Oriveden opisto

sduupa

Aloitan syksyllä opiskelun Oriveden opistossa ja haluaisin vähän tietää millaista siellä opiskelu ja erityisesti asuntolassa asuminen on. Millaisia huoneet ja soluasunnot ovat? Mitä huoneisiin sisältyy ja saako niihin viedä omia tavaroita? Millaiset wc-, suihku- ja keittiösysteemit ovat? Onko helppoa saada yhden hengen huone ja mikä asumismuoto on "paras"? Mitä vapaa-ajalla voi tehdä? Orivesi ei taida olla kummoinenkaan paikka...? Olisi kiva kuulla kokemuksia niiltä joilla sellaisia on :) sekä hyviä että huonoja, kiitos! :D

12

3304

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tiluliluleiiiiiiii

Hehei, mitä oot menossa opiskelemaan? Mä oon kanssa ehkä tulossa, en oo ihan 100% varmaks vielä päättänyt :)

• sduupa

mäkään en oo aivan täysin varma vielä kun en tiedä opiskelusta ja asumisesta mitään, odottelen infoa että orivedelle lähtö varmistuu. oon kuitenkin jo hakenut ja hakemus on hyväksytty :) olisin menossa opiskelemaan kuvataidetta :)

• ketunkorva
        sduupa kirjoitti:

mäkään en oo aivan täysin varma vielä kun en tiedä opiskelusta ja asumisesta mitään, odottelen infoa että orivedelle lähtö varmistuu. oon kuitenkin jo hakenut ja hakemus on hyväksytty :) olisin menossa opiskelemaan kuvataidetta :)

Minäkin olisin ehkä menossa opiskelemaan kuvataidetta,
        keikun vielä Limingan taidekoulun ja tämän välillä ;____;
        Samoja asioita pohdin, ja sitä, että oonko tarpeeksi hyvä sinne. Kauhee epävarmuusolo!

• tiluliluleiiiiiiii
        ketunkorva kirjoitti:

Minäkin olisin ehkä menossa opiskelemaan kuvataidetta,
        keikun vielä Limingan taidekoulun ja tämän välillä ;____;
        Samoja asioita pohdin, ja sitä, että oonko tarpeeksi hyvä sinne. Kauhee epävarmuusolo!

Damn, mä oon sitten kai ainoa kun pohtii sanataidetta :D
        Netistä lueskelin, että Oriveden Opiston kasvatit hengaa paikallisbaareissa ja hauskaa on.
        Tietääkö teistä kukaan, että minkä tasonen toi koulu mahtaa olla? (pääseekö kaikki hakemuksen lähettäneet sisään, vai mietitäänkö siellä tasoa jne.?)
        Mietin vaan, että paljonko siitä on hyötyä.

• sduupa
        tiluliluleiiiiiiii kirjoitti:

Damn, mä oon sitten kai ainoa kun pohtii sanataidetta :D
        Netistä lueskelin, että Oriveden Opiston kasvatit hengaa paikallisbaareissa ja hauskaa on.
        Tietääkö teistä kukaan, että minkä tasonen toi koulu mahtaa olla? (pääseekö kaikki hakemuksen lähettäneet sisään, vai mietitäänkö siellä tasoa jne.?)
        Mietin vaan, että paljonko siitä on hyötyä.

kuulemma opetus on tosi tasokasta mutta hakijoilta ei vaadita silti mitään erityistä. tosin oon ymmärtänyt että kirjoittamislinjoilla on kovemmat pääsyvaatimukset mutta en tiedä tarkemmin..

• tiluliluleiiiiiiii

Ai niin, Oriveden sivuilta huomasin, että "suuressa osassa huoneita" on omat suihkut ja vessat ja jokaisessa asuntolassa on opiskelijoille yhteinen keittiö :)
      (mitäköhän ne huoneet sit on, joissa ei niitä suihkuja ja vessoja ole?:o)
      Yllätyin aika paljon ku lueskelin mitä kaikkea opistolla on (mm. ravintola, kirjasto, kuntosali, valokuvalaboratorio...). Oon jotenkin asennoitunut johonkin vanhaan ja rapistuneeseen ja tosi kammottavaan :D

• dididididi

oon salee tulossa myös! musiikkilinjalle on pääsykokeet ensi viikolla, sepä sen sitten ratkaisee! tunnen PALJON opiston käyneitä, kaikilta linjoilta. kirjoittajakoulutus on tosi arvostettua, suurin osa tän päivän kirjailijoista on käynyt ton, kai kriittinen korkeakoulu on ainut jota arvostetaan enemmän (kirjoittajalinjan opettajan runoilija risto ahdin haastattelusta tuon opin : D). minun kirjoittajalinjan käyneet ystävät työskentelee omien kirjojen parissa, yhdellä on shoppari, muut vaan hioo, mut vuosi tuolla opettaa itsenäiseen työskentelyyn ja tukee varmasti jos haluaa kirjoittaa.
        kuvataidelinjalta oon kuullut että monet jatkaa korkeakouluissa. riippuu varmaan omasta aktiivisuudesta paljonko siellä oppii ja paljonko saa aikaan. jotkut tekee vain omia juttujaan ateljeessa ja toiset hyödyntää opetusta paremmin. tutustutaan paljon kai eritekniikoihin ja toisaalta perinteistä taidekoulumeininkiä (muotokuva, croque..) on. mut suurinosa ketä tiedän tuon käyneistä opiskelee taidetta nyt jossain ammattiinvalmistavassa oppilaitoksessa eli ponnahduslautana varmasti toimiva.

