Laumanvartijakoirat

zxz26w

Nämä isot ja pelottavat mutta omistajilleen leppoisat koirat omistajilleen ystävälliset
mun mielestä niitä pitäisi antaa vain ja ainoastaan kokeneille ja taitaville kasvattajille,(niinkuin tuolla toisessa keskustelussakin pari ihmistä sanoi)koska epäpätevän kouluttajan käsissä koira on käsittykseni mukaan jopa hengenvaarallinen muille koirille sekä ihmisille
ja tarjota näille koirille ympäristö jossa ne voivat vartiointitehtäväänsä tehdä,esim tarpeeks vahvasti aidattu
piha maaseudun rauhassa, tai iso ja vahvarakenteinen koira-aitaus,sen takia vahvasti aidattu että luin wikipediasta että
esim Kaukaasian paimenkoira on erittäin vahva..
ja riittävästi varoitettava myös muita ihmisiä koirasta..
huom pelkään juurikin tälläisiä isoja koiria..

21

1400

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koiran omistaja

Minä taas rakastan kaukaasian paimenkoiria ja laumanvartijoita en pelkää, mutta ymmärrän jos muut pelkää.
      Kyseessä on kuitenkin kaukkari.

Kaukkari nauttii kun saa PAIMENTAA JA VARTIOIDA lampaita vapaasti susilta ja muilta petoeläimiltä se nauttii siitä olotiulasta ja on sille juuri se luontainen olotila.
      Kaukkaria rakastava henkilö ei ota tälläistä vartijaa asutusalueelle koska kaukkari kärsii metelistä myös,
      se nauttii maaseudun rauhasta ja hiljaisuudesta ja on silloin tasapainoinen eikä ihmisille vaarallinen, se saa toteuttaa omia taipumuksiaan eikä karkaile sinne ja tänne.
      Tämän takia kun en asu maalla en ota laumanvartijaa vaan olen ottanut helposti koulutettavan koirarodun ja jolla ei ole vartiointiviettiä.
      Koirat on tarkoitettu ihmisten iloksi, ei peloksi.

• zxz26w

olet oikein järkevä koiranomistaja,pisteet sinulle siitä.Koiranomistajien pitäisi aina ymmärtää sellaista
        ihmistä joka pelkää koiria esim minä. Ja jos tietää että joku tuttava pelkää koiria
        niin se pitää huomioida..
        eli siis paras paikka Kaukaasian paimenkoiralle on harvakseen asutut paikat..

• Laumanvartijan omist

Hyvä asenne sinulla, mutta muutama kohta kirjoituksessasi ei pidä paikkaansa, nimittäin vaikka asuisivat maalla, mutta pihapiiri ei ole aidattu, saattavat ajanmittaan laajentaa reviiriään hyvinkin laajalle, toisekseen satunnainen retkeilijä tai vastaava jos eksyy pihapiiriin, jota ei ole KUNNOLLA aidattu ja kaukkari yksin vapaana, on hengenvaarallinen tilanne, joka voi päättyä todella ikävästi..tosin vastuullinen ja järkevä, rodun ominaispiirteet hyvin tunteva kaukaasialaisen (tai jonkin muun laumanvartija rodun) omistaja, ei koiraansa jätä ilman välitöntä valvontaa aitaamattomalle piha-alueelle edes korvessa asuessaan!.

Yksilökohtaista taas on tuo stressaantuminen kaupunkiolosuhteissa, onhan noita mm Venäjällä hyvinkin paljon ihan kerrostaloasunnoissa ja esim. Myrsky-elokuvan kaukkari asui muistaakseni myöskin kerrostalossa vieläpä espoon tapiolassa...tuo siis on niin luonteesta ja yksilöstä kiinni, pennusta saakka kerrostalossa asunut ja oikeanlaisen luonteen omaava kaukkari kyllä soputuu myös kerrostalo elämään, mutta tottakai tuollaiselle koiralle maalaiselämä omine tontteineen on se paras vaihtoehto, niin kuin tosin lähes kaikille muillekin koiraroduille!..

