Ranskanluppa vai kääpiöluppa?

Coward

otsikko kertookin tärkeimmän :D
eli...
poikaystävän kanssa mietitty kania, kunhan saadaan hitusen isompi kämppä.
Mutta alustavasti miettinyt kumpi olisi helpompi ensikaniksi :)
meillä on kaksi kissaa, joten ranskiksen kimppuun eivät ainakaan uskaltaisi käydä :D
mutta poikaystäväni ei halua villiä kania.
Haluaisin nyt yleisesti tietoa näiden molempien luonteesta :)
ja kumpi on helpompi :D

olisi myös kiva kuulla millaisia kaneja teillä on ollut :)

kiitoksia kaikille jo etukäteen jos jaksatte vastailla :)

6

1578

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rotttatyttö 99

Kannattaa hankkia ranskanluppa se on helppo hoitoisempi.

• risteytyksienomistaj

kun omistatte kissoja on varmaan kanin ja omistajan kannalta parempi hommata ranskanluppa. varsinkin jos kissoja ei ole totutettu kaneihin. ranskanluppa tosin elää lyhyemmän ajan kuin kluppa, mutta jos kluppa kissan hampaista löytyy niin voi olla toisinpäin.

useat ovat sanoneet että ranskis viihtyis enemmän sylissä, jos sitä jaksaa nostella syliin :D klupat ei sylissä juuri viihdy ja niillä on aina meno päällä. ''poikaystäväni ei halua villiä kania'' -> suosittelen ranskista

tietty isommassa jänössä on aina enemmän hoidettavaa ja olis hyvä jos kaneja olis 2 (kanit laumaeläimiä ja eivät oikein viihdy ilman lajikumppania). kuitenkis jos hommaatte vaan yhden niin pitäkää sille paljon seuraa, ettei tylsisty :)

http://www.petsie.fi/kanit/ranskanluppa/
        http://www.petsie.fi/kanit/kääpiöluppa/

• Coward
        risteytyksienomistaj kirjoitti:

kun omistatte kissoja on varmaan kanin ja omistajan kannalta parempi hommata ranskanluppa. varsinkin jos kissoja ei ole totutettu kaneihin. ranskanluppa tosin elää lyhyemmän ajan kuin kluppa, mutta jos kluppa kissan hampaista löytyy niin voi olla toisinpäin.

useat ovat sanoneet että ranskis viihtyis enemmän sylissä, jos sitä jaksaa nostella syliin :D klupat ei sylissä juuri viihdy ja niillä on aina meno päällä. ''poikaystäväni ei halua villiä kania'' -> suosittelen ranskista

tietty isommassa jänössä on aina enemmän hoidettavaa ja olis hyvä jos kaneja olis 2 (kanit laumaeläimiä ja eivät oikein viihdy ilman lajikumppania). kuitenkis jos hommaatte vaan yhden niin pitäkää sille paljon seuraa, ettei tylsisty :)

http://www.petsie.fi/kanit/ranskanluppa/
        http://www.petsie.fi/kanit/kääpiöluppa/

meillä toinen kissa on jo n. 8v ja toinen ei vielä edes vuotta :)
        pentu on pieni rääpäle eikä ole kasvanut aikoihin :D
        kissat kuitenkin oppineet jättämään myös hamsterit rauhaan :)
        tietenkään en jättäisi kania ja kissoja vartioimatta jos samassa huoneessa :D

nyt vain alustavasti kyselen ihmisten mielipiteitä :)

kiitoksia paljon vastauksestasi!! ^^

• Lani
        Coward kirjoitti:

meillä toinen kissa on jo n. 8v ja toinen ei vielä edes vuotta :)
        pentu on pieni rääpäle eikä ole kasvanut aikoihin :D
        kissat kuitenkin oppineet jättämään myös hamsterit rauhaan :)
        tietenkään en jättäisi kania ja kissoja vartioimatta jos samassa huoneessa :D

nyt vain alustavasti kyselen ihmisten mielipiteitä :)

kiitoksia paljon vastauksestasi!! ^^

Mulla on kokemusta sekä ranskanlupasta että kääpiölupista. Kokemukseni mukaan kummankaan hoito ei ole ollut sen vaikeampaa tai helpompaa kuin toisen, lähinnä eron on huomannut siinä, että ranskis syö ja juo paljon enemmän ja vastaavasti papanoi ja pissii enemmän ;) Toki kanien käsittelyssäkin on eroa, sillä ranskiksella on huomattavasti enemmän voimaa mm. takajaloissa.

Molemmat kanirodut tarvitsevat runsaasti liikkumatilaa; kääpiöluppaa voi tarvittaessa pitää esim. yöt riittävän tilavassa häkissä, mutta ranskis on sen verran iso, että mun mielestä sen kannattaisi antaa olla vapaana. Meillä ranskis on 24h vapaana suurimmassa osassa huoneistoa, yöt se viettää vapaana olohuoneessa.

Jos aion vielä tulevaisuudessa ottaa kanin, niin ottaisin ranskiksen :)

• Coward
        Lani kirjoitti:

Mulla on kokemusta sekä ranskanlupasta että kääpiölupista. Kokemukseni mukaan kummankaan hoito ei ole ollut sen vaikeampaa tai helpompaa kuin toisen, lähinnä eron on huomannut siinä, että ranskis syö ja juo paljon enemmän ja vastaavasti papanoi ja pissii enemmän ;) Toki kanien käsittelyssäkin on eroa, sillä ranskiksella on huomattavasti enemmän voimaa mm. takajaloissa.

Molemmat kanirodut tarvitsevat runsaasti liikkumatilaa; kääpiöluppaa voi tarvittaessa pitää esim. yöt riittävän tilavassa häkissä, mutta ranskis on sen verran iso, että mun mielestä sen kannattaisi antaa olla vapaana. Meillä ranskis on 24h vapaana suurimmassa osassa huoneistoa, yöt se viettää vapaana olohuoneessa.

Jos aion vielä tulevaisuudessa ottaa kanin, niin ottaisin ranskiksen :)

kiitoksia vastauksestasi :)

itseäni kiehtoo ranskiksessa nimenomaan se koko :D
        kania ei hommata vastakun on oikeasti tilaa :)
        mutta mielummin otan ensin selvää kaneista kuin että hommaan ennenkuin tiedän mitään :)

onko minkäluonteisia kaneja ollut? :)

• dd
        Coward kirjoitti:

kiitoksia vastauksestasi :)

itseäni kiehtoo ranskiksessa nimenomaan se koko :D
        kania ei hommata vastakun on oikeasti tilaa :)
        mutta mielummin otan ensin selvää kaneista kuin että hommaan ennenkuin tiedän mitään :)

onko minkäluonteisia kaneja ollut? :)

Minä taas ottaisin huoneistoon kääpiölupan, ihan sen takia, kun se syö, pissii ja kakkii vähemmän. Pienet kanit ei ole meillä syöneet listoja ja mattoja, kuten isommat, muta kukaan ei ole syönyt johtoja. Tosin ei niitä ole näytilläkään. Arviooni vaikuttaa varmaan se, että minulla isot kanit on lypsykarjanavetassa talvella ja koirahäkissä kesät. Mutta aina kun olen ostanut ison kanin, olen yrittänyt pitää sitä sisällä jonkun aikaan, että tottuu perheeseen, johon kuuluu kolme kissaa ja kolme koiraa. Eikä niiden seurustelussa ole ollut ongemia. Kissat makaavat kanin kyljessä ja pussaavat sitä. Mutta ennenkaikkea, osta kesy käsittelyyn tottunut poikanen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Häiriköinti

Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as
      Ähtäri
      64
      3202
    2. Askanmäessä Huippu esitys

Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      23
      2974
    3. rakastan sinua!

Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      51
      2862
    4. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      56
      2678
    5. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      58
      2558
    6. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      48
      2540
    7. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      53
      2311
    8. Pohdinttavaksi

No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä
      Kotimaiset julkkisjuorut
      78
      2188
    9. Mulla ei oo anteeksi pyydettävää

Muista se! Mieheltä yhdelle naisellE
      Ikävä
      69
      2088
    10. Siis hetkonen

Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      2082
    Aihe