Hei
Minun veljeni sai ensimmäisen lapsensa vajaa kaksi kuukautta sitten.Hänellä ja hänen vaimollaan on taipumus istuttaa jatkuvasti lasta sylissä, tuolissa, pöydän päällä ja niin edelleen.Sen lisäksi lasta hyppyytetään koko ajan.Tämä lapsi nukkuu ihanteellisesti jopa kahdeksan tunnin nokosia, joka sinäänsä on minusta outoa.
Minun ongelma on se, etten saa menemään näille vasta vanhemmille perille viesti, ettei alle kuusi kuukautista saa istuttaa vai olenko jotenkin vanhoillinen ajatusmalliltani.En istuttanut omianikaan enkä ole istuttanut muiden.Sen lisäksi lapsi kannattelee aivan älyttömästi päätään, eikä sen takia vahemmat aina tuekaan lapsensa päätä vaan se saa huitoa minne sattuu päänsä kanssa.
Mitä minä voin tehdä asian eteen?
Kuinka sanoa lapsen istuttamisesta
14
3506
Vastaukset
- ......
Kysy suoraan ettekö tiedä mitä tuosta istuttamisesta voi seurata. Hyppyytyskin on melkein sama kuin vauvan ravistelu ja voi aiheuttaa vaurioita.
- er34
Minusta asia ei kuulu sinulle, joten sinun ei pitäisi puuttua siihen. Toisekseen, vauvan "normaalista" istuttamisesta ei ole mitään haittaa vauvalle, ks. esim.: http://www.vauvanhoito.com/vauvan-istuttaminen.php
Eiköhän vauva itse ilmoita jos tuntuu epämukavalta tai ei viihdy. Lisäksi tuskin vietät aikaasi veljesi perheen kanssa niin paljoa, että oikeesti pystyt sanomaan, että vauvaa istutetaan "jatkuvasti"?
Sama juttu pään kannattelun kanssa. Pitäsikö sinun mielestäsi vauvaa jotenkin siis estää kannattelemasta itse päätään? Omista lapsistani yksi kannatteli päätään jo kaksiviikkoisena, ja oli muutenkin todella jäntevä tapaus alusta asti. Kehittyi ihan normaalisti siitä huolimatta. Ei estelty eikä rajoitettu. Ei kai sellaisesta, mitä vauva itse aktiivisesti tekee tarvitse huolestua?
Vähän kuulostat nyt kyllä hysteeriseltä, sori vaan. Ja jos kuitenkin päätät suusi asiasta avata, niin varaudu siihen, että veljesi (tai väh. vaimo) vetää herneen pahasti nokkaansa. Minä ainakin olisin loukkaantunut, jos joku olisi tullut paasaamaan minulle istuttamisesta tmv.
Hei ja mitä outoa on 8 tunnin nokosissa? En tajunnut. Siis luuletko että hyppyyttäminen tai istuttaminen aiheuttaa vauvalle liian pitkiä unia vai?- åpåbara
Minä olen kyllä sinun kanssa ihan samaa mieltä! Kuulostaa hysteeriseltä että pitäisi puuttua toisten asioihin, kun kukaan ei oikeasti mitään pahaa tai vahinkoa lapselle tee!
meillä ainakin poika on itse pyrkinyt sylissäkin istuma-asentoon 2kk asti ja nyt 4kk eikä malta sylissä pysyä makuuasennossa ollenkaan.Tuo istuttamiskielto on muuten vanhaa tietoa...nykyään opetetaan, ettei lapsi hakeudu itselleen haitalliseen asentoon, eikä tule estellä jos vauva pyrkii esim. istuma-asentoon. Sitäpaitsi onhan vauva "istuvassa" asennossa esim turvakaukalossa ym...niin ei kyllä ihan pientäkään tarvi kokaikaa ihan makuullaan olla pitelemässä! Sitäpaitsi sehän on hienoa jos kannattelee päätä itse jo hyvin!
Jos vauva ei nuku esim öisin hyvin voi nukkua päivisin vaikka kuinka paljon, joten anna oikeasti olla ja keskity omiin lapsiisi!
