Pesukoneen letkun kiinnittäminen

Ihmettelen vähän

Nyt kun on saatu uusi asunto-osakeyhtiölaki, niin pitääkö jatkossa pyytää isännöitsijältä lupa ennen kuin saa kiinnittää pesukoneen letkun kylpyhuoneen hanaan? Muistaakseni ainakin meidän taloyhtiössä on aikaisemmin vaadittu että pesukoneen kiinnittäminen hanaan pitää tehdä ammattilaisen (putkimiehen) toimesta jonka kulut pitää maksaa itse. Onko suomalaisista tarkoitus tehdä niin avuttomia että jokaista letkun kiinnitystä varten pitää kutsua putkimies paikalle?

32

18500

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rtujhg

Mikäli pesukonehana on ennestään olemassa, niin ei tarvitse.

• Ja saahan sen hanankin asentaa itse. Pitää vain olla tarvittava tieto-taito, mikä ei sitten olekaan sama asia kun jostain koulusta saatu todistus. Eli kuka tahansa saa tehdä putkiasennuksia kunhan tietää mitä tekee.

Toinen asia on sitten se, että voidaanko katsoa että uuden pk-liitännän asentaminen vaatii AsOyn luvan, pesukonen kiinnittäminen olemassa olevaan ei ainakaan sitä vaadi.

• iuyrterwaxcvbn
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

Ja saahan sen hanankin asentaa itse. Pitää vain olla tarvittava tieto-taito, mikä ei sitten olekaan sama asia kun jostain koulusta saatu todistus. Eli kuka tahansa saa tehdä putkiasennuksia kunhan tietää mitä tekee.

Toinen asia on sitten se, että voidaanko katsoa että uuden pk-liitännän asentaminen vaatii AsOyn luvan, pesukonen kiinnittäminen olemassa olevaan ei ainakaan sitä vaadi.

vesiä joutuu sulkemaan linjasta niin vaatii taloyhtiön luvan.

• Anonyymi

juuri näin

• rööri rööpe

kannattaa! parhaat keikat putkarina on just noi letkun kiinnittämiset. :) 2 tuntia saa työkalenteriinkin merkata ja voi käydä vaikka vetää kahvit väliin..

• AT...

Mutta hana avataan vain silloin kun pyykkiä pestään jonka jälkeen se suljetaan, eikä konetta saa jättää omia aikojaan jauhamaan. Myös virtajohto pitää irroittaa pesun jälkeen mikäli kone on märkätilassa (lähinnä suihkuttelutila) ja rasia on kannella roiskevedeltä suojattu.

• Hallituksen PJ

Vakuutusyhtiö riemastuu kun itse menet tekemään. ainakin itse taloyhtiön puheenjohtajana pidän huolen että tumpelot eivät mene tekemään omatoimiviristyksiä, ei LVIS-töitä eikä vesieristeiden asennuksia. Oliskohan suomalaisten ymmärrettävä että jos on rahaa niin tee-se itse kulttuuri olisi syytä jättää pois, ei se ole avuttomuutta vaan järjen käyttöä, jos on rahaa niin laitetaan se liikeelle ja pidetään talous pyörimässä,nuukajusseja kun on joka paikassa ja säästävät just väärissä kohdissa!!!!Onneksi tuo uusi laki suitsii tätä omatoimista puuhastelua ja pimeiden urakoitsijoiden käyttöä, ostakaa omakotitalo ketkä haluatte touhuta kaiken itse, siellä ei haittaa kuin itseään jos sähköt on oikarissa ja vesi vuotaa putkista,tai kesämökkinne voitte touhuta pilalle. Olen nähnyt näitä oma tomi asentajia ja jeesus millaista säheltämistä, netistä luetaan ja ollaan osaavia,vaan kun sitä tietoa pitää osata käsitellä ja pitää olla tekemisen taito!!!!

• Että et osaa kytkeä kahta letkua ilman netistä haettuja ohjeita?

• ..................

Hallituksen pj oli aivan oikeassa. Kaikenmaailman "Ypäjällä vuonna -45 koirankopin rakentanut rakennusalan ammattilainen" -tyypit on kerrostaloasunnoissa pantava kuriin.

Hankkikoot omakotitalon, jossa vastaavat itse sössimisistään. Voi todellakin vaikka polttaa tarvittaessa kohelluksensa tuloksen. Kerrostaloissa on syytä jättää hommat ammattimiehille/-naisille.

Nää samaiset nuukajussit on mahdottoman kärkkäitä vaatimassa taloyhtiön mukaantuloa kustannuksiin sitten, kun vahinko sattuu.

• glogu

Yhtä hyvin voi pohtia sitä, saako itse irroittaa omat pesukoneensa poismuuttaessa.
        Kas kun monta kertaa unohtuu tulpata kiirreessä tyhjät hanan päät sekä viemäriliitokset.