Toisaalta maaseudulla rauhallisessa paikassa pienestä pitäen asunut ja hieman heikomman hermorakenteen omaava kaukkari taas vaikkapa 3-vuotiaana yllättäen kaupunkiin muuttamaan joutuneena omistajaa vieläpä vaihtaen, saattaisi olla pahemman luokan katastrofi niin uudelle perheelle kuin ympäristölleenkin ja hyvin mahdollisesti joutuisi nopeasti piikille..

• Koiran omistaja
        Laumanvartijan omist kirjoitti:

Hyvä asenne sinulla, mutta muutama kohta kirjoituksessasi ei pidä paikkaansa, nimittäin vaikka asuisivat maalla, mutta pihapiiri ei ole aidattu, saattavat ajanmittaan laajentaa reviiriään hyvinkin laajalle, toisekseen satunnainen retkeilijä tai vastaava jos eksyy pihapiiriin, jota ei ole KUNNOLLA aidattu ja kaukkari yksin vapaana, on hengenvaarallinen tilanne, joka voi päättyä todella ikävästi..tosin vastuullinen ja järkevä, rodun ominaispiirteet hyvin tunteva kaukaasialaisen (tai jonkin muun laumanvartija rodun) omistaja, ei koiraansa jätä ilman välitöntä valvontaa aitaamattomalle piha-alueelle edes korvessa asuessaan!.

Yksilökohtaista taas on tuo stressaantuminen kaupunkiolosuhteissa, onhan noita mm Venäjällä hyvinkin paljon ihan kerrostaloasunnoissa ja esim. Myrsky-elokuvan kaukkari asui muistaakseni myöskin kerrostalossa vieläpä espoon tapiolassa...tuo siis on niin luonteesta ja yksilöstä kiinni, pennusta saakka kerrostalossa asunut ja oikeanlaisen luonteen omaava kaukkari kyllä soputuu myös kerrostalo elämään, mutta tottakai tuollaiselle koiralle maalaiselämä omine tontteineen on se paras vaihtoehto, niin kuin tosin lähes kaikille muillekin koiraroduille!..

Toisaalta maaseudulla rauhallisessa paikassa pienestä pitäen asunut ja hieman heikomman hermorakenteen omaava kaukkari taas vaikkapa 3-vuotiaana yllättäen kaupunkiin muuttamaan joutuneena omistajaa vieläpä vaihtaen, saattaisi olla pahemman luokan katastrofi niin uudelle perheelle kuin ympäristölleenkin ja hyvin mahdollisesti joutuisi nopeasti piikille..

Ei kai nyt kaukkarin omistaja pidä koiraansa irti pihalla? Mutta se joka astuu aidan sisäpuolella ja on lätkiä jo etukäteen varokaa koiraa kävelytiellä.... tulee sitten omalla vastuulla.
        Venäjällä jos astut toisen tontille mitä tapahtuu?

• linkin laittaja
        Koiran omistaja kirjoitti:

Ei kai nyt kaukkarin omistaja pidä koiraansa irti pihalla? Mutta se joka astuu aidan sisäpuolella ja on lätkiä jo etukäteen varokaa koiraa kävelytiellä.... tulee sitten omalla vastuulla.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010070311985041_uu.shtml

Enpä osaa sanoa, onko miten ollut nuo koirat hoidettu, mutta lopputulos on kyllä pelottava. Valitettavasti koiria on myös vastuuntunnottomilla ihmisillä, rotuja sen kummemmin erittelemättä. Lopputulos on ko. uutisen mukainen.