- --------------------
ei ole mitään outoa, omani nukkuivat n. kuukauden ikäisestä 10 tunnin yöunosia, heräämättä välillä syömään.
Missään muussa ei ole mitään outoa paitsi sinun ajatusmaailmassasi.
"Mitä minä voin tehdä asian eteen? " Asia ei kuulu sinulle! - 43hga
ihania vastauksia.... Jos toinen on huolissaan, niin eikö huolta saa enää edes ilmaista. Eihän sitä tarvitse mennä vitt***maan vaan kysyä ihan nätisti vaikka, että "aijaa, minä ihan luulin, ettei vauvaa saa istuttaa" tms. Moni on minullekin vanhoista mummuista niin sanonut, enkä ole yhtään loukkaantunut. Voisihan olla, ettei tuoreet vanhemmat ole hoksanneet jotain asiaa ja näin saavat uutta tietoa. Ihmeellistä "älä puutu muiden asioihin" -mentaliteettia nykyään...
Mutta niin minäkin olen kuullut, että lasta saa pitää vaikka vanhempien sylissä istuma-asennossa, muttei istuttaa esim. syöttötuolissa, ennenkuin lihaksisto on kehittynyt riittävästi. Ja jos lapsi kannattaa hyvin päätään, niin kyllä vanhemmat tietävät hänen kykynsä. Ja unista.... Miksi tuollaisesta pitäisi olla huolissaan, ihanaahan se vain on, että nukkuu!- tanssivaVauva
Meillä neiti viisi kuukautta.On kammennut pystyyn jo tosi pitkään,ja neuvolassa sanottiinkin,ettei rajoitteita sylissä istuttamiselle ole.Päätään kannattelevalle vauvalle on kehitelty esim. Bumbo-tuoli,jossa vauva oikeasti näyttää istuvan,vaikkakin pylly "roikkuu"alhaalla.Meilläkin ko istuin on.Terve vauva kyllä ilmaisee mielipiteensä epämukavasta asennosta!
Ihana kun vauva nukkuu..Silloin ei siis ainakaan istuskele,ja tukirakenteet saavat levätä...Avarra mieltäsi,ja itsekkin äitinä,pitäisi sinun tietää vanhempien olevan parhaita asiantuntijoita suhteessa lapseen..Kaikkea hyvää! - on hyvä
tanssivaVauva kirjoitti:
Meillä neiti viisi kuukautta.On kammennut pystyyn jo tosi pitkään,ja neuvolassa sanottiinkin,ettei rajoitteita sylissä istuttamiselle ole.Päätään kannattelevalle vauvalle on kehitelty esim. Bumbo-tuoli,jossa vauva oikeasti näyttää istuvan,vaikkakin pylly "roikkuu"alhaalla.Meilläkin ko istuin on.Terve vauva kyllä ilmaisee mielipiteensä epämukavasta asennosta!
Ihana kun vauva nukkuu..Silloin ei siis ainakaan istuskele,ja tukirakenteet saavat levätä...Avarra mieltäsi,ja itsekkin äitinä,pitäisi sinun tietää vanhempien olevan parhaita asiantuntijoita suhteessa lapseen..Kaikkea hyvää!vaan että ollaan huolissaan,parempi niin kuin olla välinpitämätön.Riippuu niin vauvasta tuo istutus ja siitäkin tietty millaisesta istuttamisesta on kysymys,monestihan sylissä pidetään lähes samanlaisessa asennossa kuin kaukalossa tai sitterissä.Kyse oli kyllä alle 2 kk ikäisestä vauvasta että ei kai pitkiä aikoja voi istutella.Kyllä minunkin korviin 8 h tunnin unet noin pienellä kuulostaa aikas pitkiltä mutta eiköhän herää jos nälkä aikasemmin olisi..
- kkgyyv
No en kyllä myöskään istuttaisi 2kk vauvaa ja varmaan itsekin siitä heille mainitsisisin..
