

        Päävastuu lapsesta on vanhemmilla ja sille ei päivähoidossa juur mitään voida, jos vanhemmat mieluummin pumppaavat kullannuppunsa makeita herkkuja ja einesnakkeja täyteen iltaisin kuin yrittäisivät opettaa monipuoliseen ja edes normaaliin syömiseen. Neuvoa voi yrittää, mutta valitettavasti aika usein tällaiset vanhemmat ovat kovasti puolustuskannalla eivätkä neuvoja halua kuunnella. Itse en silloin niitä tuputakaan. Minä ajattelen niin, että kunhan vanhemmat ovat tietoisia ongelmasta ja päivähoidon puolelta on asiasta yritetty löytää ratkaisua, niin loppulangat ovat vanhempien käsissä. Jos ei muu sitten auta, niin minä tyydyn siihen, että kerron päivittäin vanhemmille, mitä se lapsi on päivän aikana syönyt vai onko mitään. Pääasia on se, että ainakaan ei voi päivähoitoa syyttää siitä, että vanhemmilta olisi pimitetty tällaista asiaa.

        Ja kurjaahan se tietenkin on, jos lapsi sitten on kovin kiukkuinen vain nälästä johtuen. Mutta se pitää sitten vain kestää. Siitähän sitä palkkaa maksetaan. Vanhemmat sitten saavat toki kestää kiukkupussiaan ihan palkatta...

        mikä siinä on nyt ongelma, jos lapsi välillä jättää aterian väliin päiväkodissa? meillä poika jättää välillä kotonakin ruokailuja väliin, mutta hyvässä hapessa tuo on vielä.
        on meille päiväkodista tullut negatiivista palautetta siitäkin, että voi, voi, kun poika ei syönyt kiisseliä, vaikka olikin ihan hyvin syönyt pääruokaa. että vittu pitää kaikesta valittaa.
        minä en edes päävastuuta antaisi koskaan päivähoidolle, on siellä nykyään sellaisia hoitajia, että tsiisus!
        ja miksi aina luullaan, että jos mukula ei päiväkodissa syö, niin sitten kotona saa vain jotain paskaa suuhunsa? uskallan väittää, että ainakin meillä kotiruoka on ihan normaalia ruokaa ja ainakin paremman makuista kuin laitoksissa.
        vituttaa ihan oikeesti, että aina on vanhemmat kelvottomia, jos joku mukula jotain tekee tai jättää sitten tekemättä. kattoisivat ne valittajat joskus siihen peiliin.


      • älyHoi telles
        ....... kirjoitti:

        Eipä kukaan suakaan taida kukaan sitoa tuoliin ja syöttää sulle ällöjä silakkapihvejä väkisin!

        Itse olen elänyt koko ikäni herkuilla lähinnä suklaalla, makeisilla, sipseillä, joten voileivän ja jugortin olen kokenut hyvinkin terveelliseksi ruuaksi. Perusterve nainen olen, eikä flunssaakaan ole pahemmin ollut eikä grammaakaan ylipainoa ole. Lapsena ollut langanlaiha.

        Lisäksi onko terveellinen ruoka aina terveellistä. Hedelmistä saa helposti oireita kuten sitrushedelmistä ihottumaa jne.., vilja- ja maitoallergia ovat yleisiä lapsilla sekä esim. keliakia jota on vaikea tunnistaa.

        Toivon hartaasti, ettei sinulla ole, eitkä koskaan saakaan lapsia. Tuollaisia juttuja juuri ne muutamat "fiksut" vanhemmat syöttävät lapsilleen ja nehän uppoavat pikkulapsiin täydestä. Mutta kun nuo lapset sitten sairastuvat aliravisemukseen, niin tietysti syytellään "päivätätejä", vaikka syy onkin kaltaistesi korvienvälissä. Kannattaisi sinunkin ottaa "järki käteen" ja kaivella, josko sieltä löytyis mitään, ennenkuin esittelet moisia älyttömyyksiäsi julkisesti tai muiden lasten kuullen.


      • mimo22
        *miumau* kirjoitti:

        Päiväkodin henkilöstön eettisiin periaatteisiin kuuluu lapsen ihmisyyden kunnioittaminen ja lapsilähtöisyys. Pakkosyöttäminen on loukkaus lasta kohtaan, ja samoin on tuoliin teippaaminen. Kaksivuotias ei vapaaehtoisesti kuole nälkään, eikä kaksivuotiaalta voi odottaa selkäsuorana, nenäpöytäänpäin-istumiosta pitkän ruokailun ajan.

        Tuollaisia keinoja käyttävät sopimattomia työskentelemään pienten (tai isompienkaan) lasten kanssa.

        jos lapsi ei syö ni ei sit vaan syö .... ei lapsi ny kuole jos se ei syö esim. lounasta yks päivä .....haloo päiväkodin tätit??


      • ..... kaveri
        huijariakka kirjoitti:

        taidat olla kyllä sen näköinenkin, että elät suklaalla ja sipseillä.....

        mieti vähä miltä ite näytät...............

        ja vaik ois vähä ylipainoo ni ei se kauheeta ooo......


      • äiti.,.-.,.-.,...
        Ex-päiväkotisetä kirjoitti:

        Tietenkin tällainen lasten pakottaminen syömään on väärin, mutta pakkosyöttämistapausten toinen puoli on nämä kullannuput jotka sanoo lounasaikaan että "mä en syö tota enkä tätä enkä tätä eikä mun tartte kun äiti sano niin". Sanojana voi olla esim. langanlaiha 4-vuotias joka on hoidossa mahdollisesti jopa 10h/pv ja ruokailun aikaan kurkusta saattaa saada menemään maanittelulla ja pyytelyllä ehkä sen pikku nokareen perunaa ja silloinkin meinaa päästä itku.
        Sitten ovat erikseen lapset jotka kotona ilmeisesti elävät lähinnä voileivillä, jogurtilla ja kaikenmaailman herkuilla ja kun ei perus kotiruokaa ole opittu syömään, ei sellainen tietenkään maistu myöskään hoidossa.

        Mitä keinoja lastenhoitajilla sitten on saada lapsi syömään edes sen verran että tämä jaksaa hoitopäivän loppuun asti eikä ole iltapäivällä klo 14 jälkeen kiukkuinen ja "kränkkyinen" kitisijä johon kavereillakin menee hermot? Eipä oikein mitään, alle 5-vuotias kun ei yleensä järkipuhetta kuuntele.

        Vaikka päiväkodeissa syödäänkin laitosruokaa, ei se voi olla niin huonoa että joka ikinen päivä on aina "hyi pahaa ruokaa emmä syö".

        Tietyllä tavalla ymmärrän näin äärimmäisiin keinoihin turvautuneita hoitotätejä, koska jogurtilla, nameilla ja hampurilaisilla kasvatetut tenavat osaavat kyllä olla ruokailun suhteen niin mahdottomia ettei ihme jos lähtee "järki".

        Lasta ei nyt vaan teipata tuoliin kiinni, ei ainakaan päiväkodissa. Lapsi ressukka saa kauheet tramumat tarhaan ja luottamus ylipäätään kaikkiin aikuisiin alkaa horjumaan aika tavalla. Se on ihan kauhee paikka kaksivuotiaalle jos hänen teipataan niin ettei pääse liikkumaan. Aivan sama kun sinut työnnettäisiin ahtaaseen pimeeseen tilaan ja pois et pääse ennenkun olet tehnyt niinkun pyydetään. Kaksivuotias syö kyllä jos on nälkä ja kaikki ei voi kaikesta pitää. Kaksivuotias on vasta iässä jossa hän totuttelee eri makuihin ja saattaa olla että äpäiväkodissa tosiaan on ollut jotain ruokaa mitä harvemmin kotona laitetaan. Totuus on se että ne päiväkodin tädit ovat yks toisensa jälkeen yhä avuttomimpia ja avuttomimpia. Voisin väittää että puolet heistä kouluttautuu alalle paikatakseen omaa avuttomuuttaan koulutuksella. Sitten ollaan kun kukot tunkiolla kaikki tietävinään ja omat tenavat on niitä pahimpia kiusaajia tai rääkyjiä. Ja tämän olen todennut myös ihan lähipiirissä. Lapsi osaa käyttäytyä eri paikoissa kunkin paikan vaatimalla tavalla. Jos kotona saa nirsoilla niin aivan varmasti päiväkodissa syö sapuskat jos alusta saakka otetaan syömisiin jämerä asenne. Lapset ottavat oppia hyvin myös toisistaan, kun tuokin syö niin syön minäkin. Ja minun tietääkseni päiväkodissa ei ole pakko syödäkkään lautasta loppuun...kaikkea täytyy maistaa mutta pakko ei ole syödä. Itse olen seurannut lapsia läheltä kuinka he käyttäytyvät eri paikoissa eri lailla ja osaavat vetää oikeista naruista jokaisen kohdalla erikseen jos heille annetaan liikaa sitä narua. Vika ei välttämättä löydy kotoa.


      • tromp
        ....... kirjoitti:

        Eipä kukaan suakaan taida kukaan sitoa tuoliin ja syöttää sulle ällöjä silakkapihvejä väkisin!

        Itse olen elänyt koko ikäni herkuilla lähinnä suklaalla, makeisilla, sipseillä, joten voileivän ja jugortin olen kokenut hyvinkin terveelliseksi ruuaksi. Perusterve nainen olen, eikä flunssaakaan ole pahemmin ollut eikä grammaakaan ylipainoa ole. Lapsena ollut langanlaiha.

        Lisäksi onko terveellinen ruoka aina terveellistä. Hedelmistä saa helposti oireita kuten sitrushedelmistä ihottumaa jne.., vilja- ja maitoallergia ovat yleisiä lapsilla sekä esim. keliakia jota on vaikea tunnistaa.

        T'äysin älytön tarina. Kuka sinut otta vakavasti.


      • kiukkuinen äiti
        Ex-päiväkotisetä kirjoitti:

        Tietenkin tällainen lasten pakottaminen syömään on väärin, mutta pakkosyöttämistapausten toinen puoli on nämä kullannuput jotka sanoo lounasaikaan että "mä en syö tota enkä tätä enkä tätä eikä mun tartte kun äiti sano niin". Sanojana voi olla esim. langanlaiha 4-vuotias joka on hoidossa mahdollisesti jopa 10h/pv ja ruokailun aikaan kurkusta saattaa saada menemään maanittelulla ja pyytelyllä ehkä sen pikku nokareen perunaa ja silloinkin meinaa päästä itku.
        Sitten ovat erikseen lapset jotka kotona ilmeisesti elävät lähinnä voileivillä, jogurtilla ja kaikenmaailman herkuilla ja kun ei perus kotiruokaa ole opittu syömään, ei sellainen tietenkään maistu myöskään hoidossa.

        Mitä keinoja lastenhoitajilla sitten on saada lapsi syömään edes sen verran että tämä jaksaa hoitopäivän loppuun asti eikä ole iltapäivällä klo 14 jälkeen kiukkuinen ja "kränkkyinen" kitisijä johon kavereillakin menee hermot? Eipä oikein mitään, alle 5-vuotias kun ei yleensä järkipuhetta kuuntele.

        Vaikka päiväkodeissa syödäänkin laitosruokaa, ei se voi olla niin huonoa että joka ikinen päivä on aina "hyi pahaa ruokaa emmä syö".

        Tietyllä tavalla ymmärrän näin äärimmäisiin keinoihin turvautuneita hoitotätejä, koska jogurtilla, nameilla ja hampurilaisilla kasvatetut tenavat osaavat kyllä olla ruokailun suhteen niin mahdottomia ettei ihme jos lähtee "järki".

        Olisko paikallaan teipata ne vanhemmat tuoleihin tai keskustella heidän kanssaan, sillä vika ei ole niiden lasten.
        Ammattitaitoa vaatii lastenhoito, mutta ei lasta syömättömyyden vuoksi saa rankaista pakkosyötöllä.


      • -
        wamic kirjoitti:

        jos mun lapselleni tehtäis noin, niin se hoitaja olisi kohta työkyvyttömyyseläkkeellä. saatana ei kait ihmisiä voi teipata tuoliin kiinni noin vain?
        me olemme sanoneet tarhassa, että pakottaa ei saa, mutta kaikkia ruokia pitää maistaa.
        no meillä ainakin lapset syövät kotona ihan tuiki tavallista kotiruokaa.
        jos lapsi ei tarhassa syö, niin sitten se ei syö. kyllä sille sitten kotona ruoka maistuu.
        meillä ainakin 3-vuotias välillä "paastoaa" päivän toisen lämpimän aterian, ja tähän emme tiedä syytä. sitä on jopa tutkittu sairaalaa myöden, mutta mitään ei ole selvinnyt. lapsi on terve kuin pukki

        Niin no onhan se niinkin että välttämättä joku tietty ruokalaji ei maistu tai muuta jotain syytä joskus satunnaisesti mutta jos ei suostuta syömään mitään niin silloin on kyllä vanhemmissa vika; jos ja kun lapsi viedään tarhaan niin kyllä sen pitää olla sopeutunut siihen että siellä tarjotaan vähän laitosmaista perusruokaa eikä siellä hoitajatkaan voi toimia joka ikisen mieltymysten mukaan. Mutta ei hoitajat saa pakottaa lapsia syömään se on lapsen oikeuksien vastaista.
        Vanhemmat ruokkikaa lapsenne kunnon perusroallla älkää herkuilla silloin lapset ovat terveitä ja jaksavat paremmin ja syövät kiltisti sitä mitä tarjotaan


      • ihme,
        Ex-päiväkotisetä kirjoitti:

        Tietenkin tällainen lasten pakottaminen syömään on väärin, mutta pakkosyöttämistapausten toinen puoli on nämä kullannuput jotka sanoo lounasaikaan että "mä en syö tota enkä tätä enkä tätä eikä mun tartte kun äiti sano niin". Sanojana voi olla esim. langanlaiha 4-vuotias joka on hoidossa mahdollisesti jopa 10h/pv ja ruokailun aikaan kurkusta saattaa saada menemään maanittelulla ja pyytelyllä ehkä sen pikku nokareen perunaa ja silloinkin meinaa päästä itku.
        Sitten ovat erikseen lapset jotka kotona ilmeisesti elävät lähinnä voileivillä, jogurtilla ja kaikenmaailman herkuilla ja kun ei perus kotiruokaa ole opittu syömään, ei sellainen tietenkään maistu myöskään hoidossa.

        Mitä keinoja lastenhoitajilla sitten on saada lapsi syömään edes sen verran että tämä jaksaa hoitopäivän loppuun asti eikä ole iltapäivällä klo 14 jälkeen kiukkuinen ja "kränkkyinen" kitisijä johon kavereillakin menee hermot? Eipä oikein mitään, alle 5-vuotias kun ei yleensä järkipuhetta kuuntele.

        Vaikka päiväkodeissa syödäänkin laitosruokaa, ei se voi olla niin huonoa että joka ikinen päivä on aina "hyi pahaa ruokaa emmä syö".

        Tietyllä tavalla ymmärrän näin äärimmäisiin keinoihin turvautuneita hoitotätejä, koska jogurtilla, nameilla ja hampurilaisilla kasvatetut tenavat osaavat kyllä olla ruokailun suhteen niin mahdottomia ettei ihme jos lähtee "järki".

        että olet ex, jos tuollainen lasten pahoinpitely on mielestäsi sopivaa! Minun lapset ovat aina syöneet normaalia kotiruokaa säännöllisin ruoka-ajoin, eivätkä todellakaan elä millään pelkillä välipaloilla, mutta silti tulee pienemmälle useinkin päiviä, jolloin menee vain lusikallinen ruokaa alas jollain aterialla. Minä en häntä syömään pakota, sillä ei terve lapsi lautasen ääreen kuole! Ja jos valitsee ammatikseen lastenhoitoalan, niin silloin vain yksinkertaisesti täytyy sietää niitä kiukuttelevia kakaroita!
        Syömään pakottamalla saa muutenkin aikaiseksi vain sen, että lapsi yhdistää syömisen pelottavaan ja epämiellyttävään tunteeseen, eikä sen jälkeen syö enää sitäkään vähää!!!