• zxz26w

kirjoitin että:
        ja tarjota näille koirille ympäristö jossa ne voivat vartiointitehtäväänsä tehdä,esim tarpeeks vahvasti aidattu
        piha maaseudun rauhassa, tai iso ja vahvarakenteinen koira-aitaus,sen takia vahvasti aidattu että luin wikipediasta että

• Koiran omistaja
        zxz26w kirjoitti:

kirjoitin että:

Mä sanon nyt viimeisen oman mielipiteeni kaukaasian paimenkoirista ja laumanvartijoista.
        Mutta kaukaasian paimenkoira ei kuulu TÄNNE LAINKAAN SE ON VAARALLINEN KOIRA JA PISTE.

Tämä teksti on muuten minun kirjoittama, siinä syy miksi en niitä itse osaa/kykene pelkäämään.

Kun olin lapsi ja nuori meille tuli pyreneittenkoira äitini miehen kautta se oli silloin vuoden ikäinen iso uros siis valtava kuin jääkarhu:)
        Asuimme kerrostalossa ja koira tuli maalta, me pesimme sen kolme kertaa ja harjasimme kuukauden oli asunut mökissä ja se haisi.
        No se jäi meille kuten mieskin mutta meillä oli iso kerrostaloasunto 102 neliötä, en tiedä oliko sillä merkitystä mutta koiralla oli tilaa ja me lenkitimme sitä todella paljon.
        Koira oli todella tyytyväinen ja säyseä se oli muuten saksasta tullut tänne suomeen kuten se mieskin.

Ja meillä oli marsu ja pyrrestä tuli sen marsun paras kaveri, se koira oli todella hellä sille marsulle sitä se nuoli ja hoivasi ja marsu väliin nukahti sen vatsan päälle ja mussutti sen karvoja.
        Ja marsu kun istui koiran kupilla, koira vaan hellästi työnsi sivuun että nyt on minun vuoro.
        Pyrre eli 11-vuotiaaksi ja marsu 8-vuotiaaksi.
        Se kokemus oli kultaisia lapsuus ja nuoruusvuosia laumanvartijasta joka tuli toimeen kaikkien lapsienkin kanssa. Mutta kun tappelimme veljeni kanssa joskus rajusti painiskellen se koira tuli väliin , siten että alkoi vetää pyllystä meitä ja se nipisti ja lopetimme tappelut sitten aina.
        Olin kova tyttö tappelee veljieni kanssa.
        Äitini muistelee vieläkin sanoen oli se niin hyvä lapsenlikka.
        No nyt ajat ovat toiset ja asutus on tiheetä en ottaisi enään laumanvartijaa, minulla on nyt saksanpaimenkoira mutta koiraihmiseksi jäin.

• Hiostavat yöt:(

Mä sanon nyt viimeisen oman mielipiteeni kaukaasian paimenkoirista ja laumanvartijoista.
        Mutta kaukaasian paimenkoira ei kuulu TÄNNE LAINKAAN SE ON VAARALLINEN KOIRA JA PISTE.

Tämä teksti on muuten minun kirjoittama, siinä syy miksi en niitä itse osaa/kykene pelkäämään.

Kun olin lapsi ja nuori meille tuli pyreneittenkoira äitini miehen kautta se oli silloin vuoden ikäinen iso uros siis valtava kuin jääkarhu:)
        Asuimme kerrostalossa ja koira tuli maalta, me pesimme sen kolme kertaa ja harjasimme kuukauden oli asunut mökissä ja se haisi.
        No se jäi meille kuten mieskin mutta meillä oli iso kerrostaloasunto 102 neliötä, en tiedä oliko sillä merkitystä mutta koiralla oli tilaa ja me lenkitimme sitä todella paljon.
        Koira oli todella tyytyväinen ja säyseä se oli muuten saksasta tullut tänne suomeen kuten se mieskin.

