meidän 1 ½ vuotias seropi urokselle ilmestyi noin 2 viikkoa sitten kaulaan noin kanamunan kokoinen patti. ajattelin että patti olisi seuraus esimerkiksi ampiaisen tai kyyn pistoksesta, joten annoin kyy pakkauksen. ja patti melkein katosikin lääkkeen annon jälkeen. ainakin pieneni huomattavasti.
muutaman päivän kuluttua huomasimme että patin kohdalta lähtenyt karvat, ja iho vereslihalla vuotaen mätää ja verta. ostettiin apteekista betadine liuosta jota rupesimme levittään kolmesti päivässä. nyt noin viikon kuurin jälkeen näyttäis siltä, että alue leviää ja karva alkanut kunnolla lähtemään. karvaa putoaa nupuissa, ja irtoo koskettamalla. ei siis normaalia karvan lähtöä..?
onko jollakin kokemusta vastaavanlaisesta?
el.lääkärärillä käytiin kyypakkauksen antamisen jälkeen, joka oli sitä mieltä että mitään hätää ei ole. ja saattoi esimerkiksi olla just esim ampiaisen pistos.
lääkäri maksoi yli 60e, joten nyt ihan heti ei vielä uudestaan viitti lähteä sinne.. vai kannattaisko?
koira patti kaulassa, lähtee karva...
2
2152
Vastaukset
- Äkkiä äkkiä
Kannattaa mennä mahdollisimman pian uudelleen sinne eläinlääkärille, jos se kerran on alkanut leviämään. Siellä on tulehdus ihon alla ja se saattaa vaatia jopa ihonsiirron leikkauksessa eli sitten ei enää maksakkaan 60e vaan tooosi paljon enemmän. Tarvii antibiootti kuurin ja nopeesti!!
- ...........
Usein voi hoitua jo ihan puhelinreseptillä tuo antibiootin saanti, Jos koira on jo kerran saman vaivan kanssa siellä käynyt. Itse olen myöskin saanut hakea lääkityksen ihan sieltä eläinlääkäriltä, ei siinä ole uutta tutkimustakaan tarvittu, Ja maksaa vain hakemisen vaivan. Puhelinmääräys apteekkiin maksaa kymoin eläinlääkärin palkkiota.
Siihen mennessä, penslaile betadinella ja laita bacibact-puuteria, jos on. Itse olen käyttänyt hätätilassa tomusokeriakin, joka muuttaa ihon ph:ta, jolloin infektio ei pysty kehittymään. Mutta siis vain alkuhoitona, sitten kilautus lääkäriin.
Yhdellä koirallani on kehittynyt vastaavanlainen paise ilmeisestikin juuri ampiaisen piston kohdalle. Mätää tuli paljon, ja se vaati muistaakseni kolmen viikon hoidon. Alkuhoito, eli paiseen puhkaiseminen eläinlääkärillä ja sitten itse kotona jatkohoidon. Koiralla oli taipumusta infektioihin ja allergioihin. Loppu ajan pesimme sen säännöllisesti desinfioivalla shampoolla (siis ei paiseen takia, vaan herkkyyden saada hotspotteja ja muuta).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan
Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html1774995Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?
Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,184376Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa
Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/593769993107Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa
Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana2532952Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat
"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien1432892- 522501
- 271919
- 221747
- 341733
- 651719