Sitten kun välittäjä LKV tulee paikalle asiakkaitensa kanssa ja kokeilevat hanoja niin ups. sehän suihkuttaa vettä kaapin sisälle, samoin vettä laskettaessa ylimääräisestä reiästä valuu vettä.

Kukapa sitten on korvausvelvollinen, tuskin se kiireinen muuttaja ainakaan.

• miekkonen.....
        glogu kirjoitti:

Yhtä hyvin voi pohtia sitä, saako itse irroittaa omat pesukoneensa poismuuttaessa.
        Kas kun monta kertaa unohtuu tulpata kiirreessä tyhjät hanan päät sekä viemäriliitokset.

Sitten kun välittäjä LKV tulee paikalle asiakkaitensa kanssa ja kokeilevat hanoja niin ups. sehän suihkuttaa vettä kaapin sisälle, samoin vettä laskettaessa ylimääräisestä reiästä valuu vettä.

Kukapa sitten on korvausvelvollinen, tuskin se kiireinen muuttaja ainakaan.

Mikäs sinua vaivaa? Aivan varmasti juuri sinä olet korvausvelvollinen! Jos olet noinkin tyhmä, niin kannattaa jättää oma asunto hankkimatta ja muuttaa jonnekkin korpikuusenkannon alle ja tehdä siellä, mitä lystää.
        Mikä helvetti vaivaa ihmisiä nykyään. Kaikki omat töppäilyt yritetään vierittää jonkun toisen niskaan ja lisäksi huudetaan juristia avuksi. Just joo, ja juristi hieroo naureskellen käsiään matkalla pankkiin.
        Mutta sitäpä ei tollero tietysti ymmärrä!

• valvontaan

muuttui. Meillä eräs asukas teki kylpyhuoneeseen viimevuonna remontin. Oli sitten tukkinut pesukoneen poistoputken ja poistanut sen poistoputken seinästä, koska olisi joutunut loveamaan kypuhyuonekalusteisiin kolon. laatat seiniin ja komee tuli. No sitten tapahtuikin niin, että tämä poistoputki oli asennettu wc-pyttyyn ja se ei sitten pysynytkään siellä. asukas pihalla ja pesukoneen poistoletku työnsi kaiken veden huoneistoon. 3huoneistoa kuivaukseen...
        On se hyvä että noita remontteja joudutaan valvomaan nykyisin. Itselle ja isännöitsijälle se tekee lisää hommaa, mutta vältetään ainakin tämmöiset tapaukset.

• Voi päivää

Ihan varmasti ei tarvita mitään lupaa, kun LETKU kiinnitetään HANAAN. Siinä ei voi tumpelo hpj:kaan epäonnistua.

• asiaa!!
        .................. kirjoitti:

Hallituksen pj oli aivan oikeassa. Kaikenmaailman "Ypäjällä vuonna -45 koirankopin rakentanut rakennusalan ammattilainen" -tyypit on kerrostaloasunnoissa pantava kuriin.

Hankkikoot omakotitalon, jossa vastaavat itse sössimisistään. Voi todellakin vaikka polttaa tarvittaessa kohelluksensa tuloksen. Kerrostaloissa on syytä jättää hommat ammattimiehille/-naisille.

Nää samaiset nuukajussit on mahdottoman kärkkäitä vaatimassa taloyhtiön mukaantuloa kustannuksiin sitten, kun vahinko sattuu.

Kyllä näin on!

• oäjlä äöjmk ö-

Omituisia sääntöjä teillä. Varmaan pian vaativat luvan sähkömiestä vaihtamaan lamppujakin.

Mun käsittääkseni asia on hallituksen asia. Isännöitsijä on vain duunissa yhtiölle. Eikä isännöitsijöillä riitä aika tuollaisiin pikkujuttuihin mitenkään.

• as.oy.ylipäällikkö

itse pistää pesukoneen letkun kiinni, ei siinä keneltäkään lupaa kysellä.
        Täälläkin on noita Hal.puh.j:ia jotka luulevat omistavansa kiinteistön, vaikka samanlaisia kyttääjiä ovat kuin isännöisijätkin.

• reijhdad

Alkuperäisessä viestissä kysyttiin, saako LETKUN laittaa kiinni HANAAN?

Tottakai saa. Sikäli kun hanassa on pesukoneen paikka valmiina. Siihen ei erikseen tarvita mitään lupia keneltäkään.

Jos hanassa ei pesukoneen paikkaa ole, on parempi kutsua huoltomies / talkkari / putkimies asentamaan se välikappale hanan ja seinän väliin, jotta suuremmilta vahingoilta vältytään.

Älkää nyt ruvetko jeesustelemaan.

• ammattilainen??

Itse olen tehnyt putki ja sähkötöitä, sekä vesieristyksiä yms ilman mitään hienoja lupia, sitten muutin kerrostaloon jossa oli "ammattilainen" tehnyt kylpyhuone rempan. No vajaa 6kk ni remontti uusiksi vesi vahinko.. ei se sitä tarkoita että ns. ammattilaiset olisivat parempi kuin muut, heillä on puolellaan tyhmät taloyhtiöiden Pj yms epäpätevät suositelit. Tietysti kun ei mitää tee kunnolla töitä riittää..