Ja meillä oli marsu ja pyrrestä tuli sen marsun paras kaveri, se koira oli todella hellä sille marsulle sitä se nuoli ja hoivasi ja marsu väliin nukahti sen vatsan päälle ja mussutti sen karvoja.
        Ja marsu kun istui koiran kupilla, koira vaan hellästi työnsi sivuun että nyt on minun vuoro.
        Se kokemus oli kultaisia lapsuus ja nuoruusvuosia laumanvartijasta joka tuli toimeen kaikkien lapsienkin kanssa. Mutta kun tappelimme veljeni kanssa joskus rajusti painiskellen se koira tuli väliin , siten että alkoi vetää pyllystä meitä ja se nipisti ja lopetimme tappelut sitten aina.
        No nyt ajat ovat toiset ja asutus on tiheetä en ottaisi enään laumanvartijaa, minulla on nyt saksanpaimenkoira mutta koiraihmiseksi jäin.

Millä V#TUN kokemuksella ja taidoilla sinulla on oikeus tuomita kaukasialainen? -Ai sillä, että teillä on JOSKUS ollut pyrre, kun olet ollut LAPSI?
        JOTAIN rajaa ja järjen käyttöä. Minulla on ollut kaukasialaisia vuodesta -98, eikä ole ollut koskaan mitään ongelmia. Ei lasten, joita minulla on 4, eikä heidän ystäviensä kanssa.
        Ei naapureiden kanssa, johon lähimpään n.5oom, päin vastoin on tullut kiitosta, että koiramme ovat haukkumisellaan ajaneet kerran pitkäkyntiset tiehensä, kun olivat yöllä sinne yrittäneet murtautua.
        Kaukasialaisemme ovat täällä maalla työkoirina, hyvin sosialistettuina, jolloin osaavat itse päättä, että onko uhka todellinen vai ei.

Kaukasialainen on todella hieno rotu oikeilla ihmisillä ja oikeissa olosuteissa, eli maalla, jossa se saa toteuttaa rodulle ominaisia viettejään, eli vartioida. Se tekee sen onnelliseksi.

Kaukasialainenhan ei missään tapauksessa sovi kaupunkilähiöön kerrostaloon tai rivariin. Siellä koira joutuu tukahduttaan nämä ominais-viettinsä, jolloin koira ahdistuu ja sitten tulee näitä ns.ongelmakoiria, joita sitten annetaan kodinvaihtajiksi, josta koira ahdistuu vain lisää tai sitten lopetetaan. No arvatenkin, taas kohta joku "neropatti" tähän kommentoi, että kyllä meillä on kaukkari kerrostalossa ja hyvin siellä voi... -Näihin ei voi sitten paljon muuta kommentoida kuin, että ne 1-2 vuotta varmaan meneekin siellä lähiössä ihan ok, mutta siitäpä sitten ne ongelmat alkaakin. Ja juuri tämän vuoksi kaukasialaisista n.50% lopetetaan. Ja tässä syy, mistä rodun huono maine Suomessa johtuu. Tähän ei tee poikkeusta se, että jokunen kaukasialainen on siellä kerrostalossa onnistunut viettinsä tukahduttamaan. -Venäjällä koiria elää myös kerrostaloissa, se on totta, muuta siellä on aivan eri lähtökohdat kuin täällä. Jokainen Venäjällä tietää, että millainen koira on kaukkari, toisin kuin täällä koto Suomessa. Toisekseen, siellä kaukasialaisen annetaan vartioida, myös siellä kerrostalossa. Siellä ei vieras noin vaan tule sisälle, eikä varsinkaan, mikäli epärehellisillä asioilla liikkuvat. Venäjällä kun tuo jokamiehen oikeus on hiukan erillainen kuin täällä suomessa. Täällä jos koira puree jotain, oli sitten vaikka "hämärähommissa", niin huonolla tuurilla koiranomistaja joutuu käräjille ja maksumieheksi.

