Kolme käyttöjärjestelmää

Osioijat

Koneessa on kaksi asemaa: C ja D. (tietty myös E-DVD-asema) Molemmissa on tilaa noin 250 Gt. Toiseen on asennettu WinXP ja toiseen Win 7. Koneessa oli alunperin myös F-asema, mutta jostain syystä se on kadonnut epäonnistuneen osiointiyrityksen takia.

Voiko koneen osioida jollain ohjelmalla siten, että siihen tulisi nyt taas kolme asemaa? Tarkoitus olisi asentaa siihen joku Linux sovellus; Mint, Feodora, jopa Ubuntu? Tai mitä suosittelisitte? Tai voiko samalle osiolle asentaa kaksi käyttöjärjestelmää?

Olisihan se hienoa, jos voisi tarpeentullen käyttää eri käyttöjärjestelmiä.

17

263

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • --->>

      on kuin mikä hyvänsä Windows-ohjelma, ei häiritse mitään, eikä vaadi osiointeja.
      Käynnistyksessä valitaan, mennäänkö Ubuntuun vai Windowsiin.
      Poistettavissa tavallisen Windows-ohjelman tavoin.

      http://wubi-installer.org/

    • Mene vaikka sillä Win7:lla Ohjauspaneeli → Valvontatyökalut → Tietokoneen hallinta ja sieltä avaa kohta tallennus. Siellä pitäisi näkyä F levyn kohdalla alustamaton asema.
      Klikkaa oikealla sitä asemaa ja sitten Alusta...

    • 14+3

      Toimii hyvin ja kun käynnistän koneen niin voi valita kumpaa käyttää.
      Esimerkiksi seiskassa ei jotkut pelit/ohjelmat toimi ollenkaan.

    • Samalle osiolle ei kahta käyttistä saa, mutta en suosittele liikaa leikkimään. Korkeintaan kaksi käyttöjärjestelmää koneeseen, mielellään yksi. Se mikä on hyvä riippuu käyttötarpeista.

      Sinulle varmaan suosittelen sitä, että ensikuussa kun on Ubuntu 10.04.1 LTS image tullut niin polta siitä asennuslevy, sitten asennat Windows 7:n asennuslevyllä koneen puhtaaksi että siellä on pelkästään Windows 7 yhdellä osiolla. Sitten asennat Ubuntun perään ja osioit sillä kahteen osioon levyn ja Ubuntu tekee sinne sitten itselleen swapin. Valitset vain kuinka paljon haluat tilaa Ubuntulle ja Windows 7:lle.

      Windows 7 Ubuntu on kyllä pelaajalle ja monien hyötyohjelmien käyttöön loistava yhdistelmä kun Windows pyörittää Windowspelit ja jotain erikoisempia ohjelmia ja Ubuntu sitten pyörittää vanhoja pelejä mitkä ei Windows 7:lla toimi ja sopii hyvin perustarpeisiin kun ei tarvitse huolehtia kaikkien ohjelmien päivityksistä ja on ohjelmat valmiina.

      Ubuntua ei saa sitten missään nimessä päivittää uuteen julkaisuun kuin vasta 2v myöhemmin 12.04.1 LTS:n. Ne siinä välissä tulevat on sellaista experimentalia missä on kaikki paskana.

      Suosittelen Ubuntua kakkoskäytikseksi Windowsin vierelle siksi, että jos jotain vanhoja pelejä pelaa niin siihen saa helposti eri versioita Winestä asennettua.

    • @¿@

      Kyllä samalle osiolle voi asentaa esim. Windows XP, 2000, 98, ym. Myös Vista / 7 ja Windows 2000 toimivat samalta osiolta, kunhan käynnistykseen tekee hieman muutoksia.

      Jos haluaa asentaa useamman käyttöjärjestelmän samalle koneelle, niin helponta ehkä jos pienentää sen suurimman win-osion kokoa win seiskan omassa levynhallinnassa, ja tekee loogiset linux-osiot sitten asennuksen yhteydessä.