• musitakaa se

On siinä se ero, että omatoimiasennuksen vahingon maksaa itse omatoimiasentaja ja sen ammattilaisen vahingon maksaa vakuutus.

• gfddfdddfgdf

Minä olen muuttamassa ja papereissa on ruksi sillekin, että pyykinpesukone pitäisi olla asentajan asentama, vaikka on suihkuhuoneessa ja paikka letkuille valmiina.

Ei kyllä ole järjen hiventäkään tuossa kun ei edes riitä kun itse sanoo ottavansa vastuun asennuksesta. Parempi kun kaikessa hiljaisuudessa laittaa koneet itse ja valmistaa, että mistään ei vuoda sekä sopivin väliajoin kokeilee, että missään ei ole kosteutta.

Mielestäni se, joka nuo asentajat vaatii saisi ne myös maksaa.

Toki uusien koneiden ostajat saavat asennuksen monesti ilmaiseksi tai muutamalla kympillä, jolloin sen voi ottaa, jolloin ei tarvitse itse nähdä vaivaa. Tuolloin kannattaa kuitenkin itse tehdä lappu, johon ottaa asentajan allekirjoituksen, jotta saa edes maksamilleen rahoille jotain vastinetta eli todistuksen siitä, että kuka koneen on asentanut.

• LEENA1224

MILLOIN VIHREÄT LAINSÄÄTÄJÄT ON TEHNEET MITÄÄN HYVÄÄ BRAX SINNEMÄKI EEROLA HASSI YM

• Lits

Se on sitten usein Itellan autokuski joka koneen asentaa,kun sen ostaa kodinkoneliikkeestä asennettuna.Töissä noita asennuksia joutuu melkein joka viikko korjaamaan.Riittääpähän meillä putkareilla ja kuivausfirmoilla hommia.

• putkarina22v

pesukoneella on oltava aina imusuoja tai voi tyrkätä saippuavedet koko talon käyttövesiverkkoon. siinä oikea syy miksi ei saa tavalliseen hanaan suoraan kytkeä.
      Pesukone hanan saa kytkettyä hanan ja seinän väliin kylmävesipuolelle ja toiselle puolelle sovitusholkki.

• mikä ihmeen

imusuoja, takaiskuventtiili se ainakin vielä edellisellä viikolla oli.

• Perjantai Päivä

Imusuoja estää takaisinvirtauksen, takaiskuventtiili suojaa putkistoa paineenvaihteluilta. Ovat 2 eri asiaa. Maallikot kyllä tuppaavat nämä sekoittamaan keskenään. Imusuojia ainakin saa vaikka Prisman hyllystä parilla eurolla.

• tampaksinko

paketin ostit?

• akuankkako?

No jokainenhan tekee itse päätöksensä ja niiltä osin myöskin vastaa tekosistaan ;)
      Suosittelen jokataupauksessa lukemaan kotivakuutuksen ehdot ennenkuin aloitatte noiden letkujen kiinnittelemisen :) ja juu lukekaa siis nyt vaan ne kotivakuutuksen ehdot ettei tule sitten yllätyksiä kun lähetätte vahinkoilmoituksia jälkikäteen...

• Kohtatuleekonkurssi

juu, ei ole mikään ihme että Suomalainen maksaa itsensä kipeäksi joka perkeleen asiasta!

• Urpox2

Ei saa asentaa itse.Pitää olla taloyhtiön hallituksen lupa.ja LVI ammattilainen asentamaan.

• kohta.vaatii.tutkinnon

Vessaa ei saa vetää itse vaan on tilattava putkimies.
      Takapuolen pyhkiminen itse on vielä toistaiseksi sallittua.

• zzzzzzxxxx

Ei saa, jos papru hajoaa se on ostettu väärästä paikasta . Pitää kysyä hpj;ltä mistä voi ostaa

• Kyyninen21321

Minä pelaan varman päälle. Soitan aina teknisen isännöitsijän takapuolen pyyhkimiseen. En luota huoltomieheen.

Totta puhuen hieman epäilen alaa, että tarkoituksella osakkaista tehdään uusavuttomia. Vajaaälysille holhottaville on helppo myydä lisäpalveluita. Joka asiaan sotketaan vielä digi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      139
      3095
    2. Ruumis ojassa

Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      8
      1686
    3. Mies pyysi rahaa

Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      222
      1374
    4. Jos tapaisimme uudelleen?

niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      70
      1191
    5. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      44
      1171
    6. Voi vttu. Tiedän jo nyt että laitan sulle tänään jotain tunnustusviestiä

Koita kestää ❤️
      Ikävä
      37
      1051
    7. Mites nyt suu pannaan

Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      1032
    8. Taas Lieksassa tyritty

Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      133
      987
    9. Hän on niin

Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      964
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      38
      918
    Aihe