Kyllä kaukasialainen on hieno ja rakastettava, perheelleen uskollinen vartija. En luopuisi koiristani mistään hinnasta. Ovat minulle osa perhettäni.
        Kaukasialainen on EHDOTTOMASTI osaavan ihmisen koira, ainoa oikea paikka on maalla, jossa se voi elää onnellisena.

Hiostavat yöt:( kirjoitti:

Millä V#TUN kokemuksella ja taidoilla sinulla on oikeus tuomita kaukasialainen? -Ai sillä, että teillä on JOSKUS ollut pyrre, kun olet ollut LAPSI?
        JOTAIN rajaa ja järjen käyttöä. Minulla on ollut kaukasialaisia vuodesta -98, eikä ole ollut koskaan mitään ongelmia. Ei lasten, joita minulla on 4, eikä heidän ystäviensä kanssa.
        Ei naapureiden kanssa, johon lähimpään n.5oom, päin vastoin on tullut kiitosta, että koiramme ovat haukkumisellaan ajaneet kerran pitkäkyntiset tiehensä, kun olivat yöllä sinne yrittäneet murtautua.
        Kaukasialaisemme ovat täällä maalla työkoirina, hyvin sosialistettuina, jolloin osaavat itse päättä, että onko uhka todellinen vai ei.

Kaukasialainen on todella hieno rotu oikeilla ihmisillä ja oikeissa olosuteissa, eli maalla, jossa se saa toteuttaa rodulle ominaisia viettejään, eli vartioida. Se tekee sen onnelliseksi.

Kaukasialainenhan ei missään tapauksessa sovi kaupunkilähiöön kerrostaloon tai rivariin. Siellä koira joutuu tukahduttaan nämä ominais-viettinsä, jolloin koira ahdistuu ja sitten tulee näitä ns.ongelmakoiria, joita sitten annetaan kodinvaihtajiksi, josta koira ahdistuu vain lisää tai sitten lopetetaan. No arvatenkin, taas kohta joku "neropatti" tähän kommentoi, että kyllä meillä on kaukkari kerrostalossa ja hyvin siellä voi... -Näihin ei voi sitten paljon muuta kommentoida kuin, että ne 1-2 vuotta varmaan meneekin siellä lähiössä ihan ok, mutta siitäpä sitten ne ongelmat alkaakin. Ja juuri tämän vuoksi kaukasialaisista n.50% lopetetaan. Ja tässä syy, mistä rodun huono maine Suomessa johtuu. Tähän ei tee poikkeusta se, että jokunen kaukasialainen on siellä kerrostalossa onnistunut viettinsä tukahduttamaan. -Venäjällä koiria elää myös kerrostaloissa, se on totta, muuta siellä on aivan eri lähtökohdat kuin täällä. Jokainen Venäjällä tietää, että millainen koira on kaukkari, toisin kuin täällä koto Suomessa. Toisekseen, siellä kaukasialaisen annetaan vartioida, myös siellä kerrostalossa. Siellä ei vieras noin vaan tule sisälle, eikä varsinkaan, mikäli epärehellisillä asioilla liikkuvat. Venäjällä kun tuo jokamiehen oikeus on hiukan erillainen kuin täällä suomessa. Täällä jos koira puree jotain, oli sitten vaikka "hämärähommissa", niin huonolla tuurilla koiranomistaja joutuu käräjille ja maksumieheksi.

Kyllä kaukasialainen on hieno ja rakastettava, perheelleen uskollinen vartija. En luopuisi koiristani mistään hinnasta. Ovat minulle osa perhettäni.
        Kaukasialainen on EHDOTTOMASTI osaavan ihmisen koira, ainoa oikea paikka on maalla, jossa se voi elää onnellisena.

^Ne 1-2 ensimmäistä ikävuotta voivat olla siksi ok siellä lähiössä, että koira on silloin vielä pentu, eikä vartijointi-vietti ole vielä kunnolla herännyt.

No, enpäs saarnaa nempää... Huomenta vaan kaikille tasapuolisesti. Nyt aamukahville...