      Tällaisissa monen käyttöjärjestelmän asennuksissa linux-distroksi kannattaa valita sellainen joka käyttää perinteistä ja toimivaa grub-käynnistinlataajaa. Grub2 on vielä beta, joten siinä on omat riskinsä.

    • hollantitänään

      Käyttiksiä toki voi panna vaikka kuinka monta. Linuxia varten ostaisin sinuna vaikka jonkun vanhan kiintolevyn lisäksi. Ne sotkevat joka tapauksessa muiden käynnistyksen viimeistään poistettaessa.

      • Sellaista käyttöjärjestelmää ei ole olemassa kuin Linux. Aika monet käyttöjärjestelmät laittaa grubin siihen käyttöjärjestelmän osiolle joten luonnollisesti MBR pitää kirjoittaa uudestaan. Se ei tarkoita sitä, että joku käyttöjärjestelmä sotkisi mitään. Käyttäjän virhe se on.


      • Kesä ja kärpäset
        M-Kar kirjoitti:

        Sellaista käyttöjärjestelmää ei ole olemassa kuin Linux. Aika monet käyttöjärjestelmät laittaa grubin siihen käyttöjärjestelmän osiolle joten luonnollisesti MBR pitää kirjoittaa uudestaan. Se ei tarkoita sitä, että joku käyttöjärjestelmä sotkisi mitään. Käyttäjän virhe se on.

        M-Kar: löysää vähän sitä pipoa, ennenkuin joudut pakkohoitoon.

        Oletko huomannut, että mitä enemmän toistat mantraa "Linux ei ole käyttöjärjestelmä" tai tyrkytät Ubuntua, sitä enemmän se innostaa toisia kirjoittajia.

        Fiksumpi olisi jo aikaa sitten huomannut tuon...

        Mene ulos vaikka kävelylenkille. Nyt on tosi hieno päivä.


      • espanjahuomenna
        M-Kar kirjoitti:

        Sellaista käyttöjärjestelmää ei ole olemassa kuin Linux. Aika monet käyttöjärjestelmät laittaa grubin siihen käyttöjärjestelmän osiolle joten luonnollisesti MBR pitää kirjoittaa uudestaan. Se ei tarkoita sitä, että joku käyttöjärjestelmä sotkisi mitään. Käyttäjän virhe se on.

        Kuule pikkusielu besserwisseri, opettele välillä jotain uutta, ettei täydy joka palstalla toistella samoja muka totuuksia päivästä toiseen!
        Aloittajan kysymys: "Tarkoitus olisi asentaa siihen joku Linux sovellus; Mint, Feodora, jopa Ubuntu?" Ei auta saivartelu. Sinun saivartelusi, kun ei edes ole taidetta.
        Kyllä Windowsin käyttiksiä pystyy tuosta vaan heittämään pois, jos on useita ja silti jäljelle jäänyt käynnistyy. Marginaalikäyttikset kyllä sotkevat, toki käyttäjän korjattavissa.


      • Kesä ja kärpäset kirjoitti:

        M-Kar: löysää vähän sitä pipoa, ennenkuin joudut pakkohoitoon.

        Oletko huomannut, että mitä enemmän toistat mantraa "Linux ei ole käyttöjärjestelmä" tai tyrkytät Ubuntua, sitä enemmän se innostaa toisia kirjoittajia.

        Fiksumpi olisi jo aikaa sitten huomannut tuon...

        Mene ulos vaikka kävelylenkille. Nyt on tosi hieno päivä.

        Tärkeintähän on se, että voin osoittaa idioottien olevan väärässä niin loppuu se jatkuva paskanpuhuminen.