      • .
        _elle_ kirjoitti:

        töissä päiväkodissa, ja meillä ei todellakaan pakkosyötetä lapsia. Kuvaamanlaisessasi tapauksessa asiasta keskustellaan vanhempien kanssa. Jolleivat he näe ongelmaa lapsensa syömättömyydessä, niin sille ei mitään mahda. Tietyt rajat ja säännöt voidaan silti pitää, eli vaikka että mahaa ei täytetä pelkällä leivällä ja maidollakaan, jollei itse ruokakaan maita. Tai että mahdollista jälkkäriäkään ei voi saada jos ei ole ruokaan koskenut. Näistä säännöistä informoidaan vanhempia tietenkin myös. Mutta missään tapauksessa lasta ei pakoteta syömään.

        Päävastuu lapsesta on vanhemmilla ja sille ei päivähoidossa juur mitään voida, jos vanhemmat mieluummin pumppaavat kullannuppunsa makeita herkkuja ja einesnakkeja täyteen iltaisin kuin yrittäisivät opettaa monipuoliseen ja edes normaaliin syömiseen. Neuvoa voi yrittää, mutta valitettavasti aika usein tällaiset vanhemmat ovat kovasti puolustuskannalla eivätkä neuvoja halua kuunnella. Itse en silloin niitä tuputakaan. Minä ajattelen niin, että kunhan vanhemmat ovat tietoisia ongelmasta ja päivähoidon puolelta on asiasta yritetty löytää ratkaisua, niin loppulangat ovat vanhempien käsissä. Jos ei muu sitten auta, niin minä tyydyn siihen, että kerron päivittäin vanhemmille, mitä se lapsi on päivän aikana syönyt vai onko mitään. Pääasia on se, että ainakaan ei voi päivähoitoa syyttää siitä, että vanhemmilta olisi pimitetty tällaista asiaa.

        Ja kurjaahan se tietenkin on, jos lapsi sitten on kovin kiukkuinen vain nälästä johtuen. Mutta se pitää sitten vain kestää. Siitähän sitä palkkaa maksetaan. Vanhemmat sitten saavat toki kestää kiukkupussiaan ihan palkatta...

        Tekis mieli sanoo että jos vanhemmat ovat sitä mieltä että herkut ovat paras ja terveellisin ruokavalio heidän lapsilleen niin näiden lasten vanhemmille suosittelen ettette veisi lapsianne julkiseen päivähoitoon; päivähoitajia sitoo tietyt ohjeet lapsille tarjottavasta ruoasta. Tietenkin yhden päivän paasto ei ketään tapa mutta pakkosyöttö se on väärin


      • 123sawq
        wamic kirjoitti:

        jos mun lapselleni tehtäis noin, niin se hoitaja olisi kohta työkyvyttömyyseläkkeellä. saatana ei kait ihmisiä voi teipata tuoliin kiinni noin vain?
        me olemme sanoneet tarhassa, että pakottaa ei saa, mutta kaikkia ruokia pitää maistaa.
        no meillä ainakin lapset syövät kotona ihan tuiki tavallista kotiruokaa.
        jos lapsi ei tarhassa syö, niin sitten se ei syö. kyllä sille sitten kotona ruoka maistuu.
        meillä ainakin 3-vuotias välillä "paastoaa" päivän toisen lämpimän aterian, ja tähän emme tiedä syytä. sitä on jopa tutkittu sairaalaa myöden, mutta mitään ei ole selvinnyt. lapsi on terve kuin pukki

        hui kylläpä nyt pelottaa


      • 123wqe
        ..... kaveri kirjoitti:

        mieti vähä miltä ite näytät...............

        ja vaik ois vähä ylipainoo ni ei se kauheeta ooo......

        kyllä mä teidän vähät tiedän ollaan kuin syöttöporsaita hyi helvetti että puistattaa


      • hhhhhhhhhhhh
        mimo22 kirjoitti:

        jos lapsi ei syö ni ei sit vaan syö .... ei lapsi ny kuole jos se ei syö esim. lounasta yks päivä .....haloo päiväkodin tätit??

        mitä jos ei oo kyse yhdestä päivästä, vaan joka päivä samanlaista......
        mutta totta ei ne nälkään oo tähänkään päivään asti kuollut......


      • rdtyu

      • järkeväsellane
        Ex-päiväkotisetä kirjoitti:

        Tietenkin tällainen lasten pakottaminen syömään on väärin, mutta pakkosyöttämistapausten toinen puoli on nämä kullannuput jotka sanoo lounasaikaan että "mä en syö tota enkä tätä enkä tätä eikä mun tartte kun äiti sano niin". Sanojana voi olla esim. langanlaiha 4-vuotias joka on hoidossa mahdollisesti jopa 10h/pv ja ruokailun aikaan kurkusta saattaa saada menemään maanittelulla ja pyytelyllä ehkä sen pikku nokareen perunaa ja silloinkin meinaa päästä itku.
        Sitten ovat erikseen lapset jotka kotona ilmeisesti elävät lähinnä voileivillä, jogurtilla ja kaikenmaailman herkuilla ja kun ei perus kotiruokaa ole opittu syömään, ei sellainen tietenkään maistu myöskään hoidossa.

        Mitä keinoja lastenhoitajilla sitten on saada lapsi syömään edes sen verran että tämä jaksaa hoitopäivän loppuun asti eikä ole iltapäivällä klo 14 jälkeen kiukkuinen ja "kränkkyinen" kitisijä johon kavereillakin menee hermot? Eipä oikein mitään, alle 5-vuotias kun ei yleensä järkipuhetta kuuntele.

        Vaikka päiväkodeissa syödäänkin laitosruokaa, ei se voi olla niin huonoa että joka ikinen päivä on aina "hyi pahaa ruokaa emmä syö".

        Tietyllä tavalla ymmärrän näin äärimmäisiin keinoihin turvautuneita hoitotätejä, koska jogurtilla, nameilla ja hampurilaisilla kasvatetut tenavat osaavat kyllä olla ruokailun suhteen niin mahdottomia ettei ihme jos lähtee "järki".

        ei kuiteskaan lasta voi sitoo tuoliin herrajestas.
        Mielummin vaikka puhuu asiasta vanhempien kanssa*? ja muutenki alle 3v saa niin huonoa ruokaa tarhassa et ei olis ihme jos silläkään ei pärjäis. Esim meidän tarhassa alle 3v ryhmissä annetaan pelkkää kiisseliä ja näkkileipää jos hyvinky ni välillä jugurttia ja siihe ei sit saa vai kyllästyä? tunge ite suuhus jka ikinen päivä näkkäri ja kiisselii, rupeisko vähä kyllästyttää? ja muuten asiasta on sanottu mut asialle ei oo tehty mitään.


      • hei vaan!"!!!
        123sawq kirjoitti:

        hui kylläpä nyt pelottaa

        Minuakin pelottaa ja olen tyhmä kuin pukki ja terve kuin pukki, vai miten se menikään!!??


      • xyxyxy
        järkeväsellane kirjoitti:

        ei kuiteskaan lasta voi sitoo tuoliin herrajestas.
        Mielummin vaikka puhuu asiasta vanhempien kanssa*? ja muutenki alle 3v saa niin huonoa ruokaa tarhassa et ei olis ihme jos silläkään ei pärjäis. Esim meidän tarhassa alle 3v ryhmissä annetaan pelkkää kiisseliä ja näkkileipää jos hyvinky ni välillä jugurttia ja siihe ei sit saa vai kyllästyä? tunge ite suuhus jka ikinen päivä näkkäri ja kiisselii, rupeisko vähä kyllästyttää? ja muuten asiasta on sanottu mut asialle ei oo tehty mitään.

        Kai siellä teidän tarhassakin ihan lämmintäkin ruokaa saa?? Kiisselit ja näkkärit on välipalaa..luulisin..!


      • syöttöpossu
        123wqe kirjoitti:

        kyllä mä teidän vähät tiedän ollaan kuin syöttöporsaita hyi helvetti että puistattaa

        Katso toiseen suuntaan! Mitä otat itsellesi ongelmia jonkun toisen painosta!


      • .
        ....... kirjoitti:

        Eipä kukaan suakaan taida kukaan sitoa tuoliin ja syöttää sulle ällöjä silakkapihvejä väkisin!

        Itse olen elänyt koko ikäni herkuilla lähinnä suklaalla, makeisilla, sipseillä, joten voileivän ja jugortin olen kokenut hyvinkin terveelliseksi ruuaksi. Perusterve nainen olen, eikä flunssaakaan ole pahemmin ollut eikä grammaakaan ylipainoa ole. Lapsena ollut langanlaiha.

        Lisäksi onko terveellinen ruoka aina terveellistä. Hedelmistä saa helposti oireita kuten sitrushedelmistä ihottumaa jne.., vilja- ja maitoallergia ovat yleisiä lapsilla sekä esim. keliakia jota on vaikea tunnistaa.

        No kannattiko tuolla ees rehvastella -_- vaikka oisit ulkoisesti langanlaiha ja perusterve, niin LDL-kolesteroli ja kehon rasvan osuus saattavat olla koholla.. tiedän tällaisia tapauksia ja hoikillakin ihmisillä voi siis suonet mennä huonoon kuntoon. Jos ei vielä aiheuta ongelmia, nii myöhemmälle iälle ne sitte kasaantuu. Ja koko ajanhan painotetaan, ettei itse painoa kannata tuijottaa vaan sitä miten monipuolista ravintoa syö. Jatkuvasti ku syöt sokeria ja mahassa on käymisreaktio tuut kärttyseks ku persuuksille ammuttu karhu :)


      • .,.,.,
        Ex-päiväkotisetä kirjoitti:

        Tietenkin tällainen lasten pakottaminen syömään on väärin, mutta pakkosyöttämistapausten toinen puoli on nämä kullannuput jotka sanoo lounasaikaan että "mä en syö tota enkä tätä enkä tätä eikä mun tartte kun äiti sano niin". Sanojana voi olla esim. langanlaiha 4-vuotias joka on hoidossa mahdollisesti jopa 10h/pv ja ruokailun aikaan kurkusta saattaa saada menemään maanittelulla ja pyytelyllä ehkä sen pikku nokareen perunaa ja silloinkin meinaa päästä itku.
        Sitten ovat erikseen lapset jotka kotona ilmeisesti elävät lähinnä voileivillä, jogurtilla ja kaikenmaailman herkuilla ja kun ei perus kotiruokaa ole opittu syömään, ei sellainen tietenkään maistu myöskään hoidossa.

        Mitä keinoja lastenhoitajilla sitten on saada lapsi syömään edes sen verran että tämä jaksaa hoitopäivän loppuun asti eikä ole iltapäivällä klo 14 jälkeen kiukkuinen ja "kränkkyinen" kitisijä johon kavereillakin menee hermot? Eipä oikein mitään, alle 5-vuotias kun ei yleensä järkipuhetta kuuntele.

        Vaikka päiväkodeissa syödäänkin laitosruokaa, ei se voi olla niin huonoa että joka ikinen päivä on aina "hyi pahaa ruokaa emmä syö".

        Tietyllä tavalla ymmärrän näin äärimmäisiin keinoihin turvautuneita hoitotätejä, koska jogurtilla, nameilla ja hampurilaisilla kasvatetut tenavat osaavat kyllä olla ruokailun suhteen niin mahdottomia ettei ihme jos lähtee "järki".

        Jos lapsi on kasvatettu s ä ä n n ö l l i s e s t i hampurilaisilla ja karkeilla he eivät ole langanlaihoja. Ja jos lapsi on langanlaiha teidän pitäisi tietää, että hän on aliravittu ja todennäköisesti on aina kärsinyt syömishäiriöstä.


      • vähäänkin tyytyväine
        Ex-päiväkotisetä kirjoitti:

        Tietenkin tällainen lasten pakottaminen syömään on väärin, mutta pakkosyöttämistapausten toinen puoli on nämä kullannuput jotka sanoo lounasaikaan että "mä en syö tota enkä tätä enkä tätä eikä mun tartte kun äiti sano niin". Sanojana voi olla esim. langanlaiha 4-vuotias joka on hoidossa mahdollisesti jopa 10h/pv ja ruokailun aikaan kurkusta saattaa saada menemään maanittelulla ja pyytelyllä ehkä sen pikku nokareen perunaa ja silloinkin meinaa päästä itku.
        Sitten ovat erikseen lapset jotka kotona ilmeisesti elävät lähinnä voileivillä, jogurtilla ja kaikenmaailman herkuilla ja kun ei perus kotiruokaa ole opittu syömään, ei sellainen tietenkään maistu myöskään hoidossa.

        Mitä keinoja lastenhoitajilla sitten on saada lapsi syömään edes sen verran että tämä jaksaa hoitopäivän loppuun asti eikä ole iltapäivällä klo 14 jälkeen kiukkuinen ja "kränkkyinen" kitisijä johon kavereillakin menee hermot? Eipä oikein mitään, alle 5-vuotias kun ei yleensä järkipuhetta kuuntele.

        Vaikka päiväkodeissa syödäänkin laitosruokaa, ei se voi olla niin huonoa että joka ikinen päivä on aina "hyi pahaa ruokaa emmä syö".

        Tietyllä tavalla ymmärrän näin äärimmäisiin keinoihin turvautuneita hoitotätejä, koska jogurtilla, nameilla ja hampurilaisilla kasvatetut tenavat osaavat kyllä olla ruokailun suhteen niin mahdottomia ettei ihme jos lähtee "järki".

        ei suomessa aikuisetkaan suostu syömään aina sitä mitä on tarjolla.
        toista se on maissa joissa on suuri nälänhätä. maailmassa on n.
        miljardi ihmistä jotka näkevät nälkää. minäkin olen joskus elänyt
        roskis ruualla vaikka tää onkin olevinaan hyvinvointi valtio.
        opin lapsena laman (90. luvun alussa) aikaan arvostamaan sitä
        mitä sai syödäkseen. ja päiväkodissa aina söin mielelläni. vaik
        kotonakin sai kunnon safkaa.


      • ei voi olla totta?
        ....... kirjoitti:

        Eipä kukaan suakaan taida kukaan sitoa tuoliin ja syöttää sulle ällöjä silakkapihvejä väkisin!

        Itse olen elänyt koko ikäni herkuilla lähinnä suklaalla, makeisilla, sipseillä, joten voileivän ja jugortin olen kokenut hyvinkin terveelliseksi ruuaksi. Perusterve nainen olen, eikä flunssaakaan ole pahemmin ollut eikä grammaakaan ylipainoa ole. Lapsena ollut langanlaiha.

        Lisäksi onko terveellinen ruoka aina terveellistä. Hedelmistä saa helposti oireita kuten sitrushedelmistä ihottumaa jne.., vilja- ja maitoallergia ovat yleisiä lapsilla sekä esim. keliakia jota on vaikea tunnistaa.

        "Itse olen elänyt koko ikäni herkuilla lähinnä suklaalla, makeisilla, sipseillä, joten voileivän ja jugortin olen kokenut hyvinkin terveelliseksi ruuak"

        Ihme ääliö pissis... Veikkaan että olet about 19


      • Olin pienenä ruotsinkielises päiväkodis ja meitä ei teipattu tuoliin.:D Suomalaisia mekin ollaan, yhtä paljon ku sä. Nii mitä välii siin sit on mitä kieltä puhutaan?


      • Punasilmäinen
        wamic kirjoitti:

        jos mun lapselleni tehtäis noin, niin se hoitaja olisi kohta työkyvyttömyyseläkkeellä. saatana ei kait ihmisiä voi teipata tuoliin kiinni noin vain?
        me olemme sanoneet tarhassa, että pakottaa ei saa, mutta kaikkia ruokia pitää maistaa.
        no meillä ainakin lapset syövät kotona ihan tuiki tavallista kotiruokaa.
        jos lapsi ei tarhassa syö, niin sitten se ei syö. kyllä sille sitten kotona ruoka maistuu.
        meillä ainakin 3-vuotias välillä "paastoaa" päivän toisen lämpimän aterian, ja tähän emme tiedä syytä. sitä on jopa tutkittu sairaalaa myöden, mutta mitään ei ole selvinnyt. lapsi on terve kuin pukki

        Että jos lapsesi teipattaisiin kiinni ja sille syötettäisiin väkisin ruokaa, niin hakkaisit hoitajan työkyvyttömyyseläkekuntoon?