Mutta miksi ei vauva saisi kannatella päätään? Emme mekään ole kauheasti vauvan päätä tukeneet mutta ei tietenkään ole annettu sen retkahtaa. Meillä ainakin vauva alkoi kannatella päätään muutaman viikon ikäisestä ja paljon kanniskeltiin pystyasennossa mahavaivojen takia. Ei kyllä tullut edes mieleen että se olisi ollut haitallista. Mitä tarkoitat hypyyttämisellä? Me ainakin jouduimme hytkyttelemään vauvaa jatkuvasti juuri noiden mahavaivojen takia. Niin ja olisi ollut ihanaa jos vauva olisi nukkunut 8h putkeen!!! Meillä on 9kk vauva joka ei vieläkään nuku öitään.- Tuplais
Vaikka se vauva osaa päätään tukea, niin kyllähän sitä pitää kuitenkin vähän kattoa miten se pää siellä heiluu ja tukea vauvaa kun se on vielä noin pieni.
Alkuperäinen tarkoitti varmaan hypyttämisellä sitä kun pitää lasta seisovillaan sylissä ja hypyttää, niinhän ei saisi tehdä, meille ainakin sanottiin niin neuvolassa.
Meidän 2kk rupesi nukkumaan 8 tuntia putkeen öisin, heräämättä koskaan syömään.
Minusta ap:n pitäisi vaan rohkeasti sanoa asioista, ei kuitenkaan syyllistävään sävyyn vaan neuvoen.. - eet64
Tuplais kirjoitti:
Vaikka se vauva osaa päätään tukea, niin kyllähän sitä pitää kuitenkin vähän kattoa miten se pää siellä heiluu ja tukea vauvaa kun se on vielä noin pieni.
Alkuperäinen tarkoitti varmaan hypyttämisellä sitä kun pitää lasta seisovillaan sylissä ja hypyttää, niinhän ei saisi tehdä, meille ainakin sanottiin niin neuvolassa.
Meidän 2kk rupesi nukkumaan 8 tuntia putkeen öisin, heräämättä koskaan syömään.
Minusta ap:n pitäisi vaan rohkeasti sanoa asioista, ei kuitenkaan syyllistävään sävyyn vaan neuvoen.."Minusta ap:n pitäisi vaan rohkeasti sanoa asioista, ei kuitenkaan syyllistävään sävyyn vaan neuvoen.."
Annapa ihan konkreettinen esimerkkilause tästä. Itsellä kun ei tule mieleen sellaista sanomisen tapaa tai lauserakennetta, jolla asian voisi ilmaista sortumatta syyllistämiseen. Vaikeita juttuja. Vertaa tilanteeseen, jossa pitäisi jatkuvasti hieltä haisevalle työkaverille kertoa asiasta loukkaamatta tai nolaamatta. Ei sellaistakaan tapaa taida olla...
Minusta aloittaja on hysteerinen. En näe kuvatussa tilanteessa mitään syytä ulkopuoliselle puuttua asiaan tai ilmaista huoltaan ääneen. - järkyttynyt sisko
eet64 kirjoitti:
"Minusta ap:n pitäisi vaan rohkeasti sanoa asioista, ei kuitenkaan syyllistävään sävyyn vaan neuvoen.."
Annapa ihan konkreettinen esimerkkilause tästä. Itsellä kun ei tule mieleen sellaista sanomisen tapaa tai lauserakennetta, jolla asian voisi ilmaista sortumatta syyllistämiseen. Vaikeita juttuja. Vertaa tilanteeseen, jossa pitäisi jatkuvasti hieltä haisevalle työkaverille kertoa asiasta loukkaamatta tai nolaamatta. Ei sellaistakaan tapaa taida olla...
Minusta aloittaja on hysteerinen. En näe kuvatussa tilanteessa mitään syytä ulkopuoliselle puuttua asiaan tai ilmaista huoltaan ääneen.Hei
Kiitoksi kaikille kirjoituksistanne.Onneksi asia ratkesi ihan niin, että neuvolan täti oli puuttunut heidän toimintaansa neuvolakäynni aikana.En ole kovinkaan perehtynyt nyky tutkimuksiin lapsen istuttamisesta, mutta uskon silti siihen että mieluummin olla varma kuin epävarma ja myöhemmin sit se kostautuu lapselle.Ainakin näin yleisimmät tutkimukset sanovat.Tietysti niitä poikeus vauvoja on jotka itse yrittävät tätä istumaan asentoa jo yrittää.Nyrkkisääntöhän on, ettei vauvaa saa pakottaa asentoihin joita se ei itse jo harjoittele.Istuttaminen, vaikka se vauvasta onkin mukavaa voi myöhemmin poikia monen moista vartalo ongelmaa.