itse menen musiikkilinjalle myös ponnahduslauta-asenteella, pääsisin sit joskus akatemialle tai johonkin korkeakouluun, muusikkosukulaiseni ja tuttavani sanoo että niiden musiikkioppilaitoksissa on paljon oriveden käyneitä ja luulen että omasta aktiivisuudesta riippuen toi on varmasti parhaita musiikkikansanopistoja.

luulisin että melkein kaikki otetaan sisälle, sillä tuostahan me sitten maksamme, riippuu tosin vuodesta kuinka paljon on pyrkijöitä. itseäni jännittää pääsykokeet, mut luulisin että pääsen.

noista huoneista en hirveesti osaa sanoa, vaikka olenkin vieraillut paikan päällä.. solut on kai aika kivoja, yleensä niihin keiden kaa jakaa keittiön tms ystävystyy parhaiten. kai. ei kyllä ainakaan ränsistynyt kuva jäänyt, ennemminkin sellainen leppoisa. ja monet sanoo että kämppikset kuuluu tuolla asiaan. baarit on aika suosittuja, etenkin keskiviikkona. hmm. so far this is all I know.

• tiluliluleiiiiiiii
        dididididi kirjoitti:

oon salee tulossa myös! musiikkilinjalle on pääsykokeet ensi viikolla, sepä sen sitten ratkaisee! tunnen PALJON opiston käyneitä, kaikilta linjoilta. kirjoittajakoulutus on tosi arvostettua, suurin osa tän päivän kirjailijoista on käynyt ton, kai kriittinen korkeakoulu on ainut jota arvostetaan enemmän (kirjoittajalinjan opettajan runoilija risto ahdin haastattelusta tuon opin : D). minun kirjoittajalinjan käyneet ystävät työskentelee omien kirjojen parissa, yhdellä on shoppari, muut vaan hioo, mut vuosi tuolla opettaa itsenäiseen työskentelyyn ja tukee varmasti jos haluaa kirjoittaa.
        kuvataidelinjalta oon kuullut että monet jatkaa korkeakouluissa. riippuu varmaan omasta aktiivisuudesta paljonko siellä oppii ja paljonko saa aikaan. jotkut tekee vain omia juttujaan ateljeessa ja toiset hyödyntää opetusta paremmin. tutustutaan paljon kai eritekniikoihin ja toisaalta perinteistä taidekoulumeininkiä (muotokuva, croque..) on. mut suurinosa ketä tiedän tuon käyneistä opiskelee taidetta nyt jossain ammattiinvalmistavassa oppilaitoksessa eli ponnahduslautana varmasti toimiva.

itse menen musiikkilinjalle myös ponnahduslauta-asenteella, pääsisin sit joskus akatemialle tai johonkin korkeakouluun, muusikkosukulaiseni ja tuttavani sanoo että niiden musiikkioppilaitoksissa on paljon oriveden käyneitä ja luulen että omasta aktiivisuudesta riippuen toi on varmasti parhaita musiikkikansanopistoja.

luulisin että melkein kaikki otetaan sisälle, sillä tuostahan me sitten maksamme, riippuu tosin vuodesta kuinka paljon on pyrkijöitä. itseäni jännittää pääsykokeet, mut luulisin että pääsen.

noista huoneista en hirveesti osaa sanoa, vaikka olenkin vieraillut paikan päällä.. solut on kai aika kivoja, yleensä niihin keiden kaa jakaa keittiön tms ystävystyy parhaiten. kai. ei kyllä ainakaan ränsistynyt kuva jäänyt, ennemminkin sellainen leppoisa. ja monet sanoo että kämppikset kuuluu tuolla asiaan. baarit on aika suosittuja, etenkin keskiviikkona. hmm. so far this is all I know.

Joo kyllä mäkin oon kuullu nyt hirveesti hehkutusta niin opetuksen tasosta kun Opiston yhteishengestä ja ihmisistä siellä. Kuulostaa hyvältä, mä tutustun ihan adhd:na kaikkiin ja kirjotan vielä kirjankin niin score :D
        Onnee kokeisiin!

