Näin erään miehen, hän oli humalassa. Kassa neiti kysyi häneltä apteekin kassalla, onko sinulla varaa maksaa nämä lääkkeet mitä lääkäri on sinulle kirjoittanut.. Tuo mies sanoi, mikäli hän sosiaalitoimistosta saa rahaa lääkkeiden maksuun.. niin hän maksaa lääkkeet..
Mitä tuo miehen sanonta osoitti, ainakin sen että mikäli hänen elämäntilanteensa olisi toinen, hän voisi aivan hyvinkin hoitaa asiansa.. Miksi hän sitten nykyään juo ja on ottanut elämänsä kuninkaaksi kuningas alkoholin.. sitä ei tiedä..
Paraneeko ihminen alkoholismista.. Olen nähnyt ihmisiä, jotka käyvät erilaisilla a-klinikoilla, mutta eivät siltikään raitistu.. Mistä raittius ihmisen elämässä voi saada alkunsa.. Onko ainoa tie vain jeesus eli kun ihminen tulee uskoon niin hän pelastuu..
Eräs mies
22
251
Vastaukset
- xxxxxxxxxxxxxxx
minkä tahansa aineen orjuudesta, alkaa siitä kun ihminen kyllästyy siihen mitä tekee.
Niin yksinkertaista.
Siihen ei uskoa tarvita.
Toiset ottavat itseään niskasta kiinni, toiset eivätOn selvästi havaittavissa ettet ole koskaan ollut koukussa mihinkään.
Ei irtaantuminen aivan noin yksinkertaista ole. Väitä mitä tahansa.
Tähän meneessä viimeisen savukkeeni sytytin 03.01.1981.
Nyt saattaisin jo sanoa lopettaneeni. En ole aivan varma!
Viimeisen savukkeen jälkeen olin pari kuukautta kipeä. Päätä särki, vatsa oli sekaisin, kädet vapisivat ja öisin näin painajaisia.
Heräsin pari kertaa yössä siihen että natsa alkoi polttamaan sormiani.
Lääkärin ainoa ohje oli: Malttia!
Sen jälkeen heräilin öisin siihen että ostin tupakkaa. Tulitikut olivat kateissa joten täytyihän siihen herätä.
Minä tiedän omat kokemukseni! Muut saavat väittää mitä haluavat mutta omia tuntemuksiani se ei muuta mihinkään.
Alkoholi oli valintakysymys.
Työelämässä ollessani se ei koskaan ollut ongelma.
Jäätyäni täysjoutilaaksi siitä olisi saattanut sellainen muodostua.
Jouduin panemaan puntariin pienen pöhnän ja tasapaksun, virikeköyhän elämän ja energiset, kaikkia elämän nautintoja pursuavat, toivottavasti vielä tälläisinä pitkään jatkuvat loppuvuodet.
Vaaka kallistui viimemainitun puolelle.
Terveys ja kunto kohenivat huimasti.
En minä mikään absolutisti ole. Kaukana siitä!
Raittiiden kuntoilujaksojen välissä vietetyistä elostelukausistakin pystyy hyväkuntoisena nauttimaan.
Minulle tupakasta pidättäytyminen oli taistelua.
Alkoholin kanssa eläminen on valintoja ja säätelyä.- xxxxxxxxxxxx
laiska-lasse kirjoitti:
On selvästi havaittavissa ettet ole koskaan ollut koukussa mihinkään.
Ei irtaantuminen aivan noin yksinkertaista ole. Väitä mitä tahansa.
Tähän meneessä viimeisen savukkeeni sytytin 03.01.1981.
Nyt saattaisin jo sanoa lopettaneeni. En ole aivan varma!
Viimeisen savukkeen jälkeen olin pari kuukautta kipeä. Päätä särki, vatsa oli sekaisin, kädet vapisivat ja öisin näin painajaisia.
Heräsin pari kertaa yössä siihen että natsa alkoi polttamaan sormiani.