Ja valitettava totuus on että lapsi istuu kaiken sen ajan mitä hereillä on jos ei sit rinnalla ole.
Ja olen mieluummin ylihysteerinen, kuin ihminen joka ei puutu lasten/vauvojen kaltoinkohteluun.En ole koskaan ajatellut etteikö asiat kuuluisi siinä vaiheessa myös muille, jos näitä tapauksia näkee.En ole kaiketi sitten kovin hyvä ihminen, mutta ainakin en pode huonoa omatuntoa nukkumaan mennessäni, jos tiedän että olen voinut tehdä jonkun perheen eteen hyvänkin työn.
Tottahan se on, että menipä sitten asiansa esittämään miten tahansa ihmisille niin se vetää herneen nenäänsä, varsinkin jo kyse on omasta vauvastaan josta neuvotaan.Kaiketi sekin on sitä suomalaista itsepäisyyttä ja typeryyttä.
Meillä lahdessa ainakin aikoinaan neuvottiin, että lapsi kannattaa herättää aluksi syömään kesken uniensakin?Tämä oli minustakin vähän outoa, mutta en koskaan kokenut sitä hankalaksi, koska silloin löytyi nopeammin rytmit nukkumiselle ja syömiselle. Eipähän kerralla ollut tissillä tuntei, vaan otti kerralla sen mitä tarvitsi ja sillä siisti.
Ja mitä iloa on vauvasta, josta sanotaan että ihanaa kun se vaan nukkuu.No meitä vauvojen-/lastenkasvattajia mahtuu monen junaan.JA siitä istuma asennosta vielä turvakaukalossa oleminen ei ole sama kuin istuminen, istuma-asento on istuma asento ei semmoinen puolikuu asento, jossa vauvaa voi suosiolla pitääkin.
- Koskelan rouva
Mistä lähtien lapsi on ollut ihmisten omaisuutta siten, että asioista ei sovi keskustella tai jakaa tietoa, koska todentotta, sitä ei kaikilla tässä maalaisjärjen luvatussa kansassa ole.
Kaksikuukautisen hyppyyttäminen ja istuttaminen vasta hysteriaa onkin, ei se, että voisi hienotunteisesti tai huumorilla edes keskustella voisiko vähempi hölskyyttäminen riittää, ja että vauvalla on aikaa innostua omista vanhemmistaan myöhemminkin. Lisäksi hyppelyyn, jäntevyyteen ja kehon kannatteluun on terveillä elämän tavoilla aikaa n. 85 vuotta. Pienokainen kaipaa hellyyttä, ihokontaktia ja lämmintä, turvallista ja tyytyväistä oloa. Omani alta vuoden vanha on jo huomattavasti villimpi juttu ja jakaa jo mielellään isän kanssa ilmaleikit ja kutittelut; kunhan me aikuiset vain ymmärtäisimme, että kiljunta ja nauru ei aina ole merkki ilosta, vaan fysiologinen reaktio pelkoon tai jopa siihen kamalaan kutittelun tuskaan, joka ei lopu... - mmbmb
Yksilöllistä on vauvojen nukkuminen. Vauvani oli kuukauden kun alkoi nukkua pitkiä aikoja kerralla. Meillä on normaalia että vauva 4kk nukkuu yli 8h kerralla. Neuvolassa sanottiin ettei ole haitallista, koska kasvaa hyvin ja "tankkaa" syö tiheästi ennen nukkumista. Aluksi jouduin herättämään(vaihtamaan vaippaa kesken unien) vauvan päivällä, ettei nuku koko päivää ja valvo yötä.
- Mies42
Sehän nayttää olevan muodissa nykyään.
Samalla voit tehdä ilmoituksen minustakin. Voihan olla että minulla on lapsi jota en käsittele mielestäsi oikein.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201767
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991588Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481099Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43984Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44822Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760