• keskeyttäjä

Noh, asuin orivedellä puolittain omassa kämpässä puolivuotta (mutta lopetin koska iski ahdistus). Tämä asuntojärjestelmä oli sellainen että minulla oli oma huone kyllä, mutta wc-tila oli seinänaapurin ja minun yhteinen. Se oli toiseksi halvin asumismuoto muistaakseni. Sinne ei tarvitse omia huonekaluja viedä koska siellä on jo valmiiksi (ainakin minulla) pari työpöytää ja sänky sekä vaatehyllyjä ja naulakko. Mutta kyllä ainakin itse vein sinne muuta pientä sisustustavaraa ja tietokoneen sekä tv:n ja radion huoneeseeni. Siellä on suht hyvä langatonnetti, mutta se ainakin minun aikanani pätki välillä liiankin paljon (koska kaikki olivat illalla netissä, päivällä se toimi moitteettomasti).
      Kaikki huoneet eivät ole samanlaisia sitten. Huomasin parilla kaverilla olevan solukämpässään olevan suihkun ja wc:n lisäksi olevan pieni keittiökin ja tämän seinänaapurilla oli kaikki nuo plus vielä parveke kuntaas toisessa solukämpässä ei ole kuin makuuhuone ja suihku/wc.
      Suihkut olivat koko kerroksen yhteisiä samoin kuin keittiötilakin, muistaakseni kaikissa kerroksissa on yksi tupakeittiö missä opiskelijat saivat vapaa ajallaan tehä ruuat. Siellä tosin kannattaa pitää varansa koska ainakin omana aikanani (kaks vuotta sitten) siellä jotkut vohki muiden ruokia jääkaapista. Joihinkin tupakeittiöihin kuuluu myös (tai suureen osaan) kuuluu tv-huone.

Ja ruokaa ruokala tarjoaa kolmesti päivässä; aamupala, päivällinen ja lounas että sinäänsä siellä ei viikolla tarvitse omiaruokia ostella, tietty sitten asia on eri kun on viikonloppu jolloin ruokala on kiinni. Ja joskus opistolla järkätään jotain viikonloppu leirejä tai vastaavaa ja osa opiskelijoista joutuu luovuttaan huoneensa näille viikonloppulaisille (joudutte lähteen sitten kotio viikonlopuks).

Ja kyllä, orivesi ei ole kummoinen paikka, ainakaan minulle. Itselleni iski juurikin siksi ahdistus koska orivedellä ei minusta ole muuta kuin se itse opisto. Siellä ei ole kunnon kauppoja joita voisi kierellä edes ajankuluksi, se ns. leffateatteri oli toisellapuolella kaupunkia ja kun sinne viimein päästiin niin nähtiin vanha kaksikerroksinen talo mikä ei näyttänyt ainakaan leffateatterilta, tai sellaselta missä voisi katella uusimpia leffoja eikä oikeastaan juuri vapaa-ajan toimintaakaan siellä ollut jollei niitä lasketa mitä opistolaisten kanssa keksittiin. Opisto omaa kyllä pienen (siis pienen) kuntosalin ja siellä on myöskin grillikatos minkä voi porukalla varata ja mennä grillaileen. Lisäksi toimistosta saa joitain lautapelejä. Mutta muuten orivesi ei ole mistään kotoisin. Elämä siellä keskittyy lähinnä opistoon ja sen tiluksille. Ai niin, opiston vieressä on kyllä uimahalli, muistaakseni opistolaiset sai alennuksen siellä.

Mutta se oli vain oma kokemukseni. Moni kumminkin on tykästynyt siellä opsikeluun. Onhan se rauhallinen paikka, ei siinä mitään.

• katsku95

Moi, minkä lainen se asuntola on ? Missä päin Orivettä se sijaitsee, onko ne soluja yms... ? Mitä niihin kuuluu (sähkö,vesi,laajakaista...). Saisikohan netistä jostain tietoa ? :)

• Kar2

Kyllä tää Väyrynen on aivan väärässä paikassa töissä !!!! pitäs istua pihalle !!1

• Niiskuneitixx

Heijssan,
      Itse olen ensiviikolla aloitamassa Orivedellä koulun ja oon ihan hermona. Menen siis sanataide-linjalle. Olen jo tottunut solu-asuntoihin sun muihin, joten ei sen puoleen. Odotan kovasti paikan näkemistä ja muihin taiteiluun-kiinnostuvien ihmisten tutustumiseen.

Anyway. Toivon, että saisin koulusta tukea kirjoittamiseeni ja oppisin paremmaksi kirjoittajaksi. Olen jo pitkään miettinyt oman kirjan kirjoittamista, mutta ainakaan toistaiseksi en ole siihen kyennyt.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      93
      1738
    2. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      358
      1159
    3. Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"

Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna
      Suomalaiset julkkikset
      18
      1158
    4. Mikä on horoskooppisi?

Entä tiedätkö kaivattusi?
      Ikävä
      94
      1019
    5. Onks se väärin jos

Tutustuttaisiin edes vähän enemmän?
      Ikävä
      62
      823
    6. Vanhemmalle naiselle

Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam
      Ikävä
      34
      783
    7. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      724
    8. Mitä meidän välillä

Tulee tapahtumaan? Sinusta paljon kiinni
      Ikävä
      46
      706
    9. Mitä saat naiselta mies kun

Otat ohjat? Saat feminiinistä pehmeyttä, lämpöä ja rauhaa. Kun nainen on tässä moodissa hän auttaa miestä lepäämään ja p
      Ikävä
      113
      676
    10. En vaan ymmärrä

Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla
      Ikävä
      42
      670
    Aihe