• zxz26w

^Ne 1-2 ensimmäistä ikävuotta voivat olla siksi ok siellä lähiössä, että koira on silloin vielä pentu, eikä vartijointi-vietti ole vielä kunnolla herännyt.

No, enpäs saarnaa nempää... Huomenta vaan kaikille tasapuolisesti. Nyt aamukahville...

että asut maalla onko sinulla vahvasti aidattu piha jossa on myös koirillesi
        koira-aitaus,ja oletko varoituskyltein varoittanut ihmisiä koiristasi???

• Hauskaa.............

Et ainakaan kaukkaria omista, kun et edes tiedä miten se kirjoitetaan... -Se ei ole kaukaasian paimenkoira, vaan KAUKASIANPAIMENKOIRA, ihdellä A:lla ;)

zxz26w kirjoitti:

että asut maalla onko sinulla vahvasti aidattu piha jossa on myös koirillesi
        koira-aitaus,ja oletko varoituskyltein varoittanut ihmisiä koiristasi???

Totta kai on.

Olen vastuun tuntoinen koiran omistaja, vaikka maalta olenkin.

Meillä on iso aidattu piha tupla-porteilla ja koirille vielä erikseen juoksutarhat. Portin pielessä on soittokello, sekä asiaan kuuluvat varoitus-kyltit, joita ei voi olla näkemättä. Portti myös lukitaan yöksi, sekä silloin kun ketään ei ole kotona. Lammashaan luona on erikseen koirille juoksu-vaijerit, joihin koirat ovat kytkettyinä silloin kun ovat tekemässä työtään ja emme itse ole paikalla.

En ota riskejä, että koiramme vahingoittaisi jota kuta, tai joku vahingoittaisi koiriani.

• Ihailen.

Totta kai on.

Olen vastuun tuntoinen koiran omistaja, vaikka maalta olenkin.

Meillä on iso aidattu piha tupla-porteilla ja koirille vielä erikseen juoksutarhat. Portin pielessä on soittokello, sekä asiaan kuuluvat varoitus-kyltit, joita ei voi olla näkemättä. Portti myös lukitaan yöksi, sekä silloin kun ketään ei ole kotona. Lammashaan luona on erikseen koirille juoksu-vaijerit, joihin koirat ovat kytkettyinä silloin kun ovat tekemässä työtään ja emme itse ole paikalla.

En ota riskejä, että koiramme vahingoittaisi jota kuta, tai joku vahingoittaisi koiriani.

Hieno lukea, että joku on vastuun tunteva laumanvartijan omistaja. Ikävä kyllä, kaikki eivät sitä ole. Tästä kelpaisi muidenkin ottaa oppia.

Hyvää kesää sinulle ja koirillesi.

• Anonyymi

Nimenomaan oikeassa ympäristössä kaukkarista tulee "tervepäinen" ja sillä on moniin muihin laumiksiin se etu, ettei se jätä varoittamatta, jos näkee tulijan uhkana.
        Se piirre, että sen sietokyky KAIKKIA muita kotieläimiä kohtaan on täysin rajaton saa asiantuntemattoman omistajan pitämään sitä täysin vaarattomana. Jota se ei missään nimessä ole!

• kerrostalokaukkis

j>>a tarjota näille koirille ympäristö jossa ne voivat vartiointitehtäväänsä tehdä,esim tarpeeks vahvasti aidattu
      piha maaseudun rauhassa, tai iso ja vahvarakenteinen koira-aitaus>>

No sellainen koirahan kaikista hirvein on, jolle annetaan pennusta asti mahdollisuus vain vapaasti vartioimiseen. Minulle riitti jo se, että berninpaimenkoira hyökkäsi kaverini kimppuun (vakavia vammoja ei syntynyt, eikä sitä tapausta julkaistu uutislehdissä), kun oli koko elämänsä saanut vapaasti vain vartioida pihaansa, jonka yli kaverini sitten kerran kulki, kun koiran aitaus oli auki.

