Muuttamassa Kanadaan!?!

Apua kaipaava!

Mulla on tilanne että mun poikaystävä asuu kanadassa (on siis kanadalainen) ja nyt olemme puhuneet sinne muuttamisesta.
Miten se onnistuisi helpoiten? Kävin helsingissä kanadan lähetystössä, eikä siellä oikein kerrottu mitään. annettiin vaan kasa nettisivuja mistä pitäisi etsiä vastaukset. Tarviisin nyt kipeästi vinkkejä miten muutto sinne käytännössä onnistuu? Ilmeisesti työviisumi on suhteellisen vaikea ja pitkä prosessi. Onnistuuko sen hakeminen kanadasta käsin? Olen myös käsittänyt ett suomen kansalainen voi oleskella maassa ilman viisumia 6kk, mutta rajalla passiin voidaan kuitenkin lyödä vähemmän oleskeluaikaa (????) eli siis mistä saan varmuuden että pystyisin olemaan sen puoli vuotta ainakin.. Jos joku voi auttaa, niin ihanaa!

6

1418

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vielä lisäystä..

      Vielä lisäys edelliseen.. Mitä sitten sen 6kk jälkeen? Saako uudelleen sen puoli vuotta oleskeluaikaa ja kauan pitää olla pois maasta että voi palata ilman viisumia???

      • 14+2

        Kovin helppoa ei taida olla. Tyttö/poikaystävyys ei yleensä riitä perusteeksi sille, että saisi turistiviisumia kummempaa maassaololupaa, tai sille jatkoaikaa. Pitäisi mennä naimisiin tai jotain vastaavaa.

        Suomalaisilla on joskus aikoinaan ollut mahdollisuus hankkia ns. Working Holiday -viisumi Kanadaan, jolla on saanut olla maassa vuoden, mutta sekään ei taida enää onnistua (ainkaan en löytänyt Suomea enää maiden listalta). Mikä lie syynä.

        Jos olet opiskelija, niin voit yrittää tietysti hakea johonkin vaihto-opiskeluohjelmaan ja päästä maahan sitä kautta, tai jos rahkeet riittää, niin pyri suoraan johonkin sikäläiseen korkeakouluun, jolloin voit saada opiskelijaviisumin. Toki varsinaista työviisumiakin voit hakea mikäli edellytykset täyttyy ja löydät sieltä työpaikan (Kanadaa en tunne, mutta useimmiten työpaikka pitää olla hankittuna ennen kuin viisumia voi hakea (ns. viisumisponsori)). Myös CIMO:n harjoitelupaikkoja voi yrittää (http://www.maailmalle.net).

        Kannattaa ehkä kysellä pallontallaajien foorumeilta, siellä on paljon asiantuntevaa ja kokenutta porukkaa.
        http://www.pallontallaajat.net/

        Kanadan viisumiasioihinkin vielä muuutama linkki.
        http://www.cic.gc.ca/english/index.asp
        http://www.migrationexpert.com/canada/visa/work_temporary_visa_canada.asp
        http://www.visabureau.com/canada/immigration.aspx


      • Kiitos!
        14+2 kirjoitti:

        Kovin helppoa ei taida olla. Tyttö/poikaystävyys ei yleensä riitä perusteeksi sille, että saisi turistiviisumia kummempaa maassaololupaa, tai sille jatkoaikaa. Pitäisi mennä naimisiin tai jotain vastaavaa.

        Suomalaisilla on joskus aikoinaan ollut mahdollisuus hankkia ns. Working Holiday -viisumi Kanadaan, jolla on saanut olla maassa vuoden, mutta sekään ei taida enää onnistua (ainkaan en löytänyt Suomea enää maiden listalta). Mikä lie syynä.

        Jos olet opiskelija, niin voit yrittää tietysti hakea johonkin vaihto-opiskeluohjelmaan ja päästä maahan sitä kautta, tai jos rahkeet riittää, niin pyri suoraan johonkin sikäläiseen korkeakouluun, jolloin voit saada opiskelijaviisumin. Toki varsinaista työviisumiakin voit hakea mikäli edellytykset täyttyy ja löydät sieltä työpaikan (Kanadaa en tunne, mutta useimmiten työpaikka pitää olla hankittuna ennen kuin viisumia voi hakea (ns. viisumisponsori)). Myös CIMO:n harjoitelupaikkoja voi yrittää (http://www.maailmalle.net).

        Kannattaa ehkä kysellä pallontallaajien foorumeilta, siellä on paljon asiantuntevaa ja kokenutta porukkaa.
        http://www.pallontallaajat.net/

        Kanadan viisumiasioihinkin vielä muuutama linkki.
        http://www.cic.gc.ca/english/index.asp
        http://www.migrationexpert.com/canada/visa/work_temporary_visa_canada.asp
        http://www.visabureau.com/canada/immigration.aspx

        Kiitos vastauksesta! Mutta tiedätkö mistä voin selvittää sitten olenko edes kelvollinen hakemaan työviisumia???