      • espanjahuomenna kirjoitti:

        Kuule pikkusielu besserwisseri, opettele välillä jotain uutta, ettei täydy joka palstalla toistella samoja muka totuuksia päivästä toiseen!
        Aloittajan kysymys: "Tarkoitus olisi asentaa siihen joku Linux sovellus; Mint, Feodora, jopa Ubuntu?" Ei auta saivartelu. Sinun saivartelusi, kun ei edes ole taidetta.
        Kyllä Windowsin käyttiksiä pystyy tuosta vaan heittämään pois, jos on useita ja silti jäljelle jäänyt käynnistyy. Marginaalikäyttikset kyllä sotkevat, toki käyttäjän korjattavissa.

        Ei sotke mitään, paskaa puhut.


      • Kesä ja kärpäset
        M-Kar kirjoitti:

        Tärkeintähän on se, että voin osoittaa idioottien olevan väärässä niin loppuu se jatkuva paskanpuhuminen.

        Siinähän se ongelman ydin tuli näkyviin:
        "Tärkeintähän on se, että voin osoittaa idioottien olevan väärässä..."

        Minäminäminä. Minä tiedän, minä olen oikeassa, minä sanon miten asia on...

        On toki hyvä tietää asioita, mutta joskus kannattaisi pitää ne osaamansa asiat omana tietonaan ja antaa muiden oppia kantapään kautta.

        Eihän se sun elämästä ole pois, jos joku saa koneensa solmuun. Tai tekee siitä tietämättään haittaohjelmaserverin. Tai käyttää jostakin ohjelmasta toiseksi uusinta versiota. Tai jotain muuta.

        Tai toisaalta, sun viestejä lukiessa tulee välillä sellainen olo, että taitaa sittenkin olla,


      • Kesä ja kärpäset kirjoitti:

        Siinähän se ongelman ydin tuli näkyviin:
        "Tärkeintähän on se, että voin osoittaa idioottien olevan väärässä..."

        Minäminäminä. Minä tiedän, minä olen oikeassa, minä sanon miten asia on...

        On toki hyvä tietää asioita, mutta joskus kannattaisi pitää ne osaamansa asiat omana tietonaan ja antaa muiden oppia kantapään kautta.

        Eihän se sun elämästä ole pois, jos joku saa koneensa solmuun. Tai tekee siitä tietämättään haittaohjelmaserverin. Tai käyttää jostakin ohjelmasta toiseksi uusinta versiota. Tai jotain muuta.

        Tai toisaalta, sun viestejä lukiessa tulee välillä sellainen olo, että taitaa sittenkin olla,

        Minun puolestani saa oppia kantapään kautta mutta silloin pitää syyttää itseään. Täällä on kaikenlaisia idiootteja jotka syyttää muita omista hölmöilyistä. Sellainen ei ole hyväksyttävää toimintaa. Tässäkin ketjussa syytetään käyttöjärjestelmiä että sotkevat jotain vaikka tyhmä käyttäjä itse poistaa käynnistyslataajan.

        Silloin pitää syyttää tietysti itseään, ei esimerkiksi Fedoraa.


      • Kesä ja kärpäset
        M-Kar kirjoitti:

        Minun puolestani saa oppia kantapään kautta mutta silloin pitää syyttää itseään. Täällä on kaikenlaisia idiootteja jotka syyttää muita omista hölmöilyistä. Sellainen ei ole hyväksyttävää toimintaa. Tässäkin ketjussa syytetään käyttöjärjestelmiä että sotkevat jotain vaikka tyhmä käyttäjä itse poistaa käynnistyslataajan.

        Silloin pitää syyttää tietysti itseään, ei esimerkiksi Fedoraa.

        Anna sitten oppia. Ei sun tarvitse puuttua joka asiaan.
        Elämä olisi kaikille paljon helpompaa, jos joskus malttaisit jättää lähettämättä sen viestin.

        Tämä tästä aiheesta.


      • että kyllä
        Kesä ja kärpäset kirjoitti:

        Siinähän se ongelman ydin tuli näkyviin:
        "Tärkeintähän on se, että voin osoittaa idioottien olevan väärässä..."

