Kaikkein pahinta ms-taudissa?

Maria Virginia

Kesätervehdys kaikille! Olen oman tilanteeni johdosta pohtinut monesti mikä tässä ms-taudissa on tai olisi kaikkein pahinta mitä voisi kokea. Joka kerta olen pohdinnoissani tullut siihen samaan lopputulokseen, että kaikkien muiden oireiden kanssa pärjäisi, mutta liikuntakyvyn lopullinen menetys olisi asia, jota olisi vaikea sulattaa.
Kun minussa todettiin ms-tauti reilut kymmenen vuotta sitten, pahin pelkoni oli joutua pysyvästi liikuntakyvyttömäksi nuorella iällä. Omalta kohdaltani pelko on vuosien aikana hieman lievittynyt, mutta olen edelleen sitä mieltä, että pahin kohtalo, minkä kukaan ms-potilas voi kokea, on joutuminen pysyvästi pyörätuoliin alle 60-vuotiaana. Mainitun iän jälkeen pyörätuoliin joutuminen ei mielestäni ole enää niin katastrofaalista, mutta liikuntakyvyn pysyvä menetys parhaassa työiässä on asia, jota ei voi millään hyväksyä kenenkään kohdalle.
Olen nyt 35-vuotias ja ajattelen, että jos olisin 40-vuotiaana pysyvästi pyörätuolipotilas, elämänilo voisi kyllä kadota. Ehkä tilanteeseen kuitenkin tottuisi, mutta siitä huolimatta liikuntakyvyn menetys olisi osoitus sairauden etenemisestä ja siitä, että taistelu on hävitty. Ei siinä kovin valoisaa tulevaisuutta ja pitkää elämää odottaisi.
Jos sen sijaan joutuisin pysyvästi pyörätuoliin vasta 60-70-vuotiaana, asia ei tuntuisi enää niin kauhealta. Se olisi silloin helpompi hyväksyä. Valitettavasti tämä tauti ei kuitenkaan ota huomioon omia toiveitamme ja odotuksiamme, vaan etenee omalla vauhdillaan jos etenee.
Viime vuosina ms-taudin hoito on kehittynyt tosi paljon. Uusia lääkkeitä on tullut ja muitakin hoitomenetelmiä kokeillaan. Ei olla silti vielä löydetty hoitoa, josta olisi apua kaikille potilaille. Todellinen läpimurto ms-taudin hoidossa puuttuu. Olen hieman skeptinen sen suhteen, että taudin parantavaa tai edes pysäyttävää hoitoa keksittäisiin minun oletettavissa olevana elinaikanani ( oletan eläväni n. 80 v. ) Varmasti hoidot kehittyvät ja potilaiden elämänlaatu paranee, mutta ehkä ms-tauti on sellainen, joka ei koskaan paljasta salaisuuttaan meille.
On hyvin surullista, että paremmista hoidoista huolimatta monet ms-potilaat joutuvat liikuntakyvyttömiksi nuorena. Näin erityisesti siinä tapauksessa, jos sairastuu taudin etenevään muotoon. Itselläni on aaltomainen tautimuoto, mutta olen lukenut tapauksista, että aaltomaisenakin diagnosoitu tauti on vienyt syystä tai toisesta nuoren potilaan liikuntakyvyttömäksi, vaikka niin ei olisi pitänyt käydä. Valitettavasti siis kaikki nuorena pyörätuoliin joutuvat ms-potilaat eivät sairasta etenevää tautimuotoa, vaan heidän joukossaan on myös aaltomaista tautimuotoa sairastavia. Näin olen ymmärtänyt. Lievempänä diagnosoitu tautimuoto ei pelasta pyörätuolilta eikä välttämättä edes takaa pyörätuolin hankinnan siirtymistä eläkeikään.
Kokonaan toinen juttu on tietysti se, että huonompina aikoina voi joutua käyttämään pyörätuolia, vaikka ei muuten tarvitsisikaan. Itsellänikin on viimeksimainitusta kokemuksia. Luojan kiitos olen ollut sikäli onnellisessa asemassa, etten huonoimpinakaan päivinä ole menettänyt täysin esim. kävelykykyäni, vaikka kävelymatka on silloin jäänytkin varsin lyhyeksi ja pyörätuoli on ollut tarpeellinen apuväline. Toiveeni olisi, että säilyttäisin edes jossain määrin kävelykykyäni elämäni loppuun asti, mutta taivas yksin tietää miten tulee käymään. Täytyy vain nauttia jokaisesta päivästä kun liikuntakyky on vielä tallella.

6

1432

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niinpä,.,

      Se on minulta 41v toisesta silmästä osittain mennyt ja pidän sitä pahempana kuin rullatuolia! Siis jos vielä toisesta menisi! Ei näkisi esim.lastensa kehitystä jne. Rullatuolin kanssa pääsee nykään ajaan vaikka corvetella! (paha se on TODELLAKIN tuokin menetys)

      • Pelkoa....

