florida vs espanja

minahanseolenkin

olen visioinut loma asunnon ostamisesta, eläkkeelle kun jos joskus pääsee niin viettäisi talvet lämpimässä. mut kumpi ois järkevämpi vaihtoehto...floridaan on tietty tautisen pitkä lentomatka kait väh 10 tuntia espanjaan 4 tuntia, ja se lentäminen on kallistakin viel. onko sääoloissa paljon eroja? floridassa on kait asuntoja enemmän tarjolla valinnanvaraa on.
onko kellään kokemuksia tai tietoo/vinkkejä/ajatuksia??

2

991

Vastaukset 2

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Talviasukas

Toisen puolesta on vaikea ottaa asiaan kantaa. Pitäisi itse kokeilla molempia eikä ostaa heti sikaa säkissä. Espanjan mantereella on talvella kylmä, Kanariansaarilla lämpimämpi, Floridassa on myös lämmintä, mutta kiusana pyörremyrskyt syksyisin ja pitkä matka. Olen itse asunut nyt 15 talvea Gran Canarian eteläosassa, sitä ennen tutustunut Málaga-Calahonda-alueeseen Espanjan mantereella ja Floridaan Miami-Orlando-alueella (lisäksi kaikkiin mantereisiin), mutta toisen puolesta ei voi valita hänen suosikkiaan.

• Myymättömistä asunnoista Espanjassa tuskin on pulaa. Talven viettoa EU-alueella puolustaa liikkumisen ja oleskelun helppous. Minun ymmärtääkseni USA:han vaaditaan viisumi, jos oleskelu ylittää 90 päivää. EU-alueella tarvitaan enintään oleskelulupa, jonka myöntäminen on rutiininomaista.

Ensin on hyvä selvittää itselleen mitä haluaa. Mikä on se ilmasto, lämpötila, ympäristö, kulttuuri, jossa haluaa talvella oleskella. Mitä merkitystä on sillä, osaako paikallista kieltä vai ei, kuinka tärkeää on mahdollinen oman maan kansalaisista koostuva ystäväpiiri, harrastukset jne.

Euroopassa on Espanjan lisäksi monta paikkaa, jossa voi talven viettää. Jos haluaa suomalaisen hellerajan ylittyvän keskitalvella, on mentävä esim. Thaimaahan, sillä Euroopan mantereella tuskin on paikkaa, jossa lämpötila ei ainakin jonakin talvena kävisi nollan paikkeilla. Viime talvi oli pohjoisella pallonpuoliskolla poikkeuksellisen ankara.

Jos alimmillaan 15 C:n päivälämpötila riittää, niin valinnanvaraa Euroopassa riittää. Itse valitsimme Portugalin ja siellä Azorit, joka on maantieteellisen Euroopan lämpimin paikka talvikuukausina. Mutta suomalaisia talvehtii myös Manner-Portugalin Algarvessa.

Portugali on rauhallinen ja edullinen maa suomalaisen tulotason omaavalle ja asuntoja riittää. Porugalilainen elää ja antaa toisenkin elää, hän on rehellinen eikä tuputa.

Olemme asuneet myös Amerikassa, tosin emme eläkkeellä. Jos suunnittelisin muuttaa Yhdysvaltoihin, miettisin vakavasti Havaijia. Koemme, että pienessä vaatimattomassa Portugalissa on helpompi elää kuin kunnianhimoisessa Espanjassa tai Amerikan suurvallassa.

Azorien vuotuinen lämpötilahaarukka on 11 C - 25 C, jossa 11 C on helmikuun keskimäääräinen alin yölämpötila ja 25 C keskimääräinen elokuun maksimipäivälämpötila, mitkä molemmat riittävät meille. Lämmitys samoin kuin ilmastointi ovat melko tarpeettomia. Infrastruktuuri toimii.

Ennen pysyvää muttoamme teimme paperilla analyysin uuden mahdollisen asuinpaikkamme hyvistä ja huonoista puolista. Tämä analyysi on pitänyt eikä yllätyksiä siten ole tullut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moottoripyöräonnettomuus

Mopomiitissä tapahtunut onnettomuus ja uutisointi. Ajoradan ylityksen vaarallisuudesta ei mitään uutisointia. Ei myöskää
      Alajärvi
      63
      779
    2. haluatko lopettaa

ihan lopullisesti
      Ikävä
      157
      753
    3. Ampuminen kylpylässä

Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa
      Naantali
      25
      750
    4. Jos oikeasti haluat mies

Tiedät mitä on tehtävä. Luotan, että etenet jos haluat. En voi tehdä enää mitään kun ei ole numeroasi.
      Ikävä
      98
      712
    5. Uusi ruokapaikka

Tuleeko Haapavedelle uusi lounaspaikka ,haetaan kokkia? Uusi firma kyseessä
      Haapavesi
      27
      708
    6. Miten sinä voit?

Kysytkö kukaan sitä sinulta? Olen huomannut, että jos kohtaa empaattisen ihmisen ja hän kysyy noin, saattaa padot murtua
      Ikävä
      93
      667
    7. Kerro minulle totuus

Minä haluan kuulla sen nyt. Kenen kanssa sinä olet nykyisin, ja miksi jätit minut? 🐒
      Ikävä
      193
      626
    8. voi luoja kun uskaltaisin

laittaa viestiä sinulle...
      Ikävä
      22
      582
    9. Miten yrität

Vielä saada kaivattusi?
      Ikävä
      61
      572
    10. VILLISIKALAUMA TULOSSA IISALMEEN

Yle: Poliisi varoittaa Iisalmen keskustaa lähestyvästä villisika­laumasta Poliisi on pyytänyt Pohjois-Savossa Iisalmessa
      Iisalmi
      40
      539
    11. Hautakivien massapoisto aloitettu Härkökankaan vanhalla hautausmaalla kaikessa hiljaisuudessa!

Suomussalmen seurakunnan kirkkoneuvosto on tehnyt historiansa surullisimman päätöksen hautojen haltuunotosta ja raivauks
      Suomussalmi
      34
      516
    12. 39
      455
    13. On todella ikävää

Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit
      Ikävä
      78
      450
    14. Muutto auto hakee sut tänään!

Tein sulle oman huoneen! mieheltä naiselle
      Ikävä
      57
      445
    15. Oletteko koskaan torjuneet kaivattuanne?

Minä olen, kun en silloin tajunnut vielä ihastuneeni. Yritin paikata tapahtunutta, mutta ei onnistunut enää.
      Ikävä
      25
      427
    16. Jos näkisimme vielä joskus

... mihin veisit miut treffeille? 😊
      Ikävä
      70
      423
    17. Useita poliisiautoja kunnantalolla

Maijojen kyydissä tuttuja naamoja ja nyt kannetaan arkistolaatikoita autoihin. Nyt se on alkanut. Pidätykset.
      Ähtäri
      9
      419
    18. sinulle....

Olen ymmärtänyt, ettei minua haluta enää takaisin. Mitään pahaa en koskaan halunnut sinulle. Ikävä että kuvittelit niin.
      Ikävä
      74
      412
    19. Ottanet yhteyttä

Facebookissa,jos on jotain asiaa.Miehelle! T.M-nainen.
      Ikävä
      54
      408
    20. On kyllä tosi surullista

jos kaivattuni (nainen) luulee palstan tyhmien viestien olevan multa. 😔Ei ole mitään syytä, miksi kirjoittaisin sellais
      Ikävä
      68
      397
    Aihe