        Onhan se hirveää, että lapsia teipataan kiinni tuoleihin ja tällä tavalla sitten laitetaan lapsen suuhun ruokaa, mutta jotain rajaa kommentointiinkin ja suhteellisuudentajua kehiin! Ei tarvitse yhtään ihmetellä, miksi lapset ovat nykyään sellaisia kuin ovat; väkivaltaa opetetaan jo näköjään kotona ja annetaan lapsen paastoilla, jos tämä pieni kullannuppu nyt ei halua syödä. Näitä mukavia käytöstapoja opetetaan näköjään jo kotona ja sitten ihmetellään, kun joku haistatteleviin, päällesylkeviin, pureviin tai muuten rauhattomasti käyttäytyviin kakaroihin kyllästynyt, alipalkattu hoitaja yrittää edes jotain tehdä sen eteen, ettei häntä aleta vastaavasti siitä, että "lapsi on nälkäinen kun tulee kotiin".

        Edelleenkin minua hieman huvittaa ja suututtaa moinen tuoleihin kiinni teippailu, mutta väkivalta ja riehuminen ei ole mikään ratkaisu tuollaiseen. Lasta ei ole kuitenkaan kuritettu siellä tarhassa!


      • Mitä voisi tehdä?
        _elle_ kirjoitti:

        töissä päiväkodissa, ja meillä ei todellakaan pakkosyötetä lapsia. Kuvaamanlaisessasi tapauksessa asiasta keskustellaan vanhempien kanssa. Jolleivat he näe ongelmaa lapsensa syömättömyydessä, niin sille ei mitään mahda. Tietyt rajat ja säännöt voidaan silti pitää, eli vaikka että mahaa ei täytetä pelkällä leivällä ja maidollakaan, jollei itse ruokakaan maita. Tai että mahdollista jälkkäriäkään ei voi saada jos ei ole ruokaan koskenut. Näistä säännöistä informoidaan vanhempia tietenkin myös. Mutta missään tapauksessa lasta ei pakoteta syömään.

        Päävastuu lapsesta on vanhemmilla ja sille ei päivähoidossa juur mitään voida, jos vanhemmat mieluummin pumppaavat kullannuppunsa makeita herkkuja ja einesnakkeja täyteen iltaisin kuin yrittäisivät opettaa monipuoliseen ja edes normaaliin syömiseen. Neuvoa voi yrittää, mutta valitettavasti aika usein tällaiset vanhemmat ovat kovasti puolustuskannalla eivätkä neuvoja halua kuunnella. Itse en silloin niitä tuputakaan. Minä ajattelen niin, että kunhan vanhemmat ovat tietoisia ongelmasta ja päivähoidon puolelta on asiasta yritetty löytää ratkaisua, niin loppulangat ovat vanhempien käsissä. Jos ei muu sitten auta, niin minä tyydyn siihen, että kerron päivittäin vanhemmille, mitä se lapsi on päivän aikana syönyt vai onko mitään. Pääasia on se, että ainakaan ei voi päivähoitoa syyttää siitä, että vanhemmilta olisi pimitetty tällaista asiaa.

        Ja kurjaahan se tietenkin on, jos lapsi sitten on kovin kiukkuinen vain nälästä johtuen. Mutta se pitää sitten vain kestää. Siitähän sitä palkkaa maksetaan. Vanhemmat sitten saavat toki kestää kiukkupussiaan ihan palkatta...

        meilläkin! Ryhmässäni on muutaman kuukauden ollut lapsi, joka ei ole suostunut edes maistamaan mitään ruokaa. Ei aamupalaa, lounasta eikä välipalaa. Kotona ei kuulemma mitään ongelmaa ruokien kanssa. Lapsi ei myöskään suostu edes vettä juomaan, joten voitte kuvitella mikä huoli meillä on. Ulkona ollaan aika paljon näin kesällä ja meillä kyllä huolehditaan siitä, että lapset juovat riittävästi ulkoilun aikana. Tämä lapsi (5v) on hoidossakin yli yhdeksän tuntia. Eipä ole tällaista totaali-ruoastakieltäytyjää ennen osunut ryhmään ja voin sanoa, että hänen kohdallaan on yritetty monenmoisia "palkkioitakin", jos suostuu edes kielenkärjellä maistamaan. Mutta kuten sanottu, loppulangat ovat vanhempien käsissä.


      • kokonaista
        Punasilmäinen kirjoitti:

        Että jos lapsesi teipattaisiin kiinni ja sille syötettäisiin väkisin ruokaa, niin hakkaisit hoitajan työkyvyttömyyseläkekuntoon?

        Onhan se hirveää, että lapsia teipataan kiinni tuoleihin ja tällä tavalla sitten laitetaan lapsen suuhun ruokaa, mutta jotain rajaa kommentointiinkin ja suhteellisuudentajua kehiin! Ei tarvitse yhtään ihmetellä, miksi lapset ovat nykyään sellaisia kuin ovat; väkivaltaa opetetaan jo näköjään kotona ja annetaan lapsen paastoilla, jos tämä pieni kullannuppu nyt ei halua syödä. Näitä mukavia käytöstapoja opetetaan näköjään jo kotona ja sitten ihmetellään, kun joku haistatteleviin, päällesylkeviin, pureviin tai muuten rauhattomasti käyttäytyviin kakaroihin kyllästynyt, alipalkattu hoitaja yrittää edes jotain tehdä sen eteen, ettei häntä aleta vastaavasti siitä, että "lapsi on nälkäinen kun tulee kotiin".

        Edelleenkin minua hieman huvittaa ja suututtaa moinen tuoleihin kiinni teippailu, mutta väkivalta ja riehuminen ei ole mikään ratkaisu tuollaiseen. Lasta ei ole kuitenkaan kuritettu siellä tarhassa!

        Jos reaktiosi on uhmailu, tekee lapsesi juuri samoin. Lisäksi lapsesi huomaa uhmakkaan käytöksen tuovan huomiota kotana ja ilmeisesti myös hoidossa.
        Vastaa peilin katsoen yhteen kysymykseen:
        - Oletko aloittanut ja lopettanut ruokailun lapsesi kanssa yhtäaikaa hyvällä mielellä koskaan?

        Olet vanhempi = olet pomo = sanot mitä saa tehdä = sanot että EI tänään ei paastota, tänäänkn syödään tai...= asetat rajoja lapsesi käyttäytymiselle = rakastat lastasi


      • huh huh
        ....... kirjoitti:

        Eipä kukaan suakaan taida kukaan sitoa tuoliin ja syöttää sulle ällöjä silakkapihvejä väkisin!

        Itse olen elänyt koko ikäni herkuilla lähinnä suklaalla, makeisilla, sipseillä, joten voileivän ja jugortin olen kokenut hyvinkin terveelliseksi ruuaksi. Perusterve nainen olen, eikä flunssaakaan ole pahemmin ollut eikä grammaakaan ylipainoa ole. Lapsena ollut langanlaiha.

        Lisäksi onko terveellinen ruoka aina terveellistä. Hedelmistä saa helposti oireita kuten sitrushedelmistä ihottumaa jne.., vilja- ja maitoallergia ovat yleisiä lapsilla sekä esim. keliakia jota on vaikea tunnistaa.

        En väitä että olisit ylipainoinen ,mutta tuosta terveydentilasta en olis niin varma. Onko kumma jos oot ollu langanlaiha pentuna ku et oo saanu muuta ku jotain sokerikakkuja ruuakseks. Jos ihiminen ei saa kunnon ruokaa elämiseen niin ei se kasvata lihaksia, ei luustoa, eikä näköjään lisää aivojen toimintaa. ääliöltä vaikutat. Luulen että oot kalapia ja laiha kärtynen ja ailahteleva, väsynyt ja heikko.

        Kannattasko joskus ruveta syömään kunnolla ennen ku pamahtaa joku viimesen päälle sokeritauti tai anemia tai jotain muuta mukavaa. Sinuna miettisin jonku verran. Ainaki ennen ku tulisin mainostaan tänne tuommosia itsetuho-diettejä


      • ihmettelen??
        Ex-päiväkotisetä kirjoitti:

        Tietenkin tällainen lasten pakottaminen syömään on väärin, mutta pakkosyöttämistapausten toinen puoli on nämä kullannuput jotka sanoo lounasaikaan että "mä en syö tota enkä tätä enkä tätä eikä mun tartte kun äiti sano niin". Sanojana voi olla esim. langanlaiha 4-vuotias joka on hoidossa mahdollisesti jopa 10h/pv ja ruokailun aikaan kurkusta saattaa saada menemään maanittelulla ja pyytelyllä ehkä sen pikku nokareen perunaa ja silloinkin meinaa päästä itku.
        Sitten ovat erikseen lapset jotka kotona ilmeisesti elävät lähinnä voileivillä, jogurtilla ja kaikenmaailman herkuilla ja kun ei perus kotiruokaa ole opittu syömään, ei sellainen tietenkään maistu myöskään hoidossa.

        Mitä keinoja lastenhoitajilla sitten on saada lapsi syömään edes sen verran että tämä jaksaa hoitopäivän loppuun asti eikä ole iltapäivällä klo 14 jälkeen kiukkuinen ja "kränkkyinen" kitisijä johon kavereillakin menee hermot? Eipä oikein mitään, alle 5-vuotias kun ei yleensä järkipuhetta kuuntele.

        Vaikka päiväkodeissa syödäänkin laitosruokaa, ei se voi olla niin huonoa että joka ikinen päivä on aina "hyi pahaa ruokaa emmä syö".

        Tietyllä tavalla ymmärrän näin äärimmäisiin keinoihin turvautuneita hoitotätejä, koska jogurtilla, nameilla ja hampurilaisilla kasvatetut tenavat osaavat kyllä olla ruokailun suhteen niin mahdottomia ettei ihme jos lähtee "järki".

        Kyllä sinäkin "EX päiväkoti setä" (hirmu) olet ollut ihan väärällä alalla työelämässäsi!!!!
        Syökööt tuon ikäiset lapset sitten mitä tahaan, niin ei niitä teippailla ja sidota kiini ja pakkosyötetä. Jos niille ei tarha ruoka kelpaa, niin pitää vanhempien pyytää tuomaan sitä mitä tietävät niiden syövä!! Ei ole ihme jos niistä vanhemmiten tulee väkivalatisia kun tarhoissa ja päiväkodeissakin jo siihen opetetaan,,,,,,,käyttäkää järkeenne jos teillä sitä on, sulla sitä ainakaan ei ole ollut?????


      • haloo!
        äityli'79 kirjoitti:

        Lapset voi saada syömään myös monella hauskalla tavalla.. Maissinpalat voi olla esim. auringonpalasia :) En ole kyllä ikinä ymmärtänyt tällaista pakkosyöttämistä, kyllä siitäkin voi ongelmia seurata.. Ja tosiasia on se että lapsi ei todellakaan kuole,jos syö ajoittain huonommin. Kyllä seuraavalla ruokailulla varmasti maistuu jo paremmin..Ainakin omilla lapsillani on kausia, jolloin syövät todella huonosti,mutta hyvässä kunnossa olevat silti..

        Just. ja peruna on auto ja kukka on lehmä. Näinhän ne lapset kehittyvät kielellisesti ja tulevat maailmallakin ymmärretyksi.


      • ällöä
        xyxyxy kirjoitti:

        Kai siellä teidän tarhassakin ihan lämmintäkin ruokaa saa?? Kiisselit ja näkkärit on välipalaa..luulisin..!

        siellä saa ja lihapiirakkaa ja ja
        mutta ei kyl saa sitoa tuliin,m söi tai ei!


      • hoitotäti
        wamic kirjoitti:

        jos mun lapselleni tehtäis noin, niin se hoitaja olisi kohta työkyvyttömyyseläkkeellä. saatana ei kait ihmisiä voi teipata tuoliin kiinni noin vain?
        me olemme sanoneet tarhassa, että pakottaa ei saa, mutta kaikkia ruokia pitää maistaa.
        no meillä ainakin lapset syövät kotona ihan tuiki tavallista kotiruokaa.
        jos lapsi ei tarhassa syö, niin sitten se ei syö. kyllä sille sitten kotona ruoka maistuu.
        meillä ainakin 3-vuotias välillä "paastoaa" päivän toisen lämpimän aterian, ja tähän emme tiedä syytä. sitä on jopa tutkittu sairaalaa myöden, mutta mitään ei ole selvinnyt. lapsi on terve kuin pukki

        kuule, näitä äitin kultia on ollu iät ajat. Ja vanhemmistahan se johtuu.KOKEMUSTA ON.Olin pehepäivähoitajana 70-80-luvulla, lähes 10 v.oli lapsia jotka oli kuin omia, ei tuollasia "kotkotuksia"
        Sitten muutama, yks tyttö oli sairaanhoit. yh.äidin ainokainen.sai kaiken.... oli mulla viikonloput , pyhät,viikolla lähes kaikki yöt. ruokapöydässä sitten oli aina.EN SYÖ äiti ostaa nukuttii.( tytön ollessa hoidossa ei välipalana koskaan ollu jogurttia, tai muita tytön herkkuja )ja lautanen sai kyytiä tyttö oli mulla 2 v.ONNEKS muuttivat sitten Lappeenrantaan.Jos sanoin äitille et vois tyttöä opettaa syömään oikeeta ruokaa, suuttu ihan silmittömästi,( teki miel antaa ÄIDILLE selkään )niinkun siitäkin, kun sanoin että oli tullut voimaan 18 t. viikkovapaa kaikille perhepäivähoitajoille.huh, minähän olin ihan hullu, ajattelen vain itteäni, lapset jätän heitteille, kun ITE pitää saada "lomaa" .se kuulu ympäri kylän. yks. poika taas ,muuten ihana,mut tosi huono syömään, ÄITI sano tuodessaan, jos ei poika haluu jotain syödä, laita vaikka mannavelliä tai anna jogurttia ja leipää, .Leipää kyllä sai hoidossa,mutta jogurttia ja mannavelliä ei ollu sillon kun oli hoitop. tällä pojalla.taitaa nykysin olla vielä enemmän näitä hoonosyömäsiä,kun kotona eletään eineksillä ja hamppareilla.Voimia teille hoitajat.Oon itekin istuttanut jotakin tyttöä ruokapöydässä, n.1h. siihen asti kun äiti tuli hakemaan. keskusteltiin pitkään, suutahti ensin mut sitten sano et he antaa kotona niin herkästi periks. tyttö ei syöny koskaan lautasta tyhjäksi, vaikka siinä oli vain esim. yksi perunalohko ja yksi nakkikpala, pari porkkanar. huitaletta, yksi kurkkusiivu.pitäis oikeesti pystyy palauttamaan hoitajille enemmän mahd. pitää jotain järjestystä ja kuria.monessakin mielessä.ilman että vanhemmat nousee takajaloilleen.En nyt tarkota, että pitäis saada sitoa lapset ruokapöytään.Mut hoitopaikat, olisiko mahd. järjestää vanhemmat seuraamaan lasten käyttäytymistä ko. tilanteessa.


      • hoitotäti
        ..... kirjoitti:

        Mä just sanoin ettei yhtää ylipainoa ja näytän ihan missiltä ja on vielä super hyvä iho, ei finnejä!
        Ja moni on kuvitellut mua alle 20 vuotiaaksi vaikka olenkin 30v, joten eiköhän ne säilöntäaineet ala tepsiä! :D

        oot just näutä, tuon ajan kultasia, joiden ei ole tarvinnut syödä pienenä hyiruokaa,oikea hoirjankauhu, tai sitten et ole ollut hoidossa ollenkaan . äiti on paaponut kotona ja syöttänyt nukuttii,kun ei muu ole maistunut, ja mumma on tuonu karkkii.voi sun lapsiparkoja ja niitden hoitajaparkoja,kun äiti sanoo etttei lasten tyarvi syödä. taitaa muusskin käyttäytymiseä olla sanomista.


      • hoitotäti
        Kyllä se lapsi kirjoitti:

        Se nyt vaan on niin että terve lapsi syö kun on nälkä! Ei ole niin KAMALAA jos ei yhdellä aterialla syökään. Seuraavalla kerralla onkin jo yleensä nälkä. Pakottaa ei saa missään nimessä. Se on traumaattista pienelle, aikuisten oikeasti.

        Joo mut mitä teet, hoitomuksuja pöytätäys. ja on yks "neiti"= kullannuppu, joka ei tarvi syödä. arvaa kokeileeko kaikki samaa en syö. vanhemmat ojennukseen jo hoitoontulohaastattelussa opetettava vanhemmille( jo neuvolassa sanosin nykyvanhemmille) että lasten on opittava syömään RUOKAA siihen mennessä kun lähtee hoitoon,ne syökin hoidossa,jotka ovat siellä pienestä pitäen.


      • äiti.....
        wamic kirjoitti:

        mikä siinä on nyt ongelma, jos lapsi välillä jättää aterian väliin päiväkodissa? meillä poika jättää välillä kotonakin ruokailuja väliin, mutta hyvässä hapessa tuo on vielä.
        on meille päiväkodista tullut negatiivista palautetta siitäkin, että voi, voi, kun poika ei syönyt kiisseliä, vaikka olikin ihan hyvin syönyt pääruokaa. että vittu pitää kaikesta valittaa.
        minä en edes päävastuuta antaisi koskaan päivähoidolle, on siellä nykyään sellaisia hoitajia, että tsiisus!
        ja miksi aina luullaan, että jos mukula ei päiväkodissa syö, niin sitten kotona saa vain jotain paskaa suuhunsa? uskallan väittää, että ainakin meillä kotiruoka on ihan normaalia ruokaa ja ainakin paremman makuista kuin laitoksissa.
        vituttaa ihan oikeesti, että aina on vanhemmat kelvottomia, jos joku mukula jotain tekee tai jättää sitten tekemättä. kattoisivat ne valittajat joskus siihen peiliin.

        omatunto kolkuttaa.tapoja hei.opta muksu syömään.oot kielenkäytöstä päätellen just tätä pullamössö.hamppariranskis ikäluokkaa.voilapsiparkaa.


      • "kullannuppunne"
        wamic kirjoitti:

        jos mun lapselleni tehtäis noin, niin se hoitaja olisi kohta työkyvyttömyyseläkkeellä. saatana ei kait ihmisiä voi teipata tuoliin kiinni noin vain?
        me olemme sanoneet tarhassa, että pakottaa ei saa, mutta kaikkia ruokia pitää maistaa.
        no meillä ainakin lapset syövät kotona ihan tuiki tavallista kotiruokaa.
        jos lapsi ei tarhassa syö, niin sitten se ei syö. kyllä sille sitten kotona ruoka maistuu.
        meillä ainakin 3-vuotias välillä "paastoaa" päivän toisen lämpimän aterian, ja tähän emme tiedä syytä. sitä on jopa tutkittu sairaalaa myöden, mutta mitään ei ole selvinnyt. lapsi on terve kuin pukki

        Miten SINÄ sen hoitajan työkyvyttömyyseläkkeelle panisit. Luulen, että sun valtuudet ei siihen riitä, vai aiotko pahoinpidellä sen hoitajan, kun noin kiroot ja uhoot.


      • **^^**
        älyHoi telles kirjoitti:

        Toivon hartaasti, ettei sinulla ole, eitkä koskaan saakaan lapsia. Tuollaisia juttuja juuri ne muutamat "fiksut" vanhemmat syöttävät lapsilleen ja nehän uppoavat pikkulapsiin täydestä. Mutta kun nuo lapset sitten sairastuvat aliravisemukseen, niin tietysti syytellään "päivätätejä", vaikka syy onkin kaltaistesi korvienvälissä. Kannattaisi sinunkin ottaa "järki käteen" ja kaivella, josko sieltä löytyis mitään, ennenkuin esittelet moisia älyttömyyksiäsi julkisesti tai muiden lasten kuullen.

        Että sai nauraa!!!!!
        Elänyt suklaalla ja sipseillä... Kehuu itseään kauniiksi... hehehehe.
        Voihan se ollakkin kaunis, ei siinä mitään, mutta sääli naisraukkaa.. 30- vuotias ja noin tyhmä.
        Niin, jos noin on, terve tällä hetkellä... miten on sitten, kun vanhenee sipsityttö.


      • läskisoosipata
        hoitotäti kirjoitti:

        Joo mut mitä teet, hoitomuksuja pöytätäys. ja on yks "neiti"= kullannuppu, joka ei tarvi syödä. arvaa kokeileeko kaikki samaa en syö. vanhemmat ojennukseen jo hoitoontulohaastattelussa opetettava vanhemmille( jo neuvolassa sanosin nykyvanhemmille) että lasten on opittava syömään RUOKAA siihen mennessä kun lähtee hoitoon,ne syökin hoidossa,jotka ovat siellä pienestä pitäen.

        Sulla on sitten väärä käytäntö lasten kanssa. Mikä pakko se on oikeasti syödä? Sitten kun on tarpeeksi nälkä, syödään varmasti. Ei kukaan nälkään kuole!

        Hoitotädillä täytyy olla sen verran hermoja, että lasten syömättömyys ei tule ylitsepäsemättömäksi. Kaikilla lapsilla vaan on huonompia ja parempia syömäkausia.

        Niin tai olisiko lasten opittava syömään (ja vanhemmille valistettava neuvoloissa) juuri sitä ruokaa jota SINÄ teet? Makuja on monia.

        Ruoka kuin ruoka. Ruoaksihan ei lueta tietenkään mitään välipala-sipsi-karkki-suklaa osastoa.


      • Hallitus Vittuun!
        - kirjoitti:

        Niin no onhan se niinkin että välttämättä joku tietty ruokalaji ei maistu tai muuta jotain syytä joskus satunnaisesti mutta jos ei suostuta syömään mitään niin silloin on kyllä vanhemmissa vika; jos ja kun lapsi viedään tarhaan niin kyllä sen pitää olla sopeutunut siihen että siellä tarjotaan vähän laitosmaista perusruokaa eikä siellä hoitajatkaan voi toimia joka ikisen mieltymysten mukaan. Mutta ei hoitajat saa pakottaa lapsia syömään se on lapsen oikeuksien vastaista.
        Vanhemmat ruokkikaa lapsenne kunnon perusroallla älkää herkuilla silloin lapset ovat terveitä ja jaksavat paremmin ja syövät kiltisti sitä mitä tarjotaan

        KÄYTÄ VALTAASI -TEE ÄÄNESTYSSITOUMUS!

        Sitoumuksessa lupaat ensi eduskuntavaaleissa 2011 äänestää kansanedustajaa, joka eduskunnassa äänestää uusien ydinreaktorien rakentamista vastaan, tai uutta kansanedustajaehdokasta, joka vastustaa ydinvoimaa. Ennen eduskuntavaaliäänestystä tulet saamaan sähköpostitse viestin miten nykyiset kansanedustajat äänestivät ydinvoimasta. Tietojasi ei julkaista.

        http://www.ydinvoima.fi/


      • wäinä
        . kirjoitti:

        No kannattiko tuolla ees rehvastella -_- vaikka oisit ulkoisesti langanlaiha ja perusterve, niin LDL-kolesteroli ja kehon rasvan osuus saattavat olla koholla.. tiedän tällaisia tapauksia ja hoikillakin ihmisillä voi siis suonet mennä huonoon kuntoon. Jos ei vielä aiheuta ongelmia, nii myöhemmälle iälle ne sitte kasaantuu. Ja koko ajanhan painotetaan, ettei itse painoa kannata tuijottaa vaan sitä miten monipuolista ravintoa syö. Jatkuvasti ku syöt sokeria ja mahassa on käymisreaktio tuut kärttyseks ku persuuksille ammuttu karhu :)

        kysyisin uteliaisuuttani: mitä pahaa on siinä jos kolesterolit ovat koholla?

        ps. wanhuksilla joilla on korkeat kolesteroli tasot elävät pitkään.


      • Winterheart89
        **^^** kirjoitti:

        Että sai nauraa!!!!!
        Elänyt suklaalla ja sipseillä... Kehuu itseään kauniiksi... hehehehe.
        Voihan se ollakkin kaunis, ei siinä mitään, mutta sääli naisraukkaa.. 30- vuotias ja noin tyhmä.
        Niin, jos noin on, terve tällä hetkellä... miten on sitten, kun vanhenee sipsityttö.

        Successful troll is successful.


      • äiskä...
        läskisoosipata kirjoitti:

        Sulla on sitten väärä käytäntö lasten kanssa. Mikä pakko se on oikeasti syödä? Sitten kun on tarpeeksi nälkä, syödään varmasti. Ei kukaan nälkään kuole!

        Hoitotädillä täytyy olla sen verran hermoja, että lasten syömättömyys ei tule ylitsepäsemättömäksi. Kaikilla lapsilla vaan on huonompia ja parempia syömäkausia.

        Niin tai olisiko lasten opittava syömään (ja vanhemmille valistettava neuvoloissa) juuri sitä ruokaa jota SINÄ teet? Makuja on monia.

        Ruoka kuin ruoka. Ruoaksihan ei lueta tietenkään mitään välipala-sipsi-karkki-suklaa osastoa.

        Että useimmassa perheissä jossa vanhemmatkin on alle 30v. täysiä pentuja vielä.RUOKA on sitä karkkia.kun äiti tulee töistä. hakemaan muksuja hoidosta, jo ennen autoon pääsyä työnnetään karkit käten, että ovat hiljaa kotimatkan( seurattu sivusta pitempään joten en puhu puppua).syövätkö ruokaa se jälkeen.EIVÄT. JA ruoka jota äiti laittaa on useinmiten just sitä pikaruokaa."kun ei jaksa / ehdi" laittaa oikeeta ruokaa, kun pitää päästä syömään.( EI VIITTI ) tai osaa yksinkertaisesti.LASTEN takia ei olis kiire,kun on kyllästetty niillä"matkaeväillä).Viikonloppuna mummi ehkä tuo/ tulee laittamaan RUOKAA edes pariks päiväks.Sanoit ruoka kuin ruoka, ei se niin ole. ONKO lihapiirakka ja nakit ruokaa, ranskikset ja nakit( jotka napsitaan käsin, just nuo karkit kotiintullessa, ja sit myöhemmin illalla että äityli saa rauhassa katsoa telkkaria.JA juomaksi limpparia( kun nuo ei tykkää maidosta,enkä viitti riidellä).TÄMÄ ON oikeesti nykyajan perheen äidin sanomaa. Moni lapsi syö PILTTI-ruokaa tonne 4 v. se kun on niin helppoa.Kaikki smanmkuista mössöä.uh.olen ollu hoitajana tällasillekin lapsille.


      • hoitsu---
        syöttöpossu kirjoitti:

        Katso toiseen suuntaan! Mitä otat itsellesi ongelmia jonkun toisen painosta!

        Kyllähän se itseasiassa on kaikkien ongelma tuo joidenkin ylipaino. Verorahoja palaa vaan terveydenhoitoon, jota ylipainoiset nyt sairaampina ihmisinä käyttävät enemmän. Nyt siellä joku possu vetää herneet nokkiinsa ja sanoo: "olen aina ollut vähän lihava, mutta silti terve kuin pukki." Hyvä sulle. On niitä sairaita hoikkiakin. Kuitenkin keskiarvot puhuvat puolestaan. Nyt en jaksa lähteä etsimään lähdelinkkiä, kun olen koko yön töissä yökköillyt ja alkaa silmä painaa.


      • 007710moi
        Hallitus Vittuun! kirjoitti:

        KÄYTÄ VALTAASI -TEE ÄÄNESTYSSITOUMUS!

        Sitoumuksessa lupaat ensi eduskuntavaaleissa 2011 äänestää kansanedustajaa, joka eduskunnassa äänestää uusien ydinreaktorien rakentamista vastaan, tai uutta kansanedustajaehdokasta, joka vastustaa ydinvoimaa. Ennen eduskuntavaaliäänestystä tulet saamaan sähköpostitse viestin miten nykyiset kansanedustajat äänestivät ydinvoimasta. Tietojasi ei julkaista.

        http://www.ydinvoima.fi/

        Asiaan löydät mahtavasti toetoa täältä http://www.bukisa.com/articles/311746_information


      • Että kuinka?
        Punasilmäinen kirjoitti:

        Että jos lapsesi teipattaisiin kiinni ja sille syötettäisiin väkisin ruokaa, niin hakkaisit hoitajan työkyvyttömyyseläkekuntoon?

        Onhan se hirveää, että lapsia teipataan kiinni tuoleihin ja tällä tavalla sitten laitetaan lapsen suuhun ruokaa, mutta jotain rajaa kommentointiinkin ja suhteellisuudentajua kehiin! Ei tarvitse yhtään ihmetellä, miksi lapset ovat nykyään sellaisia kuin ovat; väkivaltaa opetetaan jo näköjään kotona ja annetaan lapsen paastoilla, jos tämä pieni kullannuppu nyt ei halua syödä. Näitä mukavia käytöstapoja opetetaan näköjään jo kotona ja sitten ihmetellään, kun joku haistatteleviin, päällesylkeviin, pureviin tai muuten rauhattomasti käyttäytyviin kakaroihin kyllästynyt, alipalkattu hoitaja yrittää edes jotain tehdä sen eteen, ettei häntä aleta vastaavasti siitä, että "lapsi on nälkäinen kun tulee kotiin".

        Edelleenkin minua hieman huvittaa ja suututtaa moinen tuoleihin kiinni teippailu, mutta väkivalta ja riehuminen ei ole mikään ratkaisu tuollaiseen. Lasta ei ole kuitenkaan kuritettu siellä tarhassa!

        Itse olen hoitaja, tosin vanhainkodissa, siellä syötämme monet vanhukset vuoteeseen kun eivät itsenäisesti enää pysty syömään. Tulee aina vastaan muutama joka joko sylkee ruoan hoitajan päälle, sulkee suunsa tiukasti tai muulla tavoin kieltäytyy ruoasta. Minusta tällöin ihmisen itsemääräämisoikeutta tulee kunnioittaa, ihmetyttää vaan sitten omaiset jotka haukkuvat ja osa jopa uhkaillut kun emme muka anna ruokaa heidän äidilleen tai isälleen.
        Eli olisi kiva tietää pitäisikö sitä ruokaa tunkea pakolla suuhun (lapselle/vanhukselle) vai mitä vanhemmat/omaiset oikein haluavat?


      • Vanhat tavat kunniaa
        äityli'79 kirjoitti:

        Lapset voi saada syömään myös monella hauskalla tavalla.. Maissinpalat voi olla esim. auringonpalasia :) En ole kyllä ikinä ymmärtänyt tällaista pakkosyöttämistä, kyllä siitäkin voi ongelmia seurata.. Ja tosiasia on se että lapsi ei todellakaan kuole,jos syö ajoittain huonommin. Kyllä seuraavalla ruokailulla varmasti maistuu jo paremmin..Ainakin omilla lapsillani on kausia, jolloin syövät todella huonosti,mutta hyvässä kunnossa olevat silti..

        Eihän siinä mitään, tuskin noita hoitajia hirveesti haittaa että lapset jättävät päiväkodissa ruoan väliin, luultavasti tietävät ettei lapsi siihen kuole. Ja eivätköhän vanhemmat kuskaa muksut sitten mäkkäriin syömään niin johan taas "ruoka" maistuu.
        Kyse on siitä että hoitajat saavat haukkuja vanhemmilta päivittäin ja valittavat hoitajille kun oma kultamussukka ei syö!!


      • Kalasoppaa
        Ex-päiväkotisetä kirjoitti:

        Tietenkin tällainen lasten pakottaminen syömään on väärin, mutta pakkosyöttämistapausten toinen puoli on nämä kullannuput jotka sanoo lounasaikaan että "mä en syö tota enkä tätä enkä tätä eikä mun tartte kun äiti sano niin". Sanojana voi olla esim. langanlaiha 4-vuotias joka on hoidossa mahdollisesti jopa 10h/pv ja ruokailun aikaan kurkusta saattaa saada menemään maanittelulla ja pyytelyllä ehkä sen pikku nokareen perunaa ja silloinkin meinaa päästä itku.
        Sitten ovat erikseen lapset jotka kotona ilmeisesti elävät lähinnä voileivillä, jogurtilla ja kaikenmaailman herkuilla ja kun ei perus kotiruokaa ole opittu syömään, ei sellainen tietenkään maistu myöskään hoidossa.

        Mitä keinoja lastenhoitajilla sitten on saada lapsi syömään edes sen verran että tämä jaksaa hoitopäivän loppuun asti eikä ole iltapäivällä klo 14 jälkeen kiukkuinen ja "kränkkyinen" kitisijä johon kavereillakin menee hermot? Eipä oikein mitään, alle 5-vuotias kun ei yleensä järkipuhetta kuuntele.

        Vaikka päiväkodeissa syödäänkin laitosruokaa, ei se voi olla niin huonoa että joka ikinen päivä on aina "hyi pahaa ruokaa emmä syö".