Minun kaukasianpaimenkoirani sen sijaan on sata kertaa kiltimpi kuin tuo villiintymään päästetty berninpaimenkoira. Asumme kerrostalossa ja koirani on erittäin hiljainen ja ihmisrakas.
      Hullua touhua antaa koiran vain vapaasti vartioida reviiriään, sillä sillainhan siitä kaukista ylisuojelevin kasvaa.

Samalla tavalla kasvatettu rottweiler juoksi kerran autoni renkaaseen kiinni ja melkein vahingoittui. Menin autolla sen koiran omistajan pihan ohitse, eikä se koira osannut muuta kuin vartioida.

Tunnen kerrostalossa aivan kiltisti asuvan pyreneittenmastiffinkin sekä rivitalossa asuvan espanjanmastiffin (johon tosin en ole paljoa tutustunut, mutta se ei ole piitannut, kun olen pihan ihitse kulkenut).

Miksi ei saman tien vaadita antamaan mahdollisuus muillekin vartioiville roduille vaan vapaaseen vartioimiseen, kuten rottweilereille, saksanpaimenkoirille, dobermanneille ym. Onko väärin yrittää vain totuttaa niitä vieraisiin ? Rottweiler ja suursnautserikin ovat aikoinaan toimineen karjan ohjaamisen lisäksi karjan vartijoina.

• yooozzzzzz

Pyrret, rotikat ja muut on kuitenkin ihan eri sarjassa kaukkarin kanssa... Sinulle sen koiran on myynyt joku rahan ahne joka tietää, että on jo pilannut omat koirien sukulinjat jalostamalla niistä vain näyttelylinjaisia, eikä rodun mukaisia yksilöitä.

Todellakin se on vain pieni osa kaukkareista, mitkä eivät ahdistu siitä että ne viedään sinne kerrostaloon ja vietit tukahdutetaan... Se onnistuu vain näillä yksilöillä, minkä sukulinjat ovat menneet jo tuonne seurakoiramaiseen suuntaan. Näitä sukuja ei missään nimessä pidä enää käyttää pentujen tekemiseen, jotta rodun työlinja säilyisi... Älkää nyt hyvät ihmiset antako kaukkarista liian helppoa kuvaa. rodussa on jo riittävästi kodinvaihtajia ja "ongelmakoiria"

Ei mahdu järkeen, että eikö näille turhamaisille ihmisille jo riitä nämä jo olemassa olevat seurakoirat, vaan näistä hienoista laumanvartijoistakin niitä täytyy yrittä tehdä... ^En tiedä mitä tuonkin kirjoittajan päässä oikein liikkuu... -Tuskin mitään:(

Mikset tulisi tänne yoozhakin puolelle keskusteleen aiheesta, missä rodun kanssa vuosia tekemisissä olleet ihmiset oikeasti ovat.

• idiiiiiiiiiiiiiiii..

Lainaus toiselta palstalta... Joku Venäjällä saanut huonoja kokemuksia kaukasialaisesta

Itse en koiria omista, siis mitään rotua, eikä minulle niitä koskaan tule.. venäjällä sain ihan tarpeeksi laumanvartijoista. Etenkin kaukaasialaisesta, kun huolimaton omistaja oli päästänyt koiransa rappukäytävään missä me molemmat asuimme. Minä murrosikäisenä poikana olin menossa ulos kaverini kanssa ja syystä tai toisesta kaukkari koki meidät tunkeilijoiksi ja kävi päällemme. Koira puri ja riepotteli meitä minkä ehti. Aina kun toinen ehti pystyyn ja oli pakenemassa, se kävi uudelleen päälle. Saimme molemmat todella pahoja vammoja, koiran hyökätessä kohti kasvoja, päätä, käsiä ja jalkoja. Täytyy toisaalta olla kiitollinen, ettei päässyt pureen kaulasta, jota yritin suojata käsilläni. Minulle jäi tapauksesta ikuiset arvet. Niin henkiset kuin fyysisetkin. Oikea käteni murtui kolmesta kohti, samoin oikea nilkkani murtui. Ystäväni vammat olivat hieman pahemmat kuin minulla. Hän mm. menetti kolme sormea ja paloja sieltä täältä.