Lääkärin ainoa ohje oli: Malttia!
Sen jälkeen heräilin öisin siihen että ostin tupakkaa. Tulitikut olivat kateissa joten täytyihän siihen herätä.
Minä tiedän omat kokemukseni! Muut saavat väittää mitä haluavat mutta omia tuntemuksiani se ei muuta mihinkään.
Alkoholi oli valintakysymys.
Työelämässä ollessani se ei koskaan ollut ongelma.
Jäätyäni täysjoutilaaksi siitä olisi saattanut sellainen muodostua.
Jouduin panemaan puntariin pienen pöhnän ja tasapaksun, virikeköyhän elämän ja energiset, kaikkia elämän nautintoja pursuavat, toivottavasti vielä tälläisinä pitkään jatkuvat loppuvuodet.
Vaaka kallistui viimemainitun puolelle.
Terveys ja kunto kohenivat huimasti.
En minä mikään absolutisti ole. Kaukana siitä!
Raittiiden kuntoilujaksojen välissä vietetyistä elostelukausistakin pystyy hyväkuntoisena nauttimaan.
Minulle tupakasta pidättäytyminen oli taistelua.
Alkoholin kanssa eläminen on valintoja ja säätelyä.sanoin.
Ihminenlopetta kunkyllästyy itse siihen miten tuhoaa itseään.
Toiset ottaa niskasta itseään, toiset ei ota.
Sinä puhuit vieroitusoireista, niitä on kaikilla nisteillä.Se ei ole valintakysymys. xxxxxxxxxxxx kirjoitti:
sanoin.
Ihminenlopetta kunkyllästyy itse siihen miten tuhoaa itseään.
Toiset ottaa niskasta itseään, toiset ei ota.
Sinä puhuit vieroitusoireista, niitä on kaikilla nisteillä.Se ei ole valintakysymys.En kyllästynyt tupakointiin!
Siitä ei missään tapauksessa ollut kyse!
En välittänyt terveysriskeistä. Kyllä tupakka niin nautinnollista oli.
Rahan menolla ei ollut mitään merkitystä.
Siis, kyllästyminen ei kuvaa alkuunkaan seuraavan savukkeen sytyttämistä.
Ainoana perusteena oli lastenlääkärin lausunto että lasten allergia saattaa muuttua astmaksi jos he joutuvat asumaan taloudessa jossa tupakoidaan.
Minä tulkitsen kyllästymisen aivan toisin.
Alkoholin kohdallakaan ei kyse ole kyllästymisestä.
En ole vieläkään kyllästynyt alkoholiin vaan pidän useistakin laaduista.
Kyse on vain valinnoista elämäntapojen välillä.
Ei kyllästymisestä!
- tarina miehestä
olisiko tuolle miehelle apteekin kassan hoitaja voinut antaa ne lääkkeet ilmaiseksi.. apteekkihan voi sitten laskuttaa sosiaalitoimistoa ja lähettää laskun sinne, täyttäisi ihminen vain siinä apteekin kassalla lomakkeen jonka avulla apteekki voisi suoraan hoitaa asiat sosiaalitoimiston kanssa.. jos kerran niistä lääkkeistä pitää maksaa..
- 1+1
kaksi tapaa maksaa lääkkeensä apteekissa.
maksusitomus jos on sossun asiakas.
laskelma, jolloin asiakas maksaa itse ja
lähettää laskelman ja kuitin sossuun ja hakee
muutenkin toimeentulotuksa.- sillei sitten
on aggressiivista porukkaa täällä. Lie kuumuus sekoittanut pään.
Olen nähnyt monta humalaista miestä ja usein.
Kaikki vanhat, hyvät kaverini ovat kuolleet.
Ensimmäinen jo 60-luvulla.
Kaikkien kohdalla alkoholi oli, tavalla tai toisella mukana.
Pojat olivat sen hetken lapsia. Elivät päivästä toiseen sen kummemmin suunnittelematta asioita eteen päin.