        Tietyllä tavalla ymmärrän näin äärimmäisiin keinoihin turvautuneita hoitotätejä, koska jogurtilla, nameilla ja hampurilaisilla kasvatetut tenavat osaavat kyllä olla ruokailun suhteen niin mahdottomia ettei ihme jos lähtee "järki".

        Hoitopaikkojen tulisi tehdä vanhempien kanssa kirjallinen sopimus lapsen syömisestä. Eli rasti ruutuun tuleeko lapsen syödä A=lautanen tyhjäksi B=maistaa jokaista ruokaa vai C=saa olla syömättä vaikka koko päivän. Näin tulisi kunnioitettua vanhempia eikä hoitajien tarvisi kuunnella turhia haukkuja. Lapset jotka ei syö niin toiseen huoneeseen istumaan että muut saavat ruokarauhan. Ei muuta kun nimi ja päivämäärä alle ja kaikki yhdessä pizzalle juhlimaan rauhaa!


      • HUU!
        Ex-päiväkotisetä kirjoitti:

        Tietenkin tällainen lasten pakottaminen syömään on väärin, mutta pakkosyöttämistapausten toinen puoli on nämä kullannuput jotka sanoo lounasaikaan että "mä en syö tota enkä tätä enkä tätä eikä mun tartte kun äiti sano niin". Sanojana voi olla esim. langanlaiha 4-vuotias joka on hoidossa mahdollisesti jopa 10h/pv ja ruokailun aikaan kurkusta saattaa saada menemään maanittelulla ja pyytelyllä ehkä sen pikku nokareen perunaa ja silloinkin meinaa päästä itku.
        Sitten ovat erikseen lapset jotka kotona ilmeisesti elävät lähinnä voileivillä, jogurtilla ja kaikenmaailman herkuilla ja kun ei perus kotiruokaa ole opittu syömään, ei sellainen tietenkään maistu myöskään hoidossa.

        Mitä keinoja lastenhoitajilla sitten on saada lapsi syömään edes sen verran että tämä jaksaa hoitopäivän loppuun asti eikä ole iltapäivällä klo 14 jälkeen kiukkuinen ja "kränkkyinen" kitisijä johon kavereillakin menee hermot? Eipä oikein mitään, alle 5-vuotias kun ei yleensä järkipuhetta kuuntele.

        Vaikka päiväkodeissa syödäänkin laitosruokaa, ei se voi olla niin huonoa että joka ikinen päivä on aina "hyi pahaa ruokaa emmä syö".

        Tietyllä tavalla ymmärrän näin äärimmäisiin keinoihin turvautuneita hoitotätejä, koska jogurtilla, nameilla ja hampurilaisilla kasvatetut tenavat osaavat kyllä olla ruokailun suhteen niin mahdottomia ettei ihme jos lähtee "järki".

        Voi kun nuo äidit ja isät opettaisivat lapsilleen (ruokailu)tapoja ja käyttäytymistä. Järjetöntä paapomista koko touhu.


    • Soveltumaton

      Hoitoalalle näyttää hakeutuvan outoa porukkaa ,murhaajia ja sadisteja, välinpitämättömiä ja täysin empatiakyvyttömiä ihmisiä. Eikö mitään kunnon soveltuvuustestejä tehdä?

      • pöpöö

        Sitä saa, mistä maksetaan. Hoitoalojen palkkoja ja oloja alemas, ja saadaan loputkin täyspäiset ja koulutetut alalta pois. Ainakin riittää iltapäivälehdillä ihmeteltävää.


      • selvästi sadisti
        pöpöö kirjoitti:

        Sitä saa, mistä maksetaan. Hoitoalojen palkkoja ja oloja alemas, ja saadaan loputkin täyspäiset ja koulutetut alalta pois. Ainakin riittää iltapäivälehdillä ihmeteltävää.

        Paskat palkat ajaa pois kaikki jotka eivät työstä nauti. Eikä tuosta voi nauttia kuin ne jotka pääsevät käyttämään mielivaltaa aina kun muiden silmä välttää.


      • ........
        selvästi sadisti kirjoitti:

        Paskat palkat ajaa pois kaikki jotka eivät työstä nauti. Eikä tuosta voi nauttia kuin ne jotka pääsevät käyttämään mielivaltaa aina kun muiden silmä välttää.

        Huonopalkkaisille aloille hakee ne joilla ei ole muita mahdollisuuksia.
        Aika huono idea siihen että hyvät tyypit jää alalle huonon palkan takia. :-). Aika outo logiikka.


      • työssä..

        koulutusta oikeesti, mutta ei ole tarjolla muuta, kuin pitkän kaavan mukaan.Palkalla kun ei hurrata!
        Koulutus on parhaita mahdollisia.Siinnä tuskin on vikaa vika on kentällä..soveltuvuus testit on..

        Melkein jokainen nainen ja mieskin, on lähihoitaja , sairaanhoitaja ärsyttävää ja huomioitu on että alalle tulee väkeä jotka ei oikeesti sovellu työhön!!!minkä siinnä teet????????!!pakko jotain kait tehdä leipänsä edestä onkin moni sanonut.Koulutetut vielä..VALINNAN VARAA KUN EI HUONOINA KAUSINA KUULEMMA OLE.

        Meidän on vaan sopeuduttava muiden.Syitä vaikea etsiä mutta ,oisko yksi pätemisen tarve joukossa, työ tahti, kiire, kova aikataulutus..jos työssä on pahaolla.Olen itse tavannut oikeita marisijoita joilta työnilo on poissa.Valitusta.Sairastelua jne..psykosomaattista välillä ,ongelma tilanteissa tressi, tunnistettavaa.

        Työn tekeminen on ihanaa kun on kiva porukka, ollaan avoimia, yhteistyötä tehdään jne.Olen vaihtanut pari kertaa paikkaa kun olen huomannut puutteita.Työ on aina ollu kutsumustyö, olen vanhempi jo ja olen viihtynyt kaikissa töissä missä ollutkin vauvasta-vaariin ja kiitosta on satanut puolin ja toisin.Mitään tommosia ilmiöitä en missään työssäni ole kohdannut ja pakottamista mihinkään ei ole ollut.laki ja moraali arvot ja asenteet niitä ei pidä unohtaa.Jokainen lapsi on yksilö ja kun kunnioittaa lapsen tarpeita niin hyvin siinnä käy, lapsi kiintyy ja juuri kiintymys on merkki että kaikki on todella hyvin.Työhän on palveluammatti.Lapsen tarpeita kuunnellaan ja arvostetaan.

        Nyt huonoina aikoina mm.Päiväkodeissa on liian VÄHÄN HENKILÖKUNTAA..laittomia tilanteita liikaa..sijaisissa säästetään,säästetään muutenkin ja tässäkö on sitten ennakotapaus????????vähän on väkeä myös muissa hoidon ja huolenpidon töissä...Viekääpä terveiset päättäjille!!!!!!!!ollaan viety! mutta ei ne välitä..säästetäänsäästetään ne sanoo..


      • Piuhat

        otettava yhteyttä.
        Minä sain keväällä 2008 tämmöisen pakollisen yhteydenottopyynnön kaupunkini päiväkotiapulaisen paikkaan eli kyseessä oli puolen vuoden tukityöllistämispaikka.
        Soitin tietysti kyseiselle kaupungin työntekijälle. Aikaimme puheltuamme eukko totesi, että kannattaako minun tulla haastatteluun, kun innokkaita henkilöitä oli tulossa haastateltavaksi. Selvennyksenä totean, että olen liki kuusikymppinen muori; päivääkään en ole tehnyt minkäänlaisessa hoitotyössä eikä hoitotyö kiinnosta minua pätkääkään.
        Kun menin työttömyystoimiston eukon pakeille, tämä valtion virkamies totesi tuon kuntatyöntekijän saaneen minusta negatiivisen, siis kielteisen kuvan. En minäkään olisi sen eukon kanssa halunnut tehdä työtä päivääkään.
        Ja homma eteni näin: sain 0R7-lausunnon eli kansanomaisesti sanottuna viiden kuukauden pakkotyökarenssin. Olisi siis oltava viisi kuukautta veronmaksajien ylläpitämässä huuhaa-koulutuksessa, "kuntouttavassa" työtoiminnassa, työelämävalmennuksessa, työharjoittelussa ja mitä näitä vielä lieneekään puuhasteluja, jotka eivät johda muuhun kuin täydelliseen "kyrpiintymiseen" kuten omalla kohdallani kävi.
        Nyt olen elämääni tyytyväinen, ettei enää vanhan ihmisen tarvitse käydä työllistämässä byrokraatteja.
        Veronmaksajat ovat kuitenkin pitkäpiuhaisia.


      • Siippu

        Montakohan hoitajaa suomessa mahtaakaan olla, ja suhteessa tähän vertaa sitten moniko on "pimahtanut". Tee sitten tämä muillekin ammattiryhmille, vertaa tuloksia ja katso sitten vasta onko syytä enää aukoa päätään!


    • muutos?

      Olin harjoittelijana päiväkodissa jossa niinkuin kuulema jokaisessa pakkosyöttö on arkipäivää. Lautanen tyhjäksi ja maito kurkusta alas. Näin on aina tehty kuulema. Pahaa teki ....

    • Yx vaan

      Olen kuullut eräästä yksityisestä päiväkodista jossa itse johtaja oli mm. heittänyt kengällä päähän pari vuotiasta lasta, retuuttanut kovalla otteella, tuuppinut niin että lapset kaatuneet pahoin, haukkuneet lasten vanhempia lasten kuullen jne. Kuulin asian kyseisessä päiväkodissa olleelta harjoittelijalta.
      Toivottavasti päättäjien lapset ovat kyseisissä päiväkodeissa hoidossa. Saisivat maistaa vähän omaa lääkettään..

      • Päivi !958

        Ei saa aina syyttää koulutuksen puutetta. Kyllä se on työnilo, joka näyttää miten työ tehdään oikein. Vanhusten palvelukeskuksessa koulutetut hoitajat pakottivat vanhuksia polkemaan kuntopyörää, koska kunto oli mennyt huonoksi. Tosiasiassa vanhus teki kuolemaa ja olisi vain nukkunut.

        Koulutettu lastenhoitaja ei todellakaan aina omista omatuntoa, koska on tehnyt työtä liian kauan ja olisi jo ammatinvaihdon aika. Ja ihan pelkästään työnilon takaisin saamiseksi.


      • äiti..,..,-..,-,-.-,
        Päivi !958 kirjoitti:

        Ei saa aina syyttää koulutuksen puutetta. Kyllä se on työnilo, joka näyttää miten työ tehdään oikein. Vanhusten palvelukeskuksessa koulutetut hoitajat pakottivat vanhuksia polkemaan kuntopyörää, koska kunto oli mennyt huonoksi. Tosiasiassa vanhus teki kuolemaa ja olisi vain nukkunut.

        Koulutettu lastenhoitaja ei todellakaan aina omista omatuntoa, koska on tehnyt työtä liian kauan ja olisi jo ammatinvaihdon aika. Ja ihan pelkästään työnilon takaisin saamiseksi.

        kaikkea takaa. Nämä ammatit nyt vaan on niitä kutsumusammatteja ja osa kouluttautuu ihan vaan sen takia että töitä on tarjolla, osa paikatakseen omaa avuttomuuttaan. Ei kaikista kokkejakaan koulutuksella tule. Se on raaka totuus. Suomeksi sanottuna. Ne ei vaan osaa!


    • Deivi Croketti

      Meikäläisen kersat saa ihan huoletta teipata tuoliin kiinni, jos eivät muuten suostu olemaan ihmisiksi ruoka-aikaan. Ajatelkaa nyt hyvät ihmiset, me olemme kasvaneet vielä kovassa kurissa ja meistä on tullut vastuuntuntoisia, toisiamme arvostavia aikuisia. Nykyään lasta paapotaan ja pallutellaan, ettei muksulle vaan tulisi paha mieli ja pipi sormeen..ei ihme, että nykynuorista kasvaa surkuhupaisia pullamössö-reppanoita, jotka piipahtavat pyssyn kanssa koulussa kääntymässä heti, kun elämä tuo vastaan ensimmäisen pienen vastoinkäymisen.

      • Narsisteja

        No näistä sinun tavallasi kasvatetuista saattaa sitten tulla kaikkivoipia narsisteja yms. Sidotaan sitten mm. tuoliin, ja pakotetaan lapsi syömään kun ei tehdä niinkuin MINÄ haluan!


      • erja eräs

        Deivi Croketti osuu kirjoituksessaan täsmälleen oikeaan. Kasavatuksen laiminlöynteihin ei juurikaan olla puututtu. Tätä leväperäistä menoa on jatkunut jo pitkään. Tulokset ovat nähtävissä esim. nuorisotyöttömyydessä. Kaiken maailman hiihtäjät laskevat eläkeläisten työpanoksen välttämättömyyttä, kun yhteiskunnassa ei kyetä kasvattamaan muuta kuin työttömyyslukuja.


      • Äidin kasvattama

        Päiväkodit ovat säilömispaikkoja. Tehokkuuden nimissä laatu on karsittu minimiin. Kiinni teippaaminen kyllä tuntuu liioitellulta, mutta nykykersat ovat todella villejä ja levottomia. Kun aikuisia on vähän, kysymys on usein turvallisuudesta. Päivä kuluu siinä, että saadaan kaikki pysymään vahingoittumattomina, kunnes laatutietoiset vanhemmat tulevat noutamaan kullanmurujaan. Ei lapsilla ole helppoa näissä tehdas-laitoksissa, vaan oireilevat kiukkuisuudellaan ja levottomuudellaan.
        Väsyvät hoitajatkin. Mikään koulutus ei auta, jos olot ovat kelvottomat ja ryhmäkoot liian suuret. Jospa kriittiset vanhemmat ja kunnan päättäjät menisivät joskus auttamaan muutamaksi päiväksi, jotta saisivat realistisen kuvan todellisuudesta. Rotatkin raatelevat toisiaan liian ahtaassa häkissä. Tehokkuuden nimissä ihmislapsia saa kohdella kuin koe-eläimiä. Sitten ihmetellään, mistä tulevät häiriköt, kiusaajat, keskittymiskyvyttömät ja neurootikot. Tehokasvattamoista.


      • .......
        erja eräs kirjoitti:

        Deivi Croketti osuu kirjoituksessaan täsmälleen oikeaan. Kasavatuksen laiminlöynteihin ei juurikaan olla puututtu. Tätä leväperäistä menoa on jatkunut jo pitkään. Tulokset ovat nähtävissä esim. nuorisotyöttömyydessä. Kaiken maailman hiihtäjät laskevat eläkeläisten työpanoksen välttämättömyyttä, kun yhteiskunnassa ei kyetä kasvattamaan muuta kuin työttömyyslukuja.

        Moni nuori menisi mielellään töihin, mutta mihinkään et pääse.
        Vaaditaan monen vuoden alan työkokemusta ja vaikka mitä jo 18-vuotiaalta.


      • Erja eräs
        ....... kirjoitti:

        Moni nuori menisi mielellään töihin, mutta mihinkään et pääse.
        Vaaditaan monen vuoden alan työkokemusta ja vaikka mitä jo 18-vuotiaalta.

        Niin. Menisi mielellään kyllä töihin ja ottaisi mielellään palkkakin. Työnantaja vaan ei ota, kun ei pysty hyödyntämään hyonosti kasvatettujen kakroiden palveluksia.


      • No ajatella!

        Kyllä näillä mainitsemillasi pyssysankareilla on yleensä ollut liian yksinäinen lapsuus ja nuoruus. Samoin kiusatuksi tulleiden tausta. Riittävästi kiusaamista, ja jos ei kykene puolustautumaan niin kyllähän sitä voi pimahtaa. En oikeastaan itse koulukiusattuna ihmettele heitä, vaikken itse ketään koskaan aikonutkaan ampua. Uskoisitko sellaista seikkaa, että toiset voivat olla herkempiä luonteeltaan kuin toiset? Se ei johdu mitenkään kasvatuksesta.

        Me ihmiset emme ole samasta puusta veistettyjä. Sen kertoo tapa, jolla vanhemmat kasvattavat jokaisen lapsensa samoin. Mutta suprise suprise! Jokaisesta tulee silti erilainen persoona. Toinen on vaikkapa siistimpi jo lapsena ja toisen huoneessa on aina kaaos. Toinen on säästäväinen ja toinen tuhlaa äkkiä pienetkin säästönsä. Tietyt suuntaviivat voivat vanhemmat kasvatuksen kautta antaa, mutta lopun määräämme aivan itse!

        Kasvatuksesta tehdään usein liian iso numero. Naurattaa eniten nämä "vapaasta kasvatuksesta" vouhkaajat.
        Aivan kuin vaikkapa villin lapsen tai nuoren kohdalla se on automaattinen: Taustalla on tietenkin vapaa kasvatus.

        Siispä siis, turha tietäväisenä on huudella milloin kenenkin kasvatusperiaatteista jos ei niistä todellisuudessa tiedä mitään.


      • narsku voi?
        Erja eräs kirjoitti:

        Niin. Menisi mielellään kyllä töihin ja ottaisi mielellään palkkakin. Työnantaja vaan ei ota, kun ei pysty hyödyntämään hyonosti kasvatettujen kakroiden palveluksia.

        Nykyään näkee aivan liikaa työnantajina "huonosti kasvatettuja" idiootteja. Näitä pahemman luokan narsisteja on aikanaan potkittu vanhempiensa osalta liikaa päähän. Sen he kostavat sitten pahaa aavistamattomille työntekijöilleen tavalla tai toisella.


      • Erja eräs
        narsku voi? kirjoitti:

        Nykyään näkee aivan liikaa työnantajina "huonosti kasvatettuja" idiootteja. Näitä pahemman luokan narsisteja on aikanaan potkittu vanhempiensa osalta liikaa päähän. Sen he kostavat sitten pahaa aavistamattomille työntekijöilleen tavalla tai toisella.

        Näinkin on. Se ei vaan kuitenkaan aiheuta eikä poista sitä tosiasiaa, että vastuuta ja pientäkään epämiellyttävyyttä sietämätöntä nuorta on mahdoton työllistää.


    • kokokokokok

      Itseäni kuvottaa ja ärsyttää kun aina näitä tapauksia tulee julki. Muistan hyvin omat päiväkotiaikani. Olin ehkä vähän valikoiva, enkä kaikista ruuista pitänyt. Hoitajat koittivat saada minua syömään pakolla, ja sainkin keplotella itseni aina ulos tilanteista esim. kasaamalla ruokaa että näyttäisi vähemmältä, kaatamalla lattialle, piilottelemalla jne. Kerran muistan kun en pitänyt luumuista ja piti maistaa niin oksensin sen ulos. Sen jälkeen en olekaan syönyt mitään mistä en pidä. Onneksi päiväkodissani oli yksi kiltti siivooja joka aina päästi minut pälkähästä kun olin viimeisien joukossa syömässä, kun muut olivat jo päiväunilla. Koulussakin tämä jatkui ja sain välillä juonia etten joutuisi syömään kun opettajat korppikotkamaisesti seurasivat syömistä, ja tuntuu pahalta, että pienet lapset joutuvat sellaisen kohteeksi. Toi on vaan väärin.

      • pipsalle terkut =(

        sainkin nyt lostoidean ainakin omasta mielestäni....

        tietenkään nyt ei lapsia pakkosyötetä eikä muutakaan..mut noist sompuista ja muista mamuista pääsisi helpommin eroon, jos niitä pakkosyötettäs samalla tavalla...varmaan häipyisivät aika vilakkaan jonnekin hevon vittuun täältä...



        ja asiaan...

        mun lasteni yks perhepäivähoitjista vuonna 1 ja ´2 ,pakotti syömään, ja lapseni oksensivat ne pakkosyötetyt ruuat.. tätnäpäivänäkään he eivät tiettyjä ruokia syö, kiitos pipsan...


      • Petu...
        pipsalle terkut =( kirjoitti:

        sainkin nyt lostoidean ainakin omasta mielestäni....

        tietenkään nyt ei lapsia pakkosyötetä eikä muutakaan..mut noist sompuista ja muista mamuista pääsisi helpommin eroon, jos niitä pakkosyötettäs samalla tavalla...varmaan häipyisivät aika vilakkaan jonnekin hevon vittuun täältä...



        ja asiaan...

        mun lasteni yks perhepäivähoitjista vuonna 1 ja ´2 ,pakotti syömään, ja lapseni oksensivat ne pakkosyötetyt ruuat.. tätnäpäivänäkään he eivät tiettyjä ruokia syö, kiitos pipsan...

        Niin se on.

        Ajatelkaapa jos työnantaja pakottaisi aikuiset syömään, voisi nousta aika haloo.

        Ja kiellon piti olle kaikkien tiedossa: http://www.valtakunta.fi/2010/pakkoruokailu.php

        Eli vastaavassa asiassa on hovioikeuden päätös!


      • ex-muksu

        Samanlaisia kokemuksia mullakin 80-luvulta. Silloin päiväkodit olivat muutenkin sen sortin laitoksia, joissa kaikkien piti syödä ja nukkua, kun käskettiin. Oli nälkä ja uni tai ei. Siitä oli sitten hyvä jatkaa kouluun, jossa tasapäistäminen jatkui 12 vuotta.


      • BLUE CAFFE

        Millä vuosisadalla olet elänyt , mulla ei ainakaan ole mitään valittamista tyttöni päiväkodista, siellä oli kaikki niin asiallista ja se että kaikki houmioitiin kun lapseni oli siellä ja paikassa oli lapsia paljon ja monia osasstoja, lapseni tykkäsi mennä sinne ja söi varmaan hyvin , koska ne päivähoitotäditkin oli ihania. Harmi kun lapsi kasvaa ja ei voi viedä sinne enään. Yksi Porin parhaista päivähoitopaikoista. (riihikedonkadun väelle, ISO KIITOS)


    • nykyaikaiset riiviöt ei pysy ilma teippiä. Joskus voi naulata myös

    • Itseäni ja vuotta nuorempaa veljeäni ei päiväkotiin aikoinaan viety ja siitä olen kyllä kiitollinen. Vanhempani tiesivät millaista ruljanssia se oli. Mummolta liikeni aina aikaa hoitaa meitä, kun molemmat vanhemmat olivat töissä. Kyllä meilläkin ruoka-ajat oli, mutta syödä sai niin paljon kuin jaksoi ja milloin vain, söi sitten osan ruuasta myöhemmin jos ei maistunut heti. Muistaisin omien ruoka-aikojeni joskus venyneen ja ruokien jääneen lautaselle, mutta ikinä sitä ei tungettu väkisin suuhun tai vahdittu silmä kovana kelloa, mihin aikaan mennessä piti olla syöty. Nukkuakkin sai niin kauan kun nukutti.
      Tämä elämäntapa ei kuitenkaan ole missään tapauksessa tuottanut ongelmia. Kouluun mentäessä tilanne oli sentään eri. Siellä sai ottaa niin paljon kuin jaksoi syödä ja aina söin kaiken mitä lautaselle otin. Eivätkä ruokiksetkaan "venyneet" muuta kuin silloin kun oli "pahaa ruokaa", joka ei ihan heti kurkusta alas mennyt. Nykyään olen terve ja hyväkuntoinen 18-vuotias nuori, joka ruokaa arvostaen käy joka koulupäivä syömässä. Silloinkin kun kaikki kaverit lähtevät seikkailemaan muualle ruokiksella :DD.

      Tuo uutinen ei minua yllätä!

      • M u m m i

        vieväni lapsiani päiväkotiin. Olivat kunnallisessa perhepäivähoidossa ja kaksi kertaa viikossa seurakunnan päiväkerhossa. Tuota päiväkerhoaikaa muistelevat vielä aikuisiässäkin lämmöllä.
        Onhan se selvää, ettei isolle laumalle lapsia riitä yksilöllistä aikaa, kun henkilökuntaa on vähän.
        Oma tyttäreni siirtyy kohta takaisin työelämään äitiysvapaan jälkeen. Vuoden ikäinen lapsi ei vielä tarvitse ikäistään seuraa joten tarjouduin ottamaan lapsukaisen hoitoon. Tiedän, ettei lasta ainakaan syötetä väkisin.


    • robbott

      Ei hyväksytä Iltalehden (tai-Sanoman) sosiaalipornoa.

      • parempi mieli?

        Niinkö et tulis etes isselle parempi mieli, kun on lapset taas pian tarhaan vietävä.


    • YksKaksKolNelViis

      Kyllä ihmisen alun pitää oppia tottumaan myös negatiivisiin asioihin. Jollakin ne kakarat pitää syötää kun ei yhteiskunnalla ole varaa ostaa päiväkoteihin hampurilaisia ja sipsejä joka päivä.
      Ne joiden kullan nuput eivät pärjää riehumatta eivätkä ymmärrä järkipuhetta on erotettava päiväkodista.
      Voidaanhan aikuisia irtisanoa töistäkin huonon käytöksen suhteen.
      Samat säännöt lapsille päiväkoteihin ja kouluihin. Eivätköhän vanhemmat alkaisi jotain älyämään kun tenava saa kenkää joka päiväkodista ja koulusta.
      Nykyajan vanhemmat eivät osaa kasvattaa, ollaan ylihuolehtivaisia ja annetaan kaikki periksi.
      Siinä turvaton lapsi raukka huutaa tavarataivaan keskellä apua eikä kukaan älyä homman todellista laitaa.
      Ja lopputulos on sitten rikkinäinen aikuinen 20 vuotiaana eläkkeellä masennuksen takia. Sellaisen tulevaisuudenko haluatte lapsillenne? Herätkää aikuiset!

      • blue caffe

        Vois ennemmin seurata mitä koulun ruokailussa syödään, joku lihavampi lapsi ottaa vain näön vuoksi pikkurillisen ruokaa lautaselle ja siitäkin valittaa ja kun pääsee kotiin niin omasta kukkarosta löytyy pari euroa jolla saa hampurilaisen ja sitten vielä makiaa päälle, ellei kotona ole hampurilaisia jääkaapissa. Ja eikä se tartte olla lihavakaan lapsi vaan joku ruikku ,joka on ettei olisi ruokaa nänytkään, ja sitten valitetaan ruuasta. Olen kahden lapsen äiti, ja aina kysyn kun tulevat mitä oli ruokaa ja ottivatko salaattia ja maitoa, poika on se joka ei kauheesti vihanneksia söisi tai ju maitoa ja sen tilala vesi. Kotona mun kakarat syö hyvin, ja saavat myös antaa palautetta elleivät tykkää onhan niitäkin tullut, ei lasta saa pakottaa ja varsinkaan noin pieniä. Mun sukulais lapsi oli juuri ton ikäinen ja se söi hyvin yhtenä päivänä hyvin ja taisi mennä kaksaikin päivää ettei syönyt ja olihan siinä äiti kauhuissaan kun lapsi ei syö mutta ei lasta saa todellakaan pakottaa, ja tämä sukulaispoika on kasvanut isoksi melkein kolmen kymmen vuotiaaksi


      • Huuto**

        Meillä kotikasvatus takaa normaalin käyttäytymisen. Olen toki nähnyt kaupassa käydessäni neuvottomia vanhempia, jotka hirveällä rähinällä yrittävät saada jälkikasvua kuriin.
        Mutta niinhän se on; niin metsä vastaa, kuin sinne huudetaan.


      • Erja eräs

        Kiitos sinulle YksKaksKolNelViis. On huojentavaa huomata, että vielä sentään löytyy ihmisiä, jotka ymmärtävät tilanteen.


    • -yhäidinlapsi-

      Te, jotka valitatte siitä, että lapsille pitäis syöttää oikeeta kotiruokaa ja blaa blaa blaa, niin oletteko koskaan ajatellu, että ehkä voikin olla tilanne niin, ettei esimerkiksi ole töiden takia aikaa tehdä kotiruokaa?

      Meillä on kotona just tällanen tilanne, että yksinhuoltaja äiti töissä sairaanhoitajana ja tekee kolmivuorotyötä, ei siis mitään helppoa homma... Näin ollen minä itse ja pikkuveli ei saada yleensäkään mitään erikoista kotona, vaan on ite tehtävä, jos haluaa.. Tai sitten on vaan niin, että kun äiti tulee aamuvuorosta niin jotain simppeliä syödään kolmen jälkeen ja sitten loppupäivä leivällä.. Yövuorojen aikana syödään jossain muualla ja iltavuorojen aikana on joko ostettava, syötävä tai tehtävä itse..

      Toisilla se on kotona tilanne sellanenki, ettei välttämäti pysty antamaan lapsille kotiruokaa, että älkää morkatko vanhempia, ei se välttämättä niidenkään vika ole...

    • Matti Viikate

      Aiemmin oli yksi tuollainen missa syytteet hylattiin. Saa nahda miten kay tuossa. Tuollaisen vakavuuskin riippuu taysin siita, etta millainen tilanne on sosiaalisesti ollut. Yksi hyva tapa ehkaista tuollaista olisi etta sovittaisiin ettei lapsia tarvitse ruokkia, jos he siita kieltaytyvat. http://mattiviikate.newsvine.com

      • ..metodi vaan käyttöön kouluissakin! Pitäähän ne äidin kullannuput jollain saada pysymään aloillaan. Jos joku keksii paremman menetelmän, niin suuta auki vaan. Siihen saakka turha rutista mitään. Jos ei vanhemmat ole saaneet ensimmäisen seitsemän vuoden aikana kakaroihinsa kuria, niin miten kuvitellaan koulun siitä jatkavan?


    • possu.

      Miksi spekuloida täällä tapauksella, josta ei tiedetä sen enempää kuin mitä roskalehti Iltalehti sanoo. Hei haloo iltapäivälehdillä on tapana liioitella edistääkseen myyntiään ja kuka tietää mitä on oikeasti tapahtunut!!

      Koittakaa nyt ihmiset vähän ajatella ja pikkuisen lähdekritiikkiä, kiitos. Eiköhän tässä nyt taas ole tehty kärpäsestä härkänen.

    • ruokarauha

      Oma poikani tarhaikäisena valitti, että hän ei halua syödä tarhassa aamupalaa. Tiesin, että hän ei pidä puuroista, kaikenlaisista, mutta muutoin kyllä ainakin kotona söi ihan normaali ruokaa mukisematta. Minä sitten päätin, että syökööt kotona aamulla, söimmehän me muutkin aamupalan. Ilmoitin tarhassa, että vastaisuudessa tehdään niin. Ja totta tosiaan, onnistuihan se, mutta satuinpa sitten muutaman kerran tulemaan pojan kanssa tarhaan juuri sopivaan aikaan, kun lapset siellä söivät.Poika ihan hätkähti, kun lastentarhan johtajatar itse oli lasten kanssa aamupalalla. Enkä ihmettellyt sen jälkeen yhtään, että poika halusi syödä kotona. Oli pahankuuloista se meininki tällä johtajattarella, en minäkään olisi halunnut syödä sellaisessa pakottamisilmapiirissä, huudon kanssa saateltiin suupalat lapsille suuhun. Ruokailuhetken pitäisi olla rauhaisa,eivätkä lapset mitään pakkokoneita ole, aina ei maita, mutta maittaa myöhemmin. Jos pidetään huoli siitä, että välillä ei anneta mitään muuta. Lapsella taitaa ihan luontaisesti olla kyky säännöstellä ruokailuaan. Mutta tietenkin on näitä ongelmia, kun syödään mitä sattuu milloin sattuu. Mutta huutaminen ja pakottaminen ei kyllä auta. Sitäpaitsi siinä kärsivät sitten nekin, jotka syövät rauhassa.
      Ja laittaa nyt lapsi kiinni tuoliin syömisen ajaksi.. miten joku aikuinen voi olla niin tyhmä ?

      • kun on monta M.

        Muistan ajan jolloin alettiin miettiä kaupungin arvoja kirjattavaksi näkösälle ,
        vanhusten laitoksissa se alkoi työntekijöitten pohdinnasta ylöspäin ja
        päivähoidossa johtajat pohtivat ne alaisilleen valmiiksi .


      • pannuun ottaa
        kun on monta M. kirjoitti:

        Muistan ajan jolloin alettiin miettiä kaupungin arvoja kirjattavaksi näkösälle ,
        vanhusten laitoksissa se alkoi työntekijöitten pohdinnasta ylöspäin ja
        päivähoidossa johtajat pohtivat ne alaisilleen valmiiksi .

        eikö ne pirun nilviäiset saa kotona ruokaa,kun niitä pitää vielä päiväkodissa syöttää.pistäisivät omat eväät mukaan jos ne ei kelpaa olkoon ilman.


      • mie vaan
        pannuun ottaa kirjoitti:

        eikö ne pirun nilviäiset saa kotona ruokaa,kun niitä pitää vielä päiväkodissa syöttää.pistäisivät omat eväät mukaan jos ne ei kelpaa olkoon ilman.

        Meillä kotona oli kanssa pientä pakkosyötömeininkiä lapsena,tuloksena se,että KAIKKi ruoka menee todella hyvällä halulla,kun ei opetettu nirsoksi. Siis tosiaan aivan kaikki.


      • Oksettaaaaaa
        mie vaan kirjoitti:

        Meillä kotona oli kanssa pientä pakkosyötömeininkiä lapsena,tuloksena se,että KAIKKi ruoka menee todella hyvällä halulla,kun ei opetettu nirsoksi. Siis tosiaan aivan kaikki.

        mänemmään alas etanoita enkä ostereita. Nuo osterit ku ouvat iha ku räkämällejä.


    • mummi * monelle

      Teippaaminen tuoleihin? Eihän se millään onnistu eikä varmasti pysy. Tuskin päiväkodeissa on pakkausteippiä, sillä saattaisi pysysyä.
      Lisäksi, jos pakkosyötät lapsen niin kyllä hän oksentaa väkisin tungetun ruuan lautaselleen jo pelkästä pelosta. Eli, ei ketään ei edes lasta voi pakkosyöttää ei ainakaan noin pientä lasta. Isompi saattaa syödäkin, kun on "pakko" jos vaikka jälkiruuaksi on jotakin herkkua.

    • sillisiili

      Olen itse ollut päiväkodeissa töissä ja nähnyt kaikenlaista törkeää käytöstä hoitajilta,että olikin vain ajan kysymys,milloin näistä aletaan kirjoittaa julkisuudessakin.Paljon on yhä piilossa.Valitettavasti ja vanhemmat luottavat "koulutettuun" henkilökuntaan.

      • työharjoittelussa

        Sama juttu. Nk. parempien vanhempien lasten suosimista harrasti ryhmän vastaava hoitaja. Oli todella ilkeä yhden köyhän perheen lapselle. Ryhmä oli kaikenhuipuksi 1-3 vuotiaat. Todella lannistava ihminen muutenkin nuorelle opiskelijalle jonka ensimmäinen harjoittelupaikka päiväkoti oli ja jolla ei omia lapsia. Ilmapiiri paikan taukohuoneessa oli niin raskas että sitä olisi voinut veitsellä leikata. Mitä tähän syöttämis jutttuun tulee tuossahan on selkeästi tehty rikos. Jos vanhemmat tekisivät näin lapselle tulisi lastensuojeluviranomainen äkkiä oven taakse. Miettikääpä miltä tuntuisi jos teillä olisi vaikka alkava vatsaflunssa ja ruoka ei sen takia maistuisi tai jostain muusta syystä ruokahaluton olo, miltä tuntuisi jos joku sitoisi teidät tuoliin kiinni ja syöttäisi väkisin. En ihmettelisi vaikka lapsille jäisi tuosta joku syömiseen liittyvä häiriö.


    • huumattujakin

      Syy siirretään muille. Pitäs vee miettiä ennen sitä nussimista onko valmis ITSE hoitamaan myös SYÖTTÄMISEN vai valittaa kaikesta. JOS asiat on KOTONA ok, ei mitään pakko syöttöö tarvita!!! Lasten vanhemmat on myös SYYLLISIÄ, joten kuulusteluun ja lapset pois! Tuossa asiassa tietty olis kiva tietää oliko HOITOHEMMOJA tarpeeksi vai oliko ALIMIEHITYS, kuten maan hallitus haluaa?`Rahaa pitää jo antaa perus hommiin vee lisään ja paljon! Kiitos Vanhanen kiitos!

    • Pöhköt

      ...uskotteko muka lehtien uutisiin?!

      • rivien välissä

        kärpäsestä tehdään härkänen. iso juttu pienestä hetkestä.


      • jokulal99
        rivien välissä kirjoitti:

        kärpäsestä tehdään härkänen. iso juttu pienestä hetkestä.

        Ja tietysti kukaan ruokahuollon ihminen ei ollut näkemässä esim. Keittäjä,keittiöapulainen tai ruoanjakaja


    • nojust joo

      Ihan oikein jos jotkut kurittomat kakarat on saatu istumaan puoli tuntia hiljaa. Taas tehty kärpäsestä härkänen. Suomessa vapaankasvatuksen tulokset näkyy kurittomissa kakaroissa, joille kukaan ei uskalla sanoa ei kun heti tehdään poliisiasia!

      • 10+5= 0

        Miltä susta tuntuisi jos itsesi sidotaan tuoliin jos ei ruoka maistu? Ketään ei edes lasta saa pakkosyöttää. Komentaminen ja pakkosyöttäminen on kaksi ihan eri asiaa.


      • no voi jestas
        10+5= 0 kirjoitti:

        Miltä susta tuntuisi jos itsesi sidotaan tuoliin jos ei ruoka maistu? Ketään ei edes lasta saa pakkosyöttää. Komentaminen ja pakkosyöttäminen on kaksi ihan eri asiaa.

        Kuten poliisi sanoi "kenellekään näistä lapsista ei ole tullut mitään traumoja päiväkotia vastaan"...

        Ei kaksi vuotias tajua onko se "teipattu" vai ei... hyvänen aika, eiväthän ne osaa vielä kunnolla istuakaan pystyssä?! Yleensähän siinä iässä ollana vielä syöttötuolissa?! Ei kaksivuotias osaa tehdä itse päätöksiä, vaan aiuisen ihmisen tulee tehdä ne hänen puolestaan. Ei kaksi vuotias tajua että aina ei voi syödä karkkia, aikuisten, jos ovat järkeviä sellasia, tulee se lapselle opettaa..

        Voi herranjestas mitä jeesustelua ja ihme paapomista. Monessa maassa lapset näkevät nälkää! Vain Suomessa
        nirsoillaan jo kaksi vuotiaana!!

        Itse olen aina syönyt kiltistä kaikki tarhan ruoat ja hyvin maistui. Mutta sielläkin oli sellaisia nirsoja kersoja joille ei mikään kelvannut. Arestiin semmoiset.


      • Haloo!
        no voi jestas kirjoitti:

        Kuten poliisi sanoi "kenellekään näistä lapsista ei ole tullut mitään traumoja päiväkotia vastaan"...

        Ei kaksi vuotias tajua onko se "teipattu" vai ei... hyvänen aika, eiväthän ne osaa vielä kunnolla istuakaan pystyssä?! Yleensähän siinä iässä ollana vielä syöttötuolissa?! Ei kaksivuotias osaa tehdä itse päätöksiä, vaan aiuisen ihmisen tulee tehdä ne hänen puolestaan. Ei kaksi vuotias tajua että aina ei voi syödä karkkia, aikuisten, jos ovat järkeviä sellasia, tulee se lapselle opettaa..

        Voi herranjestas mitä jeesustelua ja ihme paapomista. Monessa maassa lapset näkevät nälkää! Vain Suomessa
        nirsoillaan jo kaksi vuotiaana!!

        Itse olen aina syönyt kiltistä kaikki tarhan ruoat ja hyvin maistui. Mutta sielläkin oli sellaisia nirsoja kersoja joille ei mikään kelvannut. Arestiin semmoiset.

        Hei HALOO! Tajuatko, ettei ruokanirsoutta kasvatuksella poisteta/tehdä. Se on alusta saakka joillekin luonteenomaista. Minut joskus pakotettiin syömään tarhassa papuja ja oksensin ne samantien kun en tykännyt. Samoin joka salaatissa oli pikkelssiä jota inhosin. En pitänyt myöskään läskistä enkä sipulista (enkä pidä muuten vieläkään!) Sisareni taas oli maistellessaan erilaisia ruokia hirmu ennakkoluuloton ja söi lähes kaiken mitä lautasella tarjottiin. Tykkäsi kaikesta. Hänen ei tarvinnut stressata koskaan ruokailutilanteissa. Sen sijaan minä muistan vielä koko ala-asteen, kun häpeissäni vein lähes AINA puolet ruokalautaseni ruoista pois ja aina tietenkin puisteltiin vihaisena päätä. En vain pystynyt syömään kaikkea. Ruokatilanteista tuli jo tarhassa stressaavia ja lopulta en halunnut mennä koko paikkaan, jossa yksi tietty hoitaja yritti aina pakottaa syömään.

        Voiko ja saako mielestäsi lapsellakin olla oikeus makumieltymyksiin kuten aikuisella?

        Vastaa.

        Voi luoja, jos vasta 2-vuotiasta pakotetaan syömään!


      • poliisi ei tiedä
        no voi jestas kirjoitti:

        Kuten poliisi sanoi "kenellekään näistä lapsista ei ole tullut mitään traumoja päiväkotia vastaan"...

        Ei kaksi vuotias tajua onko se "teipattu" vai ei... hyvänen aika, eiväthän ne osaa vielä kunnolla istuakaan pystyssä?! Yleensähän siinä iässä ollana vielä syöttötuolissa?! Ei kaksivuotias osaa tehdä itse päätöksiä, vaan aiuisen ihmisen tulee tehdä ne hänen puolestaan. Ei kaksi vuotias tajua että aina ei voi syödä karkkia, aikuisten, jos ovat järkeviä sellasia, tulee se lapselle opettaa..

        Voi herranjestas mitä jeesustelua ja ihme paapomista. Monessa maassa lapset näkevät nälkää! Vain Suomessa
        nirsoillaan jo kaksi vuotiaana!!

        Itse olen aina syönyt kiltistä kaikki tarhan ruoat ja hyvin maistui. Mutta sielläkin oli sellaisia nirsoja kersoja joille ei mikään kelvannut. Arestiin semmoiset.

        Tutkimuksissa on todettu että kaikista pahimmat traumat jää sellaisista asioista jotka ovat olleet lapsen mielestä pelottavia mutta joita hän ei ikänsä puolesta muista. Eli varhaislapsuus on se kaikista herkin aika tulevaisuutta ajatellen. Ja mistähän ihmeestä POLIISI voi tietää jääkö traumoja vai ei, onko heistä tullut jotain psykologejakin.


      • voi jestas
        Haloo! kirjoitti:

        Hei HALOO! Tajuatko, ettei ruokanirsoutta kasvatuksella poisteta/tehdä. Se on alusta saakka joillekin luonteenomaista. Minut joskus pakotettiin syömään tarhassa papuja ja oksensin ne samantien kun en tykännyt. Samoin joka salaatissa oli pikkelssiä jota inhosin. En pitänyt myöskään läskistä enkä sipulista (enkä pidä muuten vieläkään!) Sisareni taas oli maistellessaan erilaisia ruokia hirmu ennakkoluuloton ja söi lähes kaiken mitä lautasella tarjottiin. Tykkäsi kaikesta. Hänen ei tarvinnut stressata koskaan ruokailutilanteissa. Sen sijaan minä muistan vielä koko ala-asteen, kun häpeissäni vein lähes AINA puolet ruokalautaseni ruoista pois ja aina tietenkin puisteltiin vihaisena päätä. En vain pystynyt syömään kaikkea. Ruokatilanteista tuli jo tarhassa stressaavia ja lopulta en halunnut mennä koko paikkaan, jossa yksi tietty hoitaja yritti aina pakottaa syömään.

        Voiko ja saako mielestäsi lapsellakin olla oikeus makumieltymyksiin kuten aikuisella?

        Vastaa.

        Voi luoja, jos vasta 2-vuotiasta pakotetaan syömään!

        Kyllä sulla on ollu "rankka" lapsuus kun olet joutunut ketsomaan kun tarhantädit sulle pudistelee päätä. Ja ruokaakin on ollut pakko syödä. Täs just yksi tämmöinen hemmoteltu kakara. huh huh...


        Mietipä kuule vaikka niitä lastensuojeluliiton huostaanottamia lapsia, jotka joutuivat syömään "vessapaperia lämpimän veden kanssa" kun kotona ei ollut MITÄÄN ruokaa. Ehkä se laittaa asiat oikeaan kontekstiin.

        Tässä poliisiin voimavaroja menee johonkin ihan turhaan, kun oikeasti olisi HEITTEILLE JÄTETTYJÄ ja HYVÄKSIKÄYTETTTYJÄ lapsia Suomessakin tuhansia!!

        valivalivali... joillekin se elämä on niin rankkaa, kun joutuu esim. SYÖMÄÄN!?


      • jaaaaaaa
        poliisi ei tiedä kirjoitti:

        Tutkimuksissa on todettu että kaikista pahimmat traumat jää sellaisista asioista jotka ovat olleet lapsen mielestä pelottavia mutta joita hän ei ikänsä puolesta muista. Eli varhaislapsuus on se kaikista herkin aika tulevaisuutta ajatellen. Ja mistähän ihmeestä POLIISI voi tietää jääkö traumoja vai ei, onko heistä tullut jotain psykologejakin.

        No varmana lapsilta tai heidän vanhemmiltaan on kysytty onko siitä jäänyt huono kokomus!? ;) Juu juu kaikesta voi jäädä "traumoja", siitäkin kun äiti sanoo "ei" ja kun ei saanut aina vaan syödä karkkia... Se on rankkaa kun on sellainen lapsuus!!

        PIkkulapset kokevat varmaan vaan hauskana jos teipataan tuoliin että pysyvät vähän aikaa paikalla ruokailun ajan. Luultavasti siellä on hihitetty ja naureskeltu asialle.

        "Pakkosyöttäminen" olisiko sitä että on pidetty lusikkaa niin kauan että jotain on mennyt alas.. Tässä on taas tehty kärpäsestä härkänen!


    • lapsenvahti

      meikä teippaa aina kakarat tuoliin kun vahdin niitä eikä ne mitää traumoja oo kukaan ikinä saanut :D
      mitä sitten vaikka jotain lasta vähän teipataan tuoliin ja syötetään no onhan se turvallisesti paikallaan :D
      joillakin on kyllä semmoisia kakaroita että tarvittaisiin pakkopaidat ynnä muut :D

    • ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

      omasta kokemuksesta kertoa että ei nuo lehtiartikkelit oo aina niin totta.

      Pikkutytöt teipattiin tuoliin päiväkodissa. Kuinka paljon itse otsikko kertoo tapauksesta. Kuinka tulkinnanvarainen se onkaan. Luettuaan otsikon joku voi ajatella mielessään että lapset on teipattu kädet ranteista seläntaakse ja jalat nilkoista tuolinjalkoihin ja veivattu jeesusteippiä seittemän kierrosta vyötärön ja tuolinselän ympäri... Joku toinen taas saattaa nähdä mielessään kuvan missä pieni lapsi istuu tuolissa ja vatsan ja tuolin selkänojan ympärillä on teippi löysästi laitettu pitämään lasta hieman paikoillaan...

      päiväkodin hoitajien epäillään pakkosyöttäneen pari-vuotiaita. Mitäs sanotte tästä otsikosta???? Joku tulkitsee sen niin että yksi hoitaja on pitänyt päästä kiinni ja toinen on pitänyt suuta auki kun kolmas on tukkinu ruokaa kurkkuun... Tai sitte siinä on vaan istuttu vieressä ja pietty lusikkaa suun eesä niin kauon että lapsi on vaan alakanu syömään...

      Itse en usko nuihin lehtiartikkeleihin kovinkaan paljon ja ihmettelen miksi muut sitä tekevät. Eihän lehtiä kirjoiteta siksi että ihmiset pidettäisiin tietoisina maailman tapahtumista vaan siksi että mahdollisimman moni ostaisi sen lehden jotta firma tienaisi mahdollisimman hyvin.

      vastahakoisia päiväkotilapsia on syötetty. Myisikö tuo otsikko ????????? kysympä vaan???

      Voi sitä tietenki käyttää jokainen sitä järkiä mikä sielä korvien välisä helisee... ihmettelen miten naiiveja ihmiset on???

      • Et silleen

        On tämä maailmanmeno mennyt aika uskomattomaksi. Poliisi joutuu tutkimaan päiväkotilasten syöttämistä, ja samaan aikaan rikolliset mellastavat, kun virkavalta ei ehdi joka paikkaan. Ei tällaista voi tapahtua muualla kuin Suomessa. Eipä ole puhtaat jauhot pussissa näilläkään kirjoittelijoilla, jotka uhkaavat raivoissaan päiväkodin työntekijöitä väkivallalla. Eikö tosiaan löydy mitään muuta kohdetta, mihin saisi turhautuneisuutensa purettua?


      • jepjepp
        Et silleen kirjoitti:

        On tämä maailmanmeno mennyt aika uskomattomaksi. Poliisi joutuu tutkimaan päiväkotilasten syöttämistä, ja samaan aikaan rikolliset mellastavat, kun virkavalta ei ehdi joka paikkaan. Ei tällaista voi tapahtua muualla kuin Suomessa. Eipä ole puhtaat jauhot pussissa näilläkään kirjoittelijoilla, jotka uhkaavat raivoissaan päiväkodin työntekijöitä väkivallalla. Eikö tosiaan löydy mitään muuta kohdetta, mihin saisi turhautuneisuutensa purettua?

        Nämä jotkat eivät kotona syö hyvin ruokaansa niin annetaan muuta, parhaimmat antaa jonkun makean välipalan "että jotakin" syövät kun kun muut syövät kotiruokaa..6v. joka syö yhden tai kaksi "lusikallista tai haarukkaa" kotiruokaa niin nälkäänsä annetaan jäätelöä nje..uskomatonta,,tulee koulussa vaikeaa kun ei saa makeaa välipalaa ruokatunilla :)


      • tarhulitäti
        jepjepp kirjoitti:

        Nämä jotkat eivät kotona syö hyvin ruokaansa niin annetaan muuta, parhaimmat antaa jonkun makean välipalan "että jotakin" syövät kun kun muut syövät kotiruokaa..6v. joka syö yhden tai kaksi "lusikallista tai haarukkaa" kotiruokaa niin nälkäänsä annetaan jäätelöä nje..uskomatonta,,tulee koulussa vaikeaa kun ei saa makeaa välipalaa ruokatunilla :)

        .....tämäkin asia kuulostaa nyt kauheammalta mitä se oikeasti on.
        Meillä on niin että ei ole pakko kaikkea ruokaa syödä, mutta kaikkea on maistettava, jotta tietää mille se ruoka maistuu. Siinäkin voi samalla lasta kannustaa ja kehua sen jälkeen kun on syönyt/maistanut.

        Tota teippaus-juttua en kyllä minäkään ymmärrä. pakkosyöttämisestä puhumattakaan.
        Mutta sen ymmärrän että tarhatätien/setien "hermot" voi joskus olla kireellä, ja sen sitten ehkä purkaa väärin, kohdistamalla sen lapsiin. Mekin kun teemme pitkiä päiviä, sijaisia ei ole, ei saada kunnon palkkaa ja sit siinä samalla vielä pitäis lapsille käytöstapoja opettaa, askarrella, suunnitella toimintaa.
        Ja niin pitkiä päiviä kun nykyajan lapset viettävät hoidossa. Jotta vanhemmat saisivat yhteista/omaa aikaa. Niin kyllä se suurin kasvatus vastuu on hoitopaikoilla.


      • tsee.
        jepjepp kirjoitti:

        Nämä jotkat eivät kotona syö hyvin ruokaansa niin annetaan muuta, parhaimmat antaa jonkun makean välipalan "että jotakin" syövät kun kun muut syövät kotiruokaa..6v. joka syö yhden tai kaksi "lusikallista tai haarukkaa" kotiruokaa niin nälkäänsä annetaan jäätelöä nje..uskomatonta,,tulee koulussa vaikeaa kun ei saa makeaa välipalaa ruokatunilla :)

        Koulussa ne saa limua, suklaata ja sipsejä välipala-automaatista, ja ne voi maksaa kännykällä!


      • ........
        tarhulitäti kirjoitti:

        .....tämäkin asia kuulostaa nyt kauheammalta mitä se oikeasti on.
        Meillä on niin että ei ole pakko kaikkea ruokaa syödä, mutta kaikkea on maistettava, jotta tietää mille se ruoka maistuu. Siinäkin voi samalla lasta kannustaa ja kehua sen jälkeen kun on syönyt/maistanut.

        Tota teippaus-juttua en kyllä minäkään ymmärrä. pakkosyöttämisestä puhumattakaan.
        Mutta sen ymmärrän että tarhatätien/setien "hermot" voi joskus olla kireellä, ja sen sitten ehkä purkaa väärin, kohdistamalla sen lapsiin. Mekin kun teemme pitkiä päiviä, sijaisia ei ole, ei saada kunnon palkkaa ja sit siinä samalla vielä pitäis lapsille käytöstapoja opettaa, askarrella, suunnitella toimintaa.
        Ja niin pitkiä päiviä kun nykyajan lapset viettävät hoidossa. Jotta vanhemmat saisivat yhteista/omaa aikaa. Niin kyllä se suurin kasvatus vastuu on hoitopaikoilla.

        Mä muistan itse että ala-asteella 6lk. pakkosyöteettiin suuri lautasellinen ranskalaisia perunoita jotka olivat pehmeitä ja märkiä ja puoliksi kylmiä. Opettaja katsoi vieressä että lautanen tuli tyhjäksi, oksennuskin siinä oli tulla. Olisin mieluummin syönyt vaikka pelkkää näkkileipää. Muistan että opettaja väitti silloin kiven kovaan minun sairastavan anoreksiaa, vaikka todellisuudessa suuren kasvupyrähdyksen aikana venyy pituutta niin paljon ettei paino ehdi tulla mukana.

        Toinen muistikuva on 4-vuotiaana lastenhoitajalla joka syötti meille "punaisia" pahoja perunoita ja laittoivat meidät yksin leikkimään ulos 20 asteen pakkaseen pienissä vaatteissa. Onneksi se hoitaja oli töissä vain sen yhden päivän. :-)

        Eikö laitasen tyhjäksi syöminen toisaalta ole huono juttu. Nykyään kun ravintolassa on niin isot annokset että pitäisi osata jättää ruokaa ettei syö liikaa.


    • Mies nimeltä hän

      Kyllähän lapsen täytyy syödä. Ei tossa mitää väärää ole.

      • 30

        Joo. Jos näitä häirikkölapsia ei saa kuriin, niin muut lapset kärsivät ja kokevat tulleensa hylätyiksi jakiusatuiksi. Sitten ne muut menee isona kouluun aseen kanssa. Kyllä häiriköt täytyy saada ojennukseen jo pienenä, koulukiusaajia niisät muuten kasvaa.


      • Ei tarvitse

        Ei tarvi syödä joka kerta jos ei ole nälkä. NÄLKÄ kyllä ajaa terveen lapsen syömään. Mitään karkkeja tai limuja yms. ei tietenkään anneta, vaan sen nälän annetaan kasvaa vähän.

        En minäkään pakkosyötä omia lapsiani. Jos ei ole nälkä, kaikki ruoka pois ja seuraavalla aterialla sitten syödäänkin jo hyvällä ruokahalulla. Eihän sinullakaan ole aina nälkä.


      • Hahhah :)
        30 kirjoitti:

        Joo. Jos näitä häirikkölapsia ei saa kuriin, niin muut lapset kärsivät ja kokevat tulleensa hylätyiksi jakiusatuiksi. Sitten ne muut menee isona kouluun aseen kanssa. Kyllä häiriköt täytyy saada ojennukseen jo pienenä, koulukiusaajia niisät muuten kasvaa.

        On sulla kans fiksuja ajatuksia :D Ja tämä oli sitten vitsi.


      • ddddddd........
        Ei tarvitse kirjoitti:

        Ei tarvi syödä joka kerta jos ei ole nälkä. NÄLKÄ kyllä ajaa terveen lapsen syömään. Mitään karkkeja tai limuja yms. ei tietenkään anneta, vaan sen nälän annetaan kasvaa vähän.

        En minäkään pakkosyötä omia lapsiani. Jos ei ole nälkä, kaikki ruoka pois ja seuraavalla aterialla sitten syödäänkin jo hyvällä ruokahalulla. Eihän sinullakaan ole aina nälkä.

        Ei tässä kukaan ole ketään pakkosyöttänytkään, dorka.
        Oli kyse häiriköiden teippaamisesta paikoilleen, että muut saavat ruokarauhan. Eihän niitä voi keskenäänkään laskea vaeltelemaan ja karkailemaan, vai?


    • dttgfi

      jos lapsi ei syö, niin sitten ei syö. ei ne itseään silti nälkään tapa. :D ja ihan naurettavaa, miten tuoliinteippaaminen olisi muka pahoinpitelyä? ei sillä, että teippaisin omat lapseni samoin, mutta miten tämmönen juttu on tullut lööppeihin? :DD suomenruottailaiset kitisevät ja iltalehdet saa etusivun juttuja...

      • Erja eräs

        Näin se vaan on. Laki kieltää kiinnittämästä lasta istuimeen ruokailun ajaksi. Automatkan ajaksi sen sijaan laki määrää lapsen kiinnitettäväksi istuimeen. Kyllä olette tyhmiä, kun ette sevää asiaa ymmärrä.


      • erthbnvcxz

        itse olin eräässä päiväkodissa harjoittelussa, ja siellä oli minusta hyvä käytäntö: ruoka piti syödä loppuun, lisää sai pyytämällä, pakko ei ollut syödä lautasta tyhjäksi mutta silloin ei saanut leipää eikä jälkiruokaa. (hoitajat tiesivät yleensä kuinka paljon kukin söi, ja laittoivat sen verran ruokaa kun arvioivat lapsen syövän, eli kaikille ei tullut samanverran)
        Mielestäni todella hyvä käytäntö tuo leivänkin antaminen vasta, kun ruoka syöty, sillä jotkut lapset varmasti syövät kotona vain maitoa ja leipää.
        pöydästä poistettiin toiseen huoneeseen, jos alkoi kiukuttelu, penkissä pyöriminen, ruualla leikkiminen yms mikä ei kuulu ruokapöytään. takaisin sai tulla kun osasi jälleen käyttäytyä. Ruokailu aikaa oli joka päivä melkein tunti, eli kyllä siinä oli aikaa lapsilla ja aikuisilla syödä, ja koska aikuiset söivät lasten kanssa niin sekin varmasti vaikuttaa lapsilla ruuansyöntiin. Kukapa tahtoisi syödä jos joku tuijottaa vieressä syötkö vai et...
        ja kyllä lapset yleensä hengissä pysyy vaikkei joka päivä syökään kunnolla, vai syövätkö aikuisetkin joka päivä tuhdisti/kunnolla? veikkaampa että ei. Ei meille aikuisilekaan aina ruoka maistu, miksi siis lapsille pitäisi?


    • isä ukki

      itse onneksi älysin tun kun eka lapseni oli n.3v en kyllä silloinkaan pakottanut sanoin vain, että maista edes vähän ja jos ei maistu niin voit poistua pöydästä. Ruuan jälkeen otimme liikuntaa ja ulkoilua niin kylläpä maistu ruoka sen jälkeen ja molemmat lapset

    • inholla lukenut ph

      Tällaset pilaa kyllä niin melkein jokaisen päiväkodin maineen:( jäävuorenhuipusta kun kuitenkin on kyse!Eikä nää ruokailuun liittyvät simputustilanteet ole ainoita,tietenkään. Samaa pakottamista näkyy myös nukkarissa,unille asettumisessa. Lasta pidetään väkisin sängyssä,kovilla otteilla..ilman sen kummempaa syytä.

      Itse olen pk:ssa päivähoitajana ja olen tottakai törmännyt paastoaviin lapsiin. Ikäväähän se on kun lapsi ei syö,mutta en koe tehtäväkseni lasta pakottamaan syömään. TEIPPAAMALLA TUOLIIN??! Menee kyllä ehkä hitusen yli...:(

      Houkutteleua,houkuttelua. Kerran "opetin" langanlaihan tyttösen syömään muru kerrallaan. Lautaselle pieni pala perunaa, tippa kastiketta jne. Siitä se syöminen pikku hiljaa alkoi kun ei ollut pelottavan suuri annos nenän edessä.

      Ei ole päivähoitajan tehtävä väkisin syöttää lasta!! Ei vaan voi mitään jos lapsi ei syö,mutta pakolla se ei onnistu. Jos kotona sitovat tuoliin,ni se on sitten toinen juttu, mutta päivähoitajilta sitä en salli! En omia lapsia kohtaan (jotka myös päiväkodissa) enkä toisten lapsia kohtaan.

      Maalaisjärkeä ihmiset.

      • tuputtaminen

        ja pakottaminen on ***** ärsyttävää


      • 4tsx
        tuputtaminen kirjoitti:

        ja pakottaminen on ***** ärsyttävää

        ...tämä psykologi sanoi, että sitten kun lapsella on kiljuva nälkä niin kyllä hän syö mitä tahansa! Eli ei tarvitse pakkosyöttää ketään eikä yrittää väkisin syöttää jos ei maistu. Voi olla että muistan väärin.


      • we
        4tsx kirjoitti:

        ...tämä psykologi sanoi, että sitten kun lapsella on kiljuva nälkä niin kyllä hän syö mitä tahansa! Eli ei tarvitse pakkosyöttää ketään eikä yrittää väkisin syöttää jos ei maistu. Voi olla että muistan väärin.

        voisi katsoa heidän sairastavan anorexiaa. Silloin ei ole nällkä, joten syöminen ja syöttäminen on mahdotonta.


      • roolit sekaisin
        we kirjoitti:

        voisi katsoa heidän sairastavan anorexiaa. Silloin ei ole nällkä, joten syöminen ja syöttäminen on mahdotonta.

        Ei tietenkään lasta sidota tuoliin tai muutakaan, mutta tiukka pitää olla ja ruokaa pitää maistaa...ei lapsen kuulu päättää syökö se vai ei...sitä varten lapset on hoidossa, että siellä olevat aikuiset vastaa lapsen hyvinvoinnista...ja jos lapsi antaa pompottaa..ei hyvää seuraa....tiukka oltava, mutta lempeästi...nykypäivän vanhemmat ovat kaameita....olen kans alalla, joten tiedän mistä puhun...uusavuttomia ja ei mitään maalaisjärjen käyttöä...lapset pompottavat niitä 6-0 ja ei meidän paavo sellaista tee ja kun ei paavo oikein tykkää siitä ja ei paavo sitä ja tätä....haloo ja herätys...yksikin isä sanoi aikoinaan, kun puhuttiin että heidän lapsi ei syö yhtään vihanneksia ja jos kiisselissä oli marja, niin se oli aina sylkästävä pois....isän kommentti oli vaan, että vihannekset on pupujen ruokaa...kuka sellaisia rehuja syö...onko ihme että lapset ei nykyään osaa syödä tai ns. pysty syömään normaalia kotiruokaa....täälläkin taas itkee kaikki uusavuttomat....jotka vaan totee...eihän lasta saa pakottaa lässyn lässyn....siksi nykypäivän lapset on mitä on ja niistä tulee hirviöitä, kun vanhemmat ei osaa kasvattaa lapsiaan....vaan lapset kasvattaa vanhempiaan.


    • tympistynyt

      Yksinkertaista, jos pentu ei syö, niin pöydästä pois. Syököön kotonaan niitä herkkuja. Ei yksi muksu päivässä nälkään kuole.
      Niin meille aikoinaan koulussa tehtiin. Jos ei maittanut, nin pois pöydästä. Mitä tota tressaamaan syökö joku kullannuppu vai ei.
      Säälitti yksikin pentu joka kasvoi Kolalla ja kaakaolla. So what.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      117
      2134
    2. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      96
      1288
    3. Peräti 95 % persujen kannattajista rasisteja

      Kertoo EVA:n teettämä kysely. Pakollista yhdenvertaisuuskoulutusta tarvitsee siis paljon laajempi joukko kuin pelkästää
      Maailman menoa
      309
      989
    4. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      81
      906
    5. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      84
      855
    6. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      71
      824
    7. Palstan ylivoimaisesti suosituin keskustelunaihe

      Palstan suosituin keskustelunaihe näyttää olevan homoseksuaalisuus. Otsikoiden perusteella voisi kuvitella olevansa Seks
      Luterilaisuus
      248
      667
    8. On minulla suunitelma

      Siitä ei vain tiedä kukaan muu kuin tällä hetkellä minä. Suunnitelma ja varasuunnitelma. Sinun takiasi nainen. Vain s
      Ikävä
      44
      660
    9. 50
      644
    10. Ei koskaan saatu tuntea

      Mitä olisi ollut painautua toisiimme vasten. Hengittää syvään, hyväillä ja rakastella vailla kiirettä. Tai repiä vaattee
      Ikävä
      33
      640
    Aihe