Olkaa hyvät ihmiset varovaisia kaukasialaisen kanssa. Olen monesti lukenut, että tulee hyvin toimeen lasten kanssa ja varmasti tuleekin, mutta itse en ainakaan omia lapsiani jättäisi lähellekkään kukkaria.
        Mielestäni näitä koiria ei edes pitäisi tuoda Suomeen ja täälläkin kasvaneet yksilöt pitäisi saada luvanvaraisiksi ja luovuttaa ainoastaan työtehtäviin, missä ne ei pääsisi lähellekkään ihmisiä tai saati sitten lapsia. Näihin koiriin ei pidä suhtautua liian kevyesti, eikä antaa koirista liian ruusuista kuvaa. Venäjällä näitä koiria tunnutaan kunnioittavan ja pelkäävän ihan eritavalla, kuin täällä Suomessa, koska siellä kaikki tietävät mikä ja minkälainen koira on kaukasialainen. Tästä syystä toivoisinkin, ettei rodusta annettaisi näillä foorumeilla liian ruusuista kuvaa, varsinkaan jos ei rotua edes tunne, jonka käsityksen olen saanut kun olen näitä kirjoituksia lukenut. Toki on joukossa myös asiantuntevia kirjoituksia.

Onneksi tähän meidän kaukkarin kohtaamiseen lopulta tuli koiran omistaja ja rapun miehiä avuksi. selkäsauna minkä koimme, tuntui kuitenkin ikuisuudelta ja vahinko oli jo ehtiä tapahtua.

Tähän tuskin tarvii enää mitään lisätä.

• Anonyymi

Kokemuksen vinkki: Meillä on ollut vain laumanvartijoita. Etupäässä kaukkareita, jotka olemme karjatilallamme itse kouluttaneet. Yhdeksänkymmentäluvun alussa oli meillä dazikistanista tuttavaksi tullut ko. rodun "työkäyttäjä" (vuohi- ja lammastilallinen). Hänen opastuksella koulutimme kolme kaukkaripentuamme täysin ihmisturvallisiksi. Joka päivä meidän piti hankkia niin karjallemme, kuin kaukkareillekin eri ruokkijat. Ja lisäksi vieraita kävijöitäkin siinä välillä. Mutta samaan aikaan piti myös "lavastaa" tilanteita oikeaakin uhkaa varten. Ei siis pelkästään vartiointivietin tukahduttamista, koska se ei kaukkarin kanssa onnistu, vaan samaan aikaan toistoina maskottisusiharjoituksia. Niissä piti olla näiden "vieraidenkin" ihmisten mukana ja vielä niin, että koirat pitivät heitä "tiiminään". Jos laumis siis opetetaan tunnistamaan ja erittelemään ne oikeat vaarat, niin homma toimii. ÄÄrettömän työlästähän se oli, mutta mitään ongelmia ei sen jälkeen vieraiden ihmisten kanssa koirilla ollut.

• Anonyymi

Kyllähän Kaukasialaisesta luonnetta löytyy. Ei sitä muuten käytettäisi, Venäjän vankiloissa .

• Anonyymi

Kohta jokaisella oltava tuollanen, turvaamassa arkea.

• Anonyymi

Täytyy tutustua tarjontaan. Ihania kodinturvia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2606
    2. 148
      2244
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2242
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2139
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1742
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      388
      1617
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1556
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      288
      1436
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1389
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      132
      1389
    Aihe