Aivan nuoruuden vuosia lukuun ottamatta he olivat hiljaista sopuisaa porukkaa eivätkä he nuorinakaan syyllistyneet varsinaisiin rikoksiin. Tappelivat vain.
Minusta näytti että he viihtyivät syrjäytyneen roolissaan. Asuivat vanhoissa omakotitaloissa ja käytöstä poistetuissa työmaaparakeissa.
Riittävästi "suojavyöhykettä" naapureihin.
Eivät olleet tyhmiä mutta eivät välttämättä järkeviäkään.
Eivät alkuaan saamattomia eivätkä laiskoja.
He vain valitsivat tuon elämäntavan.
Tiesivät kyllä itse mitä olivat tekemässä ja millä seurauksilla.
Yksi kaveri teki kahden vuoden matkan Australian työmarkkinoille ja palattuaan ilmoitti meidän olevan hölmöjä.
Taataan tyydyttävä elämä ilman asianomaisen ponnisteluja.
Hyvä että joku sentään osaa arvostaa.
En minä kavereita arvostele.
Tavatessamme tarinoimme. Saatoin natsanpoimijalle ostaa Marlboro-topan ja osattomalle pienen pullon kuulalaakeria.
Kavereita olimme loppuun saakka huolimatta minun välillä useitakin vuosia kestäneistä poissaoloistani.
Kyllä kaverit tiesivät jeesustelun mahdollisuuden mutta ei oikein tärpännyt.
Rauha heidän muistolleen!Miksi luulet alkoholisteilla olevan omat vertaisyhteisönsä, jos he olisivat parantuneita alkoholisteja?
Ja miksi joku juo? No kun hänellä on rakkaussuhde alkoholiin ja rakkaasta erossa olo on vaikeaa.- Meriläinen
Teitä raittiuteen on monia eikä yksikään ole huonompi toista.
Jotkut ihmiset putoaa pohjan läpi, toiset herää ollessaan pohjalla ja siitä lähtee vaikea kamppailu kohti raitista elämäntapaa, useimmilla se on vaikea. Joillekin riittää kun lamppu pään päällä syttyy ja oivaltavat jotain.
Jotkut eivät vain pysty jättämään kaveriaan alkoholia ja siihenkin on monta syytä.
Ja paraneeko ihminen alkoholismista? Mitä tarkoitetaan paranemisella?
Jos sitä että ihmisestä tulee kohtuukäyttäjä vielä sen jälkeen kun on alkoholisoitunut niin siihen en minä usko, ja tämä on vain minun mielipiteeni.
Mutta jos tarkoitetaan sitä että pääseeekö alkoholisti eroon juomisestaan ja voiko saada hyvän elämän vielä itselleen, niin se on mahdollista kun ei ota sitä ensimmäistä huikkaa.
Ja tämäkin on vain minun mielipiteeni ei mikään maailmallinen totuus. Sitä ei pysty kukaan antamaan, ei ainakaan minulle.Jos on kerran alkoholisoitunut niin ei pysty enää kohtuukäyttäjäksi?!
= jos pystyy kohtuuseen niin tuon mukaan ei ole koskaan ollutkaan alkoholisti?!
Aukotonta? Mutta onkohan sittenkään noin?
Väitän että hyvä elämä löytyy sen ensimmäisen ja jopa toisenkin huikan jälkeen!
Tämä nyt vaan on minun kokemukseni jonka yleispätevyyttä en pysty, enkä haluakaan todistella.
Eiköhän tapaukset ole yksilökohtaisia?
Tupakka oli minulle tiukempi paikka.
Siihen tuo teoriasi päti.
Anuksen avarruksen jälkeen olin 6-viikkoa polttamatta. Alku meni morfiineissa ja jatko savuttomassa ympäristössä kevyemmin lääkittynä.
Minä onneton erehdyin kuvittelemaan hallitsevani tilanteen.