      • 7+14
        Kiitos! kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta! Mutta tiedätkö mistä voin selvittää sitten olenko edes kelvollinen hakemaan työviisumia???

        Yhdessä noista linkeistä oli online-testi, jolla voi testata onko mahiksia saada työviisumia. Tosin se on kaupallisen firman tuote (vaikkakin ilmainen), että tuloksiin voinee suhtautua pienellä varauksella. Antaa se ehkä kuitenkin jotain osviittaa:
        https://www.migrationexpert.com/canada/register.asp?type=18&year=2011

        Muuten ei auta muuta kuin tutustua noihin eri viisumikategorioihin ja niiden vaatimuksiin. Siinä on paljon luettavaa ja ei varmasti aina kovin yksiselitteistä tekstiä, mutta eipä siinä muitakaan vaihtoehtoja ole. Sitten kun olet löytänyt sen viisumityypin minkä katsot itsellesi parhaitsen sopivaksi, niin sen jälkeen varmasti Kanadan suurlähetystöstä saa tarvittavat lomakkeet sen anomista varten.

        Mutta jos yhtään helpottaa... niin sama ruljanssi se on kaikkien muiden kuin EU-maiden kohdalla, ja kaikki muille maille lähteneet ovat sen joutuneet käymään läpi. Ota se haasteena: jos viisumihakemukseen liittyvien asioiden selvitys vaikuttaa ylivoimaiselta, niin miten sitten pärjäisit siellä kohdemaassa? Nimittäin ei se byrokratia lopu siihen kun viisumi on passissa... sitten kun pääset viisumilla sinne Kanadaan, niin siitä se vasta alkaakin.


      • ????
        7+14 kirjoitti:

        Yhdessä noista linkeistä oli online-testi, jolla voi testata onko mahiksia saada työviisumia. Tosin se on kaupallisen firman tuote (vaikkakin ilmainen), että tuloksiin voinee suhtautua pienellä varauksella. Antaa se ehkä kuitenkin jotain osviittaa:
        https://www.migrationexpert.com/canada/register.asp?type=18&year=2011

        Muuten ei auta muuta kuin tutustua noihin eri viisumikategorioihin ja niiden vaatimuksiin. Siinä on paljon luettavaa ja ei varmasti aina kovin yksiselitteistä tekstiä, mutta eipä siinä muitakaan vaihtoehtoja ole. Sitten kun olet löytänyt sen viisumityypin minkä katsot itsellesi parhaitsen sopivaksi, niin sen jälkeen varmasti Kanadan suurlähetystöstä saa tarvittavat lomakkeet sen anomista varten.

        Mutta jos yhtään helpottaa... niin sama ruljanssi se on kaikkien muiden kuin EU-maiden kohdalla, ja kaikki muille maille lähteneet ovat sen joutuneet käymään läpi. Ota se haasteena: jos viisumihakemukseen liittyvien asioiden selvitys vaikuttaa ylivoimaiselta, niin miten sitten pärjäisit siellä kohdemaassa? Nimittäin ei se byrokratia lopu siihen kun viisumi on passissa... sitten kun pääset viisumilla sinne Kanadaan, niin siitä se vasta alkaakin.

        Osaisiko joku kertoa sitten, että miten se maassaolo ilman viisumia. Nettisivuilla on lukenut, että suomen kansalainen voi oleilla maassa 6kk ilman viisumia, mutta rajalla voidaan lyödä passiin lyhempikin aika. (????) Miten tämän voi sitten varmistaa, että todellisuudessa voi oleilla sen 6kk?? Onko jollain kokemusta kanadassa reissaamisesta??? Ja tarvitaanko siihen jotain selvitystä rajalla???


      • 7+5
        ???? kirjoitti:

        Osaisiko joku kertoa sitten, että miten se maassaolo ilman viisumia. Nettisivuilla on lukenut, että suomen kansalainen voi oleilla maassa 6kk ilman viisumia, mutta rajalla voidaan lyödä passiin lyhempikin aika. (????) Miten tämän voi sitten varmistaa, että todellisuudessa voi oleilla sen 6kk?? Onko jollain kokemusta kanadassa reissaamisesta??? Ja tarvitaanko siihen jotain selvitystä rajalla???

        Nuo ovat varmaan tapauskohtaisia asioita. Jos Kanadan maahantuloviranomaisilla on jostain syystä aihetta epäillä (esim. heidän mielestään riittämättömät rahavarat jne.), että et pysty elättämään itseäsi sitä 6 kk:n jaksoa, niin voinevat silloin lyhentää sallittua maassaoloaikaa. Saattavat myöskin kysellä, miten voit olla pois töistä puoli vuotta ja niin pois päin.

        Tuosta kannattaisi todellakin kysellä tuolta Pallontallaajien foorumilta lisää, sillä siellä on varmasti joku, jolla on omakohtaista kokemusta ja osaa antaa huomattavasti tarkempia neuvoja.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2392
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      142
      1538
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1462
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      158
      1234
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      109
      1033
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      386
      965
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      694
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe