mitä tehdä kun ystävä käyttää jatkuvasti enemmän ja enemmän...

mikkokkk

alkoholia? olen hyvin huolestunut ystäväni alkoholin kulutuksesta. itse join ennen alkoholia suhteellisen runsaasti, mutta sitten tajusin lopettaa. tuli aina juotua ystäväni seurassa.. nyt ei tee enää pahaa käydä kuppilassa ja olla juomatta (saman ystävän kanssa), mutta mitä tehdä kun kaverin alkoholin käyttö vain pahenee? lisäisin tähän vielä, että ystäväni muuttuu totaalisesti erilaiseksi persoonaksi kännissä.. ei hyvässä mielessä :/ neuvoja?

15

712

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ---->>

      et voi asiaan mitenkään ratkaisevasti vaikuttaa.
      Sinä aikoinaan tajusit itse, ja niin hänenkin on joskus tajuttava itse.
      Kaikki eivät tajua koskaan.

      • Hän on selvästikin kaltevalla pinnalla. Ystävyytenne jatkon ratkaisee se, kumpi on hänelle tärkeämpi, sinä vai alkoholi. Luulen tietäväni vastauksen.

        Sinä et voi tehdä ystäväsi puolesta muuta kuin puhua hänen kanssaan ongelmasta(nne). Voit kertoa mielipiteesi hänen juomisestaan ja että et pidä siitä ja että se huolestuttaa sinua. Voi olla, että puheesi loukkaa häntä; anna loukata, olet oikealla asialla. Jos hän loukkaantuu niin paljon, että katkaisee ystävyyssuhteenne, niin ota sekin riski; se katkeaisi juomisen pahetessa joka tapauksessa ja silloin et olisi edes yrittänyt auttaa ystävääsi.


    • Tissuttaja

      Olen pitkälti samaa mieltä kuin Tentström-PAV-OPT.

      Yritä kuitenkinn löytä oikeat sanat miten ilmaiset huolestuneisuutesi eli älä ala tuomitsemaan ja sinuna en esittäisi suoraa uhkavaatimusta. Itse puhuisin silloin kun kaverisi on selvinpäin jos sellainen tilaisuus löytyy.
      Jos ystäväsi on väkivaltainen niin silloin kannattaisi harkita sitä uhkavaatimusta.
      Sanot että olet huolissasi ystäväsi kulutuksesta mutta olen huomannut että ihmiset paljastaa todellisen asian vasta lopussa. Olenko oikeassa?

      • mikkokkk

        kiitos paljon vastauksista. Nimimerkki "Tissuttaja" vastaisin, että hän ei ole väkivaltainen. Aion yrittää puhua hänen kanssaan aiheesta näiden ohjeistuksien avulla.


      • mikkokkk
        mikkokkk kirjoitti:

        kiitos paljon vastauksista. Nimimerkki "Tissuttaja" vastaisin, että hän ei ole väkivaltainen. Aion yrittää puhua hänen kanssaan aiheesta näiden ohjeistuksien avulla.

        toistaiseksi puhuminen ei ole juuri auttanut. olen koittanut hyvin ystävällisesti lähestyä aihetta, mutta täysin tuloksetta. itse uskon, että hänen maksa-arvonsa ovat koholla ja hän myönsi epäilevänsä sitä itsekkin. koitan kuitenkin parhaani tehdä ja tukea häntä..


      • Tissuttaja
        mikkokkk kirjoitti:

        toistaiseksi puhuminen ei ole juuri auttanut. olen koittanut hyvin ystävällisesti lähestyä aihetta, mutta täysin tuloksetta. itse uskon, että hänen maksa-arvonsa ovat koholla ja hän myönsi epäilevänsä sitä itsekkin. koitan kuitenkin parhaani tehdä ja tukea häntä..

        Sinun ystävyytesi taitaa olla tärkeää hänelle.
        Ajattelin vaan kun sinä et juo ja yleensä alkoholisti ei viihdy sellaisen ihmisen kanssa joka ei juo.
        Olikohan tuo yleistämistä?

        Mitä jos vähän pelottelisit häntä ja sanoisit että: kylläpä sinun silmäsi kellertää ehkä sinun olis kuitenkin viisainta mennä sinne kokeisiin.
        Tarjoudut lähtemään avuksi jos hän kärsii neula tai lääkäripelosta.
        Tai kokeilet jotain minkä tiedät toimivan häneen, hemmetti vaikka vedonlyönti jostain :D


    • esirukous

      on hengellinen vakaumus, heikkokin, voit rukoilla ystäväsi puolesta.

      • mikkokkk

        Tissuttaja, itseasiassa meillä oli vedonlyöntikin tässä, rahallisella panoksella, joka oli aika suuri. ylttäväen se kyllä houkuttelikin ystävääni, mutta sitten n. 2,5 viikon jälkeen tapahtuikin repsahdus ja siitä lähtien on nautittukin alkoholia sitäkin enemmän päivittäin. ystävyys on todella tärkeä minulle, sillä tapasimme bändihommien kautta ja meistä kehkeytyi todella hyvät ystävät. itseasiassa käymme usein baarissa.. minä juon kahvin ja hän juo alkoholia (olut, tumma olut, tequila, vahva viini tai bacardi). itselleni ei tee paha käydä baarissa hänen kanssaan, mutta se määrä, jota kaveri käyttää on kyllä suuri. katsellaan josko saisi vielä jotain uutta kehiteltyä. rukoilimisiin en pahemmin usko, joten se jääköön nyt omaan arvoonsa. en lähde myöskään tähän aiheen käsittelyyn mukaan, sillä minusta se on henkilökohtainen asiani / vakaumukseni. valoitan kuitenkin sen verran, että ateismi tai saatananpalvonta se ei kuitenkaan ole. ystävinä on kuitenkin tarkoitus pysyä.. joi hän tai ei.


      • mikkokkk
        mikkokkk kirjoitti:

        Tissuttaja, itseasiassa meillä oli vedonlyöntikin tässä, rahallisella panoksella, joka oli aika suuri. ylttäväen se kyllä houkuttelikin ystävääni, mutta sitten n. 2,5 viikon jälkeen tapahtuikin repsahdus ja siitä lähtien on nautittukin alkoholia sitäkin enemmän päivittäin. ystävyys on todella tärkeä minulle, sillä tapasimme bändihommien kautta ja meistä kehkeytyi todella hyvät ystävät. itseasiassa käymme usein baarissa.. minä juon kahvin ja hän juo alkoholia (olut, tumma olut, tequila, vahva viini tai bacardi). itselleni ei tee paha käydä baarissa hänen kanssaan, mutta se määrä, jota kaveri käyttää on kyllä suuri. katsellaan josko saisi vielä jotain uutta kehiteltyä. rukoilimisiin en pahemmin usko, joten se jääköön nyt omaan arvoonsa. en lähde myöskään tähän aiheen käsittelyyn mukaan, sillä minusta se on henkilökohtainen asiani / vakaumukseni. valoitan kuitenkin sen verran, että ateismi tai saatananpalvonta se ei kuitenkaan ole. ystävinä on kuitenkin tarkoitus pysyä.. joi hän tai ei.

        ystävä on nyt myöntänyt lievästi alkoholisoituneensa :(


      • löydös ja havainto
        mikkokkk kirjoitti:

        ystävä on nyt myöntänyt lievästi alkoholisoituneensa :(

        ei seuraa lievempi ja lievin, vaan alkoholisoitumisessa seuraava aste aika kova ja sitten täysin alkoholisoitunut.

        Kohtuujuominen on erittäin hankalaa alkoholisoituneelle. Oman pohjansa löytäneelle täysraittius on helpoin ratkaisu. Korostan sanaa oman.


      • mikkokkk
        löydös ja havainto kirjoitti:

        ei seuraa lievempi ja lievin, vaan alkoholisoitumisessa seuraava aste aika kova ja sitten täysin alkoholisoitunut.

        Kohtuujuominen on erittäin hankalaa alkoholisoituneelle. Oman pohjansa löytäneelle täysraittius on helpoin ratkaisu. Korostan sanaa oman.

        joo, no sanoo sen olevan lievää.. itse kun en tiedä alkoholisoitumisvaiheista paljoa. ei kuitenkaan hyvältä näytä.


      • mikkokkk
        mikkokkk kirjoitti:

        joo, no sanoo sen olevan lievää.. itse kun en tiedä alkoholisoitumisvaiheista paljoa. ei kuitenkaan hyvältä näytä.

        hän ratkesi nyt sitten juomaan... arvasin kyllä..


      • mikkokkk
        mikkokkk kirjoitti:

        hän ratkesi nyt sitten juomaan... arvasin kyllä..

        tai siis tarkoitin sitä, että hän yritti hetki sitten lopettaa juomiseen ja laittoi juuri viestiä, että kapakkaan menossa.


      • tissuttaja.
        mikkokkk kirjoitti:

        tai siis tarkoitin sitä, että hän yritti hetki sitten lopettaa juomiseen ja laittoi juuri viestiä, että kapakkaan menossa.

        Surullista mutta minkäs teet?
        Anteeksi uteluni mutta minkähän vuoksi hän laittoi sinulle viestin. Avunpyyntökö tai jotain?
        Älä lyttää häntä kun tapaat seuraavan kerran ja olen saanut sinusta käsityksen ettet sitä tekisikään.


      • mikkokkk
        tissuttaja. kirjoitti:

        Surullista mutta minkäs teet?
        Anteeksi uteluni mutta minkähän vuoksi hän laittoi sinulle viestin. Avunpyyntökö tai jotain?
        Älä lyttää häntä kun tapaat seuraavan kerran ja olen saanut sinusta käsityksen ettet sitä tekisikään.

        tissuttaja., joo sitä en tekisi. no hän on tosiaan lapsuudenystävä ystävä. tunnettu jo ensimmäisestä luokasta asti (siitä onkin jo "hetki" aikaa). hänellä on tapana aina laittaa viestiä valinnoistaan elämässään (etenkin aihe alkoholi, jonka kanssa hän kamppailee). häneltä löytyy tyttöystävä, joka taas ei juo ja se tuo lisäpaineita olla selvinpäin. en aio lytätä tapoja / käytöstä millään tapaa. etenkin selvinpäin tosi reilu tyyppi johon voi oikeasti luottaa asioissa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      110
      1189
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      117
      1014
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      127
      917
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      95
      775
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      287
      722
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      75
      649
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      606
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      504
    Aihe