Ensimmäisen savukkeen ensimmäiset henkoset antoivat niin taivaallisen olon että siitähän se taas repesi.
Kulutus asettui 32 - 35 savuketta / vrk tasoon.
Tiedän hyvin koska ostin kartongin viikossa ruokalaskulle ja irtotopat siihen lisäksi.- Meriläinen
laiska-lasse kirjoitti:
Jos on kerran alkoholisoitunut niin ei pysty enää kohtuukäyttäjäksi?!
= jos pystyy kohtuuseen niin tuon mukaan ei ole koskaan ollutkaan alkoholisti?!
Aukotonta? Mutta onkohan sittenkään noin?
Väitän että hyvä elämä löytyy sen ensimmäisen ja jopa toisenkin huikan jälkeen!
Tämä nyt vaan on minun kokemukseni jonka yleispätevyyttä en pysty, enkä haluakaan todistella.
Eiköhän tapaukset ole yksilökohtaisia?
Tupakka oli minulle tiukempi paikka.
Siihen tuo teoriasi päti.
Anuksen avarruksen jälkeen olin 6-viikkoa polttamatta. Alku meni morfiineissa ja jatko savuttomassa ympäristössä kevyemmin lääkittynä.
Minä onneton erehdyin kuvittelemaan hallitsevani tilanteen.
Ensimmäisen savukkeen ensimmäiset henkoset antoivat niin taivaallisen olon että siitähän se taas repesi.
Kulutus asettui 32 - 35 savuketta / vrk tasoon.
Tiedän hyvin koska ostin kartongin viikossa ruokalaskulle ja irtotopat siihen lisäksi.Tupakan kanssa en ole koskaan joutunut taistelemaan, kosken ole koskaan polttanut en edes viinan vuosinani.
Ja nuo minun ajatuksenikin lähtevät vain omista kokemuksista ja jonkun verran myös muiden lajitoveieni, jotka ovat asian kanssa kamppailleet, siksi en niitä maailmalliseksi totuudeksi kerrokaan.
Tiedän jopa ihmisen joka raitistui rakastuessaan, saadessaan vastarakkautta ja hyväksyntää ei tämä tosi kovasti juova mies enää viinaa nauttinut. Oliko kyse alkoholistista vai muuten vaan paljon nauttivasta kaverista sitäkään en mene sanomaan. Hän oli kyllä viinan kanssa tuhonnut sitä ennen täysin elämänsä, ja kulki asunnottomana, onnettomana.
Voihan näitä sanoja kierrellä ja kaarrella ja miettiä, mutta se on ainakin melkovarmaa että jos ei ota ensimmäistä huikkaa niin suurella todennäköisyydellä ei myöskään juovu :))
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?
Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin34212000IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its3618026Mira Luoti koki seksivvaltaa sarjan kuvauksissa. Otti hyssyttelyrahat mutta nyt julkistaa asian?
Kun hyvin tietää että helppo päätellä mikä ohjelma kyseessä. Ja jos koki oikein "väkivaltaa" eli raisk, niin edesvastuut963394Verinen koira
Mikä juttu on tämä Karhumäellä pyörinyt verinen koira? Oliko hyökännyt jonkun kimppuun?982288Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.1572277Mira Luoti, Vain Elämää
kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?81686- 1101281
Mopokeulija
Poliisit saisivat käydä noukkimassa sinipuseroisen keulijan tuota pikaa. Koulureppu selässä yhdellä pyörälla S-Marketin581135Sonnisen turha valitus selvästä asiasta !
Nyt tuli sellainen valitus jossa ei järjen häivää, Sonninen ja koko hallinto munaa itsensä. Hänestä on tulossa pilkunnus26918MUISTATTEKO SEN?
Karhean tummansövyisen raastavsn huudon : RYKIKÄÄ! NIITÄ RAATOJA@ RÄKIKÄÄ NIITÄ EAATOJA!btämän paeoni aina toivotti rakk342826