        Pelkään, että tauti tekee musta ns. vihanneksen, ei itse älyä eikä ymmärrä itseään eikä ympäristöään ja on täysin muiden armoilla ja hoidettavana.


      • niimpä,.,
        Pelkoa.... kirjoitti:

        Pelkään, että tauti tekee musta ns. vihanneksen, ei itse älyä eikä ymmärrä itseään eikä ympäristöään ja on täysin muiden armoilla ja hoidettavana.

        Minun mielestäni tämä tauti olla ihan tuontyyliseksi menevä. Alzhaimerin taudissa esimerkiksi tulee enemmän tuontapaista oireilua,korjakkoon joku viisaampi jos tietää paremmin.
        Tuosta pelkotilastasi tuli mieleen,että pitäisi nyt kohtuu terveenä nauhoittaa/tallentaa paljon materiaalia itse puhuen ja esiintyen tallenteilla ja säilyttää lapsillaan/tutuillaan ja käskeä sitten pahana hetkenä lyömään korvakuulokkeet päähän ja tv.ruutu eteen.
        Nauhoitettu puhe vois olla tyyliin: Poika perkele,koita nyt helavatti järkiintyä,eikös tästä samperi sovittu aikanaan!!!
        (No huumorilla tämä tietysti,mutta..)


      • Pelkoa..
        niimpä,., kirjoitti:

        Minun mielestäni tämä tauti olla ihan tuontyyliseksi menevä. Alzhaimerin taudissa esimerkiksi tulee enemmän tuontapaista oireilua,korjakkoon joku viisaampi jos tietää paremmin.
        Tuosta pelkotilastasi tuli mieleen,että pitäisi nyt kohtuu terveenä nauhoittaa/tallentaa paljon materiaalia itse puhuen ja esiintyen tallenteilla ja säilyttää lapsillaan/tutuillaan ja käskeä sitten pahana hetkenä lyömään korvakuulokkeet päähän ja tv.ruutu eteen.
        Nauhoitettu puhe vois olla tyyliin: Poika perkele,koita nyt helavatti järkiintyä,eikös tästä samperi sovittu aikanaan!!!
        (No huumorilla tämä tietysti,mutta..)

        Ms-taudissa kaikki on mmahdollista, jopa kuoleman johtava maligni muoto, johon sairastuu oheisen linkin mukaan http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/etusivu?p_p_id=dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku&p_p_action=1&p_p_state=maximized&p_p_mode=view&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku__spage=/portlet_action/dlehtihakuartikkeli/viewarticle/action&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_tunnus=duo20019&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_p_frompage=uusinnumero n. joka 20 ms-potilas.

        Tosiasiassa tätä tautia tuntuu eniten pelkäävän ne, joilla ei ole diagnoosia, mutta uskovat itse, että saiarastavat ms-tautia.


      • Maria Virginia
        Pelkoa.. kirjoitti:

        Ms-taudissa kaikki on mmahdollista, jopa kuoleman johtava maligni muoto, johon sairastuu oheisen linkin mukaan http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/etusivu?p_p_id=dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku&p_p_action=1&p_p_state=maximized&p_p_mode=view&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku__spage=/portlet_action/dlehtihakuartikkeli/viewarticle/action&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_tunnus=duo20019&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_p_frompage=uusinnumero n. joka 20 ms-potilas.

        Tosiasiassa tätä tautia tuntuu eniten pelkäävän ne, joilla ei ole diagnoosia, mutta uskovat itse, että saiarastavat ms-tautia.

        Tuo oli hyvä linkki, jonka lähetit. Itse en ole tuota artikkelia koskaan lukenut, vaikka monia muita vastaavanlaisia kyllä. Tiedoiltaan artikkeli oli vain hieman vanhentunut. Huomasin sen olevan vuodelta 1992. Sen jälkeen ms-taudin ennuste on onneksi parantunut ainakin hieman. Tuosta taudin malignista muodosta ei paljon puhuta. Sain itsekin tietää sen olemassaolosta vasta noin puoli vuotta sitten. Silloinkin ulkomaiselta nettisivustolta. Malignista tautimuodosta ei todennäköisesti kerrota sen takia, koska ei haluta pelotella ihmisiä. Ehkä hyvä niin. Toisaalta maligni ms-tauti selittänee sen miksi tauti vie jotkut niin nopeasti hautaan. Kysymys on loppujen lopuksi aika suuresta määrästä potilaita, kun n. joka 20 ms-potilas. Selittääkö maligni ms-tauti osaltaan myös sen, miksi ms-potilaiden elinikä on edelleen keskimääräistä lyhyempi?


    • hyvä kirjoitus

      Samoja mietteitä..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      270
      2973
    2. 201
      2856
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      69
      2436
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      214
      1916
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1371
    6. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      13
      1368
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1317
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      24
      1298
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1267
    10. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      159
      1192
    Aihe