        Minäminäminä. Minä tiedän, minä olen oikeassa, minä sanon miten asia on...

        On toki hyvä tietää asioita, mutta joskus kannattaisi pitää ne osaamansa asiat omana tietonaan ja antaa muiden oppia kantapään kautta.

        Eihän se sun elämästä ole pois, jos joku saa koneensa solmuun. Tai tekee siitä tietämättään haittaohjelmaserverin. Tai käyttää jostakin ohjelmasta toiseksi uusinta versiota. Tai jotain muuta.

        Tai toisaalta, sun viestejä lukiessa tulee välillä sellainen olo, että taitaa sittenkin olla,

        mkar useinkin oikeassa on, mutta diplomatiaa hän kyllä
        saisi hieman lisää opiskella...


      • jihaaaaaaaaaaaaaaaaa
        Kesä ja kärpäset kirjoitti:

        Anna sitten oppia. Ei sun tarvitse puuttua joka asiaan.
        Elämä olisi kaikille paljon helpompaa, jos joskus malttaisit jättää lähettämättä sen viestin.

        Tämä tästä aiheesta.

        On lukea niitä M-Karin viestejä, jos ne aiheuttaa sulle ahdistuksia. Lue vaikka Penan & kumppanien vii-
        sauksia, niistä saa aina makeet naurut, eikä ahista.


      • sinulle,,,
        M-Kar kirjoitti:

        Ei sotke mitään, paskaa puhut.

        riittäisi sitä ubuntu ongelmaa ja paljon neuvoja kaivattaisiin. Että saisivat ubuntun toimimaan, sinne voit mennä neuvoja antamaan. Niitä siellä kaivataan että saisivat värkättyä sen ubuntunsa toimivaksi.
        http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?board=15.0


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miehen lapsettomuus keski-ikäisten deittailussa

      Tällä palstalla esitetään usein ajatus, jonka mukaan lapsia saanut nainen olisi parisuhdemarkkinoilla huonommassa asemas
      Sinkut
      301
      2623
    2. Kunpa voisin halata sinua

      ja sanoa sinulle miten onnellinen olen siitä, että olet elämässäni. Mutta et ole halausetäisyydellä... etkä elämässäni.
      Ikävä
      46
      1229
    3. Mikä oli se hetki

      kun tajusit rakastuneesi?
      Ikävä
      81
      1169
    4. Muut yrittää seata meidän välejä

      Nainen, oot varmaan sen myös huomannut. Ihan irl oon sen huomannut jo hyvän aikaa. Eihän anneta sen häiritä.
      Ikävä
      100
      1073
    5. Miksi Suomi ärsyttää Venäjää?

      Jatkuvasti? Hyvin suomen herrat tietää, että tuo DCA-sopimus on paha ärsyke Venäjälle. eihän Venäjä ole hyökännyt Suomen
      Maailman menoa
      279
      976
    6. Jotenkin tätä asiaa pitää nyt käsitellä

      Vaikka sitten anomuumisti. Olen lähestulkoon rakastunut vanhempaan mieheen mutta tämä ei nyt oikein suju niin kuin pitäi
      Ikävä
      72
      849
    7. Kun unohdat tämän

      Sivuston, unohdat myös meidät nopeammin. Kokeile. Naiselle.
      Ikävä
      79
      835
    8. Älä turhaan nainen ikävöi minua

      Olen sellainen jäntevä pantteri ja sinä jo melkein rollaattorikamaa. Ei onnistu mikään.
      Ikävä
      76
      816
    9. Kuinka paljon voi olla rakastunut..

      ....ja välittää ihmisestä jota ei edes tunnen kunnolla? Eikö silloin ole kysymys jostain suuremmasta? Mitä on yhteenkuul
      Ikävä
      64
      759
    10. Miksi laatikkomansikoihin jätetty kannat?

      Tympeä homma kotona sitten poistaa...
      Maailman menoa
      